❌ #دخترم_تنها_منزل
♨️ #جنس_مخالف
⁉️ پرسش: اگر دخترم در منزل با اجازه من با جنس مخالف چت کند و من مطمئن باشم خطری او را تهدید نمی کند؛ از نظر معظم له این کار چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ: این کار جایز نیست؛ ممکن است فعلاً خطری نداشته باشد، ولی تجربه نشان داده که خالی از گناه نیست.
===========
❇️ منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، وظایف حکومت اسلامی.
➖➖➖➖
🍃 مرکز نشر احکام دین
🆔 http://eitaa.com/ahkamdin
⚠️ راهکار گرفتن نفقه از شوهر ⚠️
⁉️سوال : شوهرم نفقه نمی دهد چه کار کنم؟
پاسخ:
✅ زنی که از شوهر اطاعت می کند اگر مطالبه خرجی کند و شوهر ندهد می تواند جهت الزام شوهر بر پرداخت نفقه به حاکم شرع و اگر ممکن نباشد به عدول مومنین مراجعه نماید. و چنانچه الزام شوهر بر دادن نفقه ممکن نباشد، می تواند در هر روز به اندازه خرجی آن روز بدون اجازه شوهر از مال او بردارد و اگر ممکن نیست چنانچه ناچار باشد که معاش خود را تهیه کند، در موقعی که مشغول تهیه معاش است اطاعت از شوهر بر او واجب نیست.
-------------
منبع: توضیح المسائل مراجع، م 2516.
>>> برگرفته از کتاب «گره های مردم و راهکارهای شرعی»، محمود اکبری، فتیان، 1395، ص 105-104.
#احکام_بانوان
➖➖➖➖
🍃 مرکز نشر احکام دین
🆔 http://eitaa.com/ahkamdin
💬 زنا با زن شوهردار؛ حق الله یا حق الناس؟
🔰 زنا با زن شوهردار؛ حق الله است یا حق الناس؟
✅ پاسخ:
✍️ نظر مراجع در این رابطه این به صورت است:
در فرض سوال زنا حق الله است و لازم است از گناه کبیره ای که انجام داده اند به طور جدی توبه کرده و تکرار نکنند. [1]
اگر این کار باعث هتک زوج شود از مصادق حق الناس نیز هست . [2]
به ناموسِ دیگری تجاوز و دست درازی کرده و برایِ هر دو (هم زن هم مرد)حق الناس است [3]
زنا از گناهان بزرگ است و سبب کوتاه شدن عمر و از بین رفتن خیر و برکت از زندگی می شود و واجب است فورا توبه کنند و با انجام واجبات و انجام کارهای خوب مانند دعا کردن و استغفار و تلاوت قرآن گناه خود را جبران کنند. [4]
🔗 [1]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9601090137.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 40066.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9600078.
➖➖➖
🍃 مرکز نشر احکام دین
🆔 http://eitaa.com/ahkamdin
💬 میزان دیه جنین
🔰 سوال: دیه سقط جنین چقدر است؟
✅ پاسخ:
✍️ میزان دیه جنین:
الف) نطفه بعد از استقرار در رحم: ۲۰ دینار طلا ( مطابق با ۱۵ مثقال طلاى متعارف )
ب) علقه(خون بسته شده): ۴۰ دینار طلا
ج) مضغه(گوشت جویده شده): ۶۰ دینار طلا
د) استخوان بدون گوشت: ۸۰ دینار طلا
ﻫ) گوشت آن را پوشانده: ۱۰۰ دینار طلا
و) روح در آن دمیده شده: پسر ۱۰۰۰ دینار طلا و دختر ۵۰۰ دینار طلا
🔗. رساله آموزشی آیت الله خامنه ای - درس۷۷: مسائل پزشکی (۱)
➖➖➖
🍃 مرکز نشر احکام دین
🆔 http://eitaa.com/ahkamdin
💬 حکم عدم تمکین در دوران عقد
🔰 سوال: آیا تمکین در دروان عقد واجب است؟
✅ پاسخ:
✍️ گر عدم تمكين شرط شده و يا عدم تمكين متعارف باشد، و عقد مبنى بر آن واقع شود، تمكين بر زن در اين ايّام واجب نيست.
🔗. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 245708.
