📚 استفاده از اموال پیدا شده
💠 سؤال: اگر در صندوق مغازه یا در حساب بانکی خود مبلغی ببینیم که ندانیم مال خودمان است یا دیگران، چه وظیفه ای داریم؟ در صورتی که با تحقیق و بررسی مالک آن معلوم نشود آیا می توانیم از آن مبلغ استفاده کنیم؟
✅ جواب: باید تحقیق کنید و در صورتی که مالک آن معلوم نشد، اگر صندوق یا حسابی که مبلغ در آن است، مخصوص شما است و به طور معمول دیگران در آن پول خودشان را نمی گذارند، آن مبلغ مال شما محسوب می شود و می توانید از آن استفاده کنید.
#مجهول_المالک #اموال_پیدا_شده
https://eitaa.com/ahkamerouzz
آرایش کردن بانوان در ایام عزاداری
_ آیا آرایش کردن و ابرو برداشتن خانم ها و یا کوتاه کردن موی سر و صورت آقایان در ایام عزاداری و سوگواری اهل بیت علیهم السلام اشکال دارد؟
جواب: اگر به گونه ای باشد که هتک حرمت ایام عزاداری محسوب شود جایز نیست و در غیر این صورت، فی نفسه اشکال ندارد.
https://eitaa.com/ahkamerouzz
آیا میشه تو نماز قصد فرادا کرد و تنهایی ادامه داد؟
بیشترین جایی که این مساله پیش میآید این است که میخواهد دو نماز خود را با يك نماز امام بخواند.
#از_اول قصد دارد:
آیات عظام: امام، خامنهای، زنجانی، بهجت، مظاهری: میتواند از اوّل نماز قصد کند که در بین نماز نیّت فرادا کند و نماز را به تنهایی ادامه دهد.
آیات عظام: صافی، تبریزی،مکارم،سبحانی،سیستانی: نمیتواند چنین قصدی کند و نمازش صحیح نمیباشد.
#بین_نماز دو صورت دارد:
🔹 با عذر
اگر در بين نماز جماعت ناچار شود، میتواند نيّت فرادا کند و نماز را به تنهایی ادامه دهد.
🔸بدون عذر
آیات عظام: امام، خامنهای، زنجانی، بهجت، تبریزی و مظاهری: میتواند نیّت فرادا کند و نماز را به تنهایی ادامه دهد.
آیات عظام: مکارم، سبحانی و صافی: بدون عذر نمي توان از جماعت جدا شد و نيّت فرادي كرد.
آیات عظام وحید و سیستانی: مأموم نمیتواند در بین نماز بدون عذر قصد فرادیٰ نماید، و اگر این کار را کرد جماعتش بنابر احتیاط واجب صحیح نیست، ولی نمازش صحیح میباشد.
📚 رساله ۱۷ مرجع م ۱۴۲۳؛
آیت الله خامنه ای رساله نماز و روزه م ۷۵۳
https://eitaa.com/ahkamerouzz
🔴 استفتائات مقام معظم رهبری به برخی سوالات و شبهات از سوی رای دهندگان جهت انتخابات
🔻 حکم شرکت در انتخابات:
س۱. آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعا واجب و عدم شرکت، حرام است؟
ج. شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی، اسلامی و الهی است.
🔻واجب عینی بودن شرکت در انتخابات:
س۲. آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟
ج. واجب عینی است.
🔻وظیفه خواص در قبال شناساندن اصلح:
س۸. وظیفه روحانیون و خواص در قبال شناساندن فرد اصلح چیست؟ آیا از لحاظ شرعی تکلیفی بر عهده آنها می باشد؟
ج. همگان به ویژه خواص و علما وظیفه دارند با حداکثر دقت، افراد اصلح را با حجت شرعی شناسایی کرده و به مردم معرفی کنند و مردم را در انتخاب درست یاری دهند. عدم دخالت خطرناک است؛ دخالت بدون بصیرت و حجت هم خطرناک است.
🔻معیارهای نامزد اصلح:
س۹. به نظر معظم له معیارهای نامزد اصلح چه مواردی است؟
ج. با وجود شرایط قانونی، اهم معیارهای اصلح به شرح زیر است:
- تدیّن؛
- تعهّد و خوشنامی؛
- وفاداری به انقلاب و ایستادگی در راه آن؛
- عزم، اراده و نفوذ ناپذیری در مقابل دشمن و افراد ناصالح؛
- دارای برنامه و کفایت لازم؛
- مرعوب نشدن در مقابل دشمنان؛
- ساده زیستی و دوری خود و بستگان از اشرافی گری؛
- مردمی و آشنا به درد مردم، خدمتگزاری؛
- اعتقاد واقعی به راه امام راحل(ره)؛
- تقید به مسائل اخلاقی نظیر پرهیز از معامله گری، رشوه و توصیه پذیری و توجه به منافع طبقات محروم جامعه؛
- تثبیت مواضع عزت آفرین، صحیح، عاقلانه و حکیمانه انقلاب و نظام؛
- پرهیز از اسراف یا هزینه از بیت المال یا اموال شبهه ناک در تبلیغات و غیر آن؛
- پرهیز از طرح اموری که در اختیار آنها نیست؛
- شناخت اولویت ها و فوریت های نظام و مردم و پرداختن به آنها؛
🔻 وظیفه شخص در صورت نشناختن نامزد اصلح:
س۱۰. اگر اصلح را نشناسیم وظیفه چیست؟ از طرفی اگر تحقیق کنیم و به شخص اصلح نرسیم می توانیم در انتخابات شرکت نکنیم؟
ج. در تشخیص فرد اصلح می توانید از کسانی که به لحاظ تعهد دینی و بصیرت انقلابی مورد اعتمادند، کمک بگیرید و در هر صورت شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی است.
🔻 رأی سفید:
س۱۱. حکم رأی سفید و بی نام دادن چیست؟ در صورت عدم شناخت و تحقیق، یا تحقیق کافی و عدم وصول به نتیجه و تحیّر در انتخاب اصلح چطور؟
ج. در هر صورت اگر رأی سفید دادن موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است.
https://eitaa.com/ahkamerouzz
📄حکم شرعی شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن از دیدگاه رهبر معظم انقلاب و مراجع بزرگوار تقلید
رهبر معظم انقلاب اسلامی:
اگر شرکت نکردن در راهپیمایی موجب تضعیف نظام جمهوری اسلامی شود، گناه محسوب میشود.
آیت الله العظمی "شبیری زنجانی":
موارد مختلف است. در جایی که حیات مذهب حق متوقف بر شرکت باشد یا عدم شرکت موجب مفاسد عظیمتر در مجتمع گردد شرکت کردن لازم است.
آیت الله العظمی "صافیگلپایگانی":
همه صحنههایی که مردم حضور دارند، برای آن است که میخواهند دین را نگه دارند و در برابر دشمنان اسلام صف آرایی کنند و اجتماعاتی با این شکوه و عظمت، با انگیزهای جز حفظ دین فراهم نمیشود.
آیت الله العظمی "مکارم شیرازی":
حضور در راهپیماییهای مهم مثل روز قدس و ۲۲ بهمن لازم است.
شایان ذکر است؛ ایشان لزوم را در پاسخ به سوال دیگری اینگونه معنا کرده اند:
لازم بودن به معنای واجب بودن است.
آیت الله العظمی "نوری همدانی":
با توجّه به اوضاع روز در تمام عرصههای اجتماع اسلامی حضور یافتن علامت رشد سیاسی است که امروز لازم است.
آیت الله العظمی "وحید خراسانی":
به طورکلی، تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران حرام است (و هرکاری که انجام آن باعث تضعیف نظام شود، لازم است ترک شود و هر کاری که ترک آن باعث تضعیف نظام شود، لازم است انجام داده شود
https://eitaa.com/ahkamerouzz
🔸 وظیفهی روحانیون و خواص در قبال شناساندن فرد اصلح چیست؟ آیا از لحاظ شرعی تکلیفی بر عهدهی آنها میباشد؟
🔸 پاسخ: همگان بهویژه خواص و علما وظیفه دارند با حداکثر دقت افراد اصلح را با حجت شرعی شناسایی کرده و به مردم معرفی کنند و مردم را در انتخاب درست یاری دهند. عدم دخالت خطرناک است؛ دخالت بدون بصیرت و حجت هم خطرناک است.
📄 احکام شرعی انتخابات ؛ مقام معظم رهبری
https://eitaa.com/ahkamerouzz
احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است)
۱. چنانچه روزه برای خود مادر ضرر دارد:
💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد (بدون اینکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده، بنابر احتیاط یک مد طعام فدیه به فقیر داده شود و وظیفه دیگری ندارد.
🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد،
الف: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای خود مادر ضرر داشت:
✅ قضا ساقط است ولی برای هر روز علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام دیگر به فقیر داده شود.
ب: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای فرزند شیر خوار یا جنین ضرر داشت:
✅ بنابر احتیاط یک مد طعام به فقیر داده شود و بعداً هر وقت که بتواند باید روزه ها را قضا نماید.
ج: اگر بدون عذر، قضای آن را بجا نیاورده است:
✅ علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد.
۲. اگر روزه برای جنین یا فرزند شیرخوار ضرر دارد:
💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد ( بدون آنکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده باشد، می بایست یک مد طعام به عنوان فدیه به فقیر بپردازد.
🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد:
الف: چنانچه بدون عذر شرعی بجا نیاورد:
✅ علاوه بر فدیه، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد.
ب: اگر به جهت ضرر برای خودش یا فرزند بجا نیاورد:
✅ همان فدیه کفایت میکند وکفاره تأخیر ندارد، ولی سالهای بعد قضای روزه را بجا آورد.
✳️ ملاحظات:
🔘 هرگاه تأخير قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهلانگارى و بدون عذر شرعى باشد، كفاره تأخير واجب است.
🔘 مادری که روزه برای خودش ضرر دارد حتی اگر باردار نباشد و به فرزند شیر ندهد، مطابق احکام کسی که به جهت مریضی روزه نمی گیرد، عمل کند.
🔘 فديه و کفاره تأخير براي هر روزه عبارت است از یک مد طعام (معادل 750 گرم گندم، آرد، برنج و مانند آن) که بايد به فقير داده شود.
🔘 دادن پول فديه و کفاره به فقير كافى نيست، ولى اگر اطمينان داشت كه فقير به وكالت از صاحب پول، طعام (حداقل معادل 750 گرم برای هر روز) می خرد و سپس آن را به عنوان كفاره قبول مى كند، اشكال ندارد.
🔘 تمام احکامی که درباره زن باردار در این تقسیم بندی بیان شده مربوط به زنی است که زایمان او نزدیک است، ولی زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است.
#احکام_نموداری #احکام_نموداری_روزه_زن_باردار #روزه_زن_شیرده
https://eitaa.com/ahkamerouzz