eitaa logo
کانال اهل ولاء
2.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
535 ویدیو
11 فایل
• بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ • اخلاق، عرفان و معارف اهل بیت علیهم‌السّلام استاد مهدی طیّب www.ahlevela.com ارتباط با ما و ارسال نظرات و پیشنهادات: @ahlevela14
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 اهمیّت و رغبت به باطن و آخرت نزد اهل معرفت ▪️آخرت و حقایق آن سوى دنیا و عالم طبیعت، و باطن و ملکوت هستى، داراى اساس و پایدار و واقعى است. قرآن کریم که دنیا را مَتاعُ الغُرورِ، کالاى تو خالى ظاهر فریب، دانسته است، در مورد آخرت مى‌فرماید: وَ اِنَّ الآخِرَةَ هِىَ دارُ القَرارِ آخرت، خانه‌ى پایدار و ماندگار است. ▫️بر همین اساس، امام سجّاد علیه السّلام در مقام دعا عرضه مى‌دارند: اَللّهُمَّ ارزُقنِى التَّجافىَ عَن دارِ الغُرورِ وَ الاِنَابَةَ اِلى دارِ الخُلودِ خداى من! پهلو خالى کردن از خانه‌ى غرور و فریب و روى آوردن به خانه‌ى جاودانگى را روزیم فرما. ▫️بر اساس همین نگرش، قرآن کریم در مورد کسانى که دنیا را به‌ عنوان هدف انتخاب کرده‌اند، مى‌فرماید: بَل تُؤثِرونَ الحَیوةَ الدُّنیا وَ الآخِرَةُ خَیرٌ وَ اَبقى بلکه آنها زندگى دنیوى را ترجیح مى‌دهند، در حالى که آخرت بهتر و ماندگارتر است. ▫️و نیز مى‌فرماید: وَ ما اُوتیتُم مِن شَىءٍ فَمَتاعُ الحَیوةِ الدُّنیا وَ زینَتُها وَ ما عِندَ اللهِ خَیرٌ وَ اَبقى هرچه (در این عالم) به شما داده شده است کالا و زینت زندگى دنیویست و آنچه نزد خداست بهتر و ماندگارتر است. ▫️و در مقام مقایسه‌ى بین برخوردارى‌هاى دنیوى با بهره‌مندى‌هاى اخروى مى‌فرماید: زُیِّنَ لِلنّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ البَنینِ وَ القَناطیرِ المُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الفِضَّةِ وَ الخَیلِ المُسَوَّمَةِ وَ الاَنعامِ وَ الحَرثِ، ذلِکَ مَتاعُ الحَیوةِ الدُّنیا، وَ اللهُ عِندَهُ حُسنُ المَابِ. قُل اَؤُنَبِّئُکُم بِخَیرٍ مِن ذلِکُم؟ لِلَّذینَ اتَّقَوا عِندَ رَبِّهِم جَنّاتٌ تَجرى مِن تَحتِهَا الاَنهارُ خلِدینَ فیها وَ اَزواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ رِضوانٌ مِنَ اللهِ وَ اللهُ بَصیرٌ بِالعِبادِ براى مردم، دوستى تمایلات به زنان و فرزندان و انبان‌هاى چرمى انباشته از زر و سیم و اسبان علامت‌دار و دام‌ها و کشت و زرع، نیکو و زیبا جلوه داده شد. این بهره‌ى زندگانى دنیاست. و خداوند نزدش بازگشتگاه نیکوست. بگو آیا از بهتر از اینها با خبرتان سازم؟ براى کسانى که تقوا پیشه کردند، نزد پروردگارشان بهشت‌هایى که از زیر آنها جوى‌ها روان است و همسرانى پاک و خشنودیى از جانب خدا مى‌باشد و خداوند بر احوال بندگانش بیناست. ▫️و برتر از بهشت و نعمت‌هاى اخروى، بر رضایت الهى تأکید مى‌فرماید: وَ رِضوانٌ مِنَ اللهِ اَکبَرُ، ذلِکَ هُوَ الفَوزُ العَظیمُ خشنودى خدا بزرگ‌تر و برتر (از بهشت جاوید و خانه‌هاى بهشتى) است. آن کامیابى بزرگ است. ▫️و در توصیف رادمردانى که دنیا آنها را از خدا غافل نمى‌کند، مى‌فرماید: رِجالٌ لا تُلهیهِم تِجارَةٌ وَ لا بَیعٌ عَن ذِکرِ اللهِ رادمردانى که هیچ داد و ستد و خرید و فروشى آنها را از یاد خدا غافل نمى‌سازد. ▫️قرآن کریم بر اساس دیدگاه فوق، مى‌فرماید: وَ ابتَغِ فیما اتیکَ اللهُ الدّارَ الآخِرَةِ وَ لا تَنسَ نَصیبَکَ مِنَ الدُّنیا در بهره‌گیرى از آنچه خداوند به تو داده است، هدف خود را خانه‌ى آخرت قرار بده و آنچه از دنیا نصیبت شده است را فراموش مکن. ▫️امیرالمؤمنین علیه السلام در تبیین مقصود این آیه مى‌فرمایند: لا تَنسَ صِحَّتَکَ وَ قُوَّتَکَ وَ فَراغَکَ وَ شَبابَکَ و نِشاطَکَ اَن تَطلُبَ بِهَا الآخِرَةَ سلامتى، توانایى، فراغت، جوانى و نشاطت را فراموش نکن که به‌وسیله‌ى آنها آخرت را طلب کنى. 📕 شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب - ۹ @ahlevela_channel
🔴 پرسش : سلام. می‌خواستم بدانم ذکر شب بیست و سوّم ماه مبارک رمضان که از آیت‌ الله سید علی قاضی نقل شده، واقعاً آن اثر را روی هر کسی می‌گذارد؟ 🔵 پاسخ : سلام. ذکری که برای شب بیست و سوّم ماه مبارک رمضان از قول مرحوم آیت الله سید علی آقای قاضی رضوان الله تعالی علیه نقل شده است مثل هر ذکر و دعای دیگری میزان آثار و تأثیراتش در افراد، تابعی است از توجه و اخلاص، حضور قلب و معرفتی که شخص در به کارگیری اذکار دارد. بنابراین یقیناً انتظار تأثیر مشابه برای آدم‌هایی با سطوح مختلف از نظر معرفت و اخلاص و حضور قلب، انتظار روایی نیست. مثلًا در نماز، همه ممکن است نماز صبح بخوانند، اما آیا آثار این نماز صبح در همۀ افراد یکسان است؟ یقیناً خیر؛ تابعی است از همان معرفت، اخلاص، حضور قلب، مراتب ايمان، تقوا و صلاح، که فرد در به جا آوردن نماز دارد. نکتۀ دیگر اینکه گاهی اوقات یک عمل عبادی آثار سازنده‌ای در فرد به جا می‌گذارد بدون اینکه نمودهای قابل حسی برای خود فرد داشته باشد. مثل آبی که از ده درجه کم کم حرارتش بالا می‌آید تا برسد به ۱۰۰ درجه. خب در این ۹۰ درجه‌ای که باید طی شود و در طول طی این تحوّلات، علائم چندانی در ظاهر آب مشاهده نمی‌شود. اما وقتی به صد درجه رسید، آب شروع می‌کند به جوشیدن و بخار شدن و آن موقع آثار ظاهری دیده می‌شود. والّا هنگامی که آب ۱۱ درجه، تا ۱۲ درجه بالا می‌آید، آثار چندانی ندارد. در اذکار، عبادات و اعمال صالحی که فرد انجام می‌دهد نیز مسأله به همین ترتیب است و گاهی اوقات آن عمل، آثار سازنده‌ای دارد ولی آثار سازنده‌اش نمود خارجی ندارد. لذا نباید تصوّر کرد این عباداتی که من انجام دادم هیچ اثری نداشته است، خیر؛ اثری که من بتوانم حس کنم ظاهر نشده است. والّا آثاری در درون من و در باطن من برجای گذاشته است. خدا یارتان باشد. -۴۹۳ @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ٨٨٩ حضرت اميرالمؤمنين علی علیه السّلام فرمودند: ای مردم جهان! دنیا سرای گذران و آخرت منزل جاو
💠 ٨٩٠ امام هادي عليه السّلام فرمودند: همانا ولايت ما اهل بيت براي شيعيان و دوستانمان پناهگاه امنی می‌باشد كه چنانچه در همۀ امور به آن تمسّک جويند، بر تمام مشكلات فايق آيند. 🔅إنَّ لِشيعَتِنا بِوِلايَتِنا لَعِصْمَةٌ، لَوْ سَلَكُوا بِها في لُجَّةِ الْبِحارِ الْغامِرَةِ. بحارالانوار، جلد ۵۰، صفحه ۲۱۵ @ahlevela_channel
☀️ خداوند در آخرت از آب و نان از مؤمن بازخواست نمیکند، بلکه از محبّت بازخواست میکند که آن را کجا مصرف کردی. لَتُسئَلُنَّ یَومَئِذٍ عَن النَّعیمِ (اَلوِلایَةِ): همانا در آن روز از نعیم (ولایت و محبّت) مورد بازخواست قرار میگیرید. «عارف بالله حاج اسماعبل دولابی» 📔 مصباح الهدی تالیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