➖➖➖
🍃 مرکز نشر احکام دین
🆔 http://eitaa.com/ahkamdin
⭕️ حکم تبلیغ کالاهای خارجی ❗️
⁉️ پرسش: آیا تبلیغ کالاهاى خارجى جایز است؟
✅ پاسخ: اگر موجب ضرر و زیانى بر مسلمین نگردد، مانعى ندارد. [1]
💠 حدیث: امام صادق(علیه السلام):
امیرالمومنین امام علی(علیه السلام) همواره می فرمودند:
" مادامی که این امت لباس بیگانه نپوشند و غذاهای آنان را استفاده نکنند همواره در خیر خواهند بود و هنگامی که چنین کنند خداوند آنان را ذلیل خواهد کرد." [2]
✅ نکته: مصرف کالاهای خارجی و قاچاق که لباس و خوراک و...، آن را در بر می گیرد به اقتصاد داخلی کشور ضربه وارد می کند. الگوپذیری از بیگانگان در نوع و مقدار کالاهای مصرفی، از جنبه های گوناگون به جامعه اسامی زیان می رساند. از جنبه اقتصادی، این کار بیشتر موجب ترویج مصرف کالاهای خارجی و بی توجهی به تولیدات و کالاهای داخلی می شود که افزون بر خارج ساختن سرمایه از کشور، بر تولید و اقتصاد ملی ضربه می زند.
----------------------
◀️ پی نوشت: 👇👇
[1]. پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، وظایف حکومت اسلامی.
[2]. برقی، 1416 ق، 2/178.
===========
➖➖➖
🍃 مرکز نشر احکام دین
🆔 http://eitaa.com/ahkamdin
💠 حکم انتشار اخباری که موجب وهن عقاید مسلمانان می شود
❓ پرسش: گاهی نقل خبرى از خارج از کشور، مرتبط با عقاید مسلمانان است؛ اگر بیان چنین خبرى موجب وهن عقاید ما گردد بیان آن بهتر است یا کتمان آن؟ اگر کتمان شود، آیا «بى خبرى» از وجود چنین عقیده اى مفسده آمیزتر نخواهد بود؟
✅ پاسخ: در این گونه موارد باید از قانون اهم و مهم تبعیت نمود و مصلحت و مفاسد کار را سنجید و آن چه مهم تر است باید مورد توجّه قرار بگیرد. [1]
🌹 حدیث: امام علی (علیه السلام):
"نه تنها چیزی که علم نداری، بازگو مکن بلکه همه آنچه را که می دانی را نیز مگو." [2]
✅ نکته: با توجه به اینکه با گسترش اپلیکیشن های تلفن همراه و شبکه های اجتماعی احتمال دریافت پیام های مخرب عقاید دینی هر روز بیشتر از روز پیش می شود، مردم باید با هوشمندی از انتشار و ارسال این پیام ها خودداری کنند تا به این ترتیب دشمنان نتوانند با توسل به این اخبار، دست به گسترش باورهای خرافی و در نهایت سست کردن باورهای دینی بزنند.
❌ #انتشار_اخبار_وهن_عقاید_مسلمانان
-----------------------
پی نوشت::👇👇
[1]. پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، وظایف حکومت اسلامی.
[2]. نهج البلاغه، حکمت، شماره 383.
➖➖➖
🍃 مرکز نشر احکام دین
🆔 http://eitaa.com/ahkamdin
⭕️ اجبار زن به اقامت در شهر ❗️
⁉️ پرسش آیا شوهر می تواند زوجه خود را که دچار ناراحتی های عصبی است، مکلف به اقامت در شهر نماید؟ با وجودی که زندگی در شهر برای همسرش مناسب نیست و باعث تشدید بیماری وی می گردد.
✅ پاسخ: اگر برای زن حرجی یا ضرری باشد، شوهر نمی تواند او را تکلیف به ماندن در آن محل نماید، مگر آن که با تهیه وسائل رفاهی، ضرر و حرج را از زن رفع نماید.
----------------------
◀️ پی نوشت: 👇👇
استفتائات، ج 3، ص 204، س 21.
>>> برگرفته از کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معروف، 1395، ص 192.
===========
➖➖➖
🍃 مرکز نشر احکام دین
🆔 http://eitaa.com/ahkamdin
🍃امام رضا(علیه السلام ):
کسی که با وجود بعد مسافت، به زیارت من بیاید، من در روز قیامت در سه جا به دیدار او میآیم و از هراس نجاتش میدهم:
1.هنگامی که نامهی اعمال داده میشود.
