eitaa logo
احکام دین 📚
136.3هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
2.2هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
💎ایام قمر در عقرب در سال۹۷ 🔹امام صادق علیه السلام: کسی که سفر کند و یا ازدواج نماید در حالیکه قمر در عقرب باشد، خوشی و خوبی نمی بیند. 📖کافی،ج۸،ص۲۷۵ @ahKamvahadith
👪🍃👪🍃👪🍃 ❤️﷽احکام انعقاد نطفه ❤️ 🌀الف: موارد و زمانهايى كه نزديكى و آميزش با همسر در آن ها حرام است⛔️، عبارت است از: 📒1. در حال احرام، 📒2. زمان نفاس، 📒3. در حال اعتكاف، 📒4. دوران قاعدگى،(ایام ماهانه) 📒5. در حال روزه واجب، 📒6. زمانى كه زن كم تر از نه سال داشته باشد، 📒7. جايى كه طواف و نماز نساء در حج را به جا نياورده باشد. 🔴ب: مواردي که نزديکي با همسر و انعقاد کراهت☑️ دارد: 💠1- بين طلوع فجر تا طلوع آفتاب. 💠2- بين غروب آفتاب تا غروب شفق 💠3- در روزي که آفتاب گرفته شود‌(و شبي که ماه گرفته شود) 💠4- در روز (و شبي) که زلزله شود 💠5- در روز (و شبي) که باد سياه يا سرخ يا زرد بدمد. 💠6- زفاف كردن در وقتى كه ماه در برج عقرب يا تحت الشعاع باشد مكروه است. 💠7- در شب عید فطر و عید قربان 💠8- در برابر آفتاب جماع کردن مگر آنکه پرده بياويزى. 💠9 در شب نيمه شعبان 💠10-در ميان اذان و اقامه 💠11- جماع بدون وضو با همسر درحالی که حامله باشد، ولي اگر وضو بگيرد، اشکالي ندارد. 💠11- در روز آخر ماه شعبان 💠12- جماع کردن بر پشت بام 💠13- شبي که فرداي آن به سفر برود. 💠14 جماع کردن در ساعت اول شب (غير از شب جمعه) 🔴ج: زمانهایی که انعقاد نطفه خوب ✅ مي باشد: 📒1- در شب دوشنبه که اگر فرزندى به هم رسد ،حافظ قرآن و راضى به قسم خدا باشد. 📒2- در شب سه شنبه که اگر فرزندى به هم رسد ، سعادت اسلام او را روزى شود . دهانش خوشبو ودلش رحيم و دستش جوانمرد و زبانش از غيبت و بهتان پاك باشد. 📒3- شب پنج شنبه که اگر فرزندى به هم رسد ،حاكمى از حكام شريعت يا عالمى از علما باشد . 📒4- روز پنجشنبه وقتى كه آفتاب در ميان آسمان باشد که اگر فرزندى به هم رسد ،شيطان نزديك او نشود تا پير شود .خداوند سلامتي در دين و دنيا را براي او عنايت مي کند. 📒5- شب ‌جمعه و فرزندى به هم رسد ،خطيب و سخنگو باشد . 📒6- روز جمعه بعد از عصر که اگر در اين ساعت فرزندى به هم رسد، از دانايان مشهور باشد. ------------------------- @ahKamvahadith
✅ زنا با زن شوهردار؛ حق الله است یا حق الناس⁉️ 🔹پاسخ: مقام معظم رهبری: در هر حال نسبت به گناه کبيره مذکور توبه و استغفار نمايند و بيش از آن وظيفه‌اي ندارند. [1] آیت الله مکارم: در فرض سوال زنا حق الله است و لازم است از گناه کبیره ای که انجام داده اند به طور جدی توبه کرده و تکرار نکنند. [2] آیت الله سیستانی: حق الله است. [3] آیت الله شبیری زنجانی: اگر این کار باعث هتک زوج شود از مصادق حق الناس نیز هست و اگر به جهت اینکه مرد نمی تواند تا زمان حیض دیدن همسرش با وی نزدیکی کند مانع نزدیکی مرد شود از این جهت هم حق الناس حساب می شود. [4] آیت الله وحید: بله حقّ الناس هم هست به ناموسِ دیگری تجاوز و دست درازی کرده و برایِ هر دو (هم زن هم مرد)حق الناس است و زنِ شوهر داری که زنا داده بنابر إحتیاطِ واجب برایِ همیشه بر زنا کننده حرام شده است و اگر شوهرِ زن بمیرد یا زن را طلاق دهد هیچ وقت این زن با زنا کننده نمی تواند ازدواج کند و به او هیچ وقت حلال نمیشود. [5] آیت الله فاضل: زنا حق الله است نه حق الناس و نسبت به شوهر زن حقی بر گردنش نیست، در هر صورت زنا از گناهان بزرگ است و سبب کوتاه شدن عمر و از بین رفتن خیر و برکت از زندگی می شود. و واجب است فورا توبه کنند و با انجام واجبات و انجام کارهای خوب مانند دعا کردن و استغفار و تلاوت قرآن گناه خود را جبران کنند. [6] 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: Ny6Ff4a9wUQ. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9601090137. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 593754. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 40066. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9600078. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @ahKamvahadith
انصراف از ادامه کار در شغلی 💠سوال: اگر کسی در بین سفر قصد کند کار خود را کنار بگذارد و از همانجا بدون لحاظ شغلی به وطنش برگردد حکم نماز او در مسیر بازگشت کامل می باشد یا شکسته؟ ✅جواب: کسی که شغلش سفر یا در سفر است چنانچه شغلش به پایان برسد یا منصرف از ادامه آن شود، در مراجعت از آخرین سفری که برای شغلش رفته است، احتیاط واجب به جمع بین قصر و تمام در نماز است.  @ahKamvahadith
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰مكان سكونت امام زمان (عج) كجاست؟ ✍️پاسخ: ✅روایاتى که درباره مکان امام زمان(ع) وجود دارند چند دسته اند: ۱ - برخى از روایات محل خاصى را تعیین نکرده و جایگاه آن حضرت را در بیابانها و کوهها معرفى مى کند. از آن جمله حضرت مهدى(ع) به پسر مهزیار فرمود: «فرزند مهزیار! پدرم امام حسن(ع) از من پیمان گرفت و فرمان داد که براى سکونت کوهاى سخت و سرزمینهاى خشک و دور دست را برگزینیم».[۱] از این روایت استفاده مى شود که حضرت از دسترسى مردم دور است و کسى که از محل سکونت وى آگاه نیست. ۲ - برخى روایات محل خاصى را به عنوان محل سکونت آن حضرت یاد نموده اند، مثلا در برخى از روایات در مدینه و پیرامون آن اشاره شده است. ابوبصیر مى گوید از امام باقر(ع) شنیدم که فرمود: «لابد لصاحب هذا الامر من عزلة و لابد فى عزلته من قوة و ما بثلاثین من وحشته، و نعم المنزل طیبة[۲]، صاحب زمان(ع) را عزلت و غیبتى است که در آن، غیبت، نیرومند است به سى نفرى که با حضرت هستند وحشت و تنهایى را از وى دور مى کنند (و به قوت وى مى افزاید) و خوب جایگاهى است (مدینه) طیبه.» از این روایات استفاده مى شود که حضرت در مدینه منوره منزل دارد و افرادى همواره با ایشان به صورت ناشناس هستند. برخى روایات مکان امام زمان(ع) را کوه«رضوان» که در اطراف مدینه است، بیان کرده اند، عبدالاعلى آل سام مى گوید: با امام صادق(ع) از مدینه خارج شدیم، به روحاء (اطراف مدینه) که رسیدیم حضرت نگاهش را به کوهى دوخت و مدت زمانى ادامه داد، و فرمود: این کوه رضوان نام دارد، خوب پناهگاهى است براى خائف (امام غائب) در غیب صغرا و غیبت کبرى.[۳] از روایات دیگر استفاده مى شود که امام زمان(ع) در مکانى به نام «ذى طوى» که در اطراف مکه است، زندگى مى کند و از همان جا نیز با یاران خود قیام مى کنند. امام باقر(ع) فرمود: «امام زمان را غیبتى است در بعضى از دره ها و اشاره کرد به منطقه ذى طوى».[۴] ۳ - برخى روایات جایگاه خاصى را براى امام زمان(ع) نام نمى برد، ولى از حضرت به عنوان فردى یاد مى کند که با مردم و در میان مردم و با آنان حشر و نشر دارد و به گونه اى ناشناس زندگى مىکند. امام صادق(ع) فرمود: «صاحب الامر شباهتى نیز به حضرت یوسف پیامبر(ع) دارد جاى انکار نیست که خداوند با حجت خود همان کارى را انجام دهد که با یوسف انجام داد. صاحب الزمان(ع)، آن مظلوم حق از دست داده، در میان مردم رفت و آمد مى کند و در بازار قدم مى نهد و گاهى بر فرش منزلهاى دوستان مى نشیند، لیکن او را نمى شناسند تا زمانى که خداوند به وى اذن دهد تا وى خود را معرفى کند، آن گونه که یوسف(ع) اجازه داد هنگامى که برادرانش گفتند: تو یوسفى؟ گفت: آرى من یوسفم».[۵] از این روایت استفاده مى شود که امام زمان(ع) مکان معین نداشته در میان جمع و جامعه است، با مردم حشر و نشر دارد و زندگى طبیعى و معمولى دارد. در مراسم مذهبى و مناسک حج شرکت مى جوید، ولى شناخته شده نیست و این امرى است که سابقه داشته و دارد. عنایت امام(ع) به مردم و هدایت و رهبرى مردم از سوى دیگر نشان از آن دارد که آن حضرت در همه جا بوده و در همه جا حضور دارد. از جمع بین روایات نیز مى توان استفاه کرد که امام زمان(ع) در همه جا حضور دارد و این منافات ندارد به آن دسته از روایت که مکان معین مانند مدینه و مکه را بیان کردهاند؛ زیرا آن دسته روایات ناظر بر آن است که در برخى از زمانها و مکانهاى خاص حضور پیدا مى کند. آن دسته از روایات که مکان مشخصى را براى امام بیان نکرده ناظر بر آن است که حضرت در همه جا حضور دارد. بى تردید یکى از مصادیق حضور امام در همه جا، همان مکانهاى خاصى مى باشد. [۱]. شیخ طوسى، کتاب الغیبه، ص ۲۶۶. [۲]. بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۱۵۳ و اصول کافى، ج ۱، ص ۳۴۰. [۳]. شیخ طوسى، کتاب الغیبه، ص ۱۶۲. [۴]. نعمانى، کتاب الغیبه، ص ۱۸۲. [۵]. نعمانى، کتاب الغیبه، ص ۱۶۴. @ahKamvahadith
💎اعمال شب نیمه شعبان👆👆 📖مفاتیح الجنان،باب اعمال @ahKamvahadith
💎امام حسین(ع): ✍ خداوند بندگان را نیافرید مگر برای اینکه او را بشناسند و هنگامی که او را شناختند عبادتش کنند و وقتی او را عبادت کردند به برکت این عبادت از عبادت غیر او بی نیاز.... @ahKamvahadith
✅ سقط جنین به دلیل مشکلات اقتصادی⁉️ ❓سؤال: آیا سقط جنین بر اثر مشکلات اقتصادی جایز است؟ ✅پاسخ: سقط جنین به مجرد وجود مشکلات و سختی های اقتصادی جایز نمی شود. 📚 منبع: سایت آیت الله خامنه ای- احکام پزشکی - leader.ir ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @ahKamvahadith
✅حکم نماز خواندن جلوی آینه چیست⁉️ 🔹 پاسخ: نماز خواندن مقابل هر آنچه انسان را مشغول می کند، مکروه است. 📚 منبع: امام، مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج ۱، الامکنه المکروهه، الحادی و العشرون. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @ahKamvahadith
✅ حکم فرستادن صلوات با شنیدن اسم مبارک پیامبر در نماز چیست⁉️ 🔹 پاسخ: هر وقت انسان، اسم مبارک حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و اله) مانند: محمد و احمد یا لقب و کنیه آن جناب مثل: مصطفی و ابوالقاسم را بگوید یا بشنود، اگر چه در نماز باشد، مستحب است صلوات بفرستد. 📚 منبع: امام خمینی، توضیح المسائل، ج 1، ص 607، م 1124 376. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @ahKamvahadith
💬سوال: 🔰تأخير پرداخت خمس تا سال آینده چه حکمی دارد؟ ✅پاسخ: ✍ تاخیر پرداخت خمس از سال خمس به سال دیگر جایز نیست، هر چند هر وقت آن را بپردازد ادای دین حاصل می‌شود. @ahKamvahadith
👇👇👇 ♨️سوال: ✅تا کجا باید آبروی دیگران را حفظ کرد؟ ✍️پاسخ: ✅ از حضرت امام کاظم علیه السلام محمد بن فضل گوید: به امام کاظم علیه السلام عرض کردم: قربانت گردم، از یکی از برادرانم خبری می رسد که آن را نمی پسندم و وقتی از خود او می پرسم، وی منکر آن می شود با آن که گروه مورد اعتمادی آن را از او نقل می کنند. امام علیه السلام در پاسخ فرمود: یا محمد! کذب سمعک و بصرک عن أخیک فإن شهد عندک خمسون قسامه و قال لک قولا فصدقه و کذبهم لا تذیعن علیه شیئا تشینه به و تهدم به مروءته- فتکون من الذین قالالله فی کتابه - إ ن الذین یحبون أن تشیع الفاحشه فی الذین آمنوا لهم عذاب ألیم. 🌹 «ای محمد! گوش و چشمت را پیرامون برادرت تکذیب کن، و اگر پنچاه سوگند خورنده نزد تو گواهی دهند و او سخن دیگری گوید، سخن برادر خود را تصدیق و سخن آنان را تکذیب کن، و از او خبری را منتشر نکن که موجب زشتی او گردد و آبرویش را بریزد که اگر چنین کنی از کسانی خواهی بود که خداوند درباره ی آن ها فرموده: «إن الذین یحبون أن تشیع الفاحشه فی الذین آمنوا لهم عذاب ألیم؛ کسانی که دوست دارند که زشتکاری در میان آنان که ایمان آورده اند شیوع پیدا کند برای آنان عذابی پردرد خواهد بود – سوره نور/ آیه 19 📚 ر. ک: الکافی 8: 147 ح 125؛ ثواب الاعمال: 247؛ وسائل الشیعه 12: 295 ح 16343 ؛ بحار 72: 215؛ ح 11؛ المکاسب المحرمه ی امام خمینی قدس سره 1: 268. @ahKamvahadith
✅ سپرده های دراز مدت که درصدی سود به آن‌ها تعلّق می‌گیرد چه حکمی دارند⁉ 🔹 پاسخ: نزد به قصد به‌کارگیری آن در یکی از حلال و همچنین حاصل از آن اشکال ندارد. 📚 منبع: اجوبة الاستفتائات آیت الله خامنه ای، سؤال ۱۹۳۵ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @ahKamvahadith
✅ آیا می توان در نماز به کسی که ناسزا می گوید، اقتدا کرد⁉ 🔹پاسخ: ✴️ مقام معظم رهبری: اگر شرایط امام جماعت را داشته باشد، اقتدا اشکال ندارد و الا جایز نیست. [1] ✴️ آیت الله مکارم: دادن نسبت های ناروا به دیگران از گناهان کبیره محسوب می شود که در روایات نیز به شدت از آن نهی شده است. رسول گرامى (صلى الله علیه و آله) فرمودند: «انّ مِنْ شرالنّاس مَنْ ترکه النّاس اتِّقاءَ فُحْشِه از بدترین مردم کسى است که مردم به خاطر دورى از او، او را ترک گویند». امام جماعت باید باشد. يك حالت باطنى است كه انسان را از انجام و تكرار گناه باز مى دارد و همين اندازه كه با كسى معاشرت داشته باشيم و گناهى از او نبينيم نشانه وجود عدالت است و اين را حسن ظاهر كه حاكى از ملكه باطن است مى گويند. [2] ✴️ آیت الله شبیری زنجانی: از گناهان کبیره است و از عدالت ساقط می شود. [3] ✴️ آیت الله فاضل: موارد حرف زشت گفتن فرق می کند. گـفتن و زبان درازي كردن، در صورتی که موجب تهمت و غیبت نشود گناه صغیره است و اگر موجب تهمت به کسی شود مثل آنکه با فحش دادن نسبت زنا به کسی بدهد مثلا بگوید زنا زاده و امثال آن، از گناه بزرگ و کبیره است. اگر حرف زشت و فحشی که گناه کبیره است بدهد یا حرف زشتی که گناه صغیره است و اصرار بر آن داشته باشد، نمی توانید به او اقتدا کند مگر آنکه حرف زشت را ترک کند و توبه کند. [4] 📚 منابع: *⃣ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، شماره استفتاء: aryGtDUntRg. *⃣ [2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، کد رهگیری: 9512060140. *⃣ [3]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری، شماره سوال: 39071. *⃣ [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503506. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @ahKamvahadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 📹 حرف های عجیب استاد رائفی پور در مورد تصاویر منتسب به اهل بیت(ع) ⭕️ وقتی گفته می شه عکس های منتسب به معصومین(ع) را از دیورا خانه ها جمع کنید به خاطر این توطئه هاست. 🆔 @ahKamvahadith
💢پرسش: تقدم وتاخر ازامام جماعت درافعال نماز چه حکمي دارد؟ مرجع رهبر 🌺پاسخ ✅ماموم بايد غير از آنچه در نماز خوانده می شود كارهای ديگر آن مانند ركوع و سجود را با امام يا كمی بعد از امام به جا آورد و اگر عمدا پيش از امام يا مدتی بعد از امام انجام دهد، معصيت كرده و لی نمازش صحيح است، 🔺 اما اگر در دو ركن پشت سر هم از امام جلو يا عقب بيفتد بنابر احتياط واجب بايد نماز را تمام كند و دوباره بخواند، اگر چه بعيد نيست نمازش صحيح باشد و فرادی شود. توضیح المسائل 16مرجع مسأله 1470 @ahKamvahadith
✅ سؤال: آیا در غسل، چرکهایی که زیر ناخن پا است مانع آب است⁉ 🔹پاسخ: اگر ناخن از حدّ معمول بلندتر باشد (جلوتر از گوشت انگشت آمده باشد) و زیر آن مقداری که از حدّ معمول بلندتر است چرکی باشد که مانع رسیدن آب به ناخن است، باید برطرف کند و اگر ناخن بلند نباشد، چرک زیر آن مانعی ندارد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @ahKamvahadith
✅تاخیر در جواب سلام👆 @ahKamvahadith
👇👇👇 ♨ سوال: خون حاصل از جوش هاي پوستي که به لباس برخورد کند چه حکمي دارد؟ ✍پاسخ: ✅خون نجس است. اگر مقدارش کمتر از بندانگشت باشد برای نماز اشکال ندارد درغیر این صورت باید لباس عوض شودیا آبکشی شود. @ahKamvahadith
‼️احکام روزه 🔷 اگر فردی به خاطر عذری احتمال دهد که روزه‌ی ماه مبارک رمضان بر او واجب نیست و به همین دلیل روزه نگیرد ولی بعداً معلوم شود که روزه بر او واجب بوده، علاوه بر قضا، کفاره هم بر او واجب است. (صرف احتمال عدم وجوب روزه‌ی ماه مبارک رمضان برای افطار کافی نیست). بلی اگر افطار به علت ترس از ضرر باشد و ترس هم منشأ عقلایی داشته باشد کفاره ندارد، ولی قضا بر او واجب است. 🆔 @ahKamvahadith
💬سوال: آیا با داشتن روزه قضا ، می توان نذر روزه کرد؟ ✅ پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر قصد داشته باشید که روزه نذری را بعد از روزه قضا بگیرید نذرتان صحیح است. ✍یت الله مکارم شیرازی: -کسي که روزه قضا دارد: الف) نمي تواند روزه مستحبي بگيرد. ب) مي تواند روزه مستحب را نذر کند، مشروط بر اين که بعد از روزه هاي قضا، بتواند آن را بجا آورد. به اين معنا که اگر مثلا ده روز، روزه قضا دارد و تا ماه رمضان آينده بيشتر از ده روز باقي مانده، مي تواند نذر روزه کند ولي اگر فقط ده روز باقي مانده، با توجه به اين که در اين حالت بايد روزه قضا را بگيرد، نذر روزه مستحبي اشکال دارد. ✍ آیت الله وحید خراسانی: خیر ✍ آیت الله فاضل لنکرانی: اگر روز معينى را نذر كند كه گرفتن قضاى روزه هاى خودش قبل از آن ممكن باشد، مانعى ندارد. __________ 📚 استفتاء‌از سایت مراجع عظام @ahKamvahadith ahadith
💬سوال: آيا جايز است پيش از ماه رمضان، فطره را به فقير داد؟ ✅پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر پيش از ماه رمضان فطره را بدهد صحيح نيست، و احتياط واجب آن است كه در ماه رمضان هم فطره را ندهد، ولى اگر پيش از رمضان يا در ماه رمضان به فقير قرض بدهد و بعد از آن كه فطره بر او واجب شد طلب خود را بابت فطره حساب كند مانعى ندارد. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: زکات فطره را نمى توان قبل از ماه رمضان داد و اگر بدهد باید روز عید فطر اعاده کند، همچنین احتیاط واجب آن است که در ماه مبارک رمضان هم ندهد، ولى اگر پیش از ماه رمضان یا در ماه رمضان چیزى را به فقیر قرض دهد و بعد از آن که فطره بر او واجب شد طلب خود را به جاى فطره حساب کند مانعى ندارد. ✍ آیت الله وحید خراسانی: اگر پيش از ماه رمضان فطره را بدهد صحيح نيست ، ولى بعد از داخل شدن ماه رمضان مى تواند بدهد ، و احتياط آن است كه در ماه رمضان هم ندهد ، و مى تواند پيش از ماه رمضان به فقير قرض بدهد ، و بعد از آن كه فطره بر او واجب شد ، طلب خود را بابت فطره حساب كند. ✍ آیت الله سیستانی : اگر فرد پیش از ماه رمضان، زکات فطره را بدهد صحیح نیست ولی بعد از فرا رسیدن ماه رمضان می‌تواند زکات فطره را بدهد هرچند احتیاط مستحب آن است كه در ماه رمضان هم فطریه را ندهد و پرداخت آن را تا شب عید فطر به تأخیر اندازد، ولی اگر فرد، پیش از ماه رمضان به فقیر قرض بدهد و بعد از آنكه فطریه بر او واجب شد، فقیر مذکور هنوز هم استحقاق دریافت زکات فطره را دارا باشد می‌تواند طلب خود را از فقیر بابت زکات فطره حساب كند __________ ⌨ استفتاء‌ از سایت مراجع عظام @ahkamvahadith
👇👇👇 🔰حکم پختن کشمش در غذا ✅پاسخ : ✍ آیات عظام: امام، خامنه ای، سیستانی، تبریزی، صافی، نوری، زنجانی، سبحانی، مظاهری: 👈 استفاده از مويز و كشمش در غذا ( حتی اگر جوش بيايند) اشکالی ندارد و خوردن آنها حلال است. آیت الله مکارم شیرازی: 👈هرگاه مویز و کشمش را در غذا بریزند و بجوشد، به طوری که آب به داخل آن نفوذ کند و آب داخلش نیز بجوشد حرام می شود امّا نجس نیست و می توان آنها را جدا کرد و غذا را خورد. ولی در حال سرخ کردن و دم کردن در برنج و امثال آن مانعی ندارد. آیت الله بهجت :👈اگر كشمش و مويز با پختن جوش بيايند خوردنشان بنابراحتیاط واجب جایز نیست استفتاءات (بهجت)، ج‌4، ص: 379،س5885 - توضیح المسائل مکارم ،مساله 127 - توضیح المسائل 16مرجع ،مساله 114 @ahKamvahadith
🍃✨🌹💫 💫 فلسفه ی غسل جنابت بعد از نزدیکی چیست؟ @ahKamvahadith 🌹💫 چرا اسلام دستور می‌دهد كه به هنگام جنب شدن تمام بدن را بشوییم در حالی كه فقط عضو معینی آلوده می‌شود و آیا میان بول كردن و خارج شدن منی تفاوتی هست كه در یكی فقط محل را باید شست و در دیگری تمام بدن را؟ 🌹💫 پاسخ این است كه خارج شدن منی از انسان یك عمل موضعی نیست (مانند بول و سایر زواید) به دلیل اینكه اثر آن در تمام بدن آشكار می‌‌گردد و تمام سلول‌های بدن به دنبال خروج آن در یك حالت سستی مخصوص فرو می‌روند و این خود نشانه تأثیر آن روی تمام اجزاء بدن است. 🌹💫 طبق تحقیقات دانشمندان در بدن انسان دو سلسله اعصاب نباتی وجود دارد كه تمام فعالیت‌های بدن را كنترل می‌كند (اعصاب سمپاتیك) و (اعصاب پاراسمپاتیك) این دو رشته اعصاب در سراسر بدن انسان و در اطراف تمام دستگاه‌ها و جهازات داخلی و خارجی گسترده‌اند. 🌹💫 وظیفه اعصاب سمپاتیك (تند كردن) و به فعالیت واداشتن دستگاه‌های مختلف بدن است و وظیفه اعصاب (پاراسمپاتیك) (كند كردن) فعالیت آنهاست و از تعادل فعالیت این دو دسته اعصاب نباتی دستگاه‌های بدن به طور متعادل كار می‌‌كند. 🌹💫 گاهی جریان‌هایی در بدن رخ می‌دهد كه این تعادل را به هم می‌زند،‌ از جمله این جریانها مسأله (ارگاسم = اوج لذّت جنسی) است كه معمولاً مقارن خروج منی صورت می‌گیرد. 🌹💫 در این موقع سلسله اعصاب پاراسمپاتیك بر اعصاب سمپاتیك پیشی می‌‌گیرد و تعادل به شكل منفی به هم می‌خورد. @ahKamvahadith 🌹💫 این موضوع نیز ثابت شده است كه از جمله اموری كه می‌تواند اعصاب سمپاتیك را بكار وادارد و تعادل از دست رفته را تأمین كند تماس آب با بدن است و از آن جا كه تأثیر (ارگاسم) روی تمام اعضای بدن به طور محسوس دیده می‌شود و تعادل این دو دسته اعصاب در سراسر بدن به هم می‌خورد دستور داده شده است كه پس از آمیزش جنسی یا خروج منی تمام بدن با آب شسته شود و در پرتو اثر حیات بخش آن تعادل كامل در میان آن دو دسته اعصاب در سراسر بدن برقرار گردد. (و اینكه می‌بینیم در خبری از امام علی بن موسی الرضا ـ علیه السّلام ـ نقل شده كه فرمودند: ان الجنابه خارجه من كل جسده فلذلك وجب علیه تطهیر جسده كله» «جنابت از تمام بدن بیرون می‌آید و لذا باید تمام بدن را شست» (وسائل الشیعه، ج 1، ص 466) گویا اشاره به همین موضوع است.) 🌹💫 البته فایده غسل منحصر به این نیست بلكه غسل كردن علاوه بر این یك نوع عبادت و پرستش نیز می‌باشد كه اثرات اخلاقی آن قابل انكار نیست و به همین دلیل اگر بدن را بدون نیّت و قصد قربت بشوییم غسل صحیح نیست. 🌹💫 در حقیقت به هنگام خروج منی یا آمیزش جنسی هم روح متأثر می‌شود و هم جسم. روح به سوی شهوات مادی كشیده می‌شود و جسم به سوی سستی و ركود. غسل جنابت كه هم شستشوی جسم است و هم به علت اینكه به قصد قربت انجام می‌یابد شستشوی جان است، اثر دوگانه‌ای روی جسم و روح می‌‌گذارد تا روح را به سوی خدا و معنویت سوق ‌دهد و جسم را به سوی پاكی و نشاط و فعالیت. @ahKamvahadith 🌹💫 از همه اینها گذشته وجوب غسل جنابت یك الزام اسلامی برای پاك نگه داشتن بدن و رعایت بهداشت در طول زندگی است زیرا بسیارند كسانی كه از نظافت خود غافل می‌شوند ولی این حكم اسلامی آنها را وادار می‌كند كه در فواصل مختلفی خود را شستشو دهند و بدن را پاك نگاهدارند این موضوع اختصاصی به مردم اعصار گذشته ندارد در عصر و زمان ما نیز بسیارند كسانی كه به علل مختلفی از نظافت و بهداشت بدن غافلند. (البته این حكم به صورت یك قانون كلی و عمومی است حتی كسی را كه تازه بدن خود را شسته، شامل می‌شود). 🌹💫 مجموعه جهات سه گانه فوق روشن می‌سازد كه چرا باید به هنگام خروج منی (در خواب یا بیداری) و همچنین آمیزش جنسی (اگر چه منی خارج نشود) غسل كرد و تمام بدن را شست. @ahkamvahadith 🌹💫🍃✨🌹💫🍃✨🌹💫
حکم ریختن زباله ها در کوه و دشت و طبیعت؟؟ ✅ پاسخ در تصویر 👆👆 مروج احکام باشید👇 @ahKamvahadith