eitaa logo
رساله عملیه امام خامنه‌ای
859 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
11 فایل
بندگی زیر سایه احکام اخلاقی عبادی طبق فتوای مقام معظم رهبری مد ظله العالی علی عباسی #احکام #پرسش از شما #پاسخ از ما تبادل لینک @ahkamaslami12 ارتباط با ادمین https://eitaa.com/rahe_khoshbakhti
مشاهده در ایتا
دانلود
١٦٩٨ اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضاى هر كدام را كه اول بگيرد مانعى ندارد، ولى اگر وقت قضاى رمضان آخر تنگ باشد، مثلا پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به رمضان مانده باشد، بايد اول، قضاى رمضان آخر را بگيرد. https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
📚 پرداخت کفاره و فدیه به افراد واجب النفقه 💠 سؤال: آیا می توانم کفارۀ عمد و غیر عمد را به دامادم که فقیر محسوب می شود، بدهم؟ ✅ جواب: اشکال ندارد ولی باید توجه داشت که کفاره عمد به شصت فقیر (جداگانه) پرداخت می شود؛ بنابر این اگر کفاره عمدی باشد فقط می توانید یک مد طعام به ایشان بدهید. لازم به ذكر است پرداخت کفاره و فدیه به کسانی که واجب النفقه انسان محسوب می شوند (مانند فرزند و مادر)، صحیح نیست. https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
فضیلت گوش دادن به کلام خدا و قرآن: =============== 👈امام زین العابدین علیه السّلام می‌فرمایند: مَنِ اسْتَمَعَ حَرْفاً مِنْ کِتابِ اللهِ عَزَّوَجَلَّ مِنْ غَیْرِ قِرائَةٍ کَتَبَ اللهُ لَهُ حَسَنَةً وَ مَحاعَنْهُ سَیِّئَةً وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَةً. کسی که حرفی از کتاب خدا را بشنود بدون اینکه خود قرائت کند خداوند برایش حسنه‌ای می‌نویسد و یکی از گناهان او را محو می کند و مقام او را یک درجه بالا می‌برد. 📚 اصول کافی ج۲ ص۶۱۲ باب ثواب قراءة القرآن .   =============== 👈 پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: هر کس قرآن را بشنود، خداوند به ازای هر حرفی، یک حسنه برای او می نویسند و او در زمره کسانی که قرآن می خوانند محشور می گردد. 📚 کنز العمّنال ج۱ ص۵۳۵ ح۲۳۹۶ .   =============== 👈 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: قارئ القرآن والمستمع فی الأجر سواء. تلاوت‌کننده و گوش فرادهنده به قرآن در پاداش مساوی هستند. 📚 مستدرک الوسائل ج۴ ص۲۶۱.  =============== 👈 پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله می‌فرمایند: یدفع الله عن مستمع القرآن بلوی الدنیا و عن قاریه بلوی الآخرة. خداوند، از شنونده قرآن، بلاى دنیا را دور مى‏كند و از قارى قرآن، بلاى آخرت را.  📚 مستدرک الوسائل ج۲ ص۸۳۱. 🌸💠🌸💠🌸💠🌸💠🌸 https://eitaa.com/joinchat/3209166866C953145691d 🔴 حداقل بـرای یک نـفر ارسال کنید☝️
هدایت شده از محمدی شیخ‌شبانی
احکام روزه: 📚 👈احکام نموداری روزه زن بارداری یا شیرده⬆️⬆️ (زن بارداری که زایمانش نزدیک است)❓⬆️ ن: کانال فقه واحکام رهبری @ahkam_feqh_pooya
📚 احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است) ۱. چنانچه روزه برای خود مادر ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد (بدون اینکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده، بنابر احتیاط یک مد طعام فدیه به فقیر داده شود و وظیفه دیگری ندارد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد، الف: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای خود مادر ضرر داشت: ✅ قضا ساقط است ولی برای هر روز علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام دیگر به فقیر داده شود. ب: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای فرزند شیر خوار یا جنین ضرر داشت: ✅ بنابر احتیاط یک مد طعام به فقیر داده شود و بعداً هر وقت که بتواند باید روزه ها را قضا نماید. ج: اگر بدون عذر، قضای آن را بجا نیاورده است: ✅ علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ۲. اگر روزه برای جنین یا فرزند شیرخوار ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد ( بدون آنکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده باشد، می بایست یک مد طعام به عنوان فدیه به فقیر بپردازد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد: الف: چنانچه بدون عذر شرعی بجا نیاورد: ✅ علاوه بر فدیه، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ب: اگر به جهت ضرر برای خودش یا فرزند بجا نیاورد: ✅ همان فدیه کفایت میکند وکفاره تأخیر ندارد، ولی سالهای بعد قضای روزه را بجا آورد. ✳️ ملاحظات: 🔘 هرگاه تأخير قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهل‌انگارى و بدون عذر شرعى باشد، كفاره تأخير واجب است. 🔘 مادری که روزه برای خودش ضرر دارد حتی اگر باردار نباشد و به فرزند شیر ندهد، مطابق احکام کسی که به جهت مریضی روزه نمی گیرد، عمل کند. 🔘 فديه و کفاره تأخير براي هر روزه عبارت است از یک مد طعام (معادل 750 گرم گندم، آرد، برنج و مانند آن) که بايد به فقير داده شود. 🔘 دادن پول فديه و کفاره به فقير كافى نيست، ولى اگر اطمينان داشت كه فقير به وكالت از صاحب پول، طعام (حداقل معادل 750 گرم برای هر روز) می خرد و سپس آن را به عنوان كفاره قبول مى‏ كند، اشكال ندارد. 🔘 تمام احکامی که درباره زن باردار در این تقسیم بندی بیان شده مربوط به زنی است که زایمان او نزدیک است، ولی زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است. https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
هدایت شده از پرورشی‌مدرسه‌امام‌علی‌النقی(علیه السلام)
هتک حرمت مضجع شریف حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام و شهادت طلبه جهادگر عرصه‌ی محرومیت زدایی ، حجة الاسلام اصلانی را محضر حضرت بقیة الله الاعظم اروحنافدا تسلیت عرض می‌کنیم.🖤
‼️ روزۀ افراد سالخورده 🔷 پیرمرد و پیرزنی كه گرفتن روزه برایشان مشقت دارد، گرفتن روزه بر آنان واجب نیست و باید برای هر روز یک مد طعام(مانند گندم، جو، برنج) به فقیر فدیه بدهند و اگر اصلاً توانايى روزه گرفتن ندارند، بنابر احتیاط باید فدیه بدهند و در هر دو صورت چنانچه پس از ماه رمضان بتوانند روزه بگیرند، بنابر احتیاط مستحب قضای روزه‌ها را بگیرند. https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
📚 روزه اوّلی ها 💠 سؤال: دختری که تازه به سن رسیده، اگر به واسطه روزه گرفتن دچار شود، نسبت به تکلیف دارد؟ ✅ جواب: اگر وضعیت مکلف به گونه ای است که به خاطر ضعف جسمانی یا طولانی بودن روز، روزه گرفتن به خودی خود ـ حتی با ترک فعالیت و مراعات تغذیه ـ سختی فوق العاده داشته باشد، در این صورت بنا بر احتیاط روزه بگیرد و وقتی به سختی فوق العاده افتاد، کند و قضای آن را بگیرد؛ اما اگر سختی فوق العاده داشتن ادامۀ روزه به دلیل فعالیت مانند اشتغال به کار یا تحصیل و مطالعه باشد، در این صورت بنابر فتوا باید روزه بگیرد و هر گاه به سختی فوق العاده افتاد، افطار کند و قضای آن را بگیرد. https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
📚 تبدیل کردن فدیه و کفاره به جنس دیگر 💠 کسی که فدیه و یا کفاره تأخیر مثلا به اندازه ده روز، مد طعام بر عهده او باشد لازم است به اندازۀ ده مد طعام مانند ده تا 750 گرم گندم یا نان و امثال آن، به فقیر بدهد و نمی تواند معادل قیمت ده مد طعام را تبدیل به چیز دیگری کند (مانند اینکه به همان قیمت، تخم مرغ یا گوشت به فقیر بدهد). https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
📚 روزه با علم به ضرر یا ترس از ضرر 💠 کسی که می‌داند روزه برای او ضرر دارد يا احتمال عقلائی می‌دهد که ضرر داشته باشد (یعنی خوف ضرر دارد) روزه بر او واجب نیست، بلکه در مواردی نیز حرام است، خواه این یقین و ترس از تجربۀ شخصی حاصل شده باشد یا از گفتۀ پزشک امین و یا از منشأ عقلایی دیگر و اگر روزه بگيرد، صحيح نيست؛ مگر آنكه به قصد قربت گرفته باشد و بعداً معلوم شود که ضرر نداشته است. ✅ رسالۀ نماز و روزه مسئله ٧٩٢ https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993