✔️ گاهی اوقات خدا بی آنکه متوجّه باشیم، دعاهای بزرگی را بر زبانمان جاری میکند و بعد هم بلافاصله اجابت میکند.
🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻
🔸خانم جوانی که از دولاب برای اوّلین بار به مکّه مشرّف شده بود و شنیده بود که در اوّلین نظری که حاجی به کعبه میاندازد، هر چه آرزو کند بر آورده میشود، به محض اینکه نگاهش به کعبه افتاده بود، به خدا عرض کرده بود خدایا من این دعاهایی را که دیگران میخوانند بلد نیستم، خدایا من خودت را میخواهم. بعد که این خانم به خود آمده بود، روی حیای زنانه فکر کرده بود حرف بدی زده است، لذا تب کرد و چند روز در کاروان بستری بود. من هم به عیادتش رفتم. او که حسن ظنّی به من داشت، داستانش را برایم تعریف کرد. من هم به لطف خدا به او حالی کردم که تو بهترین خواسته را مطرح کردهای و چیز بدی نگفتهای. او که آرام آرام پی برد خدا چه خواستهی ارزشمندی را به زبانش جاری کرده است، کم کم حالش خوب شد. گاهی اوقات خدا بی آنکه متوجّه باشیم، دعاهای بزرگی را بر زبانمان جاری میکند و بعد هم بلافاصله اجابت میکند.
🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺
#دعا
@ahlevela_channel
14.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 آیینه شو جمال پری طلعتان طلب
☀️ خداوند فرمود: عَبدی اَطِعنى حَتّی اَجعَلَکَ مَثَلی: ای بندهی من، از من اطاعت کن تا تو را مَثَل (نمونه) خودم کنم. پیامبر و ائمّه علیهم السّلام هم میتوانند شاگردانشان را مثل خودشان بسازند. محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم، محمّد میسازد و علی علیه السّلام، علی..
▫️تفاوت مِثل و مَثَل
▫️تفاوت مِثل و عِین
آیینه شـو جمال پری طلعتان طلب
جاروب زن به خانه و پس میهمان طلب
🎤 استاد مهدی طیّب
🔗 لینک فایل در سایت آپارات:
aparat.com/v/K7r3n
#شرح_مصباحالهدی
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٧٠٤ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: دعا کلید رحمت الهی و چراغ ظلمت و
💠#حديث ۳۷۰۵
بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی علیه السّلام فرمودند: صبر، کلید رسیدن است و کامیابی سرانجام کسی است که شکیبایی میورزد.
🔅 الصَّبْرُ مِفْتاحُ الدَّرْکِ وَالنُّجْحُ عُقْبَی مَنْ صَبَرَ.
بحار الانوار، ج ٧٥، ص ٤٥
@ahlevela_channel
✔️ روی دعایت تعقّل کن تا رشد کند. نکند از سنّ بچّگی تا هشتاد سالگی همهاش نخودچی کشمش از خدا بخواهی.
🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻
🔸روی دعایت تعقّل کن تا رشد کند. نکند از سنّ بچّگی تا هشتاد سالگی همهاش نخودچی کشمش از خدا بخواهی. حاجاتی را که داری، به صورت یک نامه روی کاغذ یا دلت، البته اوایل روی کاغذ، برای خدا بنویس و بگذار در جانمازت یا هر جای دیگری. دو سه ماه بعد، هر وقت حال خوبی داشتی و شنگول بودی، آن را به دقّت بخوان و ببین هر جا زیادهروی کردهای یا به خدا بیادبی کردهای، آنها را خط بزن و تصحیح و تجدید نظر کن و نهایتاً آن را پاکنویس کن. نامهی اوّل را هم حفظ کن. دو سه ماه بعد باز همین کار را روی نامهی تصحیح شده انجام بده. یکی دو سالی این کار را ادامه بده. بعد نامهی آخری را با اوّلی مقایسه کن، ببین از کجا سر در آوردهای و چقدر رشد کردهای. مرشد تو که نامهها را عوض میکرد، خداست که همراهت است. آخر کار به چیزی میرسی که از حاجتت بهتر است؛ به کسی میرسی که برایش نامه مینوشتی.
🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺
#دعا
@ahlevela_channel
💠 قوس نزول و قوس صعود - ۱
▫️آفرینش چیزى جز تجلّى ذات اقدس اله نیست و مراتب این تجلّیات، قوس نزول نامیده مىشود. بنابراین جهان خلقت و به تعبیر دیگر، ما سِوى اللّه، نتیجهى قوس نزول است.
▪️ تعیّن اوّل - فیض اقدس
▫️ ذات حضرت حق غیب مطلق است. تعیّن اوّل حق که نظر به غیب ذات، مقام احدیّت نامیده مىشود، خلافت و قائممقامى ذات را در تجلّیات عهدهدار است. در نخستین تجلّى حضرت احدیّت، که فیض اقدس نامیده شده است، در حضرت علم الهى، ابتدا اسماء و صفات حضرت حق پدید آمد. سپس طرح عالم خلقت در علم حضرت حق، که اعیان ثابته خوانده مىشود، پدیدار شد.
▪️ تعیّن دوم - فیض مقدّس
▫️ با تجلّى دوم، که فیض مقدّس نامیده مىشود، طرح عالم خلقت عملى شد و جهان خلقت، که اعیان خارجیّه خوانده مىشود، پدید آمد. در این مرحله، ابتدا جبروتیان، که در مرتبهى تامّ تجرّدند، پدید آمدند و عالم جبروت بهوجود آمد. سپس ملکوتیان در دو مرتبهى اعلى و اسفل پدید آمدند و عالم ملکوت ایجاد شد. درنهایت، جهان مادّه یا عالم طبیعت، یا ناسوت و یا مُلک بهوجود آمد. به این ترتیب، قوس نزول، که از احسن تقویم آغاز شده بود، به اسفل سافلین ختم شد.
========
جبروت: عالم عقول مجرّده.
ملکوت اعلى: عالم نفوس کلیّه.
ملکوت اسفل: عالم مُثُل معلّقه.
📕 کتاب شراب طهور
تألیف استاد مهدی طیّب
#شراب_طهور
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳۷۰۵ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی علیه السّلام فرمودند: صبر، کلید رسیدن است و کامیابی سر
💠#حديث ۳٧٠٦
بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند:
گناهی كه نعمتها را تغيير مىدهد، تجاوز به حقوق ديگران است. گناهى كه پشيمانى مىآورد، قتل است. گناهى كه گرفتارى ايجاد مىكند، ظلم است. گناهى كه آبرو مىبَرد، شرابخوارى است. گناهى كه جلوى روزى را مىگيرد، زناست. گناهى كه مرگ را شتاب مىبخشد، قطع رابطه با خويشان است. گناهى كه مانع استجابت دعا مىشود و زندگى را تيره و تار مىكند، نافرمانى از پدر مادر است.
🔅 الذُّنُوبُ الَّتِي تُغَيِّرُ النِّعَمَ الْبَغْيُ وَ الذُّنُوبُ الَّتِي تُورِثُ النَّدَمَ الْقَتْلُ وَ الَّتِي تُنْزِلُ النِّقَمَ الظُّلْمُ وَ الَّتِي تَهْتِكُ السُّتُورَ شُرْبُ الْخَمْرِ وَ الَّتِي تَحْبِسُ الرِّزْقَ الزِّنَا وَ الَّتِي تُعَجِّلُ الْفَنَاءَ قَطِيعَةُ الرَّحِمِ وَ الَّتِي تَرُدُّ الدُّعَاءَ وَ تُظْلِمُ الْهَوَاءَ عُقُوقُ الْوَالِدَيْن.
علل الشرايع، ج ٢، ص ٥٨٤
@ahlevela_channel
✔️ گاهی اوقات خدا بی آنکه متوجّه باشیم، دعاهای بزرگی را بر زبانمان جاری میکند و بعد هم بلافاصله اجابت میکند.
🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻
🔸خانم جوانی که از دولاب برای اوّلین بار به مکّه مشرّف شده بود و شنیده بود که در اوّلین نظری که حاجی به کعبه میاندازد، هر چه آرزو کند بر آورده میشود، به محض اینکه نگاهش به کعبه افتاده بود، به خدا عرض کرده بود خدایا من این دعاهایی را که دیگران میخوانند بلد نیستم، خدایا من خودت را میخواهم. بعد که این خانم به خود آمده بود، روی حیای زنانه فکر کرده بود حرف بدی زده است، لذا تب کرد و چند روز در کاروان بستری بود. من هم به عیادتش رفتم. او که حسن ظنّی به من داشت، داستانش را برایم تعریف کرد. من هم به لطف خدا به او حالی کردم که تو بهترین خواسته را مطرح کردهای و چیز بدی نگفتهای. او که آرام آرام پی برد خدا چه خواستهی ارزشمندی را به زبانش جاری کرده است، کم کم حالش خوب شد. گاهی اوقات خدا بی آنکه متوجّه باشیم، دعاهای بزرگی را بر زبانمان جاری میکند و بعد هم بلافاصله اجابت میکند.
🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺
#دعا
@ahlevela_channel
💠 قوس نزول و قوس صعود - ۲
▫️ با به انتها رسیدن قوس نزول، قوس صعود آغاز و جریان بازگشت و رجعت به مبدأ شروع شد.
▫️ از دل خاک بىجان، گیاه رویید. گیاه نیز طعمهى حیوانى شد و به پیکر حیوان تبدیل شد. حیوان نیز غذاى انسان شد و به بدن انسان مبدّل گردید.
▫️ همین سیر در مراحل انعقاد نطفهى انسان تا به کمال حیوانى رسیدن جنین در چهار ماهگى، و پس از آن، تعلّق یافتن روح انسانى، که از احسن تقویم به اسفل سافلین فرود آمده و تنزّل یافته بود، به جنین، طى مىشود.
▫️ در هر دو صورت یادشده، سیر کمالى جماد، گیاه و حیوان، به پدید آمدن بشر منجر شد. سیر کمالى مزبور تا این مرحله، بهصورت قهرى و جبرى طى شد.
▫️ بشرى که در مسیر سلوک عرفانى قرار مىگیرد، با ترک دلبستگى و تعلّق از دنیا و تهذیب و تزکیهى نفس از راه علم و عمل، به اختیار، راه کمال را در پیش مىگیرد.
▫️ در نخستین گام، با پشت سر نهادن عالم طبیعت، به عالم ملکوت راه پیدا مىکند و سپس به عالم جبروت بار مىیابد. آنگاه از جبروت نیز پر مىکشد و به عالم لاهوت یا مقام واحدیّت، که نتیجهى فیض اقدس بود، وارد مىشود.
▫️ در این عالم، به ترتیب به فنا و توحید افعالى، صفاتى و اسمائى نایل مىشود؛ به این صورت که ابتدا فاعلیّت خود و هرچه جز خدا را در فاعلیّت حضرت حق فانى مىبیند و تنها فاعل هستى را خدا مىیابد و همهى ما سوى اللّه را تجلّیگاه فاعلیّت خدا مشاهده مىکند.
▫️ سپس تمامى صفات خود و دیگر مخلوقات را در صفات الهى فانى و مندک و همهى عالم را جلوهگاه صفات الهى مىیابد و در تمامى عالم، صفتى جز صفات الله نمىبیند.
▫️ آنگاه تمامى موجودات صاحب صفت را در حضرت حق فانى مىبیند و در عالم، صاحب صفتى جز خداوند مشاهده نمىکند.
▫️ در اینجا نوبت به آخرین جهش و پرواز مىرسد و با صعود از عالم لاهوت، هستى سالک، همهى ما سوى الله و همهى افعال و صفات، در حضرت احدیّت فانى مىشود و اثرى از احساس هستى، صفت و فعل، در وجود سالک باقى نمىماند و اینگونه تمامى تجلیّات، در ذات فانى و مندک مىشود.
▫️ در اینجا سالک به فنا و توحید ذاتى و به تعبیر دیگر، به فناء فِى اللّه و بقاء بِاللّه نایل مىشود و به این ترتیب قوس صعود به پایان مىرسد و به عالم هاهوت، یعنى مقام احدیّت ختم مىشود.
========
در ادبیّات عرفانى، بعضاً اصطلاح ملکوت در برابر مُلک به کار مىرود و مقصود از آن، تمام عوالم بالاتر از عالم ناسوت یا طبیعت است. در چنین مواردى، ملکوت شامل جبروت و جبروتیان نیز مىباشد.
📕 کتاب شراب طهور
تألیف استاد مهدی طیّب
#شراب_طهور
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٧٠٦ بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: گناهی كه نعمتها را تغيير مىدهد، تجاوز به
💠#حديث ۳۷۰۷
بنا به نقل، امام حسن عسکری عليه السّلام فرمودند:
اظهار شادی نزد غمدیده، از بیادبی است.
🔅 لَیسَ مِنَ الاَدَبِ اِظهارِ الفَرَح عِندَ المَحزونِ.
تحف العقول، ص ٤٨٩
@ahlevela_channel
✔️ گدایی کاسبیای است که هیچ خسارت و ضرر در آن نیست. دعاهای ائمّه علیهم السّلام را بخوان. آنها ارزش گدایی را میدانستند.
🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻
🔸ادعُونى اَستَجِب لَکُم، یعنی مرا به خانهی دلتان وعده بگیرید تا من اجابت کنم و بر شما وارد شوم. وقتی آمد، بگو اِلَهی اَلبَیتُ بَیتُکَ وَ العَبدُ عَبدُکَ. یعنی این دل من خانهی توست و من هم بنده و عبد مملوک تو هستم.
🔸دست خدا هنوز توی آب و گل است، لذا مأیوسین که میبینند خیلی کار بد از آنها سر میزند، در دعا میگویند: إن کُنتُ عِندَکَ فى اُمِّ الکِتابِ شَقِیاً فَاجعَلنى سَعیدا ً فَاِنَّکَ تَمحُو ما تَشاءُ وَ تُثبِتُ وَ عِندَکَ اُمُّ الکِتابِ: خدایا اگر در نزد تو در امّّّالکتاب از اشقیا هستم، پس مرا سعید کن؛ زیرا تو آنچه را بخواهی، محو میکنی و اثبات مینمایی و امّالکتاب نزد توست.
🔸گدایی کاسبیای است که هیچ خسارت و ضرر در آن نیست. دعاهای ائمّه علیهم السّلام را بخوان. آنها ارزش گدایی را میدانستند.
🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺
#دعا
@ahlevela_channel
💠 قوس نزول و قوس صعود - ۳
▫️ عارفان براى تشریح و تفهیم دو قوس نزول و صعود، تشبیههاى گوناگونى بهکار بردهاند؛ از جمله اینکه:
▫️ خورشید به هنگام طلوع، پرتو خود را در دشت مىگستراند و هرچه این پرتوها از مبدأ و منشأ خود که قرص خورشید باشد، فاصله مىگیرند، از یک سو گستردهتر و از سوى دیگر ضعیفتر مىشوند. هنگام غروب، خورشید پرتو خود را برمىچیند و در خود جمع مىکند. یا اینکه انسان نَفَس را از ریهى خود خارج مىکند و در فضا مىپراکند و در بازدم، دوباره هوا را به ریهى خود باز مىگرداند.
▫️ به هر ترتیب، قوس نزول، سیر از وحدت به کثرت، از لاتعیّنى به تعیّن، و از قوّت به ضعف است.
▫️ قوس صعود، سیر از کثرت به وحدت، از تعیّن به لاتعیّنى، و از ضعف به قوّت است.
▫️ تجلّیات در قوس نزول هرچه متأخّرترند، ضعیفتر، رقیقتر، محدودتر و متعیّنترند، و طىّ قوس صعود، با فرو نهادن و رهیدن از تعیّنات و حدود، بهتدریج شدّت و قوّت پیدا مىکنند تا سرانجام از همهى حدود و تعیّنات برهند و به مبدأ واحد خود باز گردند.
📕 کتاب شراب طهور
تألیف استاد مهدی طیّب
#شراب_طهور
@ahlevela_channel