✅ تکلیف روزه و کفاره شخصی که عمدا استمنا کرده و منی از او بیرون آمده، چیست⁉
🔹پاسخ:
🔺الف) روزه: همه مراجع: روزه اش باطل می شود.
🔺ب) کفاره:
▪آیات عظام: رهبری، سیستانی و زنجانی: اگر یکی از خصال کفاره (اطعام شصت فقیر یا شصت روز روزه گرفتن) را انجام دهد، کفایت می کند.
▪آیات عظام: صافی، اراکی و گلپایگانی: باید کفاره جمع بدهد.
▪بقیه مراجع: بنابر احتیاط واجب کفاره جمع دارد.
🔸توضیح: استمناء یا خودارضایی یعنی انسان با خود کاری انجام دهد، که منجر به خروج منی شود.
-------------------------------------------------------
📚 منبع:
امام: تحریرالوسیله، روزه، مبطلات، الرابع و فیما یترتب علی الافطار، م 2؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 784 و 785؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: عروه الوثقی، کتاب الصوم، فصل فیما یجب الامساک عنه من المفطرات، الرابع و کفاره الصوم، م 1، قسم الاول؛ وحید، تبریزی و خویی: منهاج الصالحین، کتاب الصوم، المفطرات، الثامن و کفاره الصوم، م 1009 و 1007؛ صافی: هدیه العباد، کتاب الصوم، فیما یجب الامساک عنه، الامر الرابع و م 1319؛ زنجانی: توضیح المسائل، م 1597 و 1674؛ بهجت: وسیله النجاه، م 1087 و 1118؛ گلپایگانی: هدایه العباد، کتاب الصوم، فیما یجب الامساک، الرابع، م 1320؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 1588 و 1665.
........................................................
🔴 عضویت در کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkamdin
هدایت شده از اندیشه تشیّع
🌷کانال اندیشه برتر راه اندازی شد.🌷
♻️کانالی جامع در مورد همه موضوعات روز
📲 #قرآن_حدیث 📲 #مشاوره_خانواده
📲 #اعتقادی 📲 #احکام
📲 #نقد_تحلیل 📲 #احادیث_ناب
📲 #سخنرانی_های_روز 📲 #کلیپ_های_ناب و ...
🌷لطفا برای عضویت روی لینک زیر کلیک کنید.🌷
👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3861774347C4f2b1105f8
✅ اگر شخصی بدون قصد خارج شدن منی، ملاعبه کند و به طور اتفاقی منی از او خارج شود، حکم روزه اش چیست⁉️
🔷پاسخ:
🔻آیات عظام: امام، رهبری، مکارم و بهجت: چنانچه عادت ندارد که با این مقدار ملاعبه و بازی از او منی خارج شود و به طور اتفاقی منی خارج شود، روزه اش صحیح است.
🔻بقیه مراجع: چنانچه اطمینان دارد که منی از او خارج نمی شود و به طور اتفاقی منی خارج شود، روزه اش صحیح است؛ ولی اگر اطمینان ندارد، در صورتی که منی از او بیرون آید، روزه اش باطل است.
---------------------------------------------------
📚 منبع:
امام: تحریرالوسیله، روزه، مبطلات، مورد چهارم؛ رهبری: اجوب الاستفتائات، س 786؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: عروه الوثقی، ج 2، کتاب الصوم، ما یجب الامساک، م 18؛ وحید، تبریزی و خویی: منهاج الصالحین، کتاب الصوم، المفطرات، الثامن؛ صافی: هدایه العباد، کتاب الصوم، م 1280؛ زنجانی: کتاب احکام و استفتائات روزه، س 70؛ بهجت: وسیله النجاه، الصوم، ما یجب الامساک عنه، م 1087؛ گلپایگانی: هدایه العباد، کتاب الصوم، م 1281؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 1595.
........................................................
