eitaa logo
کانال اهل ولاء
2.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
527 ویدیو
11 فایل
• بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ • اخلاق، عرفان و معارف اهل بیت علیهم‌السّلام استاد مهدی طیّب www.ahlevela.com ارتباط با ما و ارسال نظرات و پیشنهادات: @ahlevela14
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٩١٤ بنا به نقل، امام حسين عليه السّلام فرمودند: شیعه ما کسی است که دلش از هرگونه خیانت و نیر
💠 ۲٩١٥ بنا به نقل، امام حسين عليه السّلام فرمودند: عاجزترین مردم کسی است که نتواند دعا کند. 🔅أَعجَزالنّاسٍ مَن عَجَزَ عَنِ الدُّعاء. بحارالانوار، ج ٩٣، ص ٢٩٤ @ahlevela_channel
۞ شخصی بود که چندان مقید به احکام شرعی نبود، ولی هر وقت در مسیرش به بیرق و پرچم مجالس عزاداری امام حسین علیه السّلام برمی‎خورد، به حضرت سلام می‎داد. ▪️آن شخص از دنیا رفت و در قیامت پرونده‎ی اعمالش را رسیدگی کردند و دیدند جهنّمی ‎تمام عیار است. لذا حکم صادر شد او را به جهنّم ببرند. ملائکه پرونده‎ی او را گرفتند و او را به سمت جهنّم بردند. ▪️در بین راه آن شخص بیرق امام حسین علیه السّلام را دید. محکم ایستاد و به ملائکه‎ای که او را می‎بردند گفت من در دنیا هیچ‌‎وقت بدون سلام کردن از این بیرق‎ها رد نشدم و الآن هم باید بروم یک سلام بکنم، بعد با شما به جهنّم می‎آیم. ملائکه گفتند نمی‎شود، کار تو تمام است و باید به جهنّم بروی. ▪️تا این گفتگو بین آنها در گرفت، حضرت اباعبدالله علیه السّلام که پای آن بیرق ایستاده بودند یک نگاه به آنها کردند و با همین نگاه، آن شخص و ملائکه‎ی همراهش، خود را در حضور حضرت مشاهده کردند. ▪️حضرت فرمودند گفتگوی شما بر سر چه بود؟ ملائکه پرونده‎ی اعمال آن شخص را تقدیم حضرت کردند. حضرت نگاهی به آن کردند و به آن شخص فرمودند: این چیه؟ (یعنی چیز خوبی نیست) و پرونده را به ملائکه پس دادند. ملائکه هم راه افتادند تا آن شخص را به جهنّم ببرند؛ امّا در بین راه متوجّه شدند که به سمت بهشت می‎روند. خیلی تعجّب کردند. ▪️به پرونده‎ی آن شخص نگاه کردند، دیدند حضرت با همان نگاهشان زیر نامه‎ی اعمال آن شخص نوشته‎اند: یا مُبَدِّلَ السَّیِئاتِ الحَسَناتِ: ای کسی که بدی‎ها را به خوبی تبدیل می‎کنی. ملائکه هم آن شخص را به بهشت بردند و تحویل دادند. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ 📗 مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
💠 عاشورا به مثابه یک مکتب - ۳ 🔻واقعه عاشورا تجسّم جامع و کامل و تمام عیار اسلام🔻- بخش اوّل ▪️اسلام درطول تاریخ با معضلات بزرگی رو به رو شده است: ✔️ معضل اوّل: حفظ ظواهر و الفاظ دین و جایگزین کردن حقایق و امور ضد دینی به جای حقایق الهی و اسلامی. ▪️قرآن کریم در طول تاریخ دچار تحریف لفظی نشده و خدا الفاظ قران را حمایت کرده است ▫️إنّٰا نَحْنُ نَزَّلْنَا اَلذِّكْرَ وَ إِنّٰا لَهُ لَحٰافِظُونَ ▪️اما محتوای این الفاظ به شدت مورد آسیب‌های جدّی قرار گرفت. کلام الهی بعد از این که معنایش تعقّل و درک شد، از معنای اصلی خود منحرف شد. لذا چیزهایی به نام اسلام عرضه شد که مغایر حقیقت اسلام بود و فهم واژگونه‌ای از مطالب اسلام عرضه شد. ▪️رژیم‌های غاصب از روز رحلت رسول خدا تلاش کردند که محتوای حقیقی اسلام را برداشته و اندیشه‌های جاهلی را دوباره در قالب الفاظ اسلامی احیاء کنند. قرآن هم از پیش این را فرموده بود: ▫️أفَإِنْ مٰاتَ أَوْ قُتِلَ اِنْقَلَبْتُمْ عَلىٰ أَعْقٰابِكُمْ ▪️این انقلاب علی اعقاب، این بازگشت به دوران جاهلیت در قالب الفاظ دین، کفر و بت پرستی و دنیاپرستی و فساد و آلودگی های جاهلی را دوباره احیا کردن، کاری بود که از روز رحلت رسول اللّه سرمایه گزاری های جدی شد و در مقاطع مختلف، دوران خلفا، دوران بنی امیّه، دوران بنی عباس، چه کارها که نکردند. ▪️در حدیثی از امام صادق علیه السّلام روایت شده است که بنی امیّه برای مردم، بحث و آموختن ایمان را آزاد گذارده بودند، ولی از بحث و آموختن درباره معنای شرک جلوگیری می‌کردند. زیرا اگر مردم را (در صورت شناخت شرک) بر شرک وادار می‌کردند، آن را نمی‌پذیرفتند. ▪️آنها می‌خواستند همان اندیشه‌های شرک آلود را احياء کرده و همچون مشرکان حکومت کنند، پس نمی‌خواستند پدیده‌ی شرک در جامعه شناخته شود. ✔️ معضل دوّم: مطرح شدن ناقص اسلام به جای اسلام حقیقی و آسیب دیدن جامعیت اسلام. ▪️در طول این ۱۴ قرن کمتر جریان و نحله‌ای را می‌بینید که نسبت به اسلام اظهار علاقه کرده باشد و این آسیب متوجه او نبوده باشد. ▪️فرق است بین تخصّصی بررسی کردن و مطالعه کردن؛ یعنی اسلام را به حوزه‌های فقه، اخلاق، تاریخ، عرفان، عقاید، تفسیر، علم حدیث تفکیک کردن برای مطالعات علمی درباره اسلام؛ با اینکه اسلام را از برخی ابعادش در عرصه عمل تهی کنیم و متاسفانه این جریان به وجود آمد. ▪️گروهی به شدت نسبت به احکام ظاهری دین حساسیّت نشان دادند و باطن دین، روح ومعنویت دین را مورد بی‌ مهری و بی توجّهی قرار دادند. ▪️گروهی نسبت به جنبه‌های باطنی دین و عرفان نهفته در اسلام اظهار علاقه کرده و نسبت به جنبه‌ها و احکام ظاهری دین بی اعتنایی نمودند. ▪️گروهی به بحث‌های عقلی بها داده و به جریان‌های فکری و عقلی پیوستند و نسبت به جنبه‌های نقلی دین بی اعتنایی نشان داده و حدیث را به پوزخند و تفسیر را به سخره گرفتند. ▪️گروه دیگری اخباری گرایانه نسبت به احادیث و روایات اظهار علاقه مندی و حساسیّت کردند و از آن‌سو عقل را مورد بی‌مهری قرار دادند. ▪️گروهی نسبت به مسایل عبادی، تقیّد بسیاری از خود نشان دادند، در عرصه‌های اجتماعی نسبت به احکام اجتماعی دین بی‌اعتنایی کردند. ▪️گروهی به حوزه‌های مسایل سیاسی و اجتماعی و انقلابی دین توجّه کردند و نسبت به احکام فردی و عبادی و معنوی دین بی‌اعتنایی نمودند. ✔️ معضل سوّم: اسلام نامتوازن. ▪️اسلامی که اندام‌ها و اجزای گوناگون آن، با آن تناسب واقعی، مطرح نشده است، هر چند تمام اجزاء و ابعاد را داراست، اما توازن و تعادلی که این اجزاء آن پیکره‌ی اسلام را می‌سازد از بین رفته است. در برخی ابعاد مسائل اسلامی به شدّت افراط شده و برخی به شدّت مورد بی مهری و کم توجّهی قرار گرفته و به کنج انزوا خزیده است. مهم است که تناسب اجزای اسلام را به گونه‌ای که خدای متعال مقرّر کرده است، حفظ کنیم. ▪️ما یک نوع مقایسه‌هایی در اسلام داریم، احادیثی داریم که بعضی امور را به بعضی دیگر اهم و جدّی‌تر معرفی می‌کند، ما هم باید همین توازن و تناسب را حفظ کنیم. ▪️پیامبر اکرم و ائمه علیهم السّلام که در طرح مسائل غلو و زیاده گویی نمی‌کردند. برخی از گناهان اخلاقی را می‌بینیم که در مقایسه با برخی گناهان فقهی اهمّیت بیشتری به آنها داده‌اند. ▪️حدیث «اَلغِیبَةُ اَشَدُّ مِنَ الزِّنا» ؛ یک گناه اخلاقی و یک گناه فقهی، که البته هر دو پلید و زشت هستند و قصد پایین آوردن زشتی و قباحت گناه فقهی را نداریم و پیامبر