eitaa logo
کانال اهل ولاء
2.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
533 ویدیو
11 فایل
• بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ • اخلاق، عرفان و معارف اهل بیت علیهم‌السّلام استاد مهدی طیّب www.ahlevela.com ارتباط با ما و ارسال نظرات و پیشنهادات: @ahlevela14
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 آموزه‌های غدیر - بخش سوّم 🔅 آموزۀ سوّم: 💎 تبعیت از اهل‌بیت علیهم السّلام در فهمِ دین ▫️در فهمِ دین، معیار، ائمّۀ هدی علیهم السّلام هستند. نمی‌شود با ذوقیات، پسندها، علایق و استنباط‌های شخصی از دین سخن بگوییم و دین را با رأی خودمان تفسیر کنیم و با ظنّ و گمان خودمان از دین سخن بگوییم. باید در فهم دین تابع اهل بیت علیهم السّلام بود. ادامه دارد .... 《 استاد مهدی طیّب 《 ۸۷/۰۹/۲۸ @ahlevela_channel
4_5958738442790635061.mp3
16.41M
💎 نظریۀ اهل سنّت در زمینۀ حکومت پس از پیامبر (ص) و نقد و بررسی ادّلۀ آن ▪️اهل سنّت ضرورت وجود حکومت مشروع را برای ادامۀ کار رسول خدا در امر سیاسی و رهبری جامعۀ اسلامی پذیرفته‌اند. اما معتقد نیستند هیچ شکل معیّنی به عنوان نظام سیاسی و هیچ شخص معیّنی به عنوان رهبر و جانشین بعد از رسول الله تعیین شده باشد. ▪️معتقدند سلب عدالت موجب عزل از خلافت نمی‌شود ▪️خلافت را مقام زمینی، دنیایی و در شمار فروع احکام و فقه، می‌دانند ▪️معتقدند پیامبر و اسلام وارد بحث حکومت نشدند و مسئله به خود مردم محوّل شد (نظریۀ اهمال) ▪️عملکرد پیامبر در مورد مسئلۀ جانشینی از دو حال خارج نیست؛ یا چیزی نفرمودند یا فرمودند. اگر چیزی نفرموده باشند، از دو حال خارج نیست. یا اصلاً به فکر جانشینی و صحبت با مردم در این زمینه نبودند. یا قصد گفتن داشتند، ولی مرگ مهلت نداد. اگر چیزی فرموده باشند باز از دو حال خارج نیست. یا خود مردم را به انتخاب خلیفه سوق دادند، یا شخص معیّنی را به عنوان جانشین معرفی کردند. از این چهار حالت خارج نیست. حال این چهار احتمال را از نظر عقلی بررسی می‌کنیم. ببینیم عقل کدام را تأیید می‌کند @ahlevela_channel
4_5777331492497653828.mp3
2.88M
🌿 نماز دوازده رکعتی شب عید غدیر ⭐️ شب هجدهم ذی‌الحجّه شب بسیار بزرگ و بستر ظهور یوم‌الغدیر و شب خلوت‌های عبادی است. @ahlevela_channel
🌿 نماز دوازده رکعتی شب عید غدیر ⭐️ شب هجدهم ذی‌الحجّه شب بسیار بزرگ و بستر ظهور یوم‌الغدیر و شب خلوت‌های عبادی است. ▫️برای این شب جمال‌السّالکین «سیّد بن طاووس سلام الله علیه» نمازی دوازده رکعتی را در «اقبال ‌الاعمال» نقل کرده است که کیفیّت نماز چنین است: 🍃 این نماز دوازده رکعت پی در پی و بعد از هر دو رکعت یک تشهد و فقط با یک قنوت و سلام در رکعت دوازدهم است. ▫️در یازده رکعت اوّل، در هر رکعت بخواند: ▪️سوره «حمد» یک بار ▪️سوره «توحید» ده بار ▪️«آیت الکرسی»(تا هُوَالعَلِیُّ العَظِیم) یک بار ▫️و در رکعت دوازدهم بخواند: ▪️سوره «حمد» هفت بار ▪️سوره «توحید» هفت بار ▫️و سپس دست به قنوت بردارد و بگوید: ▪️ لا إِلهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِيکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ، يُحْيِی وَ يُمِيتُ وَ يُمِيتُ وَ يُحْيِی، وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَیْءٍ قَدِيرٌ ▫️بعد از رکوع به سجده رفته و در سجدۀ آخر ده بار این ذکر را بخواند: ▪️سبْحانَ مَنْ أَحْصى كُلَّ شَیْءٍ عِلْمُهُ، سُبْحانَ مَنْ لا يَنْبَغِی التَّسْبِيحُ الّا لَهُ، سُبْحانَ ذِی الْمَنِّ وَ النِّعَمِ، سُبْحانَ ذِی الْفَضْلِ وَ الطَّوْلِ، سُبْحانَ ذِی الْعِزَّةِ وَ الْكَرَمِ. اسْأَلُكَ بِمَعاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِكَ، وَ مُنْتَهىَ الرَّحْمَةِ مِنْ كِتابِكَ، وَ بِالاسْمِ الاعْظَمِ وَ كَلِماتِكَ التّامَّةِ انْ تُصَلِّیَ عَلى مُحَمَّدٍ رَسُولِكَ وَ اهْلِ بَيْتِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ وَ انْ تَفْعَلَ بِی كَذا وَ كَذا (بجای کذا و کذا حاجات خود را بخواهد)، انَّكَ سَمِيعٌ مُجِيبٌ. ▫️منزّه است خدايى كه علم او هر چيز را به شماره درآورده است، منزّه است خدايى كه تسبيح جز بر او شايسته نيست، منزّه است داراى بخشش و نعمت‌ها، منزّه است خداى تفضل‌كننده و بخشنده، منزّه است خدایی که صاحب عزّت و کرم است. خدایا به جایگاه‌های سربلندى از عرشت و منتهاى رحمت از كتابت و به بزرگ‌ترين نام و سخنان كاملت، از تو می‌خواهم كه بر فرستاده‌ات حضرت محمّد و خاندان پاک و پاكيزۀ او درود فرستى و خواستۀ مرا دربارۀ ‌. . . برآورده سازى، به راستى كه تو شنوا و اجابت‌كننده‌اى. ▫️و پس از سجدۀ آخر، ششمین تشهّد و سپس سلام را بخواند. ahlevela.ir/mp/Namaz-shab-eyde-ghadir.mp3 @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٨٩٩ در حديث قدسي، خداوند تبارك و تعالي خطاب به پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم مي‌فر
💠 ۲٩٠٠ بنا به نقل، امام محمّد باقر عليه السّلام فرمودند: خداوند عزّوجلّ به وسیله تقوا، انسان را از آنچه عقلش به آن نمى‌رسد، حفظ مى‌کند و کوردلى و نادانى را از او دور مى‌نماید. 🔅اِنَّ اللّه عَزَّوَجَلَّ یَقى بِالتَّقوى عَنِ العَبدِ ما عَزُبَ عَنهُ عَقلُهُ وَ یُجَلّى بِالتَّقوى عَنهُ عَماهُ وَ جَهلَهُ. كافي، ج ٨، ص ٥٢ @ahlevela_channel
✔️ علی علیه السّلام ساقی سلسبیل است و به پیروان و دوستانش می‎نوشاند و حتّی به کسی که دوستش نیست، ولی با او دشمنی هم ندارد، می‌نوشاند. 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸حضرت علی علیه السّلام اهل سنّتی را که نه محبّت او را دارند و نه عداوتش را و اخلاق و اعمال خوبی هم دارند، به درجه‎ی هشتم بهشت که نازل‌ترین مرتبه‎ی بهشت است، می‎برد. علی به همه فیض می‎دهد. دشمنان و معاندین، خودشان خود را کنار می‎کشند و محروم می‎کنند و الاّ علی علیه السّلام دشمن نمی‎شناسد. معاند می‎گوید: اَلنَّارُ وَ لاَ العَارُ: به آتش دوزخ تن می‎دهم؛ امّا به ننگ رفتن زیر بار علی تن نمی‎دهم. من در جهنّم می‎مانم و دنبال علی به بهشت نمی‎روم. ولی بقیه پشت سر ائمّه علیهم السّلام از جهنّم عبور می‎کنند و به بهشت وارد می‎شوند. نکند تو هم در دنیا بگویی فرمان علی را نمی‎برم، چون آبرویم پیش اهل دنیا می‎رود. 