eitaa logo
کانال احکام
424 دنبال‌کننده
63 عکس
2 ویدیو
0 فایل
جهت سوالات شرعی به این آیدی مراجعه کنید @Javid_Ahkam درصورت نیاز شماره تلفن و حتی سوال پیامی هم جواب داده میشود
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال بدگویی به معنای بیان عیب_مومن نزد کسی که او نیز از آن عیب مطلع است، حرام است؟ جواب اگر بیان عیب به گونه ای باشد که توهین محسوب شود یا موجب انتشار آن در میان کسانی که از عیب اطلاع ندارند شود، جایز نیست. سایت حضرت آقا و اجوبه_الاستفتائات @ahkameslaami
سوال کسی که به رکعت سوم نماز جماعت برسد و به خیال این‌که امام در رکعت اول است، چیزی نخواند، آیا اعاده نماز بر او واجب است؟ جواب اگر قبل از رکوع متوجه شود قرائت واجب است، ولی اگر بعد از این‌که داخل رکوع شد متوجه شود، نماز او صحیح است و چیزی بر او واجب نیست؛ هرچند احتیاط مستحبّ این است که دو سجده سهو برای ترک سهوی قرائت به‌جا آورد. سایت حضرت آقا @ahkameslaami
سوال اگر آیات قرآن از پشت کاغذ پیدا باشد، دست زدن به آن در ایام حیض چه حکمى دارد؟ همه مراجع اگر جوهر به گونه اى در کاغذ نفوذ کرده که از پشت کاغذ به طور کامل آشکار گردیده است، دست زدن در زمان حیض به آن جایزنیست؛ ولى اگر به این حد نرسد، اشکال ندارد. @ahkameslaami
سوال شخصی پولی را برای انجام یک کار اقتصادی قرض گرفت، اگر آن کار برای او سودآور باشد، آیا جایز است مبلغی از سود آن را به قرض دهنده بپردازد؟ و آیا جایز است قرض دهنده آن را مطالبه کند؟ جواب قرض دهنده حقّی در سود حاصل از تجارت قرض گيرنده با مال قرضی ندارد و نمیتواند هيچ مقداری از آن سود را از او مطالبه کند، ولی اگر قرض گيرنده خودش بخواهد بدون هيچ قرار قبلی با پرداخت مبلغی زائد بر مقدار اصل قرض به قرضدهنده به او نيکی کند، اشکال ندارد، بلکه مستحب است. @ahkameslaami
سؤال اگر شوهر برای این که همسرش بعد از مرگ او بدون منزل نباشد، به همسرش بگوید: تا زمانی که زنده هستی سکونت در منزلم را برای شما قرار دادم و زن هم قبول کند و در آن سکونت کند، آیا پس از فوت_شوهر، ورثه می توانند زن را از سکونت در منزل منع کنند؟ جواب: در فقه به چنین قراردادی "عمریٰ" می گویند و با اجرای این قرارداد لازم، زن تا زمانی که زنده است حق_سکونت در خانه را دارد ـ هر چند ارث منحصر در خانه باشد ـ و ورثه نمی توانند از سکونت او ممانعت کنند. @ahkameslaami
تشخيص منی برخی از مردان تصور می کنند برای تشخیص و صدق منی، یکی از سه نشانه کافی است. در حالی که هر سه نشانه باید با هم باشد و اگر هیچ یک از نشانه های سه گانه و یا یکی از آنها را نداشت، حکم به منی نمی شود، مگر آنکه از راه دیگری یقین کند که منی است. نشانه های منی: 1. همراه با شهوت باشد. 2. با جستن بیرون آید. 3. بدن سست شود. بنا بر نظر آیات عظام بهجت و مکارم: خروج منی در مرد دو نشانه دارد: 1. همراه با شهوت باشد 2. با جستن بیرون آید. و اگر هیچ یک از دو نشانه یا یکی از آن دو را نداشت، حکم به منی نمی شود؛ مگر آنکه از راه دیکری یقین کند که منی است.  توضیح المسائل مراجع، م346 @ahkameslaami
سوال آيا مى‌شه در حال حيض و عادت ماهیانه غسل کرد؟ آیات عظام بهجت، تبریزی، صافی، فاضل، نوری، مکارم و وحید: بله، همه غسل‌ها در عادت ماهیانه درسته و خانم در حال حیض هم می‌تونه اونا رو انجام بده. آيات عظام امام، خامنه‌اى و زنجانی: بله، همه غسل‌ها در عادت ماهیانه درسته و خانم در حال حیض می‌تونه همه اونا رو انجام بده؛ به‌جز غسل جنابت که بنابر احتياط واجب، در حال حيض درست نيست. می‌تونه بعد از تموم‌شدن عادت، غسلی رو که می‌کنه، به نیت هر دو غسل حیض و جنابت انجام بده. آيت‌اللَّه سيستانى: بنابر احتیاط واجب، خانمی که در ایام عادته، نمی‌تونه غیر از غسل جنابت، غسل دیگه‌ای مثل غسل جمعه رو انجام بده. نکته با توجه به اینکه مرحوم امام، مقام معظم رهبری، آیت‌الله زنجانی و آیت‌الله سیستانی در مسائل اختلافی احتیاط واجب دارن، مقلدین ایشون می‌تونن به نظر سایر مراجع مراجعه کنن تا همه خانم‌ها اجازه داشته باشن همه غسل‌ها رو در ایام عادت انجام بدن. @ahkameslaami
نکته های در مورد قسم.. برخی از قسم ها را می توان شکست و نیازی به پرداخت کفاره نيست، ولی بسیاری از مردم نسبت به آن بی اطلاعند: _ کسی که مجبور باشد یا از روی عصبانیت قسم بخورد، شکستن آن کفاره ندارد. _ قسمی که از ذهن بگذرد و یا نوشته شود، کفاره ندارد. _ قسمی که انجام آن غیر ممکن بوده و یا مشقت داشته باشد، شکستنش کفاره ندارد. _ اگر کاری که برای انجام آن قسم خورده، حرام و مکروه باشد و یا کاری که برای ترک آن قسم خورده، واجب یا مستحب بوده باشد؛ مثلا: به خدا قسم ازدواج نخواهم کرد، خانه بستگان نخواهم رفت، دیگر کار خیر انجام نخواهم داد، قرض نخواهم داد و... شکستن چنین قسمی نیز کفاره نخواهد داشت. @ahkameslaami
سوال کاشت ناخن مصنوعی چه حکمی دارد؟ و چنانچه کسی ناخن مصنوعی کاشت، حکم وضو و غسل آن به چه صورتی می‌باشد؟ آیت الله سیستانی کاشت ناخن مصنوعی جایز نیست؛ چراکه مانع از رسیدن آب به اعضا در وضو و غسل خواهد بود. بنابراین کسی که ناخن مصنوعی کاشته باید آن‌ها را برای غسل و وضو از بدن جدا کند، و در صورتی که امکان برداشتن نیست و یا مشقت فوق العاده‌ای دارد، فرد باید در این مدت غسل و وضو را به صورت جبیره‌ای انجام دهد، و علاوه بر آن نیز باید تیمم هم نماید. @ahkameslaami
سوال خونی که زن در سن یائسگی می‏بیند، چه حکمی دارد؟ و وظیفه شرعی او چیست؟ آیت الله خامنه ای حکم به استحاضه است. @ahkameslaami
سوال پنجاه و شصت سال قمرى معادل چند سال شمسى است؟ پنجاه سال قمرى معادل ۴۸ سال و ۱۷۹ روز شمسى و شصت سال قمرى معادل ۵۸ سال و ۷۷ روز و ۱۲ ساعت شمسى مى باشد. @ahkameslaami
سوال حکم اپیلاسیون عورت زن توسط خانم دیگر ی که این کار شغل اوست چیست؟ جواب نگاه به عورت دیگری، خواه برای زائل کردن مو باشد یا چیز دیگر جایز نیست، ولی زایل کردن موهای زیر بغل و مانند آن، به وسیله ی هم جنس مانعی ندارد. @ahkameslaami