🔴 عضویت در کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkamdin
✅ حکم روزه فرد در صورتی که شک به دخول پیدا کند، چیست⁉️
🔷پاسخ:
🔻همه مراجع: اگر قصد دخول نداشته و شک در دخول پیدا کند، روزه او صحیح است.
..........................................................
📚 منبع:
توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 1586 و 1570؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 758؛ عروه الوثقی، کتاب الصوم، مفطرات، م 13؛ منهاج الصالحین، کتاب الصوم، المفطرات، الثالث؛ سیستانی: توضیح المسائل جامع، ج 1، م 1943.
........................................................
🔴 عضویت در کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkamdin
✅ مبلغ فطریه سال 97 چقدر است⁉
🔹 پاسخ:
🔻دفتر مقام معظم رهبری، مبلغ زکات فطره برای سال ۱۳۹۷ را حداقل 8000 تومان اعلام کرد.
🔸مبالغ سایر وجوهات بصورت زیر است:
1. یک سال نماز قضا: ۱۵،۰۰۰،۰۰۰ ریال
2. یک ماه روزه قضا: ۱۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال
3. یک روز قضای روزه عمد: ۱،۵۰۰،۰۰۰ ریال
4. کفاره یک روز قضای روزه عذر: ۲۵،۰۰۰ ریال
5. کفاره عهد برای هر مورد: ۱،۵۰۰،۰۰۰ ریال
6. کفاره قسم یا نذر برای هر مورد: ۲۵۰،۰۰۰ ریال
........................................................
🔴 عضویت در کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkamdin
✅ اگر فردی زکات فطره همسر و فرزندانش را پرداخت نکند، در حالی که فقیر هم نیست، آیا بر همسر یا فرزندان واجب است که فطریه خود را پرداخت کنند⁉
🔹پاسخ:
🔺آیات عظام: امام، رهبری، صافی، زنجانی، نوری، بهجت، فاضل، گلپایگانی و خویی: پرداخت فطریه بر آنها واجب نیست.
🔺آیات عظام: سیستانی و مکارم: در صورتی که خود انسان واجد شرایط پرداخت فطره باشد، بنابر احتیاط واجب باید بپردازد.
------------------------------------------------------
📚 منبع:
امام: تحریرالوسیله، زکات الابدان، فیمن تجب علیه، م 4؛ رهبری: کتاب احکام روزه، س 2311؛ سیستانی: توضیح المسائل جامع، ج 1، م 2648؛ وحید، خویی: منهاج الصالحین، کتاب الزکات، م 1174؛ صافی: هدایه العباد، زکات الفطره، م 1581؛ نوری، فاضل: عروه الوثقی، زکات فطره، فی من تجب عنه، م 2؛ بهجت: وسیله النجاه، زکات الابدان، م 1348؛ گلپایگانی: هدایه العباد، زکات الفطره، م 1582؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 2، م 2006.
........................................................
🔴 عضویت در کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkamdin
✅ زکات فطره زن و فززندان که واجب النفقه مرد هستند اما هزینه هایشان را خودشان تأمین می کنند، بر عهده کیست⁉
🔹پاسخ:
🔺همه مراجع: در صورتی که فقیر نباشند، باید فطره را خودشان پرداخت کنند.
🔸نکته:
شرایط وجوب زکات فطره:
1. بالغ باشد، 2. عاقل باشد، 3. بیهوش نباشد، 5. فقیر نباشد، 5. بنده و عبد نباشد.
--------------------------------------------------------
📚 منبع:
امام: تحریرالوسیله، زکات الابدان، القول فی من تجب علیه، م 6؛ رهبری: استفتائات سایت، زکات فطره، س 3؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و خویی: عروه الوثقی، کتاب الزکات، زکات فطره، فصل فی من تجب عنه، م 3؛ صافی: هدایه العباد، زکات الفطره، م 1583؛ زنجانی: توضیح المسائل، م 2016؛ بهجت: وسیله النجاه، زکات الابدان، م 1350؛ گلپایگانی: هدایه العباد، زکات الفطره، م 1584؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 2، م 2008.
