⏺ صدق #ضرب در #تیمم
⬅️ سوال: آیا صدق ضرب در تیمم شرط است؟
⬅️ پاسخ: ⬇️⬇️
◀️ امام خامنه ای: بله شرط است. [1]
◀️ آیت الله مکارم: صدق ضرب شرط است، بنابراین براى تيمّم بايد اوّل #نيّت كند، بعد #تمام_دو_كف_دست را باهم بر چيزى كه تيمّم بر آن صحيح است بزند، سپس هردو دست را بنابر احتياط واجب به تمام پيشانى و دوطرف آن از جايى كه موى سر مىرويد تا ابروها و بالاى بينى بكشد و احتياط واجب آن است كه روى ابروها را نيز مسح كند، سپس #كف_دست_چپ را بر #تمام_پشت_دست_راست مىكشد و بعد از آن، كف دست راست را بر #تمام_پشت_دست_چپ. [2]
◀️ آیت الله سیستانی: شرط نيست. [3]
◀️ آیت الله شبیری زنجانی: قرار دادن کفایت می کند. [4]
◀️ آیت الله وحید: بله. [5]
—------------—
⬅️ پی نوشت: ⬇️⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: nXKC1dtzasc.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612100095.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 709113.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50740.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
___________________________
◀️ مرکز نشر احکام دین
▶️ http://eitaa.com/ahkamdin
💠 🌀 💠 🌀 💠
➖احکام معاملات ➖
❓سوال:
⚜ ده میلیون تومان دارم می خواهم به کسی بدهم و از او سود بگیرم چطور معامله کنم که سود حلال باشه؟
💠 پاسخ:
👈 ابتدا باید از کسی که می خواهیم پول را به او بدهیم بپرسیم که برای چکاری به این پول نیاز دارد.
😯 اگر قرض بدهیم به شرط سود ربا و حرام است ⛔️.همینطوری هم ده میلیون بدهیم و 12 بگیریم هم حرام است 📛 مگر اینکه در قالب یک قرارداد شرعی باشد که توضیح آن در ذیل می آید:
✌️عقود از نظر شرعی بر دو قسم هستند:
✍ 1- قراردادهایی که در همان ابتدای قرارداد می شود سود قطعی را شرط کرد مثل فروش نسیه یا اجاره به شرط تملیک و ..
✍ 2- قراردادهایی که تعیین سود قطعی صحیح نیست.🔻 مثل وکالت مضاربه و مشارکت.
مثلا اگر او گفت برای خرید خانه یا خودرو یا امثال اینها به پول نیاز دارد می توانیم با اوقرارداد فروش اقساطی ببندیم به این معنا که به او بگوییم با این ده میلیون یک دانگ خانه را به نیت من بخر و بعد از طرف من به خودت یکساله به 12 میلیون بفروش این سود بابت فروش اقساطی است و می شود قطعی شرط کرد و مشکلی ندارد.
↙️ اما اگر نیاز او خرید کالا نیست بلکه برای تولید یا تجارت یا احداث به پول نیاز دارد می توانیم به 2 نوع با او معامله کنیم.
💯 1- قرارداد وکالت: بگوییم تو از طرف من وکیل با پول من کار کن و هر مقدار سود بدست آوردی دستمزدت را بردار (مثلا ده درصد) دستمزد تو و مابقی سود را به من برگردان.
💯 2- قرارداد مشارکت که هم برای تولید و هم برای تجارت و .. کاربرد دارد
به او بگویید من ده میلیون را به شما می دهم و در این فعالیت تولیدی یا تجاری با شما شریک می شوم هر مقداری از پول من سود بدست آمد سود را براساس توافق قبلی تقسیم می کنیم(مثلا بگوییم نصف نصف یا بگوییم یک سوم تو دوسوم من و غیره)
👌چند نکته:
✳️ 1- در این دو قرارداد سود انتظاری است و تعیین سود قطعی صحیح نیست ولی به نحو علی الحساب تعیین شود و بعد حساب دقیق یا مصالحه شود مشکلی ندارد.
✳️ 2- در این دو دسته قرارداد(وکالت و مشارکت) تضمین اصل سرمایه اشکالی ندارد.یعنی می توان به کسی که به او پول می دهیم شرط کنیم اگر ده میلیون را تلف کردی باید آن را از مال خودت جبران کنی. ولی سود را نمی شود تضمین کرد مثلا نمیشود گفت اگر سود کردی یا نکردی باید مثلا 20 درصد به من سود بدهی.
📚 منبع: رساله مراجع احکام فروش نسیه وکالت و مشارکت
#سود #معاملات #قرض #قرارداد
🔸🔸🔸🔸🔸🔸
💥 کانال پاسخگویی به سوالات احکام ✨
◀️ احکام تصویری ❗️
به كانال مرکز نشر احکام دین بپیوندید
http://eitaa.com/ahkamdin
🔶 «نمازهای خوانده شده با چادر نازک» 🔶
🔻 #چادر_نازک
🔺 #نمازهای_خوانده_شده
🔶🔻🔶🔻🔶🔻🔶
❓سؤال: من در جایی که #نامحرم #حضور نداشت با چادر نازک در حالی که #لباس #آستین_کوتاه از زیر آن نمایان بود، نماز خوانده ام و الان فهمیده ام که نباید این کار را انجام می دادم؛ تکلیف نمازهای #سابقم چیست؟
➖➖➖➖➖
🔶🔻 پاسخ: 🔻🔻
🔶 امام خامنه ای: اگر با اعتقاد به #صحت_نمازتان بوده است نمازهای گذشته تان #صحیح هستند. [1]
🔶 آیت الله مکارم: چنانچه حجاب زير چادر، کامل باشد (پوشيده بودن بدن به جز گردي صورت و دست ها تا مچ) و لباس #تنگ و #چسبان نباشد نماز با چادر نازک صحيح است وگرنه اشکال دارد و بنابر احتیاط باید آنها رااعاده نماید. [2]
🔶 آیت الله سیستانی: نمازهای سابق نیازی به تکرار ندارد. [3]
🔶 آیت الله شبیری زنجانی: اگر #پوشاندن ۰_بدن در نماز با آن چادر محقق نشده، باید نمازهایی که به این صورت #خوانده اید را #قضا کنید. [4]
🔶 آیت الله وحید: اگر در یادگیری مسأله کوتاهی کرده اید نمازی که به این کیفیّت خوانده اید #باطل است و باید قضاء نمایید. [5]
🔶 آیت الله فاضل: اگر چادر نازک و #بدن نما باشد و زیر چادر لباس آستین کوتاه بپوشید و #حجم_دست از زیر چادر پیدا باشد نماز باطل است، لیکن اگر مسئله را نمی دانستید، نمازهایی که تاحالا به این صورت خوانده اید صحیح است، از حالا به بعد با پوشش کامل نماز بخوانید. [6]
—------------—
🔶 پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: JYr3Srbz0Os.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508100073.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 548438.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34913.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25127.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502388.
🔶🔻🔶🔻🔶🔻
🔶 مرکز نشر احکام دین
🔶 http://eitaa.com/ahkamdin
◀️ #مس_میت و #بطلان_وضو
❓ سوال: آیا مس میت انسان، سبب بطلان وضو می شود؟
✅ پاسخ: 👇👇
🌺 آیات عظام: سیستانی، وحید، تبریزی و خویی: باطل کننده نیست.
🌺 آیات عظام: صافی، بهجت، فاضل و گلپایگانی: بنابر احتیاط واجب، باطل کننده است.
🌺 آیت الله زنجانی: بنابر احتیاط وضو باطل است.
🌺 بقیه مراجع: باطل کننده است.
—----------------
✅ منبع: توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 323؛ منهاج الصالحین، وضو، قبل م 157؛ صافی و گلپایگانی: هدایه العباد، کتاب الطهاره، م 310.
=====================
◀️ مرکز نشر احکام دین
🆔 http://eitaa.com/ahkamdin
🚫 تأخیر در پرداخت بدهی و کاهش ارزش پول
🚫 #تاخير_پرداخت_بدهی
⭕️#کاهش_ارزش_پول
======================
❓ سوال: اگر طلبکار بخاطر تأخیر در پرداخت بدهی اش از بدهکار #راضی نباشد، تکلیفی متوجه او می باشد؟
✅ پاسخ: 👇👇
✳️ امام خامنه ای: اگر تاخیر در حدی نبوده که ارزش پول کم شده باشد، بدهکار هر چند مرتکب معصیت شده اما ضمانتی ندارد. [1]
✳️ آیت الله مکارم: در صورت پرداخت بدهی، ذمه بدهکار بری می شود، اما چنانچه بدهکار در موعد مقرر بدهي خود را نپردازد و مدت قابل توجهي از سررسيد آن بگذرد بگونه اي که در اين مدت، #تورم شديد باشد لازم است #بدهي را با توجه به نرخ متوسط تورم اجناس مختلف محاسبه و پرداخت کند. ضمنا غالبا ميتوان #نرخ تورم سالهاي مختلف را از بانک مرکزي گرفت. [2]
آیت الله شبیری زنجانی: ذمه او بری می شود اما در فرض کاهش فاحش ارزش پول باید در مقدار تفاوت با طلبکار مصالحه کند. [3]
✳️ آیت الله وحید: اگر ارزشِ پول دچارِ تورم شده باشد بنابر إحتیاطِ واجب باید #طلبکار و #بدهکار با هم مصالحه نمایند. [4]
✳️ آیت الله فاضل: اگر کسی بدهی طلبکار را کامل بدهد بری الذمه می شود، اگر طلب بدهکار را سال های زیاد نگهداشته و پرداخت نکرده باشد، طوری که تفاوت فاحش در ارزش پول به وجود آمده باشد، احتیاط واجب آن است که با طلب کار #مصالحه کند و رضایت او را بگیرد. [5]
—------------—
✅ پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: NbjWLaAxI9M.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611200061.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50129.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613607.
