eitaa logo
حکمش چیه؟
100.3هزار دنبال‌کننده
12.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
152 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا خرید و فروش سهام شرکتی که بخش کوچکی از درآمد آن ربوی است، حلال می‌باشد؟ پاسخ چنانچه شرکت مذکور دارای فعالیتهای اقتصادی و معاملات حلال و حرام بوده و سهام هر کدام قابل جداسازی باشد، شراکت و خرید سهام در بخش حلال آن جایز است. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر معاملات شرکت سهامى حرام باشد، مثل آنکه به داد و ستد شراب و یا معاملات ربوى مشغول باشد، خرید سهام آن و مشارکت در این معاملات جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): از این جهت منعی نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): آن مقدار که ربوی است، جایز نیست و اگر جدا سازی نمی‌شود کرد، از کل آن باید پرهیز کرد. ⚜ @Ahkaam
🌳 شوهرم در زمان ازدواج کتباً مرا در نصف اموالش شریک کرد. حالا که من شریک نصف اموالش هستم، آیا دیگر نیازی به اجازه او در خرج کردن ندارم و به هر کس بخواهم می‌توانم بدون اجازه او پول بدهم؟ 🌹پاسخ 1. این نوع شراکت تنها در اموالی صحیح است که در زمان ازدواج وجود داشته، نه اموالی که در آینده حاصل خواهد شد. 2. اگر در این شراکت، سهم هر شریک (به صورت مصداقی) مشخص نشده باشد، مالکیت هر یک از شرکا به صورت مشاع است و در مالکیت مشاع، استفاده شرکا در مال مشترک، باید با رضایت یکدیگر باشد. 3. هر چند زن اختیار دارد که از اموال خود در هر کجا که خواست استفاده نمایند، ولی در برخی موارد؛ مانند صدقه و نذر، باید با موافقت شوهر اقدام نماید. در هر حال، زن و شوهر دارای زندگی مشترک بوده و جهت همدلی بیشتر، مناسب است در این‌گونه امور با آگاهی یکدیگر عمل نمایند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): حتی در فرض سؤال هم اجازه لازم است. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): تصرف یکی از شرکا در ملک مشاع، بدون رضایت دیگری جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): مجرد گفتن شراکت، دیگری را شریک نمی‌کند و برای دیگری مجوز استفاده درست نمی‌کند مگر آنکه به وسیله عقد مانند هبه مشاع و یا چیز دیگری نظیر اختلاط دو جنس محقق شود. ⚜ @Ahkaam
شرکت بر دو قسمت تقسیم می‌شود: شرکت املاک و شرکت عقود. لطفاً در مورد آن توضیح دهید؟ انواع شرکت عقود را با مثال بیان کنید؟ پاسخ «شرکت» در لغت به معنای مخلوط کردن یکی از دو مال با دیگری است. و در اصطلاح فقهی به صورت کلی عبارت است از: «اجتماع حقوق مالکان متعدد در شیء واحد به نحو اشاعه». شرکت به اعتبارات گوناگون به انواع مختلف تقسیم می‌شود که به اعتباری شرکت بر دو قسم است: 1. شرکت ملکیه و حکمیه: شرکت ملکیه آن است که یک چیز بین دو نفر یا بیشتر مشترک باشد؛ یعنی مختص به این دو نفر باشد به یکی از اسباب ملکیت. 2. شرکت عقدیه: شرکت عقدیه آن است که دو نفر یا بیشتر با یکدیگر به سبب عقد شرکت ایجاد شرکت می‌کنند که با انشای عقد، شرکت محقق و ایجاد می‌شود. شرکت عقدیه بر چهار قسم است: 1. شرکت عنان، 2. شرکت ابدان، 3. شرکت مفاوضه، 4. شرکت وجوه. تعریف و مثال هر کدام در پاسخ تفصیلی ذکر شده است. پاسخ تفصیلی https://www.islamquest.net/fa/archive/id23843@Ahkaam