........................................................
🔴 عضویت در کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkamdin
✅ حکم فطریه فقیری که توان پرداخت فطره را ندارد چیست و آیا غیر فقیری که پول یا جنسی برای پرداخت فطریه ندارد باید قرض بگیرد⁉
🔹پاسخ:
1⃣ فطریه فقیر:
🔺همه مراجع: اگر فقیر باشد، زکات فطره بر او واجب نیست.
🔸نکته: اگر به اندازه پرداخت زکات فطره یک نفر، گندم یا برنج و یا پول آن را دارد بهتر است آن را بین افراد تحت تکفل خود دستگردان و همان را بپردازد. [1]
2⃣ قرض گرفتن غیر فقیر:
🔺رهبری: اگر امکان قرض کردن برایش هست، قرض کند.
🔺آیت الله زنجانی: اگر قرض کردن یا فروش اموال یا راه دیگری باشد که برایش حرج نداشته باشد و حیثیتش هم خدشه دار نشود، باید زکات فطره را بدهد.
🔺آیت الله مکارم: اگر معادل پول فطریه را در جای دیگری دارید قرض کنید و فطریه را پرداخت کنید و بعدا از همان مبلغ معادل، قرض خود را ادا نمایید. در غیر اینصورت واجب نیست.
🔺آیت الله بهجت: اگر با قرض کردن بتواند زکات فطریه را بدهد به طوری که نظم امور او به هم نخورد و موجب اجحاف نباشد، بنابر احتیاط واجب باید زکات فطره را بدهد. [2]
-------------------------------------------------------
📚منبع:
[1]. توضیح المسائل 16 مرجع، ج 2، م 2002؛ عروه الوثقی، زکات الفطره، الفصل الاول.
[2]. بهجت: توضیح المسائل، م 1563؛ رهبری، زنجانی و مکارم: استفتائات موجود در مرکز ملی پاسخگویی.
........................................................
🔴 عضویت در کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkamdin
✅ اگر فردی طبق نظر مرجع تقلیدش، فطریه او بر عهده میزبان است اما طبق نظر مرجع تقلید میزبان، فطریه میهمان بر عهده خودش است، تکلیف چیست⁉
🔹پاسخ:
🔺همه مراجع: در این صورت فطریه بر کسی واجب نیست.
--------------------------------------------------------
📚منبع:
امام: تحریرالوسیله، کتاب الزکاه، س 17 و استفتائات، زکات، س 17؛ رهبری: استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهرا؛ سیستانی: توضیح المسائل جامع، ج 1، م 2655؛ صافی: جامع الاحکام، ج 1، س 563؛ زنجانی: استفتاء کتبی از دفتر، ش 101139؛ نوری: هزار و یک مساله فقهی، ج 2، س 302؛ مکارم: استفتائات، ج 1، س 369؛ بهجت: استفتائات، ج 2، س 3331 و 3333؛ فاضل: جامع المسائل، ج 1، س 641؛ تبریزی: استفتائات جدید، ج 1، س 792.
........................................................
🔴 عضویت در کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkamdin
✅ فطریه دختری که به عقد شخصی درآمده و در ایام نامزدی است، به عهده کیست⁉
🔹پاسخ:
1⃣ فطریه دختر در دوران نامزدی:
🔺همه مراجع: اگر نان خور پدرش باشد، بر عهده پدرش می باشد.
2⃣ فطریه زن مطلقه در دوران عده:
🔺همه مراجع: اگر در عده طلاق رجعی و بائن باشد، در صورتی که نانخور شوهر باشد، بر عهده شوهر است و الا خیر.
--------------------------------------------------------
📚 منبع:
[1]. توضیح المسائل 16 مرجع، ج 2، م 2008.
