eitaa logo
حکمش چیه؟
100هزار دنبال‌کننده
12.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
152 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 ارز دیجیتال 💠 سؤال: استخراج، خرید و فروش چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: حکم آن، تابع قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران است. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
👀 ، چه حکمی دارد؟🙄 مویی که از زن جدا شده و روی فرش افتاده اگر نامحرم ببیند و دست بزند چه حکمی دارد؟🤔 در این زمینه بین اختلاف نظر است، برخی از فقها[1] می‌گویند بنا بر احتیاط واجب باید از نگاه و لمس موی جدا شده از نامحرم شود و برخی[2] نیز معتقدند اگر به نباشد👌، اشکال ندارد❌. پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:👇👇[3] ✍حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): احتیاط واجب آن است که به موى جدا شده نگاه نشود.❌ ✍حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): حرام نیست.❌ ✍حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در فرض سؤال، دست زدن خلاف احتیاط است.❌ [1]. حضرات آیات خامنه‌ای و نوری همدانی. [2]. حضرات آیات سیستانی. [3]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی). منبع : سایت اسلام کوئست ------------------------------ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃 🍃🍂🌺🍃 🌺 3️⃣4️⃣2️⃣ بعضی از مردم فکر می‌کنن که در نمازهای مستحبی هم، حمد و سوره، هر دو رو باید خوند. 📛 درحالی‌که این درست نیست. ✍️ خوندن سوره در نمازهای مستحبی لازم نیست و اگه نخونین، نماز باطل نمی‌شه. 🔸می‌گم حالا که تا اینجا اومدیم، بذارین چند تا مسئلهٔ جالب دیگه درباره نمازهای مستحبی براتون بگم: ۱. همه نمازهای مستحبی دو رکعتی هستن، البته غیر از نماز وتر و اعرابی. ۲. اذان و اقامه ندارن. ۳. بعد از حمد می‌شه به جای یک سوره، بخشی از یک سوره رو خوند. ۴. بعد از حمد می‌شه چند سوره رو خوند. ۵. نمازهای مستحبی، سجده سهو و نماز احتیاط ندارن. ۶. اضافه‌شدن غیرعمدی ارکان نماز، مثل رکوع و سجده، اونا رو باطل نمی‌کنه. ۷. می‌شه در حال نشسته، خوابیده یا در حال حرکت هم این نمازها رو خوند. ۸. می‌شه یه مقدارش رو ایستاده و بقیه‌ش رو نشسته خوند. ۹. می‌شه وسط نماز بی‌خیالش شد و ادامه نداد. ۱۰. می‌شه به نیت اموات خوند و دیگران رو در ثوابش شریک کرد. ۱۱. اگه در تعداد رکعات شک کردیم، می‌تونیم هر طرف شک رو که دوست داشتیم، انتخاب کنیم؛ البته به شرطی که اون طرف نماز رو باطل نکنه؛ مثلاً در شک بین دو و سه، اگه سه رو انتخاب کنیم، نماز باطل می‌شه؛ چون نمازهای مستحبی غالبا دو رکعتی هستن. ۱۲. نمازهای مستحبی رو می‌شه در حال حرکت خوند و اگر این طوری خوندیم، دیگه رعایت قبله لازم نیست. 🔺ویکی شیعه. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
*✾﷽✾ ═══════💎💎══* *🔰احڪـ🔎ــامــ مسابقاتــ🏆* *💢 شرڪت در مسابقه‌ای ڪه جایزه میدهند😇🤔* *📥 سوال :* ❓آیا شرکت و دریافت جایزه، در مسابقاتی که به برنده مسابقه جایزه می‌دهند، جایز است؟ *📤 جواب:* ✍🏻در صورتی که مفسده‌ای نداشته باشد و به گونه‌ای نباشد که از بازنده مالی گرفته شده و به برنده داده شود، فی نفسه اشکال ندارد. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
👇👇👇 حکم در برابر ⁉️بعد از فوت مادرم ابرو و مژه‌هایم ریزش شدید پیدا کرد، بطوری‌که حتما باید از مداد برای کشیدن ابرو استفاده می‌کردم. عمل را انجام دادم. با توجه به اینکه کارمند هستم و طبق فرمایش شما نمی‌توانم ابرو و چشمهایم را بپوشانم چیست؟ ✅اگر با عمل فقط جاهاى خالى را پر کرده که در حد ابرو و مژه معمولی شود و آرایش خاصی از نظر عموم مردم محسوب نمی‌شود شمرده نشده و پوشاندن آن از نامحرم واجب نیست. ✅جهت آگاهی از حکم وضو و غسل با داشتن مراجعه نمایید👇 http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa76620 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔴 فضیلت روزه گرفتن سه روز آخر ▪️روايت کرده اند از امام صادق " سلام الله علیه " که فرموده‏ اند: «هر كس سه روز از شعبان روزه بگيرد و روزه آن را متصل به رمضان كند، خداوند براي او پاداش روزه دو ماه پياپي را مقرر مي‏فرمايد.» 📚 من لا یحضره الفقیه ح۱۸۲۹ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅در هم شکستن گناهان ✍از پیامبر ص نقل است که در لحظه جان دادن 《لا إله إلا الله》 را تلقین نمایید که گناهان را درهم شکند و برای زندگان نیز چنینست 📚 اقتباس از بحار ۲۰۰/۹۳ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️سؤال سلام.. اگر سال خمسی رسیده باشد و پولی به دیگری قرض داده‌ایم و در سال آینده به ما می‌دهد.. آیا وقتی پول به ما داد باید خمسش را بدهیم یا می‌توانیم خرجش کنیم؟ آیت الله مکارم ورهبری ✅ پاسخ 🔹خمس مال قرض داده‌شده الف) قرض اگه قابل وصول باشه 👈🏻همه مراجع می‌فرمایند: اگه پولی رو به‌کسی قرض بدین و تا سال خمسی قابل باشه (یعنی بتونید پس بگیرید) جزء درآمد سالیه که دادین و واجبه خمسش داده بشه.. ب: قرض اگه قابل وصول نباشه 👈🏻 اراکی، مکارم: اگه قابل وصول نیست جزء درامد محسوب میشه که اگه تا سال خمسی بمونه خمس داره بقیه مراجع می‌فرمایند: اگه قرضش رو تا پایان سال خمسی بگیره هر وقت اون رو جزء درآمد سال محسوب می‌شه و باید خمسش رو بده. ❄️أللّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمًَدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُم❄️ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
ـ🍃🌸🍃🌸 ـ🌸🍃🌸 ﷽ ـ🍃🌸 ـ🌸 ❓مسئله : دست‌دادن به زن نامحرم با دستكش و مثل اون، چه حكمى داره؟ 📚 امام خمينى و آيت‌اللّه خامنه‏‌اى: 🔸اگه بدون قصد لذت جنسی و احتمال افتادن به گناه باشه، اشكال نداره؛ ولى بنابر احتياط واجب، نبايد دست‌ها رو به‌‌هم فشار بدن. 📚 آيات عظام بهجت، تبريزى، سيستانى و وحيد: 🔸اگه بدون قصد لذت جنسی و احتمال افتادن به گناه باشه، اشكال نداره. 📚 آیات عظام صافی و مکارم: 🔸اگه این کار مفسده نداشته باشه، ترس از افتادن در گناه هم نباشه، دست‌ها رو هم به همدیگه فشار ندن و در حد ضرورت باشه، اشکالی نداره. 📚 آيت‌اللّه نورى: 🔸اگه بدون قصد لذت جنسی و احتمال افتادن به گناه باشه، اشكال نداره؛ ولى نبايد دست‌ها رو به‌هم فشار بدن. 📚 آيت‌اللّه فاضل: 🔸اگه بدون قصد لذت جنسی و احتمال افتادن به گناه باشه، اشكال نداره؛ ولى بهتره دست‌ها رو به‌هم فشار ندن. ⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله می‌تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون عمل کنیم که فتوای قطعی داره. 🔺امام خمينى، تحريرالوسيله، ج‏۲، (النكاح)، م‏۲۰؛ آيت‌اللّه خامنه‏‌اى، استفتا، س۴۷۹؛ آيت‌اللّه فاضل، تعليقات على‏‌العروة، ج‏۲، (النكاح)، م‏۴۰؛ آيت‌اللّه نورى، تعليقات على‌العروة، (النكاح)، م‏۴۰؛ آيت‌اللّه تبريزى، استفتائات، س‏۱۶۰۶؛ آيت‌اللّه سيستانى، منهاج‌الصالحين، ج‏۳، (النكاح)، م‏۱۶؛ دفتر آيت‌اللّه وحيد و آيت‌اللّه بهجت؛ صافی، جامع‌الأحکام، ج۲، س۱۶۱۵؛مکارم، استفتائات، ج۱، س۷۸۶. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠شیوه احسان و نیکوکاری ✍ قرآن کریم در خصوص شیوه احسان و بخشش می فرماید: ☀️ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذى‌ كَالَّذِي يُنْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النَّاسِ وَ لا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ...... .(بقره/264) 🌟 اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! بخشش‌هاى خود را با منّت وآزار باطل نسازيد، همانند كسى كه مال خود را براى خودنمايى به مردم، انفاق مى‌كند و ايمان به خدا و روز رستاخيز ندارد. 🌷 امام علی علیه السلام در نامه‌ 53 نهج البلاغه خطاب به مالك اشتر می نویسد: 🌺 «وَ إِیّاكَ وَالْمَنَّ عَلی رَعِیَّتِكَ بِاِحْسانِكَ... فَإِنَّ الْمَنَّ یُبّطِلُ الْاِحْسانَ... ؛) بپرهیز از اینكه به احسانی كه می‌كنی به رعیتت منّت‌گذاری... زیرا منّت گذاشتن احسان را باطل می‌كند.» 🌹امام صادق(ع) درباره احباط عمل صالح با منت‌گذاری فرموده است: اَلْمَنُّ يَهْدِمُ اَلصَّنِيعَةَ ؛ منت نهادن ارزش نیکیها را از بین می‌برد. (1) 🌷 رسول خدا(ص) نیز فرموده است: کسی که کار نیکی برای برادر دینی خویش انجام دهد سپس بر او منت گذارد خداوند اجر و ثواب کارش را نابود می‌کند و گناهش برایش می‌ماند؛ سپس حضرت فرمود: ‌خدای بزرگ می‌فرماید: منت‌گذار را از بهشت محروم کردم. (2) (1) اصول کافی، ج 4، ص 22 (2) وسائل الشیعه، ج 9، ص 452 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬 احکام پوشش در میهمانی ها ❇ از آن جا که گاهی در میهمانی ها محرم و نامحرم کنار یک سفره یا دور یک میز می نشینند و زن ها ممکن است هنگام برداشتن چیزی یا غذا خوردن حجابشان کنار برود، واجب است مراقبت کنند که دستانشان (از مچ به بالا) کاملاً پوشیده باشد. ♦【 نشستن زن با پوشش ناکافی بر سر سفرۀ غذایی که افراد نامحرم هم حضور دارند - به طوری که هنگام صرف غذا چشم نامحرم به بدن او می افتد - حرام است.】 ◀ تـــــــوجــــــه ➖➖➖ 1⃣. خانم ها باید مراقب باشند که مرتب کردن چادر یا روسری در مقابل نامحرم اگر باعث پیدا شدن موی آنها یا به گناه افتادن نامحرم و برانگیختن شهوت گردد، حرام است و باید برای این کار مکانی را که در معرض دید نامحرم نیست، انتخاب کنند. 2⃣. در اسلام چیزی به نام نامحرم و نامحرم تر وجود ندارد و اشخاص یا محرمند یا نامحرم و رابطۀ خویشاوندی سبب کم شدن نامحرمی نیست. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔰راه ثابت شدن اول ماه: اول ماه به چند چيز ثابت می‌شود: اول: آنكه خود انسان ماه را ببيند. دوم: عده‏اى كه از گفته آنان يقين پيدا می‌شود بگويند ماه را ديده‏ايم و همچنين است هر چيزى كه به واسطه آن يقين پيدا شود. سوم: دو مرد عادل بگويند كه در شب ماه را ديده‏ايم، ولى اگر صفت ماه را بر خلاف يكديگر بگويند، يا شهادتشان خلاف واقع باشد، مثل اين كه بگويند داخل دايره ماه طرف افق بود، اول ماه ثابت نمی‌شود. اما اگر در تشخيص بعضى خصوصيات اختلاف داشته باشند، مثل آن كه يكى بگويد ماه بلند بود و ديگرى بگويد نبود، به گفته آنان اول ماه ثابت می‌شود. چهارم: سى روز از اول ماه شعبان بگذرد كه بواسطه آن اول ماه رمضان ثابت می‌شود، و سى روز از اول رمضان بگذرد كه بواسطه آن اول ماه شوال ثابت می‌شود. اول ماه با پيشگويى منجمين ثابت نمی‌شود، ولى اگر انسان از گفته آنان يقين پيدا كند، بايد به آن عمل نمايد. بلند بودن ماه يا دير غروب كردن آن، دليل نمی‌شود كه شب پيش، شب اول ماه بوده است. اگر اول ماه رمضان براى كسى ثابت نشود و روزه نگيرد، چنانچه دو مرد عادل بگويند كه شب پيش ماه