﷽
مسافت شرعی
❓پرسش
شخصی از وطن به مقصد شهری مسافرت می کند که تا اول آن شهر مسافت شرعی نیست لکن تا نقطه ای که مقصود اوست (مثلاً منزل دوستش) مسافت شرعی می باشد، آیا برای محاسبه مسافت شرعی اول شهر ملاک است یا نقطه ای که در آن شهر مقصود فرد می باشد؟
🔹پاسخ: اگر برای نقطه خاصی سفر نکرده بلکه مقصود او خود شهر است، اول شهر ملاک است اما اگر نقطۀ خاصی مد نظر است مثلاً دوستی او را به منزل یا باغی که در داخل همان شهر است دعوت کرده، در محاسبه مسافت، همان نقطه باید در نظر گرفته شود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به روزترین کانال احکام در تلگرام👇
☑️ @ahkam_sharei
جهت فراگیری احکام، حداقل به یک نفر بفرستید...
هدایت شده از 🥀عکس نوشته ناب🥀مذهبی❄
در بیت حسین بن علی
جشن و سرور است
میلاد عزیزی زسرا پرده نور است
روزی ڪه به دنیا زده پا
روز جوان است
در چشم همه
روی پیمبـر به ظهوراست
ولادت حضرت علےاڪبر
و روز جـوان
بر شما خوبان مبارڪ
@akse_nab
هدایت شده از 🥀عکس نوشته ناب🥀مذهبی❄
برجلوه و
اجلال محّمد صلوات
برچهره و
تمثال محّمد صلوات
دیدند چو
رخسار علی اکبر را
گفتند که
بر آل محّمد صلوات
"اللهم صل علی محمدوآل محمد"
🌹🍃🌹🍃🌹
@akse_nab
﷽ #احکام_وسواس
❓پرسش
⁉️ آیا اعتنا نمودن به وسواس در اعمال عبادی علاوه بر حرمت، سبب بطلان عمل نیز می شود؟
پاسخ🌺
✅ در نماز، تکرار افعال از روی وسواس جایز نیست، و نماز را باطل می کند؛ و همچنین تکرار اذکار و قرائت از روی وسواس جایز نیست، و بنابر احتیاط واجب نماز را باطل می کند؛ ولی در وضو و غسل تکرار عمل از روی وسواس هر چند حرام است، ولی موجب بطلان عمل نمی شود، مگر در صورتی که یکی از شرایط صحت را مراعات نکرده باشد (مثل این که در وضو دست چپ را بیش از دو بار بشوید یا مسح با آب خارج از وضو انجام شود).
#وسواس
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به روزترین کانال احکام در تلگرام👇
☑️ @ahkam_sharei
جهت فراگیری احکام، حداقل به یک نفر بفرستید...
﷽ #احکام_وسواس
❓پرسش
آیا اعتنا نمودن به وسواس در اعمال عبادی علاوه بر حرمت، سبب بطلان عمل نیز می شود؟
پاسخ🌺
✅ در نماز، تکرار افعال از روی وسواس جایز نیست، و نماز را باطل می کند؛ و همچنین تکرار اذکار و قرائت از روی وسواس جایز نیست، و بنابر احتیاط واجب نماز را باطل می کند؛ ولی در وضو و غسل تکرار عمل از روی وسواس هر چند حرام است، ولی موجب بطلان عمل نمی شود، مگر در صورتی که یکی از شرایط صحت را مراعات نکرده باشد (مثل این که در وضو دست چپ را بیش از دو بار بشوید یا مسح با آب خارج از وضو انجام شود).
#وسواس
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به روزترین کانال احکام در تلگرام👇
☑️ @ahkam_sharei
جهت فراگیری احکام، حداقل به یک نفر بفرستید...
﷽ #احکام_نماز
❓پرسش
آیا در سجده، انگشتان نیز جزئی از کف دست محسوب می شود، و لازم است بر زمین قرار گیرند؟
پاسخ🌺
✅ انگشتان جزئی از کف دست است، و در سجده بنابر احتیاط واجب باید کف دست به گونه ای بر روی زمین گذاشته شود که عرفاً صدق کند تمامی کف دست روی زمین است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به روزترین کانال احکام در تلگرام👇
☑️ @ahkam_sharei
جهت فراگیری احکام، حداقل به یک نفر بفرستید...
