eitaa logo
آیا می دانید احکامی
1.1هزار دنبال‌کننده
171 عکس
6 ویدیو
35 فایل
ارتباط با مدیر @sesr63 @Mirza_saleh کانالهای دیگه ما @as13941394 @pbsb14
مشاهده در ایتا
دانلود
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ وظیفه شرعی ما در این زمینه این است که:  1⃣هرگونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین گردد، شرعاً گناهی بسیار بزرگی است.  2⃣در فضای مجازی نشر مطالبی که سبب تفرقه و اختلاف میان آحاد مسلمین می شود، و بهانه به دست دشمنان دین می دهد؛ هر چند واقعیت داشته باشد، شرعا حرام است.  3⃣مردم هنگامی که مشاهده می کنند گروه یا فردی فعالیت اختلاف انگیز انجام می دهند، با رعایت شرایط امر به معروف و نهی از منکر کنند و در صورت نیاز به مسولین مربوطه اطلاع رسانی کنند. 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍چند_استفتاء_جدید_از_امام_خامنه_ای مسائل زیر در جلسه استفتاء تهران روز چهارشنبه مورخه 8/ 6/ 1402 توسط حاج آقا محمدجواد گلپایگانی دامة توفیقاته به نقل از مقام معظم رهبری دام ظلّه العالی بیان گردید: شارژ آپارتمان -کسی که در آپارتمان زندگی می کند ولی شارژ نمی دهد آیا بدهکار است؟ پاسخ: اگر آنچه که طبع کار و محل اقتضاء می کند یا موافق شروط ضمن عقد است انجام شود مثل نظافت ساختمان یا هزینه برق راهرو باید هزینه آن را بدهد و اگر ندهد بدهکار است. مالیات و عوارض شهرداری -آیا کسی که مالیات یا عوارض شهرداری نمی دهد بدهکار است؟ پاسخ: اگر طبق قوانین جمهوری اسلامی باشد بدهکار است. اذن زوج برای انعقاد نذر -آیا در عقد موقت اذن زوج برای انعقاد نذر لازم است؟ پاسخ: علی الظاهر لازم نیست. ثواب زیارت اباعبدالله علیه الصلاة و السلام در غیر روز اربعین -با توجه به ازدحام زیاد زائرین حضرت سید الشهداء علیه الصلاة و السلام در ایام اربعین، آیا زیارت اربعین مختص همان روز اربعین است؟ یک روز بعد یا قبل ثواب همان زیارت را دارد؟ پاسخ: در غیر روز اربعین مشمول ثواب زیارت اباعبدالله علیه الصلاة و السلام است. عدم تبعیت مأموم از امام جماعت -عدم تبعیت مأموم از امام جماعت چه حکمی دارد؟ پاسخ: تکلیفاً حرام نیست ولی دارای اثر وضعی است و سبب بطلان جماعت او می شود. استعمال طلا برای مردان - استعمال طلا در چه صورتی بر مردان حرام است؟ پاسخ: استفاده از طلا برای مردان در صورتی حرام است که یا صدق پوشیدن کند و یا عرفاً مصداق زینت باشد. یعنی یکی از دو ملاک کافی است. @ahkm1397 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍بغل کردن بچه که پوشک دارد در نماز با سلام و احترام همراه داشتن پوشک نجس در نماز مبطل نماز میشود ولی نسبت به نمازهای قبلی که مسئله را اطلاع نداشتید نمازتان صحیح است. عروه الوثقی، حاشیه مراجع، محمول نجس امام خامنه‌ای: اگر نسبت به وجود نجاست در لباس و یا پوشک بچه یقین دارید، بنابر احتیاط واجب، در حال نماز، برداشتن و در آغوش گرفتن او جایز نیست و در صورت بغل کردن بنابر احتیاط نماز باطل است. ولی تا یقین به وجود عین نجس در آن نباشد بغل کردن بچه در حال نماز اشکال ندارد، جستجو و نگاه کردن هم لازم نیست. آیت الله مکارم شیرازی: چنانچه در آغوش گرفتن کودک موجب سرایت نجاست نشود، اشکالی ندارد و نماز صحیح است. طبق استفتاء از آیت الله سیستانی پوشک بچه در حین نماز جز حکم محمول نجس در نماز محسوب نمیشود و نماز صحیح است نکته : چون امام خامنه‌ای احتیاط واجب دارند قابل رجوع است 🎈🎈🎈 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍احکام_آپارتمان استفتاء از امام خامنه ای تصرف در مشاعات ساختمان در مجتمع های مسکونی بعضی ساکنین در بخشی از مشاعات تصرفاتی می کنند مثلا در حیاط آنجا ورزش می کنند اگر بعضی دیگر ساکنین راضی نباشند، آیا این تصرفات جایز است؟ پاسخ: اگر قانونی در این زمینه باشد یا شرطی وجود داشته باشد که این تصرفات مطابق آن مجاز باشد عدم رضایت دیگران تاثیری ندارد و این تصرفات جایز است؛ ولی در غیر این صورت رضایت همه مالکین شرط است. 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍اگر در زمان متصل به آیه متوجه زلزله نشدیم نماز آیات بر ما واجب است ؟ ⁉️‼️ اگر در زمان متصل به آیه متوجه نشد قضا ندارد . آیت الله مکارم و آیت الله سیستانی امام خامنه ای: احتیاط واجب بخواند به نیت نه ادا نه قضاء (ما فی الذمه ) @ahkm1397 💥☔️💞
تحقیقات میدانی کاشت ناخن.pdf
177.2K
موضوع شناسی وتحقیقات میدانی کاشت ناخن کاری از مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی مشهد. @ahkm1397💥💥💥
بروشور آرایش های نو پدید.pdf
584.4K
بروشور آرایش های نو پدید کاری از مرکز ملی پاسخگویی مشهد @ahkm1397💥💥💥
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍خوردن بعضی از چیزها حرام است ولی بعضی ها نمی دانند 1⃣شاه میگو 2⃣تمام ماهی های بدون پولک 3⃣تمام انواع خرگوش ها 4⃣گراز 5⃣دنبلان 6⃣همه انواع الکل حتی طبی و سنتی 7⃣جوجه تیغی 8⃣خرچنگ @ahkm1397 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍منظور از زمان متصل به وقت وقوع زلزله چیست؟ منظور زمانی است که عرفا آن را متصل به زمان زلزله بدانند و تشخیص آن به عهدة مکلف است🍀 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍اگر کسی موقع زلزله متوجه نشود بعدا بفهمد زلزله شده آیا باید نماز ایات بخواند؟ ⁉️❔❗️ 1⃣به احتیاط مستحب بخواند. آیات عظام:امام خمینی (ره) ، سیستانی، مکارم 2⃣به احتیاط واجب بخواند. آیات عظام: خوئی، خامنه ای، فاضل ، وحید 3⃣باید بخواند. آیات عظام: بهجت، زنجانی @ahkm1397 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍دو روایت مشهور در شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها است 1⃣تاریخ 13 جمادی الاول مصادف با 6 آذر 1402( ۷۵ روز بعد شهادت) 2⃣تاریخ 3 جمادی الثانی مصادف با 26 آذر 1402 ( ۹۵ روز بعد شهادت ) 🖤🖤🖤 @ahkm1397 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍قسم تعریف: یعنی انسان به اسم خدا یا صفات مختص به آن، مانند "مقلب القلوب و الابصار" یا صفاتی­ که غالباً برای او به کار می‌رود و استعمالش ظهور در خدای متعال دارد (نه دیگران)، مانند خالق، رازق و رحیم، به هر زبانی که باشد، قسم بخورد کاری را انجام دهد یا ترک کند. 🦋نکته اگر لفظ استعمال شده ظهور در حق تعالی ندارد، اما شخص، منظورش ذات باری تعالی بوده، بنابر احتیاط واجب احکام قسم را دارد. مسئله✅ اگر قسم به غیر خداوند باشد، مانند اینکه قسم به پیامبر اکرم (ص)یا ائمه معصومین (ع)یا به قرآن کریم و امثال آن باشد، قسم محقق نمی‌­شود. 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍شرایط انعقاد قسم: 👌👌👌 ۱. صیغه قسم ۲. مقسم­‌علیه در صورتی­ که قسم به انجام آن باشد، باید عمل واجب یا مستحب یا مباح باشد؛ چه رجحان در این عمل مباح باشد و چه نباشد و در صورتی­که قسم به ترک آن است، عمل حرام یا مکروه یا مباح باشد. بنابراین در قسم، مقسم­‌علیه نباید امر مرجوحی باشد. مسئله در صورتی­ که مقسم‌­علیه هنگام قسم امر راجحی باشد و بعد از آن مرجوح شود، قسم باطل می­‌شود؛ هرچند دوباره بعد از انحلال قسم دارای رجحان شود. ۳. مقسم­‌علیه مقدور باشد و مشقت فراوان یا ضرر قابل ملاحظه نداشته باشد. ۴. کسی­ که قسم می­‌خورد، باید بالغ، عاقل، بااختیار و قصد باشد و نسبت به مقسم‌­علیه محجور نباشد. ۵. اذن پدر در مورد قسم فرزند، و اذن شوهر در مورد قسم زن، لازم است. 🎈🎈🎈 کفاره شکستن قسم حکم تخلف از قسم و عجز از آوردن آن، مانند نذر است. 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍کفاره شکستن نذر و قسم اگر کسی حنث نذر یا قسم کند، باید یا ده فقیر را اطعام کند یا آنان را لباس پوشاند و در صورتی­که مقدور نباشد، سه روز پیاپی روزه بگیرد.🍀 ❤️ 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍کوک کردن ساعت لطفا حکم شرعی عدم کوک کردن ساعت یا موبایل برای نماز صبح در حالتهای زیر را بیان کنید ۱.اگر شخص بداند که فقط در حالت کوک کردن ساعت بیدار خواهد شد ۲.اگر مکلف احتمال بدهد که در صورت کوک نکردن به روش دیگری بیدار شود. ۳.اگر مکلف بداند که در هر حال حتی اگر ساعت یا موبایلش را کوک کند باز به دلیل خستگی یا سنگین بودن خوابش برای نماز بیدار نخواهد شد و آیا در این حالت سوم بر مکلف واجب است برای درک نماز بیدار بماند؟ ج1) بنابر احتیاط، باید ساعت را کوک کند. ج2) اگر احتمال، عقلایی و قابل توجه باشد، کوک کردن ساعت واجب نیست. ج3) کوک کردن ساعت لازم نیست ولی باید برای نماز بیدار بماند، مگر این که بیدار ماندن برای او حرجی باشد. 🌸 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍🔓وقت خواندن نماز آیات در خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی الف) ابتدای وقت آن -از زمانی که خورشید یا ماه شروع به گرفتن می کند نماز آیات را باید بخواند. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله مکارم، آیت الله سیستانی) ب) انتهای وقت آن -بنا برا حتیاط واجب به قدری تاخیر نیندازد که شروع به باز شدن کند. (حضرت امام، امام خامنه ای) -تا زمانی که به حالت طبیعی برنگشته ادامه دارد، گر چه بهتر است به قدری تاخیر نیاندازد که شروع به باز شدن کند ولی تمام کردن نماز آیات را می توان تا بعد از باز شدن خورشید یا ماه تاخیر انداخت. (آیت الله سیستانی) -وقت آن تا زمانی است که همه آن باز نشده باشد. (آیت الله مکارم) 💡 اگر خواندن نماز آیات را به قدری تاخیر بیندازد که خورشید یا ماه شروع به باز شدن کند، نماز را با چه نیتی بخواند؟ -باید نیت ادا و قضا نکند. (حضرت امام، امام خامنه ای) -نیت ادا مانعی ندارد. (آیت الله مکارم، آیت الله سیستانی) 📚آدرس: توضیح المسائل مراجع ،ج1 ،م 1495، سایت ادمین امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع مسائل متفرقه سوال شماره 1052067. توضیح المسائل مراجع ،ص 815 ،م 1496- تحریر ،ج1 ، ص 192 ،م 4 – عروة الوثقی،ج1 ، ص618 ،فصل فی صلاة الایات، سایت ادمین امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع مسائل متفرقه سوال شماره 1052067 تاریخ: 1398/10/29. @ahkm1397 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍چند مسئله کوتاه در مورد نماز کسی عذر دارد : مسأله 955 ـ اگر در بین نماز از ایستادن عاجز شود، باید بنشیند، و اگر از نشستن هم عاجز شود، باید بخوابد، ولی تا بدنش آرام نگرفته باید چیزی از ذکرهای واجب را نگوید. مسأله 956 ـ تا انسان می‌تواند ایستاده نماز بخواند، نباید بنشیند، مثلاً کسی که در موقع ایستادن، بدنش حرکت می‏کند، یا مجبور است به چیزی تکیه دهد، یا بدنش را مختصری کج کند، باید به هر طور که می‌تواند ایستاده نماز بخواند، ولی اگر به هیچ قسم نتواند بایستد، باید راست بنشیند و نشسته نماز بخواند. مسأله 957 ـ تا انسان می‌تواند بنشیند، نباید خوابیده نماز بخواند، و اگر نتواند راست بنشیند باید هر طور که می‌تواند، بنشیند؛ و اگر به هیچ قسم نمی‌تواند بنشیند، باید به‌طوری که در احکام قبله ذکر شد به پهلو بخوابد به‌طوری که جلوی بدنش رو به قبله باشد، و تا وقتی که ممکن است به پهلوی راست بخوابد نباید ـ بنا بر احتیاط لازم ـ به پهلوی چپ بخوابد، و اگر این دو ممکن نباشد، باید به پشت بخوابد به‌طوری که کف پاهای او رو به قبله باشد. مسأله 958 ـ کسی که نشسته نماز می‏خواند، اگر بعد از خواندن حمد و سوره بتواند بایستد و رکوع را ایستاده به‌جا آورد، باید بایستد و از حال ایستاده به رکوع رود، و اگر نتواند باید رکوع را هم نشسته به‌جا آورد. مسأله 959 ـ کسی که خوابیده نماز می‏خواند، اگر در بین نماز بتواند بنشیند باید مقداری را که می‌تواند، نشسته بخواند. و نیز اگر می‌تواند بایستد باید مقداری را که می‌تواند، ایستاده بخواند، ولی تا بدنش آرام نگرفته باید چیزی از اذکار واجب را نخواند. اما اگر بداند مقدار کمی می‌تواند بایستد باید آن را به قیام متصل به رکوع اختصاص دهد. مسأله 960 ـ کسی که نشسته نماز می‏خواند اگر در بین نماز بتواند بایستد، باید مقداری را که می‌تواند، ایستاده بخواند، ولی تا بدنش آرام نگرفته، باید چیزی از ذکرهای واجب را نخواند. اما اگر بداند مقدار کمی می‌تواند بایستد باید آن را به قیام متصل به رکوع اختصاص دهد. مسأله 961 ـ کسی که می‌تواند بایستد، اگر بترسد که به واسطه ایستادن، مریض شود یا ضرری به او برسد، می‌تواند نشسته نماز بخواند، و اگر از نشستن هم بترسد، می‌تواند خوابیده نماز بخواند. مسأله 962 ـ اگر انسان مأیوس نباشد که در آخر وقت بتواند ایستاده نماز بخواند، چنانچه اوّل وقت نماز را بخواند و در آخر وقت قدرت بر ایستادن حاصل نماید باید نماز را دوباره به‌جا آورد. ولی اگر مأیوس از آن باشد که بتواند نماز را ایستاده بخواند، اگر در اوّل وقت نماز را بخواند و سپس قدرت بر ایستادن پیدا کند، لازم نیست نماز را اعاده کند. 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍سوال از محضر امام خامنه ای: ما هر روز در منزل پولی را به عنوان صدقه در صندوق کمیته امداد امام خمینی رحمۀ‌الله‌علیه می‌اندازیم آیا سر سال به این پول‌ها خمس تعلق می‌گیرد؟ پاسخ: با توجه به اینکه انداختن پول در صندوق صدقات قبض محسوب نشده و از ملک انسان خارج نمی‌شود به آن خمس تعلق می‌گیرد. 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍نمازگزار باید براى پنج مورد پس از سلام نماز، دو سجده سهو به جا آورد: 1⃣در بین نماز، سهواً حرف بزند. 2⃣در نماز چهار رکعتى، پس از سجده‏ دوم، شک کند که چهار رکعت خوانده است یا پنج رکعت. 3⃣تشهد را فراموش کند. در دو مورد هم احتیاط واجب آن است که دو سجده‏ سهو به جا آورد: 4⃣یک سجده را فراموش کند. 5⃣در جایى که نباید سلام نماز را بگوید، سهواً سلام دهد. 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍براى چند چیز بنابر احتیاط واجب باید بعد از نماز دو سجده سهو به دستورى که گفته مى شود به جا آورد: 1⃣کلام بى جا، یعنى سهواً به گمان این که نماز تمام شده حرف بزند. 2⃣سلام بى جا، یعنى مثلاً در رکعت دوم نماز چهار رکعتى سلام بدهد. 3⃣ سجده فراموش شده. 4⃣ تشهّد فراموش شده. 5⃣به جاى ایستادن سهواً بنشیند، یا به جاى نشستن برخیزد. 6⃣در شکّ میان چهار و پنج بعد از سجده دوم واجب است نماز را تمام کند، بعداً دو سجده سهو بجا آورد و براى کم و زیاد کردن غیر اینها سجده سهو مستحبّ است. 📚مسئله ۱۰۹۹ 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍کسی که ازدواج موقت کرده و نزدیکی داشته باید عده نگاه دارد و عده ازدواج موقت این است که خانم دو بار پریود شود و دفعه دوم که پاک شد عده تمام می شود 🍀 آیت الله سیستانی : باید یک عادت ببینید و به احتیاط واجب یکبار دیگر هم ببینید و پاک شود تا عده تمام شود آیت الله شبیری زنجانی: یک عادت کافی است 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍مبدأ سال خمسى پرسش ۲۰ . شخص از چه زمانى بايد سال خمسى داشته باشد؟ آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى، فاضل و صافى: آغاز سال خمسى براى كسانى كه درآمد تدريجى روزانه دارند (مانند تاجر و كاسب) از وقتى است كه شروع به كار مى كند و براى كارمند و كارگر اولين درآمد و حقوق آنان است و براى كشاورز و مانند آن، از اولين محصولى است كه برداشت مى كند و چنانچه از مخارج سال زياد آمد، بايد خمس آن را بپردازد. آيات عظام تبريزى، مكارم و نورى: آغاز سال خمسى براى هر كسى، اولين درآمد او است و چنانچه از مخارج سال زياد آمد، بايد خمس آن را بپردازد.[۲] آيات عظام سيستانى و وحيد: آغاز سال خمسى براى هر كسى، از وقتى است كه شروع به كار مى كند و چنانچه از مخارج سال زياد آمد، بايد خمس آن را بپردازد.[۳] [۱]. امام، استفتاءات، ج ۱، س ۱۳۵؛ خامنه اى، اجوبة، س ۹۹۵؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۸۰۶ و ۸۱۴؛ بهجت، وسيله النجاة، م ۱۳۸۲؛ صافى، توضيح المسائل، م ۱۷۷۴ و جامع الاحكام، ج ۱، س ۶۰۸. [۲]. نورى، استفتاءات، ج ۲، س ۳۱۰؛ تبريزى، التعليقة على منهاج الصالحين، م ۱۲۱۸؛ مكارم، توضيح المسائل، م ۱۴۸۶. [۳]. سيستانى، المسائل المنتخبه، م ۵۹۳ و وحيد، توضيح المسائل، م ۱۷۷۳.(احكام خمس،پرسمان). 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍نگاه به فيلم ورزشى ‍[ديدن به صورت مستقيم و غير مستقيم از تلويزيون] پرسش ۳۷. حكم تماشاى كشتى گيران و ساير ورزشكاران با بدن نيمه برهنه از تلويزيون براى بانوان چگونه است؟ آيات عظام امام، سيستانى، فاضل، نورى و وحيد: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد و باعث مفسده هم نشود، اشكال ندارد.[۵]  آيات عظام بهجت، صافى و مكارم: با توجه به اينكه نگاه به اين نوع برنامه ها باعث فساد و تهييج شهوت مى شود، جايز نيست.[۶] آيات عظام تبريزى و خامنه اى: اگر به طور غير زنده پخش شود و قصد لذت و ترس افتادن به حرام نباشد، اشكال ندارد.[۷] [۵]. نورى، استفتائات، ج۱، س۴۵۸؛ امام، استفتائات، ج۳، نظ ر، س۱۲؛ تبريزى، صراط النجاة، ج۲، س۸۹۷ و ج۱، س۱۴۸۷؛ مكارم، استفتائات، ج۲، س۱۰۳۰؛ دفتر: سيستانى، وحيد. [۶]. بهجت، توضيح المسائل، متفرقه، م ۲؛ صافى، جامع الاحكام، ج۲، س۱۶۰۷ و ۱۶۲۲ و دفتر: مكارم. [۷]. خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س۱۱۸۹.(احكام نگاه و پوشش، پرسمان). 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍حکم لمس قرآن و نام مبارک خداوند متعال و اسامی انبیاء و معصومین استفتاء (ج 291/2) حکم لمس قرآن و نام مبارک خداوند متعال و اسامی انبیاء و معصومین (علیهم السلام) و القاب و کنیه آنها بدون وضو، در حال جنابت، حیض و استحاضه و نفاس چیست؟ ⁉️⁉️⁉️ مس قرآن: بدون وضو و نیز جنب و حائض و نفساء: جایز نیست. اسماء و صفات خاص خداوند: بدون وضو بهتر است ترک شود ولی بر جنب و حائض جایز نیست ولی نفساء احتیاط در اجتناب است. اسامی انبیاء و معصومین (علیهم السلام) و القاب و کنیه آنها: بدون وضو نیز بهتر است ترک شود؛ ولی بر جنب و حائض بنابر احتیاط جایز نیست.🍀 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ نسبت به فارکس، به‌طورکلی صحت معاملات در بازار فارکس متوقف بر رعایت ضوابط شرعی و قانونی است. بنا به گفته برخی کارشناسان، کارگزاران بازار فارکس دودسته‌اند: 1⃣ دسته اول که اکثر مدعیان کارگزاری از این دسته‌اند، صرفاً یک صفحه مجازی در فضای اینترنت تشکیل داده‌اند و حضور واقعی در بازار ارز ندارند، این گروه پول مشتریان را دریافت و برای اهداف و برنامه‌های خود استفاده می‌کنند و فقط یک صفحه اینترنتی برای مشتری اختصاص می‌دهند که مشتری در آن مشغول معاملات به‌ظاهر ارزی می‌شود، بنابراین معاملات انجام شده غیرواقعی و باطل است و موجب ملکیت درآمد حاصله نمی‌شود. 2⃣ دسته دوم کارگزاران واقعی هستند که حضور واقعی در بازار ارز دارند و با پول مشتری اقدام به خریدوفروش ارز می‌کنند که با رعایت ضوابط شرعی و قانونی، فی‌نفسه اشکال ندارد، ولی باید به نکات زیر توجه شود: ۱) معاملات باید به‌صورت واقعی و خریدوفروش ارز باشد، بنابراین اگر کسب درآمد بر اساس پیش‌بینی نوسانات قیمت ارز باشد مشروع نیست. ۲) معاملات اهرمی که با اعتبار گرفتن از کارگزار انجام می‌شود، اگر ماهیت قرض همراه با سود داشته باشد، ربا و حرام است. @ahkm1397 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ به برخی از اموال خمس تعلق نمی گیرد که در این فرصت مختصر به برخی از آنها اشاره می شود:  1⃣ارثیه: مالی که به واسطه ارث به انسان برسد با شرایطی خمس ندارد . اما در برخی موارد مثل اینکه میت وصیت به پرداخت خمس اموالش کرده باشد باید خمس ارث پرداخت شود. (1) 2⃣مهریه ای که خانم دریافت می کند به اصل مهریه ای که خانم دریافت می کند، خمس تعلق نمی گیرد. (2) 3⃣دیه: مثلا اگر در حادثه ای به کسی صدمه ای وارد شود و بخاطر این صدمه دیه‌ای تعلق بگیرد این دیه هم حلال است و هم خمس ندارد. (3) 4⃣هدیه و یارانه و جایزه و سوغاتی و مانند اینها که مجانی به انسان می رسد به نظر برخی از مراجع از جمله حضرت امام و امام خامنه ای خمس ندارد. (4) منابع: (1) (رساله مراجع مساله1754)   (2) (مخالف: بهجت: بنابر احتیاط، رساله م1378)(3) (تحریرالوسیله، ج1،ص356 م5؛ تبریزی: المسائل المنتخبه، مساله1385 ص211؛ رهبری: استفتاآت جامعه الزهرا؛ خوئی، اسیتفتاآت ص125 س407؛ سیستانی: ندارد مطلقا: المسائل المنتخبه ص256 السابع؛ نوری ندارد: استفتاآت ج1 س289؛ فاضل: جامع المسائل ج1س862؛ مکارم: ندارد: استفتاآت ج1 س318-دیه جرح: اکثرمراجع؛ مخالف: بهجت، اراکی: جرح خمس دارد بنا بر احتیاط واجب: استفتاآت ص67 س2؛ آیه الله سیستانی، سایت؛ بهجت، استفتائات ج3ص82 س 3655، استفتائات از محضر آیت الله اراکی ص67 س1و2؛ دیه قتل: مشهور: ندارد)  (4)(رساله مراجع مساله 1753: هدیه خمس ندارد: امام خمینی، امام خامنه  ای، نوری همدانی. هدیه خمس دارد: فتوی: سیستانی، گلپایگانی، صافی، خوئی، اراکی (تبریزی، وحید: اگر هدیه قابل توجه باشد)؛ احتیاط واجب: بهجت، مکارم، فاضل) 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍براساس روایات، سه شیوه برای نماز لیلة الدفن نقل شده است. صورت اول: بنابر این صورت که مشهور است،[۶] در رکعت اول بعد از سوره حمد، یک مرتبه آیة الکرسی[یادداشت ۱] و در رکعت دوم بعد از حمد، ده مرتبه سوره قدر خوانده شود و بعد از سلام نماز بگوید: «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمدٍ وَ آلِ مُحمدٍ وَ ابْعَثْ ثَوابَها اِلی قَبرِ فلان بن فلان». (به جای فلان بن فلان، نام میت و پدرش را ببرد) صورت دوم: در رکعت اول یک مرتبه حمد و دو مرتبه سوره توحید (قل هو اللَّه) و در رکعت دوم یک مرتبه سوره حمد و ده مرتبه سوره تکاثر را خوانده و بعد از سلام نماز بگوید: «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمّدٍ وَ آلِ مُحمّدٍ وَ ابْعَثْ ثَوابَها اِلی قَبرِ فلان بن فلان (به جای فلان بن فلان، نام میت و پدرش را بگوید)» صورت سوم: در رکعت اول، بعد از حمد، دو مرتبه سوره توحید و یک مرتبه آیة الکرسی و در رکعت دوم،‌ پس از حمد، ده مرتبه سوره تکاثر خوانده شود. @ahkm1397 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍بعد از تمام شدن ذکر سجده اول باید بنشیند تا بدن آرام گیرد و دوباره به سجده رود🍀 📚توضیح المسائل مراجع م۱۰۵۶ 💦💥☔️💞
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍دعا نویسی س۲. ایا نوشتن برخی ادعیه های مانند جوشن کبیر دعاهایی مانند دفع چشم زخم باطل السحر برای کارهای خیر مردم جایز است یا خیر؟ ج. اگر دعاها از ائمه اطهار(علیهم‌السلام) نقل و روایت شده باشند و یا مضامین آنها حق باشد، تبرّک جستن به آنها اشکال ندارد. س ۱۴۳۲: آیا پرداخت و دریافت پول در قبال نوشتن دعا جایز است؟ ج: دريافت يا پرداخت مبلغی به عنوان اجرت نوشتن دعاهای وارده اشکال ندارد. س ۱۴۳۳: دعاهایی که نویسندگان آنها ادعا می‏کنند که در کتابهای قدیمی دعا نقل شده‏ اند، چه حکمی دارند؟ و آیا این ادعیه از نظر شرعی معتبر هستند؟ مراجعه به آنها چه حکمی دارد؟ ج: اگر دعاها از ائمه اطهار(عليهم‌السلام) نقل و روايت شده باشند و يا مضامين آنها حق باشد، تبرّک جستن به آنها اشکال ندارد. همانگونه که تبرّک جستن به دعاهای مشکوک به اين اميد که از معصوم(عليه‌السلام) باشند، اشکال ندارد. 💦💥☔️💞