🟢فرافکنی آفت بزرگ سازمانها و ادارات
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از آفات بزرگ سازمانها و ادارات، نفوذ ویروس «فرافکنی» در میان اعضای آن است. یعنی افراد به جای آنکه در اندیشهی عمل به وظایف خود باشند، دائماً وظایف و مسؤولیتهای دیگران را رصد و پیگیری کنند. به جای تقویت دانش و مهارت خود، در کار سعایت، عیبجویی و عیبگیری از سایر اعضای سازمان باشند. در چنین سازمانهایی حتی اگر قویترین مدیران هم مسؤولیت داشته باشند، کارها به نحو شایسته و رضایتبخشی پیش نخواهد رفت.
#مدیریت
#وظیفه
#اخلاق
#فرافکنی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
مدیریت امیال و شهوات در جهت تعالی .mp3
8.28M
🟣مدیریت امیال و شهوات در مسیر قرب و تعالی؛ در داستانی کوتاه از مثنوی معنوی
🎤احمدحسین شریفی
آن یکی اسبی طلب کرد از امیر
گفت رو آن اسب اشهب را بگیر
گفت آن را من نخواهم گفت چون
گفت او واپس رو است و بس حَرون
سخت پسپس میرود او سوی بن
گفت دمش را به سوی خانه کن
دمِّ این استور نفست شهوت است
زین سبب پسپس رود آن خودپرست
شهوت او را که دم آمد ز بُن
ای مبدِّل شهوت عُقبیش کن
چون ببندی شهوتش را از رَغیف
سر کند آن شهوت از عقل شریف
همچو شاخی که ببرّی از درخت
سر کند قوّت ز شاخ نیکبخت
چونکه کردی دمّ او را آن طرف
گر رود پسپس رود تا مُکتَنَف
حبّذا اسبان رام پیشرو
نه سپس رو نه حرونی را گرو
گرم رو چون جسم موسیّ کلیم
تا به بحرینش چو پهنای گلیم
هست هفصد ساله را آن حُقُب
که بکرد او عزم در سَیرانِ حُب
همت سَیر تنش چون این بود
سیر جانش تا به علیین بود
شهسواران در سباقت تاختند
خربطان در پایگه انداختند
#مولوی
#اخلاق
#نفس
#مدیریت_امیال
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢شيخ مفيد از نگاه عبدالله یافعی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عبدالله #یافعی(۶۹۸-۷۶۸ق)، از بزرگان اهل سنت در قرن هفتم هجری، در کتاب تاریخی خود مراة الجنان و عبرات الیقضان، (ج۳، ص۲۸) در توصیف شیخ مفید چنین مینویسد:
«عالم و پیشوای شیعیان، صاحب تألیفات فراوان، معروف به مفید و به ابنمعلم، متبحر در دانش کلام و منطق (مناظره) و فقه، هر عقیدهای را با جلالت و بزرگی مورد مناقشه و منازعه قرار میداد. در دولت آلبویه پیشگام و سرآمد بود، فراوان صدقه میداد، خشوعی بزرگ داشت، کثیر الصلاة و الصوم بود. و خوشپوش بود.»
#شیخ_مفید
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢عنایت ویژه رستم به فردوسی در حکایتی از فخر رازی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#فخر_رازی در کتاب المطالب العالية من العلم الإلهي، ج7، ص228 میگوید شنیدهام که:
«فردوسی شاعر وقتی کتاب شاهنامه را تصنیف کرد و آن را به سلطان محمود بن سبکتکین هدیه داد، و سلطان محمود آنگونه که شایسته فردوسی بود با او برخورد نکرد و ارزش کتاب او را ندانست و حق آن را ادا نکرد، غمگین شد. در خواب #رستم را دید که به او میگوید:
«تو بسیار در این کتاب مرا مدح کردهای. ولی من چون مردهام نمیتوانم حق تو را ادا کنم. اما به فلان مکان برو و آن را حفر کن، گنجی را خواهی یافت، آن را بردار و برگیر.»
#فردوسی نیز همواره میگفت: «رستم بعد از مرگش کریمتر از محمود در حال حیاتش است»
#خواب
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡بزرگترین دوستدار درخت و محیط زیست
✍️ احمدحسین شریفی
🔻شاید بتوان گفت بزرگترین فعال محیط زیست در تاریخ اسلام، امیرمؤمنان بوده است.
بر اساس برخی از نقلهای تاریخی #امیرمؤمنان (ع) 100 هزار هسته خرما را کاشت در حالی که خودش حتی یک خرما از نخلهای آن را تناول نکرد. همگی را وقف فقرا و مستمندان میکرد.
🔻بر اساس نقلی دیگر، امیرمؤمنان(ع) در اطراف مدینه چاهها، قناتها، چشمهسارها و باغهای فراوانی را احیا، احداث و وقف کرد.