هم قطعاً غلو نکرده‌اند، اما یک گناه اخلاقی را بالاتر از یک گناه فقهی معرفی کرده است، این نشان می‌دهد که در سیستم اسلامی یک توازنی وجود دارد... ادامه دارد ... «استاد مهدی طیّب» @ahlevela_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 حضرت یک کلام فرمود : ▫️ اِرفَع رَأسَک یا حر ▫️سرت رو بالا کن ای حر ▫️سرش رو بالا کرد ▫️صورت امام حسین رو دید ▫️ خلاص دیگه... تـمام شد... ▪️مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ @ahlevela_channel
4_5825814053997511960.mp3
413.7K
📆 روز چهارم محرّم ▪️سخنرانی ابن زیاد در مسجد کوفه در تمجید از یزید بن معاویه و تطمیع مردم با پول ▪️بسیج لشگر ده هزار نفری برای مقابله با امام حسین علیه السّلام @ahlevela_channel
عشق شه تا در دل حرّ ریاحی خانه کرد آن یل مرد افکن ضرغام را دیوانه کرد پرتوی افتاد تا از عشق آن شه بر دلش بر دلش کرد آن‌چنان که شمع با پروانه کرد همچو شیری شد جدا از جبهه‌ی ظلم وستم روبه سوی آشنا و پشت بر بیگانه کرد گفت: ای فرمانده‌ی نیروی حق در کربلا ای که زهرا گیسوان مشکبویت شانه کرد بهر جان بازیِ تو لبریز از روز ازل از شراب عشق تو ساقی مرا پیمانه کرد حر سر راه تو را بگرفت ای سلطان دین توبه اکنون خسروا از فعل بی‌شرمانه کرد شاه دین گفتا تو آزادی چنان که مادرت نام نامی تو را حرّ ای یل فرزانه کرد سوی میدان شد روان با اذن آن سالار عشق خویشتن را زنده از آن عشق جاویدانه کرد ای (رضایی) دعوی آزاد مردی می‌سزد آن که هم چون حر به عالم همّت مردانه کرد @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٩١٥ بنا به نقل، امام حسين عليه السّلام فرمودند: عاجزترین مردم کسی است که نتواند دعا کند. 🔅أ
💠 ۲٩١٦ بنا به نقل، امام حسین عليه السّلام فرمودند: گریستن چشم‏ها و ترسیدن قلب‏ها، رحمتى از جانب خداست. 🔅بُکَاءُ الْعُیُونِ وَ خَشْیَهُ الْقُلُوبِ رَحْمَهٌ مِنَ اللّهِ. مستدرک الوسائل، ج ۱۱، ص ۲۴۵ @ahlevela_channel
۞ در روضه خواندن ادب کن. فکر کن اگر می‎دیدی اهل بیت علیهم السّلام که صاحب عزایند، در کنار مجلس نشسته‎اند، باز هم همین‎طور شدید روضه می‎خواندی؟ جلوی حضرت زهرا علیها السّلام هم مصیبت فرزندانش را همین‎طور جان‌سوز و جگرخراش ذکر می‎کردی؟ با این نحو روضه خواندن می‎خواهی دل صاحب مصیبت را آتش بزنی و به گریه‎اش بیندازی؟ ۞ شخصی که در ایام جوانی در زورخانه‎ای که در دولاب داشت، ضرب می‎زد و آواز می‎خواند، به هنگام پیری به مدّاحی روی آورده بود و چون سوادی نداشت، بعضی از روضه‎های سایر مدّاح‎ها و روضه‌خوان‎ها را یاد گرفته بود و می‎خواند؛ لکن به خاطر همان روحیّه‎ی زورخانه‎ای‎اش تا می‎توانست مصایب اهل بیت علیهم السّلام را رقّت‌انگیزتر و شدیدتر بیان می‎کرد تا گریه‎ی بیشتری از مستمعین بگیرد و من به شدّت از این کارش آزرده و ناراحت بودم. چند بار خواستم به او تذکّر بدهم که مؤدّبانه‎تر و مختصرتر روضه بخواند؛ امّا نشد. یک بار در حالت مکاشفه او را دیدم که تمام صورتش، حتّی مژه‎های چشم‎هایش پر از مورچه‎های سفیدی است که صورتش را می‎خورند و او دائم با ناخن‌هایش آنها را از صورتش می‎کند و به زمین می‎ریزد؛ امّا بلافاصله مورچه‎های جدیدی به جای آنها ظاهر می‎شوند. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ 📗 مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
4_6015090492478326527.mp3
1.3M
