eitaa logo
احمد اولیایی
584 دنبال‌کننده
227 عکس
61 ویدیو
8 فایل
دانش آموخته حوزه علمیه و دکتری فرهنگ و ارتباطات عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌نویسم از خودم... و درباره سه گانه «جامعه، فرهنگ و عدالت»؛ شاید و إن شاء الله تلاشی باشد در جهت کاستن فاصله نظر و عمل ارتباط با بنده: @Ahmadolyaei
مشاهده در ایتا
دانلود
پیوست عدالت؛ سهل و ممتنع 🔹پیوست عدالت دغدغه مهمی‌ست که رهبری معظم، هم از دولت سیزدهم و هم‌ از دولت فعلی خواستند که به آن جامه عمل بپوشانند. 🔸گاهی یک مواجهه‌ سریع و در نتیجه سطحی با فرمایشات و مطالبات رهبری صورت می‌گیرد که ممکن است منجر به نتیجه ناقص و حتی عدم نتیجه شود. به ویژه وقتی موضوع، خودش دارای پیچیدگی ها و نقاط غامض باشد؛ پیوست عدالت ازین سنخ است. خود رهبری به این نکته اشاره کردند و فرمودند:« ... پیوست عدالت یعنی این، نه اینکه ما یک کاغذی پیوست کنیم به قانونمان که یک شرایطی بگذاریم؛ نه، در خود قانون [باشد]؛ این کار آسانی نیست، یک کار سختی است، کار مشکلی است» (۱۴۰۳/۶/۶). 🔹اخیرا وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت جدید فراخوانی منتشر کرد مبنی بر دریافت ایده‌های پیوست عدالت تا پایان شهریورماه که این مهلت، خود نشان از عدم شناخت نسبت به اصل مسأله و پیچیدگی پیوست عدالت است و بنظر یک کار فرمالیته می آید. 🔸در دولت سیزدهم هم در شهریور ۱۴۰۰ قرار شد به پیشنهاد وزارت بهداشت!، چارچوب و الزامات پیوست عدالت مصوبات، لوایح و تصمیمات دولت ظرف یک ماه تصویب شود که ظاهرا اتفاقی نیفتاد. 🔹تمام این وضعیت حکایت از یک سهل‌اندیشی در مورد پیوست عدالت در بدنه اجرایی کشور دارد، البته در میان پژوهشگران، وضع بهتر است. برخی دوستان در مرکز پژوهش‌های مجلس و دانشگاه امام صادق علیه‌السلام با دقت بیشتری کارهای مطالعاتی خوبی از همان چندسال پیش آغاز کردند که باز هم مراحل ابتدایی کار است. @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در دورهمی مسأله محور و طلبگی صدای حوزه با محوریت "اولویت تبلیغ در حوزه های علمیه" مطرح شد؛ 📽 لزوم توسعه در مصادیق مفهوم تبلیغ! حجت الاسلام احمد اولیایی: 🟢 ما نظام تبلیغی داریم نه نهضت تبلیغی؛ اداره تبلیغ بدون ساختار نمی شود اما مثل اعطای یارانه ها هم نیست که هیچ جوشش مردمی همراهش نیست... 🔺هر کنشی که یک خلل از دینداری مردم را رفع کند تبلیغ دین است، با چنین دیدگاهی نگارش کتابی مثل اصول فلسفه و روش رئالیسم هم اقدامی تبلیغی خواهد بود. حجت الاسلام حبیب عباسی: 🔹به بهانه پشتیبانی از وجوه پژوهشی امر تبلیغ نباید از اصل کار یعنی خود تبلیغ غافل شویم؛ همه نباید در پشت جبهه مشغول پشتیبانی از میدان خالی از رزمنده باشند! 📽 چرا تبلیغ، اولویت اول ساختارهای حوزوی نیست؟! ✔️ پایگاه خبری، تحلیلی صدای حوزه؛ رسانه آزاد و مستقل طلاب و فضلای حوزه های علمیه 🌐 Voice Of Howzeh 🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در دورهمی مسأله محور و طلبگی صدای حوزه با محوریت "اولویت تبلیغ در حوزه های علمیه" مطرح شد؛ 📽 تأملی دراستراتژی تبلیغی مناسب برای سازماندهی هویت های متکثر و پرقدرت مبلغین حجت الاسلام احمد اولیایی: 🟢 به طلبه مانند یک نظامی نگاه نکنید؛ او سلسله مراتبی عمل نمی کند. 🔺در حوزه با یک هویت متکثر مواجهیم؛ این هم تهدید است هم فرصت! 🔹سازمان های تبلیغی به هیچ وجه نمی توانند ادعا کنند این طلبه های مبلغ، نیروی من هستند؛ بسیاری از مبلغین، جزوه ها و مجلات تبلیغی سازمان ها را قبول ندارند و می گویند بیایید من به شما بگویم چه چیزی چاپ کنید! 📽 لزوم توسعه در مصادیق مفهوم تبلیغ! 📽 چرا تبلیغ، اولویت اول ساختارهای حوزوی نیست؟! ✔️ پایگاه خبری، تحلیلی صدای حوزه؛ رسانه آزاد و مستقل طلاب و فضلای حوزه های علمیه 🌐 Voice Of Howzeh 🆔 @sedayehowzeh
🔹عنوان: «عوامل معرفتی مؤثر بر ادراک عدالت اجتماعی» 📖فصلنامه علمی_پژوهشی مطالعات فرهنگی اجتماعی 🌐لینک دانلود مقاله: https://gnoe.bou.ac.ir/article_75848_dbb6b80c0b0b027aed681530bc7ea115.pdf @ahmad_olyaei
38.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«ایموجی ها و نظریه صنعت فرهنگ آدورنو» ✍این روزها فرهنگ وضعیت خاصی دارد. مطالعه دیدگاه‌های مختلف نسبت به فرهنگ می‌تواند تحلیل‌گر فرهنگی را به سمت تحلیل بهتر سوق دهد. 🔹تئودور آدورنو جامعه شناس آلمانی و از بزرگان مکتب فرانکفورت از جمله نظریه‌پردازان بحث صنعت فرهنگ است. 🔹اجمالا صنعت فرهنگ از نابودی فرهنگ در چرخش سرمایه‌ها صحبت می کند؛ جایی که تولیدات و کالاهای فرهنگی، انبوه است اما خبر چندانی از ارتقای فرهنگی نیست. «فیلم ایموجی ها» مصداق وضعیت صنعت فرهنگ است و در این کلیپ با نظریه آدورنو تطبیق داده شده است. 🔹با تماشای این کلیپ، شما می توانید به طور خلاصه بحث صنعت فرهنگ آدورنو را با نگاهی به فیلم ایموجی ها دریافت کنید. باحتمال زیاد برای فهم فرهنگ در جامعه خودمان نیز بسیار مفید است. @ahmad_olyaei
📻 درباره‌ی عدالت فرهنگی(بخش اول) 🎙 گوینده:حامد‌فعال 🔹 برگرفته از کتاب درباره‌ی عدالت‌فرهنگی اثر احمد‌اولیایی 🖋برگردان متن :رضا وحید 🌐لینک پادکست در سایت شنوتو؛ https://B2n.ir/d78968 🔹تهیه شده در نشر صوتی اندیشگی (وابسته به دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام) https://eitaa.com/RadioAndishegi/8 @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️داغ کسانی که در مسیر سیدالشهدا علیه السلام جان دادند، فقط با روضه آرام می گیرد... . ◾️چه سخت لحظه هایی ست برای امام معصوم علیه السلام وقتی علمدارش عباس را از دست می‌دهد و چه سخت لحظه‌هایی ست برای نائب امام معصوم وقتی علمدارانی چون قاسم و سیدحسن را از دست می‌دهد. ◾️علمدارها می‌روند اما علم نخواهد افتاد تا زمانی که بر خون شهید استوار است... @ahmad_olyaei
🔹«مواجهه با اسرائیل و باز هم ادراک اجتماعی» لینک مطالعه در روزنامه وطن امروز (صفحه یک)؛ http://vatanemrooz.ir/newspaper/page/4142/1/292618/0 @ahmad_olyaei
نشست «نصرٌ مِن الله و آیندهٔ مقاومت» روز یکشنبه، تاریخ ۱۵ مهر ماه ساعت ۹ تا ۱۲ به وقت ایران لینک حضور dte.bz/scscenter پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://eitaa.com/Arabworld2023/128 https://eitaa.com/Habibollah_Babai/1614 @ahmad_olyaei
یک سوال مهم؛ فاصله تلاش ما، حضور ما و در ابتلا قرارگرفتن ما با آنچه از رهبری (مثل حضور در نماز جمعه) می‌بینیم چقدر است و چه باید بکنیم؟ پاسخ را خود رهبری داده‌اند؛«در جمهوری اسلامی، هرجا که قرار گرفته‌‌‌اید، همان‌‌‌جا را مرکز دنیا بدانید و آگاه باشید که همه‌‌‌ی کارها به شما متوجه است» این یعنی جایگاه مهم نیست، اگر «شدت»ِ کار و تلاش و حضور با این معیار باشد، آنوقت ما شبیه رهبری عمل کرده‌ایم. https://virasty.com/Ahmad_olyaei/1728145405677714235 @ahmad_olyaei
📻 درباره‌ی عدالت فرهنگی(بخش دوم) 🎙 گوینده:حامد‌فعال 🔹 برگرفته از کتاب درباره‌ی عدالت‌فرهنگی اثر احمد‌اولیایی 🖋برگردان متن :رضا وحید 🌐لینک پادکست در سایت شنوتو؛ https://B2n.ir/r49113 🔹تهیه شده در نشر صوتی اندیشگی (وابسته به دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام) https://eitaa.com/RadioAndishegi/11 @ahmad_olyaei
📣رشته کارشناسی ارشد «مطالعات عدالت اجتماعی» برای اولین بار در کشور طراحی و تصویب شد. 🔹رشته «مطالعات عدالت اجتماعی» در مقطع کارشناسی ارشد برای اولین بار در ایران در کارگروه عدالت میز مسائل اجتماعی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم توسط جمعی از عدالت پژوهان طراحی و در وزارت علوم به تصویب رسید. 🔸پس از بیانات مقام معظم رهبری در دومین نشست راهبردی در اردیبهشت سال ۹۰ و تأکید معظم له بر تدوین رشته عدالت و همچنین نیاز شدید مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی به این رشته، کارگروه عدالت دفتر تبلیغات و دانشگاه باقر العلوم علیه السلام این مهم را در دستور کار خود قرار دادند و پس از یک کار تیمی عدالت پژوهانه، رشته کارشناسی ارشد مطالعات عدالت اجتماعی در ۳۲ واحد با سرفصل هایی مانند نظریه های عدالت اسلامی، نظریه های عدالت غربی، چیستی عدالت، مفاهیم عدالت، مبانی عدالت، جنبش های عدالت خواهی، سیاست های رفاهی، جامعه شناسی طبقه و .... به تصویب رسید. 🔹رشته عدالت اجتماعی می تواند افراد مستعد و علاقمند به مسأله عدالت را برای کنشگری نظری و عملی در حل مسأله عدالت اجتماعی آماده کند. @ahmad_olyaei
«عدالت، فلسطین و مقاومت» 🗓 ۶ آبان 👇مطالعه یادداشت در سایت روزنامه فرهیختگان: 🌐https://farhikhtegandaily.com/page/258798/ @ahmad_olyaei
بازی سالانه؛ بودجه نهاد‌های فرهنگی 🔹هر ساله در این ایام یا کمی قبل و بعدتر، بودجه مصوب نهادهای فرهنگی توسط برخی با این پرسش که «با این بودجه کلان، این نهادها چه کاری برای فرهنگ کرده اند؟!» پررنگ می شود. برای مواجهه معقول با این پرسش باید به چند نکته دقت کرد؛ ۱. بودجه هایی در حد ۵۰۰ میلیارد تومان در مقیاس بودجه ریزی ملی برای کشور ۸۰ میلیونی عدد بالایی نیست. از نظر روانی نباید مبهوت اعداد شد. ۲. چرا فقط بودجه نهادهای فرهنگی پررنگ می شود. هیچگاه روی بودجه دانشگاه ها توسط اینها مانور داده نمی شود اما بودجه مثلا حوزه علمیه یا نهادهای دینی که بعضاً کمتر از یک دانشگاه هستند پررنگ می‌شود! ۳. اساسا «فناوری اثرسنجی فرهنگی» چیست؟ یعنی چگونه می توان فهمید کار فرهنگی اثر کرده است؟ فرض کنید یک نهاد فرهنگی کتابی با هدف کاهش طلاق منتشر می کند. کتاب هم توزیع می شود. چگونه می توان فهمید کتاب در کاهش طلاق موثر بوده است؟! یا به عنوان مثال، تلویزیون یک سریال درباب احترام به والدین پخش می کند. چگونه می توان فهمید احترام به والدین در ایران بر اثر این سریال تغییر کرده است؟! اساسا فناوری اثرسنجی فرهنگی نه تنها در ایران بلکه در جهان با چالش جدی روبروست. در مورد کارکرد نهادهای فرهنگی هم این چالش وجود دارد. ۴. جامعه ایران سالهاست مورد تهاجم فرهنگی ست و این تهاجم طی ده سال گذشته با توسعه شبکه های اجتماعی ضریب بیشتری پیدا کرده است. با این همه، چگونه زیست دینی و فرهنگی هنوز در ایران زنده است؟ به عنوان مثال: نوجوانان انبوهی که در اعتکاف حاضر می‌شوند، تعداد زوار حرم ائمه علیهم السلام که هیچگاه کاهش ندارد، هیئات مذهبی که مملو از جوانان است، دهه هفتادی و هشتادی هایی که مدافع حرم می شوند، مراجعات فرهنگی و دینی که به حوزویان و نهادهای فرهنگی می‌شود (در یک نمونه فقط یک مرکز ملی پاسخگویی دینی در قم روزانه هفت تا ده هزار تماس تلفنی برای پرسش دینی_فرهنگی دریافت می‌کند). این‌ها و ده‌ها مثال دیگر همه نشان از زنده بودن زیست دینی و فرهنگی دارد. پس، همانطور که می‌توان ادعا کرد نهادهای فرهنگی کاری نمی‌کنند، می‌توان ادعا کرد این ها پس حاصل چیست؟! قطعا بخشی حاصل تلاش نهادهاست. ۵. عموما افرادی که این ایام بر روی خبر بودجه‌ی نهادهای فرهنگی_دینی مانور می‌دهند آیا لزوما دغدغه فرهنگ دارند؟! آیا نمی‌دانند عدالت خواهی فقط به معنای افشا نیست؟ آیا نمی‌دانند مثلا افشای اینترنتی بحث مالی از یک عالِم نه تنها کمکی به عدالت نمی‌کند بلکه دینداری مردم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؟ میدانند اما آن‌ها لزوما دغدغه دین و فرهنگ ندارند. هدف مشخص‌تری را دنبال می‌کنند! ۶. این نکات به معنای عدم ضعف کارکردی نهادهای فرهنگی نیست. به معنای فقدان آسیب در بودجه ریزی فرهنگی کشور هم نیست. به معنای غلط بودن مطالبه از نهادهای فرهنگی هم نیست. بلکه غرض ازین یادداشت نشان دادن پیچیدگی های فهم اثرسنجی کار فرهنگی و لزوم مواجهه غیرهیجانی با اخبار مالی فرهنگی است. @ahmad_olyaei
🔹به مناسبت ۱۴ آبان، روز فرهنگ عمومی لینک مطالعه در خبرگزاری ایکنا ؛ https://iqna.ir/00Hocm @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ وقتی یک عالم، یک مسئول را نصیحت می کند... . تراز توصیه به یک مسئول را می توان در کلام آیت الله جوادی آملی جستجو‌‌کرد؛ 🔹بهره ای که از کلام امام معصوم علیه‌السلام می‌برد... 🔹ادب عالمانه ای که رعایت می کند... 🔹الزامی که در عدم ورود به مصداق دارد... 🔹و اشاره به مسأله‌ای که می‌تواند پاشنه آشیل دولت شود... @ahmad_olyaei
عنوان: مواجهه با عوامل غیرمعرفتی موثر بر ادراک عدالت اجتماعی مبتنی بر رابطه سیاست و رسانه نشریه علمی پژوهشی علوم سیاسی لینک دانلود مقاله: https://psq.bou.ac.ir/article_76499_4008b7ba2669b19f57ebddd2bf3931a6.pdf @ahmad_olyaei
علامه و گفتگو (به بهانه ۲۴ آبان، سالروز بزرگداشت علامه طباطبایی) 🔹در مورد علامه طباطبایی بسیار خوانده‌ایم و شنیده‌ایم چرا که از زوایای بسیاری می‌توان به این عالِم کم‌نظیر نگریست و در مورد آن صحبت کرد. 🔸«گفتگو» به مثابه یک روش یا عادت یا امکان در علامه، آن زاویه ای ست که من بسیار پررنگ می‌بینم. 🔹ظاهراً علامه همیشه از گفتگو استقبال می کرده است. آقای دینانی نقل می‌کند که علامه غیر از درس های روزانه حوزه، جلسات گفتگوی شبانه داشت که آزادی فکر ایشان و قدرت گفتگو را می توان آنجا یافت. جلسات علامه با حضور هانری کربن، سید حسین نصر، داریوش شایگان و... نیز جلسات دیگر گفتگو‌محور علامه بوده است. کتاب «شیعه»، گفتگوهای علامه با کربن را منعکس کرده است. جلسات فلسفی علامه طباطبایی در منزل حجت الاسلام مناقبی نمونه دیگر بوده است. این، یعنی علاقه علامه به گفتگو یک‌وجه است. 🔸از طرف دیگر، نوع مواجهه علامه بویژه با مسائل اجتماعی و انسانی، امکان گفتگوی علامه با اندیشه‌های مخالف یا متفواتش را فراهم می‌کند. به عنوان مثال علامه در بحث عدالت، ابتدا یک وضعیت هنجاری عدالت را از باید و نباید، ترسیم نمی‌کند بلکه از چیستی انسان و منفعت خواهی او شروع می‌کند و به بحث استخدام عدالت می‌رسد. همین نگاه به انسان را در اندیشمندان غربی مانند هابز هم می‌بینیم. اینجا دقیقا همان‌جایی ست که یک اشتراک اولیه برای آغاز گفتگو با دیگران بدست میآید هر چند تفاوت ها به مرور روشن می شود و نگاه الهی علامه به بحث تزریق می‌گردد اما امکان گفتگو را علامه فراهم می‌کند. علت تعداد زیاد پایان‌نامه و رساله و مقاله با موضوع مقایسه علامه با اندیشمندان غربی و مکاتب غیر دینی همین است. این وجه یعنی امکان گفتگوی حاصل از نگاه علمی علامه با وجه اول یعنی علاقه علامه به گفتگو و رفتار ایشان در گفتگو متفاوت است. 🔹بنظر می‌رسد این دو وجه از علامه، اکنون در کمتر کسی دیده می‌شود و اساسا گفتگو، مسأله حوزه ها و اندیشمندان نیست هرچند گاهی دیده می‌شود. تقویت این دو وجه در حوزویان، حوزه ای پویا و موثرتر خواهد ساخت. @ahmad_olyaei
📣 تخفیف خرید کتاب «درباره عدالت فرهنگی» به مناسبت هفته کتاب 🔰کلیه کتب منتشر شده توسط انتشارات دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام به مدت یک هفته با تخفیف ویژه ۴۰ درصد عرضه می گرددـ 🔸روش های خرید👇 1⃣ مراجعه حضوری به بوستان کتاب (چهارراه شهدا) 2⃣ ثبت سفارش از طریق اسکن بارکد و تحویل پس از پایان هفته کتاب در محل دانشگاه لینک خرید کتاب: https://formafzar.com/form/h73mh 📩ادمین پشتیبان در ایتا: @pub_bou @ahmad_olyaei
مجلس عزا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها زمان:از سه شنبه ۶ آذر ساعت ۱۸:۳۰ مکان: پردیسان ، مجتمع قاضی طباطبایی خواهران و برادران @ahmad_olyaei
📻 درباره‌ی عدالت فرهنگی(بخش سوم) 🎙 گوینده:حامد‌فعال 🔹 برگرفته از کتاب درباره‌ی عدالت‌فرهنگی اثر احمد‌اولیایی 🖋برگردان متن :رضا وحید 🌐لینک پادکست در سایت شنوتو؛ https://b2n.ir/a84552 🔹تهیه شده در نشر صوتی اندیشگی (وابسته به دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام) https://eitaa.com/RadioAndishegi/13 @ahmad_olyaei
📻 درباره‌ی عدالت فرهنگی(بخش چهارم) 🎙 گوینده:حامد‌فعال 🔹 برگرفته از کتاب درباره‌ی عدالت‌فرهنگی اثر احمد‌اولیایی 🖋برگردان متن :رضا وحید 🌐لینک پادکست در سایت شنوتو؛ https://b2n.ir/f83251 🔹تهیه شده در نشر صوتی اندیشگی (وابسته به دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام) https://eitaa.com/RadioAndishegi/22 @ahmad_olyaei
📌پژوهشگاه مطالعات فقه معاصـــــر با همکاری میز "توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی" دفتر تبلیغات اسلامــی برگزار می‌کند: 🔹 یکشنبه‌های روش! ⚡️نشست بیست ‌و پنجم: «روش تدوین نظام مسائل فقه فرهنگ» 🕒 زمان:یکشنبه ۱۱ آذر ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۴ 🌐لینک ورود به جلسه : https://bbb.riicj.com/rooms/ffe-obk-afb-qiq/join 🏫 مکان: خیابان فاطمی(دورشهر) کــــــــــوچــــــــه 30. پـــــــلاک 53 https://eitaa.com/riicj_com/1425 @ahmad_olyaei