💠 مواردی که قضا و کفاره عمد واجب است:
۱. هرگاه در ماه مبارک رمضان کارهایی که روزه را باطل میکند از روی عمد و اختیار و بدون عذر شرعی انجام شود، علاوه بر اینکه روزه باطل میشود و قضا دارد، کفارة عمد نیز بر انسان واجب میشود، چه بداند کفاره دارد و چه نداند.
۲. اگر کاری را که میداند حرام است ولی نمیداند روزه را باطل میکند انجام دهد، علاوه بر قضا، بنابر احتیاط واجب باید کفاره بدهد.
۳. اگر در ماه رمضان به گفتة کسی که میگوید مغرب شده و اعتمادی به گفتة او نیست، افطار کند، سپس متوجه شود مغرب نبوده، قضا و کفاره بر او واجب میشود.
📚منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
✍ عباسی کیخنانی
✅ ایتا_ رساله عملیه امام خامنهای
https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
✅آیدی
@ahkamaslami12
ارتباط با ادمین
https://eitaa.com/rahe_khoshbakhti
💬پرسش: شب قصد روزه گرفتن داشتم، اما سحر بیدار نشدم تا نیّت کنم و نزدیک طلوع آفتاب بیدار شدم؛ آیا روزه صحیح است؟
✅ پاسخ: همه مراجع تقلید: انسان می تواند درهر شب از ماه رمضان، برای روزه فردای آن نیّت کند. در نتیجه لازم نیست حتماً سحر بیدار شوید و نیّت روزه کنید.
📗 منبع: رساله مصوّر، جلد دو، صفحه ٢٣٨، سؤال ۴۴١
✍ عباسی کیخنانی
✅ ایتا_ رساله عملیه امام خامنهای
https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
✅آیدی
@ahkamaslami12
ارتباط با ادمین
https://eitaa.com/rahe_khoshbakhti
💠 باطل كردن روزه بر اثر جهل به حكم
💬 شخصى که بر اثر جهل به مسأله، عمداً روزهاش را افطار کرده، چه وظیفه ای دارد؟ آيا فقط قضا بر او واجب است يا اينکه کفّاره هم بايد بدهد؟
✅ پاسخ :
🔹آیت الله خامنه ای: اگر به سبب بىاطلاعى از حکم شرعى، کارى را انجام دهد که روزه را باطل مىکند مثل اينکه نمىدانست خوردن دارو نيز مانند ساير خوردنىها روزه را باطل مىکند و در روز ماه رمضان دارو خورد، روزهاش باطل است و بايد آن را قضا کند ولى کفّاره بر او واجب نيست.
🔹آیت الله مکارم: كارهايى كه روزه را باطل مىكند اگر عمداً و با علم و اطّلاع انجام دهد، علاوه بر اينكه روزه او باطل مى شود و قضا دارد، كفّاره نيز دارد؛ ولى اگر به خاطر ندانستن مسأله باشد كفّاره ندارد، ولى قضای آن واجب است.
🔺سایت آیات عظام امام خامنه ای، مکارم
✍ عباسی کیخنانی
✅ ایتا_ رساله عملیه امام خامنهای
https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
✅آیدی
@ahkamaslami12
ارتباط با ادمین
https://eitaa.com/rahe_khoshbakhti
خجسته میلاد کریم اهل بیت ع
حضرت امام حسن مجتبی سلام الله علیه بر شیعیان و محبان آن امام همام مبارک و فرخنده باد.
✍ عباسی کیخنانی
✅ ایتا_راه بندگی
https://eitaa.com/joinchat/1025245316C86164ce799
ارتباط با ادمین
https://eitaa.com/rahe_khoshbakhti
کثیر اسفر
من در سال ماموریت های زیادی می روم و گاهی اوقات فاصله بین سفرها بیش از ده روز می شود1-در صورتیکه فاصله سفرها بیش از ده روز باشد حکم نماز و روزه چیست2- در زمانیکه تا رسیدن به محل ماموریت از شهر های دیگری می گذرم یا شب جهت استراحت اسکان می یابیم در صورتیکه نماز در محل ماموریت کامل باشد در مسیر های سفر تا رسیده به مقصد نیز کامل است.3- سفر دوم در صورتی سفر دوم محاسبه می شود که محل زندگی خودم برگردم و سپس مسافرت کنم یا نه اگر از یک شهری که محل ماموریت می باشد به شهر دیگری که آن نیز محل ماموریت است نیز یک سفر دیگر محاسبه می شود4- ساکن تهران هستم در صورتیکه به شهرک صنعتی پرند در اطراف تهران سفر کنم در آنجا نماز شکسته هست یا خیر.
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در این ماه عزیز؛ و تشکر به خاطر ارتباطتان با مرکز؛
در صورتی که انسان کثیر السفر باشد، نماز و روزه او در مسافرت و مسیر بین راه تمام و صحیح است.
کثیر السفر به کسی می گویند که در بین هر ده روز حداقل یک مسافرت شغلی می رود و این کار او هم دو ماه و یا بیش تر باشد. (1)
بنا بر این اگر در بین هر ده روز حداقل یک مسافرت می روید، نماز و روزه شما در محل مسافرت و در بین راه تمام و صحیح است.
اگر به صورت اتفاقی بین دو سفر شما بیش تر از ده روز فاصله شد، در مسافرت اول باید نماز خود را شکسته بخوانید و روزه نگیرید، ولی در سفر بعدی دوباره کثیر السفر می شوید . نماز و روزه شما کامل و صحیح است.
برای تحقق سفر دوم لازم نیست که به وطن خودتان برگردید ،بلکه آنچه که مهم است، این است که عرفا دو مسافرت به حساب بیاید ،مثلا اگر از وطن خود به شهری که مقصد است، سفر کنید و در آن جا کارتان را انجام بدهید و بعد بدون مراجعت به وطن به مسافرت دیگری بروید ،دو سفر به حساب می آید.(2)
در صورتی که بین انتهای شهر تهران و ابتدای شهر جدید پرند به اندازه بیست و دو نیم کیلومتر نباشد، مسافر نیستید؛ پس نماز و روزه شما صحیح است(3) . اگر به مقدار مسافت شرعی باشد، اگر کثیر السفر باشید، باز نماز و روزه شما صحیح است.
پی نوشت ها :
1. امام خامنه ای، اجوبه استفتائات، س 642.
2. همان ،649.
3. همان ،م667.
✍ عباسی کیخنانی
✅ ایتا_ رساله عملیه امام خامنهای
https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
✅آیدی
@ahkamaslami12
ارتباط با ادمین
https://eitaa.com/rahe_khoshbakhti
💠ایمان قوی راه نجات کشور
امروز شرکت من در مجموعهی زائران خاک خونین شلمچه، برای بزرگداشت یاد و نام شهیدان عزیز و مردان بزرگی است که با خون خود، با جهاد و همّت خود، با عزم و ارادهی خود، نام شلمچه و خرمشهر و خوزستان و ایران را در تاریخ، بلند کردند.
ملت ایران در دورهی معاصر، هر چه عظمت و عزّت در دنیا دارد، به برکت خون رزمندگانی است که در این سرزمینهای خونین حضور یافتند و جان و سلامت و جوانی خود را برای اسلام، برای ملت و برای میهنشان در طبق اخلاص گذاشتند و تقدیم کردند. ایران، امروز هرچه دارد و در آینده هرچه به دست آورد، به برکت خون این شهیدان است. اگر این شهدایی که شلمچه، یادگار آنها و این بیابانهای خونین، حامل نشانههای آنهاست، نبودند، امروز در این کشور، از استقلال ملی، از شرف ملت، از اسلام و از هیچ چیز ایرانی، نشان برجستهای نبود. اینها در مقابل دشمنِ مهاجمی که بدون کمترین ملاحظهای به مرزهای جغرافیایی و مرزهای ملی و مرزهای اعتقادی حمله کرده بود، ایستادند.
جوانان عزیز! مردان و زنان! در هر کجا که هستید و این سخن را میشنوید، یا بعداً خواهید شنید، بدانید یک کشور و یک ملت، بالاترین سرمایهاش همّت و عزم و ایمان جوانان آن کشور و ملت است. ایمانِ همراه با ارادهی قوی، ایمانِ همراه با تصمیم، ایمانِ همراه با روشنبینی، همان چیزی است که این کشور را یک روز نجات داد.
۱۳۷۸/۰۱/۰۸
✍ عباسی کیخنانی
✅ ایتا_راه بندگی
https://eitaa.com/joinchat/1025245316C86164ce799
ارتباط با ادمین
https://eitaa.com/rahe_khoshbakhti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکم نماز و روزه در سفر شغلی (مقلد مقام معظم رهبری)
✍ عباسی کیخنانی
✅ ایتا_ رساله عملیه امام خامنهای
https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
✅آیدی
@ahkamaslami12
ارتباط با ادمین
https://eitaa.com/rahe_khoshbakhti
🔴حرام سیاسی یعنی چی؟
🔻#حرام_سیاسی، یک عبارت نسبتا جدید ولی بسیار ریشه دار و عمیق است که در دیدار رمضانی نیمه فروردین ۱۴۰۲ توسط رهبر حکیم انقلاب استفاده شد و ایشان #کشف_حجاب را یکی از مصادیق حرام سیاسی برشمردند.
🔻برای ارائه یک تعریف کاربردی از حرام سیاسی، ابتدا چند جمله کلیدی از امام خامنهای تقدیم می شود:
🔹۱- سیاست یعنی اداره درستِ جامعه؛ این جزو دین است. (۸۱/۵/۵)
🔹۲- همه چیزهایی که در شرع حرام است، به توانِ دو در کار سیاسی باید مورد توجّه قرار گیرد و معتبر شمرده شود.(۸۰/۶/۵)
🔹۳- دشمنان با عالِم سیاسی، مرجع سیاسی، فقه سیاسی، دین سیاسی و اسلام سیاسی صریحاً میگویند مخالفند، چون حضور اینها، حضور ضدّ استکباری و ضدّ استعماری است(۱۴۰۰/۱۰/۱۹)
🔸پ.ن: بنابراین می توان گفت:
🔻حرام سیاسی، عمل و رفتار نادرستی است که علاوه بر زندگی خود انسان، به فرآیندها و تعاملات محیط اجتماعی خسارت وارد می کند و حتی زمینه سلطه دشمن خارجی را هم فراهم می کند.
🔻هر حرام سیاسی قطعا حرام شرعی هم است بنابراین آسیب و عقوبت آن مضاعف است.
📚منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
✍ عباسی کیخنانی
✅ ایتا_ رساله عملیه امام خامنهای
https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
✅آیدی
@ahkamaslami12
ارتباط با ادمین
https://eitaa.com/rahe_khoshbakhti
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماز و روزه مسافر
استاد فلاح زاده
✍ عباسی کیخنانی
✅ ایتا_ رساله عملیه امام خامنهای
https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
✅آیدی
@ahkamaslami12
ارتباط با ادمین
https://eitaa.com/rahe_khoshbakhti
سوال یکی از اعضای کانال
سلام با آرزوی قبولی طاعات شما. نظر حضرت امام خامنه ای در مورد این که بنده ساکن قم و دانشجوی تهران (هر هفته یک یا دو روز) هستم راجع به روزه چیست؟ شب را در تهران میمانم.
جواب 👇👇
🔹🔹🔹حکم دانشجویان و روحانیون
⁉️س ۶۵۲. دانشجویانی که هر هفته حداقل دو روز برای تحصیل مسافرت می کنند و یا کارمندانی که هر هفته برای کارشان سفر می کنند، چه حکمی دارند؟
✅با توجه به اینکه آنها هر هفته مسافرت می نمایند، ولی امکان دارد به خاطر تعطیلی دانشگاه یا کارشان به مدت یک ماه در وطن اصلی خود بمانند و در خلال آن مدت مسافرتی نمی کنند، آیا بعد از گذشت یک ماه که سفر خود را دوباره آغاز می کنند، نمازشان در سفر اول طبق قاعده شکسته و بعد از آن تمام است؟ اگر پیش از این سفر کاری، سفر شخصی رفته باشد چطور؟
ج. در سفر برای تحصیل علم حکم نماز و روزه مبنی بر احتیاط(۱) است اعم از اینکه سفرشان هفتگی باشد یا روزانه. ولی کسی که برای کار آزاد یا اداری، مسافرت می کند، اگر بین وطن یا محل سکونت و محل کارش هر ده روز حداقل یک مرتبه رفت و آمد نماید، باید نماز خود را تمام بخواند و روزه او هم صحیح است، و اگر بین دو سفری که برای کار کردن می رود، ده روز در وطن یا جای دیگری بماند، در سفر اولی که بعد از اقامت ده روزه می رود، نمازش شکسته است و نمی تواند روزه بگیرد. ولی چنانچه قبل از این سفر کاری، یک سفر شخصی رفته باشد، نماز در سفر شخصی شکسته است و در سفر کاری پس از آن احتیاط به جمع بین قصر و تمام، ترک نشود.
۱_افرادی که چنین وضعیتی دارند، با رعایت شرایط میتوانند به فتوای مجتهد دیگر رجوع کنند و در صورت عدم رجوع، مقتضای احتیاط جمع بین نماز قصر و تمام است و در ماه رمضان باید احتیاطاً روزه بگیرند و بعداً قضای آن روزه را نیز بگیرند
📚منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
#نماز_روزه_دانشجو
✍ عباسی کیخنانی
✅ ایتا_ رساله عملیه امام خامنهای
https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
✅آیدی
@ahkamaslami12
ارتباط با ادمین
https://eitaa.com/rahe_khoshbakhti
📚 حکم تجسس در امور خصوصی دیگران
💠 سؤال: تجسس در حریم خصوصی دیگران چه حکمی دارد؟ آیا در این قبیل موارد، فرقی بین فضای حقیقی و مجازی وجود دارد؟
✅ جواب: تجسس در امور شخصی و خصوصی دیگران چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی جایز نیست.
#محدودۀ_تجسس #تجسس
📚منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
✍ عباسی کیخنانی
✅ ایتا_ رساله عملیه امام خامنهای
https://eitaa.com/joinchat/2600796193C1b58d3a993
✅آیدی
@ahkamaslami12
ارتباط با ادمین
https://eitaa.com/rahe_khoshbakhti