eitaa logo
احسن الحدیث
89 دنبال‌کننده
473 عکس
416 ویدیو
77 فایل
ویژه نکته های قرآنی اعم از تفسیر, علوم قرآن, معرفی آثار قرآنی و...
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺صلوات خاصه آقا علیه‌السلام «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ‏ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ‏» 🌹🌴🌳🎄🌷🍀🥀💐🍃🎍🎍🌲🌲🌲🌲🌲🌷🌷🌺☘🌿🪴🌲🌲🍃🎍💐🥀
🔸آخرین سخن پیامبر صلی الله علیه و آله بر منبر مدینه 🔹عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ حَمَّادٍ وَ غَيْرِهِ عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ الصَّيْرَفِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ نُعِيَتْ إِلَى النَّبِيِّ ص نَفْسُهُ وَ هُوَ صَحِيحٌ لَيْسَ بِهِ وَجَعٌ قَالَ نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ قَالَ فَنَادَى ص الصَّلَاةَ جَامِعَةً وَ أَمَرَ الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارَ بِالسِّلَاحِ وَ اجْتَمَعَ النَّاسُ فَصَعِدَ النَّبِيُّ ص الْمِنْبَرَ فَنَعَى إِلَيْهِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ قَالَ أُذَكِّرُ اللَّهَ الْوَالِيَ مِنْ بَعْدِي عَلَى أُمَّتِي أَلَّا يَرْحَمَ عَلَى جَمَاعَةِ الْمُسْلِمِينَ فَأَجَلَّ كَبِيرَهُمْ وَ رَحِمَ ضَعِيفَهُمْ وَ وَقَّرَ عَالِمَهُمْ وَ لَمْ يُضِرَّ بِهِمْ فَيُذِلَّهُمْ وَ لَمْ يُفْقِرْهُمْ فَيُكْفِرَهُمْ وَ لَمْ يُغْلِقْ بَابَهُ دُونَهُمْ فَيَأْكُلَ قَوِيُّهُمْ ضَعِيفَهِمْ وَ لَمْ يَخْبِزْهُمْ فِي بُعُوثِهِمْ فَيَقْطَعَ نَسْلَ أُمَّتِي ثُمَّ قَالَ قَدْ بَلَّغْتُ وَ نَصَحْتُ فَاشْهَدُوا وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع هَذَا آخِرُ كَلَامٍ تَكَلَّمَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ ص عَلَى مِنْبَرِهِ۱. 🔹در این سند آنچه مهم است این که پیامبر پیش از آن که به سئوال «چه کسی حکومت کند» پاسخ دهد به این پرسش که به چه روش حکومت شود. می‌اندیشد محورهای مطرح شده درباره حقوق اجتماعی مردم بر عهده حاکمان در خطبه فوق: ۱- بر جماعت مسلمین مهر بورزد «أَلَّا يَرْحَمَ عَلَى جَمَاعَةِ الْمُسْلِمِينَ» ۲- بزرگانشان را گرامی بدارد «فَأَجَلَّ كَبِيرَهُمْ» [تایید منزلت‌های اجتماعی عرفی] ۳- با بینوایان مهربان برخورد کند «وَ رَحِمَ ضَعِيفَهُمْ» ۳- دانایانشان را گرامی بدارد «وَ وَقَّرَ عَالِمَهُمْ» ۵- به مردمان ضرر و زیان نرساند تا بدین وسیله آنها را خوار و زبون کند [کرامت انسانی آن‌ها را پاس بدارد] «وَ لَمْ يُضِرَّ بِهِمْ فَيُذِلَّهُمْ» ۶- مردمان را به فقر دچار نسازد که در این صورت به کفر می‌گرایند «وَ لَمْ يُفْقِرْهُمْ فَيُكْفِرَهُمْ» ۷- درب [مکان حکمرانی] خویش را بروی مردم نبدد که توانایانشان ناتوانان آنها را بخورد «وَ لَمْ يُغْلِقْ بَابَهُ دُونَهُمْ فَيَأْكُلَ قَوِيُّهُمْ ضَعِيفَهِمْ» ۸- به آنها در لشکرکشی‌ها سخت نگیرد که نسلشان را ضایع سازد «وَ لَمْ يَخْبِزْهُمْ فِي بُعُوثِهِمْ فَيَقْطَعَ نَسْلَ أُمَّتِي» [پرهیز از جنگ افروزی وتوجه به صلح ومدارا] ۱. الكافي ج1، ص406.
استفاده از عطر استغفار در خوش‌بویی معنوی امام رضا عليه‌السلام: تَعَطّروا بِالاِستغفارِ وَلا تَفضَحَنَّكُم رَوائِحُ الذُّنوبِ! با استغفار کردن، خود را معطّر و خوشبو کنيد تا رايحة(متعفن) گناه، شما را مفتضح ننمايد! جامع احاديث‌الشيعه، ج ١٤، ص ٣٣٧. 🌴 احسن الحدیث 🌴 ویژه‌ی نکته‌های قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و... https://eitaa.com/ahsanalhadis1 https://eitaa.com/ahsanalhadis2
دعای ویژه از امام رضا علیه السلام شيخ ابن فهد در عُدَّة الدّاعي از حضرت امام رضا عليه السلام نقل كرده كه هر كه بگويد در عقب نماز صبح ايـن كلام را حاجتي طلب نكند مگر آن‌ كه آسان شود براي او و كفايت كند حقّ تعالي آن‌چه را كه مهمّ او است: بِسْمِ اللهِ وَ صَلَّي اللهُ عَلي مُحَمَّد وآلِهِ وَ اُفَوِّضُ اَمْري اِلَي اللهِ اِنَّ اللهَ بَصيرٌ بِالْعِبادِ، فَوَقيهُ اللهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا، لا اِلـهَ إلاّ اَنْتَ، سُبْحانَكَ اِنّي كُنْتُ مِنَ الظّالِمينَ، فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنينَ، حَسْبُنَا اللهُ وَنِعْمَ الْوَكيلُ، فَاْنَقَلَبُوا بِنِعْمَة مِنَ اللهِ وَ فَضْل لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ، ما شآءَ اللهُ لاحَوْلَ وَ لاقُوَّةَ اِلاّ بِالله، ما شآءَاللهُ لا ما شآءَ النّاسُ، ما شآءَ اللهُ وَاِنْ كَرِهَ النّاسُ حَسْبِيَ الرَّبُّ مِنَ الْمَرْبُوبينَ، حَسْبِيَ الْخالِقُ مِنَ الْمَخْلُوقينَ، حَسْبِيَ الرّازِقُمِنَ الْمَرْزُوقينَ، حَسْبِيَ اللهُ رَبُّ الْعالَمينَ، حَسْبي مَنْ هُوَ حَسْبي، حَسْبي مَنْ لَمْ يَزَلْ حَسْبي، حَسْبي مَنْ كانَ مُذْ كُنْتُ لَمْ يَزَلْ حَسْبي، حَسْبِيَ اللهُ لا اِلـهَ اِلاّ هُوَ، عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظيمِ.
✨﷽✨ آثار استغفار شخصی خدمتِ امام رضا علیه السلام آمد و از خشک سالی شکایت کرد. حضرت در بیان راهِ چاره فرمود: «استغفار کن». شخص دیگری به پیشگاه حضرت آمد و از «فقر و ناداری» شکایت کرد. حضرتش فرمودند: «استغفار کن» .فرد سومی به محضرش شرفیاب شد و از حضرت خواست تا دعایی فرماید که خداوند پسری به او عطا فرماید. حضرت، به او فرمودند: «استغفار کن». حاضران با تعجّب پرسیدند: سه نفر با سه خواسته متفاوت، خدمتِ شما آمدند و شما همه را به «استغفار» توصیه فرمودید؟! فرمود: من این توصیه را از خود نگفتم. همانا در این توصیه از کلامِ خداوند الهام گرفتم و آن گاه این آیات سوره نوح را تلاوت فرمودند: «اِستَغفروا ربَّکم اِنَّه کانَ غَفّاراً یرسِلِ السَّماءَ علیکُم مِدراراً ویمدِدکُم بِاَموال وبنین وَیجعَل لَکُم جَنّاتٍ ویجعَل لکم اَنهاراً؛ از پروردگار خود آمرزش بخواهید که او بسیار آمرزنده است؛ تا باران های مفید و پر برکت را از آسمان بر شما پیوسته دارد و شما را با مال بسیار و فرزندان متعدّد یاری رساند و باغ های خرّم و نهرهای جاری به شما عطا فرماید. 📚مجمع البیان، ذیل تفسیر سوره نوح
عاقل از دیدگاه امام رضا علیه السلام امام رضا (علیه السلام) فرمود: *لا يَتِمُّ عَقْلُ امْرِءٍ مُسْلِمٍ حَتّى تَكُونَ فيهِ عَشْرُ خِصالٍ:* عقل شخص مسلمان تمام نيست، مگر اين كه ده خصلت را دارا باشد: *1ـ أَلْخَيْرُ مِنْهُ مَأمُولٌ.* از او اميد خير باشد. *2ـ وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ.* از بدى او در امان باشند. *3ـ يَسْتَكْثِرُ قَليلَ الْخَيْرِ مِنْ غَيْرِهِ،* خير اندك ديگرى را بسيار شمارد. *4ـ وَ يَسْتَقِلُّ كَثيرَ الْخَيْرِ مِنْ نَفْسِهِ.* خير بسيار خود را اندك شمارد. *5ـ لا يَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ الْحَوائِجِ إِلَيْهِ،* هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود. *6ـ وَ لا يَمَلُّ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ.* در عمر خود از دانش طلبى خسته نشود. *7ـ أَلْفَقْرُ فِى اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْغِنَى.* فقر در راه خدايش از توانگرى محبوبتر باشد. *8ـ وَ الذُّلُّ فىِ اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْعِزِّ فى عَدُوِّهِ.* خوارى در راه خدايش از عزّت با دشمنش محبوبتر باشد. *9ـ وَ الْخُمُولُ أَشْهَى إِلَيْهِ مِنَ الشُّهْرَةِ.* گمنامى را از پرنامى خواهانتر باشد. *10ـ ثُمَّ قالَ(عليه السلام): أَلْعاشِرَةُ وَ مَا الْعاشِرَةُ؟* سپس فرمود: دهمى چيست و چيست دهمى؟ *قيلَ لَهُ: ما هِىَ؟* به او گفته شد: چيست؟ *قالَ (عليه السلام): لا يَرَى أَحَدًا إِلاّ قالَ: هُوَ خَيْرٌ مِنّى وَ اَتْقَى.* فرمود: احدى را ننگرد جز اين كه بگويد او از من بهتر و پرهيزكارتر است. بحارالأنوار، ج ۷۵  ص۳۳۶ باب ۲۶ و تحف العقول، ص ۴۴۳.
موارد استعاذه‌ی پیامبر صلی الله علیه و آله قال رسول الله صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوْذ بكَ: مِنَ الْهَمِّ وَالْحَزَنِ، وَأَعُوذُ بِكَ: مِنَ الْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَمِنَ الْبُخْلِ وَالْجُبُنِ، وَأَعُوذُ بِكَ: مِنْ غَلْبَةِ الدَّيْنِ وَقَهْرِ الرِّجَالِ»۱. «خداوندا! از غم و اندوه، ناتواني و سستي، بخيلي و ترسويي، ماندن به زير قرض و تسلط مردان [ظالم] به تو پناه مي‏آورم». ۱. سنن النسائي، 8/258.
شرایط تبلیغ و رهبری و پیشوایی مردم خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ عفو و گذشت را پیشه كن، و به كار پسندیده فرمان ده، و از نادانان روی بگردان. اعراف ۷/ ۱۹۹. در این آیات، شرائط تبلیغ، رهبرى و پیشوائى مردم به طرز بسیار جالب و فشرده بیان شده و با آیات گذشته که اشاره به مسأله تبلیغ مشرکان داشت نیز تناسب دارد. در نخستین آیه مورد بحث، اشاره به سه قسمت از وظائف رهبران و مبلغان ـ به صورت خطاب به پیامبر(صلى الله علیه وآله) ـ شده، در آغاز مى گوید: در طرز رفتار با مردم سختگیر مباش و با آنها مدارا کن، عذرشان را بپذیر، و بیش از آنچه قدرت دارند از آنها مخواه (خُذِ الْعَفْوَ). عَفْو ، گاهى به معنى مقدار اضافى چیزى آمده. گاهى به معنى حد وسط و میانه. گاه به معنى قبول عذر خطاکار و بخشیدن او. و گاه به معنى آسان گرفتن کارها. قرائن آیات نشان مى دهد آیه فوق ارتباط با مسائل مالى و گرفتن مقدار اضافى از اموال مردم که بعضى از مفسران گفته اند، ندارد، بلکه مفهوم مناسب، همان آسان گرفتن ، گذشت و انتخاب حد وسط و میانه است.(۱) بدیهى است اگر رهبر و مبلغ، شخص سختگیرى باشد به زودى جمعیت از اطراف او پراکنده مى شوند، و نفوذ خود را در قلوب از دست خواهد داد، همان طور که قرآن مجید مى گوید: وَ لَوْ کُنْتَ فَظّاً غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ: اگر سختگیر، بد اخلاق و سنگدل بودى به طور مسلّم از گرد تو پراکنده مى شدند .(۲) آنگاه دومین دستور را به این صورت مى دهد: مردم را به کارهاى نیک و آنچه را عقل و خرد، شایسته مى شناسد و خداوند آن را نیک معرفى کرده، فرمان ده (وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ). اشاره به این که ترک سختگیرى مفهومش مجامله کارى نیست، بلکه باید رهبران و مبلغان همه حقایق را بگویند و مردم را به سوى حق دعوت کنند و چیزى را فروگذار ننمایند. در مرحله سوم دستور به تحمل و بردبارى در برابر جاهلان داده مى فرماید: از جاهلان روى برگردان و با آنها ستیزه مکن (وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلینَ). رهبران و مبلغان در مسیر خود با افراد متعصب، لجوج، جاهل و بى خبر، و افرادى که سطح فکر و اخلاق آنها بسیار پائین است، رو به رو مى شوند، از آنها دشنام مى شنوند، هدف تهمتشان قرار مى گیرند، سنگ در راهشان مى افکنند. راه پیروزى بر این مشکل گلاویز شدن با جاهلان نیست، بلکه بهترین راه تحمل و حوصله، نادیده گرفتن و نشنیده گرفتن این گونه کارها است، و تجربه نشان مى دهد، براى بیدار ساختن جاهلان و خاموش کردن آتش خشم و حسد و تعصبشان، این بهترین راه است۳. ۱ ـ براى توضیح بیشتر درباره معنى عَفْو به جلد دوم تفسیر نمونه ، ذیل آیه ۲۱۹ سوره بقره مراجعه شود. ۲ ـ آل عمران، آیه ۱۵۹. ۳. تفسير نمونه، ذیل آیه‌آیه‌ی مورد بحث.
9.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نمازجمعه امروز رودسر در عزای امام رضا عليه‌السلام
8.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نمازجمعه امروز رودسر در عزای امام رضا عليه‌السلام