[2]. امام، نوری، مکارم، فاضل و خویی: عروه الوثقی، کتاب الزکات، زکات الفطره، فصل فیمن تجب عنه، م 19؛ رهبری: استفتائات جدید، زکات فطره، س 225 و کتاب احکام روزه، س 225؛ صافی: هدایه العباد، کتاب الزکاه، م 1583؛ زنجانی: توضیح المسائل، م 2002؛ بهجت: وسیله النجاه، م 1350.
........................................................
🔴 عضویت در کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkamdin
✅ زکات فطره زنی که نان خور شوهر است، در صورتی که خودش آن را بپردازد، آیا از عهده شوهرش ساقط می شود⁉
🔹پاسخ:
🔺آیات عظام: امام، رهبری، زنجانی، نوری، مکارم و فاضل: ساقط نمی شود؛ مگر آنکه با اذن شوهرش پرداخت کرده باشد.
🔺آیات عظام: سیستانی، اراکی و خویی: ساقط نمی شود؛ مگر به قصد تبرع فطریه بدهد.
🔺آیات عظام: وحید، صافی، تبریزی و گلپایگانی: ساقط نمی شود.
🔺آیت الله بهجت: بنابر احتیاط واجب ساقط نمی شود؛ مگر با اذن شوهر پرداخت کرده باشد.
--------------------------------------------------------
📚 منبع:
رهبری: استفتائات سایت، زکات فطره؛ نوری، فاضل، خویی: عروه الوثقی، زکات، زکات الفطره، فیمن تجب عنه، م 6؛ سیستانی: توضیح المسائل جامع، ج 1، م 2661؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 2، م 2008.
........................................................
🔴 عضویت در کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkamdin
✅ زکات فطره شخصی که از دو نفر هزینه زندگی می گیرد، مثلا زنی که هم از شوهرش و هم از پدرش هزینه می گیرد، بر عهده چه کسی است⁉
🔹پاسخ:
🔺همه مراجع: اگر نان خور هر دو باشد و آن دو غنی باشند، فطره اش به نسبت مقدار خرجی که از آن دو می گیرد (به نسبت توزیع) بر هر دو واجب است.
-------------------------------------------------------
📚 منبع:
عروه الوثقی، زکات فطره، فصل فیمن تجب عنه، م 11؛ سیستانی: منهاج الصالحین، کتاب الزکات، م 1178؛ وحید، خویی و تبریزی: منهاج الصالحین، کتاب الزکات، م 1176؛ بهجت: وسیله النجاه، م 1351.
........................................................
🔴 عضویت در کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkamdin
✅ آیا مرد می تواند ضمن عقد شرط کند که همسرش پس از عقد تمام یا بخشی از مهریه را با رضایت ببخشد⁉
🔹پاسخ:
🔺مقام معظم رهبری: اگر زوجه شرط را بپذیرد، صحیح و نافذ است. [1]
🔺آیت الله مکارم: در صورتی که شرط مزبور مورد توافق طرفین قرار بگیرد، مانعی ندارد. اما اگر شرط بخشیدن تمام مهریه را بکند و منظور این است که ازدواج بدون مهریه باشد، شرط باطل است و زوج باید مهر المثل بپردزاد. [2]
🔺آیت الله سیستانی: با رضایت زوجه صحیح است اما اگر بعد از عقد زوجه از عمل به شرط استنکاف کند عقد باطل نمی شود و کل مهر به عهده مرد می باشد. [3]
🔺آیت الله شبیری زنجانی: شرط صحیح است و زوجه باید مهریه را ببخشد. [4]
🔺آیت الله فاضل: چنین شرطی که زوج شرط کند که زوجه بعد از ازدواج قسمتی از مهریه را ببخشد، برخلاف حکمت جعل مهریه است و باطل است و صحیح نیست. [5]
--------------------------------------------------------
📚 پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: QHL71lXZXi4.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9701220042.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 51947.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9700148.
........................................................
