❓چرا در اسلام #سگ که چنین با وفا است عین نجاست است، همچون مدفوع انسان، در صورتی که سگهای اصلاح نژاد شده وجود دارند که شاید از بعضی انسانها نیز تمیزتر باشند، ولی موش و یا سوسک که برای ما مظهر کثیفیاند عین #نجاست نیستند؟
🍃🌺1. تمام احکام الهی بر اساس مصالح و مفاسد است و هیچ حکمی از احکام اسلامی بدون جهت، حلال و یا حرام و یا واجب و ... نشده است. کسانی که پایه توحید خود را محکم ساختهاند و طبق دلایل قطعی عقیده دارند که قانونگذار اسلام؛ یعنی، خداوند متعال، بینیاز مطلق و دارای علم و حکمت بیپایان است، هیچگونه تردیدی نخواهند داشت که تمام احکام و مقررات و دستورهای اسلامی که پیامبر اسلام(ص) از طرف خدای متعال برای بشر آورده است، دارای مصالح و فوایدی میباشد که برخی از آنها در آیات و روایات بیان شده است؛ و در مواردی که هم خداوند به حکمت برخی از احکام اشاره نکرده است، خود بر اساس حکمتی بوده است؛ زیرا علم و حکمت خدای بزرگ ایجاب میکند که هیچ فرمانی را بدون رعایت مصالح بندگانش صادر نکند و چنین افرادی همیشه در صدد پیروی از دستورهای الهی هستند و دانستن و ندانستن جزئیات فلسفه و چرایی احکام در روحیه آنان اثری نخواهد داشت.
2. نجس بودن چیزی، لزوماً دلیلی بر پست بودن آن نیست؛ مثلاً خون که یکی از حیاتیترین مواد در وجود انسان است، آیا تنها به دلیل نجس بودن آن، میتوان گفت که چیز پستی است؟! ضمن اینکه، میدانیم انسان از چیزی به وجود میآید که نجس(منی) است.
3. اینکه چیزی مانند سوسک، پیش ما مظهر کثیفی است نمیتواند ملاک نجاست و طهارت باشد؛ زیرا طهارت و نجاست پدیدهاى شرعى است که تنها فقه عهدهدار بیان احکام آن است و شناخت پدیدههاى پاک و نجس تنها با معرّفى شارع مقدّس ممکن است. در مقابل؛ ادراک تمیزى و کثیفى، امرى عرفى و عقلایى و بر اساس طبع انسانی است که افزون بر دین، بهداشت نیز از آن سخن به میان میآورد. «طهارت»، پاکى از نجاست شرعى است که در بسیارى از کارها؛ مانند: نماز، روزه، خوردن و آشامیدن ضرورت دارد و «نجاست» به معناى نجس بودن یا نجس شدن چیزى است. بر این پایه، چیزهایى که شارع آنرا عین نجس دانسته است؛ غیر از بهداشت و کثیفی است.
به علاوه؛ همین سوسک و ... که پیش مسلمانان به حق و بر اساس پیروی از احکام دین اسلام مظهر کثیفی بوده و به همین دلیل، حرام است، نزد برخی دیگر از انسانها –مانند برخی ساکنان آسیای شرقی- خوراک لذیذی است که در بازارهایشان عرضه میشود. و از آن سو، همین سگی که در اسلام عین نجس دانسته شده، دارای منافعی بوده و در فقه اسلامی خرید و فروش آنها جهت استفاده از نگهبانی، شکار و ... صحیح است.
4. شاید یکی از دلائل نجاست سگ آن باشد که با توجه به وفاداری سگها به انسانها، و اهلی بودن برخی از گروههای این حیوان، آدمیان از او تنها در موارد لازم در زندگی استفاده کنند و محبت بیش از حد به این حیوان - همانطور که امروزه در برخی از نقاط میبینیم-، بدان نیانجامد که ارتباط با سگها، جایگزین ارتباطات اجتماعی برای برخی انسانها شود. و این درباره دیگر نجاسات هم جاری است؛ همانطور که شهید اول در بحث تعریف نجاست میگوید: «چیزهایی را که نجس قرار داده شده و استفاده از آن در نماز و ... حرام دانسته شده، به جهت این است که؛ مردم از آن نجس، [در زندگی مادی و معنوی خود] دوری و فرار کنند». بنابر این، خداوند چیزهایی را به جهت انواع مفاسد و ضررهایی که در آنها وجود دارد، نجس دانسته و از مردم خواسته است تا استفاده از آنها را نه ممنوع، بلکه محدود سازند تا زندگی سالم و پاکی داشته باشند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa25315
⚜ @Ahkaam ⚜
❓1. آیا مسلمانی که #وصیت کرده به جای #دفن بعد از مرگش، جسدش را بسوزانند ایرادی دارد؟ 2. اگر این عمل انجام شده باشد، گناهی صورت گرفته است؟ 3. اگر گناه است برای او چه باید کرد؟
🍃🌺جنازه مسلمان باید طبق آداب اسلامی دفن شود و وصیت به سوزاندن جسد، باطل است و چنانچه شخصی این عمل را برای میت انجام داده باشد مرتکب گناه شده است و لازم است از کار خود توبه کند و طبق نظر برخی از مراجع باید دیه پرداخت نماید که در صورتى که جسد را یکجا سوزانده باشند دیه آن یک صد دینار است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31752
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا خواندن #زیارت_عاشورا در ساعت اداری که بعضا باعث انتظار و ناراحتی مراجعه کنندگان میشود جایز است؟
🍃🌺همانگونه که مدیران مؤسسات، این اختیار را دارند که برای بالا بردن روحیه کارکنان، آنان را با مخارج مؤسسه به اردوهای تفریحی ببرند، در مواردی نیز می توان تصور کرد که بتوانند برای بالا بردن روحیه معنوی کارکنان، بخش کوچکی از ساعت کاری را به مراسمی چون نماز جماعت، زیارت عاشورا و... اختصاص دهند. با این وجود، هم مدیران و هم کارکنان باید نهایت تلاش را انجام دهند که به این بهانه حقی از مراجعه کنندگان تضییع نشود. لذا بر فرض سؤال باید گفت چنانچه امر مذکور موجب تضییع حقوق مراجعه کنندگان شود جایز نیست و اگر در این زمینه مقرراتى وجود دارد، باید مراعات شود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa26579
⚜ @Ahkaam ⚜
❓اگر بعد از #غسل بفهمد جایی از بدن را نشسته، تکلیف چیست؟
🍃🌺 امام خمینی ره و آیات عظام فاضل لنکرانی،خامنه ای،نوری همدانی:اگر از طرف چپ بدن است شستن همان مقدار کافی است و اگر از سمت راست باشد، باید بعد از شستن آن مقدار، دوباره طرف چپ را بشوید و اگر از سر و گردن باشد،باید بعد از شستن آن قسمت، دوباره طرف راست و چپ را بشوید.
🍃🌺آیات عظام سیستانی و مکارم شیرازی: اگر از سمت راست باشد،احتیاط مستحب آن است که بعد از شستن آن مقدار،دوباره طرف چپ را بشوید.
⚜ @Ahkaam ⚜
❓حکم خوردن #جلبک_دریایی چیست؟
🍃🌺دلیلی بر حرمت گیاهان دریایی نداریم مگر آنکه برخی از آنها را از خبائث بدانیم، یعنی خوراکیهایی که بیشتر انسانها از آن متنفرند. بر این اساس، جلبک، به عنوان یک گیاه، پاک و حلال است، اما برخی از فقها آن را جزو خبائث شمرده و خوردن آن را جائز نمیدانند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa26949
⚜ @Ahkaam ⚜
❓از نظر #اهل_سنت چه مواردی باعث بطلان #وضو میشود؟
🍃🌺 پاسخ در دو قسمت ارائه میگردد:
🍃الف. به جهت شباهت کیفیت وضو، نزد شیعه و اهل سنت، صرفاً موارد اختلاف آنها را ذکر میکنیم:
🔹1. شیعه میگوید: در وضو واجب است شستن دستها از بالا به پایین صورت گرفته و دست راست بر دست چپ مقدم شود. ولی اهل سنت شستن دستها (از آرنج تا سر انگشتان) را به هر کیفیتی صحیح میدانند.
🔹2. در مسح سر، شیعه مسح قسمتی از جلوی سر (با رطوبت باقیمانده در دست) را واجب میداند، اما اهل سنت مسح هر قسمت از سر (آن هم با رطوبتی جدید) را صحیح دانسته و در اینباره شستن سر را هم کافی میدانند. ضمن اینکه حنبلیها مسح تمام سر و گوشها را واجب دانستهاند.
🔹3. در مسح پا، اهل سنت، پا را تا بالای برآمدگی آن میشویند، ولی شیعه مسح پا را (با رطوبت باقیمانده از آب وضو در دست) واجب میداند.
🔹4. نسبت به ترتیب در وضو، حنفیه و مالکیه بر خلاف سایر مذاهب، آنرا شرط صحت وضو ندانستهاند. و نسبت به موالات نیز حنفیه و شافعیه آنرا بر خلاف سایر مذاهب، واجب نمیدانند.
🍃ب. طهارتی که با وضو حاصل میشود، به روشهای متفاوتی نقض میشود. در مذهب اهل بیت(ع) آنچه که به سبب آن وضو باطل میشود با موارد نقض وضو در مذاهب اهل سنت تفاوت اندکی دارد. جهت آگاهی از دیدگاه مذهب اهل بیت(ع) در اینباره میتوانید به نمایه 3867 (مبطلات وضو و غسل) در همین سایت مراجعه نمایید.
اما مذاهب اهل سنت مواردی را برای نقض وضو بیان کردهاند که در ذیل میآید:
🔹1. بول(ادرار)، غائط (مدفوع) و باد معده؛
🔹2. خروج منی؛ البته شافعیه آن را ناقض وضو نمیداند.
🔹3. خروج وذی و مذی؛
🔹4. آنچه که موجب زائل شدن (حتی موقتی و کوتاه) عقل شود؛ مانند جنون، صرع، بیهوشی، استفاده از مسکرات و خواب
🔹5. لمس با شهوت زن یا پسری که مو در صورت ندارد (امرد)
🔹6. دست کشیدن(مسّ) مرد به آلت تناسلیاش (تماس مستقیم و بدون حائل).
🔹7. خون یا چرکی که از بدن انسان خارج می شود و نجس است؛ موجب بطلان وضو میشود.
🔹8. ارتداد( اگر مسلمانی که وضو داشته باشد، مرتد شود؛ وضویش باطل می شود، همچنین اگر مسلمانی بر اثر عصبانیت، کلمات کفر آمیز بگوید، بازهم وضویش باطل است.)
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa25867
⚜ @Ahkaam ⚜
❓خوردن غذاها و نانهایی که زن #حائض آنرا خمیر کرده و بعد پخته، چه حکمی دارد؟
🍃🌺وقتی از پیامبر اکرم(ص) درباره #عادت_ماهانه بانوان سؤال شد، آیهاى که در پاسخ این پرسش نازل شد این نبود که حیض پلیدى است و زن حائض پلید است و با او معاشرت نکنید، بلکه خدای متعال فرمود: «یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْمَحِیضِ قُلْ هُوَ أَذىً فَاعْتَزِلُوا النِّسٰاءَ فِی الْمَحِیضِ»؛ از تو درباره عادت ماهانه [زنان] میپرسند، بگو: «آن، رنجى است. پس هنگام عادت ماهانه، از [آمیزش با] زنان کنارهگیرى کنید. یعنی عادت ماهانه، نوعى بیمارى تن است و در حین آن بیمارى از همخوابگى با آنان دوری کنید، نه اینکه با آنها معاشرت خانوادگی نداشته باشید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/az21810
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا بعد از اتمام #نماز، دستها را به مهر کشیده و بعد به صورت کشیدن مستحب است؟ اگر مستحب است دلایل آن چیست؟ در این زمینه نظر و رأی فقها چیست؟
🍃🌺مستحب است انسان بعد از نماز، مشغول تعقیب، یعنى خواندن ذکر و دعا و قرآن شود. یکی از تعقیباتی که در روایات به آن سفارش شده، کشیدن دستها به موضع سجده (چیزی که سجده بر آن صحیح است) و بعد کشیدن به صورت است، البته به کیفیتی که در روایات بدان اشاره شده است:
1. در روایت ابراهیم بن عبد الحمید آمده است امام صادق(ع) به مردى فرمود: اگر تو را همّى رسید دست به موضع سجدهات (آن خاکى که بر آن سجده میکنى) بکش سپس بر صورت خود از جانب گونه چپ و بر پیشانى خود از جانب گونه راست مسح کن. سپس سه بار بگو: «بِسْمِ اللَّهِ الَّذِی لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عالِمُ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ، الرَّحْمنُ الرَّحِیمُ اللَّهُمَّ أَذْهِبْ عَنِّی الْغَمَّ وَ الْحَزَنَ»؛ به نام خداوندى که معبودى جز او نیست داننده غیب و آشکار است، بخشاینده و مهربان است، بار الها! رنج و اندوه را از من دور ساز.