را ديده‏ايم، بايد روزه آن روز را قضا نمايد. اگر در شهرى اول ماه ثابت شود، براى مردم شهر ديگر فايده ندارد، مگر آن دو شهر با هم نزديك باشند، يا انسان بداند كه افق آنها يكى است. اول ماه به تلگراف ثابت نمی‌شود، مگر دو شهرى كه از يكى به ديگرى تلگراف كرده‏اند نزديك يا هم افق باشند و انسان بداند تلگراف از روى شهادت دو مرد عادل بوده است. روزى را كه انسان نمی‌داند آخر رمضان است يا اول شوال، بايد روزه بگيرد ولى اگر پيش از مغرب بفهمد كه اول شوال است، بايد افطار كند. اگر زندانى نتواند به ماه رمضان يقين كند بايد به گمان عمل نمايد و اگر آن هم ممكن نباشد، هر ماهى را كه روزه بگيرد صحيح است و بنابراحتياط واجب بايد بعد از گذشتن يازده ماه از ماهى كه روزه گرفته، دوباره يك ماه روزه بگيرد ولى اگر بعد گمان پيدا كرد، بايد به آن عمل نمايد. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
کسانی که روزه قضا دارند؛بخوانند 👆👆 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞|نماهنگ بسیار زیبا ⚜️همخوانی تلاوت قرآن کریم⚜️ 🏵بر اساس تلاوت ماندگار استاد شحات محمد انور 📖سوره مبارکه نساء آیات 135 و 136 📌صفحه ۱۰۰ قرآن کریم(عثمان طه) 🔸کاری از: 💠گروه تواشیح بین المللی تسنیم💠 📺مشاهده و دریافت نسخه باکیفیت: aparat.com/v/yFOjn ⚜️ @Ahkaam ⚜️
animation.gif
5.6K
⁉️در ماه رمضان باید برای هر روز نیت کرد، یا اینکه یک نیت در اول ماه کافی است؟ همه مراجع: اگر شب اول ماه رمضان نیت کند که یک ماه را روزه بگیرد، کافى است؛ ولى بهتر است (احتیاط مستحب) در هر شب ماه رمضان، براى روزه فرداى آن نیز، نیت کند.العروة الوثقى، ج 2، نیة الصوم، م 15. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
دعای روزهای آخر ماه 🤲 اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ، فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ. خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته، ما را نیامرزیده‌ای ؛ در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان.   ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅 امیرالمؤمنین عليه السلام: ✍️ لَولا خَمسُ خِصالٍ لَصارَ النّاسُ كُلُّهُم صالِحينَ: أوَّلُهَا القَناعَةُ بِالجَهلِ، وَالحِرصُ عَلَى الدُّنيا، وَالشُّحُّ بِالفَضلِ، وَالرِّياءُ فِي العَمَلِ، وَالإِعجابُ بِالرَّأيِ 🔴 اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى‌شدند: قانع بودن به نادانى، آزمندى به دنيا، بخل ورزى به زيادى، رياكارى در عمل، و خودرأی بودن 📚 المواعظ العدديّة، صفحه ۲۶۳ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 نگرفتن روزه تا رمضان سال بعد 💠 اگر انسان بر اثر بيمارى روزۀ ماه رمضان را نگيرد و پس از ماه رمضان بيمارى‏ اش برطرف شود ولى بلافاصله عذر ديگرى پيدا كند و نتواند تا ماه رمضان بعد قضاى روزه را بگيرد، بايد قضاى آن روزه‏ها را در سال­های بعد بگيرد، همچنين اگر عذر ديگرى غير از بيمارى در ماه رمضان داشته باشد و پس از ماه رمضان برطرف شود ولی تا ماه رمضان بعد بر اثر بيمارى نتواند روزه بگيرد، باید آن روزه ­ها را قضا کند. ✅ رساله نماز و روزه مسأله ٩٢٥ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💢استمرار بیماری تا ماه رمضان بعدی 💢 اگر به واسطه مرضی روزه رمضان را نگیرد و مرض او تا رمضان سال بعد طول بکشد، قضای روزه هایی را که نگرفته بر او واجب نیست و باید برای هر روز یک مد که تقریباً ده سیر است طعام یعنی گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد (۱)، ولی اگر به واسطه عذر دیگری مثلًا برای مسافرت روزه نگرفته باشد و عذر او تا رمضان بعد باقی بماند، روزه هایی را که نگرفته باید قضا کند (۲) و احتیاط مستحب (۳) آن است که برای هر روز یک مد طعام هم به فقیر بدهد. (۱) (سیستانی:) باید برای هر روز یک مُد (۷۵۰ گرم تقریباً) طعام یعنی گندم یا جو یا نان و مانند اینها به فقیر بدهد.. (زنجانی:) باید برای هر روز یک مد که به احتیاط واجب حدود (۹۰۰) گرم است طعام به فقیر بدهد.. (۲) (مکارم:) احتیاط واجب آن است که روزه هایی را که نگرفته، بعد از ماه رمضان قضا کند و برای هر روز یک مُد طعام به فقیر دهد، هم چنین، اگر ترک روزه به خاطر بیماری بوده، بعد بیماری رفع شده و عذر دیگری مانند مسافرت پیش آمده است. (۳) (خوئی، اراکی، فاضل، سیستانی، تبریزی، صافی:) احتیاط واجب.. (زنجانی:) احتیاط.. رهبری: براى روزه‌هايى که در ماه رمضان به جهت بيمارى افطار نموده و تا رمضان سال بعد هم اين بيمارى ادامه داشته، هر روز يک مدّ (حدود ۷۵۰ گرم) طعام به عنوان فديه به فقير بپردازيد و قضاى آن روزه‌ها واجب نيست مگر ماه رمضان آخر در صورتى که پس از آن سلامتى حاصل و قدرت برگرفتن روزه‌هاى قضاى آن را داشته باشيد که در اين صورت اگر تا رمضان سال بعد، قضاى روزه‌ها را نگرفته باشيد علاوه بر دادن مدّ طعام بايد قضاى آن را نيز بگيريد. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️ مواردی که فقهاء در خرید و فروش مستحب دانسته اند: 1.فروشنده در قیمت جنس بین مشتری­ها فرق نگذارد مگر به لحاظ فقر، دین­داری و تقوا و مانند آن. 2.فرد در ابتدای نشستن برای تجارت، شهادتین را بگوید و هنگام انجام هر معامله، تكبیر (اللُه أکْبَر) بگوید.  3.فرد هنگام ورود به بازار و هنگام نشستن در محل کارش و هنگام خرید کالا برای تجارت، ادعیه‌ای را که در این زمینه نقل شده است بخواند[1]. 3.شیئی را كه می‏فروشد زیادتر بدهد و آنچه را كه می‏خرد كمتر بگیرد[2]. 4.كسی كه با او معامله كرده، اگر پشیمان شود و از او تقاضای به هم زدن معامله را بنماید، بپذیرد[3] و در روایت نقل شده است که هر کس تقاضای به هم زدن معامله مسلمانی را که پشیمان شده بپذیرد و معامله را اقاله نماید، خداوند متعال از لغزش­ها و خطاهای او در روز قیامت صرف نظر و گذشت می­کند[4]. 5.در قیمت جنس سخت­گیری نکند مگر زمانی که در معرض مغبون شدن باشد. [1] . هنگامی که فرد وارد بازار می­شود بگوید: «اللّٰهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ‏ خَیرِهَا وَ خَیرِ أَهْلِهَا،  فروع كافی ج‏5 ص 155 ح1 باب من ذکر الله تعالی فی السوق، یا بگوید: «اللّٰهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ‏ خَیرِهَا وَ خَیرِ أَهْلِهَا وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّهَا وَ شَرِّ أَهْلِهَا اللّٰهُمَّ إِنِّی أَعُوْذُ بِكَ مِنْ أَنْ أَظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَ أَوْ أَبْغِی أَوْ یبْغَی عَلَی أَوْ أَعْتَدِی أَوْ یعْتَدَى عَلَی اللّٰهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ إِبْلِیسَ وَ جُنُودِهِ وَ شَرِّ فَسَقَةِ الْعَرَبِ وَ الْعَجَمِ وَ حَسْبِی اللهُ لا إِلٰهَ إِلَّا هُوَ عَلَیهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ.»                                                                                                                                 فروع كافی ج‏5 ص 156 ح2 باب من ذکر الله تعالی فی السوق، یا بگوید: «سُبْحَانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ لِلهِ وَ لَا إِلٰهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یحْیی وَ یمِیتُ وَ هُوَ حَی لَا یمُوتُ بِیدِهِ الْخَیرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَی‏ءٍ قَدِیرٌ.»                                                                                                                                                                  وسائل الشیعه ج17 ص409 ح3باب 19، و هنگامی که فرد در مکانش برای تجارت می­نشیند بگوید: «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلٰهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اللّٰهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ حَلَالًا طَیباً وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ أَنْ أَظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ صَفْقَةٍ خَاسِرَةٍ وَ یمِینٍ كَاذِبَةٍ.» ، فروع كافی ج‏5 ص 156 ح1 باب من ذکر الله تعالی فی السوق و هنگامی که فرد می­خواهد شیئی را (برای تجارت) بخرد بگوید: «یا حَی یا قَیوْمُ یا دَائِمُ یا رَؤُوْفُ یا رَحِیمُ أَسْأَلُكَ بِعِزَّتِكَ وَ قُدْرَتِكَ وَ مَا أَحَاطَ بِهِ عِلْمُكَ أَنْ تَقْسِمَ لِی مِنَ التِّجَارَةِ الْیوْمَ أَعْظَمَهَا رِزْقاً وَ أَوْسَعَهَا فَضْلًا وَ خَیرَهَا عَاقِبَةً فَإِنَّهُ لَا خَیرَ فِیمَا لَا عَاقِبَةَ لَهُ‏.» ،  فروع كافی ج‏5 ص157 ح3 باب القول عند ما یشترى للتجارة و هنگامی که فرد کالایی را (برای تجارت) خریداری نمود تکبیر بگوید، سپس سه مرتبه بگوید: «اللّٰهُمَّ إِنِّی اشْتَرَیتُهُ أَلْتَمِسُ فِیهِ مِنْ فَضْلِكَ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اللّٰهُمَّ فَاجْعَلْ لِی فِیهِ فَضْلًا اللّٰهُمَّ إِنِّی اشْتَرَیتُهُ أَلْتَمِسُ فِیهِ مِنْ رِزْقِكَ [اللّٰهُمَ‏] فَاجْعَلْ لِی فِیهِ رِزْقاً.» فروع کافی ج5 ص156 ح1 باب القول عند ما یشترى للتجارة [2]. به عبارت دیگر، فروشنده­ای که کالایی را به وزن، متر و مانند آن می­فروشد، مستحب است آن کالا را با وزن و متراژ بیشتر از مقدار مقرّر شده در معامله به خریدار تحویل دهد. همچنین، فرد خریداری که کالایی را به وزن، متر و مانند آن خریداری می­نماید، مستحب است آن کالا را با وزن و متراژ کمتر از مقدار مقرّر شده در معامله، تحویل بگیرد.     [3]. شایان ذکر است چنانچه معامله به نحوی واقع شده است که برای فرد مقابل یکی از انواع خیارات ثابت باشد، آن فرد حق فسخ معامله را دارد و پس از فسخ، طرف دیگر معامله لازم است آن را قبول نموده و طرفین معامله باید کالا یا عوض آن را که در اختیار دارند، به یکدیگر پس دهند.  [4]. فروع کافی ج 5 ص 153 ح 16 باب آداب التجارة ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❗️انواع کفاره❗️ چند مدل كفارهٔ روزه داریم؟ 📚 چهار مدل: 1️⃣ كفارهٔ شکستن عمدى روزه در ماه رمضان: گرفتن دو ماه روزه يا اطعام (غذا دادن) به شصت فقير. 2️⃣ كفارهٔ شکستن عمدى قضاى روزه ماه رمضان در بعدازظهر: اطعام (غذا دادن) به ده فقير و در صورت عدم توان، گرفتن سه روز روزه. 3️⃣ كفارهٔ شکستن روزه نذر معيّن، مثلاً نذر کرده سه‌شنبه هفتهٔ بعد رو روزه بگیره: گرفتن دو ماه روزه يا اطعام (غذا دادن) به شصت فقير. ✍️ آيات عظام تبريزى و وحيد: كفارهٔ اين مورد، یعنی كفارهٔ قسم، اطعام (غذا دادن) به ده فقير يا تهیه پوشاک برای ده فقير و در صورت عدم توان، گرفتن سه روز روزه. 4️⃣ كفارهٔ شکستن روزهٔ اعتكاف: گرفتن دو ماه روزه يا اطعام (غذا دادن) به شصت فقير. 🔺 احكام روزه، سيد مجتبی حسينی. ⭕️ نکته: کفاره جریمه‌ای است که به‌خاطر شکستن یا نگرفتن عمدی روزه، باید انجام بدیم و شامل دو ماه روزه یا سیر کردن شصت فقیر یا هر دوی اینهاست. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
👩🏻 کفاره روزه زن باردار 👩🏻 ⁉️سوال: کفاره روزه ای که زن باردار بخاطر اینکه بچه دار است (‌چون روزه برای بچه ضرر دارد ) به عهده زن است یا به عهده شوهرش؟ و آیا جز نفقه او حساب میشود ؟ پاسخ: 📕آیت الله خامنه ای: بر عهده خودش می باشد. 📗آیت الله مکارم شیرازی : در صورتي که روزه گرفتن براي خود مادر ضرر داشته پرداخت کفاره آن نيز بر عهده خودش مي باشد اما اگر براي بچه ضرر داشته بنابراحتياط واجب بر عهده شوهر است. 📘آیت الله سیستانی: به عهده زن می باشد البته زنى كه زائيدن او نزديک است (ماه های هشت و نه) و روزه براى خودش يا حملش ضرر دارد ، روزه بر او واجب نيست ولی باید بعدا آن را قضا کند و براى هر روز يک مُد طعام (٧٥٠ گرم نان یا ماکارونی یا آرد) بابت کفاره به فقير دهد و اما زنى که در ماه های آخر بارداری نباشد (از ماه اول تا اخر ماه هفتم) اگر روزه برای او يا حملش ضرر داشته باشد يا اينکه سبب افتادن وی در مشقتی که عادتا قابل تحمل نيست گردد روزه بر او واجب نيست و بايد قضا نمايد و کفاره ندارد. 📒آیت الله شبیری زنجانی: بنابر احتیاط بر عهده شوهر است. 📔آیت الله وحید خراسانی: به عهده ی خودِ زن است و ربطی به نفقه ندارد حتّی اگر شوهر با تمایلِ خودش پرداخت نماید ذمّه ی زن بنابر احتیاطِ واجب از این کفّارة بریئ نمیشود و در تمامِ کفّارات ، کفّارة بر عهده ی خودِ شخص است و اگر دیگری بدهد بنابر احتیاطِ واجب ذمّه ی مکلَّف از این کفّارة بریئ نمیشود. 📙آیت الله فاضل لنکرانی: اگر روزه گرفتن برای بچه ضرر داشته، به نظر حضرت آقا (ره) بابت نگرفتن روزه، کفاره واجب نیست لیکن قضای روزه را باید بگیرد. اگر قضای روزه را تا ماه رمضان سال بعدش نگیرد علاوه بر قضا برای هر روز باید یک مد (750گرم) به فقیر بدهد. کفاره ای که بر زن واجب می شود جزء نفقه نیست و بر شوهرش واجب نیست، اگر شوهر به اجازه زن کفاره او را بدهد کفایت می کند و اگر شوهر کفاره زن را ندهد باید خود زن کفاره اش را بدهد. اگر توان مالی ندارد که برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد هر مقداری که بتواند بدهد کفایت می کند اگر هیچ مقدار از خود درآمد و توان مالی ندارد، استغفار کند کفایت می کند و اگر بعدا توان مالی پیدا کرد به احتیاط واجب کفاره یک مد طعام را برای هر روز باید بدهد. ----------- 💻 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠🌙نيت: لازم نيست انسان نيت روزه را از قلب خود بگذراند يا مثلا بگويد روزه می‌گيرم بلكه همين‌قدر كه براى انجام فرمان خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب، كارى كه روزه را باطل می‌كند انجام ندهد، كافى است و براى آن كه يقين كند تمام اين مدت را روزه بوده، بايد مقدارى پيش از اذان صبح و مقدارى هم بعد از مغرب از انجام كارى كه روزه را باطل می‌كند خوددارى نمايد. انسان می‌تواند در هر شب از ماه رمضان برای روزه‌ی فرداى آن نيت كند اما بهتر است كه شب اول ماه نيت روزه‌ی همه ماه را بنمايد. از اول شب ماه رمضان تا اذان صبح، هر وقت نيت روزه فردا را بكند اشكال ندارد. وقت نيت روزه مستحبى از اول شب است تا موقعى كه به اندازه نيت كردن به مغرب وقت مانده باشد، يعنی اگر تا آن موقع كارى كه روزه را باطل می‌كند انجام نداده باشد و نيت روزه مستحبى كند، روزه او صحيح است. كسى كه پيش از اذان صبح بدون نيت روزه خوابيده است، اگر پيش از ظهر بيدار شود و نيت كند، روزه او صحيح است چه روزه او واجب باشد چه مستحب، و اگر بعد از ظهر بيدار شود، نمی‌تواند نيت روزه واجب نمايد. اگر بخواهد غير روزه رمضان، روزه ديگرى بگيرد بايد آن را معين نمايد، مثلا نيت كند كه روزه قضا يا روزه نذر می‌گيرم، ولى در ماه رمضان لازم نيست نيت كند كه روزه ماه رمضان می‌گيرم، بلكه اگر نداند ماه رمضان است، يا فراموش نمايد و روزه ديگرى را نيت كند، روزه ماه رمضان حساب می‌شود. اگر بداند ماه رمضان است و عمدا نيت روزه غير رمضان كند، نه روزه رمضان حساب می‌شود و نه روزه‌اى كه قصد كرده است. اگر مثلا به نيّت روز اول ماه، روزه بگيرد، بعد بفهمد روز دوم يا سوم بوده، روزه او صحيح است. اگر پيش از اذان صبح نيت كند و بی‌هوش شود و در بين روز به هوش آيد، بنابر احتياط واجب بايد روزه آن روز را تمام نمايد و اگر تمام نكرد،قضاى آن را بجا آورد. اگر پيش از اذان صبح نيت كند و بخوابد و بعد از مغرب بيدار شود، روزه‌اش صحيح است. اگر نداند يا فراموش كند كه ماه رمضان است و پيش از ظهر متوجه شود، چنانچه كارى كه روزه را باطل می‌كند انجام نداده باشد، بايد نيت كند و روزه او صحيح است و اگر كارى كه روزه را باطل می‌كند انجام داده باشد، يا بعدازظهر متوجه شود كه ماه رمضان است، روزه او باطل می‏باشد ولى بايد تا مغرب كارى كه روزه را باطل می‌كند انجام ندهد و بعد از ماه رمضان هم روزه آن روز را قضا نمايد. اگر بچه پيش از اذان صبح ماه رمضان بالغ شود، بايد روزه بگيرد، واگر بعد از اذان بالغ شود، روزه آن روز بر او واجب نيست. كسى كه روزه قضا يا روزه واجب ديگرى برعهده‌ی خويش دارد، نمی‌تواند روزه مستحبى بگيرد و چنانچه فراموش كند و روزه مستحب بگيرد، در صورتى كه پيش از ظهر يادش بيايد، روزه مستحبى او به هم می‌خورد و می‌تواند نيت خود را به روزه واجب برگرداند و اگر بعد از ظهر متوجه شود، روزه او باطل است و اگر بعد از مغرب يادش بيايد روزه‏اش صحيح است، اگر چه بی‌اشكال نيست. اگر غير از روزه ماه رمضان، روزه معين ديگرى بر انسان واجب باشد، مثلا نذر كرده باشد كه روز معينى را روزه بگيرد، چنانچه عمدا تا اذان صبح نيت نكند روزه‏اش باطل است و اگر نداند كه روزه آن روز بر او واجب است يا فراموش كند و پيش از ظهر يادش بيايد، چنانچه كارى كه روزه را باطل می‌كند انجام نداده باشد، روزه او صحيح و گرنه باطل می‌باشد. اگر براى روزه واجب غيرمعينى مثل روزه كفاره عمدا تا نزديك ظهر نيت نكند، اشكال ندارد بلكه اگر پيش از نيت تصميم داشته باشد كه روزه نگيرد يا ترديد داشته باشد كه بگيرد يا نه، چنانچه كارى كه روزه را باطل می‌كند انجام نداده باشد، و پيش از ظهر نيت كند، روزه او صحيح است. اگر كافری پيش از ظهر ماه رمضان مسلمان شود و حتی از اذان صبح تا آن وقت كارى كه روزه را باطل می‌كند انجام نداده باشد نمی‌تواند روزه بگيرد و قضا هم ندارد. اگر مريض پيش از ظهر ماه رمضان خوب شود و از اذان صبح تا آن وقت كارى كه روزه را باطل می‌كند انجام نداده باشد، بايد نيت روزه كند و آن روز را روزه بگيرد، و چنانچه بعد از ظهر خوب شود، روزه آن روز بر او واجب نيست. روزى را كه انسان شك دارد آخر شعبان است يا اول رمضان، واجب نيست روزه بگيرد و اگر بخواهد روزه بگيرد می‌تواند نيت روزه رمضان كند ولى اگر نيت روزه قضا و مانند آن بنمايد و چنانچه بعد معلوم شود ماه رمضان بوده، روزه‌ی آن روز جزئی از روزه‌های ماه رمضان حساب می‌شود. اگر روزى را كه شك دارد آخر شعبان است يا اول رمضان، به نيت روزه قضا يا روزه مستحبى و مانند آن روزه بگيرد و در بين روز بفهمد كه ماه رمضان است، بايد نيت روزه رمضان كند. 👇👇