eitaa logo
فرهنگستان اهل بیت علیهم السلام
265 دنبال‌کننده
11.9هزار عکس
5.1هزار ویدیو
294 فایل
تفسیر ن_______________ور هرروزیک آیه ازقرآن کریم باصدای دلنشین حاج آقاقرائتی تفسیرمیگردد. بزرگواران مارادرنشرمطالب و مفاهیم قرآنی یاری کنید. کپی مطالب آزاداست. ازقرآن واهل بیت ع امدادبجوییم @Yazahrayeatharادمین eitaa.com/joinchat/523173890Ca1c4896e78
مشاهده در ایتا
دانلود
20.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌅 🎞ماجرای بحث با موضوع :«مباهله و نفرین» استاد رائفی پور با چند نفر از دانشجویانِ به ظاهر اهل سنتِ 👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌅 مباهله ، آفتابى همچون غدير بود كه روزى طلوع كرد و براى هميشه چراغ راه شيعه در طول تاريخ شد. 24 ذی الحجه روز جلوه عظمت و فضیلت پیامبر و اهل بیت (ع) روز مباهله گرامی باد. 🌸🍃🌸
فرهنگستان اهل بیت علیهم السلام
🍃بسم الله الرحمن الرحیم 🍃الحمدالله رب العالمین 🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_ 59 ۵۹ #سوره_توبه حجة ا
🌅 👌بزرگواران سلام برای جستجوی تفسیرآیات ریپلی هارودنبال کنید.یا مثل👇سرچ کنید🙏 👈سوره.......آیه....👉 💐 تفسیرسوره مبارکه توبه آیه 59👆
1_17821181.mp3
8.8M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم 🍃الحمدالله رب العالمین 🎧 60 ۶۰ حجة الاسلام قرائتي ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🔮ঊঈ═─┅─ ⏪سوره 9. توبه آيه 60 آيه🔻 ⤵إِنَّمَا الصَّدَقَتُ لِلْفُقَرَآءِ وَالْمَسَكِينَ وَالْعَمِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِى الرِّقَابِ وَالْغَرِمِينَ وَفِى سَبِيلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ترجمه🔻 ⤵همانا صدقات (زكات)، براى نیازمندان ودرماندهگان وكارگزارانِ زكات وجلب دلها و آزادى بردگان واداى بدهى بدهكاران و(هزینهى جهاد) در راه خدا وتأمین در راه مانده است، این دستور، فرمانى است از جانب خدا و خداوند، دانا و حكیم است. ─┅─═ঊঈ🔮ঊঈ═─┅─ نکته ها🔻تفسیرنور ⤵«صَدقه» و «صِداق»، از «صِدق» است. «صَدقه»، نشان صداقت در ایمان به خدا و «صِداق» یا مهریه، نشانهى صِدق و راستى در علاقه به همسر است. 🌴مراد از صدقه در این آیه، زكات واجب است. «فَقیر»، از «فَقر»، به معناى كسى است كه نادارى، ستون فقراتش را مى‌شكند. 🔖و «مسكین»، از «مَسكن»، یعنى آنكه به خاطر نادارى، خانهنشین شده است. طبق بعضى روایات، فقیر نادارى است كه از مردم درخواست نمى‌كند، ولى مسكین كسى است كه از شدّت بینوایى، سؤال و درخواست مى‌كند. 🌴از اینكه در آیات قبل، منافقان از نحوهى تقسیم اموال به پیامبرصلى الله علیه وآله عیب مى‌گرفتند؛ «یلمزك فى الصدقات» و در این آیه، صدقات تنها براى گروههاى خاصّى اجازه داده شده، مى‌فهمیم كه منافقان، به زكات چشم داشته‌اند. 🔖«العاملین علیها»، عاملان زكات، همهى آنانند كه در جمع‌آورى، نگهدارى، توزیع و محاسبات زكات، زحمت مى‌كشند كه اجرت آنان از زكات پرداخت مى‌شود. 🌴«مؤلّفة قلوبهم»، آنانند كه زمینهاى براى گرایش به اسلام ندارند و با مصرف بخشى از زكات، مى‌توان قلوب آنان را جذب كرد. 🔖البتّه پرداخت زكات براى تألیف قلوب، به مفهوم ایمان آوردنِ پولى نیست، بلكه زمینه‌سازى براى حصول درك و آموزش و سپس معرفت وایمان است. 🌴 «یتألّفهم و یعلّمهم كى ما یعرفوا» «الغارمین» كه یكى از مصارف زكات است، بدهكارانى هستند كه بى‌تقصیر زیربار قرض رفتهاند، مثل آنان كه در آتش‌سوزى، سیل، غرق كشتى و حوادث طبیعى دیگر، هستى و دارایى خود را از دست داده‌اند. 🔖امام صادق‌علیه السلام فرمود: «ایّما مؤمن او مسلمِ ماتَ وترك دیناً و لم یكن فى فسادٍ ولا اسرافِ فعلى الأمام ان یقضیه» هر مؤمن یا مسلمانى كه بمیرد و بدهى بر جاى گذارد، كه بر اساس فساد و اسراف نباشد، پرداخت بدهى او بر امام است. 🌴«فى سبیل اللَّه»، همهى كارهاى خداپسندانه است و شامل مواردى چون تبلیغات دینى، خدماتِ رفاهى و گرهگشایى از مشكلات مسلمانان مى‌شود. گرچه مصداق بارز آن در غالب تفاسیر، جنگ وجهاد معرّفى شده است. 🔖«ابن السبیل»، كسى است كه در وطن خویش توانگر است، ولى در سفر، گرفتار و بىپول شده است. 🔮سیماى زكات 🔖حكم زكات در مكّه نازل شده است، امّا به علّت كمى مسلمانان و اندك بودن پول زكات، مردم خودشان مى‌پرداختند. پس از تشكیل حكومت اسلامى در مدینه، مسألهى گرفتن زكات از مردم و واریز كردن آن به بیتالمال و تمركز آن توسّط حاكم اسلامى مطرح شد. «خذ من اموالهم صدقة» 🌴زكات مخصوص اسلام نیست، بلكه در ادیان پیشین نیز بوده است. حضرت عیسىعلیه السلام در گهواره به سخن آمد وگفت: «اوصانى بالصلوةِ والزّكوة» و حضرت موسى‌علیه السلام خطاب به بنى‌اسرائیل مى‌فرماید: 🔖«اقیموا الصلوة واتُوا الزّكوة» و دربارهى عموم پیامبران مى‌خوانیم: «وجعلناهم ائمّةً یهدون بامرنا واوحینا الیهم فعلَ الخیراتِ واقامَ الصلوة وایتاء الزكوة» 📗در قرآن چهار تعبیر براى زكات بیان شده است: 1-🍃 ایتاء مال. « وآتى المال على حبّه ذوى القربى» 2-🍃 صدقه. « خذ من اموالهم صدقة» 3-🍃 انفاق. «یقیموا الصلوة وینفقوا» 4-🍃 زكات. «یقیمون الصلاة ویؤتون الزكوة» 🌾🍃در قرآن، معمولاً زكات همراه با نماز آمده است و طبق روایات، شرط قبولى نماز، پرداخت زكات است. این پیوند رابطهى با خدا ورابطهى با مردم را مى‌رساند. 🍃در قرآن هیچ یك از واجبات دین، اینگونه مقارن با نماز نیامده است. 🌾🍃گرفتن زكات بر سادات حرام است، گروهى از بنى هاشم از پیامبرصلى الله علیه وآله تقاضا كردند تا مسئول جمع‌آورى زكات چهارپایان باشند و بدین وسیله سهمى به عنوان كارگزاران زكات نصیبشان گردد. 🌾🍃حضرت فرمودند: زكات بر من و شما حرام است. مگر آنكه دهنده و گیرندهى زكات هر دو سیّد باشند. 🌾🍃قانون زكات، به معناى تمایل اسلام به وجود قشرِ فقیرِ زكات گیرنده و ثروتمندِ زكات دهنده نیست، بلكه راه حلّى براى یك واقعیّت خارجى جامعه است. 🌾ا🍃غنیا هم گاهى با پدیدههایى چون سرقت، آتشسوزى، تصادف، جنگ و اسارت مواجه مى‌شوند و در نظام اسلامى باید بودجهاى براى تأمین اجتماعى باشد.
🌾🍃درروایات آمده است: خداوند در مال اغنیا به مقدار حلّ مشكل نیازمندان حقّى قرار داده است و اگر مى‌دانست كه برایشان كافى نیست، آن را مى‌افزود. اگر مردم حقوق فقرا را به آنان مى‌پرداختند، همه زندگى خوبى داشتند و اگر اغنیا زكات مى‌دادند، فقیرى در كار نبود. 🌾🍃بر خلاف عقیدهى بعضى در مورد جلوگیرى از افزایش درآمد افراد و محدود ساختن آن، اسلام عقیده دارد كه باید به انسان آزادى نسبى داد تا با تلاش، ابتكار و بهرهگیرى از طبیعت رشد كند، ولى مالیات هم بپردازد. 🌾🍃شرط مصرف زكاتِ در راه خدا، «فى سبیل اللَّه» فقر نیست، بلكه در هر جا كه كمك به حاكمیّت خطّ اسلام كند، مىتوان خرج كرد. 🌾🍃براى نجات جامعه از شرّ افراد شرور، مىتوان از زكات استفاده كرد و این مشمولِ «والمؤلفة قلوبهم» است. 🌾🍃اگر بر گردن كسى، دیه ثابت شد و توان پرداخت نداشت، مشمول «والغارمین» است و مى‌توان از زكات به او كمك كرد. 🌾🍃شاید تعبیر «وفى الرقاب»، شامل مصرف زكات براى آزادسازى زندانیان یا تأمین مخارج آنان هم بشود. 🌾🍃تقسیم زكات در موارد هشتگانه، لازم نیست یكسان باشد؛ بلكه زیر نظر حاكم اسلامى و به مقدار نیاز و ضرورت تقسیم مى‌شود. زكات، عامل تعدیل ثروت است. 🌾🍃زكات، تشكّر عملى از دادههاى الهى است. زكات، فاصلهى طبقاتى را كاسته، كینهى میان فقرا و ثروتمندان را مى‌زداید. 🌾🍃زكات، روح سخاوت و رحمت را در انسان زنده ساخته، از دنیا طلبى و وابستگى مادّى مى‌كاهد. 🌾🍃زكات، پشتوانهى تأمین اجتماعى محرومان است. به فقیر مى‌گوید: نگران نباش، به ورشكسته مى‌گوید: تلاش مجدّد كن، به مسافر مى‌گوید: از ماندن در راه نترس، به كارمند مى‌گوید: سهم تو محفوظ است، به بردگان وعدهى آزادى مى‌دهد، بازار خدمات الهى را رونق مى‌بخشد و دلهاى دیگران را به اسلام جذب مى‌كند. 🌾🍃غفلت از یاد خدا، بهره‌كشى از مردم، سنگدلى، طغیان و عیّاشى، ثمرهى تكاثر و ثروتاندوزى است و زكات، داروى این بیمارى است. 🌾🍃زكات، علاوه بر محرومیت زدایى، گرایش به اسلام را مى‌افزاید و یا لااقل موجب ترك همكارى افراد با دشمنان اسلام مى‌گردد. چنانكه در روایات آمده است كه گاهى افرادى كه ایمان ضعیفى دارند، با كمكهاى مالى و نزدیك شدن به اسلام، ایمانشان استوار مى‌شود. 🌾🍃زكات كه نمودارى از نظام اسلامى است زمینه‌ساز عدالت اجتماعى، فقرزدایى، تأمین كارمندان، محبوبیت بینالمللى، آزادى بردگان وافراد در بند، به حركت درآوردن نیروها، حفظ آیین وكیان مسلمانان وگسترش خدمات عمومى است. ─┅─═ঊঈ🔮ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡📭 1-🍂 زكات، نشانه‌ى صداقت در اظهار ایمان است. «انّما الصدقات» 2-🍀 تقسیم زكات براساس وحى است، نه توقّعات. در مقابل عیبجویى منافقان، فرمود: «انّما الصدقات للفقراء و...» 3-🍂 مصرف زكات در غیر موارد هشتگانه‌ى این آیه، جایز نیست. «انّما الصدقات» 4-🍀 یكى از اصول عدالت اجتماعى اسلامى، بیمه و تأمین زندگى محرومان است.«انّما الصدقات للفقراء» 5 -🍂 همهى دارایىهاى انسان از خودش نیست، دیگران هم در آن سهم دارند. «للفقراء و ...» 6-🍀 پرداخت كنندگان زكات، نباید بر فقیران منّت بگذارند، چون سهم زكات، ملك خودشان است. «للفقراء» 7-🍂 فقرزدایى باید در رأس برنامه‌هاى نظام اسلامى باشد. «فریضة من اللَّه» ابتدا «للفقراء» مطرح شد و سپس موارد دیگر. 8 -🍀 تأمین زندگى كسانى كه به دنبال اقامهى احكام و فرائض دینى هستند، لازم است. «والعالمین علیها» 9-🍂 هر كارى بها و ارزشى دارد، خواه كارگر و كنندهى آن نیازمند باشد، یا غنى. «العاملین علیها» 10-🍀 همچنان كه قاضى باید تأمین شود تا به فكر رشوه نیفتد، دست اندركاران زكات هم باید تأمین شوند تا به فكر رشوه و اختلاس نیفتند. «العاملین علیها» 11-🍂 براى جمعآورى زكات، باید كسانى از سوى حكومت اسلامى مأمور شوند. «العاملین علیها» 12-🍀 مسائل مادى و معنوى، به هم آمیخته است. «والمؤلفة قلوبهم» 13-🍂 اسلام، برخلاف استعمارگران دروغگو ولاف زن، با حلّ مشكلات اقتصادى جامعه ها و به قصد قربت، همراه با برهان و ارشاد، مكتب خود را توسعه مى‌دهد. «المؤلفة قلوبهم» 14-🍀 از وظایف دولت اسلامى آن است كه مال را وسیله‌ى جذب دلها قرار دهد. «والمؤلفة قلوبهم» 15-🍂 اسلام براى آزادى بردگان، بودجه قرار داده است. «وفى الرقاب» 16-🍀 مخارج تشكیلات زكات، بر دولت تحمیل نمى‌شود، بلكه خودكفاست. «العاملین علیها» 17-🍂 حكومت اسلامى، مسئول گرفتن زكات و پرداختِ بجاى آن است، تا فقرا، خود مستقیماً نزد اغنیا نروند و احساس حقارت نكنند.«العاملین علیها» 18-🍀 بودجهى جهاد و دفاع از سرزمین اسلامى از زكات و به دوش مردم است. «فى سبیل اللَّه» 19-🍂 مال، باید وسیلهى قرب به خدا باشد. «فى سبیل اللَّه» 20-🍀 اسلام با تأمین بودجه براى واماندگان در سفر، به مسألهى سفر، تجارت
و سیاحت بها داده است. «ابن السبیل» 21-🍂 قانون زكات، قانونى حساب شده و حكیمانه است. «انمّا الزكاة... فریضةً... علیم حكیم» 22-🍀 اسلام، تنها دین عبادت نیست، قوانین اقتصادى هم دارد. «فریضةً» 🌱 در اسلام، مسائلى همچون هدیه، سوغات و اطعام، به عنوان اهرمى جهت جذب قلوب به حساب آمده است. 🌱 آیه‌اى دیگر مى‌فرماید: «خذ من اموالهم صدقة» توبه، 103. 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅ .
🌅 🔟 #احادیث_موضوعی_نماز ⚜حضرت محمد(ص) 🌺نماززاد وتوشه مؤمن در دنیا برابرآخرت می باشد.
🌅 🌹 بسم،الله،الرحمن،الرحیم🌹 🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌹 ✅ سلام و عرض ادب و احترام و روزتون بخیر و سرشار از موفقیت 🙏 #تقویم ✅امروز پنجشنبه 1۵شهریور ماه @ahlbeyt14
4_6035251133390259181.mp3
607.7K
🌅 👌یکی از قدیمی ترین تلاوتهای استاد رو بشنوید ، که این فراز مربوط به اولین تلاوتهای ایشان است که 66سال پیش، در رادیو جده مکه مکرمه اجرا شده ❗️
🌅 🚩25 ذی الحجه؛ شکوه انسان در سوره هل اتی « یُوفُونَ بِالنَّذر وَیَخَافُونَ یَوْمًا كَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیرًا ؛ ویُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا ؛ إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنكُمْ جَزَاء وَلَا شُكُورًا ؛ إِنَّا نَخَافُ مِن رَّبِّنَا یَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِیرًا و ...» الإنسان آنان به نذر خود وفا کردند و از روز قیامت که شرّ آن فراگیر و عذابش بى نهایت است ، ترسیدند . و غذایى را که از شدّت احتیاج ، آن را دوست مى داشتند ، به مسکین و یتیم و اسیر عطا کردند . و گفتند : جز این نیست که شما را براى خشنودى خدا اطعام مى کنیم ، نه از شما عِوضى مى خواهیم و نه انتظار سپاس و ثنایى داریم . زیرا ما از روز قیامت که از سوى پروردگارمان تحقق خواهد یافت مى ترسیم; روزى که در اثر سختى هایش چهره هایى در هم کشیده مى شود و روزى که بى نهایت دشوار است . 🖍شرح و تفسیر و شأن نزول سوه انسان:  در تفسير كشاف است كه از ابن عباس روايت آمده كه حسن و حسين علیهم السلام بيمار شدند، و رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم با جمعى از صحابه از ايشان عيادت كرد، مردم به على عليه السلام گفتند چه خوب است براى بهبودى فرزندانت نذرى كنى، على و فاطمه، و فضه، نذر كردند كه اگر كودكان بهبودى يافتند سه روز روزه بدارند، بچه ها بهبودى يافتند، و اثرى از آن كسالت باقى نماند. بعد از بهبودى كودكان، على ع از شمعون خيبرى يهودى سه من قرص جو قرض كرد، و فاطمه يك من آن را دستاس، و سپس خمير كرد، و پنج قرص نان به عدد افراد خانواده پخت، و سهم هر كسى را جلوش گذاشت تا افطار كنند، در همين بين سائلى (به در خانه آمده ) گفت :سلام بر شما اهل بيت محمد (صلى اللّه عليه و آله و سلم)، من مسكينى از مساكين مسلمينم، مرا طعام دهيد كه خدا شما را از مائده هاى بهشتى طعام دهد، خاندان پيامبر آن سائل را بر خود مقدم شمرده، افطار خود را به او دادند، و آن شب را جز آب چيزى نخوردند، و شكم گرسنه دوباره نيت روزه كردند، هنگام افطار روز دوم طعام را پيش روى خود نهادند تا افطار كنند، يتيمى بر در سراى ايستاد، آن شب هم يتيم را بر خود مقدم و در شب سوم اسيرى آمد، و همان عمل را با او كردند. صبح روز چهارم كه شد، على دست حسن و حسين را گرفت، و نزد رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) آمدند، پيامبر اكرم وقتى بچه ها را ديد كه چون جوجه ضعيف از شدت گرسنگى مى لرزند، فرمود: چقدر بر من دشوار مى آيد كه من شما را به چنين حالى ببينم، آنگاه با على و كودكان به طرف فاطمه رفت، و او را در محراب خود يافت، و ديد كه شكمش از گرسنگى به دنده هاى پشت چسبيده (در نسخه اى ديگر آمده كه شكمش به پشتش چسبيده )، و چشمهايش گود افتاده از مشاهده اين حال ناراحت شد، در همين بين جبرئيل نازل شد، و عرضه داشت : اين سوره (هل اتی) را بگير، خدا تو را در داشتن چنين اهل بيتى تهنيت مى گويد، آنگاه سوره را قرائت كرد. 📙«شافعی» امام مذهب شافعیه (اهل سنت) درباره این داستان چنین سروده است: الی مَ الی مَ و حتی متی اعاتب فی حب هذا الفتی فهل زوجت فاطمه غیره و فی غیره هل أتی هل أتی یعنی: « تا كی و تا چه وقت و تا چه زمانی در راه دوستی این جوانمرد (علی) باید ملامت بشوم؟! آیا جز او كسی به همسری فاطمه (س) برگزیده شد؟ آیا سوره هل اتی درباره دیگری نازل شد؟» 🔹تفسیر المیزان