🔘مواردی که نماز خواندن با لباس نجس صحیح است: ▫️1: اینکه بدن یا نماز گزار به مقدار کمتر از یک درهم یا یک سکه ی متوسط با نجس شود، یعنی در صورتی که بیشتر از یک درهم یا یک سکه خونی شود نیاز است که تطهیر شود و اگر تطهیر نشود نماز خواندن با آن مشکل دارد. ▫️2: به واسطه ی زخم یا جراحتی که در بدن اوست لباس یا بدن او به خون آلوده شود یعنی مثلا اگر آن خون به وسیله ی زخمی بود که مثلابر اثر شکستگی سر بود اشکال دارد . ▫️3: آنکه ناچار شود که با بدن یا نماز بخواند . ▫️4: اگر کسی لباس یا بدنش را آب بکشد و یقین کند که پاک شده است و با آن بخواند و بعداز نماز متوجه شود که پاک نشده بود . ⚜ @Ahkaam
اگر کسی برای مصرف خاصی، پولی به ما بخشید، آیا می‌توان آن‌را در جهتی دیگر مصرف کرد؟ پاسخ بیشتر مراجع تقلید در این‌باره می‌گویند: اگر فرد، جهت مصرفی خاص، هدیه‌ای دریافت کند، نمی‌تواند از آن، در جایی دیگر استفاده کند و در صورت عمل نکردن به آن، فردی که هدیه داده، می‌تواند هدیه خود را طلب کند. ولی برخی از فقها عمل به چنین شرطی را لازم نمی‌دانند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر برای خصوص صَرف در آن مصرف داده، صرف آن در جهت دیگر جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر شرط کرده باشد و قبول کرده باشید نمی‌توانید. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر کیفیت بخشش مقید باشد، تغییر مصرف آن حرام است و در صورت صرف در جهت دیگر، واهب حق دارد هبه را فسخ کند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در فرض سؤال باید طبق شرط مذکور عمل شود. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): اگر ضمن بخشیدن شرط کند که در جهت خاصی مصرف شود، شرط مذکور لازم الاجرا نیست هر چند عمل به آن بهتر است. ⚜ @Ahkaam
🌺بنده به شخصی رشوه دادم تا برایم شغلی پیدا کند. این کار انجام شد و من اکنون مشغول کارم. آیا این کار حرام است و با این که شغل جایگزین ندارم باید آن را ترک کنم؟ ☘️☘️پاسخ 1. پرداخت رشوه جایز نیست ولی برخی از فقها در این‌باره می‌گویند: اگر شخص برای رسیدن به حق واقعی خود، مجبور باشد وجهی بپردازد، پرداخت این وجه برای او بلا مانع است. 2. اگر این فرد، شایستگی قانونی و تخصص لازم برای آن کار را داشته و حق فرد دیگری در این امر تضییع نشده است، باقی ماندن در این شغل اشکال ندارد و حقوق دریافتى حرام نیست. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در هر صورت پرداخت رشوه جایز نیست ولی اگر تخصص و مهارت لازم را براى کارى که براى آن استخدام شده‌اید دارید و مقرّرات استخدام رعایت شده است و مطابق مقررات و بر اساس توانایى در انجام وظایف محوله، حقوق می‌دهند، حقوق دریافتى حرام نیست. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): تقلب حرام است ولی اگر از نظر تخصص و توانائی انجام کار در حد مطلوب باشید حقوق حلال است. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): رشوه حرام است و باید توبه کنید و در مورد سوال نیز لازم است مطابق قوانین عمل شود. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه وظایفی که اداره از شما خواسته را بتوانید انجام دهید حقوقتان حلال خواهد بود اما سعی نمایید مرتکب خلاف شرع نشوید. ⚜ @Ahkaam
🌺🌺پدرم زمینی را به همسر اولش هبه کرد و پس از فوت او این زمین را به نام من سند زد که از همسر دوم ایشان می باشم. آیا این عمل مشکل شرعی دارد؟ ☘️☘️پاسخ هر چند هبه یک عقد جائز است؛ یعنی هر یک از طرفین می‌توانند آن را به هم بزنند، اما در چند مورد این عقد لازم می‌شود و واهب(کسی که هدیه کرده) نمی‌تواند آن را به هم بزند و عین موهوبه(آنچه که بخشیده شده) را پس بگیرد. که یکی از آن موارد آن است که واهب بعد از تحویل عین موهوبه، از دنیا برود یا موهوب له(کسی که به او هدیه شده) بعد از تحویل گرفتن فوت کند. بنابراین در صورتیکه همسر اول در زمان حیاتش زمین را تحویل نگرفته باشد و تسلطی نسبت به آن نداشته است، با فوت او هبۀ اول باطل می شود. ولی در صورتیکه در زمان حیات، تحویل گرفته باشد، زمین به ورثۀ همسر اول منتقل می شود.: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): اگر واقعا هبه کرده بود و هبه شرعی نیز تحقق پیدا کرده است، و پس از فوت او، به شما هبه کرده است، هبه دوم باطل است و ملک همسر اول است. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر زمین را نه به نام همسرش کرده ونه به او تحویل داده است از ملک او خارج نشده وتملیک به شما صحیح است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که تحویل ایشان نداده باشد اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در صورتیکه موهوب له (همسر اول) در زمان حیاتش زمین را قبض نکرده باشد، با موت ایشان هبۀ اول باطل میشود. ولی در صورتیکه در زمان حیات قبض کرده باشد و واهب از هبه در آن زمان رجوع نکرده باشد، زمین به ورثۀ موهوب له (همسر اول) منتقل میشود. ⚜ @Ahkaam
🌺🌺اخذ مبلغ زیرمیزی توسط برخی پزشکان چه حکمی دارد؟ دهنده این مبلغ چه حکمی دارد؟ ☘️☘️پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): پزشک اگر کارمند دولت در بیمارستان باشد که حقوق خود را از صندوق دولت دریافت مى‌کند و یا عمل جراحى را بر اساس دریافت اجرت عمل از شرکت بیمه دریافت مى‌نماید، حق مطالبه مبلغ اضافى از بیمار را ندارد. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در مورد هرگونه هدیه و پاداش، در صورتى که حقّى را باطل یا باطلى را حق کند، یا نوبت کسى ضایع شود جایز نیست. در غیر این صورت اگر با رضایت دهنده پول باشد اشکالى ندارد. و چنانچه مجبور باشد براى گرفتن حقّ خود چیزى بپردازد، براى دهنده جایز است، ولى براى گیرنده جایز نیست. دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر پزشکی متعهد شده که با مقررات خاص بیمارستان عمل کند، گرفتن زیر میزی جایز نیست و اما اگر بصورت آزاد معالجه می کند با رضایت طرفین مانعی ندارد. ⚜ @Ahkaam
🌺🌺آیا عیدی گرفتن به صورت پول از شخصی که ربا گیرنده بوده، اما الان نمی دانیم که هنوز به این کار ادامه می دهد یا نه اشکال دارد یا خیر؟ ☘️☘️پاسخ اگر چه ربا گناه بسیار بزرگی است و انسان در ارتباط با کسانی که ربا می گیرند باید دقت کند که از اموال ربوی آنان استفاده نکند و این اخلاق آنان، او را به سوی گناه بزرگ ربا نکشاند، ولی به صورت کلی در چنین مواردی تا انسان اطمینان به حرام بودن عین آنچه مورد استفاده اش است نداشته باشد، از نظر شرعی تکلیفی نخواهد داشت. پاسخ مراجع تقلید به بعضی از سؤالات مشابه چنین است: سوال: تکلیف شرعی فرزند در برابر پولی که به صورت شبهه ناک و یا حرام وارد منزل می شود، چیست؟ دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): تا یقین به وجود مال حرام در عین اموال مورد ابتلا نداشته باشد، استفاده ایشان مانعى ندارد. ⚜ @Ahkaam
🌸بنده کارمند بانک هستم. آیا هدیه ای که مشتری به اختیار خود به من می دهد، باتوجه به اینکه من چشم داشتی از ایشان ندارم، حلال است؟ ☘️پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): هدیه در محیط کار و از جانب ارباب رجوع، یکى از خطرناکترین چیزها است و هر ‏چه بیشتر از آن اجتناب کنید به صرفه(نفع) دنیا و آخرت شما خواهد بود. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر درخواست از شما نباشد گرفتن آن اشکال ندارد مگر اینکه بر خلاف شرط قرارداد کارمندی باشد. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر جنبه رشوه داشته باشد حرام است؛ و اگر جنبه رشوه نداشته باشد، بلکه هدیه ای بدون چشمداشتِ هرگونه کار خلافی بوده باشد مانعی ندارد، ولی باید خلاف مقرّرات مؤسّسه ای که در آن کار می کند نباشد. دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): در فرض سوال مانعی ندارد. ⚜ @Ahkaam
حکم پولی که موقع رقصیدن عروس و داماد، مهمانان به عنوان شاد باش به آنها می دهند، چیست؟ پاسخ نظر برخی از مراجع تقلید درباره پولی که هنگام رقصیدن عروس و داماد، مهمانان به عنوان شاد باش، به صورت نقدی به آنها می دهند، این گونه است: دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): اگر در مقابل رقص حرام باشد، دریافت آن جایز نیست. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): هدیه است و فی نفسه اشکال ندارد دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): دادن و گرفتن این پول ها جایز نیست و همچنین توجه داشته باشید تنها رقص زن براى شوهرش جایز است، و بقیّه اشکال دارد. البتّه منظور رقص لهوى است، نه هرگونه حرکات منظّم و موزون. ⚜ @Ahkaam
🌸اشیائی که توسط مردم به حرم امامزاده ای هدیه شده ولی وقف نشده در صورتی که فرا تر از نیاز حرم امامزاده باشد می شود با صلاحدید هیات امنا در حسینه نزدیک به آن امامزاده که مورد نیازش است صرف شود؟ ☘️پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): جایز نیست. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که امامزاده نیازی نداشته باشد مطابق آنچه نوشته اید مانعی ندارد. ⚜ @Ahkaam
🌸آیا زن می تواند از درآمد بدون اجازه شوهر به دیگران هدیه بدهد؟ ☘️پاسخ اسلام ، مرد و زن را مالک و صاحب اختیار درآمد خویش که از راه حلال و شرعی بدست می آورند، می داند. مالک اختیار دارد بدون اجازه دیگران اموال خود را در راه های حلال و درست از جمله هدیه دادن مصرف کند. شما می توانید با دستمزد خود برای شوهر و خانواده تان مانند پدر و مادر و همچنین برای دوستان دختر خود هدیه بخرید؛ اما درباره هدیه داده به دوست پسرباید بگوئیم : از نظر شرع مقدس اسلام، هر گونه ارتباط بین دختر و پسر، بدون مجوّز شرعی (مانند ازدواج و محرمیت نسبی و سببی) اعم از ارتباط مستقیم و غیر مستقیم، اگر با قصد لذت (جنسی) باشد یا خوف فتنه و ترس افتادن به گناه در آن ارتباط وجود داشته باشد، جایز نبوده و اشکال دارد. اما ارتباط شغلی، حرفه ای و علمی و تحصیلی، اگر باعث فتنه و مفسده نشود و موازین شرع در آن رعایت شود، اشکال ندارد. بنا بر این در مورد هدیه دادن به مرد و پسر نا محرم باید موارد بالا را رعایت کنید. زیرا هرگونه تماس و ارتباط با نامحرم اگر چه در حد عاطفی، موجب گرفتار شدن به گناه های بزرگ تر می شود. زنان به خصوص زنان شوهر دار باید در این گونه روابط نهایت دقت را داشته باشند تا گرفتار دام های شیطان نشوند، دام هایی که به تدریج، انسان را به سوی خود می کشاند. بسیاری از خیانتها به شوهران از مراحلی شروع می شود که ابتدا گمان به آن نمی رفت. ⚜ @Ahkaam
🌸آیا جایز است یک هدیه ای که شوهرم به من داده، به کسی دیگر بدون اجازه شوهرم هدیه کنم؟ چون از آن لحظه که به من داد مال من شده است. ☘️پاسخ اگر شوهر شما مالی را به شما بخشیده است به ملکیت شما در می آید و شرعاً شما مالک آن خواهید بود. و مکروه است که مرد یا زن هدیه ای که به یکدیگر می دهند، پس بگیرند و اگر در موقع بخشیدن هیچ گونه قید و شرطی نگذاشته است که آنرا به دیگری ندهید یا نفروشید یا... شما می توانید هر گونه تصرفی در آن انجام دهید یا به دیگری ببخشید. اما در دو صورت زوج نمی تواند هدیه ای را که به زوجه داده است، از او پس بگیرد: 1. در صورتی که زوجه از فامیل های او باشد؛ 2. در صورتی که زوجه در این هدیه تصرف کرده و به دیگری داده باشد. اما از آنجا که ممکن است این کار موجب ناراحتی و اذیت شوهرتان شود و یا منجر به اختلاف و در گیری های خانوادگی شود سعی کنید هر گونه تصرف در آن با نظر و موافقت همسرتان باشد. همچنین با توجه به این که هدیه دادن محبت را زیاد کرده و نشانه علاقه شوهر به شما است، نگهداری آن نشانه اهمیت دادن و ارج نهادن و پاسخ مثبت به احساسات همسرتان میباشد. پس حتی المقدور سعی کنید هدایای همسرتان را برای خود نگه داشته و از اموال دیگری که دارید هدیه بدهید. ⚜ @Ahkaam
☘️در بین دوستان گاهی اوقات خرج و مخارج کوچکی شکل می گیرد؛ مثلاً برای خرید وسیله ای دوست مبلغ آن وسیله را پرداخت می کند و زمانی که قصد می کنیم که پول آن وسیله را به دوستت پرداخت کنیم او نمی پذیرد و قبول نمی کند و در بین این تعارفات قرار می گیرد و پول را از انسان دریافت نمی کند، آیا در این جا مسئله حق الناس شکل می گیرد و حقی از آن دوست برگردن آدم می ماند چه باید کرد؟ 🌸پاسخ حق الناس به معنای خاص آن در امور مالی، زمانی ایجاد می شود که شما ضرری مالی را بدون جلب رضایت دیگری و به ناحق به او برسانید، اما اگر شخصی به دلیل تعارفات مرسوم، هزینه ای را ظاهرا با رضایت خود به نفع شما متقبل شده باشد، حتی اگر در اعماق قلب خود ناراضی باشد، حق الناسی را به نفع او ایجاد نمی کند، مگر آن که شما او را در شرایطی قرار داده باشید که او برخلاف میل خود، ناگزیر از تحمل چنین مخارجی شده باشد. البته، به هر حال سزاوار است که بر اساس آیه: "َلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلاَّ الْإِحْسان‏"در صدد جبران نیکی های دوستانتان بوده و آنها را بدون پاسخ نگذارید و به عبارتی، هر نیکی از دیگران، حق الناسی را نه از لحاظ فقهی، بلکه از لحاظ اخلاقی بر عهده طرف مقابل خواهد گذاشت. ⚜ @Ahkaam
☘️در آموزشگاه رانندگی کار می کنم وقتی هنرجوها قبول می شوند پرسنل آموزشگاه به هنرجومی گویند شیرینی یادت نرود و هنرجو شیرینی می خرد یا نقدا پولی برای شیرینی می دهد آیا خوردن این شیرینی یا گرفتن این پول اشکال دارد؟اگر اشکال دارد دلیل آنرا می خواهم بدانم. 🌸پاسخ اگر با رضایت خود شیرینی می خرد و یا پول پرداخت می کند، خوردن شیرینی یا گرفتن پول اشکالی ندارد. اما اگر با این در خواست او را شرمنده کرده و در محذور قرار دهند به صورتی که مجبور شود علی رغم میل باطنی و رضایت خود شیرینی بخرد یا پولی به این عنوان بپردازد (این حالت را اصطلاحاً مأخوذ به حیاء شدن، می گویند.) اشکال دارد. ⚜ @Ahkaam
☑️سوال آیا میتوان با نامحرم شوخی کرد؟ حد جواز صحبت و شوخی با نامحرم چیه؟ ـــــــــــــــــــــ ✅پاسخ ارتباط با نامحرم به مقدار ضرورت و به طور متعارف بدون صحبت های تحریک کننده و بدون قصد لذت اشکال ندارد، اما صحبت های تحریک کننده و یا ارتباط خارج از متعارف و همراه با شوخی مفسده دار جایز نیست. بنابراین حد جواز صحبت و شوخی های متعارف با نامحرم عدم قصد لذت و عدم ترس افتادن در گناه است. از شوخی کردن با نامحرمان اجتناب کنید زیرا اگر شوخی و خندیدن با زن نامحرم موجب فتنه و فساد شود قطعا حرام است. ⚜ @Ahkaam
🌸اگر مردی دو دانگ یک آپارتمان را به نام همسرش کرده و الان امکان ادامه رندگی مشترک وجود نداشته باشد، و زن مطالبه مهر خود را نموده باشد، آیا مرد می تواند ارزش دو دانگ آپارتمان فوق را از ارزش مهریه زن کسر کرده و الباقی را به زن بپردازد؟ با توجه به احکام هبه لطفاٌ راهنمائی فرمائیـد. توضیح: زن از محارم نسبی مرد نمی باشد. و چیزی هم بعنوان معوض دریافت ننموده و در مورد هبه هم هیچ تغییری ایجاد نشده است. ☘️پاسخ هبه در لغت به معنای بخشیدن و دادن چیزی به کسی بدون عوض است. و در اصطلاح؛ یعنی واهب آن چیزی را که ملک خودش است رایگان و بلاعوض به دیگری انتقال بدهد که به آن عطیّه و نحله نیز می گویند. اگر مال هبه شده را به عنوان عاریه به همسرتان داده اید تا از آنها استفاده کند و یا آنها را به او بخشیده اید و عین آنها نزد همسرتان به همان صورت موجود است و آن زن هم از ارحام شما نمی باشد، می توانید آن هبه را فسخ نموده و اموال هبه شده را پس بگیرید و در نتیجه جایز است در آن تصرف نمائید. اما اگر همسرتان از ارحام بوده و یا هبه معوضه بوده هبه صحیح و نافذ است. پاسخ تفصیلی https://www.islamquest.net/fa/archive/fa3989@Ahkaam
🌸اگر کسی زمینی داشته باشد و برای سند زدن آن نیازمند وکیل باشد و وکیل بنا بر سختی کار مجبور به رشوه دادن به مسئولین است اگر سند صادر شود پول فروش این زمین چه حکمی دارد؟ ☘️پاسخ گرفتن، پرداختن و واسطه رشوه قرار گرفتن، به هر شکل و به هر کس حرام است، چه برای احقاق حق باشد، یا برای ابطال باطل و چه برای احقاق باطل باشد یا برای ابطال حق، و چه برای اصل کار باشد، یا برای تسریع در آن و چه مستلزم تضییع حقوق دیگران باشد یا مستلزم آن نباشد،‌ بدون واسطه یا با واسطه. مگر این که احقاق حق به گونه ای باشد که راه بدست آوردن آن و از بین نرفتنش منحصر به این باشد که رشوه بدهند. بنابراین رشوه دادن وکیل با این هدف که از سختی کار سند زدن بکاهد حرام است، اما سندی که از این راه به دست آمده صحیح بوده و با رشوه دادن باطل نمی گردد. پاسخ تفصیلی https://www.islamquest.net/fa/archive/fa2663@Ahkaam
🌸آیا می توان از کسی که نماز نمی خواند یا قرض مردم را نمی دهد هدیه گرفت؟ ☘️پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): ج 1 و 2: اشکال ندارد. دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی): مانعی ندارد. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی): مانعی ندارد. ⚜ @Ahkaam
🌸بنده برنامه‌نویس کامپیوتر هستم. به تازگی سفارش برنامه‌ای را دریافت کرده‌ام که کاربرد آن در پیش‌بینی بازی‌های ورزشی (فوتبال) است. روند این پیش‌بینی‌ها بدین گونه است که مخاطبین نتایج بازی‌ها را پیش‌بینی و امتیازدهی می‌کنند و مبلغی را به نسبت امتیازی که داده‌اند به مسئول می‌دهند و اگر پیش‌بینی درست بود جایزه نهایی را دریافت می‌کنند. حال سؤالم این است: 1. حکم شرکت در این پیش بینی و دریافت جایزه چیست؟ 2. اگر اشکال دارد، حکم پولی که بنده در قبال نوشتن برنامه و تولید نرم افزار می‌گیرم، چیست؟ ☘️پاسخ 1. اگر جایزه، از مبلغ دریافتی از سایر شرکت‌کنندگان - که بازنده محسوب می‌شوند - تهیه می‌شود، این مسابقه، نوعی قمار بوده و شرکت در آن جایز نیست. 2. اگر این نرم افزار هیچ منفعت و کارکرد حلالی نداشته باشد، طراحی، برنامه‌نویسی و تولید آن حرام است و دریافت اجرت بر این کار نیز جایز نبوده و فرد، مالک اجرت‌ دریافتی نمی‌گردد و باید آن را برگرداند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): 1. اگر مالی از شرکت کنندۀ بازنده به شرکت کنندۀ برنده داده می‌شود، حرام است. 2. اگر کار شما همکاری با گناه محسوب نشود، اشکالی ندارد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): 1. بطور کلی شرکت در پیش‌بینی مسابقات، جایز نبوده و گرفتن جوایز در این مسابقات هم جایز نیست . 2. چنانچه برنامه مذکور را برای استفاده در خصوص موردِ حرام درست نمایید گرفتن اجرت آن حرام است و اگر استفاده حلال هم داشته باشد اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): شرکت در مسابقه پیش‌بینی نتایج فوتبال جایز نیست و برنامه‌نویسی برای چنین مسابقه‌ای نیز جایز نمی‌باشد. ⚜ @Ahkaam
🌸در تلویزیون مسابقه پیامکی اجرا می‌شود که در آن برای حمایت مالی از تیم مورد علاقه خود پیامک می‌زنید و به خاطر حمایت و جمع شدن پول بیشتر، 200 تومان از شما کم می‌شود. قسمتی از پول را به تیم داده و قسمتی هم برای اپراتور صدا و سیما است. در آخر هم به خاطر این پیامک زدن، قرعه کشی می‌کنند و به افرادی جایزه می‌دهند. آیا این کار و جایزه در صورت برنده شدن اشکال شرعی دارد؟ اگر همه پرداخت کنندگان راضی به استفاده از جایزه باشند چطور؟ ☘️پاسخ برخی فقها معتقدند با توجه به اینکه جایزه‌ٔ برنده‌ی قرعه‌کشی، از مبلغ پرداختی شرکت‌کنندگانی که برنده نشده‌اند پرداخت می‌شود، این کار حکم قمار را داشته و جایز نیست، مگر آنکه شرکت‌کنندگان، ابتدا و بدون هیچ پیش شرطی، مبلغ پرداختی را به ملکیت نهاد برگزارکننده درآورند و سپس آن نهاد، جوایز را از مال خود تهیه کند. در هر حال، با توجه به رضایت شرکت‌کنندگان، فرد برنده می‌تواند از جایزه استفاده نماید. ضمن اینکه برخی از فقها این نوع مسابقه را عرفاً از موارد شرط‌بندی و قمار خارج دانسته و بر آن ایراد شرعی نمی‌گیرند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر اصل پول را از اعضاء به عنوان حق الزحمه و شرط شرکت در مسابقه دریافت کنند و بعد از مالکیت، با مال خود جایزه بدهند مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): این کار جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): این کار اشکال شرعی دارد؛ هر چند همه راضی باشند. ⚜ @Ahkaam
🌸برخی بازی‌های اینترنتی وجود دارند که در آن دو نفر شرط‌بندی می‌کنند، البته این شرط‌بندی از نوع پول واقعی نیست بلکه در آن بازی، هر کسی حسابی دارد که در آن حساب، مقداری سکه هست و ارزش خارجی ندارد. حکم این بازی چیست؟ ☘️پاسخ اگر آنچه که بر سر آن شرط‌بندی می‌شود در بین عرف دارای ارزش مالی نباشد، این بازی اشکالی ندارد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر اعتباری که برنده به دست می‌آورد قابل خرید و فروش باشد (و لو برنده نخواهد آن را بفروشد) بازی مذکور حرام است و خرید و فروش امتیاز آن هم جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه مال واقعی شرط بسته نشود قمار نیست، ولی احتیاط مستحب ترک بازی با شرط مذکور است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر ارزش مالی نداشته باشد، اشکالی ندارد، ولی بهتر است از این گونه شرط‌بندی‌ها اجتناب شود. ⚜ @Ahkaam
🌸نگاه کردن به آلات قمار چه حکمی دارد؟ ☘️پاسخ در برخی روایات، نگاه به بازی شطرنج که از آلات قمار بوده، شدیداً مورد نکوهش قرار گرفته است، به همین دلیل، موضوع نگاه کردن به آلات قمار و حکم آن، بین فقها مورد گفتگو قرار گرفته است. در همین راستا برخی از فقها احتیاط را در آن می‌دانند که به آلات قمار (هنگام استفاده و بازی با آنها) نگاه نشود، ولی برخی‌ معتقدند تنها اگر حضور در مجلس قمار و نگاه به وسایل آن به گونه‌ای باشد که موجب تأیید رفتار قمارباز شود، نگاه به آنها جایز نیست. البته بدیهی است، فقهایی که معتقدند بازی با شطرنج - چون عرفاً از آلت قمار خارج شده - جایز است، نگاه به این بازی نیز نباید از نظر آنان دارای مشکلی باشد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): در آلات قمار نگاه به شطرنج بنابر احتیاط جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اشکال دارد. حضرت آیت الله العظمی صافی‌ گلپایگانی (مد ظله العالی): نگاه به مجلس قمار جایز نیست، ولی مجرد نظر به آلات قمار فی حد نفسه اشکال ندارد، اما در خصوص شطرنج معصوم علیه السلام از نظر به آن تقبیح فرمودند. ⚜ @Ahkaam
🔘مواردی که نماز خواندن با لباس نجس صحیح است: ▫️1: اینکه بدن یا نماز گزار به مقدار کمتر از یک درهم یا یک سکه ی متوسط با نجس شود، یعنی در صورتی که بیشتر از یک درهم یا یک سکه خونی شود نیاز است که تطهیر شود و اگر تطهیر نشود نماز خواندن با آن مشکل دارد. ▫️2: به واسطه ی زخم یا جراحتی که در بدن اوست لباس یا بدن او به خون آلوده شود یعنی مثلا اگر آن خون به وسیله ی زخمی بود که مثلابر اثر شکستگی سر بود اشکال دارد . ▫️3: آنکه ناچار شود که با بدن یا نماز بخواند . ▫️4: اگر کسی لباس یا بدنش را آب بکشد و یقین کند که پاک شده است و با آن بخواند و بعداز نماز متوجه شود که پاک نشده بود. ⚜ @Ahkaam