eitaa logo
آیا می دانید احکامی
1.1هزار دنبال‌کننده
172 عکس
7 ویدیو
38 فایل
ارتباط با مدیر @sesr63 @Mirza_saleh سوپر گروه : https://eitaa.com/joinchat/2319450312C0335cb0f4d کانالهای دیگه ما @as13941394 @pbsb14
مشاهده در ایتا
دانلود
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️ کسی که قصد اقامت ده روز در یک جا کرده است اگر بصورت اتفاقی به اندازه مسافت شرعی یا بیشتر، از آنجا خارج شود و دوباره به محل اقامت برگردد قصد دهه او بهم میخورد هرچند رفتنش به مسافت شرعی1ساعت یا کمترباشد. پس اگر دوباره به محل اقامت برگردد نمازش شکسته است مگر اینکه دوباره قصد کند10روز یا بیشتر در آنجا بماند. 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️ کسی که می خواهد در بین قصد دهه به کمتر از مسافت شرعی برود آیا میتواند قصد دهه کند؟ (مثلا به باغها و مکان تفریحی) رهبری: اگر بخواهد در این10روز سه دفعه و هر بار حدود5ساعت به کمتر از مسافت شرعی برود و برگردد به قصد دهه لطمه نمی زند. آیت الله سیستانی: اگر تمام1روز یا تمام1شب از آنجا خارج شود نمازش شکسته می شود.(و اگر از اول این قصد را داشته اصلا قصد دهه اش منعقد نمیشود). اگر از اول قصدش این باشد که از محل اقامت در حد1یا 2ساعت در هر روز خارج شود اشکال ندارد. و اگر بخواهد بعد اذان ظهر خارج شود و سپس برگردد هرچند برگشتنش ساعتی بعد غروب و فرارسیدن شب باشد نمازش کامل است. در اینصورت اگر از اول قصد تکرار آن را دارد برای دو یا سه بار اشکال ندارد و بیشتر از آن محل اشکال است. آیت الله مکارم: اگر روزی یکی دوساعت برود و برگردد اشکالی ندارد. 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ کثیرالسفر از نظر آیت‌الله مکارم در یکی از ۴ حالت زیر کثیرالسفر است و نماز در بین راه و مقصد، کامل و روزه صحیح است: ۱- در مدت یکماه هر روز ولو بدون جمعه ها برود. ۲- در مدت ۴۵ روز حداقل در هفته۵ روز سفر کند. ۳- در مدت ۲ماه و بیشتر حداقل۳روز در هفته یا ۱۲ روز در ماه رفت و آمد کند. ۴- در مدت حداقل ۲ماه و کمتر از ۲سال، حداقل ۳روز در هفته در جایی بماند. نکته: ۱- از همان سفر اول نمازش کامل است.(احتیاط مستحب دو سه سفر اول را جمع بخواند.) ۲- اگر ده روز در جایی توقف کند و سفر نرود سفر اول بعد ده روز شکسته است. ۳- لازم نیست سفرها شغلی باشد ولی اگر کثرت سفرش مثلا بخاطر شغل است اگر سفر زیارتی برود شکسته است. مگر اینکه کثرت سفر مربوط به هر دو(شغل و زیارت) باشد که در اینصورت نمازش در سفرهای زیارتی هم کامل است. 💦💥 ☔ @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️ رسیدن به حد ترخص آیا در برگشت به وطن همین که به حد ترخص برسیم کافیست و روزه صحیح است؟ امام رهبری سیستانی وحید و شبیری: این کافی نیست و باید اذان ظهر به خود شهر یا روستا برسد. آیت الله مکارم و صافی: کافی است و صحیح است. در خروج از وطن اگر قبل ظهر از وطن خارج شود ولی اذان ظهر هنوز حد ترخص را رد نکرده باشد باز هم همین نظرات بالا مطرح می شود. 💦💥☔️💞 @ahkm1397
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍⛔ آیا زن شوهرداری که زنا کرده بعد از طلاق یا فوت همسر، می تواند با زانی (مرد زناکار) ازدواج نماید؟ ⛔ 💠پاسخ: ↙ آیت الله خامنه ای: خیر، نمی تواند؛ زیرا زنا با زن شوهر دار موجب حرمت ابدی می شود. ↙ آیت الله مکارم شیرازی : اگر با زن شوهرداری (نعوذ بالله) زنا کند سپس آن زن از شوهرش طلاق بگیرد بنابراحتیاط واجب نمی تواند با او ازدواج کند؛ ولی اگر حکم را نمی دانسته و ازدواج کرده ، می تواند به زندگی خود ادامه دهد. ↙ آیات عظام وحید و سیستانی: خیر، نمی تواند زیرا زنا با زن شوهردار بنابر احتیاط واجب موجب حرمت ابدی می شود. ↙ آیت الله شبیری زنجانی: مسأله 2407- زناى با زن شوهردار موجب حرمت ابدى نمى‌شود و همچنين اگر با زنى كه در عدّه است زنا كند، آن زن بر او حرام ابدى نمى‌شود- خواه عدّۀ طلاق رجعى باشد يا طلاق بائن يا عدّۀ وفات يا عدّۀ متعه يا غير آن- لذا بعد از عدّه مى‌تواند با او ازدواج كند، البتّه اگر اين كار در عدّۀ طلاق رجعى رخ داده احتياط مستحبّ مؤكّد آن است كه ديگر با اين زن ازدواج ننمايد ↙ آیت الله فاضل لنکرانی: ، زنا با زن شوهر دار سبب حرمت ابدی نمی‌‌شود. ➖➖➖ 📗رساله مراجعه جلد دوم 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍دو استفتای خصوصی و کاربردی از مرجع عالیقدر امام خامنه‌ای: کسی زکات فطره را به صورت پول نقد کنار گذاشته و حالا می خواهد کارت به کارت کند، آیا جایز است؟ ج. همان را بپردازید. نکته: البته اگر موجب مشکلاتی در پرداخت پول به فقیر باشد حضرت آقا دام ظله جهت تسهیل اجازه دادند کارت به کارت صورت بگیرد. حجت‌الاسلام فلاح زاده: روز 28 ماه مبارک رمضان مصادف با 24 / 4 / 1394 پس از نماز ظهر و عصر از محضر مرجع عالیقدر و رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای دامه برکاته پرسیدم که اگر زکات (اعم از زکات اموال یا فطره) چنانچه از مال انسان جدا شد تغییر و تبدیل آن جایز نیست، آیا به نظر جنابعالی پول هم همین حکم را دارد با اینکه پول های امروزی عین نیست و مالیّت آن اعتباری است. آیا این حکم اختصاص دارد به همان اجناس که به عنوان زکات فطره مقبول است؟ حضرت آقا در جواب فرمودند: به هر حال، وقتی که زکات را از اموالش جدا کرد، عزل زکات سبب خروج از اختیار او می شود و تبدیل و تغییر آن جایز نیست، و نسبت به پول هم همین است. به هر حال، این پول را از مال خودش جدا کرده و این نیز از اختیار او خارج است مگر اینکه با اذن حاکم باشد و اگر از این باب باشد که اجازه داده شود می تواند تبدیل کند. این حقیر عرض کردم اگر این مورد را اذن بفرمایید سهولتی است برای برخی مومنان که گاهی شب یا روز عید از باب وظیفه پولی را به عنوان زکات فطره کنار گذاشته و الان فقیری می شناسد که بنا دارد زکات را به او بدهد و فعلاً دسترسی به او ندارد و می تواند مبلغی که در حساب خود دارد به حساب او به راحتی و به سرعت منتقل کند (به اصطلاح کارت به کارت کند)؟؟ حضرت آقا فرمودند اشکالی ندارد و این مورد را اجازه فرمودند. یادآوری می شود بر این گفتگو برخی از دوستان ازجمله حضرت مستطاب حجه الاسلام حاج شیخ محمد رضایی نیز شاهد بودند. 💦💥☔️💞
📚باقی ماندن رنگ روی پوست ❓سوال: آیا رنگی که بر روی پوست دست باقی می ماند مانع وضو است؟ ✅پاسخ: 🔹مقام معظم رهبری: اگرصرف رنگ باشد و جرمی نداشته باشد که مانع رسیدن آب به سطح پوست گردد، بر طرف کردن آن لازم نیست ولی اگر جرم داشته باشد، باید بر طرف گردد و تشخیص مانع بودن به عهده شخص مکلف می باشد. 🔸آیت الله مکارم: رنگ هايى كه‏ مانع‏ رسيدن آب به بدن نيست، براى وضو ضررى ندارد ولى اگر مانع‏ باشد، يا شك كند كه مانع است يا نه، بايد آن را برطرف سازد. 🔹آیت الله سیستانی: اگر چیزی به اعضای وضو چسبیده، در صورتی كه مانع از رسیدن آب است مانند لاک، چسب و رنگ روغنی، باید آن را برطرف كند و در صورتی که مانع نیست مانند رنگ حنا، اشكال ندارد و اگر شک دارد كه از رسیدن آب جلوگیری می‌‌كند یا نه، باید آن را برطرف كند یا آب را به زیر آن برساند. @ahkm1397🌷🌷🌷
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍مسائلی مورد سوال در باب حج و استطاعت 🔒 هزینه ضروریات زندگی برای انجام حج: 🔑 کسی که استطاعت مالی ندارد اگر ضروریات زندگی یا پول آنها را در حج صرف کند از حجةالاسلام کفایت نمی کند. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) مناسک حج، مسئله 17. 🔒 قرض کردن پول حج و کفایت از حجةالاسلام: 🔑 - اگر غیر مستطیع مصارف حج را قرض کند مستطیع نمی شود هر چند بتواند بعدا به آسانی قرض را ادا کند و اگر با قرض حج کند کفایت از حجةالاسلام نمی کند. (حضرت امام) 🔑- کسی که هزينه ‌ی رفتن به حج را در اختيار ندارد، اما می‌تواند قرض بگيرد و سپس به سادگی قرض خود را ادا کند، واجب نيست که خود را با قرض گرفتن مستطيع کند، اما اگر بگيرد، حج بر او واجب می‌شود. (امام خامنه ای) 🔑- هرگاه شخصی مالى را قرض کند که وافى به مخارج حج باشد، حج بر او واجب نخواهد شد، اگرچه قدرت پرداخت آن را بعدا داشته باشد، مگر اینکه وقت پرداخت قرض آن قدر دور باشد که اصلاً عقلا به آن توجه نکنند، که در این صورت حج بر او واجب خواهد شد. (آیت الله سیستانی) 🔑- شخصى كه مستطيع نيست، اگر هزينه هاى حج را با قرض گرفتن از ديگران فراهم كند، مستطيع نمى شود؛ هر چند بتواند در آينده بدهى خود را براحتى بپردازد؛ و اگر با چنين پولى حج بجا آورد كفايت از حجّةالاسلام نمى كند؛ هرچند حجّش صحيح است. آرى اگر معادل وام، اموالى داشته باشد كه از محلّ آن بتواند بدهى خود را به آسانى بپردازد، مستطيع است. (آیت الله مکارم) مناسک حج، مسئله20. 🔒 بدهکاری و وجوب حج: 🔑- كسی كه مخارج حج را دارد و بدهی نيز دارد، چنانچه بدهی او مدت دار باشد و مطمئن است كه در وقت ادای بدهی، تمكّن از ادای آن را دارد، واجب است به حج برود، و همچنين در صورتی كه وقت ادای بدهی رسيده، لكن طلبكار راضی به تأخير ادا باشد و بدهكار مطمئن است كه در وقت مطالبه می تواند بدهی را ادا نمايد و در غير اين دو صورت حج واجب نيست. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله مکارم) 🔑- اگر انسان مال وافى به هزینه حج را داشته، و به همان مقدار هم مقروض باشد، بنابر اظهر حج بر او واجب نخواهد بود، و همچنین اگر کمتر از آن مقدار مقروض باشد، به‌طوری که اگر مقدارى قرض برداشته شود باقیمانده آن وافى به هزینه حج نباشد، که در این صورت هم حج بر او واجب نخواهد بود، و فرقى نیست بین اینکه وقت پرداخت بدهى رسیده باشد یا نه، مگر اینکه آن قدر وقت پرداخت دور باشد که اصلاً عُقلا به آن توجه نکنند، مانند پنجاه سال، و همچنین فرقى نیست بین اینکه اوّل قرض گرفته باشد و بعداً آن مال را بدست آورد یا عکس آن باشد، در صورتى که تقصیرى از او در مقروض شدنش بعد از بدست آوردن آن مال سر نزده باشد. (آیت الله سیستانی) مناسک حج، مسئله21 🔒 حکم خروج عمدی از استطاعت مالی: 🔑- كسی كه از جهت مالی مستطيع است و از جهت صحت بدن يا باز بودن راه مستطيع نيست می تواند در مال تصرّف كند و خود را از استطاعت مالی هم خارج كند ولی اگر از آن جهات هم استطاعت دارد و فقط وسايل رفتن را تهيه نكرده يا وقت حج نرسيده، نمی تواند خود را از استطاعت خارج كند و اگر كرد، حج بر او مستقر می شود و بايد به هر نحو است به حج برود. (حضرت امام) 🔑- كسی كه مستطيع شده، نمی‌تواند بعد از رسيدن زمانی كه بايد مال را برای رفتن به حج، صرف كند، خود را از استطاعت خارج نمايد. بلكه احتياط واجب آن است كه قبل از آن زمان نيز خود را از استطاعت خارج نكند. (امام خامنه ای) 🔑- كسی كه از جهت مالی مستطيع است تصرف در مال جایز نیست و واجب است مال را حفظ کند و خود را از استطاعت خارج نکند. (آیت الله سیستانی) 🔑- کسى که از نظر مالى استطاعت دارد، ولى از جهت بدنى يا باز بودن راه مستطيع نيست (يعنى در موقع حج، استطاعت بدنى ندارد، يا راه براى او باز نيست)، حق دارد پول خود را در ساير امور زندگى هزينه نموده، و خويش را از استطاعت مالى خارج کند; ولى اگر از اين دو جهت هم مستطيع است، و فقط وسايل رفتن را تهيّه نکرده، يا وقت حج نرسيده، نمى تواند خود را از استطاعت خارج نمايد; و اگر چنين کند حج بر او واجب شده، و بايد به هر شکل ممکن به حج برود. (آیت الله مکارم) مناسک حج، مسئله24. 🔒وجوب نیابت برای شخص زنده معذور که حج بر او مستقر شده بوده ولی نرفته: 🔑- كسی كه حج بر او مستقر شده، يعنی سال اول استطاعت حج نرفته، اگر به واسطه مرض يا پيری، قدرت رفتن ندارد يا رفتن برای او حرج و مشقت دارد واجب است نايب بگيرد، در صورتی كه اميد خوب شدن و قدرت پيدا كردن نداشته باشد و به احتياط واجب بايد فوراً نايب بگيرد و اگر مستقر نشده باشد بر او، اقوی عدم وجوب است. (حضرت امام) 🔑- كسی كه حج بر او مستقر شده، يعنی سال اول استطاعت حج نرفته، اگر به واسطه مرض يا پيری، قدرت رفتن ندارد يا رفتن برای او حرج و مشقت دارد واجب است نايب بگیرد 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ 🔒 آیا به جهیزیه خمس تعلق می‌گیرد؟ 🔑 -جهیزیه با شرائط ذیل خمس ندارد: 1) از درآمد بین سال باشد. 2) زیادتر از شأن خریدار نباشد. 3) عرفا تهیه آن مقدار از جهیزیه در یک سال جزء هزینه های سالانه متعارف او شمرده شود مثل اینکه تهیه نکردن جهیزیه در آن زمان برای وی کسر شأن و عیب محسوب شود یا اینکه مجبور به تهیه تدریجی آن است چراکه در زمان نیاز توان تهیه دفعی آن را ندارد. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) 💡 نکته: در حکم مذکور فرقی بین جهیزیه دختر و پسر نیست. 💡 نکته: لوازمی که افراد مجرد با شرایط مذکور برای ازدواج و زندگی آینده خود تهیه می کنند نیز همین حکم را دارد. 📚 آدرس: حضرت امام، توضیح المسائل مراجع، م۱۷۷۵ و ۱۷۷۷؛ و استفتائات، ج۱، ص۳۵۴، س۳۰؛ امام خامنه‌ای، رساله آموزشی، ج۱، درس ۷۰، مورد دوم و جزوه خمس ، م87. آیت الله سیستانی توضیح المسائل جامع، ج۱، م۲۳۲۲، سایت آیت الله مکارم: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44811&mid=255552 و https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44811&mid=255554 💦💥☔️💞