eitaa logo
کانال مسجد صاحب صاحب الزمان عج شهریار
59 دنبال‌کننده
513 عکس
184 ویدیو
0 فایل
سلام این کانال ویژه اطلاع رسانی برنامه های مسجد است .این کانال را به کسی که دوستش دارید معرفی کنید مسحد صاحب الزمان عج شهرک شهریار گرگان
مشاهده در ایتا
دانلود
توجه توجه امتحان احکام خواهران و برادران مرحله دوم فردا چهارشنبه بعد ازنماز مغرب و عشا در مسجد صاحب الزمان عج
♦️در س دهم ♦️ برخی شکهایی که صحیح است در نمازهای چهار رکعتی ۱. شک بین ۲ و ۳ بعد از سجده دوم و در حالت نشسته بنا را بر ۳ گذشته و یک رکعت دیگر می خواند .بعد از سلام نماز یک رکعت نماز احتیاط به جا می آورد . ♦️کیفیت نماز احتیاط بعد از سلام بدون اینکه حالت نماز را به هم بزند می‌ایستد و تکبیره الاحرام می گوید و حمد را با صدای آهسته خوانده و سپس به رکوع رفته و بعد از دو سجده نماز را سلام می دهد ۲.شک بین ۳و ۴ در هر حالتی بنا را بر ۴ گذشته و پس از سلام یک رکعت نماز احتیاط به جا می آورد. ۳.شک بین ۴ و ۵در حالت نشسته بنا را بر چهار گذاشته و پس از سلام دو سجده سهو به جامی آورد.و با تشهد و سلام نماز را تمام می کند در سجده سهو مستحب هست این ذکر را بگوید بسم الله و بالله اللهم صل علی محمد و آل محمد ۴.شک بین ۴و۵ در حالت ایستاده . بنا بر ۴ رکعت می گذارد وبدون رکوع می نشیند و بعد سلام نماز یک رکعت نماز احتیاط به جا می آورد
با سلام و پوزش، امتحان احکام فردا شب بعد از دعای کمیل برگزار می شود
🧕دورهمی دخترانه🧕 💠 جلسه سوم💠 📍ویژه دختران ۱۰ تا۲۰سال ➖پنج شنبه ساعت ۳ عصر 🕌درمسجد صاحب الزمان(عج)، شهریار24 ✅گپ و گفت دخترونه ✅دورهمی با هله هوله ✅جوایز... -------‐----------------------------- @nargeskhatoon3 دخترای خوب با این لینک میتونید عضو کانال ما بشیدو از برنامه های مستمردخترانمان خبرداربشید.
یاد آوری امتحان احکام امشب بعد از دعای کمیل مسجد صاحب الزمان شهریار
🍎🎋🍎🎋🍎🎋🍎🎋🍎 اتمام دوره دوم کلاس احکام و برگزاری آزمون پایان دوره با حضور بیش از ۳۰ نفر از خواهران و برادران در مسجد صاحب الزمان شهرک شهریار ------------------------------- ✅کلاس احکام روزه های شنبه و دوشنبه در مسجد برگزار می شود ✅حدود ۵۰ نفر در کانال احکام مسجد. دروس احکام را پیگیری می کنند ✅بزودی دوره سوم کلاس احکام شروع خواهد شد ✅ضمن اعطای هدیه به ممتازین .شرکت کنندگان در کلاس در پایان هر دوره در یک اردوی فرهنگی داخل استانی شرکت داده می شوند. لینک کانال احکام https://eitaa.com/ahkam3131
دورهمی سوم دختران گل نرگس عج↩️. ..................................↪️ پنج شنبه ۸ آذر ماه با موضوع آسیب‌های فضای مجازی با حضور استاد خانم زمانی، ،،،،،،،،،،،،،،،،🍎🎋🍎،،،،،،،،،،،،، مسجد صاحب الزمان عج شهرک شهریار پایگاه بسیج خواهران حسنا و رضوان
🍎سلام ✅.مرحله سوم کلاس احکام در ۱۰ جلسه ✅.از امشب بعد ازنماز مغرب و عشاء ✅.آقایان و بانوان ✅.آزمون پایان دوره+جوایز+اردو کلاسها در روزهای شنبه و دوشنبه برگزار می شود. ⬅️دروس احکام را می توانید در این کانال ذیل به صورت مجازی دنبال کنید https://eitaa.com/ahkam3131 مسجدصاحب الزمان عج شهرک شهریار گرگان
با سلام خدا قوت و خسته نباشید به همه عزیزانی که در دوره دوم احکام به صورت حضوری و مجازی حضور داشتند خصوصا برادارن و خواهرانی که در آزمون شرکت کردند نمرات بالای ۱۴ به شرح ذیل می باشد ابوالفضل فرخی بهار۱۷ محمد ماهان جباری۱۶ امیرحسین لکزایی فرد۱۵ امیر حسین فاضلی۱۵ امیرحسین میرزاپور ۱۴ امیر رضا زارعی۱۴ خواهران: معصومه بای۱۹ خورشید چورلی۱۹ خانم فرخی بهار۱۸ خانم ملک حسینی۱۴ موفق باشید
جوایز ممتازین ( اول تا پنجم ) در جلسه گامی به سوی ظهور
اسامی افرادی که کمترین غیبت را در جلسات احکام داشته اند بزودی در همین کانال
