eitaa logo
حکمش چیه؟
98.3هزار دنبال‌کننده
13هزار عکس
2.5هزار ویدیو
156 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱 🌹 علیه السلام: شکرگزاری از نعمت، از خود نعمت بهتر است. چون نعمت متاع دنیای فانی است ولکن شکر نعمت، جاودانه آخرت است. 💐میلاد امام هادی علیه السلام مبارک ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔶 🔶 ✅ مطابق نظر آيت الله خامنه ای 🔹تیمم بر سیمان س. آیا تیمم روی انواع سیمان(سیمان و ماسه مخلوط که در ساخت و ساز ها کاربرد دارد) صحیح است؟ ج. اشکال ندارد. اگرچه احوط ترک تیمم بر سیمان و موزائیک است. 🔹تیمم بر سرامیک س. آیا تیمم روی سرامیک ساده یا طرح دار صحیح است؟ ج. تیمم بر سرامیک صحیح نیست. _____________ ✅طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي 🔹تیمم بر سرامیک پرسش : آیا می توان بر سرامیک تیمم کرد؟ پاسخ : صحیح نیست. 🔹🔹 ————————— منبع : سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی و استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓اگه جایی با مدفوع نجس شد، چطوری پاكش کنیم؟ 📚 همه مراجع: 👈 اولین کاری که می‌کنین، اینه که خود اون نجاسته رو با آب یا چیز دیگه‌ای از بین ببرین. 👈 بعد اگه چیزی که نجس شده، بدن یا هر چیز سفت دیگه‌ای (که آب توش نمی‌ره) باشه، همین که یه بار با آب بشوریدش، پاک می‌شه. 👈 اگه لباس، فرش و این‌جور چیزاست که آب توش می‌ره، بعد از یک بار شستن، فشارش هم بدین تا آبش گرفته بشه. ⭕️ نکته: اگه مدفوع رو شستین و جِرمش رفت، اما لکه رنگش موند، اون پاکه. خیال‌تون راحت! ⭕️ نکته: در مورد جزئیات این مسئله، ممکنه تفاوت‌نظرهایی بین مراجع باشه، این‌طوری گفتیم طبق نظر همه مراجع، درسته. آیت‌الله سیستانی و شبیری: در شستن با آب کر، فشردن لازم نیست. 🔺توضيح‌المسائل مراجع، م۱۶۲؛ وحيد، توضيح‌المسائل، م۱۶۳؛ دفتر: خامنه‌اى. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓اگه کسی توی فضای مجازی بهمون سلام کنه، واجبه جوابش رو بدیم؟ 📚 آیات عظام رهبری و وحید: بله پسر جان، احتیاط واجبه که جواب بدین. 📚 آیت‌الله سیستانی، سبحانی و نوری: نه جانم، واجب نیست. 📚 آیت‌الله مکارم: اگه اونی که سلام کرده، قصد جدی از سلام‌کردن داره، واجبه به سلامش جواب بدین. در‌صورتی‌که مشکلی نباشه، پاسخ این سلام، باید فوری داده بشه. 📚 آیت‌الله زنجانی: واجب نیست، مگر این‌که ارتباط زنده باشه. ⭕️ احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله می‌تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون عمل کنیم که فتوای قطعی داره. 🔺استفتائات امام خمینی، ج۳، ص۶۰۳، س۱۰۳؛ کتاب احکام ویژه (۶۰۰ مسئله موردنیاز)، مکارم، ص۱۵۵، م۵۸۴؛ سایت پاسخ به پرسش جامعة‌الزهرا (http://www.pasokhbesoalat.ir/Question/Detail/4736). ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💢روش غسل با سه لیتر آب💢 کیفیت غسل با آب کم یا باآب زیاد فرقی نمی کند، در غسل همین مقدار که بدن به ترتیب به نیت غسل شسته شود کفایت می کند. بنابراین با سه لیتر آب می توانید اول سر و گردن را بشوئید بعد طرف راست بدن را جوری بشوئید که طرف راست بدن کاملا خیس شود بعد به همین ترتیب نصف سمت چپ بدن را بشوئید. اگر کسی در معرض کم آبی قرار بگیرد متوجه می شود که سه لیتر آب برای غسل کفایت می کند. اینکه شما 20 دقیقه زیر دوش حمام برای غسل قرار می گیرید , اسراف حساب می شود . و آب ماده سیال است و سریع به همه جا نفوذ می کند و حد اکثر پنچ دقیقه غسل تمام می شود. سعی کنید از وسواس در غسل خودداری کنید. اگر دست را خیس کنید. و به نیت غسل به ترتیب به تمام قسمت های بدن بکشید طوری که تمام بدن به ترتیب خیس شود و آب به تمام بدن بدن برسد،غسل صحیح است. خیس بودن عضوی که برای غسل می شوئید اشکال ندارد منتها باید آب غسل نیز به تمام جاهایی که خیس است برسد. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💦 خمس بچه ⁉️حسابی که برای فرزند باز میشود و قصد پدر این است که برای ازدواج او خرج شود و به فرزند بدهد برای آینده او: 1⃣ آیا جزء اموال پدر محسوب شده و مشمول خمس میشود؟ 2⃣ اگر جایزه ای به این حساب تعلق بگیرد مال فرزند محسوب میشود یا پدر؟ 3⃣ خود فرزند باید خمس اموالشو بدهد ؟ ✅ پاسخ : 📝آیت الله خامنه ای: ج1⃣) اگر تا قبل ازسال خمسى به حساب فرزند واريز شود به نحوى كه اختيار برداشت با او باشد، خمس ندارد. ج2⃣) اگر صاحب حساب فرزند باشد، جايزه متعلق به او مى‌باشد. ج3⃣) تا زمانى كه به سن بلوغ نرسيده نسبت به خمس وظيفه‌اى ندارد، ضمناً پولى كه پدر به او مى دهد و جايزه بانكى مشمول خمس نمى گردد. 📝آیت الله مکارم شیرازی:‌ 1⃣و3⃣) چنانچه قبل از سن بلوغ، هديه اي به کودک داده شود و سال بر آن بگذرد، بنابراحتياط واجب، زماني که به سن بلوغ رسيد، بايد خمس آن را بپردازد. 2⃣) در فرض سوال مال صاحب حساب است. 📝آیت الله وحید خراسانی: اگر از در آمد بین سال به فرزند هدیه کند و از طرف او قبول کند و از طرف او بگیرد و در حسابی بگذارد ،برای فرزند است و بر پدر واجب است خمس آن را از مال خود بچه بدهد ودر این صورت جایزه هم مال بچه است واحتیاط واجب آن است که یک پنجم آن را به نیت مافی الذمه به سادات فقیر بدهد ، و بقیه از منافع آن سال می باشد که اگر در مؤونه آن سال بچه صرف نشود باید خمس آن را پدرش بپردازد . 📝آیت الله شبیری زنجانی:‌ 1⃣) اگر حساب به نام پسر است جزء اموال پسر است و باید تخمیس شود. 2⃣) جایزه برای صاحب حساب است. 3⃣) اگر براى بچۀ صغير منافعى به دست آيد، همچون ديگر افراد متعلّق خمس مى‌باشد و بايد ولىّ وی خمس را بپردازد و اگر ندهد، بعد از آن كه بچه بالغ شد بايد خمس آن را بدهد. 📝آیت الله فاضل لنکرانی: 1⃣) اگر پدر حسابی را به نام فرزند باز کرده و پولی را به عنوان هدیه به حساب فرزند واریز کند آن پول مال فرزند است. اما اگر قصدش این است که فعلا در ملک خودش باشد و بعد از بالغ شدن فرزند به فرزند هدیه کند در ملک خودش حساب می شود. ولی در هر دو صورت خمس دارد منتها در صورت اول به احتیاط واجب خمس دارد و پدر خمسش را بدهد و در صورت دوم به فتوا خمس دارد. 2⃣) اگر پول را تملیک به پسر کرده باشد جایزه آن نیز مال فرزند است. 3⃣) به جایزه نیز به احتیاط واجب اگر در بین سال مصرف نشود و پس انداز بماند خمس تعلق می گیرد. --------------------- 📚 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔰 نظر مراجع عظام تقلید درباره تغییر جنسیت ➖➖➖ ✍️ آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: تغییر جنسیت جایز نیست؛ مگر آنکه از راه های علمی و عرفی اطمینان آور، ثابت شود که اعضا و اندام ظاهری، خلاف جنسیت واقعی است، در این صورت اقدام به تبدیل و تطبیق اعضای ظاهری با جنسیت واقعی فی نفسه جایز است. ✍️ آیت‌الله‌العظمی سیستانی: اگر مقصود از تغییر جنسیت این باشد که با عمل جراحی آلت تناسلی مرد را قطع کنند و به جای آن برای او مجرای ادرار و آلت تناسلی مصنوعی بسازند و با تزریق هورمون علامات زنانگی از قبیل ریختن موهای صورت و برآمدگی سینه در او ایجاد کنند، یا در مورد زنی که تغییر جنسیت می‌دهد... این امر موجب تغییر واقعی جنسیت نیست و احکام شرعی او تغییر نمی کند. واما اگر مقصود تغییر دستگاه تناسلی داخلی وخارجی باشد که معیار اختلاف زن ومرد است ، پس این امر فی حد ذاته با قطع نظر از لوازمی که ممکن است حرام باشد اشکال ندارد ، ولی تا به حال این امر محقق نشده است و آن چه تا به حال صورت پذیرفته همان تغییر ظاهری است که تاثیری در تغییر احکام ندارد. ✍️ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: روحیات شدید و تمایلات جنسی یا نفسانی مناط و ملاک برای تغییر جنسیت نمی‌شود و اینکه اگر دادگاه جواز تغییر جنسیت را بر این اساس بدهد، ما این را خلاف شرع می‌دانیم. ✍️ مرحوم آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی: کسی که جنسیّتش محرز است، تغییر جنسیت برای او جایز نیست و اگر با عدم جواز، کسی این کار را با این که تحقّق آن بعید است انجام دهد و حقیقتاً جنسیّت او؛ چه در اعضای ظاهری بدن و چه اعضای باطنی تغییر کند به طوری که واقعاً مرد، زن شود و با زنان دیگر فرق نداشته باشد و یا بالعکس، در این صورت حکم روابط بر اساس جنسیّت جدید است. ✍️ آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی: تغییر جنسیّت و ظاهر ساختن جنسیّت واقعی (در افراد دو جنسی که یک جنس آنها غلبه دارد) خلاف شرع نیست؛ بلکه واجب است. البته باید از مقدمات مشروع استفاده شود یعنی نظر و لمس حرام در آن نباشد، مگر اینکه به حد ضرورت برسد، ولی تغییر جنسیّت صوری و کاذب جایز نیست. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
آیا می‌شه به فقیری که از روی تنبلی کار نمی‌کنه، وجوهات شرعیه داد؟! ــــــــــــــــ 🌺 سلام علیکم 🌺 سعی کنین به فقیری که زحمت‌کشه، از وجوهات بدین و یا به خانواده‌ش بدین که در مضیقه هستن. درهرصورت، این کار ، مگه این‌که دفتر مرجع‌تون شرط کنه که به چه فقیری بدی. ❄️أللّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمًَدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُم❄️ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💢 احکام عقیقه 1️⃣ . ذبح عقیقه برای فرزند پسر و دختر مستحب مؤکد است. 2️⃣. عقیقه باید گوسفند یا گاو یا شتر باشد. 3️⃣. مستحب است براي پسر، حیوان نر و برای دختر، ماده باشد. 4️⃣. مستحب است عقيقه روز هفتم ولادت انجام شود. 5️⃣. صدقه دادن پول عقيقه کفايت از عقيقه نمي کند. 6️⃣. تفاوت نمي کند گوشت عقيقه به صورت خام يا پخته تقسيم شود. 7️⃣. اگر گوشت عقيقه پخته شود، جمعی از مؤمنين (حداقل ده نفر، اگر بيشتر باشند افضل است ) دعوت شوند و پس از غذا براي فرزند دعا کنند. [1] 8️⃣. خوردن گوشت عقيقه براي چند نفر کراهت دارد (بنابراحتياط): 1- کسی که عقيقه مي کند. 2-کسی که عقيقه برای او است. 3- نان خورهای آن ها. [2] 🔺 1.برگرفته از تحریر الوسیله ج 2 ص 331 🔺2. استفتا از سایت آیت الله مکارم ⚜️ @Ahkaam ⚜️
401-03-19 mohamadi ahkam khoms~1.mp3
750.8K
📖 🔘 احکام خمس ▫️حجت الاسلام و المسلمین محمدی ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 حدیث قدسی : ✍ ای فرزند آدم! راحتى و آسایش را در بهشت قرار داده‏ ام، امّا مردم آن را در دنیا مى‏ جویند و نمى‏ یابند. 📚 بحار ۴۵۳، ۵۷ ‎‎‌‌‎‎‌ ⚜️ @Ahkaam ⚜️