۞ یکی از دوستان اهل بیت علیهم السّلام که تنگدست بود، چند بار خدمت حضرت صادق علیه السّلام رسید و عرض کرد فقیرم.
▪️حضرت علیه السّلام فرمودند: تو فقیر نیستی.
▫️بار آخر سؤال کرد آخر چطور من فقیر نیستم؟
▪️فرمودند: آیا حاضری همۀ دنیا را بگیری و مقداری از محبّت ما اهل بیت را بدهی؟
▫️عرض کرد نه آقاجان، محبّت شما را با همۀ عالم عوض نمیکنم.
▪️حضرت علیه السّلام فرمودند: دیدی فقیر نیستی، چه ثروتی عظیمتر از این؟
«عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی»
📗 کتاب مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
🏴 شهادت امام صادق علیه السّلام را به محضر فرزند برومند و بزرگوار آن حضرت، بقیة الله الأعظم امام عصر أرواحنافِداه و همۀ پیروان، ارادتمندان، سرسپردگان و دوستداران ایشان، تسلیت عرض میکنیم و امیدوارم خدای متعال ما را شاگردان شایستهای برای مکتب امام صادق علیه السّلام قرار دهد.
@ahlevela_channel
4_5812396108013373229.mp3
5.15M
💎 زندگانی و شخصیت امام صادق علیه السّلام - ۱
▪️جامعۀ اسلامی و دور شدن از فرهنگ عمیق دینی بعد از توطئۀ سقیفه
▪️مکتب سازی بنیامیّه در مقابل مکتب اهلبیت علیهم السّلام
▪️ایجاد جریانهای به اصطلاح عرفانی و معنوی با حمایت دستگاه خلافت
▪️ایجاد نهضت عظیم علمی و فرهنگی و بازسازی کردنِ فرهنگ ویران شدۀ دینی در جامعه اسلامی توسط امام باقر و امام صادق علیهما السّلام
▪️شکلگیری دو دسته نهضت سیاسی در عصر امام باقر و امام صادق علیهما السّلام
▪️تربیت شخصیتهای بزرگ علمی در حوزۀ علوم دینی و علوم طبیعی
▪️نقش عظیم امام صادق علیه السّلام در احیای دین
▪️چرا به امام صادق علیهالسّلام میگویند صادق؟
▪️روایتی از امام صادق علیه السّلام...
@ahlevela_channel
💠 اصلاحطلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۲)
⚪️ ضرورت و اهمّیّت اصلاحطلبی و فسادستیزی در جامعه - ۱
🔸 نکتۀ اوّل
اوّلین نکتهای که باید به آن توجّه کرد این است که قرآن کریم سبب مشکلات زندگی فردی و اجتماعی بشر را رفتارهای خود انسان میداند. از نظر قرآن نهتنها مشکلات اجتماعی، حتّی مشکلاتی که جهان طبیعت در زندگی انسان پیش میآورد، حاصل سوءعملکرد انسانهاست.
قرآن میفرماید: ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِی النّاسِ:
فساد در خشکی و دریا آشکار و فراوان شد؛ در اثر رفتارهایی که مردم کردند و آنچه که مکتسبات خود مردم است.
روایات فراوانی هم نقل شده که میفرمایند حتّی حوادث جهان طبیعت متأثّر از رفتارهای ماست. برای مثال وقتی انسانها زکات ندهند، آسمان بارانش را دریغ میکند. البتّه این رابطهها برای فهم پوزیتیویستی و علم عصر مدرنیسم اصلاً قابل فهم نیست و مطلقاً منکر این هستند که رفتارهای انسان بتواند در چرخهی جهان طبیعت تأثیرگذار باشد.
ولی احادیث فراوانی داریم که به ما نشان میدهد یکسری از مشکلاتی که امروز در زندگی بشر ظهور کرده، ناشی از فساد جامعه است. برای مثال فرمودهاند: اگر زنا و بیبندوباری جنسی زیاد شود، مرگ ناگهانی و جوانمرگ شدن زیاد میشود. متأسّفانه امروز آمار مرگ جوانها چنان افزایش یافته که گویی دارد از مرگ پیرها سبقت میگیرد! کمی فکر کنیم که چرا؟!
قرآن تمام مشکلات و فسادهای جامعهی بشری را، چه در جنبههای طبیعت چه در مسائل اجتماعی، حاصل عملکرد نادرست انسانها میداند. در نقطهی مقابل هم میفرماید: گشایشها، فراوانیها، راحتیها، شادیها و برکات، میوهی ایمان و تقواست.
وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرىٰ آمَنُواْ وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الأَرْضِ:
اگر مردم جامعه ایمان میآوردند و تقوا پیشه میکردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها میگشودیم.
ادامه دارد ....
استاد مهدی طیّب
#اصلاح_طلبی
#امر_به_معروف
@ahlevela_channel
💠 مقصود از رئیس مذهب بودن امام صادق علیه السّلام چیست؟ چرا مذهب تشیّع را به نام مذهب جعفری میشناسند؟ - بخش دوّم
▪️بنا به اعتقاد ما، تشیّع یعنی استمرار آموزههای رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم، و چیزی جدای از آن نیست.
▪️تشیّع در زمان حیات رسول الله آغاز شد. حتّی واژهی شیعه را خود پیغمبر ذیل آیهی شریفه:
«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ»
در مورد یاران و همراهان امیرالمؤمنین علیه السّلام به کار بردند. اهل سنّت، در کتاب معتبر حدیثیشان از پیغمبر اکرم، نقل کردهاند که فرمودند:
«ﻳَﺎ علی ﺃَﻧْﺖَ ﻭَ ﺷِﻴﻌَﺘکَ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ»
ای علی؛ تو و شیعیانت، بهترین خلایق خدا هستید.
▪️بنابراین واژهی شیعه، توسّط خود پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم وضع و به کار برده شد و تشیّع از زمان حیات ایشان مطرح بود.
▪️در دوران حیات پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم، عدّهای از اصحاب پیامبر دور امیرالمؤمنین علیه السّلام جمع و با ایشان محشور بودند. کَمااینکه عدّهای هم دور ابابکر و عمر و عثمان بودند. در واقع دو تیپ مختلف در بین صحابهی پیغمبر دیده میشد. از همان زمان حیات رسول الله، کسانی با امیرالمؤمنین علیه السّلام هم روحیه و همراه بودند و بعد از رحلت رسول الله هم شیعه خوانده شدند. پس تشیّع در زمان پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم وجود داشت و در زمان امیرالمؤمنین علیه السّلام، در زمان حسنین و در زمان امام سجّاد و امام باقر علیهم السّلام استمرار پیدا کرد؛ منتها به دلیل اینکه چهار مکتب فقهی اهل تسنّن در آن زمان شکل گرفت و به نام رؤسای آن مذاهب خوانده شد؛ مکتب تشیّع هم مکتب جعفری نام گرفت.
▪️بخش عمدهای از آموزههای مکتب تشیّع را امام صادق عليه السّلام در جلسات درس عظیمی که دایر میکردند، بیان فرمودند. حاصل این آموزههای حضرت، چهارصد کتاب شد که شاگردان ایشان تألیف کردند. این چهارصد کتاب «اصول أربَعَةُ مِأة» نام گرفت. بعدها نیز مطالب همان کتابها تدوین شد و کتابی مثل کافی و کتابهای حدیثی بعدی شیعه را شکل داد. به این لحاظ این مذهب را مذهب جعفری و امام صادق علیه السّلام را رئیس این مذهب میدانند. والّا رئیس مذهب ما خود رسول الله و امیرالمؤمنین علیهما السّلام هستند و تشیّع چیزی جدا از اصل آموزههای پیغمبر و قرآن کریم نیست. منتها شیعه این آموزههای قرآن و سنن نبوی را از زلالترین، پاکترین و نابترین مَجرا، که اهل بیت پیغمبر اکرم صلوات الله علیه و آله و سلّم هستند، دریافت کرده است.
▪️بنا به ضرب المثلی که در بین عرب است؛ که «أهل البَيتِ أْدریٰ بِْما فِْیاْلبَيتِْ» اهل خانه بیشتر میدانند که در خانه چه میگذرد. شیعه معتقد است أهل البَيتِ پیغمبر نسبت به آموزههای پیامبر أْدریٰ هستند و لذا این آموزهها را مستقیماً از اهل بیت علیهم السّلام دریافت کرده است.
▪️شهادت امام صادق علیه السّلام را به محضر فرزند برومند و بزرگوار آن حضرت، بقیة الله الأعظم امام عصر أرواحُنافِداه و همهی پیروان، ارادتمندان، سرسپردگان و دوستداران ایشان، تسلیت عرض میکنم و امیدوارم خدای متعال ما را شاگردان شایستهای برای مکتب امام صادق علیه السّلام قرار دهد.
استاد مهدی طیّب
۹۱/۰۶/۱۶
#مناسبات_ماه_شوال
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳١۷۹ بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: میل به دنیا، مایۀ غم و اندوه است و بىمیلى
💠#حديث ۳١٨۰
بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: هرگاه مردمى در برابر زشت كاريهايى كه در ميانشان صورت مىگيرد دم فرو بندند و آن را تغيير ندهند، زود باشد كه خداوند عزّ و جلّ كيفر خود را شامل همه آنان سازد.
🔅ما أقَرَّ قَومٌ بِالمُنكَرِ بَينَ أظهُرِهِم لا يُغيِّرونَهُ إلاّ أوشَكَ أن يَعُمَّهُمُ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ بِعِقابٍ مِن عِندِهِ.
بحارالانوار، ج ٩٧، ص ٧٨
@ahlevela_channel
🔸به گونهای روی عمل به احکام فشار نیاورید که افراد را از خدا و دین منزجر سازید و به اصل دینشان، یعنی محبّت آنها به خدا و اهل بیت علیهم السّلام، لطمه وارد شود. مثل بچّهای که مادرش او را نزد استاد آهنگری به شاگردی گذاشته بود و هر روز صبح زود او را از خواب بیدار میکرد و میگفت برو استاد، و اینقدر به او فشار آورد که آخرالامر بچّه گفت خدا یا استاد را مرگ بدهد که من دیگر او را نبینم، یا استاد را کور کند که دیگر او مرا نبیند (هر دو طرف را به استاد زد.)
«عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی»
📔 مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
💠 اصلاحطلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۳)
⚪️ ضرورت و اهمّیّت اصلاحطلبی و فسادستیزی در جامعه - ۲
🔸 نکتۀ دوّم
نکتهی دوّم و مسألهی مهم این است که اثر فساد یک شخص فاسد فقط به خود او برنمیگردد؛ بلکه به کلّ جامعه آسیب میزند.
قرآن فرمود: وَ اتَّقُوا فِتْنَةً لا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً: بپرهیزید از آن فتنهای که خساراتش تنها به آن کسانی که ستمگری میکنند، برنمیگردد.
حال این ظلم و ستم چه بهمعنی ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ، باشد، یعنی گناه میکنند، چه بهمعنی ظلم به دیگران باشد، و چه بهمعنی إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ، یعنی ظلم به خدا باشد. بههرصورت حاصل این ظلمها، فتنه و بلایی است که خسارتها و بازتابهایش تنها به خود شخص ستمگر برنمیگردد؛ به کلّ جامعه آسیب میزند.
گمان نکنیم اگر یک فرد آلودگی دارد، یک فرد انحراف و گناه دارد، فقط مال خودش است! نگوییم به ما چه! ما فضول مردم که نیستیم! هرکسی را در قبر خودش میخوابانند! وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ اُخْریٰ، مردم آزادند و کسی نباید مانع آزادی آنها شود، و امثال این تعابیر که برای فرار از مسؤولیّت بیان میشود.
این تفکّر لیبرالیستی که هرکس باید آزاد باشد تا هر کاری میخواهد بکند، امر به معروف و نهی از منکر سلب آزادیهای فردی است، در جامعه هرکس باید به هر روشی که خودش دوست دارد، زندگی کند،... با تفکّر الهی و انسانی صحیح منافات دارد. اسلام چنین تفکّری را نمیپذیرد! چون اوّلاً آزادی مطلق در محضر الهی معنا ندارد؛ ثانیاً رفتار فرد بر جامعه اثر میگذارد ولذا امر به معروف و نهی از منکر یک ضرورت اجتماعی است.
اساساً امر به معروف و نهی از منکر ناظر بر جنبههای تأثیر اجتماعی رفتار اشخاص است و اگر تصوّر کنیم رفتاری جنبهی اجتماعی ندارد و بر دیگران اثر نمیگذارد، تصوّر کوتاهی است.
همانطور که بیان شد، گناه فرد در کلّ جهان طبیعت تأثیر میگذارد، چه رسد بر دیگر انسانها! کسی که مشروب میخورد، اگر پدر یک خانواده است، فرزندی که از نطفهی او به وجود میآید، آسیب نمیبیند؟ این مشروب خوردن فقط به خودش مربوط است؟ خانوادهی او از مشروب خوردن یا اعتیادش به مواد مخدّر آسیب نمیبینند؟ میشود بگوییم ما به زندگی خصوصی افراد چه کار داریم که امر به معروف و نهی از منکر کنیم؟ انسانها آزادند و باید آزاد باشند که هرکار دلشان میخواهد انجام دهند؟! واقعاً میتوانیم یک رفتار انحرافی پیدا کنیم که تأثیرش به دیگران منتقل نشود؟!
یک چنین آزادییی اصلاً در اسلام معنا ندارد. در هیچ حوزهی فردی هم انسان مطلقاً آزاد نیست. شما آزاد نیستید به خودتان چاقو بزنید! شما آزاد نیستید یک جام زهر سر بکشید و خودکشی کنید! از نظر اسلام حرام است و عقوبت و کیفر دارد. نه فقط در اسلام، جوامع دیگر هم همینطور است.
در کشورهای سکولار و غیرمذهبی، اگر پلیس مطّلع شود که کسی الان برنامهریزی کرده تا خودکشی کند، مثلاً خودش را از ارتفاع پرت کند، آیا دخالت نمیکند تا جلوی این کار را بگیرد؟ چرا جلوگیری میکند؟ مگر افراد آزاد نیستد؟
میبینید که حتّی در جنبههای بسیار شخصی هم در هیچجای دنیا آزادی مطلق را عملاً قائل نیستند. حال در اسلام که ما اصلاً مالک خودمان نیستیم! ما ملک خدا هستیم و حق نداریم در ملک خدا بدون اذن خدا تصرّف کنیم. لَهُ مُلْكُ السَّمٰواتِ وَ الْأَرْضِ! اینکه من آزادم پس کسی حق ندارد مرا امر و نهی کند، اصلاً در اسلام بیمعناست!
در اسلام یک حوزهی واجب و حرام داریم که اصلاً آزادی آنجا معنی ندارد؛ آنجا تکلیف معنا دارد. آزادییی که اسلام قائل است، در حوزهی حلال (یا مباح) است؛ یعنی در یک دامنهی مجاز آزادیِ انتخاب داده است.
آزادی فقط آنجاست؛ والاّ آنچه واجب است، سبب تحقّق آفرینش من خواهد شد و آنچه حرام است سبب عدم تحقّق آن هدف میشود. من حق ندارم وارد این مجموعه شوم و این برنامه را به هم بریزم.
لذا اسلام اجازه نمیدهد و میگوید تو آزاد نیستی! تو آزاد نیستی بروی خودکشی کنی! تو آزاد نیستی استعدادهای خودت را نابود کنی! تو آزاد نیستی خودت را معتاد کنی! تو آزاد نیستی خودت را به هرزگی و آلودگی بیالایی!
تو وظیفه داری علم بیاموزی! وظیفه داری خودت را بسازی! تو وظیفه داری بندگی خدا را بکنی! اینها بر تو واجب است. آزادیهای شخصی به این معنی نيست كه افراد آزادند خلاف فرمان خدا عمل كنند! آزادند حُرُمات الهی را بشكنند! آزادند كاری كنند كه اعضای خانواده و نزديكان و همشهریان و همكيشان آنها آسيب ببينند!
از دیدگاه قرآن و اسلام فقط در حوزهی حلال (یعنی مباح) مقولهی آزادی مطرح میشود و انسان آزاد است در بین حلالها هرچه را مایل است انتخاب کند. وجوب امر به معروف و نهی از منکر در حوزهی احکام واجب و حرام است.
ادامه دارد ....
استاد مهدی طیّب
#اصلاح_طلبی
#امر_به_معروف
@ahlevela_channel
tosiye-emam-sadegh(1).mp3
694.1K
💠 توصیههای امام صادق علیه السّلام به شیعیان
⭐️ قَالَ الاِمام الصادق علیه السّلام:
"أُوصِيكُمْ بِتَقْوَیالله، وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ لِمَنِ ائْتَمَنَكُمْ، وَ حُسْنِ الصَّحَابَةِ لِمَنْ صَحِبْتُمُوهُ، وَ أَنْ تَكُونُوا لَنَا دُعَاةً صَامِتِينَ."
▫️فَقَالُوا: يَا ابْنَ رَسُولِ الله، وَ كَيْفَ نَدْعُو إِلَيْكُمْ وَ نَحْنُ صُمُوتٌ؟
⭐️ قَالَ: "تَعْمَلُونَ بمَا أَمَرْنَاكُمْ بِهِ مِنَ الْعَمَلِ بِطَاعَةِ اللهِ وَ تُعَامِلُونَ النَّاسَ بِالصِّدْقِ وَ الْعَدْلِ، وَ تُؤَدُّونَ الْأَمَانَةَ، وَ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ، وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَ لَا يَطَّلِعُ النَّاسُ مِنْكُمْ إِلَّا عَلَى خَيْرٍ، فَإِذَا رَأَوْا مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ عَلِمُوا اَفَضْلَ مَا عِنْدَنَا فَتَنارَعُوا إِلَيْهِ."
💎 امام صادق علیهالسّلام فرمودند:
▪️شما را توصیه میکنم به تقوای الهی. تقوی الله غیر از تقوای از معاصی است؛ تقوی الله یعنی غیر خدا را به دل راه ندادن، از غیر خدا پرهیز کردن.
▪️و توصیه میکنم به اینکه هر کس که شما را امین دانست و امانتی به شما سپرد، آن امانت را ادا کنید؛ خیانت در امانت نکنید. این امانت چه میتواند باشد؟ اقیانوس عظیمی است. فکر کنید ببینید چه امانتهایی خدا، پیغمبر، ائمّه و اولیای دین نزد ما گذاشتهاند؛... تا افراد معمولی و سادهای که ممکن است یک شیء مادی را امانت نزد ما گذاشته باشند.
«استاد مهدی طیّب»
🔊 فایل صوتی به مدّت ۶ دقیقه:
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳١٨۰ بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: هرگاه مردمى در برابر زشت كاريهايى كه در ميان
💠#حديث ۳١٨۱
بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: کسانى که مردم را به کارهاى نیک امر مىکنند و خود آن را انجام نمىدهند و کسانى که مردم را از کارهاى زشت باز مىدارند اما خود مرتکب آن مىشوند مورد لعن و نفرین الهى هستند.
🔅 لَعَنَ اللّه ُ اَلاْمِرینَ بِالْمَعْرُوفِ التّارِکینَ لَهُ وَ النـّاهینَ عَنْ المُنْـکْرِ الْعـامِلینَ بِـه.
وسائل الشیعه، ج ١٦، ص ١٥١
@ahlevela_channel
🔸پدر و مادر مواظب باشند در اثر فشاری که برای عمل به عبادات و احکام به بچّه میآورند، محبّت بچّه به آنها لطمه نخورد. اگر پدر و مادر نمازخوان را فرزندشان دوست داشته باشد، خود فرزند نمازخوان میشود، نیاز به فشار آوردن زیاد نیست. و اگر از آنها منزجر شود، از دین و عمل به احکام نیز خواهد برید. اگر محبّت بچّه محفوظ ماند، ولو چند روزی در عمل به احکام شرع سستی کند، جای نگرانی نیست، آخرالامر به آغوش دین باز میگردد و با رغبت به احکام مقید میشود. عمل با کُره و بدون رغبت نه تأثیر سازنده دارد و نه ثواب و اجر. بگذارید فرزندانتان با رغبت به سمت دین و عبادت بیایند. همانطور که گیاهان و درختان را در فصل زمستان هرس میکنند و شاخههای اضافیشان را میزنند و اگر در بهار بزنند درخت آسیب میبیند و جای شاخهی کنده شده سیاه و خشک میشود، در نهی از منکر هم باید وقتی فرد در حالت خنکی و آرامی است، به او تذکّر داد. اگر در گرمای کار تذکّر بدهی، مؤثّر نخواهد بود و چه بسا موجب لجاجت او شود و محبّتش به خدا و اولیا و خودت هم لطمه ببیند.
«عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی»
📔 مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
💠 اصلاحطلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۴)
⚪️ ضرورت و اهمّیّت اصلاحطلبی و فسادستیزی در جامعه - ۳
در مستحبّات و مکروهات، امر به معروف و نهی از منکر بیشتر معنای دعوت به خیر و دلالت بر خیر دارد؛ جنبهی مولوی (ولایتی) ندارد؛ فقط توصیه است. انسان به کسی توصیه میکند که بهتر است این کار را انجام دهید یا بهتر است آن کار را انجام ندهید؛ امّا جنبهی امر و نهی ندارد. امر و نهی در حوزهی واجب و حرام است و این حوزهای نیست که خدای متعال اصلاً برای ما آزادی قائل شده باشد تا ما بخواهیم خودمان را آزاد بدانیم.
البتّه همانطور که عرض کردم امر به معروف و نهی از منکر ناظر بر تأثیراتی است که رفتار یک فرد بر دیگران میگذارد. پیغمبراکرم صلّی الله علیه و آله مثال زیبا و روشنی دربارهی تأثیر رفتار فرد در جامعه و اهمّیّت جلوگیری از رفتارهای مخرّب، میزنند و میفرمایند:
مَثَلُ الْقائِمِ عَلیٰ حُدُودِ اللهِ وَ الْواقِعِ فِیها کَمَثَلِ قَوْمٍ اسْتَهَمُوا عَلىٰ سَفِینَةٍ فَأَصابَ بَعْضُهُمْ أَعْلاها ... :
یک گروه سوار کشتی شدهاند؛ یک عدّه سر کشتی و یک عدّه ته کشتی نشستهاند.
آنان که ته کشتی نشستهاند نمیتوانند به کسانی که سر کشتی نشستهاند بگویند ما در همان قسمت خودمان دلمان میخواهد کشتی را سوراخ کنیم و به آب برسیم! به شما چه ربطی دارد؟ این قسمت مربوط به خودمان و در حوزهی خودمان است! اگر آنها این قسمت را سوراخ کنند، کلّ کشتی غرق میشود و همه از بین میروند. نمیتوانند بگویند ما به شما کاری نداریم و شما را اذیّت نمیکنیم! به شما چه که ما را امر و نهی میکنید!
حضرت میفرمایند: فَإِنْ تَرَکُوهُمْ وَ ما أَرادُوا هَلَکُوا جَمِیعاً وَ إِنْ أَخَذُوا عَلىٰ أَیْدِیهِمْ نَجَوْا وَ نَجَوْا جَمِیعاً:
اگر آنها را به حال خود رها کنند، جمیعاً هلاک خواهند شد. امّا اگر دست اینها را بگیرند و نگذارند کشتی را سوراخ کنند، همگی نجات پیدا میکنند.
امر به معروف و نهی از منکر در واقع اینگونه است! یعنی وقتی کسی به فسادی، به آلودگی و گناهی دامن میزند، دارد به کلّ جامعه آسیب میرساند؛ کشتی جامعه را دارد سوراخ میکند و کشتی جامعه که سوراخ شد فقط خود سوراخکننده غرق نمیشود! کلّ کشتینشینان غرق خواهند شد!
پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله در حدیث دیگری تفاوت رفتارهای فردی و اجتماعی را توضیح داده و فرمودهاند:
إِنَّ الْمَعْصِيَةَ إِذا عَمِلَ بِهَا الْعَبْدُ سِرّاً لَمْ تَضُرَّ إِلّا عامِلَها فَإِذا عَمِلَ بِها عَلانِيَةً وَ لَمْ يُغَيَّرْ عَلَيْهِ أَضَرَّتْ بِالْعامَّةِ:
وقتی بندهای در خفا مرتکب گناهان فردی و شخصی میشود، زیانش به خود انجامدهنده میرسد؛ امّا وقتی آشکارا آن گناه را انجام دهد و کسی هم مانع او نشود تا این رویّه را تغییر دهد، زیانش به کلّ جامعه میرسد.
وقتی کسی بیبندوباری و فساد را در جامعه انجام میدهد، قبح گناه میریزد و دیگران هم آلودهی به گناه میشوند. امیرالمؤمنین علیهالسّلام در رابطه با همین معنا فرمودهاند:
إِنَّ اللهَ لا یُعَذِّبُ الْعامَّةَ بِذَنْبِ الْخاصَّةِ إِذا عَمِلَتِ الْخاصَّةُ بِالْمُنْكَرِ سِرّاً مِنْ غَیْرِ أَنْ تَعْلَمَ الْعامَّةُ:
خدای متعال عموم مردم را بهخاطر گناه یک گروه خاص عذاب نمیکند؛ اگر آن گروه خاص در خفا و بدون اطّلاع عموم مردم مرتکب منکر شده باشند.
فإِذا عَمِلَتِ الْخاصَّةُ بِالْمُنْكَرِ جِهاراً فَلَمْ تُغَیِّرْ ذٰلِكَ الْعَامَّةُ اسْتَوْجَبَ الْفَرِیقانِ الْعُقُوبَةَ مِنَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ:
امّا وقتی آن گروه خاص آشکارا در جامعه عمل منکر را مرتکب شوند، و جامعه و مردم نهی از منکر نکنند و این رویّه و رفتار نادرست اجتماعی را تغییر ندهند، هم آن گروه خاصّی که مرتکب گناه شدند و هم عموم مردم که بیتفاوتی اختیار کردند، همگی مستوجب عذاب خواهند بود.
بنابراین بحث آزادی به هیچ وجه ضرورت امر به معروف و نهی از منکر را نفی نمیکند؛ چون آزادی مطلق فرد، به کلّ جامعه آسیب میزند.
ادامه دارد ....
استاد مهدی طیّب
#اصلاح_طلبی
#امر_به_معروف
@ahlevela_channel