💵تصرف در رهن💵
✅ سوال:
🚦رهن چیست و حکم خسارت و جبران آن چگونه است⁉
🔹پاسخ:
به این معنا که ما چیزی را گرو، در اختیار دیگری قرار بدهیم و دیگری چیزی در اختیار ما قرار دهد. اگر خسارت به چیز گرو نهاده شده وارد شود، وارد کننده خسارت باید خسارت را پرداخت کند و تصرف در چیز گرویی فقط با اجازه صاحب آن جایز است.
🔺اینکه اصطلاحا گفته می شود منزل رهن و اجاره است، این قرض است و قرض اشکالی ندارد.
----------------
📚 منبع: امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 2، ص 412، م 2300 و ص 413، م 2305.
#رهن
#اجاره
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔴 کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 @ahkamdin
🏴محدوده تربت سید الشهدا (علیه السلام)
✅ سوال:
🚦محدوده تربتی که خوردن آن به قصد شفا یافتن مستحب است، از مرقد شریف حضرت سید الشهدا (علیه السلام) چقدر است و آیا خوردن مهرهای کربلا نیز همان حکم را دارد⁉
🔹پاسخ:
📄آیت الله خامنه ای: قدر متیقن، قبر شریف و ملحقات عرفی آن است و مهر اگر از آن دو محل تهیه شده باشد، همان حکم را دارد.
📄آیت الله سیستانی: به احتیاط واجب از قبر شریف و ملحقات آن نباید تجاوز کند. اگر غیر از محل نامبرده مانند اطراف قبر استفاده کنند، باید با آب مخلوط شود که صدق خوردن خاک نکند.
📄آیت الله مکارم:
الف) نقاط نزدیکی که دسترسی به آن در شرایط فعلی ممکن است، خواه چند صد متر باشد، یک کیلومتر یا بیشتر.
ب) آری، همان حکم را دارد؛ مقدار کمی را در آب حل کند و بخورد.
📄آیت الله صافی: استحباب آن بعید نیست؛ ولی احتیاط این است که به قصد رجا و تبرک کمی از مهر را در مقداری آب حل کنند به طوری که در آب مستهلک شود و آن را بیاشامند.
📄آیت الله تبریزی: خوردن آن به عنوان خاک قبر امام حسین (علیه السلام) یا مهر کربلا که در دسترس است، چنانچه با آب مخلوط شود به طوری که مستهلک گردد، به قصد شفا یافتن مانعی ندارد.
📄آیت الله فاضل: هر چه عرفا تربت کربلا محسوب شود (که در روایات محدوده آن مشخص شده) و مهرهای ساخته شده از آن محل نیز همن حکم را دارد.
📄آیت الله بهجت: احوط اقتصار بر مأخوذ از قبر و اطراف مجاور قبر مطهر است و در زائد بر آن در آب مستهلک شود.
-------------------
📚منبع: سید محسن محمودی، مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج 4، ص 205.
🔸 برگرفته از کتاب «واجب است بدانیم1»، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، ص 134-133.
#احکام_عزاداری
#زائر
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔴 کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 @ahkamdin
⚰️مسّ میّت و حکم آن⚰️
✅ سوال:
🚦آیا مسّ بدن میت موجب غسل بوده و وضو را باطل می کند⁉
🔹پاسخ:
📝اگر کسی بدن انسان مرده ای [1] را که سرد شده و غسلش نداده اند، مس کند - یعنی جایی از بدنش با آن تماس بگیرد - باید غسل مسّ میت نماید؛ چه در خواب مس کند، چه در بیداری؛ با اختیار باشد یا بی اختیار؛ حتی اگر ناخن و استخوان او به ناخن و استخوان میت برسد، باید غسل کند. 👈 پس چون مسّ میت از موجبات غسل است، وضو را نیز [2] باطل می کند. [3]
↙️در مورد این که مس میتی (که بدنش سرد شده و هنوز او را غسل نداده اند) باطل کننده وضو است، برخی از مراجع (مکارم) آن را به عنوان هشتمین مبطل وضو شمرده اند و برخی دیگر (خامنه ای و سبحانی) در شمار کارهایی که باید برای آن غسل کرد آورده اند (مبطل است) و بعضی (بهجت) بنابر احتیاط واجب، آن را مبطل وضو می دانند.
توجه🔰
اگر شخصی جسد حیوان مرده ای را مس کند، غسل بر او واجب نیست. بنابر اینف وضویش هم باطل نمی شود. [4]
------------------
📚پی نوشت:
[1]. فرقی نمی کند که مرده، مسلمان باشد یا کافر.
[2]. سیستانی: باطل نمی کند.
[3]. توضیح المسائل ده مرجع، م 521؛ امام، تحریر الوسیله، ج 1، فصل فی غسل مس المیت، ص 110، 111 و 112 قبل از م 1 و م 5؛ بهجت، وسیله النجاه، ج 1، م 141 و 316؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 503.
[4]. توضیح المسائل ده مرجع، م 521؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 503.
🔸 برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1، ص 184 و 185.
#میت
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔴 کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 @ahkamdin
وضو برای طواف واجب
✅سوال:
🚦آیا برای انجام طواف واجب، داشتن وضو ضروری است⁉
🔹پاسخ:
وضو شرط صحیح بودن طواف واجب خانه خداست و بدون آن، این طواف باطل است. منظور از طواف واجب، طوافی است که جزئی از اعمال حج یا عمره است (اگر چه آن حج یا عمره مستحب باشد)؛ ولی برای طواف مستحب که کسی در غیر حج و عمره انجام دهد، وضو لازم نیست.
------------------
📚منبع: توضیح المسائل ده مرجع، م 316؛ امام و مکارم، العروة الوثقی مع تعلیقات، ج 11، فصل فی غایات الوضوئات الواجبة و غیر الواجبة؛ بهجت، وسیله النجاة، ج 1، م 150 و جامع المسائل، ج 1، ص 75؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 311؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 11، قبل از م 162؛ صافی، هدایة العباد، ج 1، م 147.
🔸 برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1، ص 186.
#احکام_وضو
#حج
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔴 کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 @ahkamdin
👩 حداکثر مدت حیض 🙍
✅ سوال:
🚦حداکثر حیض چند روز است⁉
🔹پاسخ:
حداکثر حیض، ده روز است. پس اگر خانمی بیشتر از ده روز خون ببیند، قطعا بخشی از این خون ها حیض نیست؛ بنابر این بر او لازم است که بررسی کند تا خون حیض را از غیر آن تشخیص دهد که بتواند بر طبق وظایفش عمل کند.
—---------------—
📚منبع: توضیح المسائل مراجع، م 440.
#حیض
#احکام_بانوان
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔴 کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 @ahkamdin
❇️خواندن نماز به نیّت قضا در وقت ادا ❇️
✅ سوال :
🚦اگر شخصی به اشتباه گمان برد که وقت نماز صبح تمام شده و نماز خود را به نیّت قضا بخواند و هنگام نماز ظهر بفهمد که نماز صبح قضا نشده بود، حکم نمازی که خوانده چیست⁉
🔹پاسخ:
اگربه قصد وظیفه فعلیه وآنچه برعهده او می باشد نماز را خوانده، صحیح است.
---------
📚 منبع: سایت آیت آیت الله خامنه ای – احکام نماز - leader ir
#احکام_نماز
#احکام_نیت
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔴 کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 @ahkamdin
✈️روزه در سفر✈️
✅ سوال:
🚦در کدام موارد، روزه در سفر صحیح است⁉
🔹پاسخ:
برخی از مواردی که روزه در سفر صحیح است [1]:
1⃣ نذر کند که روز معینی در سفر روزه بگیرد؛
2⃣ نذر کند که روز معینی را، چه مسافر باشد چه نباشد، روزه بگیرد؛
3⃣ مسافری که نداند روزه مسافر باطل است و جهلش تا مغرب باقی باشد؛
4⃣ روزه داری که بعد از ظهر مسافرت کند؛
5⃣ مسافری که مبطلی انجام نداده و پیش از ظهر به وطن یا مکانی که قصد ده روز می کند برسد و نیت روزه کند. گر چه این سفر را پیش از ظهر همان روز انجام داده باشد.
🔺توجه
مورد 1⃣ و 2⃣ در مورد ماه رمضان استثنا است؛ یعنی اگر کسی در وطن نذر کند که روزه ماه رمضان یا قضای آن را به جا آورد، این نذر صحیح نیست. [2]
-------------
📚پی نوشت:
[1]. توضح المسائل ده مرجع، م 1717، 1719، 1721 و 1722؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1625،1627، 1629 و 1630.
[2]. بهجت، استفتائات، ج 2، س 2947؛ خامنه ای، سایت، استفتائات جدید، روزه مسافر.
🔸 برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، موسسه اطلس تاریخ شیعه، ص 281.
#احکام_روزه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔴 کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 @ahkamdin
👶حکم ایستادن بچه نابالع در صف نماز جماعت
✅ سوال:
🚦حکم ایستادن بچه نابالغ در صف نماز جماعت چیست؟ آیا مانع اتصال صفوف نماز جماعت است⁉
🔹پاسخ:
📝امام : اگر بین کسانی که در یک صف ایستاده اند بچه ممیز یعنی بچه ای که خوب و بد را می فهمد فاصله شود، چنانچه ندانند نماز او باطل است می توانند اقتدا کنند.
📝آیت الله خامنه ای: اگر بچه مميز فاصله شود و ندانند نماز او باطل است، نماز جماعت اشکال ندارد، همچنين اگر يک يا چند بچه غير مميز يا بچه مميزی که نمازش باطل است فاصله شود ولی از جلو و يا طرف ديگر اتصال باشد و يا اينکه فاصله بين دو مأموم بيش از يک قدم نباشد، نماز جماعت اشکال ندارد.
📝آیت الله مکارم: بودن فاصله میان امام و مأموم. اگر یک یا چند قدم میان امام و مأموم یا مأمومین با یکدیگر فاصله باشد، به طوری که به آن جماعت گویند مانعی ندارد. بنابر این فاصله شدن یک یا دو نفر که نماز نمی خوانند مانعی ندارد ولی مستحب است صفوف کاملًا به هم متّصل باشد.
📝آیت الله سیستانی: اگر واسطه اتصال به جماعت، بچّه ممیز یعنی بچه ای که خوب و بد را می فهمد باشد، چنانچه ندانند نماز او باطل است می توانند اقتدا کنند و هم چنین اگر شیعه اثنی عشری نباشد چنانچه نماز او بر طبق مذهب وی صحیح باشد.
📝آیت الله شبیری زنجانی: مسأله اگر بین مأموم و امام یا بین مأموم و مأموم دیگری که واسطه اتصال مأموم با امام است کمتر از مقدار جسد انسان در حال سجده که حدود یک متر است فاصله گردد، مانعی ندارد، ولی اگر بیش از این مقدار فاصله شود، جماعتش صحیح نیست، بنا بر این اگر چند نفر که نمازشان باطل است فاصله شوند، نمی تواند اقتدا کند، و اگر در وسط نماز به مقدار جسد انسان در حال سجده فاصله شود، به احتیاط واجب قصد فرادی نموده نماز را تمام کند. بهر حال اگر شک داشته باشد که نماز امام یا مأمومین سمت راست یا سمت چپ یا جلو صحیح است یا نه، می تواند به جماعت خود ادامه دهد و اقتدا نماید و بچه ممیّز؛ یعنی بچه ای که خوب و بد را می فهمد، اگر شرایط نماز را رعایت کند، نمازش صحیح است و اگر شک داشته باشند که نمازش صحیح است یا نه، حکم به صحّت ِ نمازش می شود.
📝آیت الله وحید: اگر بين كسانى كه در يك صف ايستاده اند ، يك نفر كه نمازش باطل است يا بچّه مميّزى كه ندانند نماز او صحيح است فاصله شود ، در صورتى كه از جهت مأموم ديگر اتّصال به جماعت نباشد ـ بنابر احتياط واجب ـ نمى شود اقتدا كرد.
----------------
📚پی نوشت:
. امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 774 و م 1417؛ خامنه ای، استفتائات جدید، پایگاه اطلاع رسانی Khamenei ir، نماز جماعت؛ نوری، توضیح المسائل، ص 165، م 1414. وحید، توضیح المسائل، ص 280، م 1425.
#نمازجماعت
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔴 کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 @ahkamdin