🔰 نظر مراجع تقلید درباره شهادت به ولایت در اذان و اقامه چیست؟
🔸 شهادت به ولایت و امامت حضرت امیرالمؤمنین علیبنابیطالب (علیهالسلام) در اذان و اقامه نماز، در زبان فقهای گرانقدر به شهادت ثالثه مشهور است و پس از اقرار به یگانگی خداوند متعال و رسالت نبی مکرم اسلام با عبارات مختلفی همچون «أشهَدُ أَنّ عَلیاً ولی الله»، «أشهَدُ أَنّ عَلیاً اَمیرالمؤمنین حقاً» و «أشهَدُ أَنّ عَلیاً حُجَّةُ الله» صورت میگیرد.
🔸 جدای از اینکه پیشینه اقرار به شهادت ثالثه در اذان و اقامه نماز خود موضوعی تاریخی بوده که در برخی از کتب تاریخی منعکس شده است، نزد فقهای عظام بحثی فقهی به شمار میآمده، از این رو احکام آن در کتب فقهی این بزرگان آمده است. بزرگان تشیع براین باورند که شهادت ثالثه در اصلِ تشریع اذان نبوده است، اما به لحاظ حکم فقهی آن اختلاف نظر وجود دارد.
🔸 برخی گفتنِ آن را جایز ندانستهاند، همانند شیخ صدوق و شیخ طوسی در برخی از کتب خود؛ برخی گفتن آن را بدون قصد جزئیت جایز میدانند، همانند بسیاری از فقهای معاصر؛ در برخی از موارد نیز امری مطلوب خواندهاند و گفتن آن را به قصد استحباب مطلق جایز میدانند، بلکه آن را در مواردی و با وجود شرایطی از آن جهت که از شعائر ایمان و نماد تشیع است، واجب میدانند. تعدادی نیز مدعی آن هستند که شهادت ثالثه از اجزاء مستحب اذان و اقامه است، همانند مرحوم مجلسی اول در کتاب بحار الانوار.
🔻 نظر مراجع تقلید معاصر:
▫️- حضرت امام خمینی (ره): «اَشْهَدُ انَّ عَلِیاً وَلِی اللّٰهِ» جزء اذان و اقامه نیست ولى خوب است بعد از «اَشْهَدُ انَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّٰهِ» به قصد قربت گفته شود.
▫️- حضرت آیتالله خامنهای: گفتن «اَشْهَدُ اَنَّ عَلِیّاً وَلیُّ اللهِ» به عنوان شعار تشیّع خوب و مهم است ولی جزء اذان و اقامه نیست و باید به قصد قربت مطلقه گفته شود.
▫️- حضرت آیتالله سیستانی: «أَشْهَدُ أنَّ عَلِیاً وَلى الله» جزء اذان و اقامه نیست، ولى خوب است بعد از «أَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ الله» به قصد قربت گفته شود.
▫️- حضرت آیتالله مکارم شیرازی: «اَشْهَدُ أَنَّ عَلِیاً وَلِىُّ اللّٰهِ» (یعنى گواهى مىدهم که على ولىّ خدا بر همهی خلق است) جزء اذان و اقامه نیست، ولى خوب است بعد از «اَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّٰهِ» به قصد تبرّک گفته شود، لکن به صورتى که معلوم شود جزء آن نیست.
▫️- حضرت آیتالله شبیری زنجانی: سزاوار است پس از «أشهد أنّ محمداً رسول الله» به قصد تبرّک و تیمّن، شهادت به ولایت و امامت بلافصل حضرت امیرالمؤمنین و سایر معصومین (علیهم السلام) به نحوى که جزو اذان و اقامه محسوب نگردد، ذکر شود. و بىتردید اگر در شرایطى ترک این شهادت موجب تضعیف ولایت و تشیع گردد، ذکر آن لازم است.
▫️- حضرت آیتالله وحید خراسانی: «اشهد انّ علیا ولیّ اللّه» جزء اذان و اقامه نیست، ولى چون ولایت آن حضرت مکمّل دین است، شهادت به آن در هر حال و از جمله بعد از «اشهد انّ محمّدا رسول اللّه» از أفضل قربات است.
▫️- حضرت آیتالله سبحانی: «اَشْهَدُ انَّ عَلِیاً وَلِی اللّٰهِ» جزو اذان و اقامه نیست ولى خوب است بعد از أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ ، به قصد قربت مطلقه و زینت اذان و اقامه گفته شود.
▫️- مرحوم حضرت آیتالله خوئی: «اَشْهَدُ انَّ عَلِیاً وَلِی اللّٰهِ» جزء اذان و اقامه نیست، ولى خوب است بعد از "أشهد أن محمداً رسول الله" به قصد قربت گفته شود.
▫️- مرحوم حضرت آیتالله بهجت: بعید نیست مستحب بودن اقرار به ولایت امیر المؤمنین على بن ابى طالب - علیه السّلام - در اذان، در صورتى که به نیت مطلوب بودن گفته شود.
▫️- مرحوم حضرت آیتالله فاضل لنکرانی: جزو اذان و اقامه نیست ولى خوب است بعد از اشْهَدُ انَّ مُحَمَّداً رسُولُ اللّٰهِ به قصد قربت گفته شود.
▫️- مرحوم حضرت آیتالله میرزا جواد تبریزی: شهادت بر ولایت على علیه السلام و اولاد طاهرینش جزء اذان و اقامه نیست، لکن شعار شیعه شده است، در اذانى که در مجامع عمومى گفته مىشود نباید شهادت بر ولایت ترک شود، اما در حال فرادى و مثل آن، ترک کردن مانعى ندارد، و الله العالم.
▫️ - مرحوم حضرت آیتالله صافی گلپایگانی: «أَشْهَدُ أَنَّ عَلِیاً وَلِى الله» جزو اذان و اقامه نیست، ولى خوب است بعد از «أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسوُلُ الله»، به قصد قربت گفته شود.
@ahkamerouzz
س 147. مسّ ضمیرهایی که به ذات باری تعالی بر می گردند مثل ضمیر جمله «بسمه تعالی» چه حکمی دارد؟
ج. ضمیر حکم لفظ جلاله را ندارد.
س 148. نوشتن اسم جلاله «الله» به صورت «ا...» مرسوم شده است. کسانی که بدون وضو این کلمه را مسّ می کنند، چه حکمی دارند؟
ج. همزه و نقاط، حکم لفظ جلاله را ندارد، و مس آن بدون وضو، جایز است.
س 149. در جایی که من کار می کنم در مکاتبات خود کلمه «الله» را به صورت «ا...» می نویسند.آیا نوشتن الف و سه نقطه به جای لفظ جلاله «الله» از نظر شرعی صحیح است؟
ج. از نظر شرعی مانعی ندارد.
س 150. آیا جایز است به صرف احتمال مسّ لفظ جلاله «الله» توسط افراد بدون وضو، از نوشتن آن خودداری نموده و یا به صورت «ا...» نوشته شود؟
ج. مانعی ندارد.
س 151. نابینایان برای خواندن و نوشتن از خط برجسته ای معروف به خط بریل که با لمس انگشتان خوانده می شود، استفاده می کنند.
آیا بر نابینایان واجب است که هنگام فراگیری قرآن کریم و مسّ اسماء طاهره که با خط برجسته بریل نوشته شده است، وضو داشته باشند یا خیر؟
ج. اگر نقاط برجسته علامت حروف هستند، حکم آن حروف را ندارند ولی اگر در نظر عرف آگاه به عنوان خط محسوب شوند، در مس آن ها رعایت احتیاط لازم است.
س 152. مسّ اسم هایی از قبیل عبدالله و حبیب الله بدون وضو چه حکمی دارد؟
ج. مسّ لفظ جلاله بدون وضو جایز نیست، اگرچه جزیی از یک اسم مرکب باشد.
.
@mesbaherahpuyan
⁉️ سؤال:
*آیا موردی وجود دارد که وضو گرفتن پس از غسل جنابت جایز باشد؟*
✅ پاسخ: 👇👇
👈 بله، در سه مورد پساز غسل جنابت، وضو لازم است:
◀️ اول اینکه در بین غسل حدث اصغر (چیزی که وضو را باطل میکند) سر زند.
◀️ دوم اینکه پس از غسل، حدث اصغر سر زند.
◀️ سوم کسی که یقین به جنابت ندارد و احتیاطاً غسل کرده است
@mesbaherahpuyan
✋
احکام شرعی فضای مجازی
🔺بررسی قوانین حضور در فضای مجازی به سه مورد الزامات اخلاقی، شرعی و قانونی تقسیم میشوند. فراگیری قوانین دینی و شرعی هنگام ورود به هر محیطی برای یک مسلمان ضرورت دارد؛ چرا که اگر کاری را خواسته یا ناخواسته خلاف شرع اسلام انجام دهد مرتکب گناه شدهاست. این مسئله برای ورود به فضای مجازی هم اهمیت دارد و در راه شناخت آن باید چند قدم را طی کنیم:
1️⃣ احکامشرعی مرتبط با رسانهها و فضای مجازی را مطالعه کنیم.
2️⃣ نسبتیابی افعال و رفتارمان در فضای مجازی با دنیای حقیقی.
3️⃣ فضای مجازی ظرفیت خلاف را بهشدت فراهم میکند و زمینه گناه را به وجود میآورد.
🔹️برای مثال:
🔻حکم استفاده از فیلترشکن چیست؟
🔻استفاده از فیسبوک حرمت دارد؟ اگر بله، دلیل آن چیست؟!
و ...
🔵 در پاسخ به این موارد هر شخص باید نظر مرجعتقلید خود را جویا شود و با توجه به تکلیف شرعی به وظیفهاش عمل کند.
اما جواب این ۲ سال از زبان دو تن از مراجع عظام تقلید:
🔴 سوال اول:
رهبر معظم انقلاب (مدظلهالعالی) میفرمایند: "استفاده از فیلترشکن و مانند آن تابع مقررات و قوانین نظام جمهوریاسلامی میباشد."
توضیح اینکه استفاده از فیلترشکن بستگی به دو موضوع دارد:
☝اول: اگر استفاده از فیلترشکن برخلاف قوانین و مقررات کشور باشد استفاده از آن جایز نیست.
✌دوم: اگر استفاده از فیلترشکن بر خلاف قوانین کشور نباشد ولی بخواهد مقدمهای برای انجام کاری حرام یا ورود به سایتها با محتوای نامناسب مثل تصاویر غیراخلاقی، مطالب گمراهکننده و شبههساز عقیدتی و ... باشد، حرام است. این نکته را هم در نظر داشته باشید، مرحله بالاتر از تقوا این است که مقدمات ارتکاب گناه را فراهم و کلید احتمالی ورود به آن را باز نکنیم. با تبیین بیانات حضرت، مشخص میشود ورود به سایتها و شبکههایی مانند فیسبوک و توئیتر که بر طبق قوانین کشور و نظام جمهوری اسلامی بسته شدهاند با فیلترشکن جایز نمیباشد.
🔴 سوال دوم:
آیتالله مکارم شیرازی (دامتبرکاته) برای استفاده از فیسبوک حرمت اعلام کردهاند؛ چون در این فضا نشر گسترده فساد و انواع گناهان وجود دارد. ایشان میفرمایند: " فیسبوک شهر بی در و دروازهای است که همه کس از دانشمندان و نخبگان تا دزد، کلاهبردار و کسانی که به فساد آلودهاند، هر کدام در آن مغازهای دارند و در آن، گاه وسایل ضروری و گاه ابزار گناه، انحراف، فساد و ایجاد اختلاف میان ملتها را با برچسبهایی زیبا و پوشش فریبنده در اختیار همگان قرار میدهند، پس ورود به این شهر برای همه افراد نمیتواند آزادانه صورت گیرد؛ ورود فقط برای افراد فرهیخته و آگاه که سِره را از ناسِره تشخیص میدهند آنهم برای تحقیقات اجتماعی مانع ندارد؛ مثل کتب ضَلال که فقها مطالعه آن را برای عموم، تحریم و برای محققان مذهبی آزاد میشمارند."
🔻امروزه با توجه به بستر فضای مجازی بهراحتی میتوانیم از استفتائات مراجع عظام استفاده کنیم پساز این ظرفیت بهره کافی را ببریم و سؤالات خود را بپرسیم تا تکلیفمان مشخص شود و مباد به گناه آلوده شویم.
@ahkamerouzz
استفاده از گردنبند صلیب و فروهر در نماز و غیر نماز چه حكمی داره؟
🔰 پاسخ:
💠 آیت الله خامنه ای:اگر استفاده از این گردنبند ها باعث ترویج یك گروه یا فرقه خاص باشد ،جایز نیست.
💠 آیتالله مکارم شیرازی: به گردن داشتن صلیب چه در حال نماز چه در غیر حال نماز حرام است.
💠 آیت الله سیستانی: استفاده از گردن فروهر یا فبهر که به عنوان نماد آیین زرتشت حساب می شود، برای مسلمان حرام است، همان طوری که استفاده از گردن بند صلیب که نشانه مسیحیت است، حرام است، گردن بندی که نماد آیین زرتشت یا هر آئینی دیگری غیر از اسلام باشد حرام است.
@ahkamerouzz
‼️سجده کسی که نمی تواند پیشانی را به زمین برساند
🔷کسی که نمیتواند پیشانی را به زمین برساند باید به قدری که میتواند خم شود و مهر یا چیز دیگری را که سجده بر آن صحیح است، روی چیز بلندی گذاشته و طوری پیشانی بر آن بگذارد که بگویند سجده کرده است، ولی باید کف دستها و زانوها و انگشتان پا را اگر ممکن است به طور معمول بر زمین بگذارد و اگر چیزی که مهر را روی آن بگذارد وجود ندارد، باید آن را با دست بلند کند و پیشانی بر آن بگذارد.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🌿🌼🌿🌼🌿🌼🌿🌼🌿🌼🌿
@ahkamerouzz
💢 پاسخ مراجع تقلید به استفتائاتی پیرامون تغییر جنسیت
🔹 مراجع تقلید در استفتائاتی نسبت به مسأله تغییر جنسیت نظرات خود را اعلام کردهاند.
@ahkamerouzz