eitaa logo
آیا می دانید احکامی
1.1هزار دنبال‌کننده
172 عکس
7 ویدیو
38 فایل
ارتباط با مدیر @sesr63 @Mirza_saleh سوپر گروه : https://eitaa.com/joinchat/2319450312C0335cb0f4d کانالهای دیگه ما @as13941394 @pbsb14
مشاهده در ایتا
دانلود
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍پرسش: اگر لقطه و يا مجهول المالك اشيايي باشد كه در عرف ارزش ندارد ولي براي صاحبش ارزش دارد مثل كارنامه ،كليد، كارت كارمند و ... آيا باز هم احكام لقطه و وجوب اعلام و بقيه احكام لقطه و مجهول المالك جاري است. امام خامنه ای: اگر لقطه نباشد ، حق ندارد آنرا بر دارد. و در صورت برداشتن بايد فحص از مالك نمايد. ولي اگر لقطه باشد الحاق موارد مذكور به اموال داراي ارزش بالا ، ثابت نيست.ش576660 آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی: آري، بايد از همان طريق اقدام شود.ش194984 آیت الله العظمی شبیری زنجانی: معيار، ميزان ضرر مالك است اگر بيش از درهم ضرر كند، وجوب اعلان دارد.ش9697 آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: چنانچه عرفا ارزش مالي ندارد احكام لقطه بر آن جاري نمي شود. ش115792 استفتائات مرکز ملی پاسخگویی ┏━━━🙄○🤔━━━┓ 🆔@ahkm1397❄️❄️ ┗━━━😲○😍━━━┛
عوارض کاشت ناخن.pdf
2.19M
سلام علیکم فایل جدید بروشور موضوع شناسی ،مضرات و احکام کاشت ناخن کاری از مرکز ملی پاسخگویی مشهد ┏━━━🙄○🤔━━━┓ 🆔@ahkm1397❄️❄️ ┗━━━😲○😍━━━┛
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍💠 نمازهای نافله یومیه 💬 لطفاً نافله‌های نمازهای یومیه را بیان فرمایید؟ ✅ نافله‌های یومیه عبارت اند از: ۱. نافله ظهر، هشت رکعت (چهار نماز دو رکعتی) قبل از نماز ظهر؛ ۲. نافله عصر، هشت رکعت (چهار نماز دو رکعتی) قبل از نماز عصر؛ ۳. نافله مغرب، چهار رکعت (دو نماز دو رکعتی) بعد از نماز مغرب؛ ۴. نافله عشا، دو رکعت (به صورت نشسته) بعد از نماز عشا؛ ۵. نافله صبح، دو رکعت قبل از نماز صبح؛ ۶. نافله شب، یازده رکعت از نصف شب تا اذان صبح؛ (بهتر است در ثلث آخر شب خوانده شود و هر چه به فجر نزدیک تر باشد، فضیلت آن بیشتر است.) 📚 ┏━━━🙄○🤔━━━┓ 🆔@ahkm1397❄️❄️ ┗━━━😲○😍━━━┛
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍💬سوال: نام بردن یا خطاب قرار دادن ائمه در نماز چه حکمی دارد ؟ ✅پاسخ: 🔹: به طور کلی هر دعایی که در آن خطاب به غیر خداوند باشد موجب بطلان نماز می شود. 🔹 آقای مکارم: احتیاط آن است که ترک شود. این کار اشکال دارد و باعث بطلان نماز است. 🔹 آقای سیستانی: در نماز فقط مجازید تلاوت قران کنید و دعا و خطاب ها متوجه خداوند متعال باشه نه مخلوقین و غیر خدا . 📚 پی‌نوشت: استفتا از دفاتر مراجع معظم رهبری، سیستانی و مکارم 📚 ┏━━━🙄○🤔━━━┓ 🆔@ahkm1397❄️❄️ ┗━━━😲○😍━━━┛
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍دریافت افت قیمت ماشین در تصادفات در اثر تصادف با ماشین مقصر شناخته شدم. بعد از ارائه اسناد بیمه به راننده خسارت دیده از بیمه و مبلغی بابت خسارت دریافت کردند. بعدا اظهار نمود که ماشین من صفر بوده و به خاطر تصادف از ارزش ماشین افتاده و مبلغی که بیمه داده کفایت نمی کند و مطالبه افت قیمت نمود. آیا از نظر مالی مدیون هستم؟ تکلیف چیست⸮ نظر جلسه پژوهشی 428: در ماشین های متعارف اگر افت قيمت به طوری باشد که عرفاً خسارت و ضرر صدق کند، دریافت افت قیمت اشکال ندارد و در ماشین های غیر متعارف، ملاک قانون می باشد. ❤️ استفتاء (ج 428/6) کد1631112 ┏━━━🙄○🤔━━━┓ 🆔@ahkm1397❄️❄️ ┗━━━😲○😍━━━┛
احکام اعتکاف.pdf
1.03M
جزوه ✍ مجموعه استفتائات در باب ┏━━━🙄○🤔━━━┓ 🆔@ahkm1397❄️❄️ ┗━━━😲○😍━━━┛
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ 👉 برای دیدن باقی نظرات🌹 🔒 خانمی که مقلد است دقیقا در چه سنی می شود؟ 🔑 - در تعیین حد دقیق جای تأمل است و مقلدین ایشان مي‌توانند در این مسئله یا احتیاط کنند یا به مجتهد جامع‌الشرایطی که فتوای مشخصی دارد مراجعه نمایند؛ حال: 🔹 الف) اگر بخواهند احتیاط کنند: مقلدین ایشان (سیده یا غيرسیده) بعد از 50سال قمری چنانچه خونی ببينند (که شرعا قبل از 50سالگی محکوم به بوده) بنابراحتياط واجب باید بين تروك و اعمال جمع نمايند؛ و اگر خون از ده روز تجاوز کرد و صاحب وقت و عدد معینی بوده است به میزان خونی که در وقت و یا به عدد دیده است جمع بین تروک حائض و کند و در بیشتر از آن عمل به استحاضه نماید. 🔹ب) اگر به فتوای فالأعلم رجوع کنند: این رجوع صرفا در سن یائسگی خواهد بود و خانم نمی تواند در تمامی احکام دماء، از جمله (۱)، بحث عده نگه داشتن و... به نظر فالأعلم رجوع کند؛ البته در مواردی که نتیجه عمل مخالف نظر هر دو مرجع باشد احتیاط در این است که نظر هر دو مرجع ملاحظه شود. () مثالی برای (ب): اگر خانم در سن یائسگی به آیت الله شبیری‌زنجانی رجوع کرد، چنانچه بخواهد در نقاء متخللی که مثلا بعد از 50 سال برایش رخ اتفاق افتاده طبق نظر مرجع خودش (امام خامنه ای) عمل کرده و ترک عبادت کند، با توجه به اینکه آیت الله شبیری این خانم را طاهر دانسته و عبادت را نیز بر وی لازم می دانند ، در این صورت ترک عبادت بعد از 50 سال مخالف نظر هر دو مرجع می باشد (زیرا مطابق نظر امام خامنه ای حکمش (به جهت تردید در مسئله یائسگی در آن ایام) محل اشکال است و از طرفی آیت الله شبیری هم اساسا عبادت را در نقاء متخلل لازم می دانند.) لذا این صورت مجرای احتیاط است. 📚 اجوبه‌الاستفتائات س۲۱۶، به همراه توضیحات. (۱) یعنی پاکی‌هایی که گاهی اوقات در بین برای برخی از بانوان اتفاق می‌افتد. ┏━━━🙄○🤔━━━┓ 🆔@ahkm1397❄️❄️ ┗━━━😲○😍━━━┛
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍💠 قرائت قرآن در رکوع و سجده 💬سؤال: آیا خواندن هر آیه‌ای از قرآن در رکوع و سجده جایز است؟ ✅ جواب: 🔹 به طور کلی قرآن خواندن در رکوع و سجده مکروه است و خواندن آیاتی که سجده واجب دارد در نماز واجب مطلقاً جایز نیست. 🔹 خواندن آیات قرآن در قنوت نماز، اگر به قصد قرائت قرآن باشد کراهت دارد ولی اگر صرفاً قصد دعا کند کراهتی ندارد. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. 📚 ┏━━━🙄○🤔━━━┓ 🆔@ahkm1397❄️❄️ ┗━━━😲○😍━━━┛
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍یکی از شرایط اعتکاف این است که در تمام طول سه روز در مسجد حضور داشته باشید و بدون ضرورت از مسجد خارج نشوید لذا اگر از محل اعتكاف عمداً و اختياراً در غير موارد مجاز، خارج شوید، اعتكاف باطل مي‌شود، هر چند از روي ندانستن مسأله و جهل به حكم باشد🌱 ┏━━━🙄○🤔━━━┓ 🆔@ahkm1397❄️❄️ ┗━━━😲○😍━━━┛
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍یکی از کارهایی که در زمان اعتکاف حرام است خرید و فروش می باشد هر چند که این خرید و فروش به صورت مجازی مانند خریدهای بورسی و ارز باشد لذا اگر نیاز به کالایی در این ایام دارید یا لازم است شارژ تلفن همراه یا اینترنت داشته باشید قبل از اعتکاف اقدام بفرمایید🌱 ┏━━━🙄○🤔━━━┓ 🆔@ahkm1397❄️❄️ ┗━━━😲○😍━━━┛
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍صندوق_خانوادگی 🔒 عده ای میخواهند صندوق تاسیس کنند حکم این عمل چیست؟ آیا ریاست صندوق میتواند شرط کند که اولین پول که در صندوق جمع میشود برای او باشد بدون اینکه صورت گیرد بیان فرمایید! 🔑 - فعالیت صندوقهای مذکور که عده ای به شخصی وکالت می دهند تا ماهانه مبالغی را از اعضا، دریافت کرده و به قید قرعه به یکی از آنها پرداخت کند، اشکال ندارد؛ همچنین اگر متصدی صندوق که در انجام امور آن از طرف اعضا، وکالت دارد، شرط کند اولین نوبت دریافت، متعلق به او باشد، اشکال ندارد. شایان ذکر است اگر مبلغ اضافی از مقدار بیشتر نبوده و توسط کسانی پرداخت شود که قبلاً را دریافت کرده اند، اشکال ندارد. () 🔑 - تشکیل صندوقهای که فردی به عنوان ، از اعضا باشد تا مال آنان را به یکدیگر قرض دهد و سایر شؤون مرتبط با صندوق را اداره نماید با چند شرط مانعی ندارد: الف) با سود نباشد. ب) و نیز شرط نشود. ج) اگر قرض اول به داده می شود بدون هیچ شرطی از ناحیه اعضا باشد. (پس اگر شرط کنند که ما به تو قرض می دهیم به شرطی که امورات صندوق را به عهده بگیری، ربا و حرام است) بلکه همه بدون هیچ شرطی با رضایت به وی قرض دهند. (آیت الله ) 🔑 - در صورتی که اقساط وامِ همه برابر باشد و سودی گرفته نشود و وام به همه پرداخت شود، مانعی ندارد. البته اگر کارمزدی دریافت شود، بنا بر احتیاط واجب باید با زحمات و هزینه‌هاى صندوق متناسب باشد اختصاص اولین وام به مسئول صندوق با رضایت و توافق اعضای صندوق اشکالی ندارد. (آیت‌الله‌ ) 📚آدرس: امام خامنه‌ای، سایت معظم له. آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج4، م1522 تا 1526. آیت الله مکارم سایت معظم له. ┏━━━🙄○🤔━━━┓ 🆔@ahkm1397❄️❄️ ┗━━━😲○😍━━━┛
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ چند مسئله مهم در رابطه باخروج از محل : 1⃣ اولین و مهترین شرط صحت اعتکاف (از اول اذان صبح روز اول تا مغرب (۱) روز سوم) در است و خروج جز به ضرورت (مثل سرویس بهداشتی) جایز نیست. 2⃣ در مواردی که معتکف به ضرورت از مسجد خارج می شود لازم است توقفش به مقدار ضرورت باشد و اگر حتی لحظه‌ای بیشتر از مقدار ضرورت بیرون بماند (مثلا بعد از تمام شدن قضاء حاجت، چند ثانیه برای دوستش هم صبر کند) اعتکافش باطل است. 3⃣ اگر معتکف در مسجد در خواب محتلم شود، باید برای از مسجد خارج گردد و اگر عمداً تاخیر کند، به‌ خاطر حرمت توقّف جنب در مسجد، اعتکافش باطل می‌گردد. 4⃣ اگر معتکف بدون ضرورت (مثلا برای صحبت با یکی از اعضای خانواده) ولو برای چند ثانیه از داخل خارج شود اعتکافش باطل می شود. 5⃣ اعتکاف فقط در اماکنی از ملحقات مسجد صحیح است که شرعا حکم مسجد را داشته باشد؛ بنابراین رفتن به آشپزخانه، حیاط، اتاق خادم، کفش‌کن، راهروها و ... ولو برای لحظاتی موجب بطلان اعتکاف می شود، مگر آنکه به طور خاص بدانند آنجا شرعا جزو مسجد شرعی است. 6⃣ اگر در وقت بناء مسجدی، اول زمینش مسجد شده باشد و بعد در آنجا مسجد بنا شده است پشت بام و زیرزمین آن نیز شرعا حکم مسجد را دارد و معتکف می تواند ولو عمدا در آنجا توقف کند. 7⃣ اگر کسی در مسجد بودن مکانی از ملحقات یک مسجدی شک کند (مثلا نمی داند آیا زیرزمین هم شرعا حکم مسجد را دارد را خیر): - در غیر از ، در جاهای ديگری که معلوم نباشد جزو مسجد است يا نه، اعتکاف صحيح نيست. () - اگر نشانه‌ای (مثل استفاده مسلمین به عنوان مسجد از آن) بر جزئیت آن نیست حکم مسجد را ندارد. (آیت الله ) - حکم مسجد را ندارد مگر اینکه ظاهر حال، آن باشد که جزء مسجد است. (آیت‌اللّه ) (۱) برخی از مراجع پایان روز را غروب خورشید می دانند. ┏━━━🙄○🤔━━━┓ 🆔@ahkm1397❄️❄️ ┗━━━😲○😍━━━┛