😴✨😴😴✨😴😴✨😴😴✨😴
❓حکم شرعی #هیپنوتیزم چیه؟
حلاله یا حرام؟ گناه داره یا نداره؟
📚آیات عظام امام خمینی و صافی: هیپنوتیزم حرامه و انجامش گناه داره.
📚مقام معظم رهبری: اگه برای هدفی عاقلانه و با رضایت کسیکه میخواد هیپنوتیزم بشه، انجام بگیره و همراه با اون کار حرام دیگهای هم نباشه، اشکال نداره.
📚آیتالله سیستانی: خواب مغناطیسی یا هر کار دیگهای که به انسانهایی که نباید بهشون آسیب زد، ضرر میرسونه، حرامه و گناه داره.
📚 آیتالله مکارم: برای مقاصد طبی و مانند اون مانعی نداره؛ ولی برای كشف امور پنهانی يا خبر از گذشته و آينده و حال، جايز نيست و حرامه.
📚 آیتالله شبیری: اگه به واسطه اون، کار حرامی، مثل معلومشدن عیوب دیگران انجام بشه یا بدون رضایت شخص باشه، جایز نیست و حرامه.
📚 آیتالله بهجت: اگه این کار ضرری به دیگران برسونه، اشکال داره و حرامه.
📚 آیتالله نوری همدانی: هیپنوتیزم نوعی سحره و به همین خاطر حرامه؛ مگر اینکه ضرورتی، مثل درمان بیماری پیش بیاد که در اون شرایط، بهاندازه رفع ضرورت اشکال نداره.
📚آیتالله وحید خراسانی: اگه احضار روحه، جایز نیست و حرامه؛ اگه تسخیر جنّه، درصورتیکه باعث ضرر به کسی باشه که ضرر رسوندن بهش جایز نیست، حرامه.
🔺جزوه پزشکی جامعةالزهرا.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🙋♀️ #پوشیدن_لباس_های_نیمه_عریان_در_مجالس_عروسی🙋♀️
متن #سوال: پوشیدن لباسی که پوشش مناسب #ندارد (مثلاً یقه باز تا نصف سینه) در مجالس #عروسی چه حکمی دارد؟🤔
نظر مراجع عظام تقلید
⤵️⤵️⤵️
✍ امام #خمینی (رحمة الله علیه)🔻
اگر مفسده ندارد جايز است.
✍ آیت الله #بهجت (رحمة الله علیه)
در مورد زن در بين زنها اگر فتنه و فسادي داشته باشد بايد خود را بپوشاند.
✍ آیت الله #تبریزی (رحمة الله علیه) 🔻
چنانچه مرد نامحرم در مجلس بوده ولو آن مرد نامحرم داماد باشد زنها بايد بدن خود را از ديد نامحرم بپوشاند.
✍ امام #خامنه_ای (دام ظله العالی)🔻
موارد مختلف است؛ چنانچه موجب ترتب مفسده باشد، جايز نيست.
✍ آیت الله #سیستانی (دام ظله العالی)🔻
فيحدّ ذاته مانعي ندارد.
✍ آیت الله #صافی (دام ظله العالی)
چنانچه در معرض ديد نامحرم نباشد مانعي ندارد.
✍ آیت الله #فاضل (رحمة الله علیه)
اگر نامحرم نباشد حرام نيست.
✍ آیت الله #مکارم (دام ظله العالی)
در صورتيکه غيرهم جنس وجود نداشته باشد و منشأ فسادي نگردد اشکالي ندارد.
✍ آیت الله #نوری (دام ظله العالی)
اگر زن، در جمع زنان باشد اشكال ندارد واگر مرد است و عمل او مخالف عفّت عمومي نباشد، نيز اشكال ندارد.
🔲 منبع: مرکز پاسخ به سؤالات جامعه الزهرا س
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💢حکم آب کلر دار💢
آب مضاف؛ یعنى، آبى که چیزى غیر از آب به آن اضافه شده باشد (مثل آب هندوانه، گلاب و...). بنابراین اگر این آب، با نجاست بر خورد کند، نجس مىشود و چیز نجس را هم پاک نمىکند (هر چند به اندازه یک دریا باشد)
اما اب کلر دار:این آبها حکم آب مطلق را دارد و مضاف محسوب نمىشود.
کلر موجود در آب ؛مضاف نیست و حباب هاى هواست که آن را به این صورت درآورده است.
اگر مقداری از آن آب را در کف دست خود نگه دارید در صورتی که کف دست دیده شود مطلق و در غیر اینصورت مضاف است.
آب مضاف اگرچه پاک است. اما پاک کننده نیست و باید صبر کنید تا کلر آن از بین برود.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
✅ فواید گوش كردن به اذان
🌸شنیدن اذان انسان را از اهل آسمان قرار میدهد.
❤️پیامبر اكرم (ص) میفرمایند :
همانا اهل آسمان از اهل زمین چیزى نمی شنوند مگر اذان
🌸شنیدنِ اذان اخلاق را نیكو میکند .
❤امام على (ع) میفرمایند :
كسى كه اخلاقش بد است در گوش او اذان بگویید
🌸شنیدن اذان انسان را سعادتمند میكند.
❤پیامبراكرم (ص) میفرمایند :
كسى كه صداى اذان را بشنود و به آن روى آورد ، نزد خداوند از سعادتمندان است
🌸شنیدن اذان سبب دورى شیطان میشود .
❤رسول اكرم (ص) میفرمایند :
شیطان وقتى نداى اذان را میشنود فرار میکند
❤امام باقر (ع) فرمودند :
رسول خدا (ص) هنگامي که اذان موذّن را مي شنيد ، آنچه را موذّن ميگفت تکرار مي کرد
📚میزانالحكمه ج۱ ص۸۲ .
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠 ظلم و ستم در روایات 💠
✍ ظلم و ستم مذموم است و هر که به ظالم کمک کند و راضى به فعل او باشد و در برآمدن حاجات او و رسيدن به مقاصد وى سعى کند او نيز مثل ظالم است و در عقوبت او شريک است.
🌷 امام صادق (ع) مىفرمايد: " اَلْعَامِلُ بِالظُّلْمِ وَ اَلْمُعِينُ لَهُ وَ اَلرَّاضِي بِهِ شُرَكَاءُ ثَلاَثَتُهُمْ."
کسى که ظلم کند و کسى که به ظالم کمک کند و کسى که راضى به ظلم او باشد هر سه در ظلم شريکاند.(1)
🌹پیامبر اسلام می فرمایند:
إِذَا كَانَ يَوْمُ اَلْقِيَامَةِ نَادَى مُنَادٍ أَيْنَ اَلظَّلَمَةُ وَ أَعْوَانُ اَلظَّلَمَةِ وَ أَشْبَاهُ اَلظَّلَمَةِ حَتَّى مَنْ بَرَى لَهُمْ قَلَماً أَوْ لاَقَ لَهُمْ دَوَاتاً قَالَ فَيُجْمَعُونَ فِي تَابُوتٍ مِنْ حَدِيدٍ ثُمَّ يُرْمَى بِهِمْ فِي جَهَنَّمَ.
زمانى كه روز قيامت شود صداكنندهاى صدا ميزند كجايند ستمگران و همكارانشان و كسانى كه مانند و شبيه ستمگرانند حتى كسانى كه براى آنان قلمى سر كردهاند و دواتى ليقه نمودهاند پس همه در تابوتى از آهن گرد آيند و در دوزخ افكنده شوند.(2)
--------------------------
(1) اصول کافی، ج 4، ص 28.
(2) إرشاد القلوب، ج 1 ص 186.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
سلام علیکم
*💢نافله در سفر*
❓آیا در سفر می توان نافله نمازها را خواند؟
✅ نافله ظهر و عصر در سفر ساقط است و نبايد خواند و احتياط واجب آن است كه نافله عشا را نيز ترك كند امّا بقيّه نافله هاى شبانه روزى يعنى نافله صبح و مغرب و نافله شب در سفر ساقط نمى شود.
✍️ ایت الله مکارم
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼 بیدار کردن برای نماز صبح 🌼
#استاد_عالی
⚜️ @Ahkaam ⚜️
ـ🍒🍃🍓🍃🍒
ـ 🍃🍓🍃🍒
ـ🍓🍃🍒﷽
ـ🍃🍒
ـ🍒 #تزریق_آمپول
❓آقا تو رو خدا یه دفعه درستوحسابی برای ما توضیح بدین که تزریق آمپول روزه رو باطل میکنه یا نه؟
👌 باشه عزیزم، چرا قسم میدی؟ به جان خودت، همینطور عادی هم بپرسی، ما جواب میدیم. جونم برات بگه:
1️⃣ اگه آمپول غذایی و تقویتی باشه:
📚 آیات عظام صافی، سیستانی، وحید و نوری: اشکال نداره و روزه باطل نمیشه (صافی، وحید و نوری: البته بهتره که از اینجور آمپولی استفاده نکنین).
📚 آیات عظام امام و خامنهای: بنابر احتیاط واجب، نباید چنین آمپولی رو بزنین؛ چون روزه باطل میشه.
📚 آیتالله مکارم: اگه در رگ تزریق میشه، نباید چنین آمپولی رو بزنین؛ چون روزه باطل میشه. اما تزریق عظلانی اشکال نداره.
📚 آیتالله شبیری: روزهدار نباید آمپول تقویتی و آمپولی رو که جای غذا حساب میشه، بزنه؛ چون روزه باطل میشه.
2️⃣ اگه آمپول دارویی و مثلاً برای بیحسی باشه:
📚همه مراجع (غیر از مکارم و رهبری): اشکال نداره.
📚 آیتالله خامنهای: اگه عضلانی باشه، اشکال نداره؛ ولی اگه در رگ تزریق میشه، بنابر احتیاط واجب، از زدن اینجور آمپولی خودداری کنین که روزهتون باطل نشه.
📚 آیتالله مکارم: اگه عضلانی باشه، اشکال نداره؛ ولی اگه در رگ تزریق میشه، از زدن اینجور آمپولی خودداری کنین که روزهتون باطل نشه.
3️⃣ اگه واکسن باشه:
📚 همه مراجع: با توجه به اینکه واکسن نه غذاییه و نه در رگ تزریق میشه، تزریقش هیچ اشکالی نداره.
4️⃣ اگه سرم باشه:
📚 آیات عظام خامنهای و وحید: بنابر احتیاط واجب، در حال روزه از تزریق سرم غذایی استفاده نکنین تا روزهتون باطل نشه.
📚 آیات عظام صافی، نوری و سیستانی: بهتر و مستحبه که در حال روزه از تزریق سرم خودداری کنین؛ ولی اگه زدین، روزه رو باطل نمیکنه.
📚 آیتالله مکارم و شبیری: باید در حال روزه از تزریق سرم خودداری کنین، وگرنه روزهتون باطل میشه.
⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله میتونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون عمل کنیم که فتوای قطعی داره.
🔺 احکام روزه، مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⭕️ معاشرت با افرادی که در گذشته مرتکب عمل حرام شده اند
#احکام_معاشرت
#احکام_شراب
❓ سوال: رابطه با اشخاصی که در #گذشته #مرتکب_اعمال_حرامی مانند #شرب_خمر شده اند، چگونه باید باشد؟
✅ پاسخ: ⬇️
معيار وضعيت فعلى اشخاص است، اگر از آنچه انجام داده اند، توبه کرده باشند، معاشرت با آنان مانند معاشرت با ساير مؤمنين است. ولى کسى که در حال حاضر هم مرتکب حرام مى شود، بايد او را از طريق نهى از منکر از آن کار منع کرد، و اگر از انجام فعل حرام اجتناب نمى کند مگر با دورى جستن از او، قطع رابطه و ترک معاشرت با وى از باب نهى از منکر واجب مى شود.
------------------
✅ پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، کیفیت امر به معروف و نهی از منکر، سوال 1072.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⁉️بر چه کسانى روزه واجب نیست؟
همه مراجع: بر چند دسته روزه واجب نیست:
1. پیرمرد و پیرزنى که گرفتن روزه براى آنان مشقّت دارد؛
2. زن باردارى که گرفتن روزه براى حمل یا خودش ضرر دارد؛
3. زن شیر دهى که گرفتن روزه، براى بچه یا خودش ضرر دارد؛
4. کسى که گرفتن روزه براى او ضرر دارد؛
5. کسى که بیمارى دارد که زیاد تشنه مىشود و نمىتواند تشنگى را تحمل کند؛
6. کسى که به سن بلوغ نرسیده است؛
7. زنى که خون حیض و نفاس مىبیند؛
8. مسافرى که نمازش شکسته است؛
9. کسى که به جهت ضعف بنیه، گرفتن روزه براى او مشقّت فراوان دارد و غیرقابل تحمل است؛
10. کسى که بىهوش است و یا در کما به سر مىبرد؛
11. دیوانگان.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1729 و 1725؛ العروة الوثقى، ج 2؛ کتاب الصوم، فصل فى موارد الرخصة فى افطار شهر رمضان.]
⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 ارز دیجیتال
💠 سؤال: استخراج، خرید و فروش #ارز_دیجیتال چه حکمی دارد؟
✅ جواب: حکم آن، تابع قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران است.
#معاملات_ارزی #معاملات_دیجیتال #بيت_كوين
⚜️ @Ahkaam ⚜️
👀
#دیدن_و_لمس_مویی_که_از_زن_نامحرم_جدا_شده، چه حکمی دارد؟🙄
مویی که از زن جدا شده و روی فرش افتاده اگر نامحرم ببیند و دست بزند چه حکمی دارد؟🤔
در این زمینه بین #فقها اختلاف نظر است، برخی از فقها[1] میگویند بنا بر احتیاط واجب باید از نگاه و لمس موی جدا شده از نامحرم #اجتناب شود و برخی[2] نیز معتقدند اگر به #قصد_لذت نباشد👌، اشکال ندارد❌.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:👇👇[3]
✍حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
احتیاط واجب آن است که به موى جدا شده نگاه نشود.❌
✍حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
حرام نیست.❌
✍حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
در فرض سؤال، دست زدن خلاف احتیاط است.❌
[1]. حضرات آیات خامنهای و نوری همدانی.
[2]. حضرات آیات سیستانی.
[3]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای، سیستانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی).
منبع : سایت اسلام کوئست
------------------------------
⚜️ @Ahkaam ⚜️
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃
🍃🍂🌺🍃
🌺
#نماز_مستحبی
#برداشت_های_نادرست_از_احکام
3️⃣4️⃣2️⃣ بعضی از مردم فکر میکنن که در نمازهای مستحبی هم، حمد و سوره، هر دو رو باید خوند.
📛 درحالیکه این درست نیست.
✍️ خوندن سوره در نمازهای مستحبی لازم نیست و اگه نخونین، نماز باطل نمیشه.
🔸میگم حالا که تا اینجا اومدیم، بذارین چند تا مسئلهٔ جالب دیگه درباره نمازهای مستحبی براتون بگم:
۱. همه نمازهای مستحبی دو رکعتی هستن، البته غیر از نماز وتر و اعرابی.
۲. اذان و اقامه ندارن.
۳. بعد از حمد میشه به جای یک سوره، بخشی از یک سوره رو خوند.
۴. بعد از حمد میشه چند سوره رو خوند.
۵. نمازهای مستحبی، سجده سهو و نماز احتیاط ندارن.
۶. اضافهشدن غیرعمدی ارکان نماز، مثل رکوع و سجده، اونا رو باطل نمیکنه.
۷. میشه در حال نشسته، خوابیده یا در حال حرکت هم این نمازها رو خوند.
۸. میشه یه مقدارش رو ایستاده و بقیهش رو نشسته خوند.
۹. میشه وسط نماز بیخیالش شد و ادامه نداد.
۱۰. میشه به نیت اموات خوند و دیگران رو در ثوابش شریک کرد.
۱۱. اگه در تعداد رکعات شک کردیم، میتونیم هر طرف شک رو که دوست داشتیم، انتخاب کنیم؛ البته به شرطی که اون طرف نماز رو باطل نکنه؛ مثلاً در شک بین دو و سه، اگه سه رو انتخاب کنیم، نماز باطل میشه؛ چون نمازهای مستحبی غالبا دو رکعتی هستن.
۱۲. نمازهای مستحبی رو میشه در حال حرکت خوند و اگر این طوری خوندیم، دیگه رعایت قبله لازم نیست.
🔺ویکی شیعه.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
*✾﷽✾ ═══════💎💎══*
*🔰احڪـ🔎ــامــ مسابقاتــ🏆*
*💢 شرڪت در مسابقهای ڪه جایزه میدهند😇🤔*
*📥 سوال :*
❓آیا شرکت و دریافت جایزه، در مسابقاتی که به برنده مسابقه جایزه میدهند، جایز است؟
*📤 جواب:*
✍🏻در صورتی که مفسدهای نداشته باشد و به گونهای نباشد که از بازنده مالی گرفته شده و به برنده داده شود، فی نفسه اشکال ندارد.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
👇👇👇
حکم #تاتوی_ابرو در برابر #نامحرم
⁉️بعد از فوت مادرم ابرو و مژههایم ریزش شدید پیدا کرد، بطوریکه حتما باید از مداد برای کشیدن ابرو استفاده میکردم. عمل #تاتو را انجام دادم. با توجه به اینکه کارمند هستم و طبق فرمایش شما نمیتوانم ابرو و چشمهایم را بپوشانم #حکمش چیست؟
✅اگر با عمل #تاتو فقط جاهاى خالى را پر کرده که در حد ابرو و مژه معمولی شود و آرایش خاصی از نظر عموم مردم محسوب نمیشود #زینت شمرده نشده و پوشاندن آن از نامحرم واجب نیست.
✅جهت آگاهی از حکم وضو و غسل با داشتن #تاتو مراجعه نمایید👇
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa76620
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#بقصد_تعجیل_فرج
🔴 فضیلت روزه گرفتن سه روز آخر #ماه_شعبان
▪️روايت کرده اند از امام صادق " سلام الله علیه " که فرموده اند:
«هر كس سه روز از شعبان روزه بگيرد و روزه آن را متصل به رمضان كند، خداوند براي او پاداش روزه دو ماه پياپي را مقرر ميفرمايد.»
📚 من لا یحضره الفقیه ح۱۸۲۹
#اعمال
#دستورات_ماثور
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#سؤالات_شما
⁉️سؤال
سلام..
اگر سال خمسی رسیده باشد و پولی به دیگری قرض دادهایم و در سال آینده به ما میدهد.. آیا وقتی پول به ما داد باید خمسش را بدهیم یا میتوانیم خرجش کنیم؟
آیت الله مکارم ورهبری
✅ پاسخ
🔹خمس مال قرض دادهشده
الف) قرض اگه قابل وصول باشه
👈🏻همه مراجع میفرمایند: اگه پولی رو بهکسی قرض بدین و تا سال خمسی قابل #وصول باشه (یعنی بتونید پس بگیرید) جزء درآمد سالیه که #قرض دادین و واجبه خمسش داده بشه..
ب: قرض اگه قابل وصول نباشه
👈🏻 اراکی، مکارم: اگه قابل وصول نیست جزء درامد #سال_آینده محسوب میشه که اگه تا سال خمسی بمونه خمس داره
بقیه مراجع میفرمایند: اگه #نتونه قرضش رو تا پایان سال خمسی بگیره
هر وقت اون رو #گرفت جزء درآمد سال #قبل محسوب میشه و باید خمسش رو بده.
❄️أللّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمًَدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُم❄️
⚜️ @Ahkaam ⚜️
ـ🍃🌸🍃🌸
ـ🌸🍃🌸 ﷽
ـ🍃🌸
ـ🌸 #دست_دادن_به_نامحرم
❓مسئله : دستدادن به زن نامحرم با دستكش و مثل اون، چه حكمى داره؟
📚 امام خمينى و آيتاللّه خامنهاى:
🔸اگه بدون قصد لذت جنسی و احتمال افتادن به گناه باشه، اشكال نداره؛ ولى بنابر احتياط واجب، نبايد دستها رو بههم فشار بدن.
📚 آيات عظام بهجت، تبريزى، سيستانى و وحيد:
🔸اگه بدون قصد لذت جنسی و احتمال افتادن به گناه باشه، اشكال نداره.
📚 آیات عظام صافی و مکارم:
🔸اگه این کار مفسده نداشته باشه، ترس از افتادن در گناه هم نباشه، دستها رو هم به همدیگه فشار ندن و در حد ضرورت باشه، اشکالی نداره.
📚 آيتاللّه نورى:
🔸اگه بدون قصد لذت جنسی و احتمال افتادن به گناه باشه، اشكال نداره؛ ولى نبايد دستها رو بههم فشار بدن.
📚 آيتاللّه فاضل:
🔸اگه بدون قصد لذت جنسی و احتمال افتادن به گناه باشه، اشكال نداره؛ ولى بهتره دستها رو بههم فشار ندن.
⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله میتونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون عمل کنیم که فتوای قطعی داره.
🔺امام خمينى، تحريرالوسيله، ج۲، (النكاح)، م۲۰؛ آيتاللّه خامنهاى، استفتا، س۴۷۹؛ آيتاللّه فاضل، تعليقات علىالعروة، ج۲، (النكاح)، م۴۰؛ آيتاللّه نورى، تعليقات علىالعروة، (النكاح)، م۴۰؛ آيتاللّه تبريزى، استفتائات، س۱۶۰۶؛ آيتاللّه سيستانى، منهاجالصالحين، ج۳، (النكاح)، م۱۶؛ دفتر آيتاللّه وحيد و آيتاللّه بهجت؛ صافی، جامعالأحکام، ج۲، س۱۶۱۵؛مکارم، استفتائات، ج۱، س۷۸۶.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠شیوه احسان و نیکوکاری
✍ قرآن کریم در خصوص شیوه احسان و بخشش می فرماید:
☀️ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذى كَالَّذِي يُنْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النَّاسِ وَ لا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ...... .(بقره/264)
🌟 اى كسانى كه ايمان آوردهايد! بخششهاى خود را با منّت وآزار باطل نسازيد، همانند كسى كه مال خود را براى خودنمايى به مردم، انفاق مىكند و ايمان به خدا و روز رستاخيز ندارد.
🌷 امام علی علیه السلام در نامه 53 نهج البلاغه خطاب به مالك اشتر می نویسد:
🌺 «وَ إِیّاكَ وَالْمَنَّ عَلی رَعِیَّتِكَ بِاِحْسانِكَ... فَإِنَّ الْمَنَّ یُبّطِلُ الْاِحْسانَ... ؛) بپرهیز از اینكه به احسانی كه میكنی به رعیتت منّتگذاری... زیرا منّت گذاشتن احسان را باطل میكند.»
🌹امام صادق(ع) درباره احباط عمل صالح با منتگذاری فرموده است: اَلْمَنُّ يَهْدِمُ اَلصَّنِيعَةَ ؛ منت نهادن ارزش نیکیها را از بین میبرد. (1)
🌷 رسول خدا(ص) نیز فرموده است: کسی که کار نیکی برای برادر دینی خویش انجام دهد سپس بر او منت گذارد خداوند اجر و ثواب کارش را نابود میکند و گناهش برایش میماند؛ سپس حضرت فرمود: خدای بزرگ میفرماید: منتگذار را از بهشت محروم کردم. (2)
(1) اصول کافی، ج 4، ص 22
(2) وسائل الشیعه، ج 9، ص 452
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬 احکام پوشش در میهمانی ها
❇ از آن جا که گاهی در میهمانی ها محرم و نامحرم کنار یک سفره یا دور یک میز می نشینند و زن ها ممکن است هنگام برداشتن چیزی یا غذا خوردن حجابشان کنار برود، واجب است مراقبت کنند که دستانشان (از مچ به بالا) کاملاً پوشیده باشد.
♦【 نشستن زن با پوشش ناکافی بر سر سفرۀ غذایی که افراد نامحرم هم حضور دارند - به طوری که هنگام صرف غذا چشم نامحرم به بدن او می افتد - حرام است.】
◀ تـــــــوجــــــه
➖➖➖
1⃣. خانم ها باید مراقب باشند که مرتب کردن چادر یا روسری در مقابل نامحرم اگر باعث پیدا شدن موی آنها یا به گناه افتادن نامحرم و برانگیختن شهوت گردد، حرام است و باید برای این کار مکانی را که در معرض دید نامحرم نیست، انتخاب کنند.
2⃣. در اسلام چیزی به نام نامحرم و نامحرم تر وجود ندارد و اشخاص یا محرمند یا نامحرم و رابطۀ خویشاوندی سبب کم شدن نامحرمی نیست.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔰راه ثابت شدن اول ماه:
اول ماه به چند چيز ثابت میشود:
اول: آنكه خود انسان ماه را ببيند.
دوم: عدهاى كه از گفته آنان يقين پيدا میشود بگويند ماه را ديدهايم و همچنين است هر چيزى كه به واسطه آن يقين پيدا شود.
سوم: دو مرد عادل بگويند كه در شب ماه را ديدهايم، ولى اگر صفت ماه را بر خلاف يكديگر بگويند، يا شهادتشان خلاف واقع باشد، مثل اين كه بگويند داخل دايره ماه طرف افق بود، اول ماه ثابت نمیشود. اما اگر در تشخيص بعضى خصوصيات اختلاف داشته باشند، مثل آن كه يكى بگويد ماه بلند بود و ديگرى بگويد نبود، به گفته آنان اول ماه ثابت میشود.
چهارم: سى روز از اول ماه شعبان بگذرد كه بواسطه آن اول ماه رمضان ثابت میشود، و سى روز از اول رمضان بگذرد كه بواسطه آن اول ماه شوال ثابت میشود.
اول ماه با پيشگويى منجمين ثابت نمیشود، ولى اگر انسان از گفته آنان يقين پيدا كند، بايد به آن عمل نمايد.
بلند بودن ماه يا دير غروب كردن آن، دليل نمیشود كه شب پيش، شب اول ماه بوده است.
اگر اول ماه رمضان براى كسى ثابت نشود و روزه نگيرد، چنانچه دو مرد عادل بگويند كه شب پيش ماه را ديدهايم، بايد روزه آن روز را قضا نمايد.
اگر در شهرى اول ماه ثابت شود، براى مردم شهر ديگر فايده ندارد، مگر آن دو شهر با هم نزديك باشند، يا انسان بداند كه افق آنها يكى است.
اول ماه به تلگراف ثابت نمیشود، مگر دو شهرى كه از يكى به ديگرى تلگراف كردهاند نزديك يا هم افق باشند و انسان بداند تلگراف از روى شهادت دو مرد عادل بوده است.
روزى را كه انسان نمیداند آخر رمضان است يا اول شوال، بايد روزه بگيرد ولى اگر پيش از مغرب بفهمد كه اول شوال است، بايد افطار كند.
اگر زندانى نتواند به ماه رمضان يقين كند بايد به گمان عمل نمايد و اگر آن هم ممكن نباشد، هر ماهى را كه روزه بگيرد صحيح است و بنابراحتياط واجب بايد بعد از گذشتن يازده ماه از ماهى كه روزه گرفته، دوباره يك ماه روزه بگيرد ولى اگر بعد گمان پيدا كرد، بايد به آن عمل نمايد.
⚜️ @Ahkaam ⚜️