درس خارج اصول استاد عابدی در پردیسان از امشب مجددا ( با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی) آغاز شد.
🆔 @ahmad_abedi2
Osul_P_ 15_1399-11-04.mp3
14.45M
☀️ #درس_خارج #اصول☀️
💥 #پردیسان
خارج اصول؛ پردیسان
استاد احمد عابدی
جلسه 15
(شنبه 05-11-1399)
✳️ استصحاب، تنبیهات استصحاب
🔹 تنبیه اول، استصحاب استقبالی
🆔 @ahmad_abedi2
Feqh_H_ 70_1399_11_05.mp3
15.54M
☀️ #درس_خارج_فقه☀️
#فقه
درس خارج فقه در #حرم مطهر
💥 #خیارات #احکام_الخیار
جلسه 70
(یکشنبه 05-11-1399)
✅احکام قبض
🔸ذکر چند مثال در بحث بدل قبض
🆔 @ahmad_abedi2
Osul_H_64_1399-11-05.mp3
8.88M
☀️ #درس_خارج_اصول☀️
#اصول
درس خارج اصول در #حرم مطهر
💥 #متعلق_امر_و_نهی
جلسه 64
(یکشنبه 05-11-1399)
✅ متعلق امر و نهی
🔹بیان انواع تخییر
🆔 @ahmad_abedi2
هدایت شده از در محضر استاد احمد عابدی
TAFSIR 151 1399-11-05.mp3
20.42M
#تفسیر #قرآن
#مجمع_البیان #سوره_بقره
✅ فایل صوتی درس تفسیر مجمع البیان استاد عابدی
جلسه 151
(یکشنبه 05-11-1399)
✳️ تفسیر سوره بقره
💠 بررسی لغات، اعراب و معنای آیه شریفه 158 سوره بقره:
إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِمَا وَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَإِنَّ اللَّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ﴿۱۵۸﴾
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
کانال عمومی:
🆔 @ahmad_aabedi
کانال درسی:
🆔 @ahmad_abedi2
Osul_H_65_1399-11-06.mp3
7.3M
☀️ #درس_خارج_اصول☀️
#اصول
درس خارج اصول در #حرم مطهر
💥 #متعلق_امر_و_نهی
جلسه 65
(دوشنبه 06-11-1399)
✅ متعلق امر و نهی
🔹نقد و بررسی نظر آقای خویی در واجب تخییری
🆔 @ahmad_abedi2
Feqh_H_ 71_1399_11_06.mp3
14.2M
☀️ #درس_خارج_فقه☀️
#فقه
درس خارج فقه در #حرم مطهر
💥 #خیارات #احکام_الخیار
جلسه 71
(دوشنبه 06-11-1399)
✅احکام قبض
🔸نقل عباراتی از صاحب جواهر در بحث قبض حکمی
🆔 @ahmad_abedi2
هدایت شده از در محضر استاد احمد عابدی
TAFSIR 152 1399-11-06.mp3
20.24M
#تفسیر #قرآن
#مجمع_البیان #سوره_بقره
✅ فایل صوتی درس تفسیر مجمع البیان استاد عابدی
جلسه 152
(دوشنبه 06-11-1399)
✳️ تفسیر سوره بقره
💠 ادامه بررسی آیه شریفه 158 سوره بقره:
إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِمَا وَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَإِنَّ اللَّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ﴿۱۵۸﴾
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
کانال عمومی:
🆔 @ahmad_aabedi
کانال درسی:
🆔 @ahmad_abedi2
برگزاری آنلاین تفسیر #مجمع_البیان توسط استاد احمد عابدی
قابل توجه علاقه مندان به درس تفسیر قرآن کریم ؛
درس تفسیر #مجمع_البیان توسط استاد احمد عابدی از شنبه تا چهارشنبه ساعت 8,30 - 9,30 صبح، به صورت #آنلاین از طریق لینک زیر برگزار می گردد.
https://www.aparat.com/DarAlQuran/live
✅ استاد عابدی در کنار بیان اهمیت و جایگاه تفسیر مجمع البیان در نظر عموم علمای اسلام؛ جهت فهم متون عربی و همچنین تقویت ادبیات، خواندن و مباحثه مجمع البیان را توصیه می فرمایند ..
لذا جهت استفاده هر چه بیشتر طلاب سطوح عالی از درس تفسیر استاد،
لطفا دوستان خود را از طریق لینک فوق دعوت نمایید ..
کانال عمومی:
@Ahmad_aabedi
کانال درسی:
@Ahmad_abedi2
👈 📣 #اطلاعیه: درس حرم و تفسیر
به اطلاع سروران گرامی می رساند:
🔵 درس خارج فقه و اصول در حرم مطهر
و درس تفسیر مجمع البیان
فردا سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹
👈 تعطیل است.
🆔 @ahmad_abedi2
☀️ #درس_خارج #اصول☀️
💥 #پردیسان
خارج اصول؛ پردیسان
استاد احمد عابدی
جلسه 16
(یکشنبه 06-11-1399)
✳️ استصحاب، تنبیهات استصحاب
متن کامل درس خارج اصول پردیسان.
جلسه شانزدهم، یکشنبه، 99/11/5
تنبیه دوم استصحاب:
هر عنوانی که در ادله ذکر می شود ظاهر آن عنوان این است که فعلی باشد نه تقدیری نه فرضی، مثلا از مجتهدی باید تقلید شود که بالفعل مجتهد است نه اینکه بعدا قرار است مجتهد شود. در بحث استصحاب هم همینطور است وقتی می گویند استصحاب یعنی قضیه متیقنه و قضیه مشکوکه یعنی یقین بالفعل و شک بالفعل.
(امام خمینی مثالی ذکر کرده: فرض کنید یک دلیلی داریم که شرب خمر حرام است و فرض کنید یک روایت صحیح السندی گفته خمر در یک صورت مثلا اضطرار حلال است، یک مکلفی این حدیث را نشنیده و اگر این شخص در این صورت خمر را بخورد گناه کرده و اگر آن حدیث حلیت راشنیده باشد و خمر را بخورد گناه نکرده است.)
اینجا دو صورت داریم: صورت اول: اگر کسی یقین داشت که محدث است بعد غافل شد و نمازش را خواند بعد از نماز شک کرد که وضو گرفته بود یا نگرفته
بود.
صورت دوم: اگر کسی یقین داشت که حدث از او سرزده بعد شک کرد که وضو گرفته یا نگرفته، بعدا غافل شد و نمازش را خواند بعد از نماز شک کرد که وضو گرفته بود یا نه.
در صورت اول شیخ و آخوند گفته اند نمازش صحیح است به این دلیل که کسی که اول از او حدث سر می زند می شود متیقن سابق، وقتی غفلت کرد نه یقین دارد و نه شک، لذا استصحاب حدث جاری نیست و در حال غفلت نماز می خواند و بعد از نماز شک می کند، می گوییم استصحاب قبل از نماز جاری نبود و این نماز صحیح است به دلیل قاعده فراغ و این شخص از اینجا به بعد برای نمازهای بعدی باید وضو بگیرد.
در صورت دوم شیخ و آخوند فرموده اند نماز این شخص باطل است چون قاعده فراغ جاری نیست.
قاعده فراغ این است که اگر کسی هنگام عمل، احتمال می دهد که غافل بوده یا نبوده به این می گویند مجرای قاعده فراغ مثلا کسی که نمازش را خوانده بعد از نماز میگوید نمی دانم وضو گرفتم یا نگرفتم می گوییم نمازش صحیح است ولی برای نمازهای دیگر باید وضو بگیرد.
ائمه فرموده اند هر وقت شک دارید که نمازتان با وضو بود یا نبود باید بگویید الان شک دارم و شاید موقع نماز حواسم بوده اینجا نمازتان صحیح است اما اگر بگویید می دانم که نمازی که خواندم حواسم نبود که وضو داشتم یا نداشتم اینجا نمازی که خوانده باطل است.
در صورت اول شیخ و آخوند فرمودند نماز این شخص صحیح است به دلیل
قائده فراغ، امام خمینی و آیت الله خویی اشکال کرده اند که در اینجا قائده فراغ جاری نیست چون قاعده فراغ زمانی جاری است که بگویید در هنگام نماز نمی دانم غافل بودم یا نبودم، ولی اینجا می گویید میدانم که غافل بودم.
اشکال دیگر این است که کسی که قبلا حدث از او سر زده و بعد غافل شد بعد شک کرد اینجا بعد از نماز استصحاب جاری می کند و می گوید محدث است این نماز می شود در حال حدث چون یقین سابق دارد که محدث بود بعد غفلت آمد، بعد از نماز که شک می کند باید حدث را جاری کند و این نماز در همین زمان خوانده شده پس این نماز هم باطل است پس استصحاب حدث جاری است.
شیخ و آخوند در صورت دوم فرمودند کع نماز این شخص باطل است. امام خمینی و آیت الله خویی اشکال کرده اند که بله نماز این شخص باطل است نه با استدلال شیخ و آخوند، بلکه به این استدلال که اینجا قائده فراغ جاری نیست چون می داند که موقع نماز غافل بوده بلکه دلیل بر بطلان نماز داریم چون اینجا وقتی استصحاب جاری کردید و قبل از نماز شک کردید و استصحاب می گوید شما بی وضو بودید و نماز باطل است.
( پس هر وقت بالفعل شک کردید استصحاب جاری است اما اگر غافل بودیم دیگر استصحاب جاری نیست دلیلش این است که روایات باب استصحاب می گویند یقین بالفعل و شک بالفعل.)
حضرت استاد: اصل بحث درست است اما مثالها اشکال دارد مثال اول که از امام خمینی گفتیم جواب می دهیم یکجا این حرف نادرست است یعنی اگر یکجا اضطرار پیش بیاید و این مکلف هم خبر از این حکم اضطرار ندارد و خمر را بخورد امام خمینی می گوید حرام خورده ولی ما می گوییم حرام نخورده، علتش این است که ما یک احکام اولیه داریم و یک احکام ثانویه، احکام ثانویه هم دو نوع است که شارع حکم می کند که احکام ثانویه احکام اولیه را بر میدارد، ولی اضطرار اینطور نیست خداوند وقتی احکام حرام را جعل می کرد از اول برای اضطرار حکم حرام جعل نکرد یعنی از اول خدا حرمت عند الاضطرار نیاورده که بخواهد بردارد پس در مثال امام خمینی اصلا حرمتی جعل نشده که بگوییم این شخص نمی دانسته و حرام خورده است.
در مورد دو صورت بعدی هم حق با شیخ و آخوند است و نماز صحیح است چون بحث ما در اصول عملیه است و این شخص غافل بوده و بعد شک کرده پس استصحاب جاری نیست و ارکان استصحاب کامل نیست و قبلا گفتیم استدلالات عقلی در اصول عملیه جاری نیست.
🆔 @ahmad_abedi2
👆👆👆👆👆
با توجه به اینکه بعلت مشکل فنی، فایل صوتی درس خارج اصول در شهرک پردیسان
دیشب یکشنبه ۵بهمن۱۳۹۹ ضبط نشده است، متن آن بارگذاری شد. با تشکر
🆔 @ahmad_abedi2