2. نزد صراط،
3. نزد میزان (هنگام سنجش اعمال).
الخصال؛ 1:168
شهادت امام مهربان و ریوف، حصرت رضا(علیهالسلام ) تسلیت.🏴
@ahkamdin
⭕️ حکم حفاظت از بچه در رحم ❗️
⁉️سؤال: آیا حفاظت از بچه در رحم واجب است؟ یعنی مادر باید تمام شرایط لازم جهت حفظ و سلامتی بچه را فراهم کند؟
✅ پاسخ:
💠 آیت الله خامنه ای: از بین بردن نطفه بعد از استقرار آن در رحم و همچنین سقط جنین در هیچ یک از مراحل بعدی جایز نیست، بنابر این باید از هرکاری که موجب به خطر افتادن زندگی جنین است اجتناب کرد.
💠 آیت الله مکارم: نگهداری و حفاظت از بچه در رحم واجب است. .
----------------------
◀️ پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 4ZK2NuMbGjA.
[2]استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9709130077.
===========
➖➖➖
🍃 مرکز نشر احکام دین
🆔 http://eitaa.com/ahkamdin
◀️ حکم دریافت یارانه نقدی توسط افراد متمکّن
❓پرسش: با توجه به تأکیدات دولت محترم جمهوری اسلامی ایران؛ آیا دریافت یارانه نقدی برای کسانی که دارای تمکن مالی بوده و نیازمند به استفاده از این مبلغ نیستند جایز است؟
✅ پاسخ: با توجه به اینکه بیت المال در شرایط کنونی در اختیار دولت اسلامی است و باید مطابق آنچه صلاح و مصلحت کشور می بیند صرف کند، بنابراین هرگاه وجوهی را پس از مشورت با مشاورین آگاه و صاحب نظر تخصیص به قشر خاص بدهند دیگر اقشار نمی توانند از آن استفاده کنند و اینکه بعضی می گویند اموال بیت المال مربوط به همه اقشار است و امیر مؤمنان علی علیه السلام به طور مساوی بیت المال را تقسیم می نموده تعبیری اشتباه است، زیرا اموالی که وارد بیت المال می شد دو بخش بود، برخی مربوط به اراضی خراجیه بوده که به طور مساوی تقسیم می شد، بخش دیگری از قبیل زکات، خمس و انفال بوده است که طبق صریح قرآن مصارف معین دارد و در غیر آن مصرف نمی شده است و با توجه به اینکه امروزه اموال خراجیه وجود ندارد مسئله مساوات مطرح نیست. بنابراین برادران و خواهران عزیز که از یارانه بی نیاز هستند اقدام به گرفتن یارانه نکنند و زندگی خود را با اموال مشکوک آلوده نسازند، ان شاء الله خداوند برکاتش را از محل دیگر نصیب آنها خواهد نمود و اضافه بر این انصراف آنها کمکی است به اقشار نیازمند و برکات کمک به آنها را نیز شامل خواهد شد، ان شاء الله دولت محترم به عهد خود وفا می کند و بخش مهمی از آن را صرف هزینه درمانی و بهداشتی برای عموم مردم کشور خواهد شد. [1]
🌹 حدیث: امام علی (علیه السلام):
"محبوبترين مؤمن نزد خداوند، كسي است كه مؤمن فقيري را، در تنگدستي دنيا و گذران زندگي، ياري رساند." [2]
☑️ نکته: انصراف افراد غیر نیازمند از دریافت یارانه نقدی زمینه را برای توسعه رفاه اجتماعی، از جمله بهداشت، آموزش، اشتغال، توسعه حملونقل عمومی فراهم می کند. کاهش در تعداد دریافت کننده های یارانه، سبب افزایش درصد اختصاصی بودجه در حوزه سلامت و کاهش بار سنگین هزینه پرداخت خدمات درمانی از جیب تمام مردم خواهد شد.
---------------------
پی نوشت: ⬇️
[1]. پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، وظایف حکومت اسلامی.
[2]. تحف العقول، ص ۳۷۶ .
