هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
❌ حدیث رفع قلم
🔖 درباره حدیثی که تنها مستند نهم ربیعالاول دانسته میشود، سخن فراوان گفته شده و درباره اینکه آیا معیارهای درستیِ یک روایت (منبع، سند و متن) را دارد یا نه؛ بحث مفصلی است که فرصتی دیگر میطلبد و البته برای محققان روشن است.
اما نکته مهمتر و قابل ذکر، اصل موضوع روایت است که گویا ابوالخطاب است نه ابنالخطاب.
📗 یکی از دو منبع اصلی این خبر، کتاب المحتضر (قرن هشتم) است. مصحح این کتاب مینویسد در منبع کهنتر آن مصباح الانوار (که مربوط به قرن ششم است و اکنون در دست نیست) چنین آمده که «محمد بن علاء واسطی و یحیی بن محمد بن جریح گفتند ما درباره ابیالخطاب محمد بن ابیزینب کوفی اختلاف کردیم و امر بر ما مشتبه شد پس نزد احمد بن اسحاق رفتیم» و سپس آن داستان نقل شده است (ر.ک: المحتضر، ص89).
✅ بدین ترتیب، اصل موضوعِ روایت درباره ابیالخطاب غالی مشهور و مطرود ائمه بوده و «ابی» به «ابن» تصحیف شده است.
#نهم_ربیع
#مستبین
https://eitaa.com/Mostabin/173
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
👇👇
🌻 @ahlebait110
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
HS_Volume 22_Issue 86_Pages 123-146 (1).pdf
855.7K
📌نقد سندی و دلالی روایت «رفع قلم»
در ۹ ربیع به مناسبت کشته شدن عمر بن خطاب:
در این مقاله به #اعتبارسنجی روایتی موسوم به «رفع قلم» «...أَنْ یَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنِ الْخَلْقِ کُلِّهِمْ فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ...» از سه منظر: #منبع، #سند و #محتوا پرداخته شده است.
قدیمیترین مأخذ این روایت، مجموع الأعیاد ابوسعیدطبرانی، یکی از #غلات نصیریه در قرن پنجم است و از آنجا در قرن ششم، به منابع #امامیه انتقال یافته است. بررسی رجالی و سندی بیانگر آن است که روایت فوق، مرسل و محرَّف و راویان اصلی آن همگی #مجهولاند.
مهمترین نقد دلالی این روایت، تصریح آن بر جریان فراگیر رفع تکلیف به مدت سه روز و در واقع ترویج نوعی اباحیگری است.
حاصل، آنکه روایت مزبور به دلایل:
عدم اعتبار منبع، عدم اعتبار و صحت سند، احراز مخالفت متن با #نص_قرآن کریم و #سنت_معصومان و نیز مخالفت محتوای روایت با شواهد تاریخی و اتفاق نظر قاطبه مورخان مبنی بر وقوع ماجرای قتل خلیفه دوم در اواخر ذیالحجه سال 23هجری، فاقد حجیت ارزیابی میشود.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌تاریخچه #شهادت بر #ولایت امیرمؤمنان علی(ع) در #اذان
لازم به ذکر است که از نظر شیعیان شهادت بر #ولایت امیرمؤمنان علی(ع) در #اذان از باب جزئیت در اذان نیست؛ بلکه از باب تقرب و تهیت به امیرمؤمنان علی اظهار می گردد؛ چنانکه شیخ صدوق(م381ق) نیز در همان اوائل عصر غیبت کبرا بر آن تذکر داده است.
در #حلب سیف الدوله حمدانی بعد از تأسیس دولت #حمدانیان، دستور داد تا برای اولین بار جمله "محمد و علی خیر البشر" که برگرفته از کلام رسول خدا درباره منزلت امیرمؤمنان #علی است، در وسط #اذان گفته شود و به صورت یک سنت درآمد.
در سال 296 قمری ابوعبدالله شیعی نیز دستور داد تا در اذان «حی علی خیرالعمل و علیٌ خیرالبشر» گفته شود.
افزون بر #قَرامطه حلب در اظهار "اَشهَدُ انَّ علیّاً ولی المؤمنین،" شیعیان امامی مذهب عصر آل بُوَیه نیز «اَشهَدُ انَّ علیّاً وَلِی الله» را در اذان خود اعلام کردند.
بنابر گزارش ابن کثر(م774ق) سنی، بیشتر مردم #شام نیز در سال 366 قمری "حی علی خیرالعمل" را در اذان اظهار می کردند.
در سال 443 قمری نیز #شیعیان محله #کرخ_بغداد «اشهد انَّ علیّا ولی الله» را در اذان خود اعلام کردند. برخی نیز بر سر در خانه ها و #مساجد خود این فراز را با طلا نوشتند.
📚بلاذری، أنساب الأشراف، ج2، ص103؛
📚شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج3، ص493.
📚ابن عدیم، بغیه الطلب فی تاریخ حلب، ج2، ص476- 475، 944
📚ابن حماد، اخبار ملوک بنی عبید و سیرتهم، ج1، ص50.
📚ابن کثیر، البدایه و النهایه، ج11، ص270.
📚شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج1، ص290.
📚ابن جوزی، المنتظم فی التاریخ الامم و الملوک، ج15، ص329، ص335؛
📚مقریزی، المواعظ و الاعتبار بذکر خطط و آثار، ج2، ص271، ص274.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌تأکید اهل بیت(ع) بر کیفیت صلوات
امام حسن #مجتبی(ع) صلوات را اینگونه می فرستاد:
«اللَّهُمَ صَلِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلی آلِ مُحَمَّد.»
امام #سجاد(ع) نیز بعد از واقعه #عاشورا مکرر جمله
"اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد،" را استعمال می کرد.
فخر رازی(م606ق) می نویسد:
اهل تسنن، "صلوات الله عليه و عليه الصلاة و السلام" را جز برای رسول خدا(ص) به کار نمی برند، اما #شیعیان آنها را برای #علی و اولاد او بیان می کنند.»
📚قندوزی، ینابیع الموده لذوی القربی، ج1، ص41.
📚شیخ طوسی، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج1، ص373.
📚فخرالدین رازی، مفاتیح الغیب، ج16، ص136.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌چه کسانی امت پیامبر اعظم(ص) هستند؟
قال رسول اكرم صلى الله عليه و آله:
لَا تَزَالُ أُمَّتِي بِخَيْرٍ مَا تَحَابُّوا وَ تَهَادَوْا وَ أَدَّوُا الْأَمَانَة.
رسول الله فرمود:
⬅️امّت من تا هنگامى كه يكديگر را #دوست بدارند و محبت بورزند،
⬅️به يكديگر #هديه دهند،
⬅️و #امانتدارى كنند،
در خير و خوبى خواهند بود.
📚شیخ صدوق، عيون اخبار الرضا، ج2، ص29.
🌻 @ahlebait110
📌حفظ #وحدت_اجتماعی واجب است.
امیرمؤمنان #علی(ع) درباره حفظ وحدت اجتماعی خطاب به #ابوموسی_اشعری نوشت:
«بدان، در #امت_اسلام، هیچکس مانند من وجود ندارد که به وحدت امت و به انس گرفتن آنان با همدیگر، از من دلسوزتر باشد.»
📚سیدرضی، نهج البلاغه، نامه: 78، ص465.
👇👇
🌻 @ahlebait110
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
14.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وحدت و امنیت دو روی یک سکه
کارشناس:
حجت الاسلام دکتر محمد جواد #یاوری سرتختی
👇👇
🌻 @ahlebait110
📜چرا پیامبر از اهل مدینه همسری نداشت؟
🔹️بنابر گزارشی که ابن سعد در کتاب الطبقات الکبیر آورده، وقتی از پیامبر سؤال می شود که چرا از انصار زنی را به همسری در نیاروده؟ ایشان در پاسخ به این نکته اشاره می کند که زنان انصاری تحمل پذیرفتن هوو را ندارند و چون پیامبر همسران زیادی دارد، نمی خواهد با ازدواج با زنان انصاری خاطر آنان را مکدر سازد.
🏷عن عمرة بنت عبدالرحمن قالت قیل لرسول الله ألاتتزوّج يا رسول الله في نساء الأنصار فإنّ فيهنّ جمالا؟ فقال رسول الله: هنّ نساء فيهن غيرة شديدة ولايصبرن على الضرائر وأنا صاحب ضرائر وأكره أن أسوأ قومها فيها
📚ابن سعد، الطبقات الكبير، چاپ مکتبة الخانجي بالقاهرة: 10، 195.
🏠 @chsiqs
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌حکومت خدا را اطاعت کنیم
قال رسول الله(ص):
«اِسْمَعُوا وَ اَطيعُوا لِمَنْ وَلاّهُ اللّه ُ الأَمْرَ، فَـاِنَّـهُ نِظـامُ الأسـلامِ»
پیامبر اکرم(ص) فرمود:
از حاکمان الهی(اهل بیت) اطاعت کنید و گوش بفرمان باشید؛ زیرا #اطاعت از رهبری مایه #وحدت امت اسلام است.
📚شیخ مفید، الامالی، ص14
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 مطالعه تاریخ اسلام
⬅️ارائه سیر مطالعاتی
◀️ تاریخ و سیره #اهل_بيت(ع)
◀️تاریخ #اسلام
◀️ تاریخ #شیعه
◀️تاریخ #تمدن_اسلامی
◀️پاسخ به #شبهات تاریخی
◀️بیان #سبک_زندگی اسلامی
◀️نشر مقاله و کتاب های تاریخی
📌با مدیریت حجت الاسلام دکتر محمدجواد #یاوری
هیئت علمی دانشگاه #باقرالعوم(ع)
با آدرس زیر به ما ملحق شوید:
👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2898853888C687ad732fa
21.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌عرفان هنری انسان و بعد معنوی هنر خط
صوت استاد فقیدم حضرت آیت الله سید مرتضی #نجومی کرمانشاهی #فقیه، #مفسر و #هنرمند برجسته جهان اسلام.
👇👇
🌻 @ahlebait110
✅ شبیه ترین امت به رسول خدا (صلی الله علیه و آله):
بنا به روایتی از امام #صادق(ع)، رسول خدا(ص) از #مسلمانان پرسید:
«آیا به شما خبر دهم که شبیه ترین شما به من کیست»؟
گفتند: «بله یا رسول الله».
حضرت فرمود:
«خوش اخلاقترين، نرمخوترين، نيکوکارترين، مهربانترین، بردبارترين، باگذشتترين و باانصافترين شما».
📚کليني، الكافي، ج2، ص240و241.
🌸https://eitaa.com/Tashayo
👇👇
🌻 @ahlebait110