💢رسیدن به حد ترخص قبل از ظهر و ورود به وطن بعد از ظهر
🔰پرسش:
💢حکم روزه مسافری که قبل از اذان ظهر به حد ترخص نماز رسیده اما بعدازاذان وارد وطن شده است چیست؟
✅پاسخ:
✍️آیات عظام مظاهری، مکارم: اگر مبطل انجام نداده باشد باید نیت روزه کند وروزه بگیرد.
✍️آیات عظام امام،خامنه ای،فاضل،خوئی،سیستانی،نوری،گلپایگانی،: بنابراحتیاط واجب روزه بگیرد وقضا نماید
📚عروه الوثقی،جلد2،کتاب الصوم،فصل فی شرایط وجوب الصوم،مسأله1
📎 #احکام
📎 #ماه_رمضان
@ahkamerouzz
🔴سوال: میهمانی که فقط شب عید فطر به خانه انسان بیاید، تکلیف فطره اش چه می شود؟
♦️امام خامنهای: فطره او بر عهده صاحب خانه نیست.
♦️آیت الله مکارم: اگر [میهمان] فقط برای شب عید دعوت شده؛ [فطره اش بر میزبان] واجب نیست.
♦️آیت الله نوری همدانی: اگر میزبان شب عید فطر - در خانه، مسجد، سالنهای پذیرایی یا هرجای دیگر- طعام دهد، فطره هم بر عهدهی او است.
♦️آیت الله بهجت: اگر مهمان پیش از برآمدن هلال ماه شوال برای خوردن غذا آمده باشد - ولو بعداً نتواند غذا صرف کند – فطرهاش بر میزبان واجب است.
♦️آیت الله سیستانی: اگر مهمان شب نزد میزبان بماند و نانخور - هرچند موقتاً - حساب شود؛ فطرهاش بر میزبان واجب است.
♦️آیت الله سبحانی: فطرهی مهمانی که پیش از غروب شب عید فطر با رضایت صاحبخانه وارد شده و عرفًا نانخور میزبان حساب میشود بر میزبان واجب است.
♦️آیت الله وحید خراسانی: فطرهی میهمانی که پیش از غروب شب عید فطر با رضایت صاحبخانه وارد شده و در وقت وجوب زکات فطره نانخور او حساب میشود، بر میزبان واجب است.
📚 کارت به کارت کردن فطریه
💠 سوال: باتوجه به اینکه #زکات_فطره باید از مالی که کنار گذاشته میشود پرداخت شود؛ آیا جایز است #فطریه به صورت کارت به کارت به فقیر داده شود؟
✅ جواب: اگر مبلغ فطریه را کنار نگذاشته باشید، می توانید با انتقال از کارت خود به کارت فقیر نیت فطریه کنید، و چنانچه قبلاً مبلغ فطریه را کنار گذاشته اید، باید همان را به فقیر برسانید.
@ahkamerouzz
🗳 وظیفه روحانیون و خواص در قبال شناساندن فرد اصلح
❓سؤال
وظیفه روحانیون و خواص در قبال شناساندن فرد اصلح چیست؟ آیا از لحاظ شرعی تکلیفی بر عهده آنها می باشد؟
✍️پاسخ رهبر معظم انقلاب:
همگان به ویژه خواص و علما وظیفه دارند با حداکثر دقت افراد اصلح را با حجت شرعی شناسایی کرده و به مردم معرفی کنند و مردم را در انتخاب درست یاری دهند. عدم دخالت خطرناک است؛ دخالت بدون بصیرت و حجت هم خطرناک است.
@ahkamerouzz
📚 کاشت ناخن مصنوعی و حکم وضو، غسل و نماز با آن
💠 سوال:
۱. آیا کسی که #کاشت_ناخن برایش ضرورت ندارد و به دلیل عدم امکان یا ضرر یا مشقت زیاد، هنگام #وضو یا #غسل، #ناخن_مصنوعی را برنخواهد داشت، جایز است اقدام به کاشت ناخن کند؟
۲. کسی که بدون ضرورت ناخن مصنوعی کاشته است، وظیفه اش نسبت به وضو یا غسل و نماز چیست؟
جواب:
۱) در فرض سؤال کاشت ناخن جایز نیست.
۲) اگر برداشتن ناخن مصنوعی ممکن باشد، وضو یا غسل با آن باطل است و در نتیجه نماز هم باطل است و چنانچه برداشتن آن تا پایان وقت نماز ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، باید علاوه بر وضو یا #غسل_جبیره ای، تیمم کند و بعد از برداشتن ناخن، بنا بر احتیاط واجب قضای نمازها را نیز بخواند.
@ahkamerouzz
پرداخت کفاره ی روزه
س : کفاره و فدیه مربوط به هر ماه رمضان را، چه زمانی باید پرداخت ؟
ج: کفاره تأخیر و کفاره بیماری که تا ماه رمضان بعد نتواند قضای روزه را بگیرد، پس از رسیدن ماه رمضان بعد پرداخت می شود، اما پرداخت کفاره افطار عمدی یا فدیه ای که زن باردار یا زن شیرده باید بپردازد، قبل از رسیدن ماه رمضان بعد، اشکال ندارد.
@ahkamerouzz
📚 زمان کنار گذاشتن و پرداخت زکات فطره
💠 سؤال: زمان کنار گذاشتن #فطریه و پرداخت آن چه موقع است؟
✅ جواب: از غروب شب #عید_فطر می تواند #فطریه را بپردازد یا کنار بگذارد و بنابر احتیاط واجب، مکلف باید فطریه را پیش از #نماز_عید به فقیر بپردازد؛ ولی اگر نماز عید نمی خواند می تواند پرداخت آن را تا ظهر به تأخیر بیاندازد و در صورتی که دسترسی به فقیر دارد کنار گذاشتن فطریه، کافی نیست.
اما اگر تا ظهر دسترسی به فقیر نداشت، فطریه را کنار بگذارد و هر گاه دسترسی پیدا کرد به فقیر بدهد و اگر کنار نگذاشته باشد نیز بنا بر احتیاط واجب ساقط نمی شود و باید با قصد قربت و بدون نیت ادا و قضا، فطریه را بپردازد.
#احکام_فطریه #نحوه_پرداخت_فطره
@ahkamerouzz
🔴 كفاره و فديه چه تفاوتي دارند و ميزان كفاره چقدر است ؟ آيا كفاره چند نوع است.؟
♦️کفاره در لغت بمعنی پوشش و پوشانندگی است و در اصطلاح فقهی جریمه برای ترک فعل و یا تأخیر و نقص در اتیان (انجام) آن است. فدیه به معنی عوض و جایگزین است. به عنوان مثال اگر شخصی به عذر شرعی (مانند مسافرت یا بیماری و ...) روزه ی خود را در ماه مبارک افطار کند، واجب است تا ماه رمضان سال آینده قضای آن را بگیرد. اما اگر بدون عذر آن را بجا نیاورد و یک رمضان دیگر از روی آن بگذرد علاوه بر قضای روزه، کفاره نیز بر او واجب می شود . این کفاره را کفاره تأخیر یا عذری می گویند.
♦️اما فدیه مربوط به کسانی است که به دلایلی همانند پیری یا شیردهی به فرزند قادر به روزه گرفتن نیستند، این افراد مجاز روزه ی خود را افطار کنند و به جای آن فدیه بدهند. البته خانمهای شیرده و یا حامله ای که از ترس ضرر رسیدن به جنین و یا گرسنگی فرزند به خاطر کم بودن شیر و یا ناتوانی خویش افطار می کنند، بعد از رفع عذر باید روزه های خود را قضا کنند.
♦️اما میزان کفاره و فدیه همانند هم است یعنی تقریبا هفتصد و پنجاه گرم از غذای معمول و یا قیمت آن که به فقیر داده می شود.
♦️اما کفاره ی دیگری وجود دارد که آن را کفاره ی عمد می گویند. این کفاره جریمه برای کسانی است از روی عمد و علم و بدون عذر روزه ی خود را باطل کرده و یا می کنند.
♦️میزان این کفاره:١/ شصت روزه گرفتن است که سی و یک روز آن باید پشت سرهم باشد و فاصله ای بین آنها نیافتد. ٢/یا اینکه شصت فقیر را اطعام کند (حداقل به هر کدام از آنها به اندازه یک مُدّ طعام "همان هفتصد و پنجاه گرم غذا" بدهد). ٣/یا اینکه یک برده و بنده را در راه خدا آزاد کند
@ahkamerouzz
سؤال: من می خواهم سرمایه ای را به شخصی بدهم تا با آن کار کند و یک مبلغ ثابت ماهانه سود بدهد، آیا دریافت سود حکم ربا را دارد؟
جواب: اگر به عنوان قرض باشد و شرط کنید که قرض گیرنده هر ماه مقداری سود به شما بپردازد، قرض ربوی و حرام است، و اگر به عنوان وکالت باشد، یعنی دریافت کننده را وکیل مطلق کنید تا با پول شما برای شما کار کند و مقداری از سودهای حاصله را به شما بپردازد و مابقی را برای خود بردارد، اشکال ندارد.
@ahkamerouzz
سؤال: شخصی مبلغی از یک نفر گرفته است تا در بورس کار کند و قبول کرده است که ماهی مقداری سود به صاحب پول بدهد و زیان نیز به عهده خودش باشد، آیا اینکه قبول کرده است زیان پای ایشان و سود بیشتر هم به نفع خودش و در عوض ماهانه سود ثابتی بدهد از نظر شرعی مورد قبول است؟
جواب: اگر عنوان قرارداد وکالت باشد، اشکال ندارد، به این صورت که صاحب سرمایه به طرف مقابل وکالت بدهد با سرمایۀ او در بورس خرید و فروش کند و مقدار معینی از سود را ماهانه به او بپردازد و بقیه را به عنوان حق الوکاله تملک کند و در ضمن این قرارداد شرط شود که در صورت عدم کسب سود، وکیل ـ عامل در بورس ـ از مال خود معادل مقدار تعیین شده به صاحب سرمایه بپردازد.
@ahkamerouzz
استفتائات جدید امام خامنه ای
س: آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعا واجب است و عدم شرکت حرام است؟
ج) شرکت درانتخابات نظام جمهورى اسلامى براى افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعى، اسلامى و الهى است.
س: آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟
ج) واجب عینى است.
س: حکم رأی دادن سفید و بی نام چیست؟ در صورت عدم شناخت و تحقیق ، یا تحقیق کافی و عدم وصول به نتیجه و تحیّر در انتخاب اصلح چطور؟
ج) در هر صورت اگر رأی سفید دادن موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است.
@ahkamerouzz