➖➖➖
🍃 مرکز نشر احکام دین
🆔 http://eitaa.com/ahkamdin
🤔حکم برگزاری ایام محسنیه🤔
⁉️سوال : نظر شما در مورد برگزاری ایام محسنیه چیست؟
پاسخ:
🖊آیت الله مکارم شیرازی: توسل به ذيل عنايت معصومين (عليهم السلام) و فرزندان آنها کار بسيار خوبي است، ولي بهتر اين است که برنامه هاي جديدي که در ميان شيعه سابقه نداشته است ترتيب داده نشود تا برنامه های موجود کم رنگ نگردد.
http://makarem.ir/newmain.aspx?typeinfo=21&lid=0&mid=250286&qid=250286&CatID=0
🖊 گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی شبیری زنجانی، این مرجع عالی قدر عصر روز چهارشنبه (21/12/92) در جمع تعدادی از روحانیون و طلبه های حوزه علمیه قم که در دفتر ایشان حضور داشتند، ترویج دهه های پیاپی عزاداری را زمینه ساز رویگردانی جامعه از عزای اهل بیت علیهم السلام دانستند و گفتند: همین طور پشت سر هم دهه درست کردن،توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداری ها را به وجود می آورد.افراط در عزاداریش ها به تفریط می انجامد.
این فقیه وارسته با تاکید بر اینکه موضوع هتک عزاداری را عرف تشخیص می دهد و مسأله ای شرعی نیست، خاطرنشان کردند: حدیث خاصی راجع به مدت زمان عزاداری ها وجود ندارد. از نظر شرعی هتک حرمت عزای اهل بیت – علیهم السلام- خلاف شرع است، اما این که چه کاری هتک حرمت است را خود افراد باید تشخیص بدهند.
ایشان افزودند: عقیده ما درباره اینکه آیا شادی در ایامی غیر از روز شهادت، موجب هتک حرمت می شود یا خیر، حجت نیست بلکه تشخیص این موضوع بر عهده عرف است جامعه مشخص می کند تا چه زمانی باید عزا نگه داشته شود.
ایشان با ابراز نگرانی از اینکه عده ای امروزه با افراط در عزاداری ها زمینه هتک حرمت را فراهم می کنند فرمودند: این افراد در این زمینه مسئولند.آیا واقعا کسی که مدعی محب اهل بیت – علیهم السلام- بودن است موظف به چنین کارهایی است؟!
امروزه برخی از منبری ها و بعضی از مداح های بی تقوا حرفهای بی سند و مجالس بی سندی را ترویج می کنند نظر عرف، پس از ترویج آن در جامعه، ممکن است به اینکه هرگونه مجلس شادی در این ایام، هتک حرمت باشد تغییر کند البتهدر این صورت موضوع هتک حرمت محقق است و افراد هم شرعا موظفند هتک حرمت نکنند ولی آیا ما باید دنبال این باشیم که آنقدر در اذهان مردم بعضی از مصادیق را به عنوان هتک عزاداری مطرح کنیم و آن را تبلیغ کنیم تا واقعا عرف آن را هتک بداند؟ آیا شرع چنین سفارشی به ما کرده است؟
http://zanjani.net/index.aspx?pid=99&articleid=54228
🖊آیت الله خامنه ای: مسألهی دیگر، مسألهی روضههاست. روضهخوانی و سینهزنی باید باشد؛ اما نه در هر عزایی. این را بدانید که روضه خواندن و گریه کردن - آن سنت سنیه - مربوط به همهی ائمه نیست؛ متعلق به بعضی از ائمه است. حالا یک وقت در جمع و مجلسی کسی روضهیی میخواند، عدهیی دلشان نرم میشود و گریه میکنند؛ این عیبی ندارد. اصلاً عزاداری کردن یک حرف است، روضهخوانی و سینهزنی راه انداختن یک حرف دیگر است. روضهخوانی و سینهزنی راه انداختن، مخصوص امام حسین است؛ حداکثر مربوط به بعضی از ائمه است؛ آن هم نه به این وسعت. مثلاً در شب و روز تاسوعا و عاشورا بخصوص، در شب و روز بیستویکم ماه رمضان، سینهزنی و عزاداری و برپایی جلسات خوب است؛ ولی مثلاً در مورد حضرت موسیبن جعفر (علیهالسّلام) - با اینکه وفات آن بزرگوار از وفاتهای دارای روضهخوانی است - من لزومی نمیبینم که سینهزنی بشود؛ یا مثلاً در سالگرد شهادت حضرت زهرا (سلاماللَّهعلیها) مناسبتی ندارد که ما بیاییم نوحهخوانی و سینهزنی کنیم؛ بهتر این است که در آن موارد، شرح مصایبشان گفته بشود. شرح مصایب، گریهآور است.
