eitaa logo
اخلاق و احکام دینی
6.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.1هزار ویدیو
24 فایل
باسلام [جهت پاسخ به سئوالات شرعی]: به آیدی زیر پیام دهید :👇 ارتباط با مدیریت کانال: @basirat71 تعرفه و رزرو تبلیغات: @Tabligh_monaseb لطفا صفحه ما در اینستاگرام را دنبال بفرمایید👇 https://instagram.com/ahkam_akhlagh
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 امام على عليه السلام: كسى كه عاقل باشد، قانع است. 🗓 امروز * یک شنبه* ✨ یا ذالجلال و الاکرام ✨ 🔹۲۷ آذر ماه ۱۴۰۱ 🔹۲۳ جمادی الاول ۱۴۴۴ 🔹۱۸ به دسامبر ۲۰۲۲ 🆔 @ahkam_sharei
❓پرسش حکم اقتدا کردن زن به شوهر در نماز جماعت چیست؟ ✅پاسخ برای امام جماعت شرط هایی وجود دارد که از مهم ترین آنها «قرائت صحیح» و «عدالت» است. بنابر این هر کسی که این دو شرط و نیز شرایط دیگری که ذکر میگردد را دارا باشد، می توان به او اقتدا کرد. بر این اساس، برپایی نماز جماعتی دونفره با حضور زن و شوهر مانعی ندارد. شرایط امام جماعت که در توضیح المسائل آمده از این قرار است: " امام جماعت باید بالغ و عاقل و شیعه دوازده امامى و عادل و حلال زاده باشد و نماز را به طور صحیح بخواند و اگر مأموم مرد است امام او هم باید مرد باشد و اقتدا کردن بچه ممیز که خوب و بد را مى فهمد به بچه ممیز دیگر جایز نیست،. بنابراین و با توجه به شرایط امام جماعت، شخصی که امام جماعت است باید این شرایط را داشته باشد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به روزترین کانال احکام در ایتا 👇 ☑️ @ahkam_sharei جهت فراگیری احکام، حداقل به یک نفر بفرستید...
🔺اگر مافوق تخلف کند تکلیف چیست؟ 🔰 استفتاء از مقام معظم رهبری ♦️سؤال: اگر کارکنان ادارات و مؤسسات در محل کار خود ارتکاب تخلفات اداری و شرعی را توسط مسئولین مافوق مشاهده کنند، چه وظیفه‏ای دارند؟ اگر کارمندی خوف داشته باشد که در صورت مبادرت به نهی از منکر ضرری از طرف مسئولین بالاتر متوجه او شود، آیا تکلیف از او ساقط می‏شود؟ 📿 پاسخ: اگر شرايط امر به معروف و نهى از منکر وجود داشته باشد، بايد امر به معروف و نهى از منکر کنند، در غير اين صورت تکليفى در آن مورد ندارند. همچنين با وجود خوف از ضرر قابل توجه هم تکليف از آنان ساقط مى‏شود، اين حکم در مواردى است که حکومت اسلامى حاکم نباشد. ولى با وجود حکومت اسلامى که اهتمام به اجراى اين فريضه الهى دارد، بر کسى که قادر بر امر به معروف و نهى از منکر نيست، واجب است که نهادهاى مربوطه را که از طرف حکومت براى اين کار اختصاص يافته‏ اند، مطلع نمايد و تا کنده‌شدن ريشه‏ هاى فاسد که فسادآور هم هستند، موضوع را پيگيرى کند. 🆔 @ahkam_sharei
🌱هر روز خود را با بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ آغاز کنید🌱 🔹 امام علي(ع): نوميد مشو از زمانه، هرگاه دريغ کرد و هرگاه عطا کرد به آن اعتماد مکن و از آن سخت برحذر باش. ⏳امروز دوشنبه ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۱ ۲۴ جمادی الاول ۱۴۴۴ ۱۹ دسامبر ۲۰۲۲ 🆔 @ahkam_sharei
☑️سئوال 1 پوشیدن جوراب نازک و بدن نما برای خانم ها در بیرون از منزل و انظار نامحرمان چه صورت دارد؟ و بیرون گذاشتن موهای سر از چادر در مقنعه توسط خانم ها در دید نامحرمان چگونه است؟ ✅پاسخ حضرت آیةالله خامنه ای: پوشاندن بدن از نامحرمان بر زن واجب است و چنین جوراب هایی برای حجاب شرعی واجب کفایت نمی کند و پوشیدن تمام موی سر در برابر نامحرمان واجب است. ☑️سئوال 2 آرایش زنان در خیابان ها و بیرون گذاشتن مقداری از موها و پوشیدن جوراب بدن نما و لباس محرک چه صورت دارد؟ ✅پاسخ حضرات آیات عظام فاضل لنکرانی، بهجت، صافی گلپایگانی: حرام است. حضرات آیات عظام مکارم شیرازی، تبریزی، سیستانی: جایز نیست. ________ 🆔 @ahkam_sharei
✳️حکم دست دادن به خواهر زن 💠 سوال: آیا دست دادن به خواهرزن و نگاه به موهای او جایز است؟ ✍🏻 پاسخ: خواهر زن با داماد نامحرم است و حکم سایر افراد نامحرم را دارد. 🔸خواهر زن به داماد نامحرم است ولی چون خواهر او را براى خود عقد کرده است(دائم یا موقت)، تا وقتى که آن زن در عقد اوست نمی تواند با خواهر آن زن ازدواج نماید.[1] 🔹از آنجایی که خواهر زن به داماد نامحرم است، نگاه کردن جاهایی از بدن او که واجب است پوشانده شود، چه با قصد لذت و چه بدون آن حرام است.[2] ✅نکته: در اسلام چیزی به نام نامحرم و نامحرم تر وجود ندارد و اشخاص یا محرمند یا نامحرم و رابطه خویشاوندی سبب کم شدن نامحرمی نیست. روایت: احمد بن ابی نصر بزنطی (که از اصحاب عالیقدر امام رضا -علیه السلام - است) می گوید ازحضرت امام رضا علیه السلام سؤال کردم آیا برای مرد جایز است که به موی خواهر زنش نگاه کند؟ فرمود خیر. گفتم پس خواهر زن و بیگانه یکی است؟ فرمود بله. (وسائل جلد 3، صفحه 25) ------- [1] توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج2، ص 465، م 2390؛ بهجت، محمد تقی،جامع المسائل، ج 3، ص 454. [2] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏2، ص: 485، مسأله 2433. 📎 📎 📎 🆔 @ahkam_sharei
☑️سئوال اگر کسی بداند جایی یا چیزی نجس است آیا بر او واجب است که دیگران را از بون آن مطلع کند؟ ✅پاسخ ▫️1. اگر انسان ببیند کسى چیز نجسى را مى‏خورد یا با لباس نجس نماز مى‏خواند، لازم نیست به او بگوید.[1] ▫️2. اگر جایى از خانه یا فرش کسى نجس باشد و ببیند بدن یا لباس یا چیز دیگر کسانى که وارد خانه او مى‏شوند با رطوبت به جاى نجس رسیده است، لازم نیست به آنان بگوید.[2] ▫️3. اگر صاحب خانه در بین غذا خوردن بفهمد غذا نجس است، باید[3] به مهمانها بگوید، اما اگر یکى از مهمانها بفهمد، لازم نیست به دیگران خبر دهد،[4] ولى چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد که مى‏داند که به واسطه نگفتن،[5] خود او [6] هم نجس مى‏شود باید بعد از غذا به آنان بگوید.[7] 👇 〰〰〰 👇 آیات عظام: 🔹[1]. بهجت: مگر این که با او طورى معاشرت داشته باشد که اگر نگوید، لوازم مشترک بین آن دو نجس خواهد شد. توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 96- 97، مسأله 143. 🔹[2]. بهجت: مگر این که مثل مسأله فوق با آنها معاشرت داشته باشد. اراکى: بنا بر احتیاط واجب باید به آنان بگوید. گلپایگانى: بنا بر احتیاط لازم باید به آنان بگوید. خوئى، تبریزى: [اگر] در معرض این باشد که نجاست به مأکول و مشروب سرایت کند، باید به آنان بگوید. مکارم: احتیاط آن است که به او اعلام کند. سیستانى: چنانچه او موجب این امر شده باشد، باید با دو شرطى که در مسأله پیش گذشت به آنان بگوید. صافى: وجوب اعلام به آنان معلوم نیست. زنجانى: به چهار شرط لازم است به آنان بگوید: شرط اول: آن که صاحب خانه آنها را دعوت کرده باشد و یا در مجالسى چون مجلس روضه دعوت عمومى شده باشد، پس اگر کسى بدون دعوت صاحب خانه وارد شود، بر صاحب خانه لازم نیست نجس شدن لباس یا بدن او را بگوید. شرط دوم: آن که جا یا چیز نجس به گونه‏اى باشد که تماس بدن یا لباس افراد با رطوبت، با آن متعارف است مثلًا اگر دستمالى که در کنار دستشویى گذاشته مى‏شود نجس باشد، بر صاحب خانه لازم است نجس شدن بدن یا لباس دیگران را به آنها بگوید، ولى اگر قسمتى از دیوار اتاق که معمولًا دست تر به آنها زده نمى‏شود نجس باشد و بدن یا لباس دیگران با رسیدنِ به آن نجس شود، لازم نیست به آنها گفته شود. شرط سوم: آن که در معرض آن باشد که نجاست به چیزهاى خوردنى و آشامیدنى سرایت کند. شرط چهارم: آن که احتمال بدهد میهمانها به گفته او ترتیب اثر مى‏دهند. همان، مسأله 144. 🔹[3] سیستانى: با شرط دوّمى که گذشت .. مکارم: بنا بر احتیاط باید . 🔹[4] اراکى، فاضل: بقیه مسأله ذکر نشده. مکارم: فقط خودش باید اجتناب کند مگر این که با او معاشرت داشته باشند که براى جلوگیرى از آلودگى خودش، مى‏تواند بعد از غذا خوردن به آنها بگوید تا دست و دهان خود را آب بکشند. 🔹[5] خوئى، گلپایگانى، تبریزى، صافى: چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد که ممکن است به واسطه نجس بودن آنان. 🔹[6] بهجت: لوازم خود او. 🔹[7] صافى: یا بعد از غذا به آنان بگوید یا خودش به وظیفه شخصى خود عمل کند. سیستانى: چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد که به واسطه نجس بودن آنان خود از جهت ابتلاى به نجاست، مبتلا به مخالفت حکم الزامى مى‏شود باید به آنان بگوید. زنجانى: چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد که بداند بواسطه نجس بودن آنان لوازم منزل او نجس مى‏شود و از نجاست آن به گونه‏اى غفلت کرده که باعث مثلًا خوردن چیز نجس مى‏گردد یا سبب مى‏گردد که در لباس یا بدن نجس نماز خوانده و دیگر در وقت، نمازش را با لباس یا بدنِ پاک نخواهد خواند، لازم است بعد از غذا به آنان بگوید. همان، مسأله 145. ________ 🆔 @ahkam_sharei
اخلاق و احکام دینی
#احکام_نجاسات ☑️سئوال اگر کسی بداند جایی یا چیزی نجس است آیا بر او واجب است که دیگران را از #نجس ب
پست بالا ☝️ اگر کسی بداند جایی یا چیزی نجس است آیا بر او واجب است که دیگران را از بون آن مطلع کند؟☝️
💠 روزی شیطان😈همه جا اعلام کرد قصد دارد از کارش دست بکشد و وسایلش را با تخفیف ویژه به حراج بگذارد! 🔹همه مردم جمع شدن و شیطان وسایلی از قبیل : غرور، خودبینی، شهوت، مال اندوزی، خشم، حسادت، شهرت طلبی و دیگر شرارت ها را عرضه کرد... 🔹در میان همه وسایل یکی از آنها بسیار کهنه و مستعمل بود و بهای گرانی داشت! کسی پرسید : این عتیقه چیست ؟ شیطان گفت : این نا امیدی است... شخص گفت : چرا اینقدر گران است؟ شیطان با لحنی مرموز گفت :این موثرترین وسیله من است ! شخص گفت : چرا اینگونه است؟ شیطان گفت : هرگاه سایر ابزارم اثر نکند فقط با این میتوانم در قلب انسان رخنه کنم و وقتی اثر کند با او هر کاری بخواهم میکنم... 🔹این وسیله را برای تمام انسانها بکار برده ام، برای همین اینقدر کهنه است. 🆔 @ahkam_sharei
