eitaa logo
آیا می دانید احکامی
1.1هزار دنبال‌کننده
171 عکس
6 ویدیو
35 فایل
ارتباط با مدیر @sesr63 @Mirza_saleh کانالهای دیگه ما @as13941394 @pbsb14
مشاهده در ایتا
دانلود
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ 🔒اگر روزه‌دار در ماه مبارک رمضان قبل از ظهر مسافرت برود و قبل از اذان ظهر از حد ترخص گذشته باشد، روزه‌اش چه حکمی دارد؟ 🔑-باطل است (چه از شب نیت داشته و چه قصد سفرش بعد از اذان صبح باشد) (حضرت امام، آیت الله مکارم). 🔑-در صورتیکه از شب قبل قصد سفر کرده باشد روزه اش باطل است. ولی اگر قصد سفر در روز بوده بنابر احتیاط واجب روزه بگیرد و پس از ماه رمضان آن روز را قضا کند. (امام خامنه ای) 🔑-اگر قبل از ظهر مسافرت کند مجاز به افطار است بلکه بنابر احتیاط واجب، نمی‌تواند آن روز را روزه بگیرد، خصوصاً اگر از شب نیّت سفر داشته باشد. (آیت‌الله‌ سیستانی) 🔑-در ماه رمضان اگر روزه‌دار از شب در فکر سفر نباشد -حتی به نحو تردید- و در روز مسافرت کند باید روزه را تمام کند، و چنانچه از شب در فکر سفر باشد و پیش از ظهر مسافرت کند، روزه‌اش باطل می‌شود و باید آن را قضا کند. (آیت الله شبیری زنجانی) آدرس: عروة الوثقی، فصل فی شرائط وجوب الصوم، مسئلۀ۱؛ توضیح المسائل مراجع، مسئلۀ۱۷۲۱؛ امام خامنه ای، جزوه ارسالی اختلاف فتاوی از طرف دفتر معظم له در سال 99، ش37، آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین، م1038؛ توضیح المسائل جامع، مسأله ۲۱۰۵. آیت الله مکارم، توضیح المسائل، م1447. توضیح المسائل شبیری زنجانی، م1730. 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍#️⃣روزه_با_حالت_جنابت #️⃣فرد_جاهل_به_مبطل_بودن_روزه ‌ ✍اگر شخص در حالت جنابت روزه‌ بگیرد، درحالی‌که نمی‌دانسته روزه به‌وسیلۀ این کار باطل می‌شود، روزه اش چه حکمی دارد؟❓❓ ✍ بقاء بر جنابت: در صورتی که شخص جاهل مقصر باشد (شک دارد بقاء بر جنابت، روزه را باطل میکند یا نه) بنابر احتیاط واجب باطل است. 👈 و در جاهل قاصر (یقین دارد که بقای بر جنابت ، روزه را باطل نمیکند و بر این اساس روزه بگیرد) روزه صحیح است. (امام خامنه ای) 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍#️⃣روزۀ_زن_شیرده_با_وجود_شیر_خشک ✍زن شیردهی که شیرش کم است، اگر بتواند از شیر خشک یا شیر گاو🐄 استفاده کند یا از زن شیرده دیگری برای شیردادن بچه کمک بگیرد،👈 آیا لازم است این کار را انجام دهد و روزه های ماه رمضانش را بگیرد؟❓❓ ⏪حکم کمک از مرضعۀ(زن شیرده) دیگر:👇👇 اگر کسى پیدا شود که بی اجرت بچه را شیر دهد، یا براى شیردادن بچه از پدر یا مادر بچه یا از کس دیگرى که اجرت او را بدهد، اجرت بگیرد: 🔶احتیاط واجب این است که بچه را به او بدهد و روزه بگیرد.(حضرت امام، آیت الله سیستانی) 🔶بر مادر شیرده لازم نیست کار مذکور را انجام دهد تا بتواند روزه بگیرد، در هر حال می تواند فرزند را شیر دهد و به احکام روزۀ مادر شیرده، عمل کند.(امام خامنه ای) 🔶 واجب است که بچه را به او بدهد و روزه بگیرد.(آیت الله مکارم) ✍حکم سیرکردن بچه با #️⃣شیر_خشک یا مانند آن: 🔸 استفاده از شیر خشک و مانند آن الزم نیست. (امام خامنه ای) 🔸 احتیاط واجب این است که این کار را انجام دهد و روزه هایش را بگیرد. ( آیت الله سیستانی) 🔸هر گاه استفاده از شیر خشک برای تغذیه فرزند او مشکلی نداشته باشد باید روزه بگیرد.(آیت الله مکارم) 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 💦💥☔️💞
