قتل خلیفه دوم
بسیاری از مردم روز نهم ربیع را روز قتل خلیفه دوم می دانند.
در حالی که بنابر اجماع تاریخنویسان قتل خلیفه دوم در ماه ذیالحجه بوده و بسیاری از علمای شیعه نیز همین نظر را دارند و قتل خلیفه دوّم را در روز نهمربیع نادرست و غیر واقعی دانستهاند.
مصباح کفعمی ص510
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
حدیث رفع القلم
برخی از افراد با استناد به یک حدیث نامعتبر و برداشت نادرست از آن، تصور می کنند از روز نهم ربیع الاول به دلیل قتل خلیفه دوم به مدت سه روز، قلم از شیعیان برداشته شده و گناهی برایشان نوشته نمی شود، به همین جهت در انجام گناهان آزاد می باشند!
در حالی که این حدیث در منابع اولیه و اصلی روایی نیامده است و منظور از رفع قلم؛ پاک شدن گناهان شیعیان به جهت رنج ها و مشقاتی است که در این دنیا می بینند و معنای آن به هیچ وجه آزاد بودن در انجام گناهان نیست.
پرسش:
نظر حضرت عالی درباره حدیث «رفع القلم» که مجوز انجام بعضی گناهان می باشد چیست؟
پاسخ: اولاً روایتی با عنوان رفع قلم در آن ایام مخصوص در منابع معتبر نداریم.
ثانیاً بر فرض چنین چیزی باشد که نیست مخالف کتاب و سنت است و چنین روایتی قابل پذیرفتن نیست و حرام و گناه در هیچ زمانی مجاز نیست هم چنین سخنان رکیک و کارهای زشت دیگر
ثالثاً تولّی و تبرّی راه های صحیحی دارد نه این راه های خلاف.1
1. استفتائات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
🔶 نهم ربیع الاول، نخستین روز امامت امام عصر حضرت مهدی موعود(عج) است. ولی همانگونه که همه میدانیم عدهای برای این روز مناسبتی دیگر در نظر گرفتهاند...
📎 ادامه مطلب را در کانال دوم ما #برداشت_های_نادرست_اعتقادی بخوانید👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2691956738Cec06dd8967
معرفی یک کتاب
☝️
بسیاری از دوستان بلافاصله پس از انتشار آخرین پست، نقدهایی به آن کردند.
بدین منظور بر آن شدیم تا دفاعیه ای را در قالب یک کتاب به شما معرفی کنیم.
◽️البته استفاده از کتاب تنها جهت تحقیق و پژوهش جایز می باشد
📕 دانلود کتاب " #نهم_ربیع_جهالت_ها_و_خسارت_ها "
نویسنده: مهدی مسائلی
👌 برای اولین بار در کانال دوم ما #برداشت_های_نادرست_اعتقادی 👇
http://eitaa.com/joinchat/2691956738Cec06dd8967
وجوب نماز آیات
برخی از افراد تصور می کنند وقتی نماز آیات واجب می شود، بر همه واجب شده است.
در حالی که نماز آیات بر کسانی واجب است که موقع وقوع سبب نماز آیات، در همان زمان و مکان حضور داشته اند؛ مثلاً نماز آیات بر کسانی واجب است که هنگام زلزله در همان شهر حضور داشته اند، اما بر دیگران واجب نیست.
توضیح المسائل محشی ج1 ص814
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
نیت نماز آیات
بسیاری از مردم هنگامی که نماز آیات بر آن ها واجب می شود و نماز خود را فوراً به جا نمی آورند، بعداً نماز خود را به نیت قضا می خوانند.
در حالی که نظر مراجع تقلید در مورد نیت نماز در صورت تاخیر متفاوت است.
امام خمینی:
در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید.
در زلزله: هر وقت بخواند ادا است.
آیة الله خامنه ای:
در خسوف و یا کسوف واجب است بعد از آن به نیّت قضاء بخواند و امّا در سایر آیات باید نماز آیات را به نیّت اداء بجا آورد.
آیة الله سیستانی:
در خسوف و کسوف: نماز قضا می شود.
در زلزله: بنابر احتیاط مستحب بدون نیت ادا و قضا بخواند.
آیة الله مکارم شیرازی:
در زلزله، صاعقه و مانند آن اگر فوراً نخواند معصیت کرده ولی احتیاط مستحب آن است که تا آخر عمر هر وقت توانست بخواند.
استفتاء از دفتر مراجع تقلید
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
ابولولو قاتل خلیفه دوم
بسیاری از مردم ابولولو قاتل خلیفه دوم را از محبین خاص و دوستداران امیرالمومنین علیه السلام می دانند.
در حالی که ابولؤلؤ، قاتل خلیفه دوّم، نه از شیعیان امام علی علیه السلام بوده و نه ارتباطی با ایشان داشته است.1 حتی معجزه و داستان انتقال وی به کاشان توسط حضرت نیز، یک داستان عوامانه و ساختگی بیش نیست و طبق مستندات تاریخی، سختگیری و دریافت مالیات زیاد از وی، عامل اصلی این قتل بوده است، طبق بعضی گزارشها نیز حس انتقام از اسارت و احساس شكست ایرانیان در وی باعث وقوع چنین عملی گشته.2
حتی جالب است بدانید محلى كه امروزه در جادۀ فین كاشان به عنوان «آرامگاه ابولؤلؤ» معروف است، ارتباطى به او ندارد و به نظر مىرسد این محل از قرن هشتم هجرى به بعد و با عنایت به سابقۀ تشیع مردم كاشان ایجاد شده و به قاتل خلیفه دوم نسبت داده شده است.3
1. تاریخ طبری ج3 ص263
2. اگر به اسناد دقیق تری نیاز دارید به کتاب نهم ربیع جهالت ها و خسارت ها ص 41_57 مراجعه فرمایید.
3. کتاب کاشان در مسیر تشیع، مصطفی صادقی ص76-80
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
اطلاعات تکمیلی پیرامون آرامگاه ابولولو در لینک زیر👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2691956738Cec06dd8967
قسم خوردن
بسیاری از مردم هنگام قسم خوردن از کلمه، به قرآن استفاده می کنند و عرفاً عمل به چنین قسمی را واجب می دانند.
در حالی که عمل به سوگندی واجب و ترک آن دارای کفاره است که نام خدا در آن برده شود (مثل اینکه بگوید: به خدا قسم که سیگار کشیدن را ترک می کنم).
بنابراین قسم خوردن به قرآن یا پیامبران یا ائمه علیهم السلام یا کعبه و مانند آن ها واجب العمل نیست و کفاره ندارد ولی گناه است.
تحریر الوسیله امام، ج2 ص99
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
کفاره قسم
برخی از افراد که برخلاف قسم خود عمل کرده و کفاره بر آن ها واجب شده، مقدار پولی را مثلا به اندازه سیر کردن ده فقیر در صندوق صدقات و یا ضريح فلان امامزاده، می ریزند.
در حالی که هرگاه شخصی عمداً با قسم خود مخالفت كند، بايد كفّاره بدهد. به اين صورت که يا ده فقير را سير كند، يا بر آن ها لباس بپوشاند و اگر توانايى بر اين ها نداشته باشد، بايد سه روز روزه بگيرد.
تحریر الوسیله ج2 ص 110
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797