eitaa logo
برداشت های نادرست از احکام
16هزار دنبال‌کننده
128 عکس
36 ویدیو
3 فایل
بدون ذکر لینک کانال forward و copy شرعا جایز نیست مدیر 👇 @amindsi کانال های دیگر ما👇 @eteghadz @akhlaghz پرتکرارترین سوالات شما از ما👇 @s_ahkamz
مشاهده در ایتا
دانلود
ایستادن به احترام نام امام زمان عج یکی از سنت های نیکو ایستادن به احترام نام خاص حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف "قائم آل محمد" است، که ریشه آن به سیره امام رضا علیه السلام بر می گردد که به هنگام شنیدن نام حضرت ایستادند و دست مبارکشان را بر سر گذاشتند. اما برخی از مردم تصور می کنند که ایستادن واجب است، در حالی که واجب نیست. استفتائات جدید تبریزی ص505 س2207 2208 استفتائات مکارم ج1 ص532 س1749 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
لباس شهرت امروزه شاهدیم که افراد در سنین و جنسیت‌های مختلف، لباس‌هایی با طرح، رنگ و مدل‌های بسیار متنوع پوشیده و در جامعه ظاهر می‌شوند و این را حق و سلیقه خود می‌دانند؛ درحالیکه در احکام دینی به نوع خاصی از لباس دستور داده نشده است، ولی باید شرایطی داشته باشد، از آن جمله است: ۱. بدن را به مقدار لازم بپوشاند؛ ۲. نازک و بدن نما نباشد؛ ۳. برجستگی‌های بدن را بپوشاند؛ ۴. لباس شهرت نباشد؛ ١ «پوشیدن لباس شهرت، چه برای مرد و چه برای زن، بنابر احتیاط واجب، جایز نیست. » ٢ در نتیجه تفاوتی میان لباس‌هایی که موجب شهرت می‌شود نیست؛ چه از نظر جنسی یا رنگ آن -تند و زننده- و چه ازنظر مدل یا نحوه پوشیدن آن.٣ 🔹 پوشش این گونه، در روایات نیز نهی شده است. - پیامبراکرم صلی الله وعلیه وآله می‌فرمایند: کسی که در دنیا لباس شهرت بر تن کند، خداوند در روز قیامت بر او لباس خواری می‌پوشاند. ۴ - امام صادق علیه السلام هم می‌فرمایند: برای خواری مرد همین بس که لباسی بر تن کند که سبب شهرت شود و بر مرکبی سوار شود که او را انگشت نما کند.۵ ١. لباس شهرت لباسی است که انسان را انگشت نما کند. ٢. توضیح المسائل، مسئله۸۴۵. ٣. احکام روابط زن و مرد، ص۹۱. ۴. بحارالانوار، ج۷۹، ص۳۱۴ ۵. بحارالانوار، ج۷۹، ص۳۱۳ 📚 منبع: احکام و آداب آرایشگری ص۴٨ http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
امامت زن در نماز جماعت بسیاری از مردم، امامت زن برای زنان در نماز جماعت را، نادرست می دانند. در حالی که بنابر نظر اکثر مراجع، امامت زن برای زنان در نماز صحیح است.١ اگر چه آیات عظام صافی و وحید خراسانی آن را مکروه و آیت الله سبحانی، آن را خلاف احتیاط استحبابی می‌دانند. 🔹آیات عظام گلپایگانی، فاضل، امام: بنابر احتیاط واجب صحیح نیست. ١. توضیح المسائل مراجع م١۴۵٣ 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 👉 @ahkamz
فال حافظ فال گرفتن برای اطلاع از آینده خصوصاً در لحظه تحویل سال، یکی از رایج ترین کارها در بین مردم می باشد؛ در حالی که بهتر است بدانیم فال گرفتن در احکام اسلامی جایی نداشته و قضا و قدر هم با آن معلوم نمی شود.‌ 💠 پرسش: گرفتن فال حافظ و اعتقاد به صحت آن، آیا وجه شرعی دارد؟ پاسخ: اعتقاد به صحت آن وجه شرعی ندارد. 📚سایت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
بردن کودکان به مسجد برخی از مردم برای نماز و سایر اعمال عبادی، کودکان را همراه خود به مسجد می‌برند؛ درحالیکه این کار مکروه است. 💠 راه دادن کودکان و دیوانه‌ها به مسجد مکروه است.١ ‼️ منظور کودکانی است که احترام مسجد را نگه نمی دارند یا مزاحم نمازگزاران هستند یا ممکن است سبب نجس شدن مسجد شوند، ولی کودکانی که برای نمازخواندن می‌آیند، مکروه نیست. ١ توضیح المسائل، م۹۱۵. 📚احکام مسجد ص٧۶ http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
ترویج موسیقی برخی معتقدند که چون موسیقی، نوع حلال هم دارد، تاسیس و تشکیل آموزشگاه‌ها و انجمن‌های موسیقی و بطور کلی ترویج آن بدون اشکال است؛ درحالیکه در شرایط کنونی جامعه که موسیقی حرام غلبه دارد، ترویج آن جایز نیست. 💠 هر چیزی ­که پدیدۀ موسیقی را در جامعه رایج، و آن را عادی‌سازی کند، ترویج محسوب می­‌شود. با توجه به اینکه در زمان ما موسیقی لهوی بر غیر لهوی غلبه دارد، باید جلوی ترویج آن را گرفت؛ زیرا وقتی این امر در جامعه رواج پیدا کرد، حرام نیز در جامعه گسترش می‌­یابد. ‼️اگر زمانی رسید که موسیقی حرام مطلقاً در جامعه وجود نداشت، یعنی موسیقی‌دان‌های متدیّنی پرورش یافتند که آثار هنری آنها غیر لهوی و حلال، بلکه مقرّب الی الله شد، آن وقت تشکیل آموزشگاه و نمایشگاه اشکال ندارد. اما امروز این­گونه نیست و وضع موسیقی کشور، نامطلوب است؛ یعنی موسیقی لهوی مضل بر موسیقی غیر لهوی غلبه دارد. بنابراین در این شرایط ترویج موسیقی جایز نیست.١ ١. رساله آموزشی رهبر معظم انقلاب. بخش موسیقی 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
بردن بچه ها به میهمانی بسیاری از مردم هنگام رفتن به میهمانی فرزندان یا همراهان دیگری را بدون دعوت با خود می‌برند، در صورتی که میزبان فقط ایشان را دعوت نموده است! و چه بسا ممکن است این کار سبب کدورت نیز گردد. 💠 بردن افراد دعوت نشده به میهمانی در صورت یقین به رضایت میزبان، جایز و در صورت شک یا یقین به عدم رضایت میزبان، جایز نیست.١ ١. استفتائات آیت الله مکارم 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
احکام روزه برخلاف تصور برخی، برای شش نفر مستحب است در ماه رمضان اگر چه روزه نیستند از کاری که روزه را باطل می‌کند، خودداری نمایند: اول- مسافری که در سفر، کاری که روزه را باطل می‌کند انجام داده باشد و پیش از ظهر به وطنش یا به جایی که می‌خواهد ده روز بماند برسد. دوم- مسافری که بعد از ظهر به وطنش یا به جایی که می‌خواهد ده روز در آنجا بماند برسد. سوم- مریضی که پیش از ظهر خوب شود و کاری که روزه را باطل می‌کند، انجام داده باشد. چهارم- مریضی که بعد از ظهر خوب شود. پنجم- زنی که در بین روز از خون حیض یا نفاس پاک شود. ششم- کافری که در روز ماه رمضان مسلمان شود. 📚 رساله امام خمینی ره مسأله ۱۷۴۹ 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
روزه مشاغل سخت برخی از افراد به دلیل داشتن شغل سخت و طاقت فرسا از گرفتن روزه خودداری می‌کنند و معتقدند به‌طور کلی روزه بر آن‌ها واجب نیست‌؛ درحالیکه حکم مسأله به شرح زیر است : 💠 اگر روزه گرفتن برای آنان ضرر ندارد، ولی به علت - مثلا - طولانی بودن روز و شدت گرما، اتمام روزه بر آنان حَرَجی است و مشقّتی فوق العاده دارد که عادتاً تحمل‌پذیر نیست، باید از ابتدای روز، روزه بگیرند ١، هنگامی که دچار ضعف شدید یا تشنگی زیاد شوند که ادامۀ روزۀ ماه مبارک رمضان بر آنان حَرَجی شد، می‌توانند آب بیاشامند یا غذا بخورند ولی روزۀ آنها باطل می‌شود. ١. آیت الله سیستانی: باید به قصد قربت مطلقه روزه بگیرند. 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
ضررهای خفیف بعضی از روزه‌داران هرگونه ضرر - ولو کم و خفیف - را مجوز خوردن روزه می‌دانند؛ درحالیکه ضررهای خفیف و مختصر، مجوز افطار روزه نیست و در این‌صورت روزه بر فرد واجب است. ‼️ بنابراین اگر روزه موجب می‌شود که مختصری تغییر در مزاج فرد ایجاد شود یا اندکی دمای بدنش افزایش یابد یا در بدنش احساس ضعف و سستی کند یا باعث کاهش نور چشم به مقدار متعارف شود، به‌گونه‌ای که یکی دو ساعت بعد از افطار عارضۀ مذکور به کلی برطرف شود یا سایر ضررهای خفیف مشابه که عُقلا از آن پرهیز نمی‌کنند و عرف مردم عادتاً آن را تحمل میکنند، ضررهای مذکور عذر شرعی محسوب نمی‌شود و روزه بر چنین افرادی واجب است. 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
روزه سکوت برخی از مردم با ذهنیت قبلی نسبت به یک داستان قرآنی، گاهاً روزه سکوت می گیرند؛ در حالی که در داستان فوق، ایشان به خاطر مصلحتی مامور به سکوت بود و به فرمان خدا از سخن گفتن در این مدت خاص خوددارى می کرد. ‼️ لذا اگر شخصی روزه سکوت را، به عنوان حکمی از احکام اسلام بگیرد، بنا بر نظر تمامی مراجع، مرتکب بدعت شده و حرام است.١ ١، مصباح الهدى فی شرح العروة الوثقى، ج٩، ص٩٨ 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797