eitaa logo
آیا می دانید احکامی
1.1هزار دنبال‌کننده
171 عکس
6 ویدیو
35 فایل
ارتباط با مدیر @sesr63 @Mirza_saleh کانالهای دیگه ما @as13941394 @pbsb14
مشاهده در ایتا
دانلود
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️ اگر فروشنده کالایش را نسیه بفروشد و ضمن معامله شرط کند که مشتری آن را دوباره به او نقدی بفروشد یا خریدار نقدی بخرد و ضمن معامله شرط کند که فروشنده آن را نسیه و بیشتر از قیمت خرید از او بخرد این معامله باطل است. (فتوا یا احتیاط واجب). نکته: اگر آن شرط را نکنند بطوری که طرف دیگر کاملا مختار باشد: آیت الله سیستانی و بهجت و خویی و فاضل و صافی: اشکال ندارد. امام رهبری و نوری: اگر بخاطر فرار از ربا نیست اشکال ندارد. 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍به نظر همه مراجع سود سهم عدالت اگر به سال خمسی بخورد و خرج در موونه نشود خمس دارد 🌴 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ سلام وقت بخیر دکترخانگی مرد برای حجامت زن بیمار مورد شرعی ندارد؟ سلام اگر به دکتر همجنس دسترسی ندارید و حجامت الان برای شما ضروری است اشکال ندارد. البته دکتر هم وظیفه دارد تا جایی که امکان دارد بدون نگاه و لمس درمان کند و اگر لمس و نگاه ضرورت دارد به حداقل ممکن اکتفا کند. 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ سلام لطف کنید در مورد رنگ و شکل منی با ترشح در زنان توضیح دهید که آیا سفید مانند سفیده تخم مرغ است یا سفید شیری سلام. رنگ و شکل منی مهم نیست. اگر خانم ها در اوج لذت جنسی رطوبتی ببینند حکم منی را دارد و رنگ آن مهم نیست. امام خامنه ای 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️ مواردی که فقهاء در خرید و فروش مستحب دانسته اند: 1.فروشنده در قیمت جنس بین مشتری­ها فرق نگذارد مگر به لحاظ فقر، دین­داری و تقوا و مانند آن. 2.فرد در ابتدای نشستن برای تجارت، شهادتین را بگوید و هنگام انجام هر معامله، تكبیر (اللُه أکْبَر) بگوید.  3.فرد هنگام ورود به بازار و هنگام نشستن در محل کارش و هنگام خرید کالا برای تجارت، ادعیه‌ای را که در این زمینه نقل شده است بخواند[1]. 3.شیئی را كه می‏فروشد زیادتر بدهد و آنچه را كه می‏خرد كمتر بگیرد[2]. 4.كسی كه با او معامله كرده، اگر پشیمان شود و از او تقاضای به هم زدن معامله را بنماید، بپذیرد[3] و در روایت نقل شده است که هر کس تقاضای به هم زدن معامله مسلمانی را که پشیمان شده بپذیرد و معامله را اقاله نماید، خداوند متعال از لغزش­ها و خطاهای او در روز قیامت صرف نظر و گذشت می­کند[4]. 5.در قیمت جنس سخت­گیری نکند مگر زمانی که در معرض مغبون شدن باشد. [1] . هنگامی که فرد وارد بازار می­شود بگوید: «اللّٰهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ‏ خَیرِهَا وَ خَیرِ أَهْلِهَا،  فروع كافی ج‏5 ص 155 ح1 باب من ذکر الله تعالی فی السوق، یا بگوید: «اللّٰهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ‏ خَیرِهَا وَ خَیرِ أَهْلِهَا وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّهَا وَ شَرِّ أَهْلِهَا اللّٰهُمَّ إِنِّی أَعُوْذُ بِكَ مِنْ أَنْ أَظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَ أَوْ أَبْغِی أَوْ یبْغَی عَلَی أَوْ أَعْتَدِی أَوْ یعْتَدَى عَلَی اللّٰهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ إِبْلِیسَ وَ جُنُودِهِ وَ شَرِّ فَسَقَةِ الْعَرَبِ وَ الْعَجَمِ وَ حَسْبِی اللهُ لا إِلٰهَ إِلَّا هُوَ عَلَیهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ.»                                                                                                                                 فروع كافی ج‏5 ص 156 ح2 باب من ذکر الله تعالی فی السوق، یا بگوید: «سُبْحَانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ لِلهِ وَ لَا إِلٰهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یحْیی وَ یمِیتُ وَ هُوَ حَی لَا یمُوتُ بِیدِهِ الْخَیرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَی‏ءٍ قَدِیرٌ.»                                                                                                                                                                  وسائل الشیعه ج17 ص409 ح3باب 19، و هنگامی که فرد در مکانش برای تجارت می­نشیند بگوید: «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلٰهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اللّٰهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ حَلَالًا طَیباً وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ أَنْ أَظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ صَفْقَةٍ خَاسِرَةٍ وَ یمِینٍ كَاذِبَةٍ.» ، فروع كافی ج‏5 ص 156 ح1 باب من ذکر الله تعالی فی السوق و هنگامی که فرد می­خواهد شیئی را (برای تجارت) بخرد بگوید: «یا حَی یا قَیوْمُ یا دَائِمُ یا رَؤُوْفُ یا رَحِیمُ أَسْأَلُكَ بِعِزَّتِكَ وَ قُدْرَتِكَ وَ مَا أَحَاطَ بِهِ عِلْمُكَ أَنْ تَقْسِمَ لِی مِنَ التِّجَارَةِ الْیوْمَ أَعْظَمَهَا رِزْقاً وَ أَوْسَعَهَا فَضْلًا وَ خَیرَهَا عَاقِبَةً فَإِنَّهُ لَا خَیرَ فِیمَا لَا عَاقِبَةَ لَهُ‏.» ،  فروع كافی ج‏5 ص157 ح3 باب القول عند ما یشترى للتجارة و هنگامی که فرد کالایی را (برای تجارت) خریداری نمود تکبیر بگوید، سپس سه مرتبه بگوید: «اللّٰهُمَّ إِنِّی اشْتَرَیتُهُ أَلْتَمِسُ فِیهِ مِنْ فَضْلِكَ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اللّٰهُمَّ فَاجْعَلْ لِی فِیهِ فَضْلًا اللّٰهُمَّ إِنِّی اشْتَرَیتُهُ أَلْتَمِسُ فِیهِ مِنْ رِزْقِكَ [اللّٰهُمَ‏] فَاجْعَلْ لِی فِیهِ رِزْقاً.» فروع کافی ج5 ص156 ح1 باب القول عند ما یشترى للتجارة [2]. به عبارت دیگر، فروشنده­ای که کالایی را به وزن، متر و مانند آن می­فروشد، مستحب است آن کالا را با وزن و متراژ بیشتر از مقدار مقرّر شده در معامله به خریدار تحویل دهد. همچنین، فرد خریداری که کالایی را به وزن، متر و مانند آن خریداری می­نماید، مستحب است آن کالا را با وزن و متراژ کمتر از مقدار مقرّر شده در معامله، تحویل بگیرد.     [3]. شایان ذکر است چنانچه معامله به نحوی واقع شده است که برای فرد مقابل یکی از انواع خیارات ثابت باشد، آن فرد حق فسخ معامله را دارد و پس از فسخ، طرف دیگر معامله لازم است آن را قبول نموده و طرفین معامله باید کالا یا عوض آن را که در اختیار دارند، به یکدیگر پس دهند.  [4]. فروع کافی ج 5 ص 153 ح 16 باب آداب التجارة 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️ آنچه که قوام همه واجبات به آن است امر به معروف و نهی از منکر است. ایندو آنچنان اهمیت دارند که روایت داریم تمام واجبات (حتی نماز) در برابر ایندو قطره ای در برابر دریا هستند.😳😳 اصلا چرا امام حسین حاضر شد شهید شود دلیلش را خود حضرت فرمود امربه معروف و نهی از منکر است. بنابراین اگر کسی ببیند جایی فسادی رخ می دهد باید اگر خودش نمیتواند جلوگیری کند به پلیس گزارش دهد مثلا اگر کسی مواد فروش است و یا کسی قرار است کسی را بکشد یا دزدی کند یا خانه ای را سراغ دارید که محل فحشا شده و یا در اداره و محل کار شما فساد و خلاف قانون(مثل گرانفروشی و قاچاق) رخ میدهد و مثالهای دیگر... نهی از منکر با وجود شرایط آن (از جمله احتمال تاثیر و مفسده نداشتن برای خود فرد و...) واجب است. واجب است. واجب است. اگر نهی از منکر نکند مستحق عذاب است. نکته: ۱- مراتب نهی از منکر رعایت شود. ۲- برای زنگ به پلیس که مرتبه سوم نهی از منکر است اجازه از دفتر مرجع لازم است فتوا یا بنابراحتیاط 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️ بعضی از حرام هایی که متاسفانه عادی شده اند: 1-ریش تراشی 2-بی حجابی مخصوصا آشکار کردن موها و زینتها (خلاف سوره نور) 3-خوردن بیضه گوسفند بعد ذبح در بعضی مناطق 4- خریدن طلای مردانه اول ازدواج 5- رقص داماد بین خانمها در مراسم عروسی 6- تلف کردن و هدر دادن عمر(و دنبال مسائل دینی و هدف خلقت نبودن) 7-غیبت کردن مخصوصا در مواقع کدورت مثل طلاق و... 8-اهل خمس نبودن (و محروم شدن از برکات آن) 9-خوردن گوشت خرگوش در بعضی مناطق 10-ربا گرفتن(وام های ربوی) و ربا دادن. 11-گران فروشی و کم فروشی 12-سبک شمردن نماز (قضاشدن مکرر نماز صبح و..) 13-انواع کلک در معامله و افتخار به آن 14- ظلم به زن چه در اخلاق چه در نفقه و بی احترامی به والدین 15- انتشار و لایک کردن هر پیامی در فضای مجازی 16-پخش فیلمهایی که ترویج بی عفتی در کلام، سبک زندگی غیر اسلامی (روابط نامشروع، سگ بازی، خانه ها و ماشین های لوکس و..)، رقص مردها و آهنگ حرام و.. میکنند از نگاه مسئولین صدا و سیما قبح ندارد و قبح زدایی هم میکنند. 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ حرام ابدی در اثر ندانستن مساله خانمی طلاق رجعی میگیرد و بعد در ایام عده مرد با نزدیکی کردن به او رجوع میکند در نتیجه طلاق باطل میشود و دوباره زن و شوهر می شوند. ولی خانم بخاطر ندانستن مساله نمیداند که طلاق باطل شده لذا بعد تمام شدن عده با مرد دیگری ازدواج میکند و حالا با اینکه از شوهر دوم بچه هم دارد متوجه شده که طلاقش باطل شده بوده و بهمین خاطر ازدواج دومش باطل است چرا که ازدواج با زن شوهردار صورت گرفته و چون با شوهر دوم نزدیکی هم کرده بنابر نظر امام و رهبری و آقای سیستانی و مکارم حرام ابدی شدند یعنی ولو بهم دلبسته هم شدند باید از هم جدا شوند برای ابد. نکته: 1- آیت‌الله سیستانی: بنابراحتیاط واجب حرام ابد شدند پس رجوع به اعلم بعدی جایز است. 2- آیت‌الله مکارم: اگر عقد را خودشان نخوانده بلکه محضر دار یا کسی دیگر خوانده حرام نشدند و بعد عده میتوانند دوباره عقد کنند. گاهی ندانستن مساله کاری با انسان میکند که دشمن ترین افراد هم نمیتوانند آن کار را با انسان بکند. 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ 🟢🟢🟢🟢🟢 ✍حکم روزه زن حامله یا شیرده چیست؟❓❓ 🔷خانمی که فرزند در راه دارد و یا بچه شیر می دهد، اگر روزه گرفتن برای خودش یا بچه اش ضرر دارد به فتوای همه مراجع تقلید نباید روزه بگیرد⬅️ ولی اگر خانمی در این وضعیت خودش می داند که می تواند روزه بگیرد و مشکلی پیش نمی آید باید به مقداری که می داند آسیبی ندارد روزه بگیرد.✅ 🌴🌱🌴🌱🌴🌱🌴🌱 💦💥☔️💞
هدایت شده از آیا می دانید احکامی
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️حکم رؤیت با ابزار () آیا اول ماه به‌وسیلۀ ابزاری مانند تلسکوپ، اثبات می‌شود؟ دیدن با تلسکوپ کافی نیست (حضرت امام و آیات عظام سیستانی، مکارم، خوئی و شبیری). کفایت رؤیت با چشم مسلح، مورد اشکال است (آیت‌الله ‌صافی) دیدن با تلسکوپ کافی است (امام‌خامنه‌ای و آیت‌الله ‌فاضل). با چشم مسلح چنانچه موجب حصول یقین گردد، اول ماه ثابت می‌شود (آیات عظام نوری و بهجت). آدرس: استفتائات جامعه الزهرا، روزه، راه های ثابت شدن اول ماه، رویت هلال با تلسکوپ؛ تحریر الوسیله، مسائل مستحدثه، مسائل الصلاة و الصوم، مسئلۀ۱۸؛ سیدعلی سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج1، مسئلۀ 2128؛ ناصر مکارم شیرازی، توضیح المسائل، مسئلۀ 1456؛ سیدموسی شبیری زنجانی، سایت، استفتائات روزه، سؤال 424؛ لطف‌الله صافی گلپایگانی (http://saafi.com/news/8)، سایت، احکام روزه، رؤیت هلال با چشم مسلح؛ محمد فاضل لنکرانی، جامع المسائل، ج3، سؤال 653؛ سیدعلی ‌خامنه‌ای، سایت، احکام روزه، راه های ثبوت اول ماه، سؤال 14. 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ 🔒اگر روزه‌دار در ماه مبارک رمضان قبل از ظهر مسافرت برود و قبل از اذان ظهر از حد ترخص گذشته باشد، روزه‌اش چه حکمی دارد؟ 🔑-باطل است (چه از شب نیت داشته و چه قصد سفرش بعد از اذان صبح باشد) (حضرت امام، آیت الله مکارم). 🔑-در صورتیکه از شب قبل قصد سفر کرده باشد روزه اش باطل است. ولی اگر قصد سفر در روز بوده بنابر احتیاط واجب روزه بگیرد و پس از ماه رمضان آن روز را قضا کند. (امام خامنه ای) 🔑-اگر قبل از ظهر مسافرت کند مجاز به افطار است بلکه بنابر احتیاط واجب، نمی‌تواند آن روز را روزه بگیرد، خصوصاً اگر از شب نیّت سفر داشته باشد. (آیت‌الله‌ سیستانی) 🔑-در ماه رمضان اگر روزه‌دار از شب در فکر سفر نباشد -حتی به نحو تردید- و در روز مسافرت کند باید روزه را تمام کند، و چنانچه از شب در فکر سفر باشد و پیش از ظهر مسافرت کند، روزه‌اش باطل می‌شود و باید آن را قضا کند. (آیت الله شبیری زنجانی) آدرس: عروة الوثقی، فصل فی شرائط وجوب الصوم، مسئلۀ۱؛ توضیح المسائل مراجع، مسئلۀ۱۷۲۱؛ امام خامنه ای، جزوه ارسالی اختلاف فتاوی از طرف دفتر معظم له در سال 99، ش37، آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین، م1038؛ توضیح المسائل جامع، مسأله ۲۱۰۵. آیت الله مکارم، توضیح المسائل، م1447. توضیح المسائل شبیری زنجانی، م1730. 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍#️⃣روزه_با_حالت_جنابت #️⃣فرد_جاهل_به_مبطل_بودن_روزه ‌ ✍اگر شخص در حالت جنابت روزه‌ بگیرد، درحالی‌که نمی‌دانسته روزه به‌وسیلۀ این کار باطل می‌شود، روزه اش چه حکمی دارد؟❓❓ ✍ بقاء بر جنابت: در صورتی که شخص جاهل مقصر باشد (شک دارد بقاء بر جنابت، روزه را باطل میکند یا نه) بنابر احتیاط واجب باطل است. 👈 و در جاهل قاصر (یقین دارد که بقای بر جنابت ، روزه را باطل نمیکند و بر این اساس روزه بگیرد) روزه صحیح است. (امام خامنه ای) 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍#️⃣روزۀ_زن_شیرده_با_وجود_شیر_خشک ✍زن شیردهی که شیرش کم است، اگر بتواند از شیر خشک یا شیر گاو🐄 استفاده کند یا از زن شیرده دیگری برای شیردادن بچه کمک بگیرد،👈 آیا لازم است این کار را انجام دهد و روزه های ماه رمضانش را بگیرد؟❓❓ ⏪حکم کمک از مرضعۀ(زن شیرده) دیگر:👇👇 اگر کسى پیدا شود که بی اجرت بچه را شیر دهد، یا براى شیردادن بچه از پدر یا مادر بچه یا از کس دیگرى که اجرت او را بدهد، اجرت بگیرد: 🔶احتیاط واجب این است که بچه را به او بدهد و روزه بگیرد.(حضرت امام، آیت الله سیستانی) 🔶بر مادر شیرده لازم نیست کار مذکور را انجام دهد تا بتواند روزه بگیرد، در هر حال می تواند فرزند را شیر دهد و به احکام روزۀ مادر شیرده، عمل کند.(امام خامنه ای) 🔶 واجب است که بچه را به او بدهد و روزه بگیرد.(آیت الله مکارم) ✍حکم سیرکردن بچه با #️⃣شیر_خشک یا مانند آن: 🔸 استفاده از شیر خشک و مانند آن الزم نیست. (امام خامنه ای) 🔸 احتیاط واجب این است که این کار را انجام دهد و روزه هایش را بگیرد. ( آیت الله سیستانی) 🔸هر گاه استفاده از شیر خشک برای تغذیه فرزند او مشکلی نداشته باشد باید روزه بگیرد.(آیت الله مکارم) 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 💦💥☔️💞
روزه 1401.pdf
2.61M
درسنامه روزه ویرایش فروردین 1401 @ahkm1397💥💥💥
آیـا می‌دانیـد ⁉ ✍به نظر آيات عظام بهجت (ره)، صافى، فاضل (ره) و نورى: اساتید و دانشجویان، اگر در کمتر از ده روز، حداقل یک بار، بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند و این وضعیت، تا مدتى ادامه داشته باشد [بنابرنظرآیات عظام صافی، نوری: سه ماه ؛ آیت‌الله بهجت: دو ماه ؛ آیت‌الله فاضل: یک ماه] كثيرالسفر محسوب مي‌شوند و نمازشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزه صحیح است. 💦💥☔💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ حکم روزه برا دختر بچه و مشاغل سخت: اگر روزه ضرر ندارد ولی بخاطر طولانی بودن روز و شدت گرما، اتمام روزه بر آنان طاقت فرساست و مشقت فوق العاده دارد که عادتا قابل تحمل نیست باید از اول روز روزه بگیرند وقتی دچار تشنگی یا ضعف شدید شدند که ادامه روزه بر آنان حَرَجی شد می توانند آب یا غذا بخورند ولی روزه باطل می شود و بعد رمضان، تا قبل رمضان بعدی قضایش را بگیرند. نکته : ۱- برخی مراجع می فرمایند در خوردن به مقدار ضرورت اکتفا کرده و در ادامه روز، چیزی نخورند. ۲- اگر با کارهایی مثل سحری خوردن یا کاهش فعالیت در طی روز بتوانند روزه بگیرند واجب است این کار را انجام دهند. 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آخرین نرخ عبادات استیجاری (دفتر امام خامنه ای مشهد ) @ahkm1397💥💥💥
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ 1⃣تشخیص اینکه روزه برای انسان ضرر دارد یا ضرر ندارد، به عهده خود انسان است؛ لذا کسی که می داند روزه برایش ضرر دارد اگر چه دکتر بگوید روزه ضرر ندارد، نباید روزه بگیرد و اگر روزه بگیرد صحیح نیست و کسی که می داند روزه برای او ضرر ندارد اگر چه دکتر بگوید ضرر دارد، باید روزه بگیرد. (1) 2⃣ اگر انسان احتمال قابل توجهی بدهد که روزه برایش ضرر دارد بطوری که این احتمال ضرر، سبب ترس ضرر برای روزه دار شود نباید روزه بگیرد. مثلا اگر کسی از گفته پزشک متخصص یا بر اساس تجربه ای که داشته، بترسد که روزه گرفتن برایش ضرر دارد، یا شک در ضرر کند نباید روزه بگیرد هر چند اطمینان به ضرر نداشته باشد. (2) 3⃣ برخی بهانه هایی برای روزه نگرفتن دارند مثلل درس، ورزش و ... در پاسخ فقها فرمده اند: صرف این امور، مجوز برای ترک روزه ماه رمضان نمی شود. و در صورتی که روزه نگیرد معصیت کرده و باید قضای آن را بجا آورد و کفاره عمد نیز بر او واجب است (60 روز روزه یا 60 فقیر را اطعام کردن). (3) نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع تقلید، م 1743) (2) (رساله مراجع تقلید، م 1744) (3) (رهبری، سایت، استفتائات جدید، خرداد ماه 1396 ؛ سیستانی، سایت، استفتائات، روزه و تحصیل؛ مکارم، سایت،استفتائات روزه، وجوب روزه، حکم ترک یا افطار روزه به دلیل امتحانات) 💦💥☔️💞
ahkameHaram version030.apk
22.12M
نسخه جدید نرم افزار احکام حرم رضوی @ahkm1397💥💥💥
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ آیا می دانید اگر در ماه رمضان قصد کنید چیزی بخورید(یا هر کاری که مبطل روزه است) ولو بعد منصرف بشید و انجامش ندید باید امروز را روزه بگیرید و بعدا هم قضایش رو بگیرید؟ یا اینکه مردد باشید روزه را باز کنید یا نه. اینم حکمش مثل بالاست. (آیت الله خامنه ای و سیستانی احتیاط دارند و آقای مکارم فتوا دارند.) یا بین روز ماه رمضان قصد کند دیگه روزه نباشد. یا مردد باشد که روزه باشد یا نباشد. اینجا هم حکمش مثل بالاست بنابراحتیاط.(رهبری). آقای سیستانی: اگر دوباره نیت روزه کند بنابراحتیاط امروز را بگيرد و بعدا قضایش را هم بگيرد. 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍روزه بیمار آسمى سوال: کسى که به نفس تنگى شدید مبتلا شده و در روز باید از اسپرى استفاده کند، تکلیف روزه او چیست؟ پاسخ: آیات عظام امام، خامنه‌اى، فاضل، مکارم و نورى: با توجه به این که داروى یاد شده، خوردن و آشامیدن بر آن صدق نمى‌کند، روزه را باطل نمى‌کند.۱ آیت‌الله بهجت: اگر به صورت گاز رقیق باشد، اشکال ندارد و روزه صحیح است.۲ آیات عظام تبریزى و وحید: اگر قبل از رسیدن به حلق به صورت هوا در بیاید، روزه را باطل نمى‌کند.۳ آیت‌الله سیستانى: اسپرى که براى تنگى نفس استعمال مى‌شود اگر دارو را فقط وارد ریه کند روزه را باطل نمى‌کند و اگر موادى از آن وارد معده مى‌شود، روزه را باطل مى‌کند.۴ آیت‌الله صافى: اگر موادى وارد ریه مى‌شود، روزه اشکال پیدا مى‌کند و اگر گرفتن روزه بدون استفاده از آن، زحمت و مشّقت دارد و در طول سال باید از اسپرى استفاده کند، در ماه رمضان روزه بگیرد و بنابر احتیاط واجب براى هر روز یک مد طعام هم به فقیر بدهد و قضا ندارد.۵ ۱. [ امام، استفتاآت، ج ۱، روزه، س ۶؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۵۵۱؛ مکارم، استفتاآت، ج ۱، س۲۸۵؛ نورى، استفتاآت، ج ۱، س ۲۱۲.] ۲.[ استفتاآت، ج ۲، س ۲۸۸۰.] ۳.[ تبریزى، استفتاآت، س۷۱۱؛ دفتر: وحید.] ۴.[ سیستانى، توضیح المسائل جدید، م ۱۵۵۶ و سایت استفتاآت.] 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️اگر روزه دار بدون قصد بیرون آمدن منی با همسر بازی و شوخی کند؟ مسأله ۱۵۹۵ اگر روزه دار بدون قصد بیرون آمدن منی با کسی بازی و شوخی کند (۱) در صورتی که عادت نداشته باشد که بعد از بازی و شوخی منی از او خارج شود (۲) اگر چه اتفاقاً منی بیرون آید روزه او صحیح است. ولی اگر (۳) شوخی را ادامه دهد تا آنجا که نزدیک است منی خارج شود و خودداری نکند تا خارج گردد روزه اش باطل است (۴). این مسأله در رساله آیت اللّه بهجت نیست (۱) (گلپایگانی، صافی:) چنانچه اطمینان دارد که منی از او خارج نمی شود، اگر چه اتّفاقاً منی بیرون آید روزه او صحیح است ولی اگر اطمینان ندارد، در صورتی که منی از او بیرون آید، روزه اش باطل است. (فاضل:) و منی از او خارج شود در صورتی که عادت داشته که با این گونه کارها منی از او بیرون می آمده، روزه اش باطل است و اگر عادت نداشته که با این کارها از او منی خارج شود و اتّفاقاً خارج شده باز روزه اش باطل است مگر این که اطمینان داشته باشد که منی از او خارج نمی شود. (خوئی، سیستانی، تبریزی، زنجانی:) مسأله اگر روزه دار بدون قصد بیرون آمدن (زنجانی: بیرون آوردن) منی مثلًا با زن خود بازی و شوخی کند، چنانچه اطمینان دارد که منی از او خارج نمی شود اگر چه اتّفاقاً منی بیرون آید روزه او صحیح است. ولی اگر اطمینان ندارد، در صورتی که منی از او بیرون آید روزه اش باطل است. (مکارم:) مسأله اگر روزه دار بدون قصد بیرون آمدن منی مثلًا با همسر خود بازی و شوخی کند، در صورتی که عادت نداشته باشد که به این مقدار بازی و شوخی منی از او خارج شود، روزه اش صحیح است. ولی اگر اتفاقاً منی بیرون آید، روزه اش اشکال دارد، مگر این که قبلًا مطمئن بوده که منی از او خارج نمی شود. ❤ توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، خویی، گلپایگانی، تبریزی. 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️مواردى كه روزه باطل است ولى نبايد خورد: 1⃣👈 اگر كسى در شب جنب شود ولى غسل🚿 را فراموش كند، تا اين كه در روز متوجه شود. 2⃣👈 اگر شخصى با اعتقاد به اين كه اذان صبح را نگفته ‏اند، مشغول سحرى شود سپس متوجه شود كه وقت اذان‏ صبح گذشته است، روزه ‏اش باطل است و بايد قضا كند ولى حق ندارد افطار كند. 3⃣👈 اگر روزه‏ دار قصد كرده كه روزه نباشد یا قصد کند چیزی بخورد ولی بعد منصرف شود اگر چه روزه او باطل است، ولى نبايد چيزى بخورد. 👌در موارد فوق 👆 روزه باطل است و قضا دارد، ولى روزه ‏دار نبايد چيزى بخورد و اگر بخورد كفاره هم بر او واجب مى ‏شود. ۲. توضیح المسایل مراجع ج ۱ ص ۹۲۶ م ۱۶۵۸ 💦💥☔️💞
هدایت شده از آیا می دانید احکامی
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍"تبيين نظر حضرت امام خامنه‌اي در ملاك محاسبه مسافت شرعي در مقصد" اگر مقصود مسافر نقطه خاصي از شهر باشد كه عرفا آن نقطه را جزو شهر مي دانند (مانند حرم مطهر رضوي) ملاك محاسبه مسافت ابتداي شهر مقصد است، اما اگر مقصود، مكاني است كه عرفاً جداي از شهر حساب مي شود (مانند پادگاني كه در حاشيه شهر است) ملاك محاسبه همان نقطه مي باشد.🌴 نکته : قبلا طور دیگه بیان می شد که درست نبود ⛱ 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️ آیا میدانید طبق نظر رهبری اگه در ماه رمضان قبل ظهر برید به مسافت شرعی؛ چنانچه از شب قبل قصد این سفر را نداشته اید بنابراحتیاط باید امروز را ولو در سفر هست روزه بگیرید و بعدا هم قضایش را بگیرید. البته اگر کسی مرجع دومش آقای سیستانی یا مکارم هست می تواند در این زمینه به ایندو مرجع رجوع کند و روزه آن روز را که سفر رفته نگیرد. 👌 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️ فقط یکنفر هست که اذان ظهر اگر در بین راه باشد بازهم روزه اش صحیح است و آن کسی است که عرفا کثیرالسفر باشد. مصادیق کثیرالسفر از نظر رهبری: 1- بخواهد حداقل3ماه هرروز بجز ایام تعطیل برود. 2- در طول سال هفته ای حداقل یکبار برود. 3-هر ساله در سال یکبار به مدت مثلا دوسه هفته یا یکماه برود مثل کاروان دار حج. نکته: طبق نظر رهبری باید سفرهایش شغلی یا مقدمه شغل باشد. 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️ کسی که قصد اقامت ده روز در یک جا کرده است اگر بصورت اتفاقی به اندازه مسافت شرعی یا بیشتر، از آنجا خارج شود و دوباره به محل اقامت برگردد قصد دهه او بهم میخورد هرچند رفتنش به مسافت شرعی1ساعت یا کمترباشد. پس اگر دوباره به محل اقامت برگردد نمازش شکسته است مگر اینکه دوباره قصد کند10روز یا بیشتر در آنجا بماند. 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️ کسی که می خواهد در بین قصد دهه به کمتر از مسافت شرعی برود آیا میتواند قصد دهه کند؟ (مثلا به باغها و مکان تفریحی) رهبری: اگر بخواهد در این10روز سه دفعه و هر بار حدود5ساعت به کمتر از مسافت شرعی برود و برگردد به قصد دهه لطمه نمی زند. آیت الله سیستانی: اگر تمام1روز یا تمام1شب از آنجا خارج شود نمازش شکسته می شود.(و اگر از اول این قصد را داشته اصلا قصد دهه اش منعقد نمیشود). اگر از اول قصدش این باشد که از محل اقامت در حد1یا 2ساعت در هر روز خارج شود اشکال ندارد. و اگر بخواهد بعد اذان ظهر خارج شود و سپس برگردد هرچند برگشتنش ساعتی بعد غروب و فرارسیدن شب باشد نمازش کامل است. در اینصورت اگر از اول قصد تکرار آن را دارد برای دو یا سه بار اشکال ندارد و بیشتر از آن محل اشکال است. آیت الله مکارم: اگر روزی یکی دوساعت برود و برگردد اشکالی ندارد. 💦💥☔️💞 @ahkm1397