2. حسین خراسانى که فردی نانوا بود، میگوید: در نزد امام جعفر صادق(ع) شکایت کردم از دردى که با من بود. آنحضرت فرمود: هنگامی که نماز را خواندی، دست خود را در موضع سجودت بگذار، بعد از آن بگو: «بِسْمِ اللَّهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ -صلّی الله علیه و آله- اشْفِنِی یَا شَافِی لَا شِفَاءَ إِلَّا شِفَاؤُکَ شِفَاءً لَا یُغَادِرُ سُقْماً شِفَاءً مِنْ کُلِّ دَاءٍ وَ سُقْمٍ»؛ به نام خدا. محمد رسول خدا است. درود خدا بر او و آل او باد. مرا شفا ده، اى شفادهنده! نیست شفایى، مگر شفاى تو. شفایى که وا نگذارد بیمارى را، شفایى از هر درد و بیمارى.
فقها نیز با توجه به روایات بالا، فتوا به استحباب کشیدن دستها به موضع سجده و صورت دادهاند. و اصل استحباب این کار را پذیرفتهاند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/az21809
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا خانمی که #شاغل است و خودش درآمد دارد، باید هزینههای رفت و آمد به محل کارش را خود بپردازد یا شوهرش؟ آیا #نفقه شامل این موضوع هم میشود؟
🍃🌺زوجه از باب نفقه، بیش از مسکن و لباس و غذاى متعارف و متناسب با شأن خودش و هزینهی درمانهاى متعارف، حق مطالبه چیزى از شوهر ندارد. و مورد مذکور در سؤال، تحت نفقه قرار نمیگیرد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa30424
⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا دیده شدن عکس بدون #حجاب دوران کودکی خانمی که الآن بزرگ شده؛ توسط #نامحرم گناه دارد؟
🍃🌺نگاه کردن نامحرم به عکس کودکی زن، در صورتیکه بدون شهوت و مفسدهای باشد، مانعی ندارد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa29932
⚜ @Ahkaam ⚜
❓یک مغازه و دو دانگ خانه و ده میلیون تومان از پدرم بمن به ارث رسیده است. دو دانگ خانه رو که کرایه دادهایم پولش رو صرف خانه خودم میکنم و ده میلیون را بدون استفاده در بانک گذاشتهام اما مغازه رو کرایه دادهام. 1. آیا باید خمس این کرایه رو بپردازم؟ با اینکه هیچ منبع مالی دیگر ندارم و آیا خمس، شامل پول کرایه دریافتی است یا باید خمس قیمت خود مغازه رو بدهم؟ 2. تکلیف اموالی که پدرم برایم خریده چیست آیا آنها هم خمس دارند؟
🍃🌺1. #مال_الارث #خمس ندارد، هر چند سالها بماند و هزینه نگردد. ولی چنانچه ترقی قیمت پیدا کند و یا سودی (مانند کرایهی مذکور) داشته باشد و قبل از سال خمسی هزینه نگردد، ترقی قیمت و سود آن خمس دارد.
🍃🌺2. در مورد اموالی که پدر برایتان خریده است، در حکم هدیه است، که برای آگاهی بیشتر دربارهی آن میتوانید به نمایه 3268 (خمس هدیه) در همین سایت مراجعه نمایید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa29992
⚜ @Ahkaam ⚜