🔸علی علیه السّلام ساقی سلسبیل است و به پیروان و دوستانش می‎نوشاند و حتّی به کسی که دوستش نیست، ولی با او دشمنی هم ندارد، می‌نوشاند. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
4_5779792169455845426.mp3
4.87M
🌿 دعای شب عید غدیر خم ▫️«سیّد بن طاووس رضوان ‌اللّٰه ‌تعالی علیه» در کتاب شریف «اقبال ‌الاعمال» این دعا را برای شب عید غدیر خم ذکر نموده است: ⭐️ اللَّهُمَّ إِنَّكَ دَعَوْتَنَا إِلَى سَبِيلِ طَاعَتِكَ وَ طَاعَةِ نَبِيِّكَ وَ وَصِيِّهِ وَ عِتْرَتِهِ دُعَاءً لَهُ نُورٌ وَ ضِيَاءٌ وَ بَهْجَةٌ وَ اسْتِنَارَةٌ؛ فَدَعَانَا نَبِيُّكَ لِوَصِيِّهِ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ؛ فَوَفَّقْتَنَا لِلْإِصَابَةِ وَ سَدَّدْتَنَا لِلْإِجَابَةِ لِدُعَائِهِ. فَأَنَبْنَا إِلَيْكَ بِالْإِنَابَةِ وَ أَسْلَمْنَا لِنَبِيِّكَ قُلُوبَنَا وَ لِوَصِيِّهِ نُفُوسَنَا وَ لِمَا دَعَوْتَنَا إِلَيْهِ عُقُولَنَا؛ فَتَمَّ لََ الْمُؤْمِنِينَ‏ إِنَّكَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِين‏... @ahlevela_channel
🌿 دعای شب عید غدیر خم ▫️«سیّد بن طاووس رضوان ‌اللّٰه ‌تعالی علیه» در کتاب شریف «اقبال ‌الاعمال» این دعا را برای شب عید غدیر خم ذکر نموده است: ⭐️ اللَّهُمَّ إِنَّكَ دَعَوْتَنَا إِلَى سَبِيلِ طَاعَتِكَ وَ طَاعَةِ نَبِيِّكَ وَ وَصِيِّهِ وَ عِتْرَتِهِ دُعَاءً لَهُ نُورٌ وَ ضِيَاءٌ وَ بَهْجَةٌ وَ اسْتِنَارَةٌ؛ فَدَعَانَا نَبِيُّكَ لِوَصِيِّهِ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ؛ فَوَفَّقْتَنَا لِلْإِصَابَةِ وَ سَدَّدْتَنَا لِلْإِجَابَةِ لِدُعَائِهِ. فَأَنَبْنَا إِلَيْكَ بِالْإِنَابَةِ وَ أَسْلَمْنَا لِنَبِيِّكَ قُلُوبَنَا وَ لِوَصِيِّهِ نُفُوسَنَا وَ لِمَا دَعَوْتَنَا إِلَيْهِ عُقُولَنَا؛ فَتَمَّ لَنَا نُورُكَ. ▫️يا هَادِیَ الْمُضِلِّينَ أَخْرِجِ الْبُغْضَ وَ الْمُنْكَرَ وَ الْغُلُوَّ لِأَمِينِكَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ مِنْ قُلُوبِنَا وَ نُفُوسِنَا وَ أَلْسِنَتِنَا وَ هُمُومِنَا وَ زِدْنَا مِنْ مُوَالاتِهِ وَ مَحَبَّتِهِ وَ مَوَدَّتِهِ لَهُ وَ لِلْأَئِمَّةِ مِنْ بَعْدِهِ زِيَادَاتٍ لَا انْقِطَاعَ لَهَا وَ مُدَّةً لَا تَنَاهِیَ لَهَا وَ اجْعَلْنَا نُعَادِی لِوَلِيِّكَ مَنْ نَاصَبَهُ وَ نُوَالِی مَنْ أَحَبَّهُ وَ نَأْمُلُ بِذَلِكَ طَاعَتَكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. ▫️اللَّهُمَّ اجْعَلْ عَذَابَكَ وَ سَخَطَكَ عَلَى مَنْ نَاصَبَ وَلِيَّكَ وَ جَحَدَ إِمَامَتَهُ وَ أَنْكَرَ وَلَايَتَهُ وَ قَدَّمْتَهُ أَيَّامَ فِتْنَتِكَ فِی كُلِّ عَصْرٍ وَ زَمَانٍ وَ أَوَانٍ‏ إِنَّكَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ. ▫️اللَّهُمَّ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ رَسُولِكَ وَ عَلِيٍّ وَلِيِّكَ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ بَعْدِهِ حُجَجِكَ، فَأَثْبِتْ قَلْبِی عَلَى دِينِكَ وَ مُوَالاةِ أَوْلِيَائِكَ وَ مُعَادَاةِ أَعْدَائِكَ مَعَ خَيْرِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ تَجْمَعُهُمَا لِی وَ لِأَهْلِی وَ وُلْدِی وَ إِخْوَانِیَ الْمُؤْمِنِينَ‏ إِنَّكَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِين‏. ⭐️ خداوندا ما را به راه فرمانبری از خودت و اطاعت از پیامبرت و از وصیّ او و از خاندانش دعوت فرمودی، دعوتی که نور و روشنایی و شادابی و نورانیّت در بردارد. در پی آن، پیامبرت در روز غدیر خم ما را به جانشین خود دعوت نمود و خداوندا! تو ما را به آنچه درست بود، موفّق کردی و در پذیرش دعوت پیامبرت ثابت‌ قدم ساختی؛ پس به تو روی نمودیم و قلب‌هایمان را به پیامبرت تسلیم و نفس‌هایمان را برای وصیّ او و اندیشه‌هایمان را به آنچه ما را به آن دعوت کردی، تسلیم نمودیم و در پی آن، نورِ تو برای ما به حدّ کمال رسید. ▫️ای هدایت‌گرِ گمراهان! کینه و انکار و غلوّ دربارۀ امانت‌دار تو، امیرالمؤمنین و امامان از فرزندان او را از قلب‌ها و نفس‌ها و زبان‌ها و هِمّت‌های ما بیرون ران و بر ولایت و محبّت و مودّت ما به او و امامان پس از او بیفزا؛ آنچنان‌که افزایش آن را پایانی و امتداد آن را نهایتی نباشد و ما را چنان قرار ده که در راه ولیّ تو با آنکه عداوت او را پیشه کرده است، دشمنی بورزیم و با آنکه دوستش دارد، دوستی کنیم و ای مهربان‌ترین مهربانان! با آن کار، فرمانبری از تو را آرزومندیم. ▫️خداوندا عذاب و خشم خود را بر آن کس که با ولیّ تو دشمنی ورزد و با امامتِ وی لجوجانه مخالفت کند و ولایت وی را انکار نماید و آن کس که او را در ایّام فتنه و امتحانت در هر زمان و هنگام پیش‌انداختی، قرار ده. ▫️خداوندا به حقّ محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم فرستاده‌ات و علی علیه السّلام ولیّت و امامان پس از وی علیهم السّلام حجّت‌هایت، قلب من را بر دینت و بر دوستی و ولایت اولیائت و دشمنی دشمنانت ثابت بدار و همراه آن خیرِ دنیا و آخرت را به‌گونه‌ای که من و خانواده و فرزندان و برادران ایمانی‌ام را شامل گردانی، نصیب فرما؛ که تو بر هر چیز توانایی، ای مهربان‌ترین مهربانان. 🔊 فایل صوتی به مدّت ۱۱ دقیقه: ahlevela.ir/mp/doa-shabe-eyde-ghadir.mp3 @ahlevela_channel
💠 آموزه‌های غدیر - بخش چهارم 🔅 آموزۀ چهارم: 💎 اهل تسلیم مطلق بودن در برابر خدا و معصومین علیهم السّلام ▫️بین اصحاب پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم دو گروه قابل تشخیص هستند. یک عدّه اهل تعبّد و تسلیم مطلق در برابر خدا و رسول الله هستند؛ مثل ابوذر، سلمان، مقداد و عمّار که بی چون و چرا هر چه را پیامبر بیان می‌کردند، پذیرا بودند. ▫️یک عدّه هم مانند ابابکر، عمر، عثمان، معاویه و دیگران که در برابر رسول‌خدا برای خودشان حقّ نظر قائل بودند. لذا بارها چه در زمان خود پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم، به رسول‌الله می‌گفتند حرفی که می‌زنی از طرف خدا می‌گویی یا از پیش خودت می‌گویی؟ یعنی اگر از پیش خودت می‌گویی ما قبول نداریم و زیر بار این حرف نمی‌رویم، و چه بعد از رحلت رسول‌الله اجتهاد در برابر نص کردند؛ برای مثال در اذان دست بردند. می‌گفتند: «متعتان محلتان فی زمن رسول الله و انا احرمهما و اعاقب علیهما» ▫️حکم مسلّم شرعی را که خودشان می‌گفتند این حکم در زمان رسول‌خدا وجود داشت، ممنوع کردند و اعلام کردند ما هرکس را که به این حکم عمل کند، عقوبت و کیفر می‌کنیم. قرآن کریم فرمود: «و َمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ» هیچ مرد و زن مؤمنی حق ندارد بعد از اینکه خدا و رسول او امری صادر کردند، برای خودش حقّ انتخابی قائل باشد؛ در برابر نظر پیامبر و نظر قرآن نظر دیگری داشته باشد؛ بگوید درست است که پیغمبر امام و قرآن گفته‌اند؛ ولی به نظر من فلان چیز بهتر، مناسب‌تر و درست‌تر است. ▫️یکی از درس‌هایی که از غدیر می‌گیریم این است که اهل تسلیم و تعبّد مطلق باشیم؛ در برابر سخن خدا و معصومین علیهم السّلام، خودمان را صاحب‌نظر ندانیم و برای خودمان حقّ انتخاب و اختیاری قائل نباشیم. ادامه دارد .... 《 استاد مهدی طیّب 《 ۸۷/۰۹/۲۸ @ahlevela_channel
4_5967565618491163831.mp3
19.91M
💎 نظریۀ شیعه در زمینۀ حکومت پس از پیامبر اسلام (ص) و نقد و بررسی ادلۀ آن 🔸وضع حکم، مقرّرات و صدور دستور؛ محدود کردن آزادی‌های فردی و تصرّف در حقوق اشخاص است و این تصرف صرفاً به شرط مالکیت، مجاز و مشروع می‌شود. چون خدا خالق و مالک انسان است و بر او ولایت دارد؛ می‌تواند امر و نهی کند. امر و نهی و ولایت الهی، در قالب احکام شرع و دین مشخص شده است. برخی از احکام، احکام اجتماعی است؛ مثل احکام نظامی، احکام اقتصادی،... اجرا شدن این احکام مستلزم وجود حکومت در جامعه می‌باشد. پس لازمۀ اجرای احکام الهی تشکیل حکومت است 🔸شخصی که در رأس حکومت قرار می‌گیرد، چون خالق و مالک مردم نیست. تصرّف او در حقوق فردی اشخاص وقتی مشروع می‌شود که خدایی که حقّ ولایت بر مردم دارد به آن شخص اذن دهد 🔸ولایت خدا بالذّات و بالاصالة است و ولایت کسی که با اجازه حکمرانی می‌کند، ولایت بالتّبع و بالنیابة. می‌خواهیم بدانیم آن بشری که خدا بعد از رسول الله به او اذن حکومت داد چه کسی بود؟ ☀️ شیعه به استناد عقل، آیات قرآن و احادیثی که خود اهل سنت نقل کرده‌اند معتقد است آن شخص علی بن ابیطالب (ع) است؛ به چند دلیل: @ahlevela_channel