eitaa logo
کانال اهل ولاء
2.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
530 ویدیو
11 فایل
• بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ • اخلاق، عرفان و معارف اهل بیت علیهم‌السّلام استاد مهدی طیّب www.ahlevela.com ارتباط با ما و ارسال نظرات و پیشنهادات: @ahlevela14
مشاهده در ایتا
دانلود
830307 part 1.mp3
5.28M
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۱) ⚪️ ضرورت و اهمّیّت اصلاح‌طلبی و فسادستیزی در جامعه - ۱ 🔸 نکتۀ اوّل قرآن کریم سبب مشکلات زندگی فردی و اجتماعی بشر را رفتارهای خود انسان می‌داند. از نظر قرآن نه‌تنها مشکلات اجتماعی، حتّی مشکلاتی که جهان طبیعت در زندگی انسان‌ پیش می‌آورد، حاصل سوء‌عملکرد انسان‌هاست. قرآن تمام مشکلات و فسادهای جامعه‌ی بشری را، چه در جنبه‌های طبیعت چه در مسائل اجتماعی، حاصل عملکرد نادرست انسان‌ها می‌داند. در نقطه‌ی مقابل هم می‌فرماید: گشایش‌ها، فراوانی‌ها، راحتی‌ها، شادی‌ها و برکات، میوه‌ی ایمان و تقواست... 🎤 استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
🚩 ورود مسلم بن عقیل به کوفه - پنجم ماه شوّال ▪️مسلم بن عقیل به امر امام حسین علیه السّلام در پانزدهم ماه رمضان از مکّه حرکت کرد. خود امام حسین علیه السّلام تا روز هشتم ماه ذی‌الحجّه در مکّه ماندند. امام در پانزدهم ماه رمضان به مسلم بن عقیل ماموریت دادند که به کوفه برود‌ ▪️او هم پانزدهم ماه رمضان از مکّه بیرون آمد و در پنجم ماه شوّال وارد کوفه شد که با آن استقبال عظیم مواجه شد و آن جمع عظیم به نمایندگی از امام حسین علیه السّلام با او بیعت کردند. امّا بعد که حکم ابن زیاد به فرمانداری کوفه رسید و خودش هم در کوفه مستقر شد، این مردم سست عهد و پیمان شکن که در طول تاریخ رویشان سیاه است، او را تنها گذاشتند.... ▪️آن بزرگوار را چقدر غریبانه ترک کردند! تنهایش گذاشتند! به گونه‌ای که هیچ کس نبود او را پناه دهد، حتی یک نفر. چقدر غریبانه در این شهر به شهادت رسید. تنها یک زن که از همۀ مردان عالم مردانگی بیشتری داشت به مسلم پناه داد..... «استاد مهدی طیّب» @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٤٩٨ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: به آنچه فرمان مى‌دهى، خود بيش از
💠 ۳۴۹۹ بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: هر گاه مردمى در برابر زشت‌كاری‌هايى كه در ميانشان صورت مى‌گيرد دم فرو بندند و آن را تغيير ندهند، زود باشد كه خداوند عزّ و جلّ كيفر خود را شامل همه آنان سازد. 🔅 ما أقَرَّ قَومٌ بِالمُنكَرِ بَينَ أظهُرِهِم لا يُغيِّرونَهُ إلاّ أوشَكَ أن يَعُمَّهُمُ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ بِعِقابٍ مِن عِندِهِ. بحارالانوار، ج ٩٧، ص ٧٨ @ahlevela_channe
✔️ عقرب و مار سمّی بهترند ‎از کسی که به اسم امر به معروف و نهی از منکر، به افراد نیش می‎زند. 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸در آیه‎ی هفتاد و یکم سوره‎ی توبه، اوّل ولایت و محبّت بین مؤمنین را و بعد امر به معروف و نهی از منکر را مطرح می‎کند. امر و نهی وقتی اثر می‎کند که محبّت برقرار باشد. 🔸عقرب و مار سمّی بهترند ‎از کسی که به اسم امر به معروف و نهی از منکر، به افراد نیش می‎زند و آنها را می‎آزارد و از خدا و اولیا و دین بیزار می‎کند. 🔸امر به معروف جایی مؤثّر است که طرف مقابل به تو مؤمن باشد و تو را قبول داشته و دوست داشته باشد. هر جا قرآن فرمود: مؤمنین را چنین و چنان بکن، مقصود مُؤمِنین بِکَ است، یعنی کسانی که به تو ایمان دارند. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
830307 part 2 (2).mp3
4.44M
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۲) ⚪️ ضرورت و اهمّیّت اصلاح‌طلبی و فسادستیزی در جامعه - ۲ 🔸 نکتۀ دوّم اثر فساد یک شخص فاسد فقط به خود او برنمی‌گردد؛ بلکه به کلّ جامعه آسیب می‌زند. این تفکّر لیبرالیستی که هرکس باید آزاد باشد تا هر کاری می‌خواهد بکند، امر به معروف و نهی از منکر سلب آزادی‌های فردی است، در جامعه هرکس باید به هر روشی که خودش دوست دارد، زندگی کند،... با تفکّر الهی و انسانی صحیح منافات دارد. اسلام چنین تفکّری را نمی‌پذیرد! چون اوّلاً آزادی مطلق در محضر الهی معنا ندارد؛ ثانیاً رفتار فرد بر جامعه اثر می‌گذارد ولذا امر به معروف و نهی از منکر یک ضرورت اجتماعی است. اساساً امر به معروف و نهی از منکر ناظر بر جنبه‌های تأثیر اجتماعی رفتار اشخاص است و اگر تصوّر کنیم رفتاری جنبه‌ی اجتماعی ندارد و بر دیگران اثر نمی‌گذارد، تصوّر کوتاهی است. واقعاً می‌توانیم یک رفتار انحرافی پیدا کنیم که تأثیرش به دیگران منتقل نشود؟! بحث آزادی به هیچ وجه ضرورت امر به معروف و نهی از منکر را نفی نمی‌کند؛ چون آزادی مطلق فرد، به کلّ جامعه آسیب می‌زند... 🎤 استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
💠 تسبیحات امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام دستور رسیدن به مقام اولیاءالله است در کنار تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها، تسبیحات اميرالمؤمنين علی علیه السّلام نیز وجود دارد که دارای فضیلت زیادی است. كيفيت تسبیحات حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام به شرح زیر است: بعد از هر نماز 🔸 ۱۰ بار سُبحانَ الله 🔸 ۱۰ بار اَلحَمدُللّه 🔸 ۱۰ بار اللهُ اَكبر 🔸 ۱۰ بار لا اِله‌ الّا اَللّه الْقُطْبُ الرَّاوَنْدِيُّ فِي دَعَوَاتِهِ، عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع‏: أَنَّهُ قَالَ لِلْبَرَاءِ بْنِ عَازِبٍ أَ لَا أَدُلُّكَ عَلَى أَمْرٍ إِذَا فَعَلْتَهُ كُنْتَ وَلِيَّ اللَّهِ حَقّاً قُلْتُ بَلَى قَالَ تُسَبِّحُ اللَّهَ تَعَالَى فِي دُبُرِ كُلِّ صَلَاةٍ عَشْراً وَ تُحَمِّدُهُ عَشْراً وَ تُكَبِّرُهُ عَشْراً وَ تَقُولُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ عَشْراً يَصْرِفُ ذَلِكَ عَنْكَ أَلْفَ بَلِيَّةٍ فِي الدُّنْيَا أَيْسَرُهَا الرِّدَّةُ عَنْ دِينِكَ وَ يَدَّخِرُ لَكَ فِي الْآخِرَةِ أَلْفَ مَنْزِلَةٍ أَيْسَرُهَا مُجَاوَرَةُ نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ ص‏ ▪️اميرالمؤمنين علی علیه‌السّلام به براء بن عازب فرمودند: آيا كاری به تو ياد دهم كه چون آن را انجام دهی، از اوليای خدا خواهی بود؟ براء گفت: بله. حضرت تسبيحات فوق را به او آموزش دادند و سپس فرمودند: ▪️هر كس اين تسبيحات را بعد از هر نماز بخواند، خدا هزار بلای دنيوی را از او دور می‌كند، كه آسان‌ترين آن بازگشت از دين است و در آخرت برای او هزار منزلگاه آماده می‌كند كه يكی از آن منزلت‌ها مجاورت رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم است. 📚 منابع : قطب راوندی، الدعوات، ص ۴۹ محدّث نوری، مستدرک الوسائل، ج ۵، ص ٨٢ مجلسی، بحارالانوار، چاپ بيروت، ج ٨٣، ص ٣۴ @ahlevela_channel
✔️ در امر به معروف و نهی از منکر مواظب باشید با فروع دین، گردن اصول دین را نزنید 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸در امر به معروف و نهی از منکر مواظب باشید با فروع دین، گردن اصول دین را نزنید. احکام شرع، فروع دین است و محبّت و ولایت خدا و اولیائش اصل دین است. خانه‎ی امیرالمؤمنین و حضرت زهرا علیهما السّلام را به این جرم آتش زدند ‎که اگر کسی از جماعت مسلمین کناره بگیرد و تا سه روز در جماعت حاضر نشود، باید خانه‎اش را سوزاند. معاویه به یزید گفت اگر خواستی با امام حسین علیه السّلام درگیر شوی، با شمشیر جدّش او را بکش؛ فَاقتُلهُ بِسَیفِ جَدِّهِ. یزید هم حکم خروج امام حسین علیه السّلام از دین را به علّت نیمه‌‌کاره گذاشتن حج و قیام علیه خلیفه‎ی رسول‌الله صلّی الله علیه و آله و سلّم، از شریح قاضی گرفت و با فتوای فقهی، حضرت را به شهادت رساند. 🔸به گونه‎ای روی عمل به احکام فشار نیاورید که افراد را از خدا و دین منزجر سازید و به اصل دینشان، یعنی محبّت آنها به خدا و اهل بیت علیهم السّلام، لطمه وارد شود. مثل بچّه‎ای که مادرش او را نزد استاد آهنگری به شاگردی گذاشته بود و هر روز صبح زود او را از خواب بیدار می‎کرد و می‎گفت برو استاد، و این‎قدر به او فشار آورد که آخرالامر بچّه گفت خدا یا استاد را مرگ بدهد که من دیگر او را نبینم، یا استاد را کور کند که دیگر او مرا نبیند (هر دو طرف را به استاد زد.) 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
830307 part 3.mp3
4.46M
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۳) ⚪️ ضرورت و اهمّیّت اصلاح‌طلبی و فسادستیزی در جامعه - ۳ 🔸 نکتۀ سوّم از دیدگاه قرآن همۀ مردم به‌خصوص افراد آگاه، دانا، فهمیده و صاحب درک، در مقابل فساد جامعه مسؤولند. صلاح و فساد، رسیدن نعمت و سلب نعمت، هر دو محصول عملکرد افراد جامعه است. اگر افراد جامعه اهل صلاح باشند، هم خود آن افراد و هم جامعه در مسیر تعالی قرار می‌گیرند و فرجام نیکی از آن ایشان خواهد بود. به سخن دیگر، فقط افراد مصلح و جوامع مصلح اهل نجات هستند و فرجام نیکی دارند. نجات محصول مبارزه با فساد و محصول اصلاح‌طلبی و ظلم‌ستیزی است و این برنامه و آرمانی است که همۀ انبیاء داشتند. قرآن می‌فرماید فقط جوامعی كه مصلح باشند امکان بقا دارند و نابود نمی‌شوند؛ جوامع ديگر فرو می‌پاشند. دیدگاه قرآن این است که آن‌چه جامعه را به فروپاشی می‌کشاند، پوسیدگی از درون است! جامعه‌ای که اصلاح‌طلبی در آن باشد، جامعه‌ای که امر به معروف و نهی از منکر در آن باشد، مبارزه با فساد و آلودگی در آن باشد، آن جامعه دچار پوسیدگی درونی نمی‌شود؛ لذا فروپاشی هم نخواهد داشت؛ هرچه هم دشمن بیرونی قوی باشد! ... 🎤 استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
♦️ اختلاف اصلی شیعه با وهابیت در اصول است یا فروع؟ 💎 شاخصۀ وهابیت فهم قشری از اسلام است. اختلاف شیعه و سنّی‏، در بحث امامت و خلافت است؛ اما اختلاف وهابیان با دیگر مسلمانان و از جمله شیعیان عمدتاً در بحث توحید و شرک است. وهابیان به علت اعتقاد شیعه به شفاعت و توسل به پیامبر و ائمه علیهم السّلام، بنای قبور، سجده بر مهر و... شیعه را مشرک می‌شمارند. ▫️در رابطه با توسل، شیعه معتقد است فاعلیت خدا از مجاری خاصی جریان پیدا می‌کند و خداوند برای عملی شدن مشیّت خود وسائلی خلق کرده است مانند ملائک که در نص قرآن به وجود آنها به عنوان وسیله‌ای برای اجرای مشیّت خدای متعال اشاره شده و هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند آنها را شریک خدا فرض کند. از سوی دیگر وقتی بیماری با مراجعه به پزشک‏، بوسیله دارو معالجه می‌شود، پزشک و دارو وسیله برای شفای او می‌باشند و شفا دهنده خداوند است و مراجعه به پزشک شریک قائل شدن برای خدای شافی نیست. توسل یعنی از اولیای خدا به اعتبار قدرت و اذنی که خداوند به آنها داده است به عنوان وسیله، طلب یاری کردن. ▫️شفاعت نیز درخواست دعا از اولیای خدا به عنوان وسیله، برای طلب مغفرت از خداست. چنانکه خداوند در سوره توبه به پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: «هنگامی که آنها مرتکب گناه و ظلم به نفس شوند بیایند پیش تو و خودشان از خدا طلب مغفرت کنند، تو هم برای قبول شدن توبه آنها برایشان دعا کنی، حتماً خدا را توبه پذیر ‌خواهند یافت.» آنچه در شیعه به عنوان استشفاع مطرح شده در واقع توسل به اهل بیت علیهم السّلام برای طلب مغفزت از خدا است. ▫️در بحث موعود آل محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم وهابیون مثل اغلب اهل تسنن مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف را از نسل امام حسن مجتبی علیه السّلام دانسته و معتقدند هنوز به دنیا نیامده است، در حالی‌که شیعه امام زمان‌ ارواحنافداه را مولود نیمه شعبان سال ۲۵۵ قمری از امام حسن عسکری علیه السّلام و حضرت نرجس خاتون دانسته و معتقد است در زمانی‌که دنیا پر از ظلم شده و هیچ گروه مدعی اصلاح جامعه انسانی باقی نمانده باشد، مهدی موعود عجّل الله تعالی فرجه الشریف با ندای «اناالمهدی» به اذن خدا از کنار کعبه ظهور خواهد کرد و جهان را هنگامی که از فتنه پر شده و غرق در تباهی و فساد شده است با عدالت تطهیر و حکومت علوی را برقرار خواهد کرد.... 📝 خدای وهابیون، خدای مجسّم است 🎤 گفتگو با استاد مهدی طیّب «روزنامه همشهری - سال ۱۳۸۸» @ahlevela_channel
♦️ آیا اختلاف شیعه و سنّی با وهابیت در توحید است یا ولایت؟ 💎 در جنبۀ اعتقادی، عمده اختلاف شیعه و اهل سنّت بر سر مسئله امامت و ولایت است؛ اما اختلاف عقیده وهابیان با دیگر مسلمانان اعم از شیعه و سنّی، بر سر مسئله توحید است. وهابیان در حالی که به استناد کتب معتبرشان قائل به جسمانیت خدا هستند و خدا را همچون یک انسان، دارای اعضا و اندام بشری می‌پندارند و در قیامت قائل به رؤیت با چشم ظاهری می‌دانند، بقیه مسلمانان چه شیعه و چه سنّی را مشرک و مهدورالدّم می‌دانند. بطلان عقیده به جسمانیت خدا، چه به استناد ادله عقلی و چه براساس آیات و احادیث نبوی امری مسلم است و نیازی به بیان ندارد؛ اما آنچه سبب شده است وهابیان سایر مسلمانان را مشرک و کشتن آنان را موجب پاداش اخروی بدانند، عدم درک صحیح آنان از توحید و شرک است که بدفهمی آنان، یکی ریشه در توحید فاعلیت دارد و دیگری در توحید عبادت. ♦️ توحید در فاعلیت یعنی چه؟ 💎 یعنی تنها فاعلی که در فعل خویش نیازمند به غیر نیست و قادر است مستقلاً کاری انجام دهد، خداوند است. بنابراین اگر کسی قائل باشد که غیر از خداوند، شخص دیگری در عالم وجود دارد که بی‌نیاز به غیر می‌تواند کاری خواه کوچک و معمولی و خواه عظیم و خارق‌العاده انجام دهد، مشرک است؛ اما اگر قائل باشد شخصی وجود دارد که با نیرویی که خداوند به او داده و با اذن و امکانی که پروردگار به او عطا کرده است، می‌تواند کاری خواه معمولی و خواه خارق‌العاده انجام دهد، عقیده‌اش کوچک‌ترین تعارضی با توحید ندارد. ▫️نکته‌ای که باقی می‌ماند این است که آیا به‌راستی خداوند چنان نیرو و اذنی به آن شخص داده است یا خیر؟ ▫️اگر اثبات شود خداوند چنان نیرو و اذنی به آن شخص نداده است، عقیده مزبور باطل ولی غیرمعارض با توحید خواهد بود و اگر اثبات شود خداوند آن نیرو و اذن را به آن شخص داده است، عقیده مزبور صحیح و هماهنگ با توحید خواهد بود. ♦️ یکی از مسائلی که درباره شیعیان مطرح می‌شود، توسل آنها به اهل بیت علیهم السّلام است. آیا توسل به ایشان با توحید متعارض است؟ 💎 حال اگر اثبات شود خداوند به شخصی نیرو و اذن کاری داده است، مراجعه به وی و درخواست از او که از نیروی خدادادش بهره جسته و کاری برای ما انجام دهد، امری معقول و مشروع بوده و توسل گفته می‌شود. ▫️بنابراین توسل جستن به انبیاء و اولیاء برای اینکه با استفاده از نیرو و اذنی که خداوند به آنها داده است، مشکلی را از ما حل کنند، به‌هیچ‌وجه تعارضی با توحید ندارد. اینکه خداوند نیروی خارق‌العاده‌ و اذن بهره‌گیری از آنها را به انبیاء و اولیاء داده است نیز براساس آیات قرآن و احادیث نبوی، به ‌وضوح قابل اثبات است. بنابراین، اینکه وهابیان توسل جستن به انبیاء و اولیاء را دلیل شرک دیگر مسلمانان می‌دانند، حاکی از این است که مفهوم توحید را درک نکرده‌اند. ♦️ چرا وهابیان، سخن گفتن شیعه را با اهل بیت علیهم السّلام، کفر می‌دانند؟ 💎 عقیده شیعه این است که اگر در همه‌جای عالم، انبیاء و اولیاء الهی را صدا بزنیم، می‌شنوند و این توانایی در زمان حیات ظاهری و پس از مرگشان به یکسان وجود دارد. در حالی که وهابیان، این توانایی را منحصر به خدا دانسته و عقیده به آن توانایی برای انبیاء و اولیاء را شرک می‌دانند. در حالی که شیعه معتقد است این قدرت شنوایی و آگاهی خارق‌العاده را خداوند به آنان داده است و منهای خدا، آنها در زمان حیات ظاهریشان هم قادر نخواهند بود حتی صدای کسی را که کنار گوششان حرف می‌زند، بشنوند. پی می‌برید که این عقیده به هیچ‌وجه تعارضی با توحید ندارد.... 📝 خدای وهابیون، خدای مجسّم است 🎤 گفتگو با استاد مهدی طیّب «روزنامه همشهری - سال ۱۳۸۸» @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳۴۹۹ بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: هر گاه مردمى در برابر زشت‌كاری‌هايى كه در مي
💠 ۳٥٠٠ بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: براى عزّت مؤمن همين كافى است كه هر گاه منكرى را ببيند، خداوند عزّ و جلّ بداند كه در دل آن را انكار مى‌كند. 🔅حَسبُ المُؤمِنِ عِزّا إذا رَأى مُنكَرا أن يَعلَمَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ مِن قَلبِه إنكارَهُ. كافی، ج ۵، ص ۶۰ @ahlevela_channe