💠 جنبه‌های عارفانۀ نهضت اباعبدالله علیه السّلام - ۲ 💎 درس حسن ظنّ به خدا و کارهای خداوند ▫️یکی از ویژگی‌های عارفان راستین، حُسن ظنّ به خدای متعال و به مقدّرات و کارهای حضرت حق است. از دیدگاه عارف، عالم جلوه‌گاه حُسن الهی است و موجودات، همچون آینه‌هایی در تالار آینۀ عالمند که جلوه‌های حُسن و جمال الهی در آنها نمودار است. ▫️امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام در تعبیر زیبایی می‌فرمایند: اَلحَمدُللهِ المُتِجَلّی لِخَلقِهِ بِخَلقِهِ: حمد خدایی را که در صورت و قالب خلق، بر خلایق خویش تجلّی نمود. معشوقه یکی است لیک بنهاده به پیش از بهر نظاره صد هزار آینه پیش در هر یک از آن آینه‌ها بنمـوده بر قدر ثقالت و صفا صورت خویش... @ahlevela_channel
💠 عاشورا به مثابه یک مکتب - ۴ 🔻واقعه عاشورا تجسّم جامع و کامل و تمام عیار اسلام🔻- بخش دوّم ▪️در اسلام هیچ چیزی بی اهمّیت نیست، اما اهمّیت‌ها یکسان نیست. بعضی بخش‌ها اهمّ هستند و بعضی مهم. یکی از آسیب‌هایی که اسلام در طول تاریخ دیده، همین عدم توازن است. ▪️ مثلاً در یک دوره‌ای فقه خیلی مورد استقبال بوده، به اخلاق بی‌اعتنایی شده است. یک دوره جریان‌های کلامی و اعتقادی بطور جدّی مطرح شده، ابعاد دیگر مورد کم توجهی قرار گرفته است. ▪️واقعه عاشورا این سه آسیب و معضل را از بین برد. ▪️امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند: اسلام پوستین وارونه به تن کرده است. ▪️می‌دانید پوستین از پوست حیوانات درست می‌شود، پشم‌ها به سمت داخل و بدن، پوست هم به سمت بیرون، پوست را هم معمولاً تزئین می‌کنند تا زیبا شود. اگر آن را درست به تن کنید هم پشم‌هایی که به سمت داخل و بدن است، بدن را گرم نگه می‌دارد، هم این زیبایی و نقش و نگارها جلوه‌ی زیبایی از شخص عرضه می‌کند. اما اگر پوستین را وارونه به تن کنید، یعنی پوست به سمت داخل و بدن، و پشم‌ها به سمت بیرون، در ظاهر تبدیل به موجود ترسناکی می‌شوید و هیچ گونه گرمایی هم نخواهد داشت. ▪️حال کسی که وارد مکتب حسینی می‌شود و از مکتب حسینی درس می‌آموزد: ✔️ اوّل اینکه این پوستین وارونه را به تن نمی‌کند، یعنی اسیر آن کفر به اسم ایمان، آن شرک به اسم توحید و آن جاهلیّت به اسم اسلام نمی‌شود، یعنی دچار بدفهمی و واژگونه فهمیدن دین نمی‌شود. ✔️ دوّم اینکه اگر زانو بزند در مکتب اباعبداللّه علیه السّلام و در دانشگاه کربلا درس دین بیاموزد، اسیر تک بعدی شدن و دین را ناقص شناختن نخواهد شد. ▪️چقدر صحنه‌ی عاشورا زیباست، همه چیز در آن‌جا حضور دارد. ▪️از عرفان و معنویت، عبادت، راز و نیاز، نیایش‌های عاشقانه و عارفانه، نمازهای شب عاشورا، تلاوت قرآن‌های شب عاشورا، تا نبرد و مبارزه و ایستادگی در برابر ظلم و ستم و انحراف و کفر و بی دینی، تا تلاش در جهت اقامه‌ی حق و اقامه حکومت دینی و استقرار احکام الهی در جامعه. ▪️همه چیز در یک جا حضور دارد. زیباترین جلوه‌های اخلاق اسلامی، حماسی ترین صحنه‌های جهاد اسلامی، عمیق‌ترین نکته‌های معرفتی اسلامی. ✔️ سوّم اینکه اسلامِ اباعبدالله الحسین علیه‌السّلام، اسلامی است که همه اجزای اسلام با همان میزان اهمیّت و جایگاهی که در اسلامِ حقیقی هست در آن وجود دارد. نه اسلامی که قیافه‌ی کاریکاتوری پیدا کرده، بخشی از آن رشد قارچ گونه کرده و بخشی دیگر ناشکوفا مانده است. ▪️بنابراین دانشگاه حسینی، دانشگاه فهمِ درست، همه‌جانبه و متوازن و متناسب دین است. ادامه دارد...‌ «استاد مهدی طیّب» @ahlevela_channel