eitaa logo
آیا می دانید احکامی
1.1هزار دنبال‌کننده
172 عکس
7 ویدیو
38 فایل
ارتباط با مدیر @sesr63 @Mirza_saleh سوپر گروه : https://eitaa.com/joinchat/2319450312C0335cb0f4d کانالهای دیگه ما @as13941394 @pbsb14
مشاهده در ایتا
دانلود
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ خمس زمین خریده شده اگر زمین را برای این خریده که خانه ای بسازد که در شان اوست و به آن نیاز دارد با شرایطی این زمین خمس ندارد: امام خمینی و آقای مکارم: اگر راهی جز این ندارد و به آن خانه نیاز دارد خمس ندارد. امام خامنه ای: اگر نمی‌تواند موقع نیاز یکباره بخرد مگر آنکه از درآمد سال‌های بعد بتدریج تهیه کند و برای زمان احتیاج نگهداری کند آن مقدار که هر سال اندازه شان عرفی خود تهیه می‌کند خمس ندارد. آقای سیستانی: اگر مسکن احتیاج فعلی او باشد و تنها راه خانه دار شدن فراهم کردن تدریجی آن باشد و تهیه کردن تدریجی برای امثال آن فرد معمول باشد طوری که فراهم نکردن مقدمات خانه دار شدن، عرفا کسر شان برای فرد و کوتاهی در حق خانواده او و سهل انگاری درباره خانواده آنان محسوب شود در اینصورت چنانچه بتدریج ساخته شود و در همان سالی که ساختنش پایان می پذیرد ساکن شود خمس ندارد. 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️ 🔒 آیا به ترقی قیمت مال الإرث خمس تعلق می گیرد؟ 🔑پاسخ: -ترقی قیمت ارث خمس ندارد البته این حکم در اموالی است که مال التجاره و سرمایه نباشد مثلا مقصود از خریدن آن و یا نگهداری آن صرف داشتن و استفاده از منافع و نماءات آن باشد و اما اگر مقصود تجارت باشد خمس مقدار ترقی بعد از تمام شدن سال واجب است. (حضرت امام) -ارث و هبه و پولِ فروش آنها خمس ندارد، هرچند قيمت آنها افزايش يافته باشد، مگر اينکه نگهدارى آن به قصد تجارت و زياد شدن قيمت باشد که در اينصورت ارتفاع قيمت سوقيه اش پس از فروش بنا بر احتياط واجب متعلق خمس است که اگر تا سر سال مصرف نشود خمس آن بايد پرداخت شود. (امام خامنه ای) -مسئله دو صورت دارد: 1. به قصد تجارت نگهداری شده و امکان معامله و گرفتن قیمت آن وجود دارد که در این صورت پرداخت خمس ترقّی قیمت بازاری، در سر سال خمسی واجب است هر چند آن را نفروخته باشد. 2. به قصد تجارت نگهداری نشده؛ در این صورت ترقّی قیمت آن حتی پس از فروش خمس ندارد. (آیت الله سیستانی) -اگر مال ارث ترقی قیمت پیدا کند و سال خمسی بر آن بگذرد مقدار تفاوت آن خمس دارد. (آیت الله مکارم) نکته: از ایشان احتیاط واجب نیز نقل شده است. 📚 آدرس: العروه الوثقی،کتاب الخمس، مایجب فیه الخمس م53؛ تحریرالوسیله، فیمایجب فیه الخمس، م8؛ أجوبة الاستفتائات، س859، توضیح المسائل جامع، م2336، سایت آیت الله مکارم: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44811&mid=255567 آدرس احتیاط آیت الله مکارم: https://makarem.ir/main.aspx?reader=1&pid=61901&lid=0&mid=28133 سؤال 194 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️ اگر فروشنده کالایش را نسیه بفروشد و ضمن معامله شرط کند که مشتری آن را دوباره به او نقدی بفروشد یا خریدار نقدی بخرد و ضمن معامله شرط کند که فروشنده آن را نسیه و بیشتر از قیمت خرید از او بخرد این معامله باطل است. (فتوا یا احتیاط واجب). نکته: اگر آن شرط را نکنند بطوری که طرف دیگر کاملا مختار باشد: آیت الله سیستانی و بهجت و خویی و فاضل و صافی: اشکال ندارد. امام رهبری و نوری: اگر بخاطر فرار از ربا نیست اشکال ندارد. 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️بعضی از واجبات ذبح که اگر نباشند ذبح شرعی نیست و گوشتش حرام می شود: 1-بردن نام خدا بقصد ذبح نام خدا را ببرد- هنگام ذبح یا در زمان متصل به آن باشد نه زودتر(بعضی مراجع: نام خدا گفتن موقع بستن دست و پای حیوان کافی نیست) - بر زبان بگوید نه تو دلش- ذابح نام خدا را ببرد نه دیگری مثلا کسی که دست وپای حیوان را گرفته - فقط الله بگوید اختلافی است- اگر الله نگوید و صفات خداوند مانند رحمن رحیم خالق را بگوید اختلافیست- از روی جهل هم که نام خدا را نبرد حرام میشود و باید طبق پیام قبل خسارت بدهد به صاحب حیوان؛ البته اگر از روی فراموشی بسم الله نگفته اشکال ندارد.-یک بسم الله برای چند حیوان اختلافیست. 2-قبله 3-مسلمان بودن ذابح 4-از زیر جوزه (برآمدگی) بریدن 5- در غیر اضطرار چاقوی آهنی باشد (چاقوی فولادی و استیل اختلافیست) 6-بریدن4رگ (بعضی مراجع:3رگ کافیست) 💦💥☔️💞 @ahkm1397
نماز و روزه.pdf
778.3K
رساله نماز و روزه رهبری نسخه موجود در سایت لیدر
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ سلام . من بعد از 8 روز از اتمام اخرین قاعدگی دوباره خونریزی دارم و خیلی شدید هم هست برای نماز ها باید چیکار کنم . (مرجع آیت الله خامنه ای ) جواب: سلام. با توجه به اینکه یکی از شرایط خون حیض اینست که بین دو حیض حداقل ۱۰ روز فاصله باشد لذا اگر خون قبلی یقن دارید حیض بوده پس این خون حیض نیست و استحاضه است که باید بررسی کنید کدام قسم آن است احکام آن را عمل کنید. امام خامنه ای 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ در سایتی با ارجاع به سایت رهبر نوشته بود امر به معروف زمانی که احتمال تاثیر .60 و 70 درصد باشد لازم است و 50 . 50 باشد لازم نیست و کیفر نمی شود. درست است این موضوع؟ جواب: اگر احتمال تاثیر ۵۰-۵۰ باشد باز هم امر به معروف واجب است. امام خامنه ای 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ سلام. من ابرو هایم رو میکرو کرده ام و آرایشگر میگه تا سه روز صورتت رو نشوری آیا تیمم بگیرم نمازم صحیح است؟ جواب: سلام تیمم صحیح نیست و اگر آب برای محل ابرو ضرر خاصی ندارد و فقط موجب می شود اثر میکرو از بین برود، باید به صورت معمولی و همیشگی وضو بگیرید. 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ آیا رطوبتی که از انسان در حال خواب خارج می شود، حکم منی را دارد؟ با آن که می دانیم هیچ یک از علامت های سه گانه (جستن، شهوت و سستی بدن) را ندارد. جواب: اگر شک دارید آن رطوبت خارج شده منی است یا نه و با توجه به نشانه ها و آثارش به یقین نمی رسید پس پاک است و غسل ندارد. 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍به نظر امام خامنه ای زن بارداری که زایمان او نزدیک است؛ اگر می‌ترسد که روزه برای جنین یا خودش ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست و در صورت اول (ضرر برای جنین) باید برای هر روز یک مدّ طعام؛ یعنی گندم یا جو و مانند اینها (به عنوان فدیه) به فقیر بدهد و بعد از ماه رمضان نیز قضای آنرا به جا آورد و در صورت دوم که برای خودش ضرر دارد، باید روزه هایی را که نگرفته، قضا نماید و بنابر احتیاط فدیه نیز بدهد و در مورد زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است. و اگر زن شیرده به دلیل ترس از کم یا خشک شدن شیر، میترسد روزه برای کودک ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست و باید برای هر روز فدیه بدهد و قضای روزه را هم بعداً بگیرد، اما اگر روزه برای خود زن ضرر داشته باشد، بنابر احتیاط فدیه واجب است🌴 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ سلام می بخشید اگه در تلفظ حروف قران والفاظ نماز وسواس داشته باشیم میتونیم رکعات اخر یا نماز ظهروعصرو بلند بخونیم‌ که تسلط داشته باشیم‌؟ جواب: سلام. تسبیحات در رکعت سوم و چهارم و همچنین قرائت در نماز ظهر و عصر باید آهسته خوانده شود و وسواس را اعتنا نکنید تا نجات یابید. 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ سلام اگه وسیله ای که قابل شستشو هست رو بدون آبکشی بفروشیم به آشنا حکمش چیست؟ جواب: سلام اگر از وسائلی باشد که در خوردن و آشامیدن استفاده می شود،باید اطلاع دهد و اگر از وسائلی باشد که عدم اطلاع باعث اخلال در مثل وضو و غسل شود( مثل اینکه آب وضو و غسل او نجس شود و یا اعضای وضو و غسل او نجس شود) در این موارد هم بنا بر احتیاط واجب اطلاع لازم است و در غیر این موارد اطلاع دادن لازم نیست. امام خامنه ای 💦💥☔️💞 @ahkm1397