eitaa logo
کانال اهل ولاء
2.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
524 ویدیو
11 فایل
• بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ • اخلاق، عرفان و معارف اهل بیت علیهم‌السّلام استاد مهدی طیّب www.ahlevela.com ارتباط با ما و ارسال نظرات و پیشنهادات: @ahlevela14
مشاهده در ایتا
دانلود
🌿 روز سوّم ماه محرّم و مراقبۀ آن 🔅 روز سوّم ماه محرّم بنابر آنچه در روایات آمده، روزی است که حضرت یوسف سلام الله علیه از زندانی که به جرم پاکدامنی و عفاف به آن زندان محکوم شده بود، آزاد شد. بنابراین روز آزادی است. ▫️ ان‌شاءالله آن یوسف درون ما هم، آن حقیقت باطنی ما هم، که در زندان شهوت و غضب، در زندان وهم و خیال، در زندان نفس و شیطان و هوی و دنیا اسیر است، از این زندان آزاد شود. ▪️ به شکرانۀ این نعمت آزادیِ پیامبر خدا، از زندانِ ملحدان و کافران و مشرکان و بت‌پرستان و دنیاپرستان و هوس پرستان، روزه این روز مستحب است. ▫️ پیش‌تر گفتیم که روزۀ دهۀ اوّل محرّم و حتّی بنا به برخی روایات روزۀ تمام ماه محرّم مستحب است، البته به جز روز عاشورا و یا بر اساس برخی روایات روز تاسوعا. ▪️ چرا که بنی امیّه به شکرانۀ پیروزی بر اباعبدالله الحسین علیه السّلام، روز عاشورا یا روز تاسوعا و عاشورا هر دو روز را روزه می‌گرفتند. پس بهتر است این دو روز یا لااقل روز عاشورا را روزه نگرفت، ولی از خوردن و آشامیدن امساک کرد تا زمان عصر، و آنگاه چیزی میل کرد که روزه نباشد. 🍃 روزۀ این روز آثار بسیار ارزشمندی هم دارد، بنا بر آنچه که در روایات آمده است، کسی که این روز را روزه بگیرد، خداوند کارهای دشوار و مشکل را بر او آسان می‌کند و اگر گرفتار اندوه و غم باشد، خدا غم و حزن او را بر طرف می‌کند و بنابر حدیث منسوب به پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم، کسی که این روز را روزه بدارد، خدای متعال دعای او را مستجاب می‌کند. 《 استاد مهدی طیّب 《 ۸۹/۰۹/۱۸ @ahlevela_channel
4_6010271964373976622.mp3
6.25M
‍ 💠 جامۀ سیاه پوشیدن در عزای حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السّلام ◾️ «جامۀ سياه پوشیدن در عزا، سنّتی از صدر اسلام و رنگ سیاه، رنگ عزا و ماتم بوده است + شواهد تاریخی» . ◾️ «ائمّه و اهل بيت علیهم السّلام در مصائب جامۀ سیاه می‌پوشيدند + شواهد تاریخی» ◾️ «فتوای فقهای بزرگ شيعه بر عدم كراهت و رجحان جامۀ سياه پوشيدن بـر مصائب اهل بيت علیهم‌السّلام، خصوصاً مصائب اباعبدالله الحسين علیه السّلام» ◾️ «كتاب‌ها و تألیفات علمای شيعه در بحث استحباب سياه پوشيدن در مصائب ائمّه علیهم السّلام و به طور خاص اباعبدالله الحسين علیه السّلام» ◾️ «مكروه بودن و نهی از پوشیدن جامۀ سياه ناظر بر مقطع خاص حکومت بنی عبّاس بوده است که لباس سیاه را لباس متحدالشکل خود قرار داده بودند» ..‌.... «استاد مهدی طیّب» @ahlevela_channel
4_5821310454370141418.mp3
1.03M
📆 روز سوّم محرّم ▪️ورود لشگر عمر سعد با چهار هزار سواره نظام به کربلا @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٩١٤ بنا به نقل، امام حسين عليه السّلام فرمودند: شیعه ما کسی است که دلش از هرگونه خیانت و نیر
💠 ۲٩١٥ بنا به نقل، امام حسين عليه السّلام فرمودند: عاجزترین مردم کسی است که نتواند دعا کند. 🔅أَعجَزالنّاسٍ مَن عَجَزَ عَنِ الدُّعاء. بحارالانوار، ج ٩٣، ص ٢٩٤ @ahlevela_channel
۞ شخصی بود که چندان مقید به احکام شرعی نبود، ولی هر وقت در مسیرش به بیرق و پرچم مجالس عزاداری امام حسین علیه السّلام برمی‎خورد، به حضرت سلام می‎داد. ▪️آن شخص از دنیا رفت و در قیامت پرونده‎ی اعمالش را رسیدگی کردند و دیدند جهنّمی ‎تمام عیار است. لذا حکم صادر شد او را به جهنّم ببرند. ملائکه پرونده‎ی او را گرفتند و او را به سمت جهنّم بردند. ▪️در بین راه آن شخص بیرق امام حسین علیه السّلام را دید. محکم ایستاد و به ملائکه‎ای که او را می‎بردند گفت من در دنیا هیچ‌‎وقت بدون سلام کردن از این بیرق‎ها رد نشدم و الآن هم باید بروم یک سلام بکنم، بعد با شما به جهنّم می‎آیم. ملائکه گفتند نمی‎شود، کار تو تمام است و باید به جهنّم بروی. ▪️تا این گفتگو بین آنها در گرفت، حضرت اباعبدالله علیه السّلام که پای آن بیرق ایستاده بودند یک نگاه به آنها کردند و با همین نگاه، آن شخص و ملائکه‎ی همراهش، خود را در حضور حضرت مشاهده کردند. ▪️حضرت فرمودند گفتگوی شما بر سر چه بود؟ ملائکه پرونده‎ی اعمال آن شخص را تقدیم حضرت کردند. حضرت نگاهی به آن کردند و به آن شخص فرمودند: این چیه؟ (یعنی چیز خوبی نیست) و پرونده را به ملائکه پس دادند. ملائکه هم راه افتادند تا آن شخص را به جهنّم ببرند؛ امّا در بین راه متوجّه شدند که به سمت بهشت می‎روند. خیلی تعجّب کردند. ▪️به پرونده‎ی آن شخص نگاه کردند، دیدند حضرت با همان نگاهشان زیر نامه‎ی اعمال آن شخص نوشته‎اند: یا مُبَدِّلَ السَّیِئاتِ الحَسَناتِ: ای کسی که بدی‎ها را به خوبی تبدیل می‎کنی. ملائکه هم آن شخص را به بهشت بردند و تحویل دادند. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ 📗 مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
💠 عاشورا به مثابه یک مکتب - ۳ 🔻واقعه عاشورا تجسّم جامع و کامل و تمام عیار اسلام🔻- بخش اوّل ▪️اسلام درطول تاریخ با معضلات بزرگی رو به رو شده است: ✔️ معضل اوّل: حفظ ظواهر و الفاظ دین و جایگزین کردن حقایق و امور ضد دینی به جای حقایق الهی و اسلامی. ▪️قرآن کریم در طول تاریخ دچار تحریف لفظی نشده و خدا الفاظ قران را حمایت کرده است ▫️إنّٰا نَحْنُ نَزَّلْنَا اَلذِّكْرَ وَ إِنّٰا لَهُ لَحٰافِظُونَ ▪️اما محتوای این الفاظ به شدت مورد آسیب‌های جدّی قرار گرفت. کلام الهی بعد از این که معنایش تعقّل و درک شد، از معنای اصلی خود منحرف شد. لذا چیزهایی به نام اسلام عرضه شد که مغایر حقیقت اسلام بود و فهم واژگونه‌ای از مطالب اسلام عرضه شد. ▪️رژیم‌های غاصب از روز رحلت رسول خدا تلاش کردند که محتوای حقیقی اسلام را برداشته و اندیشه‌های جاهلی را دوباره در قالب الفاظ اسلامی احیاء کنند. قرآن هم از پیش این را فرموده بود: ▫️أفَإِنْ مٰاتَ أَوْ قُتِلَ اِنْقَلَبْتُمْ عَلىٰ أَعْقٰابِكُمْ ▪️این انقلاب علی اعقاب، این بازگشت به دوران جاهلیت در قالب الفاظ دین، کفر و بت پرستی و دنیاپرستی و فساد و آلودگی های جاهلی را دوباره احیا کردن، کاری بود که از روز رحلت رسول اللّه سرمایه گزاری های جدی شد و در مقاطع مختلف، دوران خلفا، دوران بنی امیّه، دوران بنی عباس، چه کارها که نکردند. ▪️در حدیثی از امام صادق علیه السّلام روایت شده است که بنی امیّه برای مردم، بحث و آموختن ایمان را آزاد گذارده بودند، ولی از بحث و آموختن درباره معنای شرک جلوگیری می‌کردند. زیرا اگر مردم را (در صورت شناخت شرک) بر شرک وادار می‌کردند، آن را نمی‌پذیرفتند. ▪️آنها می‌خواستند همان اندیشه‌های شرک آلود را احياء کرده و همچون مشرکان حکومت کنند، پس نمی‌خواستند پدیده‌ی شرک در جامعه شناخته شود. ✔️ معضل دوّم: مطرح شدن ناقص اسلام به جای اسلام حقیقی و آسیب دیدن جامعیت اسلام. ▪️در طول این ۱۴ قرن کمتر جریان و نحله‌ای را می‌بینید که نسبت به اسلام اظهار علاقه کرده باشد و این آسیب متوجه او نبوده باشد. ▪️فرق است بین تخصّصی بررسی کردن و مطالعه کردن؛ یعنی اسلام را به حوزه‌های فقه، اخلاق، تاریخ، عرفان، عقاید، تفسیر، علم حدیث تفکیک کردن برای مطالعات علمی درباره اسلام؛ با اینکه اسلام را از برخی ابعادش در عرصه عمل تهی کنیم و متاسفانه این جریان به وجود آمد. ▪️گروهی به شدت نسبت به احکام ظاهری دین حساسیّت نشان دادند و باطن دین، روح ومعنویت دین را مورد بی‌ مهری و بی توجّهی قرار دادند. ▪️گروهی نسبت به جنبه‌های باطنی دین و عرفان نهفته در اسلام اظهار علاقه کرده و نسبت به جنبه‌ها و احکام ظاهری دین بی اعتنایی نمودند. ▪️گروهی به بحث‌های عقلی بها داده و به جریان‌های فکری و عقلی پیوستند و نسبت به جنبه‌های نقلی دین بی اعتنایی نشان داده و حدیث را به پوزخند و تفسیر را به سخره گرفتند. ▪️گروه دیگری اخباری گرایانه نسبت به احادیث و روایات اظهار علاقه مندی و حساسیّت کردند و از آن‌سو عقل را مورد بی‌مهری قرار دادند. ▪️گروهی نسبت به مسایل عبادی، تقیّد بسیاری از خود نشان دادند، در عرصه‌های اجتماعی نسبت به احکام اجتماعی دین بی‌اعتنایی کردند. ▪️گروهی به حوزه‌های مسایل سیاسی و اجتماعی و انقلابی دین توجّه کردند و نسبت به احکام فردی و عبادی و معنوی دین بی‌اعتنایی نمودند. ✔️ معضل سوّم: اسلام نامتوازن. ▪️اسلامی که اندام‌ها و اجزای گوناگون آن، با آن تناسب واقعی، مطرح نشده است، هر چند تمام اجزاء و ابعاد را داراست، اما توازن و تعادلی که این اجزاء آن پیکره‌ی اسلام را می‌سازد از بین رفته است. در برخی ابعاد مسائل اسلامی به شدّت افراط شده و برخی به شدّت مورد بی مهری و کم توجّهی قرار گرفته و به کنج انزوا خزیده است. مهم است که تناسب اجزای اسلام را به گونه‌ای که خدای متعال مقرّر کرده است، حفظ کنیم. ▪️ما یک نوع مقایسه‌هایی در اسلام داریم، احادیثی داریم که بعضی امور را به بعضی دیگر اهم و جدّی‌تر معرفی می‌کند، ما هم باید همین توازن و تناسب را حفظ کنیم. ▪️پیامبر اکرم و ائمه علیهم السّلام که در طرح مسائل غلو و زیاده گویی نمی‌کردند. برخی از گناهان اخلاقی را می‌بینیم که در مقایسه با برخی گناهان فقهی اهمّیت بیشتری به آنها داده‌اند. ▪️حدیث «اَلغِیبَةُ اَشَدُّ مِنَ الزِّنا» ؛ یک گناه اخلاقی و یک گناه فقهی، که البته هر دو پلید و زشت هستند و قصد پایین آوردن زشتی و قباحت گناه فقهی را نداریم و پیامبر هم قطعاً غلو نکرده‌اند، اما یک گناه اخلاقی را بالاتر از یک گناه فقهی معرفی کرده است، این نشان می‌دهد که در سیستم اسلامی یک توازنی وجود دارد... ادامه دارد ... «استاد مهدی طیّب» @ahlevela_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 حضرت یک کلام فرمود : ▫️ اِرفَع رَأسَک یا حر ▫️سرت رو بالا کن ای حر ▫️سرش رو بالا کرد ▫️صورت امام حسین رو دید ▫️ خلاص دیگه... تـمام شد... ▪️مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ @ahlevela_channel
4_5825814053997511960.mp3
413.7K
📆 روز چهارم محرّم ▪️سخنرانی ابن زیاد در مسجد کوفه در تمجید از یزید بن معاویه و تطمیع مردم با پول ▪️بسیج لشگر ده هزار نفری برای مقابله با امام حسین علیه السّلام @ahlevela_channel
عشق شه تا در دل حرّ ریاحی خانه کرد آن یل مرد افکن ضرغام را دیوانه کرد پرتوی افتاد تا از عشق آن شه بر دلش بر دلش کرد آن‌چنان که شمع با پروانه کرد همچو شیری شد جدا از جبهه‌ی ظلم وستم روبه سوی آشنا و پشت بر بیگانه کرد گفت: ای فرمانده‌ی نیروی حق در کربلا ای که زهرا گیسوان مشکبویت شانه کرد بهر جان بازیِ تو لبریز از روز ازل از شراب عشق تو ساقی مرا پیمانه کرد حر سر راه تو را بگرفت ای سلطان دین توبه اکنون خسروا از فعل بی‌شرمانه کرد شاه دین گفتا تو آزادی چنان که مادرت نام نامی تو را حرّ ای یل فرزانه کرد سوی میدان شد روان با اذن آن سالار عشق خویشتن را زنده از آن عشق جاویدانه کرد ای (رضایی) دعوی آزاد مردی می‌سزد آن که هم چون حر به عالم همّت مردانه کرد @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٩١٥ بنا به نقل، امام حسين عليه السّلام فرمودند: عاجزترین مردم کسی است که نتواند دعا کند. 🔅أ
💠 ۲٩١٦ بنا به نقل، امام حسین عليه السّلام فرمودند: گریستن چشم‏ها و ترسیدن قلب‏ها، رحمتى از جانب خداست. 🔅بُکَاءُ الْعُیُونِ وَ خَشْیَهُ الْقُلُوبِ رَحْمَهٌ مِنَ اللّهِ. مستدرک الوسائل، ج ۱۱، ص ۲۴۵ @ahlevela_channel
۞ در روضه خواندن ادب کن. فکر کن اگر می‎دیدی اهل بیت علیهم السّلام که صاحب عزایند، در کنار مجلس نشسته‎اند، باز هم همین‎طور شدید روضه می‎خواندی؟ جلوی حضرت زهرا علیها السّلام هم مصیبت فرزندانش را همین‎طور جان‌سوز و جگرخراش ذکر می‎کردی؟ با این نحو روضه خواندن می‎خواهی دل صاحب مصیبت را آتش بزنی و به گریه‎اش بیندازی؟ ۞ شخصی که در ایام جوانی در زورخانه‎ای که در دولاب داشت، ضرب می‎زد و آواز می‎خواند، به هنگام پیری به مدّاحی روی آورده بود و چون سوادی نداشت، بعضی از روضه‎های سایر مدّاح‎ها و روضه‌خوان‎ها را یاد گرفته بود و می‎خواند؛ لکن به خاطر همان روحیّه‎ی زورخانه‎ای‎اش تا می‎توانست مصایب اهل بیت علیهم السّلام را رقّت‌انگیزتر و شدیدتر بیان می‎کرد تا گریه‎ی بیشتری از مستمعین بگیرد و من به شدّت از این کارش آزرده و ناراحت بودم. چند بار خواستم به او تذکّر بدهم که مؤدّبانه‎تر و مختصرتر روضه بخواند؛ امّا نشد. یک بار در حالت مکاشفه او را دیدم که تمام صورتش، حتّی مژه‎های چشم‎هایش پر از مورچه‎های سفیدی است که صورتش را می‎خورند و او دائم با ناخن‌هایش آنها را از صورتش می‎کند و به زمین می‎ریزد؛ امّا بلافاصله مورچه‎های جدیدی به جای آنها ظاهر می‎شوند. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ 📗 مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
4_6015090492478326527.mp3
1.3M
💠 جنبه‌های عارفانۀ نهضت اباعبدالله علیه السّلام - ۲ 💎 درس حسن ظنّ به خدا و کارهای خداوند ▫️یکی از ویژگی‌های عارفان راستین، حُسن ظنّ به خدای متعال و به مقدّرات و کارهای حضرت حق است. از دیدگاه عارف، عالم جلوه‌گاه حُسن الهی است و موجودات، همچون آینه‌هایی در تالار آینۀ عالمند که جلوه‌های حُسن و جمال الهی در آنها نمودار است. ▫️امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام در تعبیر زیبایی می‌فرمایند: اَلحَمدُللهِ المُتِجَلّی لِخَلقِهِ بِخَلقِهِ: حمد خدایی را که در صورت و قالب خلق، بر خلایق خویش تجلّی نمود. معشوقه یکی است لیک بنهاده به پیش از بهر نظاره صد هزار آینه پیش در هر یک از آن آینه‌ها بنمـوده بر قدر ثقالت و صفا صورت خویش... @ahlevela_channel
💠 عاشورا به مثابه یک مکتب - ۴ 🔻واقعه عاشورا تجسّم جامع و کامل و تمام عیار اسلام🔻- بخش دوّم ▪️در اسلام هیچ چیزی بی اهمّیت نیست، اما اهمّیت‌ها یکسان نیست. بعضی بخش‌ها اهمّ هستند و بعضی مهم. یکی از آسیب‌هایی که اسلام در طول تاریخ دیده، همین عدم توازن است. ▪️ مثلاً در یک دوره‌ای فقه خیلی مورد استقبال بوده، به اخلاق بی‌اعتنایی شده است. یک دوره جریان‌های کلامی و اعتقادی بطور جدّی مطرح شده، ابعاد دیگر مورد کم توجهی قرار گرفته است. ▪️واقعه عاشورا این سه آسیب و معضل را از بین برد. ▪️امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند: اسلام پوستین وارونه به تن کرده است. ▪️می‌دانید پوستین از پوست حیوانات درست می‌شود، پشم‌ها به سمت داخل و بدن، پوست هم به سمت بیرون، پوست را هم معمولاً تزئین می‌کنند تا زیبا شود. اگر آن را درست به تن کنید هم پشم‌هایی که به سمت داخل و بدن است، بدن را گرم نگه می‌دارد، هم این زیبایی و نقش و نگارها جلوه‌ی زیبایی از شخص عرضه می‌کند. اما اگر پوستین را وارونه به تن کنید، یعنی پوست به سمت داخل و بدن، و پشم‌ها به سمت بیرون، در ظاهر تبدیل به موجود ترسناکی می‌شوید و هیچ گونه گرمایی هم نخواهد داشت. ▪️حال کسی که وارد مکتب حسینی می‌شود و از مکتب حسینی درس می‌آموزد: ✔️ اوّل اینکه این پوستین وارونه را به تن نمی‌کند، یعنی اسیر آن کفر به اسم ایمان، آن شرک به اسم توحید و آن جاهلیّت به اسم اسلام نمی‌شود، یعنی دچار بدفهمی و واژگونه فهمیدن دین نمی‌شود. ✔️ دوّم اینکه اگر زانو بزند در مکتب اباعبداللّه علیه السّلام و در دانشگاه کربلا درس دین بیاموزد، اسیر تک بعدی شدن و دین را ناقص شناختن نخواهد شد. ▪️چقدر صحنه‌ی عاشورا زیباست، همه چیز در آن‌جا حضور دارد. ▪️از عرفان و معنویت، عبادت، راز و نیاز، نیایش‌های عاشقانه و عارفانه، نمازهای شب عاشورا، تلاوت قرآن‌های شب عاشورا، تا نبرد و مبارزه و ایستادگی در برابر ظلم و ستم و انحراف و کفر و بی دینی، تا تلاش در جهت اقامه‌ی حق و اقامه حکومت دینی و استقرار احکام الهی در جامعه. ▪️همه چیز در یک جا حضور دارد. زیباترین جلوه‌های اخلاق اسلامی، حماسی ترین صحنه‌های جهاد اسلامی، عمیق‌ترین نکته‌های معرفتی اسلامی. ✔️ سوّم اینکه اسلامِ اباعبدالله الحسین علیه‌السّلام، اسلامی است که همه اجزای اسلام با همان میزان اهمیّت و جایگاهی که در اسلامِ حقیقی هست در آن وجود دارد. نه اسلامی که قیافه‌ی کاریکاتوری پیدا کرده، بخشی از آن رشد قارچ گونه کرده و بخشی دیگر ناشکوفا مانده است. ▪️بنابراین دانشگاه حسینی، دانشگاه فهمِ درست، همه‌جانبه و متوازن و متناسب دین است. ادامه دارد...‌ «استاد مهدی طیّب» @ahlevela_channel
4_5827940208837919950.mp3
374.8K
📆 روز پنجم محرّم ▪️پیوستن شَبَثِ بنِ رِبعی از دعوت کنندگان امام حسین علیه السّلام به کوفه همراه با هزار نفر لشگر سواره نظام به سپاه عمر سعد @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٩١٦ بنا به نقل، امام حسین عليه السّلام فرمودند: گریستن چشم‏ها و ترسیدن قلب‏ها، رحمتى از جانب
💠 ۲٩١٧ بنا به نقل، امام حسين عليه السّلام فرمودند: آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد، امیدش را از دست می‌دهد و نگرانی‌ها به او رو می‌آورد. 🔅مَن حاوَلَ اَمراً بمَعصِیَهِ اللهِ کانَ اَفوَتَ لِما یَرجُو وَاَسرَعَ لِمَجئ ما یَحذَرُ. بحار الانوار ، ج ٣، ص ٣٩٧ @ahlevela_channel
۞ در ایام سوگواری اهل بیت و خصوصاً امام حسین علیهم السّلام چند شب درون خانه‎تان پرچم یا پارچه‎ی سیاهی بزنید و لباس سیاه به تن بچّه‎ها بکنید و دور هم بنشینید و خودتان چند بیت از همان نوحه‎های ساده‌ی قدیمی‎ بخوانید که به فطرت نزدیک‌تر است و با هم سینه بزنید. آن‎وقت ببینید خدا و اهل بیت علیهم السّلام از فضل و عنایت، با شما و خانواده‎تان چه‎ها می‎کند ۞ امام حسین علیه السّلام ظهور محبّت است. ائمّه علیهم السّلام یک ماه محرّم را خیمه‎ی عزا می‎زدند و گریه می‎کردند. ۞ کسی که در عزای امام حسین علیه السّلام بگرید یا بگریاند یا محزون شود، دیگر آتش دنیا و آخرت او را داغ نخواهد کرد. دوستان اهل بیت علیهم السّلام در مجلس ذکر امام حسین علیه السّلام مثل حضرت ابراهیم علیه السّلام هستند که خداوند آتش را بر او سرد کرد. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ 📗 مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
4_6012586122817832524.mp3
1.42M
💠 جنبه‌های عارفانۀ نهضت اباعبدالله علیه السّلام - ۳ 💎 درس توکّل ▫️درس‌ دیگری که در عرصۀ عرفان و اخلاق از عاشورا می‌توان آموخت، درس توکّل در زندگی و تنها به خدا اعتماد و اتّکا کردن است. ▫️کسی که از یک سو تنها خدا را مؤثّر می‌داند و همۀ امور عالم را تحت اراده و در دست خدای متعال می‌بیند و غیر خدا را در عالم هیچ‌کاره به شمار می‌آورد و از سوی دیگر به خدا و مقدّرات الهی حُسن ظن دارد و خدا را آگاه به نیاز بندگان و غنیّ و قادر به رفع حوائج آنها و جواد و کریم و عطوف و رحیم می‌داند، چنین فردی در زندگی تنها به خدا اتّکا خواهد کرد و تنها به او چشم امید خواهد دوخت؛ چرا که جز خدا احدی را در عالم کاره‌ای نمی‌داند و خدا هم جز خیر برای بندگانش مقدّر نمی‌کند... @ahlevela_channel
💠 عاشورا به مثابه یک مکتب - ۵ 🔻درس جامعیّت دین در واقعه عاشورا🔻 ▪️ نهضت اباعبدالله علیه السّلام یک نهضت چند بعدی است، تک بعدی نیست. متأسفانه یکی از مشکلات، یک بعدی تحلیل کردن محقّقین در داستان عاشورا است. ▪️ عرفا را می‌بینید که وقتی به قضیه عاشورا پرداخته‌اند، چقدر آن را زیبا ترسیم کرده‌اند. منظومه عمان سامانی را نمی‌دانم خوانده‌اید یا نه، اگر نخوانده‌اید حتماً بخوانید. ببینید چه تفسیر زیبای عارفانه‌ای از واقعه عاشورا دارد. صفی‌ علیشاه هم منظومه‌ای در داستان کربلا دارد، آن هم تفسیر زیبای عارفانه‌ای ارائه کرده است. ▪️ پس برخی به بعد عرفانی داستان کربلا نگاه کرده‌اند و کلّ واقعه عاشورا را در وجهه عرفانی آن خلاصه کرده‌اند. ▪️ در برخی دیگر حساسیّت‌های سیاسی و اجتماعی بیشتر بوده، واقعه عاشورا را از منظر ظلم ستیزی و اصلاح طلبی نگاه کرده‌اند و همه‌ی داستان عاشورا را در آن بعد خلاصه کرده‌اند. ▪️ گروهی گرایش‌های اخلاقیِ قوی داشته‌اند، واقعه‌ی عاشورا را در آئینه اخلاق الهی دیده و جلوه‌های زیبای کرامت‌های روح انسان را در عرصه‌ی وقایع عاشورا مورد توجه قرار داده‌اند و کل تفسیرشان در مورد عاشورا یک تفسیر اخلاقی بوده است. ▪️ یکی از مشکلاتی که ما در مورد فهم عاشورا داریم همین است که غالباً هر کسی به تحلیل واقعه‌ی عاشورا پرداخته، این واقعه را در یکی از ابعاد خودش خلاصه و تفسیر کرده است. در حالی که واقعه‌ی عاشورا به هیچکدام از این ابعاد محدود نمی‌شود، بلکه واجد همه این ابعاد است. ▪️ همان‌طور که وجود انسان دارای ابعاد مختلفی است، یعنی یک انسان هم ظاهر و پیکری دارد، هم روانی دارد و هم ذات و دل و روح و جانی دارد، در عین حال همه این ابعاد را دارد. هم اندیشه دارد، هم احساس دارد. انسان یک موجود جامع است. شما یک انسان را نمی‌توانید فقط در احساسش محدود کنید. یک انسان را فقط در اندیشه‌هایش تعریف کنید. یک انسان را فقط در رفتارهای ظاهری‌اش محدود کنید. یک انسان را فقط در بعد اخلاقیاتش تفسیر کنید. یک انسان را فقط به علایق و باورهای قلبی‌اش محدود کنید. انسان را به هیچ کدام از این ابعاد نمی‌توان محدود کرد. انسان واجد و جامع همه‌ی این هاست. ▪️ به همین ترتیب واقعه عاشورا که تبلور تمامیت انسانیت است، واجد همه آن ابعاد است. واقعه عاشورا را نه به عرفان، نه به سیاست، نه به کلام، نه به هیچ کدام از ابعاد دیگر نمی‌توان خلاصه و محدود کرد. فلذا درس جامعیّت دین را می‌توان از واقعه‌ی عاشورا گرفت. ▪️ یک مقصد الهی در داستان عاشوراست؛ که این مقصد از عشق عمیق اباعبدالله الحسین علیه السّلام به خدای متعال سرچشمه گرفته است. این عشق عرفانی عمیقی که در همه‌ی تاریخ بشریّت نمونه است. با همان تعبیر زیبای عمان سامانی: این جام شراب تلخ الهی را هیچ یک از انبیاء و اولیاء هم در طول تاریخ نتوانسته‌اند تحمّلش کنند و این امانت بزرگ الهی را فقط اباعبدالله الحسین علیه السّلام پذیرفت و این جام را مستانه سر کشید. ▪️ سائق و محرّک اصلی اباعبدالله الحسین علیه السّلام در داستان کربلا، همان عشق عرفانی عمیق اباعبدالله علیه السّلام به خدای متعال است. آن عشقی که همه چیزش را فدای آن معشوق حقیقی‌اش می‌کند. ▪️ترَکْتُ الْخَلْقَ طُرّا فی هَواکا وَاَیْتَمْتُ الْعِیالَ لِکَیْ اَراکا ▪️ولَوْ قَطَّعْتَنی فِی الْحُبِّ اِرْبا لَما حَنَّ الْفُؤادُ اِلی سَواکا ▫️ ترَکْتُ الْخَلْقَ طُرّا فی هَواکا از همه‌ی خلق در راه عشق تو بریدم ▫️ واَیْتَمْتُ الْعِیالَ لِکَیْ اَراکا و در راه دیدار تو ای خدای من، ای معشوق من، زن و بچه‌ام را، خانواده‌ام را به یتیمی نشاندم. ▫️ ولَوْ قَطَّعْتَنی فِی الْحُبِّ اِرْبا و اگر در راه عشقت ای خدای من، مرا ارباً اربا و قطعه قطعه کنی. ▫️ لما حَنَّ الْفُؤادُ اِلی سَواکا قلب من جز به سوی تو پر نخواهد کشید و جز تو را آرزو نخواهد کرد. ▪️ سائق اصلیِ اباعبدالله الحسین علیه السّلام، این عشق الهی است. اما این مقصد و غایت نهایی اباعبدالله علیه السّلام به معنای نفی آن مقاصد میانی و واسط نیستند. ادامه دارد.... «استاد مهدی طیّب» @ahlevela_channel
4_532579019900630079.mp3
1.34M
💠 شب عاشورا امام حسین علیه‌السّلام با ۳۵ نفر از لشگر عمر بن سعد چه کرد، که فردا در رکاب اباعبدالله شهید شدند؟ ▪️با حرّ بن یزید ریاحی، زهیر بن قین، وهب نصرانی؛ چه کرد جز یک نگاه؟ ▪️امام حسین علیه‌السّلام برای همۀ اهل معصیت هم هست. ▪️نمی‌بینید عاشورای تهران را؟ مسیحی‌ها و یهودی‌ها هم هیات دارند ▪️همین جوان‌هایی که خیلی اهل قیود مذهبی هم نیستند، بعضاً مبتلا به آلودگی‌های ظاهری هم هستند، نمی‌بینید در این دسته‌های عزاداری؟... 🏴 این همان سلام دادن به پرچم امام حسین علیه‌السّلام نیست؟ ▪️ آیا امام حسین علیه‌السّلام، این‌ها را رها می‌کند؟ ▪️ معصیت در لایۀ رویین دوست اهل بیت علیهم‌السّلام است. اصل وجود و مایۀ اصلی هستیِ دوست اهل بیت علیهم‌السّلام آلودگی ندارد... ▫️ «شيعَتُنا خُلِقُوا مِنْ فَاضِلِ‌ طِينَتِنَا» ▪️ نگاه مُبَدِّلَ السَّیِئاتِ الحَسَناتِ امام حسین علیه‌السّلام، همین ظاهر وجود و بدن را هم عوض می‌کند. یک نگاه اباعبدالله عوض می‌کند... «استاد مهدی طیّب» 🔊 شرح در فایل صوتی به مدّت ۶ دقیقه: ahlevela.ir/mp/mobadelolsayeat.mp3 @ahlevela_channel
4_5830178260461290867.mp3
849.9K
📆 روز ششم محرّم ▪️رسیدن لشگر عمر سعد به سی هزار نفر ▪️مذاکره امام حسین علیه السّلام با عمر سعد ▪️نامۀ خولی به ابن زیاد @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٩١٧ بنا به نقل، امام حسين عليه السّلام فرمودند: آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد، امیدش
💠 ۲٩١٨ بنا به نقل، امام حسین عليه السّلام فرمودند: کسی که دوست دارد اجلش به تأخیر افتد و روزی‌اش افزایش یابد، صله رحم به‏ جا آورد. 🔅مَنْ سَرّهُ اَنْ یُنْسَاَ فِی اَجَلِهِ وَ یُزَادَ فِی رِزْقِهِ فَلْیَصِلْ رَحِمَهُ. بحارالانوار، ج ٧١، ص ٩١ @ahlevela_channel
۞ شب هفتم محرّم که اعلام شد آب را بر اصحاب و اهل بیت اباعبدالله علیه السّلام بسته‎اند، اهل حرم هول کردند. حالا هم شب‎های هفتم محرّم که می‎گویند امشب آب بر اهل حرم بسته شد، شیعه هول می‎کند. هول غیر از خوف و ترس است. در خوف و ترس شخص کمی‎ دوام می‎آورد، ولی وقتی هول آمد، بلافاصله از پا می‎افتد. ۞ همه چیز از آب آفریده شده است. ماهی که از آب آفریده شده و غذایش آب است و در آب غوطه‎ور است، دائم می‎گوید: آب، آب. جویبارها رودها را می‎جویند و رودها دریا را و دریاها اقیانوس را. اقیانوس‎ها هم آب آب می‎کنند و سر به آسمان برمی‎دارند. مخلوق که هستی‎ای جز هستی خالق ندارد، یکپارچه عطش به خالق است. ۞ در کربلا هم قحط آب بود، هم قحط محبّت. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ 📗 مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
4_6012586122817832525.mp3
1.1M
💠 جنبه‌های عارفانۀ نهضت اباعبدالله علیه السّلام - ۴ 💎 درس آرامش و صبر ▫️یکی از آثار یقین به توحید و اینکه همۀ امور، تحت مشیّت الهی و به دست خدای متعال است و نیز حُسن ظن و اعتماد به خدا و مقدّرات الهی، از یک سو، نیل به مقام اطمینان و آرامش در دل سهمگین‌ترین حوادث و صابر بودن و بی‌تابی نکردن و عجز نشان ندادن به هنگام مصائب است و از سوی دیگر، عدم اضطراب و تشویش نسبت به حوادث آینده و مشکلات پیشاروست. ▫️کسی که یقین دارد هیچ واقعه‌ای تصادفی رخ نمی‌دهد و تمام وقایع بر اساس مشیّت الهی واقع می‌شوند و احدی جز خدا را در این عرصه کاره‌ای نمی‌داند و معتقد است که مشیّت پروردگار همواره به وقوع رخدادهایی تعلّق می‌گیرد که خیر و به سود و مصلحت مؤمن است؛ حوادث تلخ برای او مثل داروهای شفابخش تلخ‌مزّه‌ای هستند که شخص بیمار را از بیماری و رنجوری و هلاکت و مرگ نجات می‌دهند؛ بنابراین چنین شخصی نه اندوه و افسوسی بر آنچه رخ داده خواهد خورد و نه نگرانی و تشویشی نسبت به رخدادهای آینده خواهد داشت و در دل سخت‌ترین موقعیّت‌ها از آرامش عمیقی برخوردار خواهد بود... @ahlevela_channel