eitaa logo
حکمش چیه؟
98.1هزار دنبال‌کننده
13هزار عکس
2.5هزار ویدیو
156 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
❓آیا ذبح حیوانی که آماده جفت‌گیری است، حرام است؟ ❓آیا طبق حدیث زیر کردن حیوان ماده که تازه ازدواج کرده است حرام است؟ فقها در ذیل این روایت چه می‌گویند؟ می‌گوید: «رسول خدا(ص) از ذبح کردن حیوانی که حالت آمیزش دارد نهی فرموده است». و یکی از شرایط ذبح حیوان این است که؛ شهوت او قابل کنترل باشد. 🍃🌺در در مسئله ذبح حیوان، شرطی تحت عنوان این‌که شهوت آن قابل کنترل نباشد، وجود ندارد و این شرط در شرائط ذبح حیوان ذکر نشده است. بنابراین، اگر حیوانی که آماده جفت‌گیری است را ذبح کنند، گوشت آن حرام نخواهد بود اگر چه برخی از اقوال اشاره به کراهت آن دارد که در ادامه خواهد آمد. با این حال، دو روایت در منابع ذکر شده است که در مرحله اول ممکن است از ظاهر آنها خلاف این حکم به دست آید؛ لذا این دو روایت را به صورت مجزا بررسی می‌کنیم: 🍀الف. روایت اول؛ امام صادق(ع) فرمود: «نَهَى رَسُولُ اللَّهِ عَنْ أَكْلِ لَحْمِ الْفَحْلِ وَقْتَ اغْتِلَامِهِ»؛ پیامبر(ص) از خوردن حیوان نر که شهوت آن فوران کرده، نهی کرده است. «اغتلام» به معنای شدّت شهوت و آمادگی برای جفت‌گیری است. به بیان علامه مجلسی؛ مشهور فقها این روایت را ضعیف دانسته‌اند و از آن‌جا که محتوای ظاهری این متن، ضعیف بوده و مشهور بدان عمل نکرده‌اند؛ لذا برخی از علما نهی در روایت را نهی تنزیهی دانسته و آن‌را حمل بر کراهت کرده‌اند. بنابراین، حداکثر مطلبی که می‌توان از این روایت به دست آورد کراهت ذبح حیوانی است که شهوت آن زیاد شده و آماده جفت‌گیری است. برای این حکم به کراهت می‌توان حکمت‌هایی را در نظر گرفت: 🔹1. در اسلام تلاش شده، ذبح حیوان در حالتی باشد که کم‌ترین عذاب و درد روحی و جسمی به حیوان وارد شود. از این نظر، ذبح حیوانی که دنبال جفت بوده و طبیعتاً در حالت عادی نیست، چندان مناسب نمی‌باشد. 🔹2. در حالتی که شهوت وجود حیوان را در بر می‌گیرد، تمام اعضای بدن او، از حالت عادی خارج بوده و ممکن است ترشحات خاصی که در این حالت، در بدن پخش می‌شوند، گوشت حیوان را از حالت مناسب خارج کنند. 🔹3. این احتمال نیز وجود دارد که به دلیل جلوگیری از کاهش جمعیت حیوانات حلال گوشت، چنین توصیه‌ای ارائه شده باشد. به هر حال، ظاهر این توصیه تنها در مورد حیوانات نر است. 🍀ب. روایت دوم؛ امام صادق(ع) می‌فرماید: «از امیر المؤمنین علی(ع) در مورد چهارپایانی که مورد آمیزش قرار گرفته‌اند، سؤال شد. ایشان در پاسخ فرمود: گوشت و شیرشان حرام می‌باشد». اتفاق فقها و محدّثان بر این است که این روایت در مورد حیوانی است که انسان با او نزدیکی کرده است. این حیوان در فرض مذکور حتی اگر در ابتدا حلال گوشت و قابل ذبح باشد، تبدیل به حیوانی حرام گوشت شده و از گوشت و شیر آن نمی‌توان خورد. این حیوان باید ذبح شود و پس از آن، لاشه آن‌را نیز باید سوزاند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/id23438@Ahkaam
♦️آیا #غذا_خوردن و #خندیدن در #قبرستان مکروه است؟ ❓شنیده‌ام که خوردن خوراکی بر سر مزارها و قبرستان‌ها مکروه است، آیا صحیح است؟ 🍃🌺بنابر تحقیق و جست‌وجو؛ روایتی که خصوص غذا خوردن را در قبرستان ناپسند بداند یافت نشد. البته روایاتی وجود دارد که از آن برداشت می‌شود که هنگام دیدن یک جنازه و یا عبور در قبرستان، باید به مرگ اندیشید و از اموری مانند خنده که در حالت عادی مجاز است، خودداری کرد. امام علی(ع) دنبال جنازه‌اى می‌رفت شنید مردى می‌خندد، فرمود: «گویا مردن در این جهان را براى غیر ما ثبت کرده‌اند، و انگار حق بر غیر ما واجب شده، و خیال می‌کنى مردگانى که می‌بینیم مسافرانى هستند که به زودى به جانب ما باز می‌گردند، آنان را در قبرهایشان می‌نهیم و ارث‌شان را می‌خوریم، گویى ما پس از آنها جاودان خواهیم بود، که پندِ پند دهندگان را از یاد بردیم، و به هر آفت و زیانی گرفتار شدیم». همچنین طبق روایتی از رسول خدا(ص)؛ خدای تعالی یکی از چیزهایی که مکروه و ناخوش شمرده، «میان قبرستان خندیدن» است. خوردن غذا اگر انسان را به #یاد_دنیا انداخته و او را از تفکر و تدبر در #مرگ و #معاد بازدارد، از همین باب، ناپسند خواهد بود. ⚜ @Ahkaam ⚜
❓گرفتن و در برابر مشاغل مرتبط با دین ❓می‌دانیم پیامبران الهی با تمام تحمل آن همه سختی‌ها و رنج‌ها بابت ابلاغشان و نصیحت‌های افراد، هیچ‌گاه از غیر خدا مزدی نطلبیدند. حال سؤال این است: اگر کسی بخواهد رشته فلسفه اسلامی یا یا را تحصیل نموده و بعدها به عنوان یا یا ، کار نماید پاسخ بفرمائید: آیا بعداً مورد مؤاخذه قرار نمی‌گیرد که چرا تو از خدا و دین خدا و این‌طور مسائل صحبت می‌کردی ولی در عوضش پول می‌گرفتی؟ آیا کسی می‌تواند این رشته‌ها را به عنوان خود انتخاب نماید؟ با آن دسته از احادیث با این مضمون که؛ «کسی که از راه دین امرار معاش کند پست‌ترین مردم است»(یا شاید دارای صفت بدی شبیه آن)، چه باید کرد؟ 🍃🌺اگر تعلیم و تعلّم معارف الهی را تنها وسیله‌ای برای کسب ریاست و موقعیت اجتماعی و درآمد و دنیاطلبی در نظر بگیریم؛ این کار پسندیده‌ای در نظر پروردگار نیست، اما این بدان معنا نیست که هرگاه سخن از آموختن و آموزش مباحث دینی به میان آمد، دیگر نباید سخن از مزد و اجرت گفت؛ زیرا در غیر این صورت عباداتی؛ مانند نماز و روزه استیجاری، حج نیابتی و... معنا نخواهد داشت. به‌علاوه؛ در جامعه شغل‌هایی وجود دارد که نظم، قوام و استحکام جامعه به انجام آنها وابسته است. این مشاغل باید به صورت فردی یا جمعی انجام گیرد؛ مانند آموزش و تبلیغ معارف دینی، پزشکی، اقتصادی، نظامی، امنیتی و... . سیره رایج انسان‌ها در همه جوامع نیز حاکی از این است که به کارها و وظایف و مسئولیت‌های شغلی خود معیشت‌گرایانه نگریسته و در ازای ارائه خدمات شغلی خود مزد و اجرت مطالبه می‌کنند. بر اساس فقه اسلامی نیز؛ بر مبنای سیره مستمر متصل به زمان معصوم، تمام فقهای امامیه گرفتن اجرت بر این‌گونه واجبات(واجبات نظامیه) را جایز دانسته‌اند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32493@Ahkaam
❓حکم #وقف_فضولی چیست؟ 🍃🌺اگر شخصی مالی را بدون اجازه مالک آن #وقف کند، وقف #فضولی گفته می‌شود و به تنهایی هیچ تأثیری ندارد. البته برخی مراجع – تنها در صورت اجازه مالک – آن را نافذ می‌دانند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa39324 ⚜ @Ahkaam ⚜
♦️وساطت در #جدایی زن و شوهری #شرابخوار باشد ❓مادری داشتم که به یک نفر #صیغه شده بود آن مرد #معتاد بود و در خانه بساط پخت مشروب مشاهده کرده بودم من به کمک دامادمون آن ها را از هم جدا کردیم الان من عذاب وجدان دارم که آیا گناهی بر من آمده یا نه لطفاً مرا راهنمایی کنید. 🍃🌺پیش از پاسخ به پرسش بیان روایاتی در این زمینه خالی از لطف نیست. ☀️الف. پیامبر (ص) ده کس را درباره شراب #لعنت کرده است: 1. آن که درختش را (به قصد تهیه شراب) مىکارد، 2. کسى که آن را نگهبانى مىکند، 3. آن که انگورش را مىفشارد (شراب تهیه می‌کند)، 4. خورنده، 5. ساقى، 6. حمال، 7. تحویلدار، 8. فروشنده، 9. مشترى 10. آن‌که پولش را مىخورد. ☀️ب. پیامبر خدا (ص) فرمود: هر کس به خدا و روز قیامت ایمان داشته باشد، بر سر سفرهاى ننشیند که در آن شراب باشد. ❣با توجه به روایات بالا و روایات بسیاری که بر خباثت شراب، شراب خوار، تهیه کننده شراب و ... دلالت دارد به نظر می رسد کار درستی انجام داده اید ولی توجه داشته باشید که مادرتان را نرنجانید و او را از این مسائل آگاه نمایید. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa34319 ⚜ @Ahkaam ⚜
♦️دست زدن به اجساد مومیایی در درس اناتومی باعث غسل میشود؟ ❓در درس نیاز داریم با اجساد شده و استخوان‌های واقعی کار کنیم سؤالم این است که آیا بعد از دست زدن به و نیاز به هست؟ استادمان می‌گفت جنازه‌ها مربوط به افراد بی‌ هویت هستند، اما من ‌نمی‌دانم این افراد غسل داده شده‌اند یا نه؟ آیا وقتی نمی‌دانیم باید بنا را بر پاکی استخوانها و اجساد بگذاریم؟ 🍃🌺اگر کسى؛ بدن انسان مرده‌اى را که سرد شده و غسلش نداده‌اند [چه مسلمان باشد و چه کافر] مسّ کند یعنى جایى از بدن خود را به آن برساند باید غسل مسّ میّت نماید، (چه در خواب مسّ کند چه در بیدارى با اختیار مسّ کند یا بى‌اختیار) حتى اگر ناخن و استخوان او به ناخن و استخوان میّت برسد باید غسل کند ولى اگر حیوان مرده‌اى را مسّ کند غسل بر او واجب نیست. پس اگر میّت را غسل داده باشند مسّ بدن و استخوان او غسل ندارد، ولی اگر غسل دادن میّت، احراز نشود و انسان در آن شک داشته باشد، با مسّ جسد یا اجزاء آن، ، بر فرد واجب مى‌شود، و نماز بدون غسل مسّ میّت صحیح نیست. ولى اگر اصل غسل میّت احراز شود و شک در صحت آن داشته باشد، با مسّ جسد یا بعضى از اجزاى آن، غسل مسّ میّت واجب نمى‌شود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa39828@Ahkaam
♦️بوسیدن دست نامحرم برای احترام ❓در #افغانستان در بعضی اقوام رسم است که دست #بزرگان را می‌بوسند و گاهی اتفاق می‌افتد که دختران دست مردان بزرگ و پسران دست خانم‌های بزرگ را که قرابتی بین هم دارند ولی #مَحرم شرعی نیستند، می‌بوسند. تکلیف در این زمینه چیست؟ 🍃🌺اگر #بالغ نباشند اشکال ندارد، در غیر این‌صورت #دست_دادن و #بوسه بر دست #نامحرم جایز نیست و در این‌باره باید آنها را با #فرهنگ_اسلامی آشنا کنیم. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa38817 ⚜ @Ahkaam ⚜
♦️کِل زدن در عروسی چه حکمی دارد؟ ❓#کِل_زدن در #عروسی چه حکمی دارد؟ حتی اگر در مراسم زنانه باشیم و صدای کل به گوش #نامحرم نرسد چگونه است؟ 🍃🌺نظر مراجع تقلید در این زمینه آن است که اگر مستلزم #مفسده نبوده و نامحرم هم صدای آنها را نشنود به خودی خود اشکال ندارد. برخی از فقها نیز معتقدند اگر نامحرم هم بشنود ولی موجب #تحریک وی نباشد، باز هم اشکالی ندارد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa27323 ⚜ @Ahkaam ⚜
♦️برآمدگی داشتن موی خانمها اشکال دارد؟ ❓منظور پیامبر درباره اینکه زنانی که موهایشان مانند است میشوند چیست؟ اگر موها پوشیده باشند ولی از روی آنها معلوم باشد هم چنین است؟ 🍃🌺در برخی از نقل‌ها از پیامبر گرامی اسلام(ص) درباره برخی از زنان این‌گونه آمده است: «إذا رأیتم اللاتی ألفین على رؤوسهن مثل أسنمة البعر فأعلموهن أنه لا تقبل لهن صلاة»؛ وقتی زنانی را دیدید که بر بالای سر خود مانند کوهان شتر قرار داده‌اند، به آنها بگویید که هیچ‌کدام از نمازهایشان قبول نمی‌شود. در روایت دیگری آمده است: «صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ... وَنِسَاءٌ کَاسِیَاتٌ عَارِیَاتٌ مُمِیلَاتٌ مَائِلَاتٌ، رُءُوسُهُنَّ کَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ، لَا یَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ، وَلَا یَجِدْنَ رِیحَهَا...» دو گروه از اهل آتش هستند که من آنها را ندیده‌‌ام... گروه دوم زنانی هستند که پوشیده ولی عریان‌اند. گمراه‌کننده و گمراه‌اند. سرهایشان مانند کوهان شتر خراسانی مائل و کج است. این زنان نه وارد بهشت می‌شوند و نه بوی آن را استشمام خواهند کرد. چند نکته در توضیح این روایات، قابل ذکر است: 1. این روایات در کتب اهل سنت نقل شده و در منابع شیعه مطلبی در این باره وجود ندارد. 2. پوشاندن مو به طور کامل کافی است و پیدا بودن برجستگی زیر پوشش به خودی خود اشکال ندارد، مگر این‌که تبعاتی منفی مانند انگشت‌نما شدن و... داشته باشد. البته گفتنی است که این نوع از پوشش لازمه‌اش بی‌عفتی و بی‌بند و باری نیست، اما زنان متدین و مؤمن از این‌گونه کارها دوری می‌کنند. 3. به نظر می‌رسد که علت جهنمی شدن این افراد و قبول نشدن نمازهایشان، صرف شکل ظاهری آنان نیست، بلکه همان‌طور که در روایت دوم آمده، این عقوبت به خاطر نوع پوششان و گمراه بودن آنان است و بیان شکل سَر این افراد، یا به عنوان یکی از نشانه‌های این اشخاص ذکر شده یا این‌که چون علت ساختن چنین ظاهری برای خود، گمراهی بوده و با قصد حرام مثل جلب نامحرم و اشاعه فساد انجام گرفته، مذموم واقع شده است. 4. این‌که در روایت، به کوهان شتر اشاره شده، نشان از برآمدگی و برجستگی زیادی دارد که با برجستگی موها در حالت عادی متفاوت است. از این‌رو می‌توان گفت که این روایت شامل آن برآمدگی معمولی موهای زنان نمی‌شود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa36746@Ahkaam
♦️بوسیدن زن و شوهر در مقابل دیگران ❓حکم #بوسیدن زن و شوهر در مقابل دیگران (مثلاً برای خداحافظی و یا در اعیاد) چیست؟ 🍃🌺هر چند این کار به خودی خود اشکال شرعی ندارد، اما جهات دیگری چون #عرف منطقه، #محرم و یا #نامحرم بودن حاضران، نوع بوسیدن و ... نیز باید ملاحظه شود و چنانچه #مفسده‌ای داشته باشد از آن پرهیز شود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa25847 ⚜ @Ahkaam ⚜
♦️من طراح #انیمیشن هستم آیا میتوانم پروژه ام را بدون #رضایت صاحب کارم به مشتریهای دیگرم ارائه دهم؟ ❓من #طراح_انیمیشن هستم. یک سال و نیم روی پروژه‌ای برای یک تهیه کننده کار می‌کردم. الآن که پروژه تمام شده است، من از تهیه کننده درخواست یک نمونه از کاری را که انجام داده‌ام، می‌کنم و او حاضر نیست نمونه کاری را که خودم در آن شرکت داشته‌ام به من دهد. لازم به ذکر است که من برای گرفتن کارهای دیگر و توسعه کارم، به این نمونه کار نیاز دارم. از طرفی کارگردان آن پروژه که انسان مقیدی نبود یک نمونه از کار را برای خودش برداشته است. آیا من می‌توانم بدون اجازه تهیه کننده (با توجه به این که برای نشان دادن کار به مشتری‌هایم نیاز مبرم به این نمونه دارم)، آن نمونه را از کارگردان بگیرم؟ لازم به ذکر است که این نمونه‌ی کار بجز ارائه به مشتریان برای دیدن توانائی‌های کاریم، هیچ منفعت مادی دیگری برای من ندارد. 🍃🌺با توجه به اینکه تهیه کننده، صاحب کار به شمار می‌آید، هرگونه استفاده از پروژه‌ی مذکور باید با رضایت وی صورت پذیرد. البته برخی از فقها در این باره می‌گویند، تنها در صورتی این موضوع دارای اشکال است که تهیه کننده از ابتدا در قراردادش شرط عدم استفاده بدون اجازه وی را کرده باشد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa37023 ⚜ @Ahkaam ⚜
♦️با شرط عدم طلاق و یا بازپس گرفتن چندین برابر در صورت طلاق، آیا زن میتواند مهریه اش را به شوهرش ببخشد؟ ❓زن بعد از عقد با یک شرط مهریه‌اش را به شوهرش می‌‌بخشد: زن در شرطش این‌طور می‌‌گوید: من مهرم را با این شرط به تو می‌‌بخشم که اگر مرا دهی ده برابر این را از تو طلب خواهم نمود، آیا همچنین شرطی صحیح است؟ 🍃🌺در صورتی که زن، بخشش مهریه‌اش را مشروط به عدم طلاق کند، صحیح است و اگر زوج او را طلاق دهد، می‌تواند مهریه‌اش را پس بگیرد. البته شرط گرفتن چند برابر مهریه در صورت طلاق؛ اگرچه بنابر نظر برخی از مراجع عظام، صحیح است ولی بنابر نظر برخی از مراجع، این شرط را باید در ضمن عقد لازمی مانند بیع(خرید و فروش) یا صلح، انجام دهد. پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: 💠حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): مهریه، در صورتی که به ذمه شوهر بوده و آن‌را بخشيده است قابل بازگشت نيست، مگر اين‌که بخشيدن به قصد ادامه زوجيت بوده ولی زوج بخواهد او را طلاق دهد که در اين صورت می‌تواند باز پس بگيرد. 💠حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): صحیح است. 💠حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): شرط به نحو مذکور در سؤال چون منجز نیست و معلق است صحیح نیست و برای روشن شدن مسئله لازم است به دو نکته توجه کنید؛ یکی این‌که باید شرط در ضمن عقد لازمی مانند بیع و صلح ذکر شود و شرط ابتدایی لازم الوفاء نیست. دیگر این‌که منجز و قطعی باشد و اگری نباشد. بنابراین اگر در ضمن عقد لازمی زن بگوید من مهریه را به تو بخشیدم و شرط می‌کنم که در صورت طلاق دادن ده برابر مهریه به من بدهی و زوج هم بگوید قبول کردم، در این صورت بر زوج واجب است عمل به شرط نماید. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/az21633@Ahkaam