🔴 عضویت در کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkamdin
✅ تکلیف مقلدان در اختلاف نظر مراجع در اعلام عید فطر چیست⁉
🔹 پاسخ:
🔺این مسئله تقلیدی نیست. علت اصلی اختلاف نظر در تشخیص اول ماه در روش دیدن هلال ماه می باشد بدین صورت که مراجع تقلیدی مثل آیت الله سیستانی قائلند که هلال ماه را باید با چشم غیر مسلح دید و برخی دیگر از مراجع هم قائلند که میشود با چشم مسلح هلال را رویت کرد. منظور از چشم غیر مسلح همان چشم عادی است و منظور از چشم مسلح هم چشم به همراه ابزاری مثل تلسکوب می باشد.
🔺ملاک یقین مقلد است. اگر از اعلام رسمی یقین کرد باید افطار کند و اگر یقین نکرد طبق نظر مرجعش عمل کرده و روزه بگیرد.
🔺می توانید به سفر بروید و روزه را باز کنید
بعدا هم یک روز قضا بگیرید که هم به دستور مرجع خود عمل کرده اید و هم به دستور شرع.
........................................................
🔴 عضویت در کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkamdin
✅ آیا امام جماعت می تواند در دو مکان متفاوت نماز را به نیت ادا به جا بیاورد⁉
🔹پاسخ:
🔺مقام معظم رهبری: اگر امام یا مأموم بخواهد نمازی را که به جماعت خوانده اعاده کند، چنانچه جماعت دوم و اشخاص آن غیر از اول باشد اشکال ندارد. [1]
🔺آیت الله مکارم: جايز است «امام جماعت» كه يك بار نماز خود را با جماعت خوانده آن را با جماعت ديگرى دوباره بخواند، امّا بيش از دوبار اشكال دارد، بنابراين يك امام جماعت مىتواند در دو مسجد اقامه جماعت كرده و نماز را دوباره بخواند. [2]
🔺آیت الله سیستانی: شرعیت ندارد. [3]
🔺آیت الله شبیری زنجانی: بله. [4]
🔺آیت الله وحید: : اگر امام يا مأموم بخواهد نمازى را كه با جماعت خوانده دوباره با جماعت بخواند ، چنانچه احتمال فساد آن نماز را ندهد جايز نيست، مگر اين كه در نماز دوم امام باشد و در مأمومين كسى باشد كه نماز واجب را نخوانده باشد كه در اين صورت اعاده مستحبّ است. [5]
🔺آیت الله فاضل: در صورتی که نمازگزاران نماز دوم غیر از نمازگزاران نماز اول باشد، امام جماعت می تواند یک نماز را در دو جا به عنوان امام جماعت بخواند و بیش از دو جا صحیح نیست، و نماز اول را به نیت نماز واجب خودش می خواند و نماز دوم را به عنوان استحباب بجا بیاورد. [6]
--------------------------------------------------------
📚 پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 5kHV85IJQx8.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508040031.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 546431.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34731.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 24883.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502324.
........................................................
🔴 عضویت در کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkamdin
✅ آیا بخاطر قطع نشدن رابطه خانوادگی و صله رحم می توان در مراسم عروسی همراه موسیقی و رقص، شرکت کرد⁉
🔹پاسخ:
🔺مقام معظم رهبری: اگر شركت در اين مجلس مستلزم ارتكاب حرام ــ مانند گوش دادن به موسيقى و خوانندگى حرام یا اختلاط با نامحرم ــ باشد و يا حضور در آن تأييد گناه محسوب شود، جايز نيست و اگر نهي از منکر مستلزم خروج از مجلس باشد، باید از مجلس خارج شوید. [1]
🔺آیت الله سیستانی: حضور در مجالس عروسی مختلط و یا مشتمل بر گناه های دیگر در صورتی جایز است که به هیچ وجه تایید عملی حرام محسوب نشود؛ و شخص با حضورش به گناهی ـ مانند نظر حرام و گوش دادن به آواز ـ مبتلا نگردد و در اینصورت باید ـ طبق شرایط یاد شده در رساله عملیه ـ حاضرین را امر به معروف و نهی از منکر کند؛ بلکه اگر احتمال تاثیر را هم نمی دهد باید ـ بنابر احتیاط لازم ـ با ترش رویی در مقابل گناه کاران ناراحتی و تنفر خود را از کار آنان اظهار نماید. [2]
🔺آیت الله شبیری زنجانی: گوش دادن به موسیقی مطرب حرام است، رقص غیر زن و شوهر هم جایز نیست حتی بنا بر احتیاط رقص زن برای زنان در مجلس عروسی. [3]
🔺آیت الله وحید: شرکت در چنین مجالسی حرام است و گناهِ کبیرة می باشد، اگر چه دیگران ناراحت شوند و باید وظیفه صله رحم را از راه هایِ دیگرِ حلال انجام داد. [4]
------------------------------------------------------
📚 پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: aYLgfOvLUxQ.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 701371.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50008.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
........................................................