#درخت
#محیط_زیست
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢وظایف مجاهدان در وضعیت جنگی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مردان نظامی و مرزبانان جغرافیا به هنگام جنگ نظامی و ناامنیهای مرزی، خواب و آسایش و آرامش را برخود حرام میکنند؛ زیرا میدانند که لحظهای غفلت ممکن است به قیمت مرگ خود و دیگران تمام شود.
مردان و مرزبانان علم و فرهنگ و سیاست و اقتصاد و اخلاق چطور؟ مگر نه اینکه دشمنان دین و جامعه اسلامی همواره و بیوقفه در حال جنگ و قتال با جامعه اسلامیاند و تا زمانی که پرچم دین برپا باشد از این جنگ و مبارزه کوتاه نمیآیند: «وَ لا يَزالُونَ يُقاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دينِكُمْ إِنِ اسْتَطاعُوا» (بقره، ۲۱۷)؟
آیا در چنین وضعیتی که با یک جنگ شناختی و اقتصادی و فرهنگی تمامعیار مواجههایم، نباید خواب و آسایش و آرامش را برخود حرام کنیم؟ اگر ما خود را به خواب زده و از دشمن غافل شویم، به یقین دشمن ما در خواب نیست و لحظهای چشم از ما بر نمیدارد: «إِنَّ أَخَا الْحَرْبِ، الْأَرِقُ؛ وَ مَنْ نَامَ لَمْ يُنَمْ عَنْه؛ مرد جنگی، بیدار است؛ و کسی که از دشمن آسوده بخوابد، دشمن نسبت به او نخواهد خفت»
گویا همین الان نیز فرمان جهاد #امیرمؤمنان(ع) خطاب به همه جامعه پیروان جاری و ساری است که:
«وَ لَا تَذُوقُوا النَّوْمَ إِلَّا غِرَاراً أَوْ مَضْمَضَةً؛ و مخوابيد جز اندكی، يا لختى بخوابيد و لختى بيدار مانيد»
یعنی همانگونه که به هنگام وضو، اندکی آب در دهان ریخته و آن را مضمضه میکنيد و فرو نمیبريد، در حال جنگ نيز خواب را در حد مضمضه به چشمان خود برسانيد. و نه در حد فرو بردن.
#جنگ_نرم
#جهاد
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
💐یک بیتِ پرمعنا، تأملبرانگیز و جهتبخش از حضرت حافظ:
وفا و عهد، نکو باشد ار بیاموزی
وگرنه هر که تو بینی ستمگری داند
#حافظ
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟣دموکراسی اسلامی!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جناب دکتر علی پایا معتقد است:
«دموکراسی تکنولوژیی است که در غرب برساخته شده است. این تکنولوژی نظیر هر تکنولوژی دیگر دربردارنده شماری از ارزشهای عام و فراگیر است. در مورد دموکراسی برخی از این ارزشها عبارتاند از احترام به آزادی افراد، رعایت عدالت، تأکید بر حکومت قانون، و نظایر آن. این تکنولوژی یا ماشین میتواند در زیستبومهای اسلامی به کار گرفته شود. در این زیستبومها علاوه بر ارزشهای عام و فراگیری که در آن مندرج است، میتوان ارزشهای بومی و مورد اعتنای جوامع اسلامی را نیز درج کرد.»
🔻در این باره چند نکته را متذکر میشوم:
اولاً، اینکه ما یک قالبی ذهنی درست کنیم و هر چیزی که نوعی ارزشگذاری و دستورالعمل در آن بود را در آن قالب ریخته و با زدن برچست «تکنولوژی» هر حکمی که درباره تکنولوژیها گفتهایم بر آن تطبیق دهیم، کاری علمی نیست.
ثانیاً، «دموکراسی» نظریه یا مدلی سیاسی است که بر پایه بنیانهای خاصی از انسانشناسی و ارزششناسی و دینشناسی استوار شده است، بدون پذیرش آن بنیانها، یک واژه بیمعنا و بیروح است.
ثالثاً، «دموکراسی اسلامی» چیزی شبیه «شراب اسلامی»! یا «تثلیث اسلامی» است. جز با تغییرات بنیادین در معنای دموکراسی نمیتوان آن را متصف به اسلامی بودن کرد.
🔻توجه:
معلوم است که در اینجا، دموکراسی به مثابه یک ارزش منظور است و نه دموکراسی به مثابه یک روش. و الا هیچ تنافی و تضادی میان دموکراسی به مثابه روش و اسلام وجود ندارد.
#دموکراسی
#سیاست
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡چه کنیم که نویسنده خوبی شویم؟
🔻 پاسخ زیبا و درست لئو اشتراوس به این پرسش:
«خواندن مقدم بر نوشتن است؛ قبل از نوشتن میخوانیم. ما نحوۀ نوشتن را با نحوۀ خواندن میآموزیم. اگر میخواهید خوب بنویسید، باید کتابهای خوب را خوب بخوانید. اگر کتابِ بد بخوانید یا بد کتاب بخوانید، هرگز نخواهید توانست خوب بنویسید. خوب نوشتن را اینطور بیاموزید: کتابهایی را که با بیشترین دقت نوشته شدهاند، با بیشترین دقت بخوانید.»