روزه 1401.pdf
2.61M
درسنامه روزه ویرایش فروردین 1401 @ahkm1397💥💥💥
آیـا می‌دانیـد ⁉ ✍به نظر آيات عظام بهجت (ره)، صافى، فاضل (ره) و نورى: اساتید و دانشجویان، اگر در کمتر از ده روز، حداقل یک بار، بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند و این وضعیت، تا مدتى ادامه داشته باشد [بنابرنظرآیات عظام صافی، نوری: سه ماه ؛ آیت‌الله بهجت: دو ماه ؛ آیت‌الله فاضل: یک ماه] كثيرالسفر محسوب مي‌شوند و نمازشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزه صحیح است. 💦💥☔💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ حکم روزه برا دختر بچه و مشاغل سخت: اگر روزه ضرر ندارد ولی بخاطر طولانی بودن روز و شدت گرما، اتمام روزه بر آنان طاقت فرساست و مشقت فوق العاده دارد که عادتا قابل تحمل نیست باید از اول روز روزه بگیرند وقتی دچار تشنگی یا ضعف شدید شدند که ادامه روزه بر آنان حَرَجی شد می توانند آب یا غذا بخورند ولی روزه باطل می شود و بعد رمضان، تا قبل رمضان بعدی قضایش را بگیرند. نکته : ۱- برخی مراجع می فرمایند در خوردن به مقدار ضرورت اکتفا کرده و در ادامه روز، چیزی نخورند. ۲- اگر با کارهایی مثل سحری خوردن یا کاهش فعالیت در طی روز بتوانند روزه بگیرند واجب است این کار را انجام دهند. 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آخرین نرخ عبادات استیجاری (دفتر امام خامنه ای مشهد ) @ahkm1397💥💥💥
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ 1⃣تشخیص اینکه روزه برای انسان ضرر دارد یا ضرر ندارد، به عهده خود انسان است؛ لذا کسی که می داند روزه برایش ضرر دارد اگر چه دکتر بگوید روزه ضرر ندارد، نباید روزه بگیرد و اگر روزه بگیرد صحیح نیست و کسی که می داند روزه برای او ضرر ندارد اگر چه دکتر بگوید ضرر دارد، باید روزه بگیرد. (1) 2⃣ اگر انسان احتمال قابل توجهی بدهد که روزه برایش ضرر دارد بطوری که این احتمال ضرر، سبب ترس ضرر برای روزه دار شود نباید روزه بگیرد. مثلا اگر کسی از گفته پزشک متخصص یا بر اساس تجربه ای که داشته، بترسد که روزه گرفتن برایش ضرر دارد، یا شک در ضرر کند نباید روزه بگیرد هر چند اطمینان به ضرر نداشته باشد. (2) 3⃣ برخی بهانه هایی برای روزه نگرفتن دارند مثلل درس، ورزش و ... در پاسخ فقها فرمده اند: صرف این امور، مجوز برای ترک روزه ماه رمضان نمی شود. و در صورتی که روزه نگیرد معصیت کرده و باید قضای آن را بجا آورد و کفاره عمد نیز بر او واجب است (60 روز روزه یا 60 فقیر را اطعام کردن). (3) نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع تقلید، م 1743) (2) (رساله مراجع تقلید، م 1744) (3) (رهبری، سایت، استفتائات جدید، خرداد ماه 1396 ؛ سیستانی، سایت، استفتائات، روزه و تحصیل؛ مکارم، سایت،استفتائات روزه، وجوب روزه، حکم ترک یا افطار روزه به دلیل امتحانات) 💦💥☔️💞
ahkameHaram version030.apk
22.12M
نسخه جدید نرم افزار احکام حرم رضوی @ahkm1397💥💥💥
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ آیا می دانید اگر در ماه رمضان قصد کنید چیزی بخورید(یا هر کاری که مبطل روزه است) ولو بعد منصرف بشید و انجامش ندید باید امروز را روزه بگیرید و بعدا هم قضایش رو بگیرید؟ یا اینکه مردد باشید روزه را باز کنید یا نه. اینم حکمش مثل بالاست. (آیت الله خامنه ای و سیستانی احتیاط دارند و آقای مکارم فتوا دارند.) یا بین روز ماه رمضان قصد کند دیگه روزه نباشد. یا مردد باشد که روزه باشد یا نباشد. اینجا هم حکمش مثل بالاست بنابراحتیاط.(رهبری). آقای سیستانی: اگر دوباره نیت روزه کند بنابراحتیاط امروز را بگيرد و بعدا قضایش را هم بگيرد. 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍روزه بیمار آسمى سوال: کسى که به نفس تنگى شدید مبتلا شده و در روز باید از اسپرى استفاده کند، تکلیف روزه او چیست؟ پاسخ: آیات عظام امام، خامنه‌اى، فاضل، مکارم و نورى: با توجه به این که داروى یاد شده، خوردن و آشامیدن بر آن صدق نمى‌کند، روزه را باطل نمى‌کند.۱ آیت‌الله بهجت: اگر به صورت گاز رقیق باشد، اشکال ندارد و روزه صحیح است.۲ آیات عظام تبریزى و وحید: اگر قبل از رسیدن به حلق به صورت هوا در بیاید، روزه را باطل نمى‌کند.۳ آیت‌الله سیستانى: اسپرى که براى تنگى نفس استعمال مى‌شود اگر دارو را فقط وارد ریه کند روزه را باطل نمى‌کند و اگر موادى از آن وارد معده مى‌شود، روزه را باطل مى‌کند.۴ آیت‌الله صافى: اگر موادى وارد ریه مى‌شود، روزه اشکال پیدا مى‌کند و اگر گرفتن روزه بدون استفاده از آن، زحمت و مشّقت دارد و در طول سال باید از اسپرى استفاده کند، در ماه رمضان روزه بگیرد و بنابر احتیاط واجب براى هر روز یک مد طعام هم به فقیر بدهد و قضا ندارد.۵ ۱. [ امام، استفتاآت، ج ۱، روزه، س ۶؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۵۵۱؛ مکارم، استفتاآت، ج ۱، س۲۸۵؛ نورى، استفتاآت، ج ۱، س ۲۱۲.] ۲.[ استفتاآت، ج ۲، س ۲۸۸۰.] ۳.[ تبریزى، استفتاآت، س۷۱۱؛ دفتر: وحید.] ۴.[ سیستانى، توضیح المسائل جدید، م ۱۵۵۶ و سایت استفتاآت.] 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️اگر روزه دار بدون قصد بیرون آمدن منی با همسر بازی و شوخی کند؟ مسأله ۱۵۹۵ اگر روزه دار بدون قصد بیرون آمدن منی با کسی بازی و شوخی کند (۱) در صورتی که عادت نداشته باشد که بعد از بازی و شوخی منی از او خارج شود (۲) اگر چه اتفاقاً منی بیرون آید روزه او صحیح است. ولی اگر (۳) شوخی را ادامه دهد تا آنجا که نزدیک است منی خارج شود و خودداری نکند تا خارج گردد روزه اش باطل است (۴). این مسأله در رساله آیت اللّه بهجت نیست (۱) (گلپایگانی، صافی:) چنانچه اطمینان دارد که منی از او خارج نمی شود، اگر چه اتّفاقاً منی بیرون آید روزه او صحیح است ولی اگر اطمینان ندارد، در صورتی که منی از او بیرون آید، روزه اش باطل است. (فاضل:) و منی از او خارج شود در صورتی که عادت داشته که با این گونه کارها منی از او بیرون می آمده، روزه اش باطل است و اگر عادت نداشته که با این کارها از او منی خارج شود و اتّفاقاً خارج شده باز روزه اش باطل است مگر این که اطمینان داشته باشد که منی از او خارج نمی شود. (خوئی، سیستانی، تبریزی، زنجانی:) مسأله اگر روزه دار بدون قصد بیرون آمدن (زنجانی: بیرون آوردن) منی مثلًا با زن خود بازی و شوخی کند، چنانچه اطمینان دارد که منی از او خارج نمی شود اگر چه اتّفاقاً منی بیرون آید روزه او صحیح است. ولی اگر اطمینان ندارد، در صورتی که منی از او بیرون آید روزه اش باطل است. (مکارم:) مسأله اگر روزه دار بدون قصد بیرون آمدن منی مثلًا با همسر خود بازی و شوخی کند، در صورتی که عادت نداشته باشد که به این مقدار بازی و شوخی منی از او خارج شود، روزه اش صحیح است. ولی اگر اتفاقاً منی بیرون آید، روزه اش اشکال دارد، مگر این که قبلًا مطمئن بوده که منی از او خارج نمی شود. ❤ توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، خویی، گلپایگانی، تبریزی. 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️مواردى كه روزه باطل است ولى نبايد خورد: 1⃣👈 اگر كسى در شب جنب شود ولى غسل🚿 را فراموش كند، تا اين كه در روز متوجه شود. 2⃣👈 اگر شخصى با اعتقاد به اين كه اذان صبح را نگفته ‏اند، مشغول سحرى شود سپس متوجه شود كه وقت اذان‏ صبح گذشته است، روزه ‏اش باطل است و بايد قضا كند ولى حق ندارد افطار كند. 3⃣👈 اگر روزه‏ دار قصد كرده كه روزه نباشد یا قصد کند چیزی بخورد ولی بعد منصرف شود اگر چه روزه او باطل است، ولى نبايد چيزى بخورد. 👌در موارد فوق 👆 روزه باطل است و قضا دارد، ولى روزه ‏دار نبايد چيزى بخورد و اگر بخورد كفاره هم بر او واجب مى ‏شود. ۲. توضیح المسایل مراجع ج ۱ ص ۹۲۶ م ۱۶۵۸ 💦💥☔️💞
هدایت شده از آیا می دانید احکامی
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍"تبيين نظر حضرت امام خامنه‌اي در ملاك محاسبه مسافت شرعي در مقصد" اگر مقصود مسافر نقطه خاصي از شهر باشد كه عرفا آن نقطه را جزو شهر مي دانند (مانند حرم مطهر رضوي) ملاك محاسبه مسافت ابتداي شهر مقصد است، اما اگر مقصود، مكاني است كه عرفاً جداي از شهر حساب مي شود (مانند پادگاني كه در حاشيه شهر است) ملاك محاسبه همان نقطه مي باشد.🌴 نکته : قبلا طور دیگه بیان می شد که درست نبود ⛱ 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️ آیا میدانید طبق نظر رهبری اگه در ماه رمضان قبل ظهر برید به مسافت شرعی؛ چنانچه از شب قبل قصد این سفر را نداشته اید بنابراحتیاط باید امروز را ولو در سفر هست روزه بگیرید و بعدا هم قضایش را بگیرید. البته اگر کسی مرجع دومش آقای سیستانی یا مکارم هست می تواند در این زمینه به ایندو مرجع رجوع کند و روزه آن روز را که سفر رفته نگیرد. 👌 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️ فقط یکنفر هست که اذان ظهر اگر در بین راه باشد بازهم روزه اش صحیح است و آن کسی است که عرفا کثیرالسفر باشد. مصادیق کثیرالسفر از نظر رهبری: 1- بخواهد حداقل3ماه هرروز بجز ایام تعطیل برود. 2- در طول سال هفته ای حداقل یکبار برود. 3-هر ساله در سال یکبار به مدت مثلا دوسه هفته یا یکماه برود مثل کاروان دار حج. نکته: طبق نظر رهبری باید سفرهایش شغلی یا مقدمه شغل باشد. 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️ کسی که قصد اقامت ده روز در یک جا کرده است اگر بصورت اتفاقی به اندازه مسافت شرعی یا بیشتر، از آنجا خارج شود و دوباره به محل اقامت برگردد قصد دهه او بهم میخورد هرچند رفتنش به مسافت شرعی1ساعت یا کمترباشد. پس اگر دوباره به محل اقامت برگردد نمازش شکسته است مگر اینکه دوباره قصد کند10روز یا بیشتر در آنجا بماند. 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️ کسی که می خواهد در بین قصد دهه به کمتر از مسافت شرعی برود آیا میتواند قصد دهه کند؟ (مثلا به باغها و مکان تفریحی) رهبری: اگر بخواهد در این10روز سه دفعه و هر بار حدود5ساعت به کمتر از مسافت شرعی برود و برگردد به قصد دهه لطمه نمی زند. آیت الله سیستانی: اگر تمام1روز یا تمام1شب از آنجا خارج شود نمازش شکسته می شود.(و اگر از اول این قصد را داشته اصلا قصد دهه اش منعقد نمیشود). اگر از اول قصدش این باشد که از محل اقامت در حد1یا 2ساعت در هر روز خارج شود اشکال ندارد. و اگر بخواهد بعد اذان ظهر خارج شود و سپس برگردد هرچند برگشتنش ساعتی بعد غروب و فرارسیدن شب باشد نمازش کامل است. در اینصورت اگر از اول قصد تکرار آن را دارد برای دو یا سه بار اشکال ندارد و بیشتر از آن محل اشکال است. آیت الله مکارم: اگر روزی یکی دوساعت برود و برگردد اشکالی ندارد. 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ کثیرالسفر از نظر آیت‌الله مکارم در یکی از ۴ حالت زیر کثیرالسفر است و نماز در بین راه و مقصد، کامل و روزه صحیح است: ۱- در مدت یکماه هر روز ولو بدون جمعه ها برود. ۲- در مدت ۴۵ روز حداقل در هفته۵ روز سفر کند. ۳- در مدت ۲ماه و بیشتر حداقل۳روز در هفته یا ۱۲ روز در ماه رفت و آمد کند. ۴- در مدت حداقل ۲ماه و کمتر از ۲سال، حداقل ۳روز در هفته در جایی بماند. نکته: ۱- از همان سفر اول نمازش کامل است.(احتیاط مستحب دو سه سفر اول را جمع بخواند.) ۲- اگر ده روز در جایی توقف کند و سفر نرود سفر اول بعد ده روز شکسته است. ۳- لازم نیست سفرها شغلی باشد ولی اگر کثرت سفرش مثلا بخاطر شغل است اگر سفر زیارتی برود شکسته است. مگر اینکه کثرت سفر مربوط به هر دو(شغل و زیارت) باشد که در اینصورت نمازش در سفرهای زیارتی هم کامل است. 💦💥 ☔ @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️ رسیدن به حد ترخص آیا در برگشت به وطن همین که به حد ترخص برسیم کافیست و روزه صحیح است؟ امام رهبری سیستانی وحید و شبیری: این کافی نیست و باید اذان ظهر به خود شهر یا روستا برسد. آیت الله مکارم و صافی: کافی است و صحیح است. در خروج از وطن اگر قبل ظهر از وطن خارج شود ولی اذان ظهر هنوز حد ترخص را رد نکرده باشد باز هم همین نظرات بالا مطرح می شود. 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍⛔ آیا زن شوهرداری که زنا کرده بعد از طلاق یا فوت همسر، می تواند با زانی (مرد زناکار) ازدواج نماید؟ ⛔ 💠پاسخ: ↙ آیت الله خامنه ای: خیر، نمی تواند؛ زیرا زنا با زن شوهر دار موجب حرمت ابدی می شود. ↙ آیت الله مکارم شیرازی : اگر با زن شوهرداری (نعوذ بالله) زنا کند سپس آن زن از شوهرش طلاق بگیرد بنابراحتیاط واجب نمی تواند با او ازدواج کند؛ ولی اگر حکم را نمی دانسته و ازدواج کرده ، می تواند به زندگی خود ادامه دهد. ↙ آیات عظام وحید و سیستانی: خیر، نمی تواند زیرا زنا با زن شوهردار بنابر احتیاط واجب موجب حرمت ابدی می شود. ↙ آیت الله شبیری زنجانی: مسأله 2407- زناى با زن شوهردار موجب حرمت ابدى نمى‌شود و همچنين اگر با زنى كه در عدّه است زنا كند، آن زن بر او حرام ابدى نمى‌شود- خواه عدّۀ طلاق رجعى باشد يا طلاق بائن يا عدّۀ وفات يا عدّۀ متعه يا غير آن- لذا بعد از عدّه مى‌تواند با او ازدواج كند، البتّه اگر اين كار در عدّۀ طلاق رجعى رخ داده احتياط مستحبّ مؤكّد آن است كه ديگر با اين زن ازدواج ننمايد ↙ آیت الله فاضل لنکرانی: ، زنا با زن شوهر دار سبب حرمت ابدی نمی‌‌شود. ➖➖➖ 📗رساله مراجعه جلد دوم 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍دو استفتای خصوصی و کاربردی از مرجع عالیقدر امام خامنه‌ای: کسی زکات فطره را به صورت پول نقد کنار گذاشته و حالا می خواهد کارت به کارت کند، آیا جایز است؟ ج. همان را بپردازید. نکته: البته اگر موجب مشکلاتی در پرداخت پول به فقیر باشد حضرت آقا دام ظله جهت تسهیل اجازه دادند کارت به کارت صورت بگیرد. حجت‌الاسلام فلاح زاده: روز 28 ماه مبارک رمضان مصادف با 24 / 4 / 1394 پس از نماز ظهر و عصر از محضر مرجع عالیقدر و رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای دامه برکاته پرسیدم که اگر زکات (اعم از زکات اموال یا فطره) چنانچه از مال انسان جدا شد تغییر و تبدیل آن جایز نیست، آیا به نظر جنابعالی پول هم همین حکم را دارد با اینکه پول های امروزی عین نیست و مالیّت آن اعتباری است. آیا این حکم اختصاص دارد به همان اجناس که به عنوان زکات فطره مقبول است؟ حضرت آقا در جواب فرمودند: به هر حال، وقتی که زکات را از اموالش جدا کرد، عزل زکات سبب خروج از اختیار او می شود و تبدیل و تغییر آن جایز نیست، و نسبت به پول هم همین است. به هر حال، این پول را از مال خودش جدا کرده و این نیز از اختیار او خارج است مگر اینکه با اذن حاکم باشد و اگر از این باب باشد که اجازه داده شود می تواند تبدیل کند. این حقیر عرض کردم اگر این مورد را اذن بفرمایید سهولتی است برای برخی مومنان که گاهی شب یا روز عید از باب وظیفه پولی را به عنوان زکات فطره کنار گذاشته و الان فقیری می شناسد که بنا دارد زکات را به او بدهد و فعلاً دسترسی به او ندارد و می تواند مبلغی که در حساب خود دارد به حساب او به راحتی و به سرعت منتقل کند (به اصطلاح کارت به کارت کند)؟؟ حضرت آقا فرمودند اشکالی ندارد و این مورد را اجازه فرمودند. یادآوری می شود بر این گفتگو برخی از دوستان ازجمله حضرت مستطاب حجه الاسلام حاج شیخ محمد رضایی نیز شاهد بودند. 💦💥☔️💞
📚باقی ماندن رنگ روی پوست ❓سوال: آیا رنگی که بر روی پوست دست باقی می ماند مانع وضو است؟ ✅پاسخ: 🔹مقام معظم رهبری: اگرصرف رنگ باشد و جرمی نداشته باشد که مانع رسیدن آب به سطح پوست گردد، بر طرف کردن آن لازم نیست ولی اگر جرم داشته باشد، باید بر طرف گردد و تشخیص مانع بودن به عهده شخص مکلف می باشد. 🔸آیت الله مکارم: رنگ هايى كه‏ مانع‏ رسيدن آب به بدن نيست، براى وضو ضررى ندارد ولى اگر مانع‏ باشد، يا شك كند كه مانع است يا نه، بايد آن را برطرف سازد. 🔹آیت الله سیستانی: اگر چیزی به اعضای وضو چسبیده، در صورتی كه مانع از رسیدن آب است مانند لاک، چسب و رنگ روغنی، باید آن را برطرف كند و در صورتی که مانع نیست مانند رنگ حنا، اشكال ندارد و اگر شک دارد كه از رسیدن آب جلوگیری می‌‌كند یا نه، باید آن را برطرف كند یا آب را به زیر آن برساند. @ahkm1397🌷🌷🌷
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍مسائلی مورد سوال در باب حج و استطاعت 🔒 هزینه ضروریات زندگی برای انجام حج: 🔑 کسی که استطاعت مالی ندارد اگر ضروریات زندگی یا پول آنها را در حج صرف کند از حجةالاسلام کفایت نمی کند. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) مناسک حج، مسئله 17. 🔒 قرض کردن پول حج و کفایت از حجةالاسلام: 🔑 - اگر غیر مستطیع مصارف حج را قرض کند مستطیع نمی شود هر چند بتواند بعدا به آسانی قرض را ادا کند و اگر با قرض حج کند کفایت از حجةالاسلام نمی کند. (حضرت امام) 🔑- کسی که هزينه ‌ی رفتن به حج را در اختيار ندارد، اما می‌تواند قرض بگيرد و سپس به سادگی قرض خود را ادا کند، واجب نيست که خود را با قرض گرفتن مستطيع کند، اما اگر بگيرد، حج بر او واجب می‌شود. (امام خامنه ای) 🔑- هرگاه شخصی مالى را قرض کند که وافى به مخارج حج باشد، حج بر او واجب نخواهد شد، اگرچه قدرت پرداخت آن را بعدا داشته باشد، مگر اینکه وقت پرداخت قرض آن قدر دور باشد که اصلاً عقلا به آن توجه نکنند، که در این صورت حج بر او واجب خواهد شد. (آیت الله سیستانی) 🔑- شخصى كه مستطيع نيست، اگر هزينه هاى حج را با قرض گرفتن از ديگران فراهم كند، مستطيع نمى شود؛ هر چند بتواند در آينده بدهى خود را براحتى بپردازد؛ و اگر با چنين پولى حج بجا آورد كفايت از حجّةالاسلام نمى كند؛ هرچند حجّش صحيح است. آرى اگر معادل وام، اموالى داشته باشد كه از محلّ آن بتواند بدهى خود را به آسانى بپردازد، مستطيع است. (آیت الله مکارم) مناسک حج، مسئله20. 🔒 بدهکاری و وجوب حج: 🔑- كسی كه مخارج حج را دارد و بدهی نيز دارد، چنانچه بدهی او مدت دار باشد و مطمئن است كه در وقت ادای بدهی، تمكّن از ادای آن را دارد، واجب است به حج برود، و همچنين در صورتی كه وقت ادای بدهی رسيده، لكن طلبكار راضی به تأخير ادا باشد و بدهكار مطمئن است كه در وقت مطالبه می تواند بدهی را ادا نمايد و در غير اين دو صورت حج واجب نيست. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله مکارم) 🔑- اگر انسان مال وافى به هزینه حج را داشته، و به همان مقدار هم مقروض باشد، بنابر اظهر حج بر او واجب نخواهد بود، و همچنین اگر کمتر از آن مقدار مقروض باشد، به‌طوری که اگر مقدارى قرض برداشته شود باقیمانده آن وافى به هزینه حج نباشد، که در این صورت هم حج بر او واجب نخواهد بود، و فرقى نیست بین اینکه وقت پرداخت بدهى رسیده باشد یا نه، مگر اینکه آن قدر وقت پرداخت دور باشد که اصلاً عُقلا به آن توجه نکنند، مانند پنجاه سال، و همچنین فرقى نیست بین اینکه اوّل قرض گرفته باشد و بعداً آن مال را بدست آورد یا عکس آن باشد، در صورتى که تقصیرى از او در مقروض شدنش بعد از بدست آوردن آن مال سر نزده باشد. (آیت الله سیستانی) مناسک حج، مسئله21 🔒 حکم خروج عمدی از استطاعت مالی: 🔑- كسی كه از جهت مالی مستطيع است و از جهت صحت بدن يا باز بودن راه مستطيع نيست می تواند در مال تصرّف كند و خود را از استطاعت مالی هم خارج كند ولی اگر از آن جهات هم استطاعت دارد و فقط وسايل رفتن را تهيه نكرده يا وقت حج نرسيده، نمی تواند خود را از استطاعت خارج كند و اگر كرد، حج بر او مستقر می شود و بايد به هر نحو است به حج برود. (حضرت امام) 🔑- كسی كه مستطيع شده، نمی‌تواند بعد از رسيدن زمانی كه بايد مال را برای رفتن به حج، صرف كند، خود را از استطاعت خارج نمايد. بلكه احتياط واجب آن است كه قبل از آن زمان نيز خود را از استطاعت خارج نكند. (امام خامنه ای) 🔑- كسی كه از جهت مالی مستطيع است تصرف در مال جایز نیست و واجب است مال را حفظ کند و خود را از استطاعت خارج نکند. (آیت الله سیستانی) 🔑- کسى که از نظر مالى استطاعت دارد، ولى از جهت بدنى يا باز بودن راه مستطيع نيست (يعنى در موقع حج، استطاعت بدنى ندارد، يا راه براى او باز نيست)، حق دارد پول خود را در ساير امور زندگى هزينه نموده، و خويش را از استطاعت مالى خارج کند; ولى اگر از اين دو جهت هم مستطيع است، و فقط وسايل رفتن را تهيّه نکرده، يا وقت حج نرسيده، نمى تواند خود را از استطاعت خارج نمايد; و اگر چنين کند حج بر او واجب شده، و بايد به هر شکل ممکن به حج برود. (آیت الله مکارم) مناسک حج، مسئله24. 🔒وجوب نیابت برای شخص زنده معذور که حج بر او مستقر شده بوده ولی نرفته: 🔑- كسی كه حج بر او مستقر شده، يعنی سال اول استطاعت حج نرفته، اگر به واسطه مرض يا پيری، قدرت رفتن ندارد يا رفتن برای او حرج و مشقت دارد واجب است نايب بگيرد، در صورتی كه اميد خوب شدن و قدرت پيدا كردن نداشته باشد و به احتياط واجب بايد فوراً نايب بگيرد و اگر مستقر نشده باشد بر او، اقوی عدم وجوب است. (حضرت امام) 🔑- كسی كه حج بر او مستقر شده، يعنی سال اول استطاعت حج نرفته، اگر به واسطه مرض يا پيری، قدرت رفتن ندارد يا رفتن برای او حرج و مشقت دارد واجب است نايب بگیرد 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ 🔒 آیا به جهیزیه خمس تعلق می‌گیرد؟ 🔑 -جهیزیه با شرائط ذیل خمس ندارد: 1) از درآمد بین سال باشد. 2) زیادتر از شأن خریدار نباشد. 3) عرفا تهیه آن مقدار از جهیزیه در یک سال جزء هزینه های سالانه متعارف او شمرده شود مثل اینکه تهیه نکردن جهیزیه در آن زمان برای وی کسر شأن و عیب محسوب شود یا اینکه مجبور به تهیه تدریجی آن است چراکه در زمان نیاز توان تهیه دفعی آن را ندارد. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) 💡 نکته: در حکم مذکور فرقی بین جهیزیه دختر و پسر نیست. 💡 نکته: لوازمی که افراد مجرد با شرایط مذکور برای ازدواج و زندگی آینده خود تهیه می کنند نیز همین حکم را دارد. 📚 آدرس: حضرت امام، توضیح المسائل مراجع، م۱۷۷۵ و ۱۷۷۷؛ و استفتائات، ج۱، ص۳۵۴، س۳۰؛ امام خامنه‌ای، رساله آموزشی، ج۱، درس ۷۰، مورد دوم و جزوه خمس ، م87. آیت الله سیستانی توضیح المسائل جامع، ج۱، م۲۳۲۲، سایت آیت الله مکارم: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44811&mid=255552 و https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44811&mid=255554 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️ اگر در انتخاب مرجع تقلید از راهی که رساله گفته انتخاب مرجع نکنیم و دلبخواهی انتخاب مرجع کنیم تقلید مان باطل است. راهی که رساله گفته و مناسب اکثر مردم است اینست که از2 نفر عالم مجتهدشناس عادل که می توانند تشخیص دهند کدام مرجع عالمتر هست بپرسیم کدام مرجع عالمتر است بشرطی که2نفرعالم عادل دیگر با گفته آنها مخالفت نکنند. لذا در مثالهای زیر👇 تقلید باطل است: 1-مرجع من رهبری است چون محبوبتر است یا چون خوشگلتر است. 2- من فلان مرجع رو که در هلال ماه رمضان و عید فطر نظرش فرق می کند انتخاب نمیکنم. 3- مرجع من فلانی است چون احساس میکنم ساده تر گرفته یا چون در فلان مساله که ابتلای من است ساده تر گرفته است.(مثل بحث خمس و صیغه) 4-مرجع من فلانی است چون از شهر ماست. 5-باقی ماندن بر مرجع میت بدون اجازه از مرجع زنده (یا تقلید ابتدایی از میت بنابر مشهور) نکته: اگر به2عالم مجتهدشناس دسترسی ندارید می توانید تحقیق شخص مورد اعتماد را جای تحقیق خودتان بزارید و مرجع او مرجع شما هم باشد. 💦💥☔️💞 @ahkm1397