فطریه مهمان.mp3
2.81M
#احکام_کوتاه💥
#ماه_رمضان😍
#زکات_فطر
#فطریه بچه و ناتوان
#فطریه_مهمان
#مبین احکام : #حاج_آقا_سید_رضایی
@ahkm1397💞💞💞
#آیامیدانیداحکامی
آیـا میدانیـد ⁉️
✍دو استفتای خصوصی و کاربردی از مرجع عالیقدر امام خامنهای:
کسی زکات فطره را به صورت پول نقد کنار گذاشته و حالا می خواهد کارت به کارت کند، آیا جایز است؟
ج. همان را بپردازید.
نکته: البته اگر موجب مشکلاتی در پرداخت پول به فقیر باشد حضرت آقا دام ظله جهت تسهیل اجازه دادند کارت به کارت صورت بگیرد.
حجتالاسلام فلاح زاده:
روز 28 ماه مبارک رمضان مصادف با 24 / 4 / 1394 پس از نماز ظهر و عصر
از محضر مرجع عالیقدر و رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای دامه برکاته پرسیدم که
اگر زکات (اعم از زکات اموال یا فطره) چنانچه از مال انسان جدا شد تغییر و تبدیل آن جایز نیست، آیا به نظر جنابعالی پول هم همین حکم را دارد با اینکه پول های امروزی عین نیست و مالیّت آن اعتباری است. آیا این حکم اختصاص دارد به همان اجناس که به عنوان زکات فطره مقبول است؟
حضرت آقا در جواب فرمودند: به هر حال، وقتی که زکات را از اموالش جدا کرد، عزل زکات سبب خروج از اختیار او می شود و تبدیل و تغییر آن جایز نیست، و نسبت به پول هم همین است.
به هر حال، این پول را از مال خودش جدا کرده و این نیز از اختیار او خارج است مگر اینکه با اذن حاکم باشد و اگر از این باب باشد که اجازه داده شود می تواند تبدیل کند.
این حقیر عرض کردم اگر این مورد را اذن بفرمایید سهولتی است برای برخی مومنان که گاهی شب یا روز عید از باب وظیفه پولی را به عنوان زکات فطره کنار گذاشته و الان فقیری می شناسد که بنا دارد زکات را به او بدهد و فعلاً دسترسی به او ندارد و می تواند مبلغی که در حساب خود دارد به حساب او به راحتی و به سرعت منتقل کند (به اصطلاح کارت به کارت کند)؟؟
حضرت آقا فرمودند اشکالی ندارد و این مورد را اجازه فرمودند.
یادآوری می شود بر این گفتگو برخی از دوستان ازجمله حضرت مستطاب حجه الاسلام حاج شیخ محمد رضایی نیز شاهد بودند.
💦💥☔️💞
📚باقی ماندن رنگ روی پوست
❓سوال: آیا رنگی که بر روی پوست دست باقی می ماند مانع وضو است؟
✅پاسخ:
🔹مقام معظم رهبری: اگرصرف رنگ باشد و جرمی نداشته باشد که مانع رسیدن آب به سطح پوست گردد، بر طرف کردن آن لازم نیست ولی اگر جرم داشته باشد، باید بر طرف گردد و تشخیص مانع بودن به عهده شخص مکلف می باشد.
🔸آیت الله مکارم: رنگ هايى كه مانع رسيدن آب به بدن نيست، براى وضو ضررى ندارد ولى اگر مانع باشد، يا شك كند كه مانع است يا نه، بايد آن را برطرف سازد.
🔹آیت الله سیستانی: اگر چیزی به اعضای وضو چسبیده، در صورتی كه مانع از رسیدن آب است مانند لاک، چسب و رنگ روغنی، باید آن را برطرف كند و در صورتی که مانع نیست مانند رنگ حنا، اشكال ندارد و اگر شک دارد كه از رسیدن آب جلوگیری میكند یا نه، باید آن را برطرف كند یا آب را به زیر آن برساند.
@ahkm1397🌷🌷🌷
#آیامیدانیداحکامی
آیـا میدانیـد ⁉️
✍مسائلی مورد سوال در باب حج و استطاعت
🔒 هزینه ضروریات زندگی برای انجام حج:
🔑 کسی که استطاعت مالی ندارد اگر ضروریات زندگی یا پول آنها را در حج صرف کند از حجةالاسلام کفایت نمی کند. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)
مناسک حج، مسئله 17.
🔒 قرض کردن پول حج و کفایت از حجةالاسلام:
🔑 - اگر غیر مستطیع مصارف حج را قرض کند مستطیع نمی شود هر چند بتواند بعدا به آسانی قرض را ادا کند و اگر با قرض حج کند کفایت از حجةالاسلام نمی کند. (حضرت امام)
🔑- کسی که هزينه ی رفتن به حج را در اختيار ندارد، اما میتواند قرض بگيرد و سپس به سادگی قرض خود را ادا کند، واجب نيست که خود را با قرض گرفتن مستطيع کند، اما اگر بگيرد، حج بر او واجب میشود. (امام خامنه ای)
🔑- هرگاه شخصی مالى را قرض کند که وافى به مخارج حج باشد، حج بر او واجب نخواهد شد، اگرچه قدرت پرداخت آن را بعدا داشته باشد، مگر اینکه وقت پرداخت قرض آن قدر دور باشد که اصلاً عقلا به آن توجه نکنند، که در این صورت حج بر او واجب خواهد شد. (آیت الله سیستانی)
🔑- شخصى كه مستطيع نيست، اگر هزينه هاى حج را با قرض گرفتن از ديگران فراهم كند، مستطيع نمى شود؛ هر چند بتواند در آينده بدهى خود را براحتى بپردازد؛ و اگر با چنين پولى حج بجا آورد كفايت از حجّةالاسلام نمى كند؛ هرچند حجّش صحيح است. آرى اگر معادل وام، اموالى داشته باشد كه از محلّ آن بتواند بدهى خود را به آسانى بپردازد، مستطيع است. (آیت الله مکارم)
مناسک حج، مسئله20.
🔒 بدهکاری و وجوب حج:
🔑- كسی كه مخارج حج را دارد و بدهی نيز دارد، چنانچه بدهی او مدت دار باشد و مطمئن است كه در وقت ادای بدهی، تمكّن از ادای آن را دارد، واجب است به حج برود، و همچنين در صورتی كه وقت ادای بدهی رسيده، لكن طلبكار راضی به تأخير ادا باشد و بدهكار مطمئن است كه در وقت مطالبه می تواند بدهی را ادا نمايد و در غير اين دو صورت حج واجب نيست. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله مکارم)
🔑- اگر انسان مال وافى به هزینه حج را داشته، و به همان مقدار هم مقروض باشد، بنابر اظهر حج بر او واجب نخواهد بود، و همچنین اگر کمتر از آن مقدار مقروض باشد، بهطوری که اگر مقدارى قرض برداشته شود باقیمانده آن وافى به هزینه حج نباشد، که در این صورت هم حج بر او واجب نخواهد بود، و فرقى نیست بین اینکه وقت پرداخت بدهى رسیده باشد یا نه، مگر اینکه آن قدر وقت پرداخت دور باشد که اصلاً عُقلا به آن توجه نکنند، مانند پنجاه سال، و همچنین فرقى نیست بین اینکه اوّل قرض گرفته باشد و بعداً آن مال را بدست آورد یا عکس آن باشد، در صورتى که تقصیرى از او در مقروض شدنش بعد از بدست آوردن آن مال سر نزده باشد. (آیت الله سیستانی)
مناسک حج، مسئله21
🔒 حکم خروج عمدی از استطاعت مالی:
🔑- كسی كه از جهت مالی مستطيع است و از جهت صحت بدن يا باز بودن راه مستطيع نيست می تواند در مال تصرّف كند و خود را از استطاعت مالی هم خارج كند ولی اگر از آن جهات هم استطاعت دارد و فقط وسايل رفتن را تهيه نكرده يا وقت حج نرسيده، نمی تواند خود را از استطاعت خارج كند و اگر كرد، حج بر او مستقر می شود و بايد به هر نحو است به حج برود. (حضرت امام)
🔑- كسی كه مستطيع شده، نمیتواند بعد از رسيدن زمانی كه بايد مال را برای رفتن به حج، صرف كند، خود را از استطاعت خارج نمايد. بلكه احتياط واجب آن است كه قبل از آن زمان نيز خود را از استطاعت خارج نكند. (امام خامنه ای)
🔑- كسی كه از جهت مالی مستطيع است تصرف در مال جایز نیست و واجب است مال را حفظ کند و خود را از استطاعت خارج نکند. (آیت الله سیستانی)
🔑- کسى که از نظر مالى استطاعت دارد، ولى از جهت بدنى يا باز بودن راه مستطيع نيست (يعنى در موقع حج، استطاعت بدنى ندارد، يا راه براى او باز نيست)، حق دارد پول خود را در ساير امور زندگى هزينه نموده، و خويش را از استطاعت مالى خارج کند; ولى اگر از اين دو جهت هم مستطيع است، و فقط وسايل رفتن را تهيّه نکرده، يا وقت حج نرسيده، نمى تواند خود را از استطاعت خارج نمايد; و اگر چنين کند حج بر او واجب شده، و بايد به هر شکل ممکن به حج برود. (آیت الله مکارم)
مناسک حج، مسئله24.
🔒وجوب نیابت برای شخص زنده معذور که حج بر او مستقر شده بوده ولی نرفته:
🔑- كسی كه حج بر او مستقر شده، يعنی سال اول استطاعت حج نرفته، اگر به واسطه مرض يا پيری، قدرت رفتن ندارد يا رفتن برای او حرج و مشقت دارد واجب است نايب بگيرد، در صورتی كه اميد خوب شدن و قدرت پيدا كردن نداشته باشد و به احتياط واجب بايد فوراً نايب بگيرد و اگر مستقر نشده باشد بر او، اقوی عدم وجوب است. (حضرت امام)
🔑- كسی كه حج بر او مستقر شده، يعنی سال اول استطاعت حج نرفته، اگر به واسطه مرض يا پيری، قدرت رفتن ندارد يا رفتن برای او حرج و مشقت دارد واجب است نايب بگیرد
💦💥☔️💞
#آیامیدانیداحکامی
آیـا میدانیـد ⁉️
✍#خمس_جهیزیه
🔒 آیا به جهیزیه خمس تعلق میگیرد؟
🔑 -جهیزیه با شرائط ذیل خمس ندارد:
1) از درآمد بین سال باشد.
2) زیادتر از شأن خریدار نباشد.
3) عرفا تهیه آن مقدار از جهیزیه در یک سال جزء هزینه های سالانه متعارف او شمرده شود مثل اینکه تهیه نکردن جهیزیه در آن زمان برای وی کسر شأن و عیب محسوب شود یا اینکه مجبور به تهیه تدریجی آن است چراکه در زمان نیاز توان تهیه دفعی آن را ندارد.
(حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)
💡 نکته: در حکم مذکور فرقی بین جهیزیه دختر و پسر نیست.
💡 نکته: لوازمی که افراد مجرد با شرایط مذکور برای ازدواج و زندگی آینده خود تهیه می کنند نیز همین حکم را دارد.
📚 آدرس:
حضرت امام، توضیح المسائل مراجع، م۱۷۷۵ و ۱۷۷۷؛ و استفتائات، ج۱، ص۳۵۴، س۳۰؛ امام خامنهای، رساله آموزشی، ج۱، درس ۷۰، مورد دوم و جزوه خمس ، م87. آیت الله سیستانی توضیح المسائل جامع، ج۱، م۲۳۲۲، سایت آیت الله مکارم: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44811&mid=255552
و https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44811&mid=255554
💦💥☔️💞
#آیامیدانیداحکامی
آیـا میدانیـد ⁉️
✍️ اگر در انتخاب مرجع تقلید از راهی که رساله گفته انتخاب مرجع نکنیم و دلبخواهی انتخاب مرجع کنیم تقلید مان باطل است.
راهی که رساله گفته و مناسب اکثر مردم است اینست که از2 نفر عالم مجتهدشناس عادل که می توانند تشخیص دهند کدام مرجع عالمتر هست بپرسیم کدام مرجع عالمتر است بشرطی که2نفرعالم عادل دیگر با گفته آنها مخالفت نکنند.
لذا در مثالهای زیر👇 تقلید باطل است:
1-مرجع من رهبری است چون محبوبتر است یا چون خوشگلتر است.
2- من فلان مرجع رو که در هلال ماه رمضان و عید فطر نظرش فرق می کند انتخاب نمیکنم.
3- مرجع من فلانی است چون احساس میکنم ساده تر گرفته یا چون در فلان مساله که ابتلای من است ساده تر گرفته است.(مثل بحث خمس و صیغه)
4-مرجع من فلانی است چون از شهر ماست.
5-باقی ماندن بر مرجع میت بدون اجازه از مرجع زنده (یا تقلید ابتدایی از میت بنابر مشهور)
نکته: اگر به2عالم مجتهدشناس دسترسی ندارید می توانید تحقیق شخص مورد اعتماد را جای تحقیق خودتان بزارید و مرجع او مرجع شما هم باشد.
💦💥☔️💞 @ahkm1397
#آیامیدانیداحکامی
آیـا میدانیـد ⁉️
✍️ انواع غش در معامله
1.مخلوط كردن جنس خوب و مرغوب با جنس نامرغوب و فروش آن به اسم جنس مرغوب، مثل اینكه برنج درجه یك و مرغوب را با برنج نامرغوب مخلوط كرده و به اسم برنج درجه یك بفروشد.
2.مخلوط كردن جنسی كه مشتری قصد خرید آن را دارد با چیز دیگری كه مشتری قصد خرید آن را ندارد و عرضه آن به عنوان شیء مورد نظر مشتری، مانند مخلوط كردن شیر با آب یا آمیختن روغن حیوانی كه مشتری قصد خرید آن را دارد با روغن نباتی كه مشتری قصد خرید آن را ندارد.
3.قرار دادن ظاهری خوب و نیك برای جنس و اظهار اینكه این جنس فلان ویژگی را دارد در حالی كه در واقع فاقد آن وصف است مانند آب زدن به سبزی كهنه كه سبب شود تازه جلوه كند و آن را به اسم سبزی تازه بفروشد.
4.جنسی را به عنوان جنس دیگر وانمود كردن مثل اینكه آهن یا مس را آب طلا یا آب نقره داده و آن را به عنوان طلا یا نقره به خریدار بفروشد كه در آن، کالا را با آب كاری یا رنگ آمیزی و مانند آن بر خلاف حقیقت و ذات واقعیاش نشان داده و آن را به شكل کالای دیگر در میآورد.
💦💥☔️💞 @ahkm1397
#آیامیدانیداحکامی
آیـا میدانیـد ⁉️
✍️ معامله ربوی
⁉️ آیا جایز است به خاطر نیاز مالی، کالایی را بهصورت نسیه به بیش از نرخ حقیقی آن بخرد و سپس آن را در همان مجلس به قیمت کمتری به فروشنده بفروشد، مثلاً یک کیلوگرم زعفران را به مبلغ مشخصی به طور نسیه برای مدّت یک سال بخرد ودر همان مجلس آن را بهصورت نقد به شخص فروشنده به مبلغ دو سوم قیمت خرید بفروشد؟
📝 چنين معامله ای که در واقع نوعی حيله برای فرار از ربا ی قرضی است، شرعاً حرام و باطل است.
امام خامنه ای
💦💥☔️💞 @ahkm1397
#آیامیدانیداحکامی
آیـا میدانیـد ⁉️
✍️ حساب سال خمسی
⁉️ حساب سال برای چه کسی است ... مجرد یا متاهل؟
جواب:
حساب سال برای تمام افرادی است که درآمد دارند چه مجرد چه متاهل؛ چه مرد چه زن.
حتی هدیه هم بنابر نظر برخی مراجع اگر تا سر سال خمسی بماند خمس دارد.
💦💥☔️💞 @ahkm1397
#آیامیدانیداحکامی
آیـا میدانیـد ⁉️
✍️اهدا عضو مرگ مغزی
پرسش :حکم پیوند عضو کسی که مرگ مغزی شده است به افراد نیازمند، چیست؟
پاسخ :در مورد اهداء اعضاي افرادي که مرگ مغزي شده اند، تنها در صورتي جايز است که مرگ مغزي و نباتي مسجل شده باشد و احتياط آن است که از ورثه رضايت بگيرند.
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=46874&mid=262074
💦💥☔️💞