#نویسندگی
#کتاب
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢بیدار باش به مراکز آموزشی و پژوهشی قم!
🔶جایگاه نامطلوب علوم انسانی در مراکز آموزش عالی استان قم
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حدود ۷۱ درصد از دانشجویان و به همین نسبت اعضای محترم هیئت علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی شهر قم، دانشجویان و اساتید علوم انسانیاند. و ۲۹ درصد مربوط به رشتههای غیرعلوم انسانی. این آمار حدود ۲۰ درصد بیش از میانگین کشوری است.
هر چند برخی از صاحبنظران این وضعیت را نامتعادل و نامتناسب میدانند، اما به اعتقاد این بنده، این یک فرصت و ظرفیت بزرگ برای تحولآفرینی در علوم انسانی و ایجاد مرجعیت علمی برای شهر مقدس قم در حوزه علوم انسانی است و مسؤولان آموزشی استان و مدیران ارشد آموزش عالی کشور باید از این فرصت برای تحول در علوم انسانی استفاده بهینه کنند.
در عین حال، حتی اگر این نسبت نبود، باز هم انتظار از مراکز آموزش عالی موجود در شهر مقدس قم انتظاری فراتر از سایر شهرها و استانهای کشور بود. زیرا مراکز آموزش عالی موجود در قم، به معدن و منبع ذخّار فقه و فلسفه و تفسیر و سایر معارف اسلامی در حوزههای علمیه متصلاند. حتی بسیاری از اعضای هیئت علمی دانشگاههای قم، افزون بر مطالعات و مدارک دانشگاهی، دارای سطوح عالی مطالعات اسلامی و مدارک حوزهای هم هستند. به همین دلیل، انتظار از قم این بوده و هست که به عنوان قطب علوم انسانی اسلامی نه تنها در کشور و بلکه در جهان معرفی شود.
مع الاسف، تا رسیدن به این هدف، بسیار فاصله داریم. نگاهی به آخرین آماری که در آذر ماه ۱۴۰۲ توسط مرکز ISC (پایگاه استنادی علوم جهان اسلام) عرضه شده است، نشان میدهد که در همه استان قم فقط دو دانشمند پراستناد در حوزه علوم انسانی داشتهایم! (یکی در دانشگاه قم و دیگری در دانشگاه آزاد اسلامی قم) این در حالی است که فقط در برخی از دانشگاههای استانهای دیگر که به هیچ وجه از فرصتها و ظرفیتهای موجود در قم نیز برخوردار نیستند، آمار دانشمندان پراستنادشان در حوزه علوم انسانی چندین و چند برابر قم است. فی المثل،
دانشگاه تهران ۵۱ نفر؛
دانشگاه تربیت مدرس ۴۲ نفر؛
دانشگاه علامه طباطبايی ۳۹ نفر؛
دانشگاه اصفهان ۳۴ نفر؛
دانشگاه فردوسی مشهد ۲۲ نفر؛
دانشگاه شهید بهشتی ۲۲ نفر؛
دانشگاه شیراز ۱۳ نفر؛
دانشگاههای تبریز، خوارزمی و محقق اردبیلی هر کدام ۱۱ نفر؛
دانشگاههای بوعلی، شهید چمران و مازندران هر کدام ۹ نفر؛
دانشگاه ارومیه ۷ نفر.
🔻امیدوارم مشاهده این آمار و نسبتها تلنگری برای دانشکدهها، گروهها، اعضای هیئت علمی و پژوهشگاهها و پژوهشکدههای علوم انسانی فعال در شهر مقدس قم باشد. باید همت و حمیت را بالاتر و والاتر کرد؛ و همگی تلاش کنیم تا کمّاً (از نظر تعداد دانشمندان پر استناد) و کیفاً (از نظر تحول در علوم انسانی و ارائه نگاهها و رویکردهای اسلامی به علوم انسانی) به جایگاه شایسته و مورد انتظار از قم، برسیم.
#پژوهش
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢مدیریت آموزشی سید مرتضی علمالهدی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از دیرباز عالمان بزرگ شیعی میکوشیدند افراد نخبه و مستعد را مورد حمایت مالی و معنوی ویژهتری قرار دهند. امکانات لازم برای پیشرفت و پژوهش را در اختیار آنان قرار دهند.
#سید_مرتضی(ره) از عالمان بزرگ و دورانساز شیعی، برای هر کدام از شاگردان مستعد خود مقرری ماهیانهای را تعیین میکرد. فی المثل برای #شیخ_طوسی (۳۸۵-۴۶۰ق) که در سنین جوانی برای تحصیلات دینی از طوس به بغداد رفت، به دلیل نبوغ ویژهای که داشت، ماهیانه ۱۲ دینار، بیشترین مبلغی که به دانشپژوهان پرداخت میشد، تعیین کرد. همین موضوع موجب شد که شیخ طوسی نیز به مدت ۲۳ سال در محضر سیدمرتضی با طیب خاطر، بدون دغدغههای مالی و به صورت تمام وقت، به کار آموزش و پژوهش بپردازد. و برای قاضی ابنالبراج، ماهیانه مبلغ ۸ دینار مشخص کرد. و به همین ترتیب برای هر کدام از دانشپژوهان به فراخور نبوغ و نخبگی و استعداد مبلغی را تعیین میکرد.
#حوزه_علمیه
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴نکتهای در باب فرهنگ: (به بهانه حادثه بیمارستان قم)
🔸«قسم به چشم تو ما مست و خصم هشیار است»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حادثه بیمارستان قرآن و عترت قم و موجسواری رسانهای دشمنان داخلی و خارجی و دوستان نادان و البته پرمدعای رسانهای که معالاسف در اغلب بزنگاهها به مثابه سربازان رایگان دشمن عمل میکنند، نشان داد که دشمنان فرهنگ و عفت و غیرت ما، نه به خواب رفتهاند و نه از اقدامات خود در جهت حرمتزدایی از مقدسات و عفتزدایی از جامعه ذرهای کوتاه آمدهاند: «وَ لَنْ تَرْضى عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لاَ النَّصارى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم» (بقره، ۱۲۰)
آنان بسیار حسابشده و با برنامه توانستهاند، مدیران و کنشگران فرهنگی و تربیتی جامعه ما (وحتی بخش نهچندان اندکی از روحانیت) را به گوشه رینگ برده و از گردونه تأثیرگذاری فرهنگی خارج کنند. پوشش رسانهای حادثه بیمارستان قم نشان داد که دشمنان هر زمان که اراده کنند میتوانند با آفرینش یک حادثه کوچک، موجی جدید در جامعه ایجاد کنند و ماهی مراد خود را صید کنند و حساسیتهای فرهنگی جامعه را روز به روز کمرنگتر و کمرنگتر کنند.
🔻به عنوان یک کنشگر فرهنگی جزء معتقدم قوه عاقله فرهنگ جامعه (البته اگر اساساً چنین قوهای در حال حاضر وجود داشته باشد) بسیار معیوب و بیمار و از کار افتاده است! نیاز به یک درمان اساسی دارد. مسئولان فرهنگی ما در تولید اسناد بالادستی فرهنگی توانا و چیرهدستند! اما در عرصه عقلانیت کاربردی و کاربردیسازی اسناد تولیدی، ناتوان و ناکارآمد!
🔸راهبرد فرهنگی مجلس و دولت ما در مواجهه با ناهنجاریهای اجتماعی و فرهنگی، به ویژه گسترش بیحجابی) و در تقویت بنیانهای فرهنگ اسلامی ایرانی معلوم نیست. (البته اگر اساساً چنین راهبردی وجود داشته باشد). بیش از یک سال است که عملاً قوانین پیشین را از کار انداخته و در حال تدوین لایحهای جدیدند! لایحهای که به احتمال بسیار زیاد در حکم «نوشدارو بعد از مرگ سهراب» خواهد بود.
🔹اقتدار در برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی و فرهنگی وجود ندارد (البته اگر اساساً اعتقاد و ارادهای نسبت به این موضوع وجود داشته باشد)
♦️جامعه فرهنگی ما از سردرگمی و بیبرنامگی و بلاتکلیفی شدیداً رنجور و کلافه و خسته است.
🔸جامعه در حال انس گرفتن با بیماری مزمن و کُشنده بیعفتی و بیحیایی و بیغیرتی است.
🔹شیوع بیعفتی و بیغیرتی، نتیجهای جز شیوع بیدینی نخواهد داشت. افتخار به بیحجابی و بیحیایی به سرعت به افتخار به بیدینی و الحاد تبدیل خواهد شد!
🔻باید بیدار شد؛ و الله همه ما مسؤولیم؛ دشمن به لایههای زیرین و ریشهای فرهنگ ما وارد شده است! باید از خواب غفلت بیدار شد! تا دیر نشده است باید برای ناکارآمدی نهادهای عریض و طویل فرهنگی و اجتماعی فکری کرد! «دولتیکردن فرهنگ» و «حکومتی کردن دفاع از فرهنگ» از اشتباهات مهلکی بوده است که متأسفانه در سالیان گذشته شروع شده و الان به اوج خود رسیده است و آثار مخرب آن را همگان میبینیم! باید کار را به خود مردم و نهادهای مردمی سپرد.
#حجاب
#جنگ_نرم
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟪فرهنگ یا اقتصاد؟
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻گفت:
آنقدر مشکلات و گرفتاریهای اقتصادی فراوان است و اولویت دارند که هنوز بعد از ۴۵ سالی که از انقلاب گذشته است فرصت چندانی برای پرداختن به مسائل فرهنگی نداشتهایم!
🔹گفتم:
(برخلاف دشمن که سی سال است اولویتش را تهاجم فرهنگی قرار داده است) آنقدر به مشکلات و مسائل فرهنگی نپرداختهایم که اقتصاد ما را هم تحتالشعاع قرار داده و هر چه تلاش میکنیم باز هم عقب هستیم؛ و علیرغم آنکه بر اساس آمار و ارقام خیلی پیشرفت کردهایم، اما از جهت احساس مردم یک کشور عقبمانده و بدبخت هستیم. آنقدر از مسائل فرهنگی غافل شدهایم که حتی اصالتهای ایرانی خود مثل حجاب و عفاف عمومی را از دست دادهایم.
متأسفانه بسیاری از مسؤولان ما این حقیقت بدیهی جامعهسازی را نمیدانند که اصالت با فرهنگ و نه اقتصاد است.
#فرهنگ
#اقتصاد
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟣خرافهپردازی و فرافکنی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#شهید_مطهری در واکاوی علل و عوامل شکلگیری «باورهای خرافی» و «نحسپنداری» برخی از اعداد و ایام و حوادث، به دو ویژگی موجود در بشر اشاره میکند:
یک. «مسؤولیتگریزی»؛ توضیح آنکه آدمیان به نحو کلی اینگونهاند که تمایلی به پذیرش مسؤولیت شکستها و ناکامیهای خود ندارند. بلکه همواره برای توجیه شکستهای خود، دنبال مقصر یا مقصرانی بیرونی میگردند. به همین سبب، در مواردی که نتوانسته عاملی انسانی برای ناکامی خود دست و پا کند، عواملی طبیعی و غیرطبیعی مثل صدای کلاغ و جغد یا چهارشنبه و سیزده و امثال آن را به عنوان عامل ناکامی خود معرفی کرده است!
دو. «روحیه تنبلی»؛ توضیح آنکه فهم علل و عوامل واقعی پدیدهها نیاز به کاوش و پژوهش و تعقل و تفحص دارد. اما با قوه وهم و خیال میتوان به سهولت علت یا عللی برای پدیدهها دست و پا کرد و همین مسأله منشأ شکلگیری بسیاری از خرافات اعتقادی و اجتماعی شده است.
نکته: البته شکلگیری خرافات صرفاً معلول علل درونی نیست. بلکه علل و عوامل تاریخی، اجتماعی و فرهنگی هم دارد که در جای خود قابل بررسی است.
#خرافات
#اخلاق
#فرافکنی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«همصدایی ...» با «رسانه وهابیان» در «ماجرای بیمارستان»!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸کلیپی از یک شبکه رسانهای معاند، که اساساً به هدف آتشافروزی در کشور و ایجاد اختلال شناختی در میان مردم ایجاد شده است، منتشر میشود. محتوای کلیپ چیزی نیست جز هتاکی آشکار یک زن مکشفه علیه یک روحانی جوان؛ قاپیدن گوشی روحانی جوان از سوی یکی از همراهان آن زن هتاک؛ در کنار متانت و آرامش روحانی جوان! حتی رئيس بیمارستان مربوطه هم میگوید همان ابتدا به این طلبه جوان گفتیم اگر میخواهی شکایت کنی ما مقدماتش را فراهم کنیم (یعنی مثلا پرونده را تشکیل دهیم و اظهارات شهود ماجرا را در اختیار قرار دهیم) اما آن طلبهی جوان کریمانه و بزرگمنشانه میگوید: «نه شکایتی ندارم؛ قصدی جز خیر نداشتهام»)
🔻اما بلافاصله، مثل همیشه لاشخورهای سیاسی و دینی همگی به صف میشوند و علیه دین و ارزشهای دینی و روحانیت و ... قلمفرسایی و عقدهگشایی میکنند.
🔹نکته تعجبآور و البته تأسفآمیز این ماجرا همصدایی و همراهی و همزبانی عجیب عدهای از «روحانیان سنتی» با «ایران اینترنشنال وهابی» و «بیبیسی لندنی» و سایر رسانههای معاند و دشمنان قسمخورده اسلام و روحانیت است! تعجب ماجرا این است که چطور عدهای از متلبسان به لباس روحانیت، بدون هیچ تحقیق و تفحصی با ژستی دینی و اخلاقی و به بهانه دفاع از هویت حوزه با اسلامستیزان و انقلابستیزان و حوزهستیزان همصدا میشوند؟ و خبر جهتدار و تفرقهافکنانه آنها را «منبع تحلیل» خود قرار میدهند؟ و آن طلبه مظلوم و باوقار و متین را نماد استبداد دینی معرفی میکنند؟!
#حجاب
#حوزه_علمیه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢نوع رفتار با زیردستان؛ راهی برای شناخت شخصیت مدیران
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از راههای شناخت شخصیت افراد، مشاهده نوع رفتار آنان با زیردستان است. مدیری که «نوع رفتار» او و حتی «لحن صدای» او در برابر فرودستان و فرادستان متفاوت باشد، مدیری اسلامپسند نیست. توصیه و تأکید اسلام و اولیای دین، رعایت فروتنی، همراهی و همدلی با زیردستان و حفظ عزت و کرامت خود در برابر فرادستان است.
#ابوذر غفاری از #پیامبر_اکرم(ص) نقل میکند که فرمودند:
فَمَنْ کانَ اَخُوهُ تَحْتَ یَدِهِ فَلْیُطْعِمْهُ مِمّا یَأْکُلُ وَلْیُکْسِهِ مِمّا یَلْبسُ وَلا یُکَلِّفْهُ ما یَغْلِبُهُ فَاِنْ کَلَّفَهُ ما یَغْلِبُهُ فَلْیُعِنْهُ؛ هر کس برادر و هم نوعش را زیردست دارد باید از آنچه خود مىخورد به او بخوراند، و از آنچه مىپوشد به او هم بپوشاند و هیچ وقت کارى که خارج از قدرت اوست به او نسپارد و اگر کار دشوارى را به او سپرد او را کمک کند.
#سعدی در بخش ۱۵ از باب اول بوستان میگوید:
بد انجام رفت و بد اندیشه کرد
که با زیردستان جفا، پیشه کرد
به سختی و سستی بر این بگذرد
بماند بر او سالها نام بد
نخواهی که نفرین کنند از پَسَت
نکو باش تا بد نگوید کست
#مدیریت
#تواضع
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸 رفتار طلبه جوان بیمارستان قم، نمونهای از متانت و بردباری اسلامی
✍️ احمدحسین شریفی
🔹در ماجرای کلیپ هتاکی یک زن مکشفه علیه یک طلبه جوان در بیمارستان عترت و قرآن قم، یکی از اموری که کمتر به آن توجه شد، متانت و بردباری و آرامش طلبه جوان در برابر شدیدترین نوع هتاکی و بیحرمتی و فحاشی از سوی یک زن مکشفه بود.
💐درود خدا بر این طلبه جوان که با تأسی از ائمه معصومین علیهمالسلام به ویژه امام سجاد و امام باقر علیهما السلام نمونهای عینی و عملی از اخلاق اسلامی را به نمایش گذاشت. کاری که بسیاری از مدعیان اخلاق و ادب از انجام آن عاجزند.
#حوزه_علمیه
#حجاب
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢ارزشهای دینی از دنیای قدیم تا عصر مدرن
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹برخی از مدعیان #روشنفکری دائماً و به گونههای مختلفی میگویند «دنیای جدید» دنیای تکثرها و تنوعهاست. دنیای مدرن، دنیای سکولارشده است. در دنیای جدید، نمیتوان از «ارزشهای ثابت» و «مطلق» سخن گفت! نمیتوان از «حقیقت واحد» سخن گفت! صراطهای فراوانی وجود دارد که نمیتوان گفت فقط یکی از آنها مستقیم است! بلکه با صراطهای مستقیمی مواجههایم!
🔻اینان خلط بزرگی میان «مقام ثبوت» و «مقام اثبات» و در نتیجه میان «واقعیت» و «حقیقت» کردهاند!
توضیح آنکه تنوع و تکثر و صراطهای مختلف در جوامع بشری، از ویژگیهای دنیای مدرن نیست. بلکه در همیشه تاریخ و در همه جوامع وجود داشته، دارد و خواهد داشت. به عنوان مثال، در کنار توحید و خداپرستی، بتپرستی (با تنوع بسیار گستردهای که داشت)، شرک، بیخدایی، الحاد، بیاعتقادی به معاد، بیاعتنایی به ارزشهای دینی و امثال آن در دنیای قدیم هم بوده است! همواره شاهد وجود ادیان و مکاتب و ملل و نحل مختلفی در میان جوامع بشری بودهایم.
🔸همه سخن در درستی یا نادرستی آنها بوده و هست. یعنی سخن فرزانگان و پیامبران و اولیای الهی و فیلسوفان این بوده است که آیا همه آنچه که «هست»، درست است؟ آیا منطقاً میتوان گفت هم باورهای دینی درست است و هم باورهای غیردینی و ضددینی؟! آیا میتوان گفت هم ارزشهای توحیدمحورانه درستاند و هم ارزشهای الحادپایه؟ معلوم است که پاسخ منفی است.
#کثرتگرایی
#دین
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢جهاد اصغر و اکبر در بیان ملاحسين کاشفی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ملاحسین #کاشفی صاحب کتاب بسیار معروف روضه الشهداء، از صوفیان و عارفان قرن دهم، در کتاب داشتنی و خواندنی «لب لباب مثنوی» به هنگام دستهبندی اشعار مثنوی معنوی در باب #جهاد میگوید:
«در بيان جهاد: و آن در صورت غزا باشد با کافران و به حسب معنی محاربه باشد با لشکر هوا و شيطان. اول را جهاد اصغر خوانند و ثانی را جهاد اکبر و به يقين بدان که تا در معرکه مجاهدت به شمشير رياضت سر نفس رعنا را برنداری به دولت غنيمت «والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا» نرسی»
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢انسان معنوی و عشقورزی به همه هستی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹از مهمترین ویژگیهای پرورش یافتگان اخلاق و معنویت اسلامی «کلاننگری» و «خیرخواهی» و «عشقورزی» به همه آفریدهها است. به تعبیر زیبای #سعدی:
به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست
عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
🔸و این آموزهای است که در اغلب ادعیه ماه مبارک رمضان موج میزند:
اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَى أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ
اللَّهُمَّ أَغْنِ كُلَّ فَقِيرٍ
اللَّهُمَّ أَشْبِعْ كُلَّ جَائِعٍ
اللَّهُمَّ اكْسُ كُلَّ عُرْيَانٍ
اللَّهُمَّ اقْضِ دَيْنَ كُلِّ مَدِينٍ
اللَّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ كُلِّ مَكْرُوبٍ
اللَّهُمَّ رُدَّ كُلَّ غَرِيبٍ
اللَّهُمَّ فُكَّ كُلَّ أَسِيرٍ
اللَّهُمَّ أَصْلِحْ كُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِينَ
اللَّهُمَّ اشْفِ كُلَّ مَرِيض
🔻از مهمترین آثار و پیامدهای نگاه عاشقانه به هستی این است که عاشق غیر از دلدادگی به معشوق و جلب رضایت او و تأمین خواستههای او هیچ شأن و جایگاهی برای خود قائل نیست. او خود را خدمتگذار و نوکر همگان میداند. او خود را بدهکار همه مردمان میداند. درد و رنج آنها را درد و رنج خود میداند. حتی بیمهری و حرمتشکنی دیگران باز هم او را از دغدغه خدمت به آنها باز نمیدارد. او خود را وقف خدمت به خلق میکند.
#اخلاق
#معنویت
#ماه_رمضان
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
https://virasty.com/Ahmadhoseinsharifi/1710634765442591133
اینکه عدهای از مدعیان فقاهت با استناد به روایت منافقانه و تفرقهافکنانه رسانه فاسق و فاسد اینترنشنال از کلیپ فحاشی و هتاکی یک زن مکشفه علیه یک طلبه (علیرغم همه شواهد موجود در آن کلیپ) به محکومیت آن طلبه مظلوم و مؤدب و متین حکم دهند، به نوبه خود یک «فاجعه فقهی» در تاریخ فقاهت شیعی است. نباید از کنار آن به راحتی گذشت.
#فقه
#حوزه_علمیه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢مدیریت و محرومیت
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بنده، هر چند زندگی متجملانه را به نحو مطلق از نظر شرعی حرام نمیدانم؛ اما نمیتوانم هضم کنم که یک «مدیر» یا «مسئول» در جامعه اسلامی در دوران مسئولیتش یا در سایه مسؤولیتش زیستی متجملانه داشته باشد.
و هر چند تفریح و مسافرتهای تفریحی را کاری خوب و بعضاً لازم برای افراد و خانوادهها میدانم؛ اما نمیتوانم بپذیریم که یک مدیر در دوران مدیریتش فرصتی برای چنین کارهایی داشته باشد.
پذیرش مدیریت و مسؤولیت، تلازمی طبیعی با محرومیت از بسیاری از مباحات دارد.
#مدیریت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢بیمنزلتی متجاهران به فسق
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از بدیهیات فقه و اخلاق اسلامی این است که شخصی که پرده حیا را دریده و آشکارا به معصیت خدا پرداخته و با گفتار یا رفتار خود ارزشهای دینی را نادیده میگیرد و علناً نافرمانی میکند، (به اصطلاح متجاهر به فسق است)، حرمت و احترامی ندارد؛ به عنوان مثال «غیبت» چنین فردی و «ذکر بدیهای او نزد دیگران» و «معرفی او به جامعه» شرعاً اشکال ندارد.
#امام_باقر علیه السلام فرمودند:
ثَلَاثَةٌ لَيْسَ لَهُمْ حُرْمَةٌ صَاحِبُ هَوًى مُبْتَدِعٌ وَ الْإِمَامُ الْجَائِرُ وَ الْفَاسِقُ الْمُعْلِنُ بِالْفِسْقِ؛
سه کساند که از نظر شرعی حرمت و احترامی ندارند: بدعتگذاری که پیروانی دارد؛ حاکم ستمگر و فاسقی که فسق خود را آشکار میکند.
در برخی دیگر از روایات آمده است که چنین افرادی باید به مردم معرفی شوند تا مردم آنها را بشناسند و از خطراتشان در امان باشند. #پیامبر_اکرم(ص) فرمودند: ملاحظه حال فاسقان (متجاهران به فسق) را نکنید؛ بلکه آنها را در میان مردم رسوا کنید و فسق و فجورشان را به سمع و نظر دیگران برسانید تا مردم آنان را بیشتر بشناسند و از آنان دوری کنند.
#حجاب
#فاسق
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢هدیه نوروزی ابنسینا
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رسم هدایای نوروزی از دیرباز در فرهنگ ایرانیان وجود داشته باشد. و آنگونه که از شاهنامه و تاریخ بیهقی به دست میآید در اغلب قریب به اتفاق موارد این هدایا از نوع مادیات و امور دنیوی بوده است.
در عین حال، هدایای نوروزی برخی از فیلسوفان و حکیمان متفاوت بوده است. به عنوان مثال، ابنسینا با استفاده از فرصت عید نوروز تلاش میکند تا به یکی از بزرگان، هدیهای از جنس دانش و آگاهی و حکمت تقدیم کند. وی رسالهای در تفسیر و تشریح معانی و مقاصد حروف مقطعه قرآن کریم مینگارد و آن را به عنوان هدیهای نوروزی به شخصی به نام «الشیخ الامیر السید ابیبکر محمد بن عبدالرحیم» تقدیم میکند.
خود وی در مقدمه کتاب در بیان دلیل چنین کاری مینویسد:
اولاً، از هدایای دنیایی و مادی چیز مناسبی که شایسته جایگاه الشیخ الامیر و گنجینه گرانبهای او باشد در بساط نداشتم؛
و ثانیاً، حکمت، به ویژه حکمت الهی، را برترین هدیه و شریفترین تحفه میدانم.
به همین دلیل، رسالهای در موضوع کشف اسرار و رموز حروف مقطعهای که در ابتدای برخی از سورههای قرآنی آمده است مینگارد و آن را به رسم هدیه نوروزی تقدیم الشیخ الامیر میکند. این رساله با عنوان «الرسالة النیروزیة» هماکنون در اختیار علاقمندان قرار دارد.
#عید
#ابنسینا
#نوروز
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢جایگاه مردم در اندیشه اجتماعی اسلامی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💐💐[سال جهش تولید با مشارکت مردم را به محضر همه عزیزان تبریک میگویم و به همین مناسبت به نقش و جایگاه مردم در اندیشه اجتماعی اسلام اشارهای میکنم]
🔹از بنیادیترین اندیشههای اجتماعی اسلام «مردمیسازی» فرهنگ و اقتصاد و اقدامات اجتماعی و حتی مردمی بودن حکومت اسلامی است. در نگاه اسلام، مردم محور همه موضوعات فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و سیاسیاند. برجستهترین نقش را در جامعهپردازی و تمدنسازی دارند.
🔻قرآن کریم به صراحت میفرماید یکی از کارویژههای پیامبران، مردمی کردن امور بوده است: «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ؛ (حدید، ۲۵) ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم به عدالت برخیزند»
🔸#امیرمؤمنان(علیه السلام) در مسأله پذیرش حکومت، فرمودند:
«لَو لا حُضورُ الحاضِرِ وَ قِیامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ النّاصِر ... لَاَلقَیتُ حَبلَها عَلى غارِبِها؛ اگر نبود حضور آن جمعیت و تمام شدن حجت با وجود یار و یاور ... هر آینه مهار شتر خلافت را بر شانهاش میانداختم» این جملات صراحت در این دارد که حضور مردم در تفکر اسلامی آنقدر مهم است که حجتی علیه امام معصوم خواهد بود. یعنی با حضور مردم تکلیف سیاسی و اجتماعی بر امام معصوم منجز میشود و بدون حضور مردم و بدون مشارکت مردمی حتی تکلیف سیاسی و اجتماعی و حکومتی از امام معصوم نیز ساقط میشود.
🔹آن حضرت در ضمن یکی از سخنرانیهای خود در صفین خطاب به یاران و لشکریان خود فرمودند:
«وَ لَيْسَ امْرُؤٌ وَ إِنْ عَظُمَتْ فِي الْحَقِّ مَنْزِلَتُهُ وَ تَقَدَّمَتْ فِي الدِّينِ فَضِيلَتُهُ بِفَوْقِ أَنْ يُعَانَ عَلَى مَا حَمَّلَهُ اللَّهُ مِنْ حَقِّه؛ و هیچ کس گر چه منزلتش در حق عظیم باشد و فضیلتش در دین بر دیگران پیشی داشته باشد چنان نیست که در ادای حقی که خدا بر او واجب کرده محتاج به کمک نباشد» یعنی حتی بزرگترین انسانها و کاملترین آدمیان برای انجام وظایف خود و ادای حقوق الهی نیازمند کمک و مشارکت مردمیاند. بدون اعانت مردمی و بدون خواست مردم و بدون همراهی مردم امکان تحقق هیچ برنامهای وجود ندارد.
#اقتصاد
#فرهنگ
#مردم
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