eitaa logo
آیا می دانید احکامی
1.1هزار دنبال‌کننده
172 عکس
7 ویدیو
38 فایل
ارتباط با مدیر @sesr63 @Mirza_saleh سوپر گروه : https://eitaa.com/joinchat/2319450312C0335cb0f4d کانالهای دیگه ما @as13941394 @pbsb14
مشاهده در ایتا
دانلود
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍روزه بیمار آسمى سوال: کسى که به نفس تنگى شدید مبتلا شده و در روز باید از اسپرى استفاده کند، تکلیف روزه او چیست؟ پاسخ: آیات عظام امام، خامنه‌اى، فاضل، مکارم و نورى: با توجه به این که داروى یاد شده، خوردن و آشامیدن بر آن صدق نمى‌کند، روزه را باطل نمى‌کند.۱ آیت‌الله بهجت: اگر به صورت گاز رقیق باشد، اشکال ندارد و روزه صحیح است.۲ آیات عظام تبریزى و وحید: اگر قبل از رسیدن به حلق به صورت هوا در بیاید، روزه را باطل نمى‌کند.۳ آیت‌الله سیستانى: اسپرى که براى تنگى نفس استعمال مى‌شود اگر دارو را فقط وارد ریه کند روزه را باطل نمى‌کند و اگر موادى از آن وارد معده مى‌شود، روزه را باطل مى‌کند.۴ آیت‌الله صافى: اگر موادى وارد ریه مى‌شود، روزه اشکال پیدا مى‌کند و اگر گرفتن روزه بدون استفاده از آن، زحمت و مشّقت دارد و در طول سال باید از اسپرى استفاده کند، در ماه رمضان روزه بگیرد و بنابر احتیاط واجب براى هر روز یک مد طعام هم به فقیر بدهد و قضا ندارد.۵ ۱. [ امام، استفتاآت، ج ۱، روزه، س ۶؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۵۵۱؛ مکارم، استفتاآت، ج ۱، س۲۸۵؛ نورى، استفتاآت، ج ۱، س ۲۱۲.] ۲.[ استفتاآت، ج ۲، س ۲۸۸۰.] ۳.[ تبریزى، استفتاآت، س۷۱۱؛ دفتر: وحید.] ۴.[ سیستانى، توضیح المسائل جدید، م ۱۵۵۶ و سایت استفتاآت.] 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️اگر روزه دار بدون قصد بیرون آمدن منی با همسر بازی و شوخی کند؟ مسأله ۱۵۹۵ اگر روزه دار بدون قصد بیرون آمدن منی با کسی بازی و شوخی کند (۱) در صورتی که عادت نداشته باشد که بعد از بازی و شوخی منی از او خارج شود (۲) اگر چه اتفاقاً منی بیرون آید روزه او صحیح است. ولی اگر (۳) شوخی را ادامه دهد تا آنجا که نزدیک است منی خارج شود و خودداری نکند تا خارج گردد روزه اش باطل است (۴). این مسأله در رساله آیت اللّه بهجت نیست (۱) (گلپایگانی، صافی:) چنانچه اطمینان دارد که منی از او خارج نمی شود، اگر چه اتّفاقاً منی بیرون آید روزه او صحیح است ولی اگر اطمینان ندارد، در صورتی که منی از او بیرون آید، روزه اش باطل است. (فاضل:) و منی از او خارج شود در صورتی که عادت داشته که با این گونه کارها منی از او بیرون می آمده، روزه اش باطل است و اگر عادت نداشته که با این کارها از او منی خارج شود و اتّفاقاً خارج شده باز روزه اش باطل است مگر این که اطمینان داشته باشد که منی از او خارج نمی شود. (خوئی، سیستانی، تبریزی، زنجانی:) مسأله اگر روزه دار بدون قصد بیرون آمدن (زنجانی: بیرون آوردن) منی مثلًا با زن خود بازی و شوخی کند، چنانچه اطمینان دارد که منی از او خارج نمی شود اگر چه اتّفاقاً منی بیرون آید روزه او صحیح است. ولی اگر اطمینان ندارد، در صورتی که منی از او بیرون آید روزه اش باطل است. (مکارم:) مسأله اگر روزه دار بدون قصد بیرون آمدن منی مثلًا با همسر خود بازی و شوخی کند، در صورتی که عادت نداشته باشد که به این مقدار بازی و شوخی منی از او خارج شود، روزه اش صحیح است. ولی اگر اتفاقاً منی بیرون آید، روزه اش اشکال دارد، مگر این که قبلًا مطمئن بوده که منی از او خارج نمی شود. ❤ توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، خویی، گلپایگانی، تبریزی. 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️مواردى كه روزه باطل است ولى نبايد خورد: 1⃣👈 اگر كسى در شب جنب شود ولى غسل🚿 را فراموش كند، تا اين كه در روز متوجه شود. 2⃣👈 اگر شخصى با اعتقاد به اين كه اذان صبح را نگفته ‏اند، مشغول سحرى شود سپس متوجه شود كه وقت اذان‏ صبح گذشته است، روزه ‏اش باطل است و بايد قضا كند ولى حق ندارد افطار كند. 3⃣👈 اگر روزه‏ دار قصد كرده كه روزه نباشد یا قصد کند چیزی بخورد ولی بعد منصرف شود اگر چه روزه او باطل است، ولى نبايد چيزى بخورد. 👌در موارد فوق 👆 روزه باطل است و قضا دارد، ولى روزه ‏دار نبايد چيزى بخورد و اگر بخورد كفاره هم بر او واجب مى ‏شود. ۲. توضیح المسایل مراجع ج ۱ ص ۹۲۶ م ۱۶۵۸ 💦💥☔️💞
هدایت شده از آیا می دانید احکامی
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍"تبيين نظر حضرت امام خامنه‌اي در ملاك محاسبه مسافت شرعي در مقصد" اگر مقصود مسافر نقطه خاصي از شهر باشد كه عرفا آن نقطه را جزو شهر مي دانند (مانند حرم مطهر رضوي) ملاك محاسبه مسافت ابتداي شهر مقصد است، اما اگر مقصود، مكاني است كه عرفاً جداي از شهر حساب مي شود (مانند پادگاني كه در حاشيه شهر است) ملاك محاسبه همان نقطه مي باشد.🌴 نکته : قبلا طور دیگه بیان می شد که درست نبود ⛱ 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️ آیا میدانید طبق نظر رهبری اگه در ماه رمضان قبل ظهر برید به مسافت شرعی؛ چنانچه از شب قبل قصد این سفر را نداشته اید بنابراحتیاط باید امروز را ولو در سفر هست روزه بگیرید و بعدا هم قضایش را بگیرید. البته اگر کسی مرجع دومش آقای سیستانی یا مکارم هست می تواند در این زمینه به ایندو مرجع رجوع کند و روزه آن روز را که سفر رفته نگیرد. 👌 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️ فقط یکنفر هست که اذان ظهر اگر در بین راه باشد بازهم روزه اش صحیح است و آن کسی است که عرفا کثیرالسفر باشد. مصادیق کثیرالسفر از نظر رهبری: 1- بخواهد حداقل3ماه هرروز بجز ایام تعطیل برود. 2- در طول سال هفته ای حداقل یکبار برود. 3-هر ساله در سال یکبار به مدت مثلا دوسه هفته یا یکماه برود مثل کاروان دار حج. نکته: طبق نظر رهبری باید سفرهایش شغلی یا مقدمه شغل باشد. 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️ کسی که قصد اقامت ده روز در یک جا کرده است اگر بصورت اتفاقی به اندازه مسافت شرعی یا بیشتر، از آنجا خارج شود و دوباره به محل اقامت برگردد قصد دهه او بهم میخورد هرچند رفتنش به مسافت شرعی1ساعت یا کمترباشد. پس اگر دوباره به محل اقامت برگردد نمازش شکسته است مگر اینکه دوباره قصد کند10روز یا بیشتر در آنجا بماند. 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️ کسی که می خواهد در بین قصد دهه به کمتر از مسافت شرعی برود آیا میتواند قصد دهه کند؟ (مثلا به باغها و مکان تفریحی) رهبری: اگر بخواهد در این10روز سه دفعه و هر بار حدود5ساعت به کمتر از مسافت شرعی برود و برگردد به قصد دهه لطمه نمی زند. آیت الله سیستانی: اگر تمام1روز یا تمام1شب از آنجا خارج شود نمازش شکسته می شود.(و اگر از اول این قصد را داشته اصلا قصد دهه اش منعقد نمیشود). اگر از اول قصدش این باشد که از محل اقامت در حد1یا 2ساعت در هر روز خارج شود اشکال ندارد. و اگر بخواهد بعد اذان ظهر خارج شود و سپس برگردد هرچند برگشتنش ساعتی بعد غروب و فرارسیدن شب باشد نمازش کامل است. در اینصورت اگر از اول قصد تکرار آن را دارد برای دو یا سه بار اشکال ندارد و بیشتر از آن محل اشکال است. آیت الله مکارم: اگر روزی یکی دوساعت برود و برگردد اشکالی ندارد. 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ کثیرالسفر از نظر آیت‌الله مکارم در یکی از ۴ حالت زیر کثیرالسفر است و نماز در بین راه و مقصد، کامل و روزه صحیح است: ۱- در مدت یکماه هر روز ولو بدون جمعه ها برود. ۲- در مدت ۴۵ روز حداقل در هفته۵ روز سفر کند. ۳- در مدت ۲ماه و بیشتر حداقل۳روز در هفته یا ۱۲ روز در ماه رفت و آمد کند. ۴- در مدت حداقل ۲ماه و کمتر از ۲سال، حداقل ۳روز در هفته در جایی بماند. نکته: ۱- از همان سفر اول نمازش کامل است.(احتیاط مستحب دو سه سفر اول را جمع بخواند.) ۲- اگر ده روز در جایی توقف کند و سفر نرود سفر اول بعد ده روز شکسته است. ۳- لازم نیست سفرها شغلی باشد ولی اگر کثرت سفرش مثلا بخاطر شغل است اگر سفر زیارتی برود شکسته است. مگر اینکه کثرت سفر مربوط به هر دو(شغل و زیارت) باشد که در اینصورت نمازش در سفرهای زیارتی هم کامل است. 💦💥 ☔ @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️ رسیدن به حد ترخص آیا در برگشت به وطن همین که به حد ترخص برسیم کافیست و روزه صحیح است؟ امام رهبری سیستانی وحید و شبیری: این کافی نیست و باید اذان ظهر به خود شهر یا روستا برسد. آیت الله مکارم و صافی: کافی است و صحیح است. در خروج از وطن اگر قبل ظهر از وطن خارج شود ولی اذان ظهر هنوز حد ترخص را رد نکرده باشد باز هم همین نظرات بالا مطرح می شود. 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍⛔ آیا زن شوهرداری که زنا کرده بعد از طلاق یا فوت همسر، می تواند با زانی (مرد زناکار) ازدواج نماید؟ ⛔ 💠پاسخ: ↙ آیت الله خامنه ای: خیر، نمی تواند؛ زیرا زنا با زن شوهر دار موجب حرمت ابدی می شود. ↙ آیت الله مکارم شیرازی : اگر با زن شوهرداری (نعوذ بالله) زنا کند سپس آن زن از شوهرش طلاق بگیرد بنابراحتیاط واجب نمی تواند با او ازدواج کند؛ ولی اگر حکم را نمی دانسته و ازدواج کرده ، می تواند به زندگی خود ادامه دهد. ↙ آیات عظام وحید و سیستانی: خیر، نمی تواند زیرا زنا با زن شوهردار بنابر احتیاط واجب موجب حرمت ابدی می شود. ↙ آیت الله شبیری زنجانی: مسأله 2407- زناى با زن شوهردار موجب حرمت ابدى نمى‌شود و همچنين اگر با زنى كه در عدّه است زنا كند، آن زن بر او حرام ابدى نمى‌شود- خواه عدّۀ طلاق رجعى باشد يا طلاق بائن يا عدّۀ وفات يا عدّۀ متعه يا غير آن- لذا بعد از عدّه مى‌تواند با او ازدواج كند، البتّه اگر اين كار در عدّۀ طلاق رجعى رخ داده احتياط مستحبّ مؤكّد آن است كه ديگر با اين زن ازدواج ننمايد ↙ آیت الله فاضل لنکرانی: ، زنا با زن شوهر دار سبب حرمت ابدی نمی‌‌شود. ➖➖➖ 📗رساله مراجعه جلد دوم 💦💥☔️💞