احکام:
👈وصیت به اهدای عضو بعداز مرگ❓
🔷 سوال ۶۶۷۷:
علاقمند هستم اعضای خود را هدیه کرده و از بدن من بعد از مردنم استفاده شود
و تمایل خود را هم به اطلاع مسئولین رساندهام. آنان نیز از من خواستهاند که آن را در وصیتنامهی خود نوشته و ورثه را هم از خواست خود آگاه کنم،
آیا چنین حقّی را دارم؟
✅ جواب:
✍ استفاده از اعضای میّت برای پیوند به بدن شخص دیگر برای نجات جان او یا درمان بیماری وی اشکال ندارد.
و وصیّت به این مطالب هم مانعی ندارد،
مگر در اعضایی که برداشتن آنها از بدن میّت، موجب صدق عنوان مثله باشد و یا عرفاً هتک حرمت میّت محسوب شود.
🆔 ن:@resale_ahkam
احکام:
👈 وظیفه فرد نسبت به نماز در زمان بیهوشی❓
🔷 سوال ۶۶۷۹:
کسی که بیهوش شده و یک یا چند نماز را در حال بیهوشی بوده است، آیا قضای نمازها بر او واجب است؟
✅ جواب:
✍ اگر مکلف در تمام وقت نماز بدون اختیار بی هوش شده باشد، قضای نماز واجب نیست؛
اما اگر بیهوشی اختیاری باشد ـ مثل اینکه برای عمل جراحی یا هدف دیگری برای بیهوشی رضایت داده باشد ـ بنابر احتیاط واجب باید نماز را قضا کند.
#احکام_نماز
#نماز_شخص_بیهوش
🆔 ن.@resale_ahkam
احکام:
👈 انتقال خون بین فرد مسلمان و غیرمسلمان❓
🔷 سوال ۶۶۸۱:
آیا انتقال خون بین مسلمان و غیرمسلمان، جایز است یا نه؟
✅ جواب: جایز است.
🆔 ن.@resale_ahkamَ
https://eitaa.com/ahkam_feqh_pooya
14.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حکم شرعی "کسب و کار حرام"⬆️⬆️
بیان احکام شرعی "کسب و کار حرام" .
توسط حجتالاسلام والمسلمین محمدی، کارشناس احکام.
➕ کانال خبرگزاری حوزه
درمحضر معارف اهل بیت علیهم السلام:⬇️
(( قابل توجه افرادی که مدام به زمین و زمان و طبیعت بد وبیراه می گویند ...))
▪️فی الْعِلَلُ الشرایع، عَنْ أَبِیهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنِ النَّوْفَلِیِّ عَنِ السَّکُونِیِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ علیهما السلام.
قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله:
لَا تَسُبُّوا الرِّیَاحَ فَإِنَّهَا مَأْمُورَةٌ وَ لَا تَسُبُّوا الْجِبَالَ وَ لَا السَّاعَاتِ وَ لَا الْأَیَّامَ وَ لَا اللَّیَالِیَ فَتَأْثَمُوا وَ تَرْجِعَ عَلَیْکُمْ.
🔸از امام صادق علیه السلام روایت است که امام باقر علیه السلام فرمودند :
حضرت رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله فرمودند :
بادها را دشنام ندهید که مأمور خداوند هستند ،
و کوه ها و ساعت و روزها و شب ها را دشنام ندهید ،
پس گناهکار میشوید و دشنام به شما بر میگردد!
👈علامه مجلسی رحمه الله ذيل این روایت مینویسد :⬇️⬇️
👈 مقصود این است که همه این ها در فرمان خدایند و از خود اختیاری ندارند ،
و دشنام و لعن آن ها بی جاست زیرا حق آنان(لعن) نیست ،
و به دشنام دهنده بر می گردد ،
بلکه در زمینه کفر و شرک است. زیرا همه این ها به امر خداوند متعال است ، و دشنام دهنده انگار به خداوند متعال دشنام می دهد.
📚بحارالانوار، ج ٥٧ ص ٩ به نقل از "علل الشرایع" صدوق رحمه الله.