من خودم الان در ایام ماه محرّم که نمیتوانم روضه بروم، چون آن احساس و عشقی که در دل هر شیعه هست و دلش میخواهد در عزاداری شرکت کند، لذا من این را با خواندن «نفسالمهموم» حاج شیخ عباس قمی(11) - که یک کتاب عربی است - اشباع میکنم؛ این خودش گریهآور است و برای من کار چند نفر روضهخوان را میکند. حتماً لازم نیست که عزاداری به همان شکل سنتىِ روضهخوانی باشد که اولش چیزی میخوانند و بعد هم احیاناً آخرش دمی میگیرند و سینهیی میزنند؛ نه، شرح حال را بیان کنید؛ مثلاً یک نفر با بیان خوب و لحن محزونی، وضع زندان رفتن حضرت موسیبنجعفر را بیان کند؛ حوادث تلخ زندان را بیان کند؛ بعد شهادت حضرت را بیان کند؛ بعد مراسم تشییع را بیان کند؛ در این صورت هر کس که آنجا نشسته باشد، دلش نرم میشود.
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2603
___________
#دهه_محسنیه
#حکم_مراجع_درمورد_دهه_محسنیه
🌾🍁🌾🍁🌾🍁🌾🍁🌾
➖➖➖
🍃 مرکز نشر احکام دین
🆔 http://eitaa.com/ahkamdin
⛔️ #گفتن یا #شنیدن #لطیفه های رایج #قومیتی
❓سوال: گفتن يا شنيدن لطيفههاى رايج در کشور که مربوط به اقوام مختلف است چه حکمى دارد؟
✅ پاسخ: اگر غيبت بوده و يا موجب اذيت و هتک مؤمنى باشد، جايز نيست. [1]
🌹 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله):
"حرمتِ حیثیت و آبروی مؤمن همانند حرمتِ جان و مال اوست." [2]
✅ نکته: متاسفانه گاهی ناخواسته در رواج و گسترش لطیفه های اهانت آمیز سهیم میشویم و این تصویر لودگی و ناخوشایند را برجسته تر و بزرگ تر به نمایش می گذاریم.این کار ناشایست نه تنها هویت فرهنگی ما که حاوی ارزشها و فضایل بسیاری است را تهدید و تخریب می کند بلکه با ارائه تصویری ناخوشایند و نامناسب از اقوام بزرگ،اصیل و باشرافت، بار گناه خود را سنگین کرده و بازار غیبت و تهمت رونق پیدا می کند و به دنبال آن می تواند با توهین ، تحقیر و تخریب دیگران ، اختلافات را دامن زده و مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی زیادی را به بار آورد.
---------------------
پی نوشت: 👇👇
[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، استفتائات، اهانت به دیگران.
[2]. لئالی الاخبار، ج ٥، ص ٢٢٦.
===========
💠 مرکز نشر احکام دین
❇️ http://eitaa.com/ahkamdin
✅ گفتن اسامی افراد به صورت مختصر
⁉️ سوال: مى خواستم بدانم که: اگر به جاى محمد به دوستان خودمان بگوييم ممد اشکالى دارد يا نه؟
✅ پاسخ: اشکال ندارد ولى مناسب است اسم را صحيح بگوييد و اگر اينگونه ناميدن موجب ايذاء يا هتک او شود جايز نيست. [1]
🌹 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله):
"برادران دینی خود را با بهترین نام آنان صدا بزنید و آنان را با لقبهای ( زشت ) نخوانید." [2]
✅ نکته: اگرچه به کار بردن نام کوچک مخاطب، ممکن است احساس صمیمیت بیشتری را در فرد ایجاد کند، اما نام خانوادگی احساس محترم بودن و اهمیت دادن بیشتری را ایجاد خواهد کرد. اگر قصد معرفی دو نفر را با یکدیگر دارید، هرچقدر هم با آنها صمیمی باشید بهتر است آنها را با نام کوچک معرفی نکرده و از نام خانوادگی استفاده کنید. استفاده آقا یا خانم همراه با نام خانوادگی صمیمیت توام با احترام را در فرد ایجاد میکند.
💠 #اسامى_افراد
------------------------
پی نوشت: 👇👇
[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، استفتائات، اهانت به دیگران.
[2]. کنزالعمال، جلد ۱۶، صفحه ۴۲۱، حدیث ۴۵۲۱۹.
==========
🖥 مرکز نشر احکام دین
❇️ http://eitaa.com/ahkamdin
✅ #وطن_زن طبق فتوای مقام معظم رهبری.
✳️ سوال : آیا #صرف_زوجیت وشوهر کردن زن، باعث #تبعیت او از شوهردر احکام #وطن و #اعراض از وطن می شود، و آیا وطن #شوهر وطن #زن هم هست یا نه؟
✳️ #رهبری : صرف زوجیت و شوهر کردن باعث تابع بودن زن نمی شود و زن می تواند در انتخاب وطن یا اعراض از وطن تابع شوهر نباشد،
👇بر این اساس👇
الف ) #وطن_قبلی شوهر در صورتی که زن قبلا آنجا وطنش نبوده و الان هم قصد زندگی در آنجا را با شوهرش ندارد وطن او نیست.
ب) #وطن_فعلی شوهر هم، اگر زن قصد زندگی با شوهر را دارد و تابع اوست وطن او می شود.
ج) #وطن_آینده شوهر هم دو صورت دارد،
۱- زن اگر تابع اوست و قصدش این است که هر جا شوهر زندگی کند او هم همانجا زندگی کند، بله وطن زن هم محسوب می شود.
۲- زن اگر تابع شوهر نیست و قصدش این است که حتی اگر شوهرش برای زندگی همیشگی به شهر دیگر برود او باز هم در همین شهر بماند، در این صورت وطن جدید شوهر که شهر دیگری است که تازه رفته وطن زن محسوب نمی شود.
✳️ منابع :👇👇👇
تبعیت زن https://b2n.ir/12354
وطن https://b2n.ir/02899
🔸http://eitaa.com/ahkamdin
💠 حکم سود 💶 بانکی از نظر مراجع عظام 💠
✍🏻 آیت الله خامنه ای: عمليات بانكى که بانکها بر اساس قوانين مصوّب مجلس شوراى اسلامى و مورد تأييد شوراى محترم نگهبان، انجام مىدهند، بىاشكال است.✅
✍🏻 آیت الله مکارم : با توجه به اين که بانک ها طبق قوانين و مقررات حکومت اسلامي موظف به رعايت قراردادها و عقود شرعيه (از قبيل مضاربه و شرکت و مانند آن) هستند دريافت سود 💸 سپرده از آنها مانعي ندارد.
✍🏻 آیت الله سیستانی: بانک بر دو قسم است سود بانکهای دولتی به شرطی که سپرده گذار شرط سود نکند و نصف آن را به فقیر متدین بدهد صحیح است. ✅
🌀در مورد بانکهای خصوصی سود صحیح نیست مگر اینکه معامله شرعى صحيح با رعايت شرايط باشد و احتمال بدهند که بانک طبق قرارداد با مبلغ سپرده معامله شرعى انجام مى دهد در این صورت سود حلال است و نیاز به دادن نصف آن به فقیر نیست.
✍🏻 آیت الله صافی: اگر پول را بر مبنای یکی از عقود شرعی مثل مضاربه و مشارکت و... در اختیار مؤسسه میگذارند، با رعایت شرایط شرعی معامله، گرفتن سود اشکال ندارد. همچنین است اگر مؤسسه را وکیل کنند که با سپرده ایشان معاملات مشروع انجام دهد و قسمتی از سود را به عنوان حق الوکاله بردارد و بقیه را به سپرده گذار بدهد، امّا اگر به شرط گرفتن سود به مؤسسه، قرض میدهد، ربا و حرام است.⛔
✍🏻 آیت الله شبیری: اگر بر اساس عقود شرعیه پرداخت شود اشکال ندارد شما می توانید بانک را وکیل در اجرای قرارداد شرعی کنید و اگر احتمال بدهیدبانک طبق آن عمل می کند سود گرفته شده حلال است.✅
💻 استفتا از سایت مراجع
#احکام_معاملات_بانکها
#احکام_سود_بانکی_ربا
➖➖➖➖➖
مرکز نشر احکام دین
🆔 http://eitaa.com/ahkamdin
⛔️❌ #رقص_در_برابر_محارم
⁉️ رقص مردان در برابر زنانی که از محارم آنان هستند و همچنین رقص زنان در برابر مردانی که از محارم آنان هستند، چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ: در رقص حرام فرقی بین مرد یا زن نیست و همچنین فرقی نمی کند که در برابر محرم باشد یا در برابر نامحرم.
⛔️ رقص مرد بنا بر احتياط واجب حرام است؛ رقصی که مستلزم حرام یا مهیّج شهوت یا لهوی یا در مقابل نامحرم باشد، حرام است. و منظور از رقص لهوی و غیر لهوی: تبدیل کردن جلسة عروسی یا غیر عروسی زنانه به جلسة رقص، بهگونهای که یکی پس از دیگری بلند شود و برقصد، این رقص محل اشکال است. لذا احتیاط واجب این است که این نوع رقص انجام نگیرد؛ حتّی در مجالس زنانه.
-----------------------------
💻 پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای- احکام جشن ها و عروسی ها
🔸مرکز نشر احکام دین
💠 http://eitaa.com/ahkamdin
🛑 آگاهی از کسب درآمد نامشروع محل کار
⁉️ سوال: اگر فردى در يک شرکت خصوصى شاغل باشد و به مرور زمان پى ببرد که قسمتى از درآمد شرکت از طريق نيرنگ و دروغ و مستندسازى مدارک جعلى حاصل مىشود، جهت ادامه درآمد و امرار معاش چه وظيفه شرعى دارد؟
✅ پاسخ: اگر مىدانيد كارى كه انجام مىدهيد حرام است، بايد ترک كنيد ولى اگر نمىدانيد، به صِرف احتمال ترتيب اثر ندهيد. [1]
🌸 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله):
"كسی که دنیای خود را با عفّت نفس و از راه حلال تأمین میكند مقام و منزلت شهیدان را خواهد داشت." [2]
✔️ نکته: پیشوایان ما با گفتار، عمل و تشویق همواره پیروان خود را به تلاش برای طلب روزی حلال سوق داده و حلال بودن را ویژگی لازم درآمد دانسته اند. از این نکته استفاده می شود که هر قدر دامنه درآمدهای حلال گسترش یابد و شناسایی شود و مورد استفاده سطوح مختلف جامعه با توانایی ها، سلیقه ها، تخصص ها و امکانات مختلف قرار گیرد، به طور طبیعی نظام مالی و اقتصادی سالمی بر جامعه ساری می شود و راه های نامشروع کسب درآمد از بین می رود و یا به حداقل می رسد.
🛑 #آگاهی_کسب_درآمد_نامشروع_محل_کار
---------------------
پی نوشت: 👇👇
[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام برخی از گناهان، احکام متفرقه.
[2]. المحجةالبیضاء، ج ٣، ص ٢٠٣.
🔸مرکز نشر احکام دین
💠 http://eitaa.com/ahkamdin
♦ حکم پوشش نزد پزشک غیر همجنس ♦
✅ پاسخ :
در صورتی که برای مداوای زن لازم باشد پزشک جاهایی غیر از صورت و کف دست های او را نگاه کند یا به صورت و بدنش دست بزند، بانوان فقط در موارد زیر می توانند به پزشک مرد مراجعه نمایند:
1⃣. پزشک زن در دسترس نباشد.
2⃣. پیدا کردن پزشک زن مشقّت داشته باشد.
3⃣. مهارت پزشک مرد به طور قابل توجّهی بیش تر باشد.
#احکام_بیماری
#احکام_نامحرم
#احکام_پزشک
➖➖➖➖➖
مرکز نشر احکام دین
🆔 @ahkamdin
⛔️❌ حکم شرعی باینری آپشن
⁉️ کسب درآمد از طریق باینری آپشن* چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ: سود حاصل را مالک نمیشود.
⛔️ شخص با تحلیل و طبق سابقه و تخصصی که دارد، اقدام به تحلیل بازار ارز می کند و تخمین می زند که در زمان مقرر، قیمت فلان ارز به مقدار معین رشد می کند، اگر تحلیل و تخمین درست باشد، حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد سود خواهد کرد، وگرنه متضرر خواهد شد.
-----------------------------
💻 سایت آیت الله خامنه ای/ استفتائات جدید (مهر ماه 98)
🔸مرکز نشر احکام دین
💠 http://eitaa.com/ahkamdin
⛔️❌ کسب درآمد از طریق پیش بینی سهام
⁉️ دربعضی سایت ها مقداری پول میگذاریم و پیش بینی می کنیم که نمودار سهام در یک یا چند دقیقه آینده رشد خواهد کرد، اگر پیش بینی درست باشد، به ما سود تعلق میگیرد وگرنه، ضرر میکنیم، آیا چنین درآمدی حلال است؟ ( ضمنا پول معامله شامل دلار یا یورو و...میباشد)
✅ پاسخ: سود حاصل را مالک نمیشود.
-----------------------------
💻 سایت آیت الله خامنه ای/ استفتائات جدید (مهر ماه 98)
🔸مرکز نشر احکام دین
💠 http://eitaa.com/ahkamdin
💠 🌀 💠 🌀 💠
➖احکام معاملات ➖
❓سوال:
⚜ ده میلیون تومان دارم می خواهم به کسی بدهم و از او سود بگیرم چطور معامله کنم که سود حلال باشه؟
💠 پاسخ:
👈🏼 ابتدا باید از کسی که می خواهیم پول را به او بدهیم بپرسیم که برای چکاری به این پول نیاز دارد.
😯 اگر قرض بدهیم به شرط سود ربا و حرام است ⛔️.همینطوری هم ده میلیون بدهیم و 12 بگیریم هم حرام است 📛 مگر اینکه در قالب یک قرارداد شرعی باشد که توضیح آن در ذیل می آید:
✌️🏻عقود از نظر شرعی بر دو قسم هستند:
✍🏻 1- قراردادهایی که در همان ابتدای قرارداد می شود سود قطعی را شرط کرد مثل فروش نسیه یا اجاره به شرط تملیک و ..
✍🏻 2- قراردادهایی که تعیین سود قطعی صحیح نیست.🔻 مثل وکالت مضاربه و مشارکت.
🤔 مثلا اگر او گفت برای خرید خانه یا خودرو یا امثال اینها به پول نیاز دارد می توانیم با اوقرارداد فروش اقساطی ببندیم به این معنا که به او بگوییم با این ده میلیون یک دانگ خانه را به نیت من بخر و بعد از طرف من به خودت یکساله به 12 میلیون بفروش این سود بابت فروش اقساطی است و می شود قطعی شرط کرد و مشکلی ندارد.
↙️ اما اگر نیاز او خرید کالا نیست بلکه برای تولید یا تجارت یا احداث به پول نیاز دارد می توانیم به 2 نوع با او معامله کنیم.
💯 1- قرارداد وکالت: بگوییم تو از طرف من وکیل با پول من کار کن و هر مقدار سود بدست آوردی دستمزدت را بردار (مثلا ده درصد) دستمزد تو و مابقی سود را به من برگردان.
💯 2- قرارداد مشارکت که هم برای تولید و هم برای تجارت و .. کاربرد دارد
به او بگویید من ده میلیون را به شما می دهم و در این فعالیت تولیدی یا تجاری با شما شریک می شوم هر مقداری از پول من سود بدست آمد سود را براساس توافق قبلی تقسیم می کنیم(مثلا بگوییم نصف نصف یا بگوییم یک سوم تو دوسوم من و غیره)
👌🏻چند نکته:
✳️ 1- در این دو قرارداد سود انتظاری است و تعیین سود قطعی صحیح نیست ولی به نحو علی الحساب تعیین شود و بعد حساب دقیق یا مصالحه شود مشکلی ندارد.
✳️ 2- در این دو دسته قرارداد(وکالت و مشارکت) تضمین اصل سرمایه اشکالی ندارد.یعنی می توان به کسی که به او پول می دهیم شرط کنیم اگر ده میلیون را تلف کردی باید آن را از مال خودت جبران کنی. ولی سود را نمی شود تضمین کرد مثلا نمیشود گفت اگر سود کردی یا نکردی باید مثلا 20 درصد به من سود بدهی.
📚 منبع: رساله مراجع احکام فروش نسیه وکالت و مشارکت
#سود #معاملات #قرض #قرارداد
http://eitaa.com/ahkamdin