♦️. اردوی فرهنگی. ♦️ جمعه ۱۷ آذر ✅دعای ندبه و صبحانه در امامزاده روشن آباد ✅تفریح و ناهار در روستای نوچمن .........🏃🏃🏃🏃......‌ ⏮هزینه اردو ۱۲۰ هزار تومان می باشد بابت (کرایه .صبحانه . ناهار) عزیزانی که با ماشین شخصی تشریف می آورند ۷۰ هزار تومان ⏪تخفیف ویژه برای شرکت کنندگان در کلاس احکام(افرادی که شهریه دو ماه را پرداخت کرده و در جلسات شرکت نمودند) ⏪خانواده گل نرگس ۷۰ هزار تومان ⏪کودکان زیر ۵ سال رایگان ⏪فرصت ثبت نام و واریز هزینه اردو تا ساعت ۱۲ ظهر پنج شنبه می باشد. ثبت نام بعد از زمان مذکور در صورت وجود ظرفیت با دریافت ۱۵۰ هزار تومان هزینه اردو خواهد بود . ⏪شماره تماس ۰۹۱۱۷۲۷۷۲۳۱ ⏪شماره کارت بنام پاکدامن 6219861064918500 ⏮ساعت حرکت ۶/۳۰ از مقابل مسجد صاحب الزمان عج شهرک شهریار ⏮شروع دعای ندبه در امام زاده روشن آباد ۷/۳۰ --'--------------'-----------'----------'-----------' مسجد صاحب الزمان عج شهرک شهریار کانون خدمت رضوی و مرکز نیکو کاری گل نرگس عج پایگاه‌های بسیج نینوا.حسنا و رضوان
سلام ⏪جهت اردو یک ربع به هفت مسجد باشید . ⏪لیوان .قاشق.بشقاب یادتون نره ⏪بچه ها اگه کسی توپ والیبال و فوتبال داره بیاره
♦️مرحله سوم احکام شروع شد♦️ شنبه ها و دوشنبه
درس اول .دوره سوم ⏪🎋احکام نماز جماعت⏪🎋 ♦️مقدمه: وحدت امّت اسلامی از جمله مسائلی است که اسلام به آن اهمّیّت بسیاری داده است و برای حفظ و ادامۀآن، برنامه های ویژه ای دارد که یکی از آن ها نماز جماعت است. نمازجماعت از مهمترین مستحبّات و از بزرگترین شعائر اسلامی است و در روایات، فوق العاده روی آن تکیه شده است؛ مخصوصاً برای همسایه مسجد یا کسی که صدای اذان مسجد را می شنود سفارش بیشتری شده و سزاوار است انسان تا می تواند نمازش را با جماعت بخواند. ♦️اولین نماز جماعت. اولین نماز جماعتی هم که بر پا شد، به امامت حضرت رسول خدا ص و شرکت حضرت علی(ع)و جعفر طیار ع (برادر حضرت علی(ع))بود. همین که حضرت ابوطالب ع، فرزندش علی(ع)را دید که به پیامبر اقتدا کرده، به فرزنددیگرش جعفر گفت: تو نیز به پیامبر اکرم ص اقتدا کن . ♦️سبک شمردن نماز جماعت ⏪در حدیث آمده است ، تحقیر نماز جماعت، به منزله تحقیر خداوند است. ⏪.[در زمان پیامبر(ص)هرگاه افراد نماز جماعت کم می شدند، آن حضرت به جستجو ی افراد می پرداخت و می فرمود: شرکت درنماز صبح و عشاء، بر منافقان از هر چیز سنگین تر است. ⏪ از رسول خدا(ص)نقل شده که: نماز کسی که صدای اذان را بشنود و بی دلیل، در نماز جماعت مسلمانان شرکت نکند، ارزشی ندارد. ♦️آثار نماز جماعت ✔️شرکت دائم در نماز جماعت، انسان را از منافق شدن بیمه می کند ✔️برای هر گامی که به سوی نماز جماعت و مسجد برداشته شود، ثواب و حسنه در نظر گرفته شده است. ✔️[همین که کسی برای شرکت در نماز جماعت از منزل خارج می شود، یا در مسجد، در انتظار نماز جماعت به سر می برد پاداش کسی را دارد که در این مدت، به نماز مشغول بوده است ✔️ تعداد حاضران در نماز جماعت، هر چه بیشتر باشد، پاداش آن بیشتراست. ✔️در روايتي واردشده است كه اگر يك نفر به امام جماعت اقتدا كند هر ركعت از نماز آنان ثواب صد و پنجاه نماز دارد و اگر دو نفر اقتدا كنند هر ركعتي ثواب ششصد نماز دارد و هر چه بيشتر شوند ثواب نمازشان بيشتر مي‏شود تا به ده نفر برسند و عده آنان كه از ده گذشت اگر تمام آسمانها كاغذ و درياها مركب و درختها قلم و جن و انس و ملائكه نويسنده شوند، نمي‏توانند ثواب يك ركعت آن را بنويسند. ✔️در حدیث دیگر است: هر که نماز جماعت را دوست بدارد، خدا وفرشتگان او را دوست می دارند. رسول خدا(ص)در باره اهمیت جماعت، فرمود:یک نماز با جماعت، بهتر از چهل سال نماز فرادی در خانه است. پرسیدند: آیا یک روز نماز؟فرمود: بلکه یک نماز. ✔️ونیز می فرمود: صف های نماز جماعت، همانند صف های فرشتگان درآسمان چهارم است.
