📌 #تحریم #کالای_خارجی ...
بیانیه ۱۳ تن از علمای #اصفهان در سال ۱۲۵۸:
این خدام شریعت مطهره متعهد و ملتزم شرعی شده ایم که:
اولا:
قبالهجات و احکام شرعیه از شنبه به بعد روی #کاغذ_ایرانی بدون آهار نوشته شود. اگر بر کاغذ های دیگر بنویسند، مهر نمی کنیم.
ثانیا:
#کفن اموات اگر غیر از کرباس و پارچه اردستانی یا دیگر پارچه های غیر ایرانی باشد، ما متعهد شده ایم بر آن میت، نماز نخوانیم.
ثالثا:
#حرام نمی دانیم #لباس های غیر ایرانی را، اما ما ملتزم شده ایم حتی المقدور بعد از این تاریخ، لباس خود را از منسوج ایرانی تهیه نماییم.
✍️ اسامی علمایی که بیانیه بالا را امضاء کردند:
۱- ثقةالاسلام آقای حاجآقا نورالله، ۲ - حسین بن جعفر الفشارکی، ۳ - حجةالاسلام آقانجفی، ۴- شیخ مرتضی اژه، ۵ - آقا میرزا محمدتقی مدرس، ۶- حاجی سیدمحمد باقر بروجردی، ۷- آقا میرزا علی محمد، ۸- حاجی میرزا محمدمهدی جویباره، ۹- سیدابوالقاسم دهکردی، ۱۰- حاجی سیدابوالقاسم زنجانی، ۱۱- آقامحمد جواد قزوینی، ۱۲- سیدمحمد رضا شهیر به آقا میرزای مسجدشاهی، ۱۳ - حاجی آقا حسین بیدآبادی
📍در پی این #بیانیه، سفیر #انگلستان نامه ای به #وزیرخارجه #ایران نوشت و مراتب #گلایه و نگرانی خود را از قطع ارتباط #تجار_ایرانی با اروپایی ها ابراز داشت.
👇👇
🌻 @ahlebait110
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
4_590680839264665732.pdf
563.2K
📌 شهادت #محسن بن علی(ع)...
1⃣آیا امیرالمؤمنین #علی(ع) و حضرت #زهرا(س) فرزندی به نام محسن داشته اند؟
2⃣زمان شهادت وی کی است؟
3⃣آیا شیعیان برای محسن اقامه عزا کرده اند؟
📍پاسخ:
1⃣بر اساس گزارش تمامی منابع تاریخی، انساب و حدیث #شیعه و #سنی، حصرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) فرزندی به نام محسن داشته اند که در زمان حمل توسط رسول خدا(ص) نامگذاری شده است.
2⃣ #هجوم به خانه امیرالمؤمنین علی(ع) در ۳مرحله بوده؛ اما زمان هجوم آخر که منجر به سوختن در خانه، ضربت خوردن حضرت زهرا(س) و #شهادت محسن شد، ۵۰ روز بعد از رحلت رسول خدا(ص) است.
یعنی بعد از خطبه فدک و فراخواندن انصار و مهاجران و آن زمانی که شیعیان در خانه امیرالمؤمنین علی(ع) تحصن کردند تا حق ولایت الهی علی(ع) را از #غاصبان بگیرند.
📌 پس زمان شهادت محسن، اوائل #ربیع_الاول نیست. بلکه ۵۰ روز بعد از ۲۸ #صفر است.
3⃣ #خلفا با #هجوم⚔ به خانه امیرالمؤمنین #علی(ع) افزون بر ضربه زدن به پهلوی حضرت #زهرا(س) و #سقط کردن محسن، به درگیری⚔ با اصحاب علی(ع) پرداختند.
4⃣طبق گزارش قاضی #عبدالجبار سنی(قرن۴) در کتاب تثبیت دلائل النبوه، بسیاری از شیعیان از جمله شیخ #مفید در #شام، #فلسطین، #بغداد و شهرهای شیعه نشین برای محسن اقامه #عزا می کردند.
📌برای مطالعه بیشتر به مقاله بررسی اخبار محسن بن علی(ع) اثر حجت الاسلام والمسلمین دکتر #جباری و #یاوری مراجعه کنید.
👇👇
🌻 @ahlebait110
💠 #مومــن_واقـــعـےکیســــت!؟
امیرالمومنین #علی(ع) فرمودند:
#مومن کسی است که:
✍ #کسبش حلال است.
✍ #اخلاقش مهربان و رئوف است.
✍ #قلبش سالم از #کینه و کدورت است.
✍زیادی مالش را #انفاق کند.
✍زیادی #سخنش را نگه می دارد.
✍مردم از #شرّش در امان باشند و به خیرش امیدوارند.
✍ در برخورد با مردم #با_انصاف است.
📚 نصایح، ص281
👇 👇
🌻 @ahlebait110
📌 زمان #خوبی و زمان #قحطی
رسول مهربانی حضرت #محمد صل الله علیه وآله فرمودند:
🌍امت من مادامی که به یکدیگر،
1⃣ #محبت ورزند،
2⃣ #امانتدار باشند،
3⃣از #حرام بپرهیزند،
4⃣ #مهمان_نوازی کنند،
5⃣ #نماز به پا دارند،
6⃣و #زکات را بپردازند،
همواره در خوبی و خوشی خواهند بود.🌱🌴🌱
ولی اگر چنین نکنند، به #قحطی و خشکسالی گرفتار می گردند.⚡️💥
📚مجلسی، بحارالانوار، ج72، ص115
👇 👇
🌻 @ahlebait110
زندگی نامه امام #حسن عسکری(ع)...
ولادت، #مدینه در ۸ ربیع الثانی۲۳۲،
شهادت، #سامرا، هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰،
نام مادر، #حُدیث،
طول عمر، ۲۸ سال،
مدت امامت، ۶ سال.
فعالیت های سیاسی، اجتماعی، علمی و فرهنگی...
#آموزش و تربیت شاگردان،
صدور روایات جهت تربیت #شیعیان،
مدیریت سازمان #وکالت برای برقراری ارتباط با شیعیان در سرزمین های اسلامی،
معرفی امام زمان(عج) به شیعیان،
آماده کردن شیعه برای عصر #غیبت و ضرورت رجوع به #فقیه باتقوا، عالم و کاردان.
رنجهای منجر به #شهادت:
1⃣ #حبس و مراقب پیوسته از امام عسکری(ع) در دوران #امامت؛
2⃣ مهتدی درصدد #قتل آن حضرت بر آمد، اما وی مرد و معتمد عباسی روی کار آمد.
3⃣ امام #عسکری(ع) خطاب به مادر خویش فرمود:
در سال ۲۶۰ به من #اذیت و آزاری خواهد رسید که میترسم من را دچار #رنج و مشقت کند.
4⃣ عمر کوتاه امام و شهادت در ۲۸ سالگی، آن هم بدون سابقه #بیماری و فاصله کوتاه رهایی آن حضرت از #زندان تا مرگ که کمتر از ۱ ماه بود،
شاهدی دیگر بر توطئه خلافت در شهادت امام عسکری است.
📚مسعودی، اثبات الوصیه، ص۲۶۸
📚شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص۳۱۱- ۳۰۱
📚نوبختی، فرق الشیعه، ص۱۳۹
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌سفارش های امام #عسکری به شیعیان...
1⃣ خدا را ناظر بر اعمال خود بدانید،
2⃣ در دین #پارسا و باتقوا باشید،
3⃣ در راه خدا کوشش کنید،
4⃣ #راستگو باشید،
5⃣ #امانتدار باشید،
6⃣ با همسایگان نیک رفتار باشید،
7⃣ به خویشاوندان #محبت و احسان بورزید،
8⃣ #خوش_اخلاق باشید،
9⃣ سجده های طولانی داشته باشید،
🔟 #زینت ما باشید نه مایه ننگ ما.
📚ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص۵۸۰
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌غزلی از #فیض_کاشانی درباره حضرت #مهدی(ع) به تقلید از غزل #حافظ شیرازی:
الا یا ایّها المهدی مدام الوصل ناولها
كه در دوران هجرانت بسی افتاد مشكلها
صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
ز سوز شعله شوقت چو تاب افتاد در دلها
چو نور مهر تو تابید بر دلهای مشتاقان
ز خود آهنگ حق كردند، بربستند محملها
دل بی بهره از مهرت حقیقت را كجا یابد؟
حق از آیینه رویت تجلی كرد بر دلها
به كوی خود نشانی ده كه شوق تو
ز تقوا داده زاد ره، ز طاعت بست محملها
به حق سجاده تزیین كن مهل محراب و منبر را
كه دیوان فلك صورت از آن سازند محفلها
شب تاریك و بیم موج و گردابی چنین حائل
ز غرقاب فراق خود رهی بنما به ساحلها
اگر دانستمی كویت سبو می آمدم
خوشا گر بودمی آگه ز راه و رسم منزلها
چو بینی حجتحق را بهپایش جانفشان ایفیض
متی ما تلق من تهوی دع الدنیا و اهملها
👇👇
🌻 @ahlebait110
♦️ قتل عُمر بن خطاب در ماه ذيالحجة بوده است، نه ربیعالأول؛
تاریخ قتل عُمر بن خطاب در تمام منابع تاریخی -اعم از شیعه و سنی- بدون استثناء در ماه ذیالحجه و در روزهای آخر این ماه گفته شده است.
اختلاف اقوال در تعیین دقیق روز است؛ روز زخمی شدن و روز فوتش.
خنجر خوردنش را اکثر قریب به اتفاق مورخان و تقریباً به اجماع، در بامداد روز چهارشنبه ٢٦ ذیالحجه سال ٢٣ق گفتهاند.
و فوتش را اغلب سه روز پس از زخمی شدنش دانستهاند.
شروع خلافت عثمان را نیز همگی در ابتدای ماه محرّم گفتهاند.
بهرحال شهرت جرح و قتل عُمر بن خطاب در ماه ربیعالأول، پایه و استنادی علمی ندارد و بر خلاف اجماع مورخان و لذا فاقد اعتبار است.
📚 یوسفی غروی، موسوعة التاريخ الإسلامي، ج٤، ص٢٩٩ و ٣٠٠.
ــــــــــــــــــــ
❖ جهت تسهیل مراجعه به منابع، عنوان برخی منابع کهن و نیز برخی منابع میانی و متأخر که به ذکر تاریخ قتل عمر بن خطاب یا تاریخ شروع خلافت عثمان پرداختهاند در پی آمده است:
- الطبقات الكبرى (ابن سعد، ٢٣٠ق)، ج٣، ص٣٦٤ و ٣٦٥؛
- تاریخ خليفة بن خياط (٢٤٠ق)، ص١٠٩؛
- التاريخ الصغير (بخاري، ٢٥٦ق)، ج١، ص٧٥؛
- أنساب الأشراف (بلاذري، ٢٧٩ق)، ج١٠، ص٤٣٩؛
- تاريخ اليعقوبي (٢٨٤ق)، ج٢، ص١٥٩؛
- المعجم الكبير (طبراني، ٣٠٦ق)، ج١، ص٧٠، ح٧٢، ٧٣ و ٧٤؛
- تاريخ الطبري (٣١٠ق)، ج٣، ص٢٦٥ و ٢٦٦؛
- همان، ج٤، ص١٩٣؛
- التنبیه والإشراف (معسودي، ٣٤٦ق)، ص٢٥٠ و ٢٥٣؛
- مروج الذّهب (مسعودي، ٣٤٦ق)، ج٢، ص٣٠٤ و ٣٣١؛
- مسار الشيعة (شيخ مفيد، ٤١٣ق)، ص٢٣؛
- الإستيعاب (ابن عبد البر، ٤٦٣ق)، ج٣، ص١١٥٢؛
- تاريخ مدينة دمشق (ابن عساكر، ٥٧١ق)، ج٤٤، ص٤٦٤ و ٤٦٧؛
- الكامل في التاريخ (ابن أثير، ٦٣٠ق)، ج٣، ص٥٢؛
- وفيات الأعيان (ابن خلكان، ٦٨١ق)، ج٣، ص٤٣٩؛
- العدد القوية لدفع المخاوف اليومية (علي بن يوسف حلي(برادر علامه حلي)، حدود ٧٠٥ق)، ص٣٢٨؛
- الوافي بالوفيات (صفدي، ٧٦٤ق)، ج٢٢، ص٣٠٤؛
- البداية والنهاية (ابن كثير، ٧٧٤ق)، ج٧، ص١٥٥ و ١٥٦؛
- مجمع الزوائد (هيثمي، ٨٠٧ق)، ج٩، ص٧٩؛
- فتح الباري (ابن حجر عسقلاني، ٨٥٢ق)، ج٩، ص١٥؛
- المصباح (جُنة الأمان الواقية وجَنة الإيمان الباقية) (شيخ إبراهيم كفعمي،٩٠٥ق)، ص٥١١ و ٥١٥؛
- بحار الأنوار (علامه مجلسي، ١١١١ق)، ج٥٥، ص٣٧٢؛
- الكُنى والألقاب (شيخ عباس قمي، ١٣٥٩ق)، ج٣، ص١٦٧؛
- مستدرك سفينة البحار (شيخ علي نمازي شاهرودي، ١٤٠٥ق)، ج٢، ص٢١٦؛
@Yusufi_Gharawi