☑️سئوال آیا اگر اذکار نماز، هنگام حرکت بدن گفته شود، نماز باطل است؟ ✅پاسخ مراجع تقلید در این زمینه ‌می‌گویند: هنگام گفتن ذکرهاى واجب در ، بدن باید بى‌حرکت باشد، بلکه بنابر احتیاط واجب، در موقع گفتن ذکرهاى مستحب نیز باید بدن آرام باشد.[1] حال اگر عمداً ذکر واجب را هنگام حرکت بدن بگوید نماز باطل است و اگر ذکر مستحبی را هنگام حرکت بدن بگوید (مثلًا موقع رفتن به یا رفتن به تکبیر بگوید)، چنانچه به قصد مطلق ذکر باشد، نماز صحیح است، ولی اگر به قصد ذکرى که در نماز وارد شده (ذکر مستحبی) بگوید، اکثر مراجع می‌گویند، بنابر احتیاط واجب، باید نماز را دوباره بخواند،[2] ولی برخی از فقها، در این صورت هم نماز را صحیح شمرده‌اند.[3] ------------------------- [1]. ر. ک: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده، بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج‌1، ص 538، م 965، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ هشتم، 1424ق. غیر از ذکر «بحول اللّٰه و قوته اقوم و اقعد» که در حال برخاستن گفته می‌شود. [2]. امام خمینی(ره) در این صورت، فتوا به اعاده نماز می‌دهند. [3]. آیات عظام خوئى، سیستانی و تبریزى؛ ر. ک: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی) ، ج‌1، ص 538، م 966. __________ کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
☑️سئوال روزنامه هایی که در خانه جمع می شود مملو از است ما نه رودخانه داریم نه جایی که دفن کنیم چکار کنیم؟ ✅پاسخ ▫️از نظر شرع لازم است آیات و اسماء متبرکه بدون و طهارت لمس نشوند و مورد بی احترامی و اهانت واقع نشود.[1] (مثلاً نجس نشوند، سوزانده نشود و....) ▫️اما لازم نیست حتما روزنامه ها و کاغذهای باطله ای که دارای آیات قرآن و اسماء جلاله هستند از بین برده شود یا برای از بین بردن حتما در آب ریخته شوند یا در زمین دفن شوند، بلکه امروزه بهترین راه، جمع آوری و تحویل آنها به مراکز بازیابی مواد و کالاهای ضایعاتی است تا بار دیگر مورد استفاده قرار گیرد و اگر این هم ممکن نباشد می توان آنها را بسته بندی کرد و در جایی انبار کرد یا در جایی قرار داد که هر کس بخواهد بتواند آنها را برای خود برداشته و استفاده کند. ------------------------- .[1] توضیح المسائل مراجع، ج اول، ص207، (برگرفته از استفتاءات مقام معظم رهبری)، سؤال162 و 165. ________ 🆔 @ahkam_sharei
هدایت شده از بصیرت افزایی
🌙⭐️ ، و یک کار خیر❤️👌 پيامبر خدا(ص): مردم، نانخور خدايند. دوست‏ داشتنی ترين مردم نزد خداوند، كسى است كه به نانخوران او سود برساند و خانواده‏اى را شادمان كند. لطفا نشر بدین👌🌹 کپی کن💯نشر حداکثری روشنگری؛ آگاهی؛ ضدشبهه: 👇 https://eitaa.com/joinchat/1341587456C4746ccc6cb
☑️سئوال آیا در احکام اسلامی استفاده از برای مرد در هر حال حرام است؟ کسانی‌که دندان طلا استفاده می‌کنند حکم شرعی آن چگونه است؟ ✅پاسخ استفاده مردان از طلا، جهت جایز نیست و در روکش دندان مصنوعی که از طلا ساخته می‌شود، اگر جهت زینت، نباشد، استفاده از آن اشکالی ندارد. 🔹ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[۱] ☘حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): دندان طلا برای مردان مانعی ندارد مگر دندان‌های جلو که آشکار است که اگر به قصد زینت باشد احتیاطاً باید از آن خودداری کرد. ☘حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): استفاده از دندان طلا اشکال ندارد. ☘حضرت آیت الله العظمی صافی‌ گلپایگانی (مد ظله العالی): استفاده از دندان طلا اگر زینت محسوب نشود برای مرد مانعی ندارد. ☘حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): در غیر دندان‌های جلو مانعی ندارد. ------------------------- [۱]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای،سیستانی،شبیری زنجانی،مکارم شیرازی،صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوئست. __________ کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
هرسال یلدا میگذرد:... اما با یاد چه کسی!؟ @ahkam_sharei
اگر میخواهید حافظه تاریخی تان تقویت شود و پاسخ بسیاری از شبهات را پیدا کنید، این کانال را دنبال کنید: 👇 http://eitaa.com/joinchat/1341587456C4746ccc6cb
🔸برای یکی دوتا خانواده نیازمند، یه کاری کن که ، بشقاب‌هاشون پر باشه؛ 💠 امام على علیه السلام: خوراک را با ديگرى بخور و بر اين كار بخيل مباش، روزى هيچكس را تو نمیدهى، امّا... 🆔 @ahkam_sharei
🌀در شبِ یلدا برای من، دادنِ به همسایه ای که نانِ شب ندارد، از هر 🍉 ای گواراتر است... و روشن کردنِ امید در دل آن کودکِ ، از هر 🎆چراغانی ای روشنی بخش تر است...! 🌃در شب سال، به فکر ترین شکم ها و ندارترین همسایگان و اطرافیان هم باشیم... (همچنین دیگر ایام) ♻️این پست را انتشار دهید تا سنت و فرمایش (ص) ترویج داده شود♻️ 🌸کاش بیداری یلدا 🍉 👈بیداری غفلتمهایمان هم باشد✨ 😔توی سرمای این شب طولانی به فکر گرسنگان و بی خانمانها و... هم باشیم 👌 با شاد کردن دلی، خداوند را خشنود ساخته ایم ✨🕊 @ahkam_sharei
💠نظر مراجع در خصوص سپرده گذاری در بانک و سود بانکی 🔅آیت الله : ⁉️پرسش: آیا در بانک به قصد به کارگیری آن در یکی از معاملات حلال و بدون تعیین دقیق سهم سپرده‌گذار از سود، به این شرط که بانک هر شش ماه سهم او را از بپردازد، جایز است؟ ✅پاسخ: اگر سپرده‌گذاری در بانک به این صورت باشد که سپرده‌گذار همه اختیارات را به بانک داده باشد، حتّی انتخاب نوع فعالیت و تعیین سهم سپرده‌گذار از سود هم به عنوان وکالت در اختیار بانک باشد، این سپرده‌گذاری و سود حاصل از به کارگیری پول در معامله ، اشکال ندارد و جهل صاحب مال به سهم خود در زمان سپرده‌گذاری ضرری به صحت آن نمی‌زند. ⁉️پرسش: سپرده‌های دراز مدت که درصدی سود به آن‌ها تعلق می‌گیرد، چه حکمی دارند؟ ✅پاسخ: سپرده‌گذاری نزد بانک‌ها به قصد به کارگیری آن در یکی از معاملات حلال و همچنین سود حاصل از آن، اشکال ندارد. 🔅آیت الله : ⁉️پرسش: شخصی پولی را به صورت سپرده کوتاه‌مدّت و یا بلندمدّت در بانک می‌گذارد و هر ماه، بانک به نسبت مقدار پول، طبق شرایط خاصّی مبلغی به صاحب حساب می‌پردازد. آیا می‌شود این پول را قبول کرد؟ ✅پاسخ: چنانچه آیین‌نامه بانکی مربوط به عقود شرعیه، عمل بشود، حلال است و اگر مسئولان بگویند عمل می‌کنیم و دلیلی بر خلاف آن نباشد، کافی است. 🔅آیت الله : ⁉️پرسش: در جمهوری اسلامی ایران که وضع بانک‌ها تغییر کرده، گذاشتن سپرده و گرفتن ماهیانه مبلغی چه صورت دارد و نیز گرفتن وام از بانک و دادن مبلغ به عنوان کارمزد یا چیزی دیگر، چه صورت دارد؟ ✅ پاسخ: اگر بانک با آن پول معاملات شرعی انجام دهد و شرایط آن معاملات را هم رعایت کند و مراجعه‌کننده هم بانک را وکیل در انجام آن معاملات کند، اشکال ندارد و اگر به شرط سود قرض بدهد، ربا و حرام است. واللّه العالم 🔅آیت الله : سپرده‌گذاری در بانک در قالب یک قرارداد شرعی، مثل مضاربه و مانند آن، اشکال ندارد و سودش حلال است. 🔅ایت الله : سپرده‌گذاری در بانک در قالب یک قرارداد شرعی، اشکال ندارد؛ با این توضیح که اگر بانک خصوصی باشد، در همه سود می‌تواند تصرف کند و حلال است و اگر بانک دولتی باشد، نصف سود را باید به فقیر بدهد و نصفش را خودش بردارد. منبع: http://www.isna.ir/fa/news/92121409189/ ______ 🆔 @ahkam_sharei
💬سوال حد ترخص چیست؟ ـــــــــــــــــــــــــــــــــ ✍پاسخ حدّ ترخّص مکانی است که بعد از رسیدن به آن ‌نماز قصر می‌گردد.  - تعریف حد ترخص: حدّ ترخّص در اصطلاح فقه به مکانى اطلاق مى‌شود که مسافر با رسیدن به آن جا دیوار خانه‌هاى شهر را نبیند و اذان را نشنود.  - حکم فقهی حد ترخّص: از شرایط مشروعیت یافتن تقصیر نماز و افطار روزه براى مسافر، رسیدن او به حدّ ترخّص است؛ چنان که هنگام بازگشت از سفر، حدّ ترخّص، نقطه پایان مشروعیت قصر نماز خواهد بود. - ملاک در حد ترخص: در اینکه معتبر در حدّ ترخّص، تحقق یکى از دو ملاک یاد شده (ندیدن دیوار خانه‌هاى شهر و نشنیدن اذان) است، یا هر دو باهم، و یا نشنیدن صداى مؤذن به تنهایى و یا ندیدن دیوار خانه‌هاى شهر به تنهایى، اختلاف است. * قول اوّل به مشهور متقدمان و قول دوم به مشهور متأخران منسوب است. * اختلاف موجود در حدّ ترخّص، هم زمان رفتن شخص به سفر را و هم زمان بازگشت او از سفر را شامل می‌شود. لیکن برخى از کسانى که تحقق هر دو امر را معتبر دانسته‌اند، بین رفتن به سفر و بازگشت از آن به وطن تفصیل داده و در صورت نخست حدّ ترخّص را عبارت از تحقق هر دو امر فوق دانسته و در فرض دوم قائل به وجوب قصر نماز براى مسافر تا رسیدن به خانه خود شده‌اند؛ * چنان که برخى از کسانى که قائل به کفایت یکى از دو امر یاد شده، در تحقق حدّ ترخّص در رفتن به سفر شده‌اند، هنگام بازگشت، تقصیر نماز را تا حدّ شنیدن صداى مؤذن واجب مى‌دانند. - حد ترخص در بلاد کبیره: در این‌که حدّ ترخّص در شهرهاى بسیار بزرگ ( بلاد کبیره) همانند حدّ ترخّص در شهرهاى متوسط و کوچک است یا این‌که حدّ ترخص در آنها عبارت است از ندیدن دیوار آخرین خانه‌هاى محلّه‌اى که در آن سکونت دارد و نشنیدن اذان آن، اختلاف است. * بنابر قول دوم، مبدأ مسافت در بلاد کبیره آخر محلّه است نه آخر شهر ------------------------------------- لطفا نشردهنده احکام باشید… 💯بزرگترین کانال احکام👈 @ahkam_sharei
💠 ✨ یلدایی متفاوت با عطر و بوی فاطمی✨ 🍉 یلداتون مبارک @ahkam_sharei
☑️سؤال آیا برگرفته از دین زرتشت است؟ نظر اسلام درباره شب یلدا و شب چله چیست؟ ـــــــــــــــــــــــــــــــ ✅پاسخ شب یَلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیم‌کره شمالی زمین است. این شب به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می‌شود. ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام شب یلدا را جشن می‌گیرند. شرق شناسان و مورخان متفق القولند که ایرانیان نزدیک به چند هزار سال است که شب یلدا آخرین شب پاییز و آذر ماه را که درازترین و تاریک ترین شب در طول سال است تا سپیده دم بیدار می‌مانند، در کنار یکدیگر خود را سرگرم می کنند تا اندوه غیبت خورشید و تاریکی و سردی روحیه آنان را تضعیف نکند. واژه یلدا، از دوران ساسانیان که متمایل به به کارگیری خط (الفبای از راست به چپ) سریانی شده بودند به کار رفته است. یلدا- همان میلاد به معنای زایش- زاد روز یا تولد است که از آن زبان سامی وارد پارسی شده است. باید دانست که هنوز در بسیاری از نقاط ایران مخصوصاً در جنوب و جنوب خاوری برای نامیدن بلندترین شب سال، به جای شب یلدا از واژه مرکب شب چله استفاده می شود. 💠 نظر اسلام در مورد شب یلدا درباره دیدگاه اسلام در مورد سنت پیشینیان باید گفت: — اسلام در مقابل سنتها و آیین های اقوام و مللی که به اسلام گرویده شده و مسلمان می‌شوند واکنشهای مختلفی را دارد: ۱. یا آن سنت و آیین مخالف آموزه های شریعت اسلام بوده ، که اسلام با آن گونه سنت ها مقابله کرده و رد می کند(مانند زنده به گور کردن دختران اعراب و …) ۲. یا آن سنت و آیین موافق و مطابق با آموزه های دین اسلام است، که اسلام آنها را قبول کرده و تأیید می کند. مانند سنت پاکیزه گی و رفع کدورت و صله رحم در عید نوروز ایرانیان ۳. یا آن سنت؛ سنخیت و یا عدم سنخیتی با آموزه های دین اسلام ندارد و انجام آن مخالفتی با احکام الهی نمی‌کند و دین اسلام هم آنها را رد نمی کند. — مانند خیلی از رسوم وآیین های محلی اقالیم مختلف جهان اسلام نظیر؛ «نوع پوشش ،صحبت کردن،مراسم ازدواج، و… نکته: در مواردی اسلام برخی از رسوم را طبق مبنای فوق اصلاح کرده و قسمت‌هائی را رد و قسمتهایی را تأیی می کند. — حال با توجه به این مقدمه ای که ذکر شد متوجه می‌شویم که سنت باستانی شب یلدا تا جائیکه مستلزم احیای آموزه هایی چون؛ صله رحم، احترام به بزرگان، همدلی و صمیمیت در خانواده، و…شود خوب و پسندیده می باشد. اگر در اجرای این سنت‌ها دچار افراط کاری شویم نظیر: اسراف در مخارج، چشم هم چشمی و آوردن فشار مالی نامناسب به خانواده و … قطعاً مخالف احکام دین اسلام بوده و مردود است. کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
☑️سئوال 1 برخي كارشناسان تأثير موسيقي را در رشد و بهره‏دهي گياهان و حيوانات و افزايش شير آنها مفيد دانسته‏اند در اين فرض استفاده از موسيقي از نظر فقهي چه حكمي دارد؟ ✅پاسخ همه (به جز صافي): نواختن آلات موسيقي مشترك اگر به كيفيت مطرب و لهوي مناسب مجالس گناه و خوش‏گذراني باشد جايز نيست هر چند به انگيزه امور ياد شده باشد. صافي: نواختن آلات موسيقي جايز نيست هر چند به انگيزه امور ياد شده باشد. ☑️سئوال 2 در كودكستانها، بسياري از پيامهاي اخلاقي و بهداشتي (بدون قصد آموزش موسيقي) در قالب موسيقي و آهنگ به كودكان و نونهالان آموخته مي‏شود حكم اين كار چيست؟ ✅پاسخ همه (به جز صافي): نواختن موسيقي مطرب و مناسب مجالس گناه و خوش‏گذراني جايز نيست و هدف ياد شده باعث تجويز آن نمي‏گردد. صافي: نواختن آلات موسيقي جايز نيست و هدف ياد شده باعث تجويز آن نمي‏گردد. منبع:http://b2n.ir/porseman ____ 📖 @ahkam_sharei
معصومین امام على عليه السلام: در آغاز سردی هوا خود را از سرما حفظ کنید و در پایان آن از آن استقبال کنید؛ زیرا سرما با بدن ها همان می کند که با درختان می کند؛ در آغاز[برگ درختان را] می سوزاند و در پایان می رویاند حکمت ۱۲۸ نهج البلاغه 🆔 @ahkam_sharei
📿 @ahkam_sharei ✍ ☑️سئوال آیا گفتن «الله اکبر» در حال رفتن یا برخواستن از رکوع یا سجده را باطل می‌کند؟ ✅پاسخ مراجع تقلید در این زمینه ‌می‌گویند: ✔️هنگام گفتن ذکرهاى واجب در نماز، بدن باید بى‌حرکت باشد، بلکه بنابر احتیاط واجب، در موقع گفتن ذکرهاى مستحب نیز باید بدن آرام باشد.[1] ✔️حال اگر عمداً ذکر واجب را هنگام حرکت بدن بگوید نماز باطل است و اگر ذکر مستحبی را هنگام حرکت بدن بگوید (مثلًا موقع رفتن به رکوع یا رفتن به سجده تکبیر بگوید)، چنانچه به قصد مطلق ذکر باشد، نماز صحیح است، ولی اگر به قصد ذکرى که در نماز وارد شده (ذکر مستحبی) بگوید، اکثر مراجع می‌گویند، بنابر احتیاط واجب، باید نماز را دوباره بخواند،[2] ولی برخی از فقها، در این صورت هم نماز را صحیح شمرده‌اند.[3] ------------------------- [1]. ر. ک: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده، بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج‌1، ص 538، م 965، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ هشتم، 1424ق. غیر از ذکر «بحول اللّٰه و قوته اقوم و اقعد» که در حال برخاستن گفته می‌شود. [2]. امام خمینی(ره) در این صورت، فتوا به اعاده نماز می‌دهند. [3]. آیات عظام خوئى، سیستانی و تبریزى؛ ر. ک: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی) ، ج‌1، ص 538، م 966. __________ کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
☑️سئوال آیا غیبت کردن پشت سر مرده گناه است؟ ✅پاسخ ▫️گاه تصوّر می‌شود که مفهوم غیبت[1] و همچنین روایاتى که درباره وارد شده ناظر به افراد زنده است و مردگان را شامل نمی‌شود، و غیبت کردن پشت سر مرده اشکالى ندارد، ولى این اشتباه بزرگى است؛ زیرا طبق روایات؛ احترام مرده مسلمان همچون احترام زنده او است.[2] ▫️بلکه می‌توان گفت؛ غیبت مرده از جهاتى زشت‌تر و ناپسندتر است؛ زیرا زندگان ممکن است روزى غیبت را بشنوند و به دفاع از خود برخیزند، ولى مرده هرگز قادر به دفاع از خود نیست، به علاوه؛ شخص غیبت کننده ممکن است افراد زنده را ببیند و از آنها حلالیّت بطلبد ولى در مورد مردگان این مطلب هرگز صدق نمی‌کند.[3] ▫️بنابر این، سخن گفتن به بدی، پشت سر مردگان، مورد تأیید اسلام نمی‌باشد و گناه است. وقتی ما در نماز میت با آن‌که شاید بدی‌هایی را هم از مرده بدانیم، می‌گوییم: «لا نعلم منه الا خیرا» (جز خیر از او نمی‌دانیم).[4] از این‌رو؛ سزاوار نیست بعد از این سخن در نماز میت، سر سخن از بدی‌های انسان مرده باز شود. ------------------------- [1]. ر. ک: «غیبت و استثنائات آن»، سؤال 3217. [2]. «إِنَّ حُرْمَةَ الْمَیِّتِ کَحُرْمَةِ الْحَی»؛‏ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج ‏7، ص 228، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [3]. مکارم شیرازى، ناصر، اخلاق در قرآن، ج ‏3، ص 133، قم، مدرسه الامام على بن ابی‌طالب(ع)، چاپ اول، 1377ش. [4]. ر. ک: «گواهی دادن به خیر و خوبی در تلقین میت»، سؤال 47580. [سایت اسلام کوئست] ________ 🆔 @ahkam_sharei