ادامه درس ۱ .دوره سوم ♦️. احکام جماعت. ♦️ ۱. حاضر نشدن به نماز جماعت از روي بي‏اعتنايي جايز نيست و سزاوار نيست كه انسان بدون عذر نماز جماعت را ترك كند. ۲. مستحب است انسان صبر كند كه نماز را به جماعت بخواند. و نماز جماعت از نماز اول وقت كه فرادي يعني تنها خوانده شود، بهتر است. و نيز نماز جماعتي را كه مختصر بخواند، از نماز فرادي كه آن را طول بدهند، بهتر مي‏باشد ۳. وقتي كه جماعت بر پا مي‏شود مستحب است كسي كه نمازش را فرادي خوانده دوباره با جماعت بخواند و اگر بعد بفهمد كه نماز اولش باطل بوده نماز دوم او كافي است. ۴.اگر امام ياماموم بخواهد نمازي را كه به جماعت‏خوانده دوباره با جماعت بخواند، در صورتي كه جماعت دوم و اشخاص آن غير از اول باشد، اشكال ندارد. ۵. كسي كه در نماز وسواس دارد و فقط در صورتي كه نماز را با جماعت بخواند از وسواس راحت مي‏شود، بايد نماز را با جماعت بخواند. ۶.اگر پدر يامادر به فرزند خود امر كند كه نماز را به جماعت بخواند چون اطاعت پدر و مادر واجب است، بنابر احتياط واجب بايد نماز را به جماعت بخواند و قصد استحباب نمايد. ۷. احتياط واجب آن است كه نماز عيد فطر و قربان را در زمان غيبت امام عليه‏السلام با جماعت نخوانند، ولي به قصد رجاء مانع ندارد و نمازهاي مستحبي را هم نمي‏شود به جماعت‏خواند مگر نماز استسقاء كه براي آمدن باران مي‏خوانند. ۸. موقعي كه امام جماعت نماز يوميه مي‏خواند هر كدام از نمازهاي يوميه را مي‏شود به او اقتدا كرد ولي اگر نمازيوميه‏اش را احتياطا دوباره مي‏خواند فقط در صورتيكه ماموم احتياطش با امام يكي باشد مي‏تواند به او اقتدا كند. ۹.اگر امام جماعت قضاي نماز يوميه خود را مي‏خواند مي‏شود به اواقتدا كرد، ولي اگر نمازش را احتياطا قضا مي‏كند نمی توان به او اقتدا کرد. ۱۰. اگر انسان نداند نمازي را كه امام مي‏خواند نماز واجب يوميه است‏يا نماز مستحب نمي‏تواند به او اقتدا كند.
جلسه دوم احکام امشب در مسجد صاحب الزمان
♦️درس دوم احکام .دوره سوم ♦️ احکام نماز جماعت ⏪فاصله در صف جماعت الف) فاصله محل سجده مأموم با محل ایستادن امام. ب) فاصله محل سجده مأموم در هر صف با محل ایستادن مأموم در صف جلوتر که بواسطه او به امام متصل است. ج) فاصله محل ایستادن مأموم با مأموم دیگری که به واسطه او از سمت راست یا چپ به جماعت متصل می‌شود.  در همه موارد یاد شده فاصله تا حدود یک متر، اشکال ندارد. ♦️زمان و چگونگی ملحق شدن به جماعت ۱.قبل از تکبیره الاحرام امام نمی شود تکبیره الاحرام گفت اما گفتن ذکرهای دیگر قبل از امام سبب باطل شدن نماز نیست. ۲.اگر سهوا قبل از تکبیره الاحرام بگوید در این صورت نمازش فرادا است، پس می‌تواند نماز را به صورت فرادا تمام کند یا نماز را رها کرده و با تکبیرة الاحرام جدید وارد نماز جماعت شود. ۳.در رکعت اول و دوم تا قبل از سر برداشتن امام از رکوع می شود تکبیره الاحرام گفت و به جماعت ملحق شد. ۴.در رکعت سوم و چهارم اگر یقین دارد که تا سر برداشتن امام از رکوع می تواند حداقل حمد را بخواند می تواند تکبیره الحرام را گفته و به جماعت ملحق شود اما اگر یقین ندارد باید صبر کند تا امام به رکوع برود و بعد با تکبیره الاحرام به رکوع امام برسد. ۵.زمانی که در رکعت دو به بعد به جماعت ملحق می شود در جایی که امام تشهد می خواند مأموم باید به صورت نیم خیز قرار بگیرد و می تواند تشهد را هم باامام بخواند در فرض بالا زمانی که امام تشهد و سلام را می خواند مأموم می تواند با نیت فرادی نماز را ادامه دهد ولی بهتر است به صورت نیم خیز تشهد را با امام بخواند اما گفتن سلام جايز نيست. و بعد از سلام امام نمازش را فرادا ادامه دهد . ۶.اگر زمانی به جماعت برسد که امام مشغول تشهد و سلام است برای رسیدن به ثواب جماعت می تواند تکبیرة الحرام بگوید و بدون رکوع نیم خیز بنشیند تا امام سلام دهد بعد برخاسته و نماز را به صورت فرادی بخواند ۷.اگر رکعت سوم و یا چهارم امام ، رکعت اول و دوم مأموم هست که باید حمد و سوره را باید خودش بخواند در همه نمارها باید حمد و سوره را آهسته بخواند
جلسه سوم احکام امشب بعد از نماز مغرب و عشاء مسجد صاحب الزمان عج
جلسه چهارم احکام امشب بعد از نماز عشا در مسجد صاحب الزمان عج شهریار
♦️درس سوم احکام /دور سوم♦️ احکام مسجد -------------------------------------------------------- الف:جایگاه مسجد در اسلام: مسجد، در نگاه اسلام، دارای جایگاه ویژه‌ای بوده و حتی در حدیث قدسی، خداوند مساجد را خانه‌های خود در روی زمین معرفی می‌کند؛ لذا در کتاب‌های فقهی، بر رفت و آمد زیاد به مسجد جهت انجام عبادت سفارش شده و برای آن، آداب و احکامی بیان شده است، از حضرت امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرمود: «مساجد در پیشگاه خداوند از همسایگان خود که حاضر نمى شوند در مسجد نماز بخوانند شکایت مى کنند و خداوند به مساجد وحى مى کند که به عزت و جلالم که، یک نماز آنها را که در خانه خود مى خوانند قبول نخواهم کرد و در میان مردم عدالتى نخواهند داشت. و رحمت من به آنها نخواهد رسید و آنها در بهشت مجاور من نخواهند بود». ب: ثواب حضور در مسجد د: محرمات.مکروهات و مستحبات مسجد 🍎....۱-. کارهایی که انجام آنها درباره مسجد، جایز نیست: 1. نجس کردن مسجد، پس چنانچه نجس شود، باید فوراً تطهیر شود. 2 بردن عین نجاست (مثل خون) و یا چیزی که نجس شده به مسجد، چنانچه موجب بى‌احترامى به مسجد باشد. 3. زینت کردن مسجد با طلا (بنابر احتیاط واجب)،ولی تزیین مسجد به سایر چیزها شامل این حکم نیست. 4. نقّاشى کردن مسجد به موجودات داراى روح (بنابر احتیاط واجب)،ولی نصب عکس، شامل آن نمی‌شود. 5. انجام کاری که موجب خرابی و وارد کردن خسارت به مسجد شود، مگر به جهت تعمیر آن. 6. برگزاری مراسم یا انجام کاری که مانع برپایی نماز باشد. 7. بردن خاک و ریگ از مسجد به جایى دیگر، مگر خاک‌هاى زیادى، مانند خاکروبه. 8. بیرون بردن وسائلی که مخصوص مسجد وقف شده است. 9. توقف جنب و حائض در مسجد. 10. خرید و فروش مسجد و لوازم و متعلقات مسجد، هر چند خراب شده باشد. پس اگر لوازم مسجد به درد آن مسجد نخورد، باید از آنها در مسجدی دیگر استفاده کرد، و اگر به درد مساجد دیگر هم نخورد، مى‌توانند آن‌را بفروشند و پول آن‌را، صرف تعمیر و امور مسجد نمایند. [ 🍎،،،۲.کارهایی که انجام آنها درباره مسجد، مستحب است: 1. زودتر به مسجد رفتن و دیرتر بیرون آمدن. 2. چراغ مسجد را روشن کردن. 3. تمیز کردن مسجد. 4. هنگام وارد شدن، ابتدا پاى راست را داخل مسجد گذاشتن که نشانۀ احترام به مسجد است. 5. هنگام بیرون آمدن از مسجد اوّل پاى چپ را بیرون گذاشتن. 6. خواندن دو رکعت نماز مستحبّى به عنوان تحیت مسجد. 7. خوشبو کردن خود هنگام رفتن به مسجد. 8. پوشیدن بهترین لباس‌هاى خود براى رفتن به مسجد. 🍎۳.کارهایی که انجام آنها درباره مسجد، مکروه است: 1. عبور از مسجد صرفاً به عنوان محلّ عبور. 2. انداختن آب دهان و بینى در مسجد. 3. رفتن به مسجد براى کسى که سیر یا پیاز خورده و بوى دهانش مردم را آزار مى‌دهد. 4. خوابیدن در مسجد، مگر در حال ناچارى. 5. خواندن شعرى که از مقولۀ نصیحت و مانند آن نباشد. 6. انجام خرید و فروش در مسجد. 7. سخن گفتن از امور دنیوی. 8. اشتغال به صنعت در مسجد. 9. بلند کردن صدا، مگر براى اذان. 10. جستجوى گمشده و اعلام آن در مسجد. 11. نقّاشى موجودات بدون روح؛ مانند گل و درخت. 12. راه دادن دیوانه به مسجد و همچنین راه دادن بچّه اگر موجب مزاحمت برای نمازگزاران شود و یا این که احتمال رود مسجد را نجس کند.  
جلسه ششم احکام امشب بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد صاحب الزمان عج
♦️درس چهارم احکام ♦️ ادامه احکام مسجد ۱.فروش اموال وقفی مسجد حرام است . ۲.اموالی که برای مسجد وقف شده اگر قابل استفاده نباشند باید به مسجد دیگر داده شوند و اگر برای مسجد دیگر نیز قابل استفاده نیست فروش آنها و تبدیل آن به اموال قابل استفاده اشکال ندارد. ۳.نجس کردن مسجد حرام است و پاک کردن آن با قید فوریت بر همه واجب است و اگر فرد یا گروهی اقدام به تطهیر کردند از بقیه تکلیف ساقط می شود. ۵.بنابر احتیاط نجس کردن دیوار بیرونی مسجد نیز حرام است .مگر اینکه واقف قسمت بیرونی مسجد را جزء مسجد قرار نداده باشد. ۶.اگر مسجد نجس شود و وقت نماز وسعت دارد باید اول مسجد را تطهیر کند و بعد نماز بخواند و اگر وقت نماز تنگ است ۷.خروج اموالی که برای استفاده در داخل مسجد وقف شده اند حرام است مگر اینکه واقف استفاده از آنها را در بیرون مسجد اجازه داده باشد.
درس هفتم احکام امشب( شنبه ۱۱ دی ماه ) در مسجد صاحب الزمان عج برگزار می شود
♦️درس پنجم احکام ♦️ سجده سهو ⏪ چگونگی سجده سهو: در مواردی که سجده سهو واجب می شود باید بعد از سلام نماز به سجده رود و بگوید بسم الله و بالله اللهم صل علی محمد و آل محمد و بعد بنشیند و دوباره به سجده رود و ذکر بالا را بگوید و سپس تشهد و سلام نماز را به جا آورد. ✅برای سجده سهو گفتن تکبیر واجب نیست ولی احتیاط مستحب است. ♦️موارد ی که سجده سهو واجب می شود ۱-دربین نماز سهوا حرف بزند. ۲-یک سجده را فراموش کند و در رکوع بعد و یا پس از آن یادش بیاید. ۳-در نماز چهار رکعتی در حالت نشسته شک بین ۴ و ۵ پیش آید. ۴-سهوا سلام نماز را بگوید ۵-تشهد را فراموش کند -------------------_________-------------- ♦️قضاء اجزا فراموش شده نماز♦️ ۱.اگر یکی از اجزا واجب نماز عمدا ترک شود نماز باطل است.اما واجب رکنی چه عمدا و چه سهوا ترک شود نماز باطل می باشد.اما واجب غیر رکنی اگر سهوا ترک شود نماز باطل نیست. ۲.اگر یک سجده و یا تشهد را فراموش کند باید پس از سلام نماز بدون برهم زدن صورت نماز قضای آن را به جا آورده و سپس سجده را انجام دهد. ✅اگر بین نماز و قضای تشهد و یا سجده عمدا و یا سهواکاری کند که نمازش باطل می شود باید قضای سجده و یا تشهد را به جا آورد و نمازش،صحیح است و در پایان سجده سهو به جا آورد.
♦️.در س ششم احکام ♦️ نماز مسافر ..................................... انسان باید در سفر با شرایط ذیل نمازهاي چهار رکعتی را دو رکعت بخواند. ۱-سفر او کمتر از ۸ فرسخ شرعی نباشد . ۸ فرسخ تقریبا ۴۵ کیلومتر است . بنا بر فتوای مقام معظم رهبری ۴۱ کیلومتر است ۲- از اول قصد پیمودن ۸ فرسخ را داشته باشد .یعنی تقریبا ۴۵ کیلومتر رفت و برگشت. مثلا کسی ابتدا قصدش پیمودن ۱۰ کیلومتر باشد .و بعد از آنجا قصد کند ۱۵ کیلومتر دیگر برود مسافر محسوب نمی شود.اگر چه مجموع رفت و برگشت او بیش از ۴۵ کیلومتر شده است. ۳-به حد ترخص برسد حد ترخص یعنی به مقداری از شهر خود فاصله بگیرد که صدای اذان معمولی شهر به گوش نمی رسد و یا دیوارهای شهر دیده نمی شوند. ۴.در بین راه و پیش از رسیدن به چهار فرسخ از قصد خود منصرف نشود. ۵.نخواهد پیش از رسیدن به ۸ فرسخ از وطن خود بگذرد یا ده روز یا بیشتر در جایی بماند. یعنی اگر سفرش گونه ای باشد که قبل ۸ فرسخ از شهر خود عبور می کند تا شهر خود دیگر حکم مسافر را ندارد و از شهر خود دوباره باید قصد سفر نماید. ۶-برای کار حرام سفر نکند و خود سفر هم حرام نباشد. ۷.شغل او مسافرت نباشد مثل راننده اتوبوس. ۸.بیابانگرد نباشد یعنی کسی که محل سکونت ثابتی ندارد
♦️درس هفتم و هشتم احکام♦️ مرحله سوم ✔️نماز قضا✔️ نمازهاي واجبی که انسان در وقتش نخواند و یا بعد از وقت بفهمد نمازي که خوانده باطل بوده است را باید غذا کند . ۱. هر کس نماز واجب را در وقت آن ترک کند باید قضای آن را به جا آورد، هر چند در تمام وقت نماز خواب بوده یا به واسطه‌ی بیماری یا مستی، نماز را نخوانده باشد، اما کسی که در تمام وقت بی‌هوش بوده و بی هوشی به اختیار او نبوده، قضا بر او واجب نیست، همچنین کافری که مسلمان شده و زنی که در حال حیض یا نفاس بوده. ۲. هرگاه بعد از وقت نماز بفهمد نمازی را که خوانده باطل بوده باید آن را قضا کند، مثل شخصی که بر اثر جهل به حکم شرعی، غسل را به نحوی انجام داده که شرعاً باطل است، بر وی قضای نمازهایی که در این حالت با حدث اکبر خوانده واجب است. ۳. قضای نمازهایی واجب است که یقین به ترک یا باطل بودن آنها دارد، اما اگر شک یا گمان دارد بعضی از نمازهای گذشته را ترک کرده یا باطل خوانده واجب نیست که قضای آن را به جا آورد. ۴. در نماز قضا ترتیب واجب نیست جز در میان قضای ظهر و عصر و مغرب و عشا از یک روز، همچنین دوره کردن نماز به معنای تکرار نماز برای احراز ترتیب لزومی ندارد، بنابراین کسی که قصد دارد نماز قضای یک‌سال را بخواند می‌تواند آنها را به ترتیب زیر به جا آورد: ابتدا مثلاً بیست بار نماز صبح، بعد بیست بار هر یک از نماز ظهر و عصر و سپس بیست بار هر یک از نماز مغرب و عشا و تا یک‌سال به همین صورت ادامه دهد، همانطور که می‌تواند با یکی از نمازها شروع کند و به ترتیبی که نماز‌های پنجگانه‌ی یومیه را می‌خواند آن را ادامه دهد. ۵. کسی که چند نماز او قضا شده و شماره‌‌ی آنها را نمی‌داند، مثلاً نمی‌داند دو نماز بوده یا سه نماز، کافی است مقدار کمتر را بخواند (یعنی همان مقداری که یقین به قضا شدن آن دارد). ۶.نمازهمان صورت که قضا شده باید بجا آورده شودمثلا اگر در سفر قضا شده و در وطن خود می خواهد قضایش را بخواند باید شکسته به جا آورد. ۷. نمازهای مستحب به جای نماز قضا محسوب نمی‌شود . ۸. افرادی که در حال حاضر قادر به قضای همه نمازهای فوت شده نیستند واجب است به هر مقدار که قدرت دارند، قضا و هر مقداری که قادر نیستند وصیت نمایند.    نماز استیجاری ۱. هیچ کس نمی‌تواند نماز قضای دیگری را که در حال حیات است به جا آورد، هر چند او از خواندن نماز قضا عاجز باشد، اما بعد از مردن مانعی ندارد، ۲. در نماز استیجاری ذکر خصوصیات میت لازم نیست، و رعایت ترتیب فقط بین نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشا شرط است، و هرگاه در عقد اجاره، کیفیت خاصی بر اجیر شرط نشده باشد (مثلاً نگفته باشند نماز را باید در مسجد یا فلان ساعت بخواند) و کیفیت معهودی که اطلاق عقد اجاره به آن انصراف پیدا کند هم وجود نداشته باشد، بر اجیر لازم است که نماز را با مستحباتی که انجام آن متعارف است بخواند، ولی واجب نیست که برای هر نمازی اذان بگوید. ♦️ نماز قضای پدر و مادر♦️ ۱. بر پسر بزرگتر واجب است که نمازهایی که از پدر و مادرش فوت شده و از روی طغیان و نافرمانی نبوده، بعد از مرگ آنها به جا آورد، بلکه اگر از روی طغیان و نافرمانی هم ترک کرده باشد بنابر احتیاط مستحب باید به همین طور عمل کند. ۲. اگر پدر یا مادری اصلاً نماز نخوانده باشد بنابر احتیاط واجب در این صورت هم قضای نمازها بر پسر بزرگتر واجب است. ۳. منظور از پسر بزرگتر، بزرگترین پسری که بعد از مرگ پدر و مادر در حال حیات است می‌باشد، بنابراین اگر پسر بزرگ – چه بالغ باشد یا غیر بالغ – قبل از پدر و مادر فوت کند تکلیف قضای نماز پدر و مادر بر پسر بزرگی واجب است که هنگام وفات آنها زنده باشد. ۴. ملاک واجب بودن قضای نماز پدر و مادر این است که فرزند مذکر از دیگر اولاد میت- اگر میت اولاد ذکور داشته باشد – بزرگتر باشد، بنابراین اگر فرزند بزرگ میت، دختر و فرزند دوم او پسر باشد قضای نمازهای پدر و مادر بر پسر که فرزند دوم است واجب است. ۵. هرگاه شخص دیگری نمازهای پدر و مادر را قضا کند از پسر بزرگتر ساقط می‌شود. ۶. بر پسر بزرگتر واجب است آن مقدار از نمازهایی را که یقین دارد از پدر و مادرش فوت شده است قضا کند و اگر نمی‌داند که از پدر یا مادرش نماز قضا شده یا نه، چیزی بر او واجب نیست و تفحص و جستجو نیز لازم نمی‌باشد. ۷. بر پسر بزرگتر واجب است که نمازهای پدر و مادرش را به هر صورتی که امکان دارد قضا کند و اگر از انجام آن حتی از اجیر گرفتن برای انجام آن هم عاجز باشد معذور است. ۸. کسی که خودش نماز قضا دارد و نماز پدر و مادر نیز بر او واجب شده، در انجام هر یک مخیَّر است و به عبارت دیگر هر کدام را اول به جا آورد صحیح است. ۹. اگر پسر بزرگتر پس از فوت پدر و مادر از دنیا برود بر دیگران تکلیفی نیست، بنابراین قضای نمازهای پدر و مادر بر پسر و یا برادر پسر بزرگتر واجب نمی‌شود.
جلسه هشتم احکام امشب بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد صاحب الزمان شهریار
جلسه دهم و آخر احکام مرحله سوم امشب بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد صاحب الزمان شهریار
♦️درس نهم ♦️ دوره سوم احکام ------------------------------------------ احکام غسل --------------------------- ------------ آنچه در زیر می‌آید، دروس "هجدهم و نوزدهم" از جلد اول «رساله‌ی آموزشی» احکام و مسائل شرعی است که مطابق با فتاوای حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی تهیه، تنظیم و منتشر شده است.  معنای غسل غسل یعنی شستشوی تمام بدن از سر تا پا با شرایط و کیفیت خاص.    اقسام غسل ۱. واجب  مشترک میان مردان و زنان:       غسل پس از جنابت       غسل پس از مس میت       غسل میت       غسل در هنگامی که نذر و عهد کرده یا قسم خورده باشد که غسل کند  مخصوص بانوان:       غسل پس از پایان عادت ماهیانه (حیض)       غسل پس از قطع شدن خون زایمان (نفاس)       غسل در اثنای خونریزی‌های زنان (استحاضه) ۲. مستحب، مانند غسل جمعه.  کیفیت غسل غسل را به دو گونه می‌شود انجام داد:  ترتیبی: این که با ترتیب مخصوص بدن را بشوید، به این که ابتدا سر و گردن، بعد تمام نیمه راست بدن و در آخر تمام نیمه چپ بدن را بشوید.  ارتماسی: این که تمام بدن را یک‌باره در آب فرو ببرد به طوری که آب به همه جای بدن برسد. توجه:  در غسل، بنابر احتیاط واجب شستن موهای بلند و زیر آن لازم است، بنابراین بانوان بایستی- بنابر احتیاط واجب- علاوه بر رساندن آب به پوست سر، تمام موهای خود را نیز بشویند.  رو به قبله ایستادن در وقت غسل واجب نیست.  شستن پشت و یا هر عضوی از اعضای بدن قبل از نیت غسل و شروع آن، اشکال ندارد.  اگر غسل ترتیبی را بر خلاف ترتیبی که قبلاً گفته شد به جا آورد - چه عمداً باشد و چه از روی فراموشی و چه به سبب ندانستن مسأله - باطل است.    کسی که بعد از غسل بفهمد به قسمتی از بدنش آب نرسیده است  غسل ارتماسی بوده: باید دو باره غسل کند، چه جای آن را بداند یا نداند.  غسل ترتیبی بوده    جای آن را نمی داند:        باید دوباره غسل کند.    جای آن را می‌د‌اند:        در طرف چپ است: شستن همان مقداری که شسته نشده کافی است.        در طرف راست است: باید آن مقدار را شسته، بعد طرف چپ را بشوید.        در سر و گردن است: باید آن مقدار را شسته، بعد طرف راست و چپ بدن را بشوید.      شرایط غسل شرایطی که برای وضو گفته شد، مانند پاک بودن آب و غیر آن در غسل هم شرط است، ولی در غسل، شستشو از بالا به پایین و نیز پی در پی شستن اعضای بدن لازم نیست، بلکه می‌تواند در وسط غسل، مدتی به کار دیگر بپردازد و سپس غسل را از همان محل که مانده است، ادامه دهد. توجه:  در غسل، هر قسمتی را که می‌خواهد شستشو بدهد، اگر نجس است باید قبلاً آن را آب بکشد، ولی پاک بودن تمامی بدن قبل از غسل واجب نیست، بنابراین اگر عضو، قبل از غسل آن، تطهیر شده باشد غسل صحیح است، ولی اگر عضو نجس قبل از غسل آن تطهیر نشود، و با یک شستن بخواهد هم آن را پاک کند و هم غسل نماید، غسل باطل است.  چیزی را که مانع رسیدن آب به بدن است باید بر طرف کند و اگر پیش از اطمینان به این که بر طرف شده غسل کند، غسل او باطل است.    احکام غسل ۱. هرگاه در اثنای غسل، حدث اصغری از او سر بزند (مثلاً بول کند) به صحت غسل ضرر نمی‌رساند و لازم نیست که غسل را از نو شروع کند و باید آن را ادامه دهد، ولی چنین غسلی اگر غسل جنابت باشد مانند سایر غسلها کفایت از وضو برای نماز و سایر اعمال مشروط به طهارت از حدث اصغر نمی‌کند. ۲. کسی که غسلهای متعددی، اعم از واجب یا مستحب بر ذمه‌ی او باشد، اگر به نیت همه‌ی آنها یک غسل به جا آورد کافی است، و اگر در بین آنها غسل جنابت باشد و به نیت آن غسل کند از بقیه‌ی غسلها هم کفایت می‌کند، اگر چه احتیاط (مستحب) این است که همه‌ی آنها را نیت نماید. ۳. غیر از غسل جنابت، سایر غسلها کفایت از وضو نمی‌کند. ۴. کسی که بعد از غسل، یقین به باطل بودن آن پیدا کند بایستی قضای همه‌ی نمازهایی که با آن غسل خوانده است را به جا آورد.    شک در غسل  شک در انجام غسل (شک دارد که غسل کرده یا نه): برای اعمالی که مشروط به غسل است باید غسل کند، ولی نمازهایی که تا کنون خوانده صحیح است.  شک در صحت غسل (پس از انجام غسل شک دارد غسلش صحیح بوده یا نه): در صورتی که احتمال می‌دهد غسل را صحیح انجام داده و در وقت غسل متوجه انجام آنچه در صحت غسل معتبر است بوده به شک خود اعتنا نکند (و بنا بر صحت بگذارد).