🔴 عضویت در کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkamdin
✅ با سلام خدمت دوستان ارجمند 💯
🙏 لطفا با انتشار پست های کانال، در نشر معارف دینی سهیم باشید. 💐
📝 سوالات مربوط به احکام شرعی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان از طریق آیدی های زیر مطرح نمایید:
@pasokhgoo_talabeh
@PasokhgooTalabeh
🔷 از شکیبایی تان در دریافت پاسخ سپاسگزاریم.
☑️ مرکز نشر احکام
🆔 https://eitaa.com/ahkamdin
✅ آیا با غسل جمعه بعد از اذان ظهر می توان بدون وضو نماز خواند⁉
🔹پاسخ:
🔺مقام معظم رهبری: صحیح نیست و به طور کلی غسل جمعه کفایت از وضو نمی کند. [1]
🔺آیت الله مکارم: زمان غسل جمعه بعد از اذان صبح جمعه تا ظهر آن است. همچنين در روز شنبه (به قصد قضا) و يا در روز پنجشنبه (در صورتي که احتمال قابل توجهي بدهد روز جمعه موفق به غسل کردن نمي شود) مي توان آن را بجا آورد. در تمامي مواردي که ذکر شد مي توان با اين غسل، نماز خواند. البته شب جمعه يا بعد از اذان ظهر روز جمعه تا روز شنبه نيز مي توان غسل جمعه را به نيت ما في الذمه بجا آورد ولي کفايت از وضو نمي کند. [2]
🔺آیت الله سیستانی: از وضو کفایت می کند. [3]
🔺آیت الله شبیری زنجانی: کفایت از وضو می کند. البته اگر پس از ظهر تا غروب روز جمعه بجا آورده شود، بنابر احتیاط نیت ادا و قضا در غسل نکند. [4]
🔺آیت الله وحید: چنانچه بدونِ نیّتِ أداء و قضاء انجام داده اید می شود با آن نمازِ ظهر خواند. [5]
🔺آیت الله فاضل: خیر. [6]
-------------------------------------------------------
📚 پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: aYLgfOvLUxQ.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611150001.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 701371.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50008.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613527.
........................................................
🔴 عضویت در کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkamdin
✅ کیفیت تیمّم از نظر مقام معظم رهبری چگونه است؟ آیا فرقی بین تیمّم بدل از وضو و غسل هست⁉
🔹پاسخ: تیمّم بدین ترتیب است:
1⃣ابتدا باید نیت نماید و سپس کف هر دو دست را بر چیزی که تیمّم بر آن صحیح است بزند و آن را به تمام پیشانی و دو طرف آن از جایی که موی سر می روید تا ابروها و بالای بینی بکشد، و سپس کف دست چپ را بر تمام پشت دست راست و کف دست راست را بر تمام پشت دست چپ، بکشد.
2⃣ و احتیاط واجب این است که بار دیگر دستها را به زمین بزند و سپس کف دست چپ را بر پشت دست راست وکف دست راست را بر پشت دست چپ بکشد.
🔸این ترتیب در تیمّم بدل از وضو و بدل از غسل یکسان است.
-------------------------------------------------------
📚 منبع:
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
........................................................
🔴 عضویت در کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkamdin
✅ تکلیف کسی که در قنوت نماز شک کند که سوره توحید را خوانده است یا نه، چیست⁉
🔹پاسخ:
🔺مقام معظم رهبری: در فرض سؤال به شک اعتنا نکنید و نماز صحیح است. [1]
🔺آیت الله مکارم: اگر به قنوت رفته و شک در حمد یا سوره کند، نباید به شک خود اعتنا کند و نماز در این حالت صحیح است. [2]
🔺آیت الله سیستانی: در فرض سوال به شک خود اعتنا نکنید. [3]
🔺آیت الله شبیری زنجانی: شک بعد از محل است و به شک اعتنا نمی شود. [4]
--------------------------------------------------------
📚 پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: aYLgfOvLUxQ.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611150001.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 701371.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50008.
........................................................
🔴 عضویت در کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkamdin
✅ آیا به پولی که بابت چک در حساب می باشد و موعد آن رسیده ولی برداشت نشده، خمس تعلق می گیرد⁉
🔹پاسخ:
🔺مقام معظم رهبری: اگر با همان پول، بدهی مذکور را تسویه کنید، خمس ندارد. [1]
🔺آیت الله مکارم: در صورتی که وصول چک قبل از سال خمسی بوده است آن مبلغ مشمول خمس نیست مگر اینکه طلبکار آن مبلغ را به شما هبه کرده باشد. [2]
🔺آیت الله سیستانی: هر وقت مبلغ وصول شد جزو محاسبات سال می شود. [3]
🔺آیت الله شبیری زنجانی: خیر. [4]
🔺آیت الله وحید: بله، خمس دارد. [5]
🔺آیت الله صافی:خمس مبلغ مذکورلازم است.[6]
🔺آیت الله فاضل: اگر مبلغ چک هنوز به حساب شما است و با دادن خمس آن برای پرداخت بدهی چک با مشکل رو برو می شوید خمس ندارد. [7]
--------------------------------------------------------
📚 پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: owGqiaX9OG8.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612050101.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 707613.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50551.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله صافی، شماره: 124865.
[7]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613772.
........................................................
🔴 عضویت در کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkamdin
✅ آیا مأموم می تواند همراه امام جماعت در دو مکان متفاوت، نماز را به نیت ادا به جا بیاورد⁉
🔹پاسخ:
🔺مقام معظم رهبری: در فرض سؤال اگر بخواهد مأموم همان نماز را اعاده کند نماز او اشکال دارد. [1]
🔺آیت الله مکارم: در فرض سوال نماز امام جماعت یا سایر مامومین اشکالی ندارد اما اگر ماموم یکبار نماز ادا را با رعایت موازین شرعی خوانده، دوباره خواندن آن صحیح نیست.[2]
🔺آیت الله سیستانی: شرعیت ندارد. [3]
🔺آیت الله شبیری زنجانی: اشکالی نیست. [4]
🔺آیت الله وحید: اگر امام يا مأموم بخواهد نمازى را كه با جماعت خوانده دوباره با جماعت بخواند ، چنانچه احتمال فساد آن نماز را ندهد جايز نيست، مگر اين كه در نماز دوم امام باشد و در مأمومين كسى باشد كه نماز واجب را نخوانده باشد كه در اين صورت اعاده مستحبّ است. [5]
🔺آیت الله فاضل: برای مامومین نماز جماعت اول جایز نیست که در جماعت دوم شرکت کنند با فرضی که یکی دو نفر از جماعت اول در نماز جماعت دوم شرکت کنند به جماعت دوم ضرر نمی زند و نماز امام و مامومین دیگری که هنوز نماز نخوانده اند صحیح است. [6]
--------------------------------------------------------
📚 پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 5kHV85IJQx8.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508040031.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 546431.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34731.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 24883.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502324.
........................................................
🔴 عضویت در کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkamdin