eitaa logo
رساله عملیه امام خامنه‌ای
773 دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
11 فایل
بندگی زیر سایه احکام اخلاقی عبادی طبق فتوای مقام معظم رهبری مد ظله العالی علی عباسی #احکام #پرسش از شما #پاسخ از ما تبادل لینک @ahkamaslami12 ارتباط با ادمین https://eitaa.com/rahe_khoshbakhti
مشاهده در ایتا
دانلود
‼️ مباح بودن مکان نماز گزار ‌ 🔷 مکان نمازگزار نباید غصبی باشد. بنابراین نماز خواندن روی فرش یا تخت غصبی، هرچند زمین آن مباح باشد، باطل است. همچنین اگر فرش مباح را بر زمین غصبی پهن کنند، نماز بر آن باطل است. 📕منبع: رساله نماز و روزه، مسأله ۱۰۰ و ۱۰۱ https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
‼️کفاره تاخیر قضای روزه 🔷س ۵۸۲۲: زنی به علت بیماری از روزه گرفتن معذور است و قادر بر قضا کردن آن‌ها تا ماه رمضان سال آینده هم نیست، در این صورت آیا کفّاره بر او واجب است یا بر شوهرش؟ ✅ج: اگر افطار روزه ماه رمضان از جهت بیماری و تأخیر قضای آن هم از جهت ادامه بیماری بوده است، برای هر روز یک مدّ طعام به عنوان فدیه بر خود زن واجب است و چیزی بر عهده شوهرش نیست. 📕منبع: leader.ir https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
‼️ نحوۀ مصرف کفاره 🔷 کفاره تاخیر (یک مد طعام )، باید به فقیر داده شود و دادن پول آن کافی نیست مگر اینکه اطمینان داشته باشد که فقیر به وکالت از شخص طعام خریده و سپس آن را به عنوان کفاره قبول می کند، که در این حالت اشکال ندارد؛ بنابراین اگر در مورد مذکور اطمینان ندارد که صَرف در مورد کفاره می شود یا نه، کافی نیست. کسی که باید برای هر روز یک مد طعام بدهد، می‌تواند کفارۀ چند روز را به یک فقیر بدهد. https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
‼️ وظيفه بيمار مقطعی 🔷 کسی که بیماری مقطعی داشته و تا ماه رمضان سال بعد بهبود یافته است، وظیفه ای برای پرداخت فدیه ندارد ولی بنابر احتیاط قضا کردن روزه ها تا رمضان سال بعد لازم است و در غیر این صورت علاوه بر قضا باید کفاره تأخیر (یک مد معادل ٧٥٠ گرم طعام) نیز بپردازد. https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
هدایت شده از احادیث الطلاب
⁉️کسى که به واسطه بیمارى، نتوانسته روزه‌هاى ماه رمضان را بگیرد؛ اگر چند سال قضاى آن را به تأخیر اندازد، تکلیف چیست؟ همه مراجع: اگر بیمارى او در میان سال خوب شد، باید روزه‌ها را قضا کند و اگر به سال بعد انداخت، علاوه بر قضاى روزه، باید براى هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد اما اگر بیمارى او تا سال بعد ادامه یافت - به طورى که نمى‌توانست قضا کند - فقط باید براى هر روز، یک مد طعام به فقیر بدهد. کانال احادیث الطلاب در(ایتا)👇 https://eitaa.com/joinchat/1997602816Cf7f5d3ab84 ‏ کانال احادیث الطلاب در واتساپ 👇 https://chat.whatsapp.com/C6mWL8mDMbv33gbHOUnPZF
هدایت شده از 🔸عزیــز خـــدا🔸
💠 پرسش و پاسخ از محضر آیت الله خوشوقت (رض) 🔹س: قبلاً کرده‌ایم، آیا الآن سرزنش کردن خودمان مطلوب است یا این‌که باید بگوییم گذشته گذشته است و باید به فکر آینده باشیم؟ 🔸ج: نه. فقط باید توبه کنی. این واجب شرعی است که تصمیم بگیری از الآن به بعد دیگر گناه نکنی. این وظیفه است. غیر از این وظیفه نیست. بعد هم جبران (کردن) چیزهایی که جبران دارد، لازم است. اگر نماز نخوانده‌ای، باید قضا کنی. اگر روزه خورده‌ای، باید قضا کنی و کفّاره بدهی. اگر مال مردم خورده‌ای، باید پس بدهی. 🔸تصمیم بگیر از حالا به بعد دیگر گناه نکنی و از گذشته هم پشیمان شوی؛ همین کافی است. این توبه‌ی نصوح است إن‌شاءالله. 🆔 @khoshvaght_aziz
هدایت شده از 🔸عزیــز خـــدا🔸
💠 در محضر آیت الله خوشوقت (رض) 📌 🔸پیغمبر اکرم(ص) در آخرین جمعه‌ی یک ماه شعبان که می‌خواست مردم را بهتر آماده کند تا ازسفره‌ی ماه رمضان بهره‌ی بیشتری ببرند، خطبه‌ای درباره‌ی ماه رمضان و وظایف انسان در این ماه بیان فرمودند. 🔸ایشان در این خطبه خصوصیات عجیبی را فرمودند که مردم ماه رمضان را طوری ببینند که تشویق شوند روزه بگیرند، ایشان فرمودند: 🔹«این ماه، ماه رحمت خدا است که دارد به طرف شما می آید.» رحمت است، ترک گناه رحمت بزرگ و واسع پروردگار متعال است. فرمودند: «ماه رمضان می‌آید اما با برکت و رحمت و آمرزش» 🔸این سه را همراه خودش می‌آورد؛ هرکس در ماه رمضان روزه بگیرد، اول اینکه پروردگار متعال بر او نازل می‌شود؛ دوم مشمول خدا می‌شود و سوم قبل از ماه رمضانش را خدا می‌آمرزد و می‌بخشد. پیغمبر اکرم (ص) این تعبیر را در هیچ عبادتی نفرموده‌اند. 🆔 @khoshvaght_aziz
١٦٩٨ اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضاى هر كدام را كه اول بگيرد مانعى ندارد، ولى اگر وقت قضاى رمضان آخر تنگ باشد، مثلا پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به رمضان مانده باشد، بايد اول، قضاى رمضان آخر را بگيرد. https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
📚 پرداخت کفاره و فدیه به افراد واجب النفقه 💠 سؤال: آیا می توانم کفارۀ عمد و غیر عمد را به دامادم که فقیر محسوب می شود، بدهم؟ ✅ جواب: اشکال ندارد ولی باید توجه داشت که کفاره عمد به شصت فقیر (جداگانه) پرداخت می شود؛ بنابر این اگر کفاره عمدی باشد فقط می توانید یک مد طعام به ایشان بدهید. لازم به ذكر است پرداخت کفاره و فدیه به کسانی که واجب النفقه انسان محسوب می شوند (مانند فرزند و مادر)، صحیح نیست. https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
فضیلت گوش دادن به کلام خدا و قرآن: =============== 👈امام زین العابدین علیه السّلام می‌فرمایند: مَنِ اسْتَمَعَ حَرْفاً مِنْ کِتابِ اللهِ عَزَّوَجَلَّ مِنْ غَیْرِ قِرائَةٍ کَتَبَ اللهُ لَهُ حَسَنَةً وَ مَحاعَنْهُ سَیِّئَةً وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَةً. کسی که حرفی از کتاب خدا را بشنود بدون اینکه خود قرائت کند خداوند برایش حسنه‌ای می‌نویسد و یکی از گناهان او را محو می کند و مقام او را یک درجه بالا می‌برد. 📚 اصول کافی ج۲ ص۶۱۲ باب ثواب قراءة القرآن .   =============== 👈 پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: هر کس قرآن را بشنود، خداوند به ازای هر حرفی، یک حسنه برای او می نویسند و او در زمره کسانی که قرآن می خوانند محشور می گردد. 📚 کنز العمّنال ج۱ ص۵۳۵ ح۲۳۹۶ .   =============== 👈 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: قارئ القرآن والمستمع فی الأجر سواء. تلاوت‌کننده و گوش فرادهنده به قرآن در پاداش مساوی هستند. 📚 مستدرک الوسائل ج۴ ص۲۶۱.  =============== 👈 پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله می‌فرمایند: یدفع الله عن مستمع القرآن بلوی الدنیا و عن قاریه بلوی الآخرة. خداوند، از شنونده قرآن، بلاى دنیا را دور مى‏كند و از قارى قرآن، بلاى آخرت را.  📚 مستدرک الوسائل ج۲ ص۸۳۱. 🌸💠🌸💠🌸💠🌸💠🌸 https://eitaa.com/joinchat/3209166866C953145691d 🔴 حداقل بـرای یک نـفر ارسال کنید☝️