﷽ #احکام_امر به معروف
پرسش❓
بعضی اوقات که داخل ماشین نشستیم یا داخل خانه، آهنگ های حرامی پخش می شود؛ آیا می توانیم در آنجا حضور داشته باشیم ولی گوش ندهیم، یا حتماً باید امر به معروف و نهی از منکر کنیم؟
پاسخ🌺
✅ با تحقّق شرایط نهی از منکر، بر شما نهی زبانی از منکر واجب است؛ و به علاوه حضور در مجلس غنا و موسیقی لهوی مناسب با مجالس لهو و گناه در صورتی که منجر به گوش دادن یا تأیید آن شود جایز نیست، ولی اگر مجبور به حضور در آن مکان هستید، واجب است که از گوشدادن به غنا و موسیقی حرام اجتناب کنید و اگر به طور غیر ارادی صدای موسیقی حرام و غنا به گوش شما برسد، وظیفه ای ندارید.
#امر_به_معروف
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به روزترین کانال احکام در تلگرام👇
☑️ @ahkam_sharei
جهت فراگیری احکام، حداقل به یک نفر بفرستید...
هدایت شده از 🥀عکس نوشته ناب🥀مذهبی❄
مژده ای
اهل ولا نیمه ی شعبان آمد🌸🍃
بوی عطر
ختن و نرگس و ریحان آمد🌸🍃
نرجس آورد
به دنیا پسری فرخ روی🌸🍃
که ز یمن
قدمش دیده به حیران آمد🌸🍃
@akse_nab
﷽ #احکام_وضو
❓پرسش
آیا بر روی جوراب و کفش میشود مسح کرد؟
🌸پاسخ:
🍁مسح کردن از روی جوراب و کفش باطل است، ولی اگر به واسطۀ سرمای شدید یا ترس از دزد و درنده و مانند اینها نتواند کفش یا جوراب را بیرون آورد ، مسح کردن بر آنها اشکال ندارد(حضرت امام و آیات عظام مکارم، گلپایگانی،اراکی، صافی، فاضل، بهجت، نوری)
🍁مسح کردن از روی جوراب و کفش باطل است، ولی اگر به واسطۀ سرمای شدید یا ترس از دزد و درنده و مانند اینها نتواند کفش یا جوراب را بیرون آورد تیمم نماید(آیات عظام خویی،تبریزی)
🍁مسح کردن از روی جوراب و کفش باطل است، ولی اگر به واسطۀ سرمای شدید یا ترس از دزد و درنده و مانند اینها نتواند کفش یا جوراب را بیرون آورد احتیاط واجب آن است مسح بر جوراب وکفش نموده وتیمم نیز بنماید(آیات عظام سیستانی، وحید )
توضیح المسائل مراجع،ص: 159 م 259
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به روزترین کانال احکام در تلگرام👇
☑️ @ahkam_sharei
جهت فراگیری احکام، حداقل به یک نفر بفرستید...
﷽ #احکام_روزه
❓پرسش
خوردن قرص درماه رمضان براي اينکه روزه قضا نشه اشکال داره؟
📝پاسخ
خوردن قرص در حال روزه، آن را باطل می کند. کسی که روزه برای او ضرر دارد نباید روزه بگیرد و چنانچه بیماری او تا رمضان سال بعد بهبود پیدا کرد باید روزه را قضا نماید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به روزترین کانال احکام در تلگرام👇
☑️ @ahkam_sharei
جهت فراگیری احکام، حداقل به یک نفر بفرستید...
﷽ #احکام_نماز
❓پرسش
طریقه خواندن نافله های صبح، ظهر، عصر، مغرب، عشا، چگونه است؟
📝پاسخ
نافلهها دو رکعتی میباشند؛
۱. هشت ركعت نافلۀ ظهر: نافلۀ نماز ظهر، قبل از نماز ظهر خوانده مىشود.
۲. هشت ركعت نافلۀ عصر: نافلۀ نماز عصر قبل از نماز عصر خوانده مىشود.
۳. چهار ركعت نافلۀ مغرب: وقت نافلۀ مغرب، پس از تمام شدن نماز مغرب است.
۴. دو ركعت نافلۀ عشا كه چون بنابر احتياط واجب بايد نشسته خوانده شود، يك ركعت محسوب مىشود: وقت نافلۀ عشا، بعد از پايان نماز عشا تا نصف شب است. بهتر است نافلۀ عشا، بلافاصله پس از نماز عشا خوانده شود.
۵. دو رکعت نافلۀ صبح: قبل از نماز صبح خوانده مىشود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به روزترین کانال احکام در تلگرام👇
☑️ @ahkam_sharei
جهت فراگیری احکام، حداقل به یک نفر بفرستید...
﷽ #احکام_روزه_قضا
❓پرسش
اگه روزه قضا بخاطرعذرشرعي داشته باشيم وتاماه رمضان سال آينده بجانياوريم آيابعدازماه رمضان سال آينده آن روزه هاکفاره هم داره؟چون ميگن روزه بخاطرعذرشرعي کفاره نداره؟مرجع مکارم.
📝پاسخ
اگر تا ماه رمضان سال بعد قضای روزه ها را بگیرید کفاره ندارد، درغیر این صورت باید هم قضا کنید و برای هر روز 750 گرم گندم به فقیر کفاره بدهید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به روزترین کانال احکام در تلگرام👇
☑️ @ahkam_sharei
جهت فراگیری احکام، حداقل به یک نفر بفرستید...
💎امیرالمومنین عليه السلام:
اِحذَرْ مُصاحَبَةَ الفُسّاقِ والفُجّارِ والمُجاهِرِينَ بِمَعاصِي اللّه.
از همنشينى با افراد فاسق و فاجر و متظاهر به معاصى خدا دورى كن
📖غرر الحكم،ح۲۶۰۱
@ahkam_sharei
@ahkam_sharei ✍
☑️سؤال
سلام..کسی که روزه غیر عمد داره علاوه بر قضا باید کفاره هم بده؟؟؟مرجع حضرت اقا
.ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅پاسخ
✍ کسی که روزهی ماه رمضان را به واسطهی عذری (مثلا مسافت ویابیماری )نگیرد و تا رمضان آینده هم به خاطر سهلانگاری و بدون عذر قضای آن را به جا نیاورد باید بعداً روزه را قضا کند و برای هر روز کفارهی تأخیر بدهد
👈کفارهی تأخیر عبارت است از یک مد طعام (750گرم آرد یا برنج یا گندم )که بایستی به فقیر داده شود.
#احکام_روزه_قضا #آیت_الله_خامنه_ای
-------------------------
مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی
__________________
🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید...
کانال احکام "به روز" شرعی👇
@ahkam_sharei
▬📝 @ahkam_sharei ﷽▬
💬سوال
اگه در فضاي مجازي دروغ بگيم اشکال داره چون کسي مارو نميشناسه؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✍پاسخ
اگر چه فضای مجازی افراد پنهان هستند اما گفتن دروغ آثار منفی خود را دارد. چون کسانی که می شنوند باورشان می شود و اثر منفی خود را دارد. امروز فضای مجازی آثارش کمتر از فضای حقیقی نیست. گاهی آثار مخرب دروغ در فضای مجازی به جهت گسترده بودنش بسیار مخرب تر است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#احکام_فضای_مجازی
📖منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی
-------------------------------------
لطفا نشردهنده احکام باشید…
💯بزرگترین کانال احکام👈 @ahkam_sharei
﷽ #احکام_نماز
❓پرسش
درمورد شکيات نماز توضيح دهيد
📝پاسخ
شکیات نماز «۲۳» قسم است: هشت قسم آن شکهایی است که نماز را باطل میکند، و به شش قسم آن نباید اعتنا کرد، و نُه قسم دیگر آن صحیح است.
شکهایی که نماز را باطل میکند از این قرار است:
اوّل: شک در شماره رکعتهای نماز دو رکعتی واجب مثل نماز صبح، و نماز مسافر، ولی شک در شماره رکعتهای نماز مستحب، و نماز احتیاط، نماز را باطل نمیکند.
دوّم: شک در شماره رکعتهای نماز سه رکعتی.
سوّم: آنکه در نماز چهار رکعتی شک کند که یک رکعت خوانده یا بیشتر.
چهارم: آنکه در نماز چهار رکعتی پیش از داخل شدن در سجده دوّم، شک کند که دو رکعت خوانده یا بیشتر.
پنجم: شک بین دو و پنج، یا دو و بیشتر از پنج.
ششم: شک بین سه و شش، یا سه و بیشتر از شش.
هفتم: شک در رکعتهای نماز که نداند چند رکعت خوانده است.
هشتم: شک بین چهار و شش، یا چهار و بیشتر از شش
شکهایی که نباید به آنها اعتنا کرد از این قرار است:
اوّل: شک در چیزی که محل بجا آوردن آن گذشته است، مثل آنکه در رکوع شک کند که حمد را خوانده یا نه.
دوّم: شک بعد از سلام نماز.
سوّم: شک بعد از گذشتن وقت نماز.
چهارم: شک کثیر الشک، یعنی: کسی که زیاد شک میکند.
پنجم: شک امام در شماره رکعتهای نماز در صورتی که مأموم شماره آنها را بداند، و همچنین شک مأموم در صورتی که امام شماره رکعتهای نماز را بداند.
ششم: شک در نمازهای مستحبّی، و نماز احتیاط.
در نُه صورت اگر در شماره رکعتهای نماز چهار رکعتی شک کند، باید فکر نماید، پس اگر یقین یا گمان به یک طرف پیدا کرد، همان طرف را بگیرد و نماز را تمام کند، وگرنه به دستورهایی که گفته میشود عمل نماید، و آن نُه صورت از این قرار است:
اوّل: آنکه بعد از داخل شدن در سجده دوّم شک کند که دو رکعت خوانده است یا سه رکعت، باید بنا بگذارد که سه رکعت خوانده است، و یک رکعت دیگر بخواند و نماز را تمام کند، و بعد از نماز یک رکعت نماز احتیاط ایستاده بجا آورد ـ و بنا بر احتیاط واجب ـ دو رکعت نشسته کافی نیست.
دوّم: شک بین دو و چهار بعد از داخل شدن در سجده دوّم، که باید بنا بگذارد چهار رکعت خوانده و نماز را تمام کند، و بعد از نماز دو رکعت نماز احتیاط ایستاده بخواند.
سوّم: شک بین دو و سه و چهار بعد از داخل شدن در سجده دوّم، که باید بنا را بر چهار بگذارد، و بعد از نماز دو رکعت نماز احتیاط ایستاده، و بعد دو رکعت نشسته بجا آورد.
چهارم: شک بین چهار و پنج بعد از داخل شدن در سجده دوّم که باید بنا را بر چهار بگذارد و نماز را تمام کند، و بعد از نماز دو سجده سهو بجا آورد. و همچنین در هر موردی که طرف کمتر شک چهار رکعت باشد، مثل شک بین چهار و شش، و در هر موردی که شک کند بین چهار رکعت و کمتر از آن و زیادتر از آن پس از داخل شدن در سجده دوّم، میتواند بنا را بر چهار بگذارد، و وظیفه هر دو شک را انجام دهد، یعنی نماز احتیاط بخواند از جهت احتمال آنکه از چهار رکعت کمتر خوانده باشد، و بعد دو سجده سهو بیاورد از جهت احتمال آنکه بیش از چهار رکعت آورده باشد. و در هر صورت اگر بعد از سجده اوّل و پیش از داخل شدن در سجده دوّم یکی از چهار شک گذشته برای او پیش آید، نمازش باطل است.
پنجم: شک بین سه و چهار، که در هر جای نماز باشد، باید بنا را بر چهار بگذارد و نماز را تمام کند، و بعد از نماز یک رکعت نماز احتیاط ایستاده، یا دو رکعت نشسته بجا آورد.
ششم: شک بین چهار و پنج در حال ایستادن، باید بنشیند و تشهّد بخواند و سلام نماز را بدهد، و یک رکعت نماز احتیاط ایستاده، یا دو رکعت نشسته بجا آورد.
هفتم: شک بین سه و پنج در حال ایستادن، باید بنشیند و تشهّد بخواند و سلام نماز را بدهد، و دو رکعت نماز احتیاط ایستاده بجا آورد.
هشتم: شک بین سه و چهار و پنج در حال ایستادن، باید بنشیند و تشهّد بخواند و بعد از سلام نماز، دو رکعت نماز احتیاط ایستاده، و بعد دو رکعت نشسته بجا آورد.
نهم: شک بین پنج و شش در حال ایستادن، باید بنشیند و تشهّد بخواند و سلام نماز را بدهد، و دو سجده سهو بجا آورد.
ـ اگر یکی از شکهای صحیح برای انسان پیش آید، چنانچه وقت نماز تنگ باشد که نتواند نماز را از سر گیرد، نباید نماز را بشکند و بایستی به دستوری که گفته شد عمل نماید، ولی اگر وقت نماز وسعت داشته باشد میتواند نماز را بشکند و از سر بگیرد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به روزترین کانال احکام در تلگرام👇
☑️ @ahkam_sharei
جهت فراگیری احکام، حداقل به یک نفر بفرستید...