✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃
🍃🍂🌺🍃 ﷽
🌺
#خشکی_آب_وضو
❓اگه بهخاطر گرمى هوا يا دلیل دیگهای، موقع مسح سر و پا، کف دست خشک شده باشه و رطوبتى نمونده باشه تا باهاش مسح بکشیم، تكليف چيه؟
📚 همه مراجع (بهجز زنجانی، وحید، رهبری و سیستانی): دستتون رو به بقیه اعضاى وضو بکشین، از اونها رطوبت بگيرین و با اون مسح بکشین.
📚 آیات عظام رهبری و زنجانی:
فقط میتونین از ریشها و ابروها رطوبت بگيرین و با اون مسح بکشین (زنجانی: احتیاط واجب).
📚 آيتالله سیستانی: فقط میتونین از ریشها رطوبت بگيرین و با اون مسح بکشین. گرفتن رطوبت از سایر نقاط صورت (غیر از ریش)، مثل ابرو یا گونهها، چه برای کسانی که ریش دارن و چه افرادی که ریش ندارن، بنابر احتیاط واجب، کافی نیست و وضو باطل میشه.
📚 آيتالله وحید: فقط میتونین از ریشهایی که داخل در حد صورته، رطوبت بگيرین (یعنی از رطوبت ریش پایین چونه نباشه). گرفتن رطوبت از غیر ریش بنابر احتیاط واجب، جایز نیست.
⭕️ نکته مهم: حواستون باشه که این گرفتن آب از بقیه اعضا فقط در صورتیه که دست خشک شده باشه. در حالت عادی نباید این کار رو بکنیم و ممکنه وضو باطل بشه.
⭕️ نکته: آيات عظام امام، رهبری، سیستانی و فاضل، نظرشون اینه که مسح سر رو میشه با تموم قسمتهای دست از آرنج تا نوک انگشت کشید. بنابراین مقلدین این عزیزان به شرطی باید برن سراغ رطوبت بقیه اعضا که کل دستشون از آرنج تا انگشت خشک شده باشه.
⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله میتونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، عمل کنیم.
🔺توضیحالمسائل ۱۶مرجع، م۲۵۷، اجوبةالإستفتائات، س۱۱۳.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
ـ🍃🍂🍃🍂
ـ🍂🍃🍂
ـ🍃🍂 #تحقق_تقلید
ـ🍂
✍️ چهکار کنیم مقلد یه مرجعی حساب بشیم؟ همین که نیت کنیم، کافیه؟🤔
📚 آیات عظام امام خمینی، بهجت، خامنهای، فاضل، مکارم، سیستانی و وحید: نه، نیت کافی نیست؛ با عملکردن به فتواهای مرجع تقلیدی که اعلمه، تازه تقلیدتون شروع میشه..🙃
🔺منهاجالصالحین، ج۱، م۵؛ هدایةالعباد، ج۱، م۱؛ امام خمینی، تحریرالوسیله، ج۱، تقلید، م۲؛ خامنهای، رساله آموزشی، ج۱، تقلید، م۱؛ وحید و سیستانی، منهاجالصالحین، ج۲، م۲؛ مکارم و فاضل، العروةالوثقی، ج۱، تقلید، م۸؛ بهجت، وسیلةالنجاة، م۲؛ توضیحالمسائل مراجع، ج۱، م۲.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
7.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 | اثبات نجاست سگ - بخش دوم
◻️ «اثبات نجاست سگ» توسط حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور از کارشناسان احکام
⚜️ @Ahkaam ⚜️
‼️خلوت زن و مرد
🔷س : با توجه به اینکه بودن مرد و زن نامحرم در جای خلوت، اشکال دارد، آیا این حکم شامل ماشین و مکان هایی که شیشه ای است و دیگران آنان را می بینند اما صدای آنان را نمی شنوند هم می شود؟
✅ج: اگر مفسده ای نداشته باشد و خوف گناه نباشد، فی نفسه اشکالی ندارد.
📕منبع: leader.ir
(دفتر مقام معظم رهبری )
(فقه واحکام امام خامنهای)
(مدظله العالی)
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#دستورات_ماثور
#فضائل_السور
#خصائص_السور
🔴 فیضی عظیم در قرائت سوره مبارکه توحید در #ماه_رجب
🔻 قال رسول الله صلی الله علیه وآله؛
من قرا قل هوالله احد الف مره،جاء یوم القیامة بعمل الف نبی و الف ملک و لم یکن احد اقرب الی الله الا من زاد علیه و انها لتضاعف فی شهر رجب.
وجود مقدس پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
هرکس سوره توحید را هزار مرتبه قراءت کند، در روز قیامت با اعمال هزار پیامبر و هزار فرشته محشور میشود و هیچ کس از او نزدیکتر و مقرب تر به خدای تعالی نیست،مگر کسی که بیش از او سوره ی توحید خوانده باشد
و این پاداش در ماه رجب دو برابر میشود
📚 اقبال الاعمال ج ۳ ص۲۱۷
⚜️ @Ahkaam ⚜️
‼️ خمس منزل مسکونی دوم
🔷س : کسی که منزل مسکونی دومی در غیر محل سکونت اصلی خود با درآمدش تهیه میکند تا مثلا ایام تابستان و تعطیلات را در آنجا باشد، آیا به این منزل دوم خمس تعلق میگیرد؟
✅ ج: اگر مورد نیاز و در حدّ شأن عرفی او باشد، خمس ندارد و در صورتی که اين چنين نباشد، خمس دارد.
(دفتر مقام معظم رهبری )
(فقه واحکام امام خامنهای)
(مدظله العالی)
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#شرایط_محرم_شدن_رضاعی
💬سوال:
شرایط شیر دادنى که سبب محرمیّت مىشودرا ذکر کنید ⁉️⁉️⁉️
✅پاسخ:
مسأله ـ هر گاه زنى کودکى را شیر دهد، با نُه شرط سبب محرم شدن مىگردد :
1. شیر از ولادت باشد؛ بنابراین اگر پستان بدون تولّد فرزندى شیر پیدا کند و کودکى از آن بنوشد، سبب محرمیّت نمىشود.
2. بچّه از زن زنده شیر بخورد؛ پس اگر پستان زن مردهاى را به دهان بگیرد و شیر بخورد اثر ندارد.
3. شیر آن زن از حرام نباشد؛ بنابراین اگر شیر بچّهاى را که از زنا به دنیا آمده به بچّهاى بدهند، به کسى محرم نمىشود.
4. شیر را از پستان بمکد؛ ولى احتیاط واجب آن است که اگر شیر را در گلوى بچّه بریزند، با آن زن و محارم او ازدواج نکند.
5. شیر را با چیز دیگر مخلوط نکنند.
6. شیر مربوط به یک شوهر باشد؛ بنابراین اگر زنى را که داراى شیر است طلاق دهد، بعد شوهر دیگرى کند و از او باردار شود، و تا موقع وضع حمل، شیرى که مربوط به شوهر اوّل بوده، باقى بماند، و مثلا کودکى را هشت دفعه از شیر مربوط به شوهر اوّل و هفت دفعه از شیر مربوط به شوهر دوم شیر دهد، آن کودک به کسى محرم نمىشود. همچنین اگر زنى از شیر مربوط به شوهر اوّل کودکى را بطور کامل شیر دهد، سپس از شیر مربوط به شوهر دوم کودک دیگرى را شیر دهد، آن دو به یکدیگر محرم نمىشوند.
7. کودک به واسطه بیمارى شیر را قى نکند؛ ولى احتیاط واجب آن است در این صورت کسانى که به واسطه شیر دادن به آن بچّه محرم مىشوند با او ازدواج نکنند، و نگاه محرمانه هم به او ننمایند.
8. کودک پانزده مرتبه، یا یک شبانه روز، بطورى که در مسأله بعد خواهد آمد شیر کامل بخورد، یا آن مقدار به او شیر بدهند که بگویند: «از آن شیر استخوانش محکم شده، و گوشت در بدنش روییده است». و احتیاط مستحبّ آن است که اگر ده مرتبه شیر بخورد،
کسانى که به واسطه شیر خوردن با او محرم مىشوند با او ازدواج نکنند، و نگاه محرمانه نیز به او ننمایند.
9. دو سال کودک تمام نشده باشد، بنابراین بعد از تمام شدن دو سال اگر به او شیر دهند به کسى محرم نمىشود؛ حتّى اگر پیش از تمام شدن دو سال چهارده مرتبه، و بعد از آن یک مرتبه شیر بخورد با کسى محرم نمىشود، ولى اگر از موقع زاییدن زن بیش از دو سال گذشته باشد و شیر او باقى باشد و بچّهاى را شیر دهد، احتیاط واجب آن است که با زنانى که به واسطه شیرخوردن بااو محرم مىشوند ازدواج نکند، و نگاه محرمانه هم ننماید.
مهم⛔️❌لطفا نشر دهید بعضا اشخاصی ندانسته و اشتباهی با محارم خود ازدواج میکنند لطفا این پیام را نشر دهید ،
⚜️ @Ahkaam ⚜️