=========================
◀️ مرکز نشر احکام دین
▶️ http://eitaa.com/ahkamdin
🔷〰️🔹〰️🔹〰️
🔷〰️🔹〰️
🔷〰️
🔷 تحقق استطاعت با وجود بدهکاری بابت مهریه 🔷
⭕️ سوال: با توجه به اینکه یکی از شرائط استطاعت در حج نداشتن بدهی است آیا مهریه جزء بدهی حساب می شود؟
🔷🔹 پاسخ: ⬇️⬇️
🔆 امام خامنه ای: مهریه بدهی محسوب می شود. [1]
🔆 آیت الله مکارم: در صورتي که معمولا (همان گونه که در #عرف امروز معمول است) زنان آن را مطالبه نکنند جزء #ديون_قابل_کسر محسوب نمي شود. [2]
🔆 آیت الله شبیری زنجانی: مهریه هم بدهی است و کسی که #مخارج حج را دارد و بدهکار نیز هست، چنانچه هزینه کردن این پول در سفر حج باعث شود که نتواند بدهی خود را - در هنگام لزوم عرفی اداء - بپردازد یا #پرداخت بدهی با #مشقت_شدید یا با #وهن او همراه گردد، #مستطیع نیست و الا مستطیع می باشد. [3]
🔆 آیت الله وحید: بله. [4]
🔆 آیت الله فاضل: مهریه جزء #دین است لیکن اگر زن مهریه اش را #مطالبه نکند و مرد #استطاعت_مالی برای رفتن به حج را داشته باشد، واجب است حج برود، لیکن واجب نیست از زن خواهش کند که مهریه اش را مهلت بدهد یا ببخشد، و اگر زن مهریه را مطالبه کند و مرد قبل از واجب شدن حج مهریه او را بدهد رفتن به حج بر او واجب نیست. اما اگر مهریه را ندهد یا زن مطالبه نکند در صورتی که راه برای رفتن به حج باز باشد رفتن به حج با استطاعت مالی واجب می شود. [5]
〰️🔹〰️🔹〰️🔹〰️
🔷 #استطاعت_مهريه_بدهى_حج
🔷 پی نوشت: ⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 606677.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9409140028.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 24545.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 13768.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9403632.
=========================
◀️ مرکز نشر احکام دین
▶️ http://eitaa.com/ahkamdin
[ عکس ]
نماز ویژه دهه اول ذیالحجه
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
امشب شب اول ماه مبارک ذی الحجة است که دهه اول آن ، دارای فضیلت و شرافت زیادی است , و عبادت ، در این ایام اجر و پاداش عظیمی دارد . یکی از اعمالی که تمام بزرگان و علما و فقهای جلیل القدر ،در ده شب اول این ماه عزیز اهتمام زیادی به آن داشته اند ؛ خواندن دو رکعت نماز در بین نمازهای مغرب و عشاء است که معروف به « نماز و واعدنا » می باشد .
خواندن این نماز کمتر از 5 دقیقه
طول میکشد و به حسب احادیث و روایات صحیح و معتبر و متواتر کسی که آنرا بجای آورد در ثواب همه ی حاجیان شریک میگردد، بدون این كه از ثواب آنان چیزی كاسته شود .
کیفیت خواندن نماز « و واعدنا » :
« مابین نماز مغرب و عشاء دو رکعت نماز بجا آورد، در هر رکعت پس از حمد ، سوره توحید و سپس آیه 142 از سوره شریفه الأعراف را میخواند :
« وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى لِأَخيهِ هارُونَ اخْلُفْني في قَوْمي وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبيلَ الْمُفْسِدين »
=========================
◀️ مرکز نشر احکام دین
▶️ http://eitaa.com/ahkamdin
📚 مفاتیح الجنان