eitaa logo
حکمش چیه؟
98.1هزار دنبال‌کننده
13هزار عکس
2.5هزار ویدیو
156 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
💍 ارتباط در دوران 💍 🍁سؤال: ارتباط تلفنی و صحبت کردن دختر و پسری که در دوران نامزدی هستند، به منظور آشنایی بیشتر برای تصمیم گیری ازدواج، با اطلاع خانواده چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: تا زماني كه عقد به صورت صحيح شرعى خوانده نشده است، نامحرم هستند، بنابر این در صورتی که بدون قصد لذت و با اطمینان به عدم وقوع در مفسده باشد، اشکال ندارد و الا جایز نیست.❌ ⚜ @Ahkaam
❓سوال اگر کسي در روي صفحه‌ي گوشي موبايل، بروي آيه اي از قرآن بدون وضو دست بزند گناه است يا خير؟ ــــــــــــــــــــــــــــ ✅پاسخ دست زدن به آیات قرآن از روی صفحه گوشی بدون وضو اشکال ندارد. ⚜ @Ahkaam
سلام؛ بنده(به عنوان مسئول) در یک مجموعه‌ای در دانشگاه فعالیت می‌کردم. از طرف دانشگاه مبلغی(به صورت کارت هدیه) به دانشجویان این مجموعه اهدا شد و قرار شد من این هدیه را به آنان برسانم، و من به خاطر کثرت برنامه‌های مجموعه فرصت نکردم کارت‌ها را به بچه‌ها بدهم و در جای مطمئنی در داخل اتاق مجموعه گذاشتم. بعد از دو ماه متوجه شدم تعدادی از کارت‌ها مفقود شده است. آیا بنده نسبت به این موضوع مدیونم و باید آن کارت‌ها را از جیب خودم برای دانشجویان تهیه کنم؟ پاسخ: اگر عرفاً در زمان پرداخت و محل نگهداری کارت‌ها کوتاهی کرده باشید، نسبت به صاحبان کارت‌ها مدیون هستید و لازم است به نحوی رضایت آنها را فراهم نمایید، اما در غیر این‌صورت ضامن نیستید. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر وظیفه شما این بوده که در زمان معینی این کارت‌ها را به دست افراد برسانید و کوتاهی کرده‌اید ضامن هستید و در غیر این صورت اگر مکان گذاشتن کارت‌ها کاملا امن بوده و دقت لازم در نگهداری آنها شده است ضامن نیستید. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): بله مسؤولیت دارید. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): چنانچه - با توجه به محل نگهداری و ... - در مراقبت از کارتهای مذکور، کوتاهی نشده باشد ضامن نیستید. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): با توجه به این که در رساندن آن کارت‌ها کوتاهی کرده‌اید، باید جبران کنید. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در صورتی‌که در حفظ و نگهداری آن کوتاهی کرده‌اید، ضامن هستید. ⚜ @Ahkaam
حکم و شرایط ازدواج با زنان غیر مسلمان چیست؟ آیا دختر باکره‌ی غیر مسلمان برای ازدواج اذن والدین را لازم دارد؟ پاسخ اجمالی کافر بر دو قسم است: 1. کافر اهل کتاب، 2. کافر غیر اهل کتاب. بر طبق نظر همه‌ی مراجع معظم تقلید شیعه، مرد مسلمان نمی‌تواند با زن‌هاى کافر غیر اهل کتاب ازدواج دایم یا موقت داشته باشد. امام خمینی(ره) در این زمینه فرمود: "... مرد مسلمان هم نمی‌تواند با زن‌هاى کافره‌ی غیر کتابیه به طور دایم ازدواج کند و به احتیاط واجب ازدواج دایم با زن‌هاى کافره‌ی اهل کتاب نیز جایز نیست". البته، امام خمینی(ره) در این مسئله(ازدواج دایم با زنان کافر اهل کتاب) فرمود: «به احتیاط واجب». به این معنا است که مقلدان ایشان می‌توانند در این مسئله به فتوای مجتهد دیگری که در این مسئله فتوا داده است و چنین ازدواجی را جایز می‌داند عمل کنند. ازدواج موقت با زنان کافر اهل کتاب طبق نظر همه‌ی مراجع تقلید فعلی و معاصر، جایز است. اما این‌که آیا در ازدواج موقت با دختر باکره‌ی کافر اهل کتاب اذن والدین او شرط است یا نه؟ فرمودند: این حکم به مذهب آنان بستگی دارد و اگر در مذهب آنان اجازه‌ی پدر شرط نیست، لازم نیست با اجازه او باشد. ⚜ @Ahkaam
من در دوران دانشگاه جزوه ای از یکی از دوستانم گرفتم ولی متأسّفانه نتوانستم به او پس بدهم و فارغ التّحصیل شدم و من به شهر دیگری آمدم. حالا باید چه کنم؟ زیرا این جزوه امانتی در دست من بود و من از او هیچ آدرسی ندارم. پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): به هر حال لازم است به هر نحو ممکن جزوه را به صاحبش برگردانید ولى اگر از پیدا کردن صاحب آن مأیوس هستید قیمت آن را با اذن حاکم شرع از طرف صاحبش به فقیر صدقه بدهید. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر مطمئن به رضایت طرف باشید تکلیفی ندارید و الا خود جزوه یا پول آن را به فقیر متدیّن صدقه بدهید. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورت امکان، جزوه را به صاحبش برسانید و یا به شکلی با هم مصالحه کنید و اگر این کار ممکن نیست توسط شخص ثالث یا توسط پست برایش ارسال کنید و چنانچه به او دسترسی ندارید به نیّت ایشان معادل ارزش جزوه به فقرا صدقه دهید. ⚜ @Ahkaam
کسی مبلغ 90 میلیون پیش طلافروشی سرمایه‌گذاری کرده و گفته با آن خرید و فروش طلا انجام می‌دهد و - بسته به کار- مبلغ نامعینی هم سود پرداخت می‌کند. بعد چند ماه متوجه می‌شود که او با این پول دلار خرید و فروش کرده است، ‌‌آیا گرفتن سود سرمایه‌، حلال است؟ پاسخ در این قرارداد مضاربه، هر چند بر خلاف قرارداد عمل شده و تجارت دیگری با آن سرمایه انجام گرفته است، ولی چنانچه طرف مقابل، راضی به کار اقتصادی او شده و به دیگر شرایط مضاربه در قرارداد عمل شده باشد، سود حاصله حلال است. در غیر این صورت باید برای تقسیم سود مصالحه شود. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در فرض سؤال، اگر عقد مضاربه به طور صحیح بسته شده باشد، سود حاصله از فروش دلار بین طرفین بر طبق قرارداد تقسیم می‌گردد؛ و اگر ضرری در این معاملات رخ دهد به خاطر تخلف از قرارداد، خسارات وارده بر عهده عامل است. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر درصد سهم هر کدام معین باشد معامله صحیح است و سود به دست آمده به همان نسبت باید تقسیم شود. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی(مد ظله العالی): نفس خرید و فروش دلار حرام نیست و مضاربه نسبت به آن صحیح است. البته در مضاربه باید سهم هریک از طرفین از سود، معین شده باشد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر بر خلاف نظر مالک رفتار کرده است و سرمایه‌گذار بعد اطلاع از معاملات خرید و فروش دلار آن معاملات را امضا کرده باشد، سود حاصله حلال می‌باشد و اگر رد کرده باشد معاملات باطل خواهند بود و الله العالم. حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مد ظله العالی): این پول به عنوان مضاربه باید شرائطی داشته باشد؛ 1. با آن تجارت کند. 2. زمان آن مشخص باشد. 3. درصد سود معلوم باشد. پس اگر این شرائط نباشد مضاربه نیست؛ بنابراین نسبت به سودی که گرفتید با طلا فروش مصالحه کنید. ⚜ @Ahkaam
شخصى با دیگرى عقد مضاربه بسته و سرمایه را به او داده و از او سود می‌گرفته است. بعداً معلوم شده که عامل با سرمایه کار نمى‌کرده و سود وى را پرداخت کرده و این سودها از مال مردم بوده است، در این صورت مالک چه وظیفهاى دارد؟ پاسخ . اگر به مفاد عقد مضاربه عمل نشود، قرارداد صحیح نبوده و پرداخت سود وجاهت شرعی ندارد. 2. اگر مالک سرمایه، بداند که سود دریافتی، عین مبالغی است که عامل جهت مضاربه از دیگران گرفته است باید آنها را به صاحبانش برگرداند و در صورت عدم شناخت یا دسترسی به آنها، باید آن مبالغ را صدقه دهد. 3. اگر مالک سرمایه، اطمینان ندارد که عامل، سود را از اموال دیگران پرداخت کرده است و از طرفی هم عامل - با علم به بطلان قرارداد - راضی به پرداخت سود باشد، حکم هدیه را داشته و دریافت و استفاده از سود مذکور اشکالی ندارد. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): دریافت مبالغ مذکور به عنوان سود صحیح نیست. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر مالک وی را ملزم به پرداخت سود نکرده و عامل در فرض علم به بطلان قرارداد، باز هم راضی به پرداخت سود باشد، اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):پرداخت سود بدون عمل به مضاربه وجاهت شرعی ندارد و اگر شخص با توجه به مسئله، سود مذکور را مجاناً می‌داده در صورت ذی رحم بودن و یا مصرف پول، کسی ضامن آن نیست، ولی اگر به خیال صحت مضاربه، این کار را انجام می‌داده می‌تواند به سودهایی که داده رجوع کند. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر علم داشته باشد که سود پرداخت شده، عین مبالغی است که از دیگران جهت مضاربه گرفته، باید آنها را به صاحبان خود برگرداند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): سودهایی که از مال دیگران بوده، جنبه ربا دارد و حرام است و باید برگردانده شود. ⚜ @Ahkaam
☑️سئوال اگر هنگام نماز، فردی به منزل ما بیاید؛ آیا نماز اول وقت بهتر است یا پذیرایی از مهمان؟ ✅پاسخ: اول وقت فضیلت زیاد دارد و برای رعایت اول وقت نماز در روایات زیاد تاکید شده است، لیکن اگر کسی مهمان داشته باشد، درصورتی که ممکن باشد برای نماز اول وقت از مهمان اجازه بگیرد و نماز اول وقت را بخواند بعد به مهمان خدمت کند و این کار روی مهمان ها نیز برای ترغیب آن ها به نماز اول وقت اثر می گذارد، اما اگر شرایط به گونه ای باشد که خواندن نماز در اول وقت موجب زحمت برای مهمان باشد و ناچار به پذیرای از مهمان باشد، اول مهمان را خدمت کند بعد نماز بخواند. ⚜ @Ahkaam
✅ احکام قرائت نماز👆 ⚜ @Ahkaam
❓آیا بانوان می توانند هنگام خروج از منزل مانتو یا چادرشان را معطر کنند؟ 🍃آیات عظام بهجت، خامنه ای، مکارم شیرازی و سیستانی: اگر باعث جلب توجه و تحریک نامحرم می شود، جایز نیست. @ahkaam
☑️سئوال اگر هنگام نماز، فردی به منزل ما بیاید؛ آیا نماز اول وقت بهتر است یا پذیرایی از مهمان؟ ✅پاسخ: اول وقت فضیلت زیاد دارد و برای رعایت اول وقت نماز در روایات زیاد تاکید شده است، لیکن اگر کسی مهمان داشته باشد، درصورتی که ممکن باشد برای نماز اول وقت از مهمان اجازه بگیرد و نماز اول وقت را بخواند بعد به مهمان خدمت کند و این کار روی مهمان ها نیز برای ترغیب آن ها به نماز اول وقت اثر می گذارد، اما اگر شرایط به گونه ای باشد که خواندن نماز در اول وقت موجب زحمت برای مهمان باشد و ناچار به پذیرای از مهمان باشد، اول مهمان را خدمت کند بعد نماز بخواند. ⚜ @Ahkaam
❓آیا خواندن نماز در خانه شخصى که خمس نمى دهد، اشکال دارد؟ 🌳اگر یقین ندارد که به خانه او خمس تعلق گرفته، اشکال ندارد. 🌳آیات عظام سیستانى و تبریزى: خیر، اشکال ندارد. 🌳آیت الله وحید خراسانی: اگر شک داشته باشید که به این خانه خمس تعلق گرفته یا نه، بنابر احتیاط واجب خواندن نماز در آنجا جایز نیست. @ahkaam