eitaa logo
مصباح پاسخگو
155 دنبال‌کننده
85 عکس
25 ویدیو
3 فایل
پاسخگویی به سوالات شرعی کارکنان
مشاهده در ایتا
دانلود
مناسبت: سالروز آزادسازی سوسنگرد (١٣۵٩ه‌ش) موضوع: ✅ دفاع از اساس اسلام و قلمرو آن واجب است؛ ✅ اگر دشمنی که از او بر اساس اسلام و اجتماع مسلمین ترس باشد، بلاد‏‎ ‎‏مسلمین و یا مرزهای آن را مورد هجوم قرار دهد، بر مسلمان‌ها واجب است که از آن به‏‎ ‎‏هر وسیله‌ای که ممکن است با بذل مال و جان، دفاع نمایند.‏ ‏‏✅ این دفاع، مشروط به حضور امام ‏‏علیه السلام‏‏ و اذن او و اذن نایب خاص یا عام او‏‎ ‎‏نیست، پس بر هر مکلفی بدون هیچ قید و شرطی واجب است به هر وسیله‌ای که باشد،‏‎ ‎‏دفاع نماید.‏ 📚 ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)، ج١، ص۵۵١ @ahkamerouzz
موضوع: ✅ اگر یکی از دول اسلامی، پیمانی بست که با مصلحت اسلام و مسلمین‏‎ ‎‏مخالف است، بر سایر دول (اسلامی) واجب است که با وسایل سیاسی یا اقتصادی، مانند‏‎ ‎‏قطع رابطۀ سیاسی و بازرگانی با آن دولت کوشش کنند تا آن پیمان را به هم بزنند! و بر‏‎ ‎‏سایر مسلمین واجب است که با هرگونه مقاومت منفی که در امکانشان است در این کار‏‎ ‎‏اهتمام بورزند؛ و چنین معاملاتی در شرع مقدس اسلام، حرام و باطل است.‏ ‏‏✅ اگر بعضی از رؤسای دول اسلامی یا بعضی از نمایندگان مجلس، موجب‏‎ ‎‏نفوذ سیاسی یا اقتصادی بیگانگان بر مملکت اسلامی گردند، به طوری که از این نفوذ بر‏‎ ‎‏اساس اسلام یا بر استقلال مملکت ولو در آینده ترس باشد، (این رئیس مملکت و یا‏‎ ‎‏نماینده) خائن است و فرضاً هم که متصدی شدن آن مقام برایش حقّ باشد از مقامش ـ هر‏‎ ‎‏مقامی که باشد ـ منعزل می‌گردد! و بر امت اسلامی است که ولو با مقاومت منفی مانند ترک‏‎ ‎‏معاشرت و ترک معامله با او و روگردان شدن از او به هر وجهی که ممکن است او را‏‎ ‎‏مجازات نمایند و در اخراج او از تمام شؤون سیاسی و محروم نمودن او از حقوق‏‎ ‎‏اجتماعی، اهتمام ورزند.‏ 📚 ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)، ج١، ص۵۵٢ @ahkamerouzz
شرايط وجوب امر به معروف و نهی از منكر ١. علم به معروف و منکر. 💠 امر و نهی كننده بايد معروف و منكر را بشناسد؛ در غير اين صورت موظف نيست که امر به معروف و نهی از منكر كند. اگر عامل از روی اجتهاد یا تقلید، عملی را حرام یا واجب نمی داند، امر و نهی او واجب نبوده بلکه جایز نیست؛ هر چند نزد آمر (طبق اجتهاد یا تقلید) عمل عامل، ترک واجب یا انجام حرام محسوب شود. ٢. احتمال تأثیر. 💠 اگر آمر یا ناهی احتمال دهد که امر و نهی او (هر چند در آینده ) اثر و نتيجه‌ دارد، واجب است امر و نهی کند؛ هر چند گمان قوی بر عدم تأثیر داشته باشد. 🔶 اگر امر به معروف و نهی از منکر توسط آمر به تنهایی، احتمال اثر ندارد ولی با هماهنگی و کمک گرفتن از دیگران احتمال اثر وجود دارد، هماهنگی و کمک گرفتن از دیگران برای انجام این واجب مهم، لازم است. ٣. اصرار بر گناه. 💠 شخص گناهكار بر استمرار گناه، اصرار داشته باشد و اگر معلوم باشد یا حتی احتمال داده شود که بدون امر و نهی از خطا دست بر می دارد (يعنی معروف را به‌جا می آورد و منكر را ترك می كند)، امر و نهی او واجب نيست. ٤. نداشتن مفسده. 💠 امر و نهی، مفسده نداشته باشد؛ بنابر این اگر احتمال عقلایی داده شود که در اثر امر و نهی به آمر و ناهی يا به مسلمان ديگر، مفسده‌ای از قبيل ضرر جانی، آبرويی یا مالی برسد یا به حرج می افتند، امر و نهی واجب نيست، بلکه در مواردی جایز نیست. البته اگر معروف يا منكر از امورى باشد كه برای شارع مقدس اهميت زياد دارد (مثل حفظ جان گروهی از مردم یا حفظ اسلام و مانند اینها)، بايد اهميت لحاظ شود؛ یعنی صرف ضرر و حرج در این گونه موارد، مانع وجوب امر و نهی نیست؛ بنابر این اگر ـ مثلا ـ اقامۀ حجت های الهی برای دفع گمراهی و ضلالت، متوقف بر بذل جان یک نفر یا بیشتر باشد، وجوب امر به معروف و نهی از منکر، ساقط نمی شود. ⁉️ نكته: امر به معروف و نهی از منكر در صورتی واجب است كه شرايط چهارگانه، موجود باشند؛ بنابراين اگر امر و نهي يكي از شرايط را نداشته باشد (مثلاً مفسده داشته باشد)، امر و نهی واجب نيست؛هر چند شرايط ديگر را دارا باشد. @ahkamerouzz
مناسبت: آخرین روز هفته کتاب و کتابخوانی موضوع: ❓کتب ضلال چیست و احکام شرعی آن را بفرمایید؟ ✅ کتبی که مشتمل بر مطالب باطل بوده و محتوای آنها از اصول حقه دین و مذهب و یا فروع آن، منحرف باشد و خواندن آنها موجب گمراهی و انحراف مردم از نظرِ عقیده یا عمل یا اخلاق شود را «کتب ضلال» (گمراه کننده) می‌نامند. ✅ بنابر اجماع نظر فقهای شیعه خرید، فروش، تکثير و طبع و انتشار، حفظ و نگهداری، نسخه برداری و حتی به حافظه سپردن «کتب ضلال»، حرام است و نابود ساختن آن‌ها، واجب شرعی است. ✅ تهیه و نگهداری کتب ضلال، به منظور نقض و ابطال و رد آن‌ها، براى کسى که قدرت علمى این کار را داشته باشد، جایز است. 📚 شرائع الاسلام، ج۲، ص۱۰ ✍️ طبق نظر فقها، احکام فوق شامل تمامی اقسام رسانه‌های منحرف و منحرف کننده از جمله رسانه‌های نوشتاری، دیداری، شنیداری و... می‌گردد. @ahkamerouzz
موضوع: ✍️ یکی از اقسام دفاع، دفاع مُکلّف از خودش، متعلقین و مانند آن است که برخی از احکام آن عبارتند از: ✅ اگر کسی به مال فردی یا مال عیالش هجوم آورد، دفع او به هر وسیلۀ ممکنی برایش‏‎ ‎‏جایز است ولو اینکه به قتل مهاجم، منتهی شود.‏ ‏✅ در دفاع، بنابر احتیاط (واجب) باید از مرتبۀ پایین‌تر اقدام نمود تا به مرتبۀ شدیدتر از آن برسد، پس اگر با آگاه نمودن و یک نوع اخطار... دفع می شود باید همان را انجام دهد؛ و اگر جز با داد زدن و تهدید‏‎ ‎‏ترس آور، دفع نمی‌شود باید همین کار را انجام داده و به آن اکتفا نماید؛ و اگر به جز با‏ ‎دست دفع نمی‌شود باید به آن اکتفا نماید؛ و اگر با عصا دفع می‌شود به آن اکتفا نماید؛ و اگر‏ ‎‏با شمشیر دفع می‌شود، در صورتی که دفع او، با ایجاد جراحت در او ممکن باشد باید به‏‎ ‎‏همان اکتفا نماید؛ و اگر دفع او جز با کشتن ممکن نیست به هر وسیلۀ کشنده، (قتل او)‏‎ ‎‏جایز است! و البته مراعات ترتیب در صورتی واجب است که ممکن باشد و فرصت داشته‏‎ ‎‏باشد و ترسی از غلبۀ مهاجم نباشد، بلکه اگر با رعایت ترتیب، ترس فوت وقت و غلبۀ‏‎ ‎‏دزد باشد، (رعایت ترتیب) واجب نیست و توسل به چیزی که قطعاً او را دفع می‌نماید‏‎ ‎‏جایز است.‏ ‎ ✅ مدافع اگر از آن حدّی که به نظر خودش، و واقعاً در دفع متجاوز کافی است، تجاوز کند،‏‎ ‎‏بنابر احتیاط (واجب) ضامن می باشد.‏ 📚 ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)، ج١، ص۵۵۴ @ahkamerouzz
موضوع: ❓جهاد ابتدایی در زمان غیبت امام معصوم (علیه‌السلام) چه حکمی دارد؟ آیا جایز است که فقیه جامع‌الشرایط مبسوط‌الید (ولیّ امر مسلمین) حکم به آن کند؟ ✅ بعيد نيست که حکم به جهاد ابتدايى توسط فقيه جامع‌الشرايطى که متصدّى ولايت امر مسلمين است، در صورتى که مصلحت آن را اقتضا کند، جايز باشد، بلکه اين نظر اقوى است. ❓آیا اهل کتابی که در کشورهای اسلامی زندگی می‏کنند، حکم اهل ذمّه را دارند؟ ✅ آنان تا زمانى که مطيع قوانين و مقررات دولت اسلامى که در حمايت آن زندگى مى‏کنند، باشند و کارى که منافى با أمان است، انجام ندهند، حکم معاهد را دارند. ❓‪آیا جایز است که یکی از مسلمانان یک کافر کتابی یا غیر کتابی، اعم از زن یا مرد را در سرزمین کفر یا سرزمین مسلمانان به (اسارت و) تملک خود در آورد؟ ✅ اين کار جايز نيست؛ هرگاه کفّار به سرزمين اسلامى حمله کنند و کسانى از آنان به دست مسلمين اسير شوند، سرنوشت اسيران جنگى در دست حاکم اسلامى است و آحاد مسلمانان حق تعيين سرنوشت اسراء را ندارند. 📚 أجوبة الاستفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) @ahkamerouzz