🌿 توصیۀ بزرگان سیر و سلوک در چهلّه نشینی ▫️ روزهای دوشنبه و چهارشنبه سورۀ تکاثر را چهل بار بخوانید. #چهله‌نشینی @ahlevela_channel
🔴 پرسش : سلام علیکم. سؤالم این است که بزرگانی چون سیّد علی قاضی، علامه طهرانی و سیّد هاشم حداد و... عقیده به توجه به نفس داشتند و می‌گفتند بسیار قوی‌تر از ذکر است: "نفی خواطر" بدين طريق که سالک برای نفی خواطر باید مقدار نيم ساعت یا بیشتر را در هر شبانه روز معیّن نموده و در آن وقت توجه به نفس خود بنماید. در اثر این توجه رفته رفته تقويت پیدا نموده و خواطر از او نفی خواهد شد و رفته رفته معرفت نفس برای او حاصل شده و به وطن مقصود خواهد رسید. ان شاء الله. علامه طهرانی این توجه به نفس یعنی چه و چگونه انجام می‌شود؟ آیا انانیت نمی‌دهد؟ 🔵 پاسخ : سلام. این موضوعی نیست که بتوان در قالب پاسخ کوتاه توضیح داد. شما سؤال کنندۀ محترم می‌توانید به برخی از آثار شاگردان همین مکتب مراجعه کنید. مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی رضوان الله تعالی علیه، در رسالۀ "لقاءالله" یا رسالۀ "لقائیه" که نام دو ترجمۀ اثر ایشان است، این مطلب را مورد اشاره قرار داده‌اند. در کتاب "مقالات" مرحوم آیت الله سید محمّد شجاعی هم به این موضوع اشاراتی رفته است. در کتاب "شراب طهور" تألیف استاد مهدی طیّب هم در مبحث فکر اشاراتی در این زمینه وجود دارد. و امّا اینکه پرسیده‌اید که آیا این موجب انانیّت نمی‌شود؟ خیر؛ به هیچ‌وجه موجب انانیّت نخواهد شد. انانیّت وقتی است که انسان به چیزهایی در وجود خودش پی ببرد که آن‌ها را چیزهای بزرگی می‌داند ولی آن‌ها را منتسب به خودش بداند. اما اگر به چیزی در وجود خودش پی برد که هرچند ارزشمند است، امّا آن را عطای خدا دانست که بدون استحقاق به او عطا شده است، قطعاً موجب خودبینی و در واقع انانیّت نخواهد شد. مضافاً براینکه اساساً در این روشِ تفکّر در نفس، فرد به چنین حوزه‌ای اصلاً وارد نمی‌شود و به دریافت‌هایی از حقایق می‌رسد که برای او مقدّمۀ معرفت الله است. توضیحات بیش از این، از حوزۀ پاسخگویی به این سؤال خارج است. در پناه خدا موفق باشید. - ۴۹۴ @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ٨٩٠ امام هادي عليه السّلام فرمودند: همانا ولايت ما اهل بيت براي شيعيان و دوستانمان پناهگاه ام
💠 ٨٩١ حضرت محمّد صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند: هر بنده‌اى بر همان چيزى كه در درون داشته و با آن از دنيا رفته، برانگيخته می‌شود، مؤمن بر ايمانش و منافق بر نفاقش. 🔅يُبعَثُ كُلُّ عَبد على ما ماتَ عَلَيهِ، اَلمُؤمِنُ عَلى إيمانِهِ وَ المُنافِقُ عَلى نِفاقِهِ. كنزالعمّال، ح ٣٨٩٥٤ @ahlevela_channel
✔️ هستی به خوبان تابید و سایه شان ایجاد شد. از جمالشان آخرت درست شد و از جلال و کمالشان دنیا درست شد. 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸هستی به خوبان تابید و سایه شان ایجاد شد. از جمالشان آخرت درست شد و از جلال و کمالشان دنیا درست شد. در برابر جلال باید ادب پیشه کرد. احکام شرع همان آدابند. به جمال که رسیدی، فقط نگاه کن. پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: مَن رَآنى فَقَد رَأَی الحَقَّ: هر کس مرا دید، حقّ را دیده است. 🔸دنیا سایه ی آخرت است. وقتی به قیامت برسیم، سایه ای نخواهد ماند. پیامبر ما چون قیامتی بودند، سایه نداشتند. در قیامت خورشید بالای سر است و سایه ای نخواهد بود. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
💠 تضادِ دنیاطلبى و آخرت‌گرایى ▪️دنیا و آخرت ضدّ همند و هر یک جدّى گرفته شود، دیگرى بازى خواهد بود. کسانى که دنیا را جدّى مى‌گیرند، چون مى‌خواهند به هر قیمتى که شده است در امور دنیوى تفوّق پیدا کنند، خدا، قیامت و دین براى آنها بازى و غیرقابل‌ اعتناست و اگر مانع دستیابى به خواسته‌هاى دنیوى ایشان شود، به‌راحتى کنار گذارده مى‌شوند. ▪️امّا به فرموده‌ى قرآن کریم دنیا بازى است و در صورتى که مانع رفتن به سوى خدا، دین و سعادت اخروى شود، باید از آن صرف نظر کرد. ▫️امیرالمؤمنین علیه السلام مى‌فرمایند: اِنَّ الدُّنیا وَ الآخِرَةَ عَدُوّانِ مُتَفاوِتانِ وَ سَبیلانِ مُختَلِفانِ فَمَن اَحَبَّ الدُّنیا وَ تَولّاها، اَبغَضَ الآخِرَةَ وَ عاداها. وَ هُمابِمَنزِلَةِ المَشرِقِ وَ المَغرِبِ، وَ ماشٍ بَینَهُما کُلَّما قَرُبَ مِن واحِدٍ بَعُدَ مِنَ الآخَرِ وَ هُما بَعدُ ضَرَّتانِ هر آینه دنیا و آخرت دو دشمن ناهمگون و دو راه مقابل یکدیگرند. پس هرکس دنیا را دوست داشت و به آن دل بست، کینه‌ى آخرت را به دل گرفت و با آن دشمنى ورزید. و آن دو به منزله‌ى مشرق و مغربند و کسى که ما بین آن دو راه پیماید، هرچه به یکى نزدیک شود از دیگرى دور مى‌گردد و آن دو به‌سان دو هَوو، سر سازگارى و تحمّل یکدیگر ندارند. 📕 شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب - ۱۰ @ahlevela_channel
🔴 پرسش : با سلام و خدا قوت. در ذکر "یا علی" منظور حضرت علی علیه السّلام هست یا از صفات حضرت حق هست؟ 🔵 پاسخ : سلام. خود حضرت امیر علیه السّلام، اسم خدای متعال هستند، ائمه فرمودند نَحنُ اَسماءُ اللهُ الحُسنی. اسماء حسنای خدا، که خداوند امر کرد با آن اسماء مرا بخوانید ما هستیم. بنابراین خود حضرت امیر علیه السّلام، اسم خدای متعال هستند و واژۀ "ع ل ی" هم اسم لفظی برای خدای متعال است و هم مصداق خارجی این اسم وجود مقدّس امیرالمؤمنین علی علیه السّلام هستند. بنابراین اسم علی بعنوان نام امیرالمؤمنین علیه السّلام، اسم الاسم خدای متعال است. تعارضی وجود ندارد و کاملًا با درک این نکته می‌شود در آن واحد، هر دو اسم را مدّنظر داشت. در پناه خدا موفق باشید. -۴۹۵ @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ٨٩١ حضرت محمّد صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند: هر بنده‌اى بر همان چيزى كه در درون داشته
💠 ٨٩٢ حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: كـوشـش شـمـا در دنـيـا ايـن بـاشد كه از اين چند روزه كوتاه براى روزهاى بلند آخرت توشه برگيريد. 🔅فَاجْعَلُوا اجْتِهادَكُمْ فِيهَا التَّزَوُّدَ مِنْ يَوْمِهَا الْقَصيرِ لِيَوْمِ الاَّْخِرَةِ الطَّويلِ. نهج السعاده، ج ٣، ص ١٥٠ @ahlevela_channel
✔️ هر چه در دنیاست، سایهی آخرت است. 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸دنیا و آخرت دو روی یک کاغذ خیلی نازکند. یک رویت آخرت است و یک رویت دنیاست. دنیا سایهی آخرت است. سایه کمی شبیه صاحب سایه است. اگر آخرت را اختیار کنی، دنیایت هم باارزش میشود. اوّل شارع گفت: از سایه دست بردار و به صاحب سایه توجّه کن. اگر این کار را بکنی، سایه هم باارزش میشود. 🔸هر چه در دنیاست، سایهی آخرت است. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel