eitaa logo
احکام دین 📚
136.4هزار دنبال‌کننده
11.4هزار عکس
2.2هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ سپرده های دراز مدت که درصدی سود به آن‌ها تعلّق می‌گیرد چه حکمی دارند⁉ 🔹 پاسخ: نزد به قصد به‌کارگیری آن در یکی از حلال و همچنین حاصل از آن اشکال ندارد. 📚 منبع: اجوبة الاستفتائات آیت الله خامنه ای، سؤال ۱۹۳۵ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @ahKamvahadith
✅ آیا می توان در نماز به کسی که ناسزا می گوید، اقتدا کرد⁉ 🔹پاسخ: ✴️ مقام معظم رهبری: اگر شرایط امام جماعت را داشته باشد، اقتدا اشکال ندارد و الا جایز نیست. [1] ✴️ آیت الله مکارم: دادن نسبت های ناروا به دیگران از گناهان کبیره محسوب می شود که در روایات نیز به شدت از آن نهی شده است. رسول گرامى (صلى الله علیه و آله) فرمودند: «انّ مِنْ شرالنّاس مَنْ ترکه النّاس اتِّقاءَ فُحْشِه از بدترین مردم کسى است که مردم به خاطر دورى از او، او را ترک گویند». امام جماعت باید باشد. يك حالت باطنى است كه انسان را از انجام و تكرار گناه باز مى دارد و همين اندازه كه با كسى معاشرت داشته باشيم و گناهى از او نبينيم نشانه وجود عدالت است و اين را حسن ظاهر كه حاكى از ملكه باطن است مى گويند. [2] ✴️ آیت الله شبیری زنجانی: از گناهان کبیره است و از عدالت ساقط می شود. [3] ✴️ آیت الله فاضل: موارد حرف زشت گفتن فرق می کند. گـفتن و زبان درازي كردن، در صورتی که موجب تهمت و غیبت نشود گناه صغیره است و اگر موجب تهمت به کسی شود مثل آنکه با فحش دادن نسبت زنا به کسی بدهد مثلا بگوید زنا زاده و امثال آن، از گناه بزرگ و کبیره است. اگر حرف زشت و فحشی که گناه کبیره است بدهد یا حرف زشتی که گناه صغیره است و اصرار بر آن داشته باشد، نمی توانید به او اقتدا کند مگر آنکه حرف زشت را ترک کند و توبه کند. [4] 📚 منابع: *⃣ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، شماره استفتاء: aryGtDUntRg. *⃣ [2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، کد رهگیری: 9512060140. *⃣ [3]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری، شماره سوال: 39071. *⃣ [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503506. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @ahKamvahadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 📹 حرف های عجیب استاد رائفی پور در مورد تصاویر منتسب به اهل بیت(ع) ⭕️ وقتی گفته می شه عکس های منتسب به معصومین(ع) را از دیورا خانه ها جمع کنید به خاطر این توطئه هاست. 🆔 @ahKamvahadith
💢پرسش: تقدم وتاخر ازامام جماعت درافعال نماز چه حکمي دارد؟ مرجع رهبر 🌺پاسخ ✅ماموم بايد غير از آنچه در نماز خوانده می شود كارهای ديگر آن مانند ركوع و سجود را با امام يا كمی بعد از امام به جا آورد و اگر عمدا پيش از امام يا مدتی بعد از امام انجام دهد، معصيت كرده و لی نمازش صحيح است، 🔺 اما اگر در دو ركن پشت سر هم از امام جلو يا عقب بيفتد بنابر احتياط واجب بايد نماز را تمام كند و دوباره بخواند، اگر چه بعيد نيست نمازش صحيح باشد و فرادی شود. توضیح المسائل 16مرجع مسأله 1470 @ahKamvahadith
✅ سؤال: آیا در غسل، چرکهایی که زیر ناخن پا است مانع آب است⁉ 🔹پاسخ: اگر ناخن از حدّ معمول بلندتر باشد (جلوتر از گوشت انگشت آمده باشد) و زیر آن مقداری که از حدّ معمول بلندتر است چرکی باشد که مانع رسیدن آب به ناخن است، باید برطرف کند و اگر ناخن بلند نباشد، چرک زیر آن مانعی ندارد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @ahKamvahadith
✅تاخیر در جواب سلام👆 @ahKamvahadith
👇👇👇 ♨ سوال: خون حاصل از جوش هاي پوستي که به لباس برخورد کند چه حکمي دارد؟ ✍پاسخ: ✅خون نجس است. اگر مقدارش کمتر از بندانگشت باشد برای نماز اشکال ندارد درغیر این صورت باید لباس عوض شودیا آبکشی شود. @ahKamvahadith
‼️احکام روزه 🔷 اگر فردی به خاطر عذری احتمال دهد که روزه‌ی ماه مبارک رمضان بر او واجب نیست و به همین دلیل روزه نگیرد ولی بعداً معلوم شود که روزه بر او واجب بوده، علاوه بر قضا، کفاره هم بر او واجب است. (صرف احتمال عدم وجوب روزه‌ی ماه مبارک رمضان برای افطار کافی نیست). بلی اگر افطار به علت ترس از ضرر باشد و ترس هم منشأ عقلایی داشته باشد کفاره ندارد، ولی قضا بر او واجب است. 🆔 @ahKamvahadith
💬سوال: آیا با داشتن روزه قضا ، می توان نذر روزه کرد؟ ✅ پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر قصد داشته باشید که روزه نذری را بعد از روزه قضا بگیرید نذرتان صحیح است. ✍یت الله مکارم شیرازی: -کسي که روزه قضا دارد: الف) نمي تواند روزه مستحبي بگيرد. ب) مي تواند روزه مستحب را نذر کند، مشروط بر اين که بعد از روزه هاي قضا، بتواند آن را بجا آورد. به اين معنا که اگر مثلا ده روز، روزه قضا دارد و تا ماه رمضان آينده بيشتر از ده روز باقي مانده، مي تواند نذر روزه کند ولي اگر فقط ده روز باقي مانده، با توجه به اين که در اين حالت بايد روزه قضا را بگيرد، نذر روزه مستحبي اشکال دارد. ✍ آیت الله وحید خراسانی: خیر ✍ آیت الله فاضل لنکرانی: اگر روز معينى را نذر كند كه گرفتن قضاى روزه هاى خودش قبل از آن ممكن باشد، مانعى ندارد. __________ 📚 استفتاء‌از سایت مراجع عظام @ahKamvahadith ahadith
💬سوال: آيا جايز است پيش از ماه رمضان، فطره را به فقير داد؟ ✅پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر پيش از ماه رمضان فطره را بدهد صحيح نيست، و احتياط واجب آن است كه در ماه رمضان هم فطره را ندهد، ولى اگر پيش از رمضان يا در ماه رمضان به فقير قرض بدهد و بعد از آن كه فطره بر او واجب شد طلب خود را بابت فطره حساب كند مانعى ندارد. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: زکات فطره را نمى توان قبل از ماه رمضان داد و اگر بدهد باید روز عید فطر اعاده کند، همچنین احتیاط واجب آن است که در ماه مبارک رمضان هم ندهد، ولى اگر پیش از ماه رمضان یا در ماه رمضان چیزى را به فقیر قرض دهد و بعد از آن که فطره بر او واجب شد طلب خود را به جاى فطره حساب کند مانعى ندارد. ✍ آیت الله وحید خراسانی: اگر پيش از ماه رمضان فطره را بدهد صحيح نيست ، ولى بعد از داخل شدن ماه رمضان مى تواند بدهد ، و احتياط آن است كه در ماه رمضان هم ندهد ، و مى تواند پيش از ماه رمضان به فقير قرض بدهد ، و بعد از آن كه فطره بر او واجب شد ، طلب خود را بابت فطره حساب كند. ✍ آیت الله سیستانی : اگر فرد پیش از ماه رمضان، زکات فطره را بدهد صحیح نیست ولی بعد از فرا رسیدن ماه رمضان می‌تواند زکات فطره را بدهد هرچند احتیاط مستحب آن است كه در ماه رمضان هم فطریه را ندهد و پرداخت آن را تا شب عید فطر به تأخیر اندازد، ولی اگر فرد، پیش از ماه رمضان به فقیر قرض بدهد و بعد از آنكه فطریه بر او واجب شد، فقیر مذکور هنوز هم استحقاق دریافت زکات فطره را دارا باشد می‌تواند طلب خود را از فقیر بابت زکات فطره حساب كند __________ ⌨ استفتاء‌ از سایت مراجع عظام @ahkamvahadith
👇👇👇 🔰حکم پختن کشمش در غذا ✅پاسخ : ✍ آیات عظام: امام، خامنه ای، سیستانی، تبریزی، صافی، نوری، زنجانی، سبحانی، مظاهری: 👈 استفاده از مويز و كشمش در غذا ( حتی اگر جوش بيايند) اشکالی ندارد و خوردن آنها حلال است. آیت الله مکارم شیرازی: 👈هرگاه مویز و کشمش را در غذا بریزند و بجوشد، به طوری که آب به داخل آن نفوذ کند و آب داخلش نیز بجوشد حرام می شود امّا نجس نیست و می توان آنها را جدا کرد و غذا را خورد. ولی در حال سرخ کردن و دم کردن در برنج و امثال آن مانعی ندارد. آیت الله بهجت :👈اگر كشمش و مويز با پختن جوش بيايند خوردنشان بنابراحتیاط واجب جایز نیست استفتاءات (بهجت)، ج‌4، ص: 379،س5885 - توضیح المسائل مکارم ،مساله 127 - توضیح المسائل 16مرجع ،مساله 114 @ahKamvahadith
🍃✨🌹💫 💫 فلسفه ی غسل جنابت بعد از نزدیکی چیست؟ @ahKamvahadith 🌹💫 چرا اسلام دستور می‌دهد كه به هنگام جنب شدن تمام بدن را بشوییم در حالی كه فقط عضو معینی آلوده می‌شود و آیا میان بول كردن و خارج شدن منی تفاوتی هست كه در یكی فقط محل را باید شست و در دیگری تمام بدن را؟ 🌹💫 پاسخ این است كه خارج شدن منی از انسان یك عمل موضعی نیست (مانند بول و سایر زواید) به دلیل اینكه اثر آن در تمام بدن آشكار می‌‌گردد و تمام سلول‌های بدن به دنبال خروج آن در یك حالت سستی مخصوص فرو می‌روند و این خود نشانه تأثیر آن روی تمام اجزاء بدن است. 🌹💫 طبق تحقیقات دانشمندان در بدن انسان دو سلسله اعصاب نباتی وجود دارد كه تمام فعالیت‌های بدن را كنترل می‌كند (اعصاب سمپاتیك) و (اعصاب پاراسمپاتیك) این دو رشته اعصاب در سراسر بدن انسان و در اطراف تمام دستگاه‌ها و جهازات داخلی و خارجی گسترده‌اند. 🌹💫 وظیفه اعصاب سمپاتیك (تند كردن) و به فعالیت واداشتن دستگاه‌های مختلف بدن است و وظیفه اعصاب (پاراسمپاتیك) (كند كردن) فعالیت آنهاست و از تعادل فعالیت این دو دسته اعصاب نباتی دستگاه‌های بدن به طور متعادل كار می‌‌كند. 🌹💫 گاهی جریان‌هایی در بدن رخ می‌دهد كه این تعادل را به هم می‌زند،‌ از جمله این جریانها مسأله (ارگاسم = اوج لذّت جنسی) است كه معمولاً مقارن خروج منی صورت می‌گیرد. 🌹💫 در این موقع سلسله اعصاب پاراسمپاتیك بر اعصاب سمپاتیك پیشی می‌‌گیرد و تعادل به شكل منفی به هم می‌خورد. @ahKamvahadith 🌹💫 این موضوع نیز ثابت شده است كه از جمله اموری كه می‌تواند اعصاب سمپاتیك را بكار وادارد و تعادل از دست رفته را تأمین كند تماس آب با بدن است و از آن جا كه تأثیر (ارگاسم) روی تمام اعضای بدن به طور محسوس دیده می‌شود و تعادل این دو دسته اعصاب در سراسر بدن به هم می‌خورد دستور داده شده است كه پس از آمیزش جنسی یا خروج منی تمام بدن با آب شسته شود و در پرتو اثر حیات بخش آن تعادل كامل در میان آن دو دسته اعصاب در سراسر بدن برقرار گردد. (و اینكه می‌بینیم در خبری از امام علی بن موسی الرضا ـ علیه السّلام ـ نقل شده كه فرمودند: ان الجنابه خارجه من كل جسده فلذلك وجب علیه تطهیر جسده كله» «جنابت از تمام بدن بیرون می‌آید و لذا باید تمام بدن را شست» (وسائل الشیعه، ج 1، ص 466) گویا اشاره به همین موضوع است.) 🌹💫 البته فایده غسل منحصر به این نیست بلكه غسل كردن علاوه بر این یك نوع عبادت و پرستش نیز می‌باشد كه اثرات اخلاقی آن قابل انكار نیست و به همین دلیل اگر بدن را بدون نیّت و قصد قربت بشوییم غسل صحیح نیست. 🌹💫 در حقیقت به هنگام خروج منی یا آمیزش جنسی هم روح متأثر می‌شود و هم جسم. روح به سوی شهوات مادی كشیده می‌شود و جسم به سوی سستی و ركود. غسل جنابت كه هم شستشوی جسم است و هم به علت اینكه به قصد قربت انجام می‌یابد شستشوی جان است، اثر دوگانه‌ای روی جسم و روح می‌‌گذارد تا روح را به سوی خدا و معنویت سوق ‌دهد و جسم را به سوی پاكی و نشاط و فعالیت. @ahKamvahadith 🌹💫 از همه اینها گذشته وجوب غسل جنابت یك الزام اسلامی برای پاك نگه داشتن بدن و رعایت بهداشت در طول زندگی است زیرا بسیارند كسانی كه از نظافت خود غافل می‌شوند ولی این حكم اسلامی آنها را وادار می‌كند كه در فواصل مختلفی خود را شستشو دهند و بدن را پاك نگاهدارند این موضوع اختصاصی به مردم اعصار گذشته ندارد در عصر و زمان ما نیز بسیارند كسانی كه به علل مختلفی از نظافت و بهداشت بدن غافلند. (البته این حكم به صورت یك قانون كلی و عمومی است حتی كسی را كه تازه بدن خود را شسته، شامل می‌شود). 🌹💫 مجموعه جهات سه گانه فوق روشن می‌سازد كه چرا باید به هنگام خروج منی (در خواب یا بیداری) و همچنین آمیزش جنسی (اگر چه منی خارج نشود) غسل كرد و تمام بدن را شست. @ahkamvahadith 🌹💫🍃✨🌹💫🍃✨🌹💫
حکم ریختن زباله ها در کوه و دشت و طبیعت؟؟ ✅ پاسخ در تصویر 👆👆 مروج احکام باشید👇 @ahKamvahadith
💬سوال: 🔰 با توجه به ضرورت تبعیت از امام در نماز جماعت، اگر امام قنوت را فراموش کند و به رکوع برود، آیا می تواند پس از رکوع آن را جبران کند؟حکم عدم تبعیت مأمومین از امام و انجام قنوت چیست⁉ ✅ پاسخ: ✍ مقام معظم رهبری: در فرض سؤال مستحب است امام جماعت بعد از رکوع، قنوت را بجا آورد و برای مأمومین جایز نیست جلوتر از امام به سجده بروند. [1] ✍ آیت الله مکارم: بهتر است مأمومین به سرعت قنوت را بخوانند و خود را به رکوع امام برسانند ولی کسانی که قنوت را خوانده اند و یا متوجه اشتباه امام شده و با این حال بدون خواندن قنوت به رکوع رفته اند، نباید در قنوت بعد از رکوع از امام تبعیت کنند. [2] ✍ آیت الله فاضل: اگر امام سهوا بدون خواندن قنوت به رکوع برود چون قنوت مستحب است باید مأمومین نیز متابعت کنند و با امام به رکوع بروند، لیکن اگر قنوت بخوانند و با امام رکوع نکنند در صورتی که در سجده با امام برسند و یکی شوند نماز جماعت صحیح است. هم چنین مستحب است امام بعد از رکوع قنوتی را که فراموش کرده بخواند.. [3] ✍ آیت الله شبیری زنجانی: جایز، بلکه مستحب است قنوت را بجا آورد؛ مانعی ندارد. [4] ـــــــــــــــ 📚منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: bkPgjw9zcqo. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9510180154. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503106. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 37314. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ مروج احکام باشید 👇 @ahKamvahadith
مفضل از امام محمدباقر(علیه السلام) روایت نموده است: «در روز جمعه هیچ عبادتى نزد من محبوب تر از صلوات بر محمّد و آل محمّد نیست» 📚:اصول کافی، ج3،ص 429 @ahKamvahadith
💬سوال: 🔰حکم نمازهای قضا که بدون رعایت ترتیب بجا آمده است(یک ماه نماز عصر بعد یک ماه نماز ظهر) ⁉️ ✅پاسخ: ✍ مقام معظم رهبری: چون عمدی نبوده است، اشکال ندارد. [1] ✍ آیت الله مکارم: اگر جاهل قاصر بوده نمازهای گذشته صحیح است ولی در آینده مطابق وظیفه عمل کند یعنی بنابر احتیاط نماز عصر یک روز را بر ظهر همان روز مقدّم کند. ولی اگر مثلا ده روز نماز ظهر و بعد ده روز نماز عصر بخواند ترتیب رعایت شده است. [2] ✍ آیت الله وحید: فقط نماز عصرتان باطل است و باید نمازِ عصرتان را دوباره بخوانید. [3] ✍ آیت الله فاضل: اگر کسی اول یک ماه قضای نماز عصر خوانده و بعد یک ماه قضای نماز ظهر خوانده چون ترتیب رعایت نشده نمازهایی که به نیت قضای عصر خوانده باطل است. نمازهای ظهر صحیح است و الآن یک ماه قضای نماز عصر بخواند کفایت می‌کند. [4] 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 2EEHV6zdkAw. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9603230225. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9610387. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ مروج احکام باشید 👇 @ahKamvahadith
آیا میتوان در سجده ذکر رکوع را گفت؟👆 مروج احکام باشید 👇 @ahKamvahadith
💬سوال: 🔰آیا گذاشتن دست روی زانو در رکوع واجب است؟ ✍آیات عظام امام، بهجت، تبریزى، فاضل، صافى و نورى: در رکوع واجب است، به مقدارى خم شود که بتواند کف دست‏ها را بر زانو بگذارد؛ ولى گذاشتن دست‏ها بر زانوها واجب نیست.1 ✍آیات عظام سیستانى و وحید:  در رکوع واجب است به مقدارى خم شود که بتواند سر انگشت‏ها را بر زانو بگذارد؛ ولى گذاشتن دست‏ها بر زانوها واجب نیست.2 ✍آیت‌الله مکارم و آیت‌الله خامنه‌ای: در رکوع واجب است به اندازه‏اى خم شود که بتواند کف دست‏ها را بر زانو بگذارد و گذاشتن کف دست‏ها بر زانو، بنابر احتیاط، واجب است.3 ____________ 📚 پی نوشت: [۱]  توضیح‏ المسائل مراجع، م ۱۰۲۲ و ۱۰۲۳ و نورى توضیح ‏المسائل، م ۱۰۲۳ و ۱۰۲۴. [۲]  سیستانى، توضیح‏ المسائل مراجع، م ۱۰۲۲ و ۱۰۲۳ و وحید، توضیح ‏المسائل، م ۱۰۳۱ و ۱۰۳۲. [۳]  توضیح‏ المسائل مراجع، م ۱۰۲۳ و سایت آیت الله خامنه ای . ✅ https://sapp.ir/ahkamvahadith https://eitaa.com/ahKamvahadith
حضرت فاطمه علیهاالسلام فرمودند : ✍ شنیدم پیامبر اکرم صلّى‏ اللّه‏ علیه ‏و ‏آله مى‏ فرمودند: 👌در روز جمعه ساعتى است که هرکس آن را مراقبت کند و در آن لحظه دعا کند دعایش مستجاب شود، 👈 و آن زمانى است که نیمى از خورشید غروب کرده باشد. 💐 حضرت فاطمه علیهاالسلام براى درک آن ساعت به خدمتکارش مى ‏گفت: 🌼 بر فراز بلندى برو و هرگاه دیدى نیمه خورشید غروب نمود مرا خبر کن تا دعا کنم. 📚معانى الاخبار:399 کانال احکام و احادیث 👇👇 ✅ https://sapp.ir/ahkamvahadith https://eitaa.com/ahKamvahadith
🌺امام علی(علیه‌السلام): 🍃 اطیب العیش القناعهً 🌺 خوشترین زندگی در قناعت است. 📚 غرر الحكم و درر الكلم، ص: 189 https://eitaa.com/ahKamvahadith
در مورد واجب است👆 مروج احکام باشید 👇 https://eitaa.com/ahKamvahadith
💬 سوال: 🔰 حکم خواندن نماز بر روی مُهر چرک و یا مُهری که بر روی آن تصویر حک شده چیست ؟ ✅ پاسخ: ✍ سجده کردن بر مهری که مثلا بر اثر آب وضو سیاه شده است، اشکال ندارد؛ اما اگر چرک روی مهر طوری باشد که جرم داشته باشد و مانع رسیدن پیشانی به مهر شود، سجده بر آن صحیح نیست. [1] سجده بر مهرهایی که کلمه الله یا نام اهل بیت (علیهم السلام) بر آنها به صورت برجسته نوشته شده است، اشکالی ندارد، مگر اینکه شخص مطمئن شود به اندازه واجب سجده، پیشانی به مهر نمی رسد. اندازه واجب سجده یک بند انگشت است. 💟بهترین چیز برای سجده، تربت امام حسین (علیه السلام) است. [2] _______ پی نوشت: [1]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 576، م 1060؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 491. [2]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 587، م 1083. مروج احکام باشید 👇 ✅ https://sapp.ir/ahkamvahadith https://eitaa.com/ahKamvahadith
🔰 آیا پارک ماشین در زمین های خالی که صاحبانشان فعلا قصد ساخت و ساز ندارند،‌ صحیح است⁉️ ✅پاسخ: ✍ مقام معظم رهبری: اگراطمینان به رضایت صاحبان آنهادارید، اشکال ندارد. [1] ✍ آیت الله مکارم: چنانچه پارک اتومبیل موجب سد معبر یا ایجاد مزاحمت برای دیگران نیست همچنین صاحب زمین از این کار نهی نکرده، مانعی ندارد. [2] ✍ آیت الله فاضل: اگر صاحبان زمین از پارک کردن ماشین ها منعی ندارند، پارک کردن ماشین در آن زمین ها اشکال ندارد. [3] ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، شماره استفتاء: fuG2k1uqHI. [2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، کد رهگیری: 9606050115. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری : 9611402. مروج احکام باشید 👇 ✅ https://sapp.ir/ahkamvahadith https://eitaa.com/ahKamvahadith
💠 نگهداری از والدین سالخورده و وظیفه فرزندان 💬سوال: من مادری پیر 👵🏻 و از کار افتاده دارم و باید از ایشان مراقبت کنم ولی همسرم 👩🏻 راضی به این عمل نمی شود و مدام آشوب و دعوا 😫 به راه می اندازد، از لحاظ فقهی وظیفه من چیست؟ @ahkamvahadith ✅ پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: در هر صورت شما ضمن رعایت حقوق خانواده وظیفه رسیدگی به مادر را دارید اگرچه با گرفتن پرستار و در منزل مجزا. ✍ آیت الله مکارم:‌ نگهداری از پدر و مادر پیر و از کار افتاده بر همه فرزندان لازم است بنابراین لازم است در این زمینه با زبان خوش و با ادب و احترام با همسر خویش صحبت نمایید که به این کار خیر راضی شوند و همچنین به گونه ای برنامه ریزی نمایید که موجب تضییع حقوق ایشان نشود. ✍ آیت الله شبیری:‌ شوهر نمی تواند شرعا همسر خود را مجبور به نگهداری از مادرش بکند ولی باید با مشاوره و همکاری همه فرزندان و خانواده آنها برای حل مشکل و احسان به مادر اقدام کنند.قطعا کسانی که در این امری کوتاهی نکنند از اجر و پاداش دنیوی و اخروی بهرمند می شوند. ✍ آیت الله وحید: رضایتِ همسرتان لازم نیست ولی اذیتِ همسرتان را هم تحمّل کنید در پیشگاهِ خدایِ متعال اجر و ثوابِ فراوانی دارید. ✍ آیت الله فاضل:‌ نگهداری از مادر در صورتی که پیر و از کار افتاده است وظیفه فرزندان است، به حرف همسر خود توجه نکنید به ایشان بگویید یک روز پیری و سالخوردگی به سراغ ما هم خواهد آمد و اگر امروز با ایشان این طور رفتار کنیم در آینده فرزندانمان رفتار بدتری با ما خواهند داشت. هم به همسر و فرزندان رسیدگی کنید و هم از مادرتان مراقبت کنید در مواقعی هم که لازم است به صورت مخفیانه این کار را انجام دهید که همسرتان مطلع نشود. خداوند به شما توفیق خدمت به والدین را عنایت کند. ---------------- 💻 استفتا از سایت مراجع عظام مروج احکام باشید 👇 ✅ https://sapp.ir/ahkamvahadith https://eitaa.com/ahKamvahadith
❄️✨🌼✨❄️✨🌼✨❄️ ✨﷽✨ 🌷 🌸امام علی (ع) فرمود: 🔹تا کلامی را به زبان نياورده‌ای، در بندِ توست‌امّاهنگامی كه به زبان آوردی، تو در بند آن در می‌آیی. 🔸پس همانگونه‌ كه طلا و جواهر، و مال و داراییِ خود را در گنجينه میگذاری، زبانت را نيز در گنجينه‌ی دهانت نگه ‌دار. 👈زيرا چه بسا سخنی كه نعمتی را از كف برده، و خشم و كيفر الهی را آورده است. 📚 نهج البلاغه، حكمت ۳۸۱ ✅ https://sapp.ir/ahkamvahadith